Štyri kruhy prichádzajú s mohutnou modelovou ofenzívou. V tejto súvislosti je sympatické, že Audi je aktívne naprieč celým spektrom karosárskych derivátov, a to rovnako pri klasických, ako aj elektrifikovaných pohonoch. Faceliftového osvieženia sa prednedávnom dočkal kompaktný modelový rad A3 a veľké SUV Q7. V kategórii dnes tak dôležitého batériového pohonu rozšírila automobilka svoje portfólio o nový modelový rad Q6 e-tron. Priaznivcov konvenčnej klasiky s určitosťou potešila generačná obmena obľúbeného SUV Q5. S priamym pokračovateľom prichádzajú v strednej triede taktiež štandardné modelové rodiny s klasickou svetlosťou podvozka. Spomenuté novinky spája úplne nový technický základ prispôsobený špeciálne pre zástavbu spaľovacích motorizácií. Ako prvý si ho v sérii osvojil úplne nový modelový rad Audi A5. Automobilka v tomto prípade pristúpila k vopred avizovanej revolúcii v označovaní. Kým v minulosti bol identický názov vyhradený pre emočnejšie karosárske verzie, v súčasnosti si ho osvojil priamy nástupca pôvodného modelu A4.Pri našom prvom stretnutí s atraktívnou novinkou sme mali možnosť preveriť súčasný výkonový vrchol s tradičným písmenkom S v kódovom označení.
Úplne nový model Audi S5 TFSI quattro s klasicky tvarovanou karosériou, o ktorého pohon sa stará prepĺňaná zážihová 3-litrová motorizácia V6 s výkonom 367 koní, skombinovaná so 7-stupňovou automatickou prevodovkou S tronic a najnovšou evolúciou pohonu všetkých kolies, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Audi.
Rýchle fakty:
- Audi doprialo svojmu komerčne dôležitému modelovému radu strednej triedy pri medzigeneračnej výmene zásadnú zmenu identity. Z pôvodnej limuzíny a kombi A4 sa po novom stala rodina A5.
- Prvotný, no dnes už neaktuálny plán štyroch kruhov v podobe nepárnej číslice v názve mal zvýrazniť klasické motorizácie. Nová rodina A5 je postavená na technickom základe PPC, vyvinutom výhradne pre klasický typ pohonu. Aktuálny vrchol z ponuky reprezentuje testovaná verzia S5.
- Nové Audi S5 pripomína svojho rovnomenného predchodcu neodškriepiteľným emočným nábojom. Napriek klasickej karosérii s dvoma pármi dverí tu pôsobí ako magnet atraktívny dizajn, ktorý v efektnej podobe kombinuje dynamiku s eleganciou. Pod komerčným prívlastkom limuzína sa mimochodom ukrýva koncepčne praktickejší liftback.
- Medzigeneračne výraznou koncepčnou premenou prešiel aj interiér. Dominantnému modernému digitálnemu svetu sekunduje veľkorysejší vnútorný priestor. Pre výkonný derivát Audi S5 je príznačná autentická atmosféra zvýraznená viacerými športovými doplnkami.
- Najväčšou ozdobou nového Audi S5 je sofistikovaný technický základ, zahŕňajúci novú zážihovú motorizáciu V6 či prepracovaný pohon quattro. Špičkové jazdné vlastnosti sú zároveň k dispozícii nielen pri zážitkovom zaobchádzaní, ale taktiež v móde bežnej rutiny.
História moderných zástupcov s identitou značky Audi v manažérskej strednej triede sa vďaka modelovej rodine F103 začala písať už v roku 1965. Pokračovateľom tradície sa stalo Audi 80, ktoré v roku 1994 vystriedala prvá generácia ikonického modelového radu A4. Rovnomenná rodina reprezentovala v prípade automobilky sídliacej v bavorskom Ingolstadte jeden z hlavných predajných pilierov. V roku 2007 doplnil klasický sedan a kombi tretej generácie koncepčne štýlovejší rad A5. Ten pozostával z coupé, kabrioletu a zároveň i sportbacku s dvoma pármi dverí.
Očakávaná šiesta generácia Audi A4 v tradičných karosárskych verziách typu „limuzína“ a kombi s prívlastkom Avant uzrela svetlo sveta približne pred rokom. Štyri kruhy v tomto prípade ale paradoxne použili komerčné označenie A5/S5. Pod túto na prvý pohľad nelogickú revolúciu sa podpísal pôvodne zamýšľaný, no dnes už neaktuálny zámer automobilky používať nepárne číslice pre spaľovacie motory a párne pre čisto elektrické ekvivalenty. Spolu s príchodom testovaného exemplára sa do praxe zaviedla taktiež zjednodušená logika značenia pohonných jednotiek. Minulosťou sa vďaka tomu stal v princípe nelogický dvojciferný číselný kód odkazujúci na výkon. Osud pôvodných, resp. originálnych modelov rodiny A5 so štýlovejšími karosárskymi variáciami, ktorých výroba bola medzičasom ukončená, ostáva nateraz neistý.

Omnoho dôležitejším „highlightom“ nového zástupcu strednej triedy s logom štyroch kruhov sa stáva nasadenie platformy PPC (Premium Platform Combustion), prispôsobenej výhradne pre spaľovacie motorizácie. Citeľný medzigeneračný nárast rozmerov odzrkadľuje takmer 7-centimetrový nárast celkovej dĺžky. Emočné označenie A5 pri novinke rozhodne neurazí ani pri temperamentno-emočnom dizajne. Jeho hlavnou doménou ostáva špičková aerodynamika. Významné technologické inovácie sa — s odmyslením si digitálnych hračiek na palube — odohrali taktiež pri teraz ešte viac sofistikovanejších asistenčných systémoch alebo novej evolúcii svetelnej techniky. Za zmienku stojí taktiež prepracovaný pohon všetkých kolies quattro ultra, v rámci ktorého využíva výkonný derivát S5 autentické riešenie diferenciálu na zadnej náprave.
Významnými zmenami zároveň prešla paleta efektívnejších pohonných jednotiek. Audi je v tomto kontexte hrdé na novú konštrukciu pokrokového mild-hybridu MHEV Plus. Základné verzie zároveň stále vsádzajú na čisto spaľovacie pohonné jednotky bez prídavnej elektrifikácie. Vstupnou bránou do sveta novinky je prepĺňaný benzínový 2-litrový 4-valec. Verziu A5 TFSI 110 kW (150 koní) s čisto predným pohonom dopĺňa silnejší variant A5 TFSI 150 kW (204 koní). Pri výkonnejšej verzii je už zároveň k dispozícii aj pohon quattro. Naftovým základom je moderný mild-hybrid s rovnakým objemom i počtom valcov. Reč je o verzii TDI 150 kW, resp. TDI quattro 150 kW s výkonom 204 koní. Podstatne viac elektrifikácie prinášajú zážihové plug-in hybridné motorizácie s pohonom všetkých kolies a dospelým EV dojazdom. Verzie e-hybrid quattro disponujú systémovým výkonom 220 kW (299 koní), resp. 270 kW (367 koní). Súčasný vrchol z ponuky zastrešuje testovaná verzia S5 s novým mild-hybridným benzínovým 3-litrovým V6 s výkonom 367 koní. Pri všetkých spomenutých motorizáciách je štandardom 7-st. automat S tronic.

Dizajnové emócie
Nové označenie s nepárnou číslicou sa v prípade nástupcu modelového radu A4 premietlo do atraktívneho a celkovo pútavého dizajnu. Štyri kruhy sa v prípade novej rodiny A5 vo výraznej miere sústredili na špičkové obtekanie vzduchu. Dynamický podtón už v prípade štandardných verzií pripomína nízka stavba v kombinácii s opticky zvýraznenou šírkou vozidla a viacerými temperamentnými detailmi. Ešte väčšiu porciu športových emócií so sebou prináša testovaný ekvivalent S5 so zníženou svetlosťou podvozka, ktorý medzi okoloidúcimi pôsobil ako magnet na oči.
Nízko posadenej prednej časti prirodzene dominuje rozmerovo veľkorysá maska Singleframe s vizuálne zvýraznenou šírkou. V prípade verzie S5 ju zdobí autentický športový výplet s kontrastným dekórom v matnom striebornom odtieni. Na jej postrannú líniu efektne nadväzujú emočne tvarované predné svetlomety. Full LED technika patrí k stabilnej pýche značky Audi. Skúšaná konfigurácia disponovala vrcholnou úrovňou svetiel so špičkovo pracujúcou funkciou Matrix tieňovania. Suverénny svetelný výkon dokáže očariť na osamelých nočných okreskách, ako aj vo frekventovanej premávke. V tejto disciplíne patria štyri kruhy plným právom k absolútnej špičke. Samotnému svetelnému toku sekunduje dodatočná frajerinka. Na jej základe si je možné nastaviť preferovaný štýl LED podpisu predných i zadných svetiel z celkovo až ôsmich ponúkaných variácií. Signifikantným prvkom výkonnej verzie je športovo tvarovaný nárazník. Centrálnemu výpletu s funkčnými chladiacimi prieduchmi sekundujú proporčne výrazné postranné clony s obrysmi v matnej striebornej farbe.

Medzigeneračná zmena identity sa ešte výraznejšie hlási o slovo pri celkovo elegantnom profile doplnenom o typicky svalnatú líniu blatníkov. Kratučkému prednému previsu a pomerne dlhej kapote sekunduje pozvoľna klesajúca línia strechy s nádychom coupé. O jej optické zakončenie sa stará decentná odtrhová hrana. Dôraz na čo najdokonalejšie obtekanie vzduchu pripomínajú zapustené kľučky. Pekným detailom typickým pre značku Audi je rozmerovo decentné označenie modelu zapracované v centrálnom stĺpiku. Športový akcent verzie S5 kompletizujú farebne kontrastné doplnky. Vystúpeným prahom s pridávnou striebornou lištou sekundujú krytky spätných zrkadiel v identickej farbe. Atraktivitu testovanej konfigurácie ešte viac vyšperkovalo lakovanie v príplatkovej červenej metalíze s prívlastkom Grenadine v kombinácii s rovnako opciovými 20-palcovými diskami kolies s rukopisom Audi Sport.
Temperamentná elegancia vyžaruje aj zo zadných partií nového Audi S5. Oproti hierarchicky nižšie postaveným súrodencom sa v tomto priestore o športové svaly stará už spomenutá efektná odtrhová hrana na dverách batožinového priestoru. Ešte viac pozornosti na seba viaže športový nárazník. Štyri reálne funkčné výfukové koncovky okrúhleho tvaru v kombinácii s centrálnym náznakom difúzora spoľahlivo demaskujú najsilnejšiu motorovú verziu aj v prípade konfigurácie s absentujúcim identifikačným štítkom. K dominantným vizuálnym ozdobám novej modelovej rodiny sa radí opticky efektný pás koncového osvetlenia. Testovaná konfigurácia v tomto prípade disponovala najvyššou OLED technológiou. S odmyslením si personálneho nastavenia podpisu je tu k dispozícii taktiež komunikačná nadstavba pre vzadu idúce vozidlá.

Interiér v znamení evolučnej premeny
Nové Audi A5/S5 presedlalo na evolučne nový koncept interiéru. Jeho dominantou sa stal moderný a zároveň koncepčne minimalistický štýl. V rámci medzigeneračnej premeny sa palubná doska zriekla klasických ovládacích prvkov, vrátane hardvérového modulu klimatizácie. Architektúra s dominantným svetom displejov si mimochodom osvojila výstižný prívlastok „digitálne pódium“.
Nadčasovú atmosféru na palube dotvára štýlové zapracovanie ambientného podsvietenia, zahŕňajúce jemnú linku pod spodnou hranou čelného skla. Prémiový rodokmeň značky Audi sa zásluhou moderných elektronických zámkov hlási o slovo už pri vstupe na palubu. Manipulácia s elektronickými kľučkami si v praxi vyžaduje určitý grif. Z tohto dôvodu si na ich funkcionalitu budú s veľkou pravdepodobnosťou istý čas privykať predovšetkým tzv. „náhodní“ spolucestujúci.

Nová generácia „limuzíny“ strednej triedy si prirodzene dáva v mimoriadnej miere záležať aj na špičkovom dielenskom opracovaní či adekvátne hodnotnej materiálovej skladbe. Testovaná konfigurácia s rodokmeňom Audi Sport k tomu pridáva množstvo dynamických doplnkov. Centrálnemu obkladu palubnej dosky v brúsenej koži v disciplíne emócií sekunduje typické prešívanie červeným stehom. Snaha o efekt pred prioritne praktickou stránkou dostala prednosť pri obklade stredovej konzoly. Daný karosársky element vsádza na lesklý povrch v štýle klavírneho laku. Druhou stranou mince efektného prevedenia sú viditeľné stopy po odtlačkoch či vo všeobecnosti vyššia náchylnosť na neplánované mechanické poškodenie.
Napriek významnej redukcii klasických hardvérových prvkov dokáže novinka potešiť stále plne akceptovateľnou ergonómiou. V tejto súvislosti chválim prevedenie už spomenutej stredovej konzoly. Klasické ovládanie audia tu dopĺňa pohotový prístup do sveta jazdných módov, ako aj dve samostatné tlačidlá slúžiace na rýchle vyvolanie záložky asistenčných systémov, resp. kamerového náhľadu. Prioritne v optike modelu S5 tu dáva reálny zmysel aj pohotová deaktivácia elektronických anjelov strážnych. Samostatný modul termomanažmentu po novom supluje permanentne prítomný riadok v spodnej časti centrálnej obrazovky s prehľadnými ikonami. Originálnym detailom je prehľadný digitálny modul v dverách vodiča slúžiaci na ovládanie svetiel, resp. nastavenie zrkadiel.

Novú evolúciu digitálnych hračiek pokrýva efektne zaoblený modul prístrojového panela a dotykového palubného infotainmentu s pre značku Audi príznačným čiernym podkladom. Úplnou samozrejmosťou rozhrania displejov je špičková a zároveň ostrá grafika. Novinka si v rámci variácií prístrojového panela na druhej strane musí vystačiť s minimom variantov. Základný layout, s výnimkou zjednodušeného zobrazenia, kalkuluje vždy s centrálnym budíkom a vyobrazením práce asistenčných systémov. Koncept spomenutého budíka sa veľmi decentne mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Postranné vyobrazenia je možné ľubovoľne konfigurovať v rámci dostupných údajov palubného počítača, resp. multimédií či navigácie. Za funkčnú chybičku na kráse tu považujem principiálnu banalitu v podobe vyobrazenia presného času. Daný údaj je v rámci združených displejov prekvapivo k dispozícii len v tomu prispôsobenej a zároveň samostatnej položke palubného počítača. V optike ostrého modelu S5 čiastočne zamrzí aj absencia temperamentných ukazovateľov, zastúpených monitoringom výkonových parametrov, „pavučinou s géčkami“, resp. celkovo autentickým náhľadom.
Pochvalu si na druhej strane zaslúži precízne vypracovaný a zároveň konfigurovateľný head-up displej, kde má vodič permanentne k dispozícii všetky dôležité údaje o jazde. Peknú grafiku v kombinácii so špičkovými dotykovými reakciami ponúka aj centrálny displej MMI s decentnou orientáciou v smere na vodiča. Audi tu mimochodom úzko spolupracovalo so spoločnosťou Google. Celkovo prehľadné usporiadanie s možnosťou personálneho prispôsobenia ocenia konzervatívne orientovaní používatelia. Pestrej škále rôznorodých nastavení sekunduje online podpora s možnosťou stiahnutia obľúbených aplikácií. Ďalším funkčne dôležitým elementom je špičková Google navigácia pracujúca s aktuálnymi dopravnými obmedzeniami. Samozrejmosťou je podpora modernej mobilnej konektivity fungujúcej bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Sumárny grafický potenciál umocňuje špičková kvalita panoramatických kamier. Palec hore dávam v tejto súvislosti zaujímavému detailu v podobe číselného vyobrazenia vzdialenosti vozidla od blízkej prekážky.

Príplatkovú záležitosť v rámci koncepcie digitálnych hračiek reprezentuje samostatná obrazovka v priestore predného spolujazdca. Funkčne obdobne pestré užívateľské prostredie dopĺňajú platformy ako YouTube či herný svet. Spolucestujúci môže byť v praxi nápomocný aj pri nastavení cieľovej destinácie v rámci záložky s navigáciou. Nová generácia modelového radu A5/S5 dokáže vo finále potešiť aj konceptom rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov.
Sumárne temperamentný podtón na palube testovaného exemplára pripomína šoférsky výborný posed. Vodič tu už podvedome vníma vzájomné „prepojenie“ s vozidlom. Ako hlavný pilier spomenutej charakteristiky možno označiť príplatkové predné sedačky s integrovanou opierkou hlavy a efektným prevedením v čierno-červenej koži. Napriek adekvátnemu náznaku bočného vedenia spojeného s precíznou fixáciou tela v zákrutách dokážu byť tie isté sedačky v móde rutinného používania až nečakane pohodlné. S odmyslením si širokej škály elektronického nastavenia tu pri mojej výške 185 cm, prioritne pri dlhých presunoch, kvitujem taktiež možnosť manuálneho predĺženia sedáka. O niečo viac ultimátnu formu v rámci konfigurátora reprezentujú športové sedačky s dovetkom Plus.

Nová generácia zástupcu strednej triedy si osvojila športový volant s jemne atypickým tvarom. Na hranatejší nádych venca som si musel predovšetkým pri ostrej jazde určitý čas zvykať. Naopak, len pochvalu si v tomto prípade zaslúži multifunkčná nadstavba s kombináciou tlačidiel reagujúcich na klasické zatlačenie i dotyk. Ako veľmi dobrý možno označiť výhľad z vozidla, pod čo sa vo významnej miere pričinila tenšia konštrukcia predných stĺpikov a premyslené uchytenie spätných zrkadiel.
Medzigeneračný nárast rozmerov sa v pozitívnej miere odzrkadlil pri priestorových pomeroch v druhom rade. Prémiový rodokmeň tu pripomína skutočnosť, že Audi na použitých materiáloch nešetrilo ani v priestore zadných pasažierov. Dôkazom toho sú hodnotné vnútorné obklady druhého páru dverí. S dostatočnou priestorovou rezervou v oblasti kolien a hlavy tu môžu počítať aj urastenejší pasažieri. Pri dlhších presunoch v zadnej časti kabíny chválim taktiež subjektívne komfortný sklon zadnej lavice. Krajné pozície tu dokonca disponujú decentným náznakom bočného vedenia. Priestor pre prostredného cestujúceho je napriek adekvátnej šírke kabíny vyslovene núdzový. Podpísala sa pod to masívna konštrukcia stredového tunela. O komplexné pohodlie cestujúcich sa starajú výduchy so samostatnou zónou klimatizácie, vyhrievanie krajných pozícií, zdrojové USB koncovky či tieniace roletky. Celkový zážitok z výhľadu násobí príplatková panoramatická strecha s efektnou frajerinkou zastúpenou regulovateľnou priehľadnosťou. V prípade priameho dopadu slnečných lúčov by som tu napriek UV filtrom privítal ešte aj klasickú tieniacu roletku.

Najzásadnejšou koncepčnou zmenou pôvodného modelu A4 na nový A5 je karosársky formát. Pod oficiálnym komerčným prívlastkom limuzína sa teraz namiesto klasického sedanu ukrýva praktickejší liftback. Pod veľkým vstupným otvorom sa ukrýva symetrická ložná plocha so základnou kapacitou 417 litrov a pevne ukotvenou podlahou. Ako funkčne prepracovaný detail možno v tomto priestore označiť hodnotné čalúnenie vrátane bočných stien. Sumárnu praktickú stránku vylepšujú kotviace pomôcky ako aj zadné operadlá delené v najpraktickejšom pomere 40/20/40. Po ich sklopení je k dispozícii prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1291 litrov.
Sebavedomejšia cenovka súčasnej výkonovej špičky novej generácie modelu Audi A5/S5 sa – s odmyslením si špičkovej techniky na čele s upraveným podvozkom či autentickým pohonom quattro ultra – v prirodzenej miere premietla do reálne bohatej sériovej výbavy. Testovaný exemplár už v základe disponuje širokou paletou asistenčných a bezpečnostných systémov, športovými sedačkami s elektronickým nastavením a funkciou vyhrievania i odvetrávania, trojzónovou automatickou klimatizáciou, ambientným podsvietením, cúvacou kamerou či vrcholnou verziou digitálnych hračiek so vstavanou navigáciou. Z veľmi bohatej palety opciových položiek stojí za zváženie balík s vrcholnými LED Matrix svetlometmi, panoramatickým kamerovým náhľadom a head-up displejom. Do identickej množiny možno priradiť samostatný displej v priestore predného spolujazdca či veľmi pekne hrajúce audio značky Bang & Olufsen.

Dve osobnosti v jednom tele
Napriek zmenenej identite a revolučnému interiéru si nové Audi S5 naďalej zakladá na typickej DNA štyroch kruhov, zastúpenej precízne odladenými jazdnými vlastnosťami. Zatiaľ najvýkonnejší člen rodiny sa prirodzene môže pochváliť množstvom technologických inovácií. V princípe je nová motorizácia V6 doplnená o špičkovo odladený 48V mild-hybridný systém. Klasický štartér-generátor dopĺňa dodatočný elektromotor s výkonom cca 24 koní, ktorý je súčasťou bloku s automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Vďaka spomenutej konfigurácii a kapacitne nadštandardnej batérii (cca 1,7 kWh) pod dnom batožinového priestoru dokáže výkonný liftback pri pomalom manévrovaní jazdiť aj v čistom EV móde.
Zaujímavú technologickú chuťovku ponúka v prípade zatiaľ najvýkonnejšej verzie taktiež zážitkovo vyladený pohon všetkých kolies modernej koncepcie quattro ultra s prediktívnou funkciou prerozdeľovania výkonu medzi nápravami. Špeciálne pre deriváty Audi Sport je vyhradený aktívny športový diferenciál na zadnej náprave. Jeho hlavným benefitom je prioritne pri ostrej jazde na technických úsekoch možnosť samostatného vektorovania sily medzi oboma zadnými kolesami.

Do mozaiky vycibrenej techniky zapadá špičkovo odladený podvozok s prepracovaným nezávislým zavesením kolies na oboch nápravách. Testovaný exemplár, s odmyslením si približne 2 cm zníženej svetlej výšky, disponoval taktiež adaptívnymi tlmičmi. Nový model S5 možno s ich citeľným prispením pokojne označiť ako limuzínu dvoch tvárí. Už podvedome očakávanému zážitkovému charakteru podvozka totiž pri rutinnom používaní sekunduje príjemne komfortná charakteristika pruženia.
Napriek 20-palcovým diskom s nízkoprofilovými pneumatikami prekvapila temperamentná novinka schopnosťou precíznej filtrácie bežných nedokonalosti našich ciest. Testovaný exemplár dokáže byť vďaka špičkovému podvozku ukážkovo stabilný aj pri svižných prejazdoch cez priečne nerovnosti, najčastejšie zastúpené tzv. dilatačnými spojmi. Komfortný limit pruženia logicky predstavujú veľké nerovnosti. Viac pozornosti si z tohto dôvodu vyžadujú napríklad výrazné prepadliny s ostrými hranami.

Plný potenciál písmena „S“ v názve sa o slovo prihlási pri zážitkovej jazde na kvalitných asfaltoch. Novinka z portfólia štyroch kruhov dokáže s výrazným prispením prediktívneho pohonu všetkých kolies quattro ultra a celkovo precíznej mechanickej charakteristiky s prehľadom zdolávať drvivú väčšinu technických úsekov. Okrem sumárne precíznej ovládateľnosti dokáže pri zážitkovej jazde vygenerovať úsmev na tvári aj pocitovo tuhá karoséria, strmé riadenie či spoľahlivo pracujúce brzdy s možnosťou citlivého dávkovania spomaľovacieho účinku. V identickom prostredí zakrútených okresiek testovaný exemplár priam ukážkovo maskuje svoju nemalú pohotovostnú hmotnosť.
Level zábavy dokáže v prípade obmedzených elektronických anjelov strážnych ešte viac vyšperkovať povestné hodenie zadkom. V sumári zároveň platí, že reálnu prejazdovú rýchlosť cez zákrutu bude vďaka prioritne neutrálnemu správaniu vo väčšine prípadov krotiť skôr odvaha vodiča než schopnosti samotného auta. Fyziku sa však vo finále oklamať nedá. Pri hľadaní povestných limitov treba mať z tohto dôvodu stále na zreteli, že zatiaľ najvýkonnejší člen rodiny reálne váži viac ako dve tony.

Komplexná charakteristika jazdného prejavu sa prirodzene mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu Audi drive select. Personálne prispôsobiteľné a zároveň východiskové nastavenie Individual dopĺňa trojica logicky odstupňovaných alternatív zastúpená módmi Dynamic, Comfort a Efficiency. V režime rutinného používania okrem už spomenutého pohodlia zaujme nový model S5 reálne precíznym odhlučnením priestoru pre posádku. Pod akustickú pohodu na palube sa s určitosťou podpísal práve vysoký dôraz kladený na špičkovú aerodynamiku.
Nová pohonná jednotka je zmysluplným doplnkom temperamentne ladenej limuzíny. Pod komerčným označením Audi S5 TFSI quattro sa ukrýva prepĺňaný zážihový trojliter V6 s výkonom až 367 koní, obohatený o inovatívny mild-hybridný doping. Testovanú motorizáciu musím pochváliť nielen za špičkové výkonové parametre spojené s ukážkovou jazdnou dynamikou, ale taktiež za precízne odladenú efektívnosť. Napriek prítomnosti rekuperačnej funkcie dávam novému mild-hybridu palec hore aj za sumárne prirodzené odladenie spojené s príkladným využívaním zotrvačnosti vozidla. Pri bežnej jazde v komfortnom, resp. úspornom nastavení je veľmi častým javom mód tzv. plachtenia, kedy riadiaca jednotka odpája benzínový šesťvalec.

Prioritne v dynamickom móde sa vodič na druhej strane môže stále spoľahnúť na atraktívnu živelnosť motorizácie V6 spojenú s efektným zvukovým prejavom. Dôležitou súčasťou pohonnej sústavy je aj nová prevodovka S tronic s dvojspojkovou konštrukciou. Na precíznu prácu 7-stupňového automatu sa je možné spoľahnúť pri defenzívnej aj temperamentnej jazde. Pre náročnejších je tu prirodzene k dispozícii funkcia manuálneho radenia prevodových stupňov, zastúpená pádlami pod volantom. Vyslovene na obmedzovači riadiaca jednotka zvolený prevod napriek manuálnemu radeniu takpovediac nepodrží.
Samozrejmosťou výkonnej novinky z portfólia značky Audi je široká škála precízne odladených asistenčných systémov. Pri dlhých diaľničných presunoch v tomto kontexte veľmi dobrú prácu odvádza režim tzv. asistovanej jazdy. Pri výjazdoch na zakrútené okresky je možné stráženie v jazdných pruhoch veľmi pohotovo deaktivovať priamo na páčke smeroviek. Do menu s legislatívne povinnými eurohlásišmi sa možno pohodlne prekliknúť vďaka skratke na stredovej konzole alebo programovateľnému tlačidlu na multifunkčnom volante.

Špičkovo odladená mild-hybridná motorizácia V6 v rámci redakčného testu potešila až nečakane nízkym apetítom. Výsledný kombinovaný priemer sa ustálil na hodnote 7,8 l/100 km. To je len o niečo málo viac, ako deklaruje samotná automobilka. Identický parameter vyobrazil palubný počítač taktiež pri ustálenom diaľničnom tempe. Ako plne akceptovateľný možno označiť finálny výsledok v režime zážitkovej jazdy pri využívaní ponúkaného výkonového potenciálu. V daných podmienkach treba počítať s približne 15-litrovým úbytkom paliva z nádrže. V mestskom prostredí si Audi S5 „odpije“ približne 10 litrov na každých 100 kilometrov. Naopak, pri pohodovej jazde na okreskách klesla spotreba tesne pod 7-litrovú hranicu.
A celkový dojem?
Nová generácia zástupcu štyroch kruhov v strednej triede so spaľovacím srdcom si osvojila označenie Audi A5. Temperamentne ladený a zároveň výkonný derivát tu naďalej reprezentuje testovaná verzia s písmenom S. Po odmyslení si emočného dizajnu klasickej „limuzíny“ a koncepčnej revolúcie v interiéri sú najväčšou ozdobou nateraz najvýkonnejšieho člena rodiny precízne jazdné vlastnosti naviazané na až nečakane univerzálny potenciál.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Audi S5 TFSI 3,0 V6
Dĺžka: 4 835 mm
Šírka: 1 860 mm
Výška: 1 429 mm
Rázvor: 2 896 mm
Objem kufra: 417 litrov
Motor: zážihový mild hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Kombinovaný výkon (kW/k): 270/367
Krútiaci moment (Nm): 550
Pohotovostná hmotnosť: 2 044 kg
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 7,6 l/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,8 l/100 km
Pneumatiky: Goodyear Eagle F1 Supersport
Verzia/cena
Audi S5 TFSI 3,0 V6 (testovaný model) od 78 095 €
Audi A5 TFSI 110 kW od 43 725 €