Len málokedy sa podarí pomyselnej „vstupnej bráne“ do sveta niektorej z automobiliek rozprúdiť takú búrlivú diskusiu, ako to bolo v prípade najnovšieho radu 1 z Mníchova. BMW v minulosti vybavilo aj svojho kompaktného zástupcu v danej kategórii unikátnou koncepciou s rádovými motormi a pohonom zadnej nápravy. Puristi a fanúšikovia značky si aj v prípade malého modelu rozhodne prišli na svoje. Na druhej strane, pomerne zásadné kompromisy musel z hľadiska priestoru ustáť interiér. A vo finále nemôžeme určite opomenúť ani novodobý fenomén v podobe pohonu xDrive. Samotní zákazníci a majitelia BMW radu 1, podľa prieskumu samotnej automobilky, vo väčšine prípadov „netušia“, ktorá náprava reálne poháňa ich vozidlo. A ak si k tomu pripočítame praktickú stránku a nemalú finančnú náročnosť ďalšieho vývoja, tak nám vo finále ako plne racionálna vychádza aj zmena koncepcie. Na prioritne predný pohon, ktorý už istý čas využívajú aj súrodenecké modely, ako je rad 2 Active Tourer, resp. SUV modely X1 a X2, sa aktuálne „preladila“ už aj tretia generácia kompaktného radu 1. My sme novinku v rámci nášho prvého testu preverili v špičkovej naftovej verzii s pohonom všetkých kolies.
Nové BMW radu 1 vo verzii 120d xDrive so vznetovým 2-litrom, skombinovaním s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a v dynamickej verzii M Sport, nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina.
Rýchle fakty:
- BMW radu 1 predstavuje už od roku 2004 vstupnú bránu do sveta BMW. Prvé dve generácie kompaktného modelu z Mníchova ohúrili ortodoxných fanúšikov v danej triede unikátnou koncepciou s rádovými motormi a pohonom zadnej nápravy. Pod prednou kapotou sa pritom ešte donedávna vyskytoval aj výkonný 6-valec.
- Revolučnú tretiu generáciu s kompletne prekonanou koncepciou, s prioritne poháňanými prednými kolesami, sme v oficiálnej podobe spoznali koncom minulého roka. Nová koncepcia má výhody predovšetkým v podobe vzdušnejšieho a priestrannejšieho interiéru. V BMW si zároveň dali mimoriadne záležať aj na celkovom „šoférskom“ vyladení.
- Nový model pôsobí po dizajnovej stránke vyslovene svalnatejším a masívnejším dojmom. Tretia generácia BMW radu 1 je ale paradoxne o niečo kratšia a zároveň aj ľahšia. Najviac emócií a dynamiky prinášajú aj v tomto prípade zadné partie s efektnými koncovkami výfukového systému.
- Interiér nového modelu prináša aj do kompaktného segmentu vzhľadom na použité materiály reálnu príchuť prémiového segmentu. Väčší životný priestor pre posádku je najviac cítiť v druhom rade vozidla.
- Silný 2-litrový turbodiesel s výkonom 190 koní a pohon všetkých kolies xDrive predstavujú vo finále veľmi vydarenú a všestrannú kombináciu aj v najmenšom modeli z Mníchova. Dôraz na šoférske vyladenie nového BMW radu 1 je okrem toho cítiť predovšetkým v tuhosti karosérie a veľmi komunikatívnom riadení. Špičkový podvozok predstavuje zároveň až nečakanú záruku neutrálneho správania sa.
Fotogaléria BMW radu 1
Pôvodné BMW radu 1 debutovalo v roku 2004. Mníchovčania sa v tých časoch svojím zástupcom v kompaktnej triede prioritne zamerali na úplne novú cieľovú skupinu zákazníkov. Tento odvážny krok vyšiel veľmi dobre. Z prvých dvoch generácií pomyselnej vstupenky do prémiového sveta BMW sa minulo viac ako 1,3 milióna kusov. Postupne sme sa zároveň dočkali aj ďalších členov rodiny, ktorí boli koncepčne odvodení práve od „jednotky“.
Zásadný prevrat s príchuťou „zemetrasenia“ spôsobil príchod aktuálnej tretej generácie kompaktu s logom BMW. Novinku s revolučnou koncepciou a prioritne predným pohonom sme v sériovej podobe spoznali v premiére už počas minulého roka. Dôvody pre zmeny koncepcie som načrtol už v úvode tohto testu. Zároveň dodávam, že aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, BMW má so špičkovým vyladením daného typu pohonu bohaté skúsenosti. Podpísala sa pod to, samozrejme, spolupráca so sesterskou automobilkou Mini, ktorej modely sa po jazdnej stránke dlhodobo radia k absolútnej špičke.
Platforma s „revolučným“ usporiadaním techniky s výhradne priečne uloženými motorizáciami nesie kódové označenie UKL2. Novinka je zároveň v porovnaní s predchodcom o približne 30 kg ľahšia. Posadnutosť celkovou vyladenosťou, zameranou na povestnú radosť z jazdy, tu reprezentuje napríklad aj nový trakčný systém prevzatý z BMW i3, ktorý dokáže ešte efektívnejšie potláčať neželaný preklz kolies. Úplnou samozrejmosťou je v prípade tohto technického riešenia plne nezávislé zavesenie všetkých kolies. Nový kompaktný model sa zároveň vyrába už len s praktickejšou 5-dverovou karosériou.
Paleta motorov pozostáva z benzínových aj naftových verzií. Maximálny počet valcov reprezentujú 4-valce. Naopak, základ pri oboch druhoch paliva zastrešujú prekvapivo prepĺňané 3-valce. Benzínovým základom je verzia 118i. O maximálny výkon 140 koní sa v tomto prípade stará prepĺňaný 3-valec s objemom 1,5 litra. Vznetový základ predstavuje verzia 116d (116 koní) s 3-valcovým turbodieslom identického objemu. Výkonnejšou voľbou je v prípade nafty 4-valcový dvojliter (118d) s výkonom 150 koní. Všetky tri vyššie spomenuté motorizácie sú v základe dostupné so 6-stupňovým manuálom. Výhradne na 8-stupňový automat však vsádza vznetový dvojliter verzie 120d s výkonom až 190 koní. Identickú motorizáciu je možné kombinovať aj s pohonom všetkých kolies vo verzii 120d xDrive. Výkonovou špičkou celého modelového radu je tradične „hot hatch“ vo verzii M 135i xDrive. Prepĺňaný benzínový 2-liter, skombinovaný s 8-stupňovým automatom, v tomto prípade posiela na všetky štyri kolesá výkon až 306 koní.
Vizuálny svalovec
Zásadná zmena koncepcie sa z pochopiteľných dôvodov premietla aj do autentického dizajnu tretej generácie BMW radu 1. V porovnaní s predchodcom prišla novinka o pomerne dlhú prednú kapotu a krátky predný previs. Namiesto toho teraz pôsobí opticky ešte „silnejším“ a svalnatejším dojmom. Nový model je pri medzigeneračnom porovnaní o niečo kratší, ale zároveň aj symbolicky širší a vyšší. Výsledný dynamický efekt v prípade testovanej verzie ešte viac umocnil atraktívny fabrický tuning v podobe tradičného M Sport paketu a prenikavej červenej metalízy s prívlastkom Melbourne Red.
Prednej časti okrem atraktívneho športového nárazníka s funkčnými postrannými veternými clonami dominujú aj v tomto prípade masívne obličky. Okrem efektného skosenia v ich hornej časti priťahuje pohľady aj ich vzájomné optické prepojenie. Tradičného BMW dizajnu sa držia predné svetlomety so 6-uholníkovými svetelnými segmentmi. Pri testovanom exemplári už disponovali účinnou LED technológiou so špičkovým svetelným účinkom, ako aj dobre fungujúcim adaptívnym módom.
Výrazne optické svaly s pozvoľna klesajúcou líniou strechy a zároveň zužujúcou sa líniou bočného presklenia dominujú novému modelu pri pohľade z profilu. Ozvláštnením je aj v tomto prípade pre BMW typické tvarovanie zadného stĺpika karosérie s tzv. Hofmeistrovým oblúkom. Pravidlo, že kolesá robia auto, dokonale potvrdzuje testovaný exemplár vďaka atraktívnym dvojfarebným diskom s emblémom športovej divízie M.
Najväčšiu porciu dynamiky napriek všetkému už spomenutému ponúkajú v tomto prípade zadné partie. Dynamické koncové svetlá s originálnym svetelným podpisom znova dopĺňa široký športový nárazník, ktorý novinku ešte viac pritláča k vozovke. Na pohľad atraktívne pôsobí nielen načierno lakovaný náznak difúzora, ale aj „atrapy“ bočných chladiacich prieduchov. Vizuálnou čerešničkou sú v prípade testovaného exempláru z rodiny M Sport dve dominantné koncovky výfukového systému, ktoré si v tomto prípade aj reálne plnia svoju úlohu.
Luxusný interiér s väčšou porciou životného priestoru
Už pri prvom kontakte s interiérom novej jednotky je cítiť jej luxusný nádych. Inými slovami, BMW nerobí žiadne kompromisy ani pri najdostupnejšom modeli v rámci svojho modelového portfólia. Z použitých materiálov srší pocit kvality. Špičku predstavuje už tradične aj celkové dielenské opracovanie. Takzvaný „wow efekt“ v prípade testovaného exempláru ešte viac vyšperkovala výbava M Sport. Jej výsadou sú nielen prepracované detaily, ale aj nefalšovaná športová atmosféra. Hru na efekt za tmy dokonale podčiarkuje atraktívne ambientné podsvietenie so širokou škálou možností osobnej personalizácie.
Výhodou mníchovských interiérov je ich vzájomná súrodosť. A to aj v prípade, že si do malej „jednotky“ presadneme napríklad z veľkého SUV X7. Okamžite sa tu budete cítiť ako doma. Hierarchia palubnej dosky, ako aj celková ergonómia s usporiadaním prístrojov kopíruje aj v tomto prípade najnovšiu líniu značky BMW.
Testovaná špičková verzia disponovala plne digitálnym prístrojovým panelom BMW Live Cockpit Professional s priemerom 10,25 palca. Špičková grafika a precízna čitateľnosť za každých svetelných podmienok sú tu úplnou samozrejmosťou. Pochváliť musím aj celkovú logiku usporiadania vyobrazovaných údajov. Zmeny grafických layoutov medzi jednotlivými režimami jazdy sú v tomto prípade menej výrazné ako to bolo pri minulej generácii grafických „budíkov“ značky BMW. Na prvý pohľad zvláštny tvar ciachovania údajov jazdy je aj v tomto prípade inšpirovaný exteriérovými „obličkami“. Grafický zážitok dokresľuje aj kvalitný Head-up displej, ktorý pri modelovom rade 1 debutoval práve s novým modelom.
Centrálna časť palubnej dosky je tradične orientovaná smerom na vodiča. Klasické ovládanie autorádia a praktický samostatný modul klimatizácie dopĺňa do priestoru vystúpená obrazovka rozhrania iDrive. Pýcha interiérov značky BMW prichádza aj v rámci svojho najnovšieho vydania s prehľadným usporiadaním a predovšetkým množstvom zaujímavých funkcií. Čoraz väčší dôraz je tu podľa očakávania kladený na celkovú online konektivitu.
Systém je možné okrem tradičného voliča na stredovej konzole ovládať aj dotykom. Navyše iDrive aj v tomto prípade reaguje na jednoduché gestá. A aby toho nebolo málo, BMW má v ponuke funkciu hlasového ovládania. Aj testovaný model preberá nový tvar „joystica“ automatickej prevodovky. Z ergonomického hľadiska tu ale z môjho pohľadu pôsobí mierne „neprirodzené“ umiestnenie parkovacieho tlačidla P.
Na športový charakter BMW v prípade testovaného kúsku vo výbave M Sport odkazovali okrem autenticky hrubého „emkového“ trojramenného volantu aj príjemné anatomické sedačky. V danej konfigurácii je okrem náznaku bočného vedenia ich súčasťou aj integrovaná hlavová opierka. Manuálne ovládanie dopĺňa elektronicky nastaviteľné „dofúknutie“ bočníc operadla, čo vo finále zaručuje ešte lepšiu fixáciu tela a ešte viac emócií. Palec hore si vyslúžila aj dostupnosť dostatočne nízkeho posedu. Vodič a jeho spolujazdec sú s vozidlom vo finále práve na základe posedu akoby zžití, čo umožňuje ešte lepšie precítenie jazdy. Za plne akceptovateľný možno napriek tomu považovať aj výhľad z vozidla. V smere šikmo dopredu tomu okrem tradične skosených predných stĺpikov napomáha aj racionálne uchytenie spätných zrkadiel.
Výrobcom deklarovaný medzigeneračný nárast priestoru je najviac cítiť v druhom rade. BMW hovorí o približne 3 cm navyše v oblasti kolien a o necelých 2 cm v priestore pre hlavy. Reálne sa tu za seba pomerne pohodlne dokážu usadiť aj štandardne urastení dospelí s výškou do 180 cm. Z hľadiska jazdného komfortu predstavuje vtipné riešenie aj nastavenie sklonu operadla v dvoch polohách. Na druhej strane nové BMW radu 1 vo finále stále rozhodne nepatrí medzi najpriestrannejšie hatchbacky v kompaktnej triedy.
Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní pomerne pravidelný tvar a dostatočný objem s kapacitou 380 litrov. To je o rovných 20 litrov viac ako dokázal ponúknuť predchodca. Pod úrovňou podlahy sa nachádza použiteľný priestor vhodný nielen na odloženie drobností. Rezervné koleso nahrádza opravná sada. Po sklopení delených zadných operadiel vzniká takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1200 litrov.
Z hľadiska dostupnej výbavy na palube sa takmer všetko odvíja od možnosti peňaženky konkrétneho záujemcu. Testovaný exemplár v tomto smere disponoval už aj mnohými atraktívnymi príplatkovými prvkami. Za všetko spomeňme napríklad automatickú 2-zónovú klimatizáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie, adaptívny podvozok, parkovací asistent či kvalitný Head-up displej.
Jazdí ako pravé BMW
Zmena koncepcie pohonu pri novej generácii radu 1 vyvoláva celkom logicky najväčšie otázniky na poli jazdných vlastností. Prvoplánovo by sa dalo v tomto prípade konštatovať, že BMW skutočne spravilo všetko preto, aby aj náročný vodič spomínané zmeny technického základu vo finále vnímal čo najmenej. Samozrejme, pre veľmi úzku skupinu puristov, ktorí budú dnešný model porovnávať s pôvodnou „zadokolnou“ so 6-valcom pod prednou kapotou, môže predstavovať novinka určitý krok smerom späť. Napriek tomu som skutočne presvedčený o tom, že nová „jednotka“ dokáže aj po jazdnej stránke plne uspokojiť drvivú väčšinu vodičov!
Základom pre presvedčivé jazdné vlastnosti je aj v tomto prípade kvalitný podvozok. Testovaná konfigurácia so silným turbodieslom pod prednou kapotou si na moje prekvapenie veľmi dobre rozumie aj s cestami plných zákrut. Pruženie možno označiť jednoznačne skôr za tuhšie ako komfortné. Nezávislé zavesenie všetkých kolies prináša špičkový kontakt vozidla s cestným povrchom. Klasické vlnky a inak nerovný cestný povrch dokáže podvozok veľmi pekne „precítiť“ a okopírovať. Hrubšie nerovnosti alebo veľké prepadliny už ale logicky testovanému kúsku s 18-palcovými kolesami nevyhovujú. Nič zásadné na tomto tvrdení nezmení ani adaptívne pruženie prepnuté do východiskového režimu Comfort.
Obrovskú porciu istoty cítiť smerom od podvozka a je jasne citeľná aj pri dynamickom prejazde cez dlhé zákruty. Aj v tomto režime jazdy sa novinka prakticky vôbec nenakláňa. Okrem enormne tuhej karosérie vodič prostredníctvom riadenia stále vníma aj pomerne nízku hmotnosť testovaného kúsku. Prirodzená nedotáčavosť sa vo finále dostavuje podstatne neskôr, ako ju vodič v danej situácii podvedome očakáva. Nová „jednotka“ zostáva z hľadiska celkového nastavenia podvozka veľmi dlho príjemne neutrálna.
Práve „ostré“ a adekvátne strmé riadenie patrí k ďalším ozdobám testovaného modelu. Novinka reaguje veľmi promptne na povely vodiča sprostredkované prostredníctvom volantu. Výpomoc pohonu xDrive a zadnej nápravy je na kvalitnom a suchom cestnom povrchu pomerne nenápadná. Vo finále sa pod to podpísala aj vynikajúco fungujúca elektronická trakčná kontrola. Naopak, pri zhoršenej adhézii je xDrive výborný pomocník, ktorý pomáha s efektívnym presunom krútiaceho momentu až 400 Nm smerom na vozovku.
Výkonný, ale zároveň aj príjemne úsporný turbodiesel pod prednou kapotou je vhodný nielen na dlhé a rýchle diaľničné presuny. Pohonná jednotka s objemom 2 litre, ktorú prepĺňajú až dve turbodúchadlá, sa vyznačuje veľmi kontinuálnym záťahom vrcholiacim prakticky až na obmedzovači“. S výkonovým potenciálom testovanej motorizácie pracuje veľmi dobre aj precízne vyladený 8-stupňový automat. Celkový charakter motora a prevodovky sa pomerne výrazne mení vzhľadom na aktuálne zvolený jazdný režim. V športovom móde je prevodovka v neustálej permanencii, tak aby mal turbodiesel pri razantnejšom zošliapnutí pedála akcelerátora stále dostatok „pary“. Opačný extrém predstavuje režim Eco Pro. Pri predvídavej jazde napomáhajú práve nízke otáčky k čo najlepšej spotrebe paliva.
Výsledný priemer sa na konci nášho testu ustálil na hodnote 6,2 litra na každých 100 km. Tento výsledok možno považovať vzhľadom na výkon 190 koní a pohon xDrive za plne adekvátny a akceptovateľný. S ľahkou nohou na okreskách nie je zároveň žiadny problém jazdiť aj s viac ako o liter nižším apetítom. Pri vyslovene športovej jazde, resp. v mestskej premávke sa výsledný priemer s určitosťou priblíži k hodnote 7 litrov na každých 100 kilometrov.
A náš celkový dojem?
Nové BMW radu 1 síce stratilo svoju pôvodnú tvár, ale zároveň prichádza s úplne novou. Tá je opäť reprezentovaná precíznym technologickým vyladením so zameraním na tradičný zážitok z jazdy. Na prvý pohľad radikálnej zmeny koncepcie sa aj preto v praxi netreba vôbec obávať. Testovaná verzia 120d so silným turbodieslom a pohonom xDrive sa ideálne hodí napríklad do pozície rýchleho a bezpečného hltača veľkej porcie diaľničných kilometrov. Aj v prípade vstupenky do sveta mníchovskej automobilky ale treba počítať s „tradičnou“ BMW cenovou politikou.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: BMW 120d xDrive M Sport
Dĺžka: 4319 mm
Šírka: 1799 mm
Výška: 1434 mm
Rázvor: 2670 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1590 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 – 5,9 l/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3/100 km
Pneumatiky: Continental Sportcontact
Recenzia
BMW 120d xDrive M Sport
Dĺžka: 4 319 mm Šírka: 1 799 mm Výška: 1 434 mm Rázvor: 2 670 mm Objem kufra: 380 litrov Motor: vznetový (nafta) Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 140/190 Krútiaci moment Nm: 400 Pohotovostná hmotnosť: 1 590 kg Maximálna rýchlosť km/h: 230 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,0 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 8 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,3 –5,9 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,3 / 100 km Pneumatiky: Continental Sportcontact
Výhody
- Kvalitný a priestrannejší interiér
- Vyvážené jazdné vlastnosti
- Technológie na palube
Nevýhody
- „Len“ 4-valce ako vrchol ponuky motorov
- Otváranie pomerne malej časti okna na zadných dverách
- Cenová politika
BMW 120d xDrive M Sport DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu