Automobilka Citroën v uplynulých mesiacoch výrazne osviežila svoje modelové portfólio. S odmyslením si očakávaného rozšírenia elektrifikovaných modelov sme sa dočkali aj debutu dvoch rodinne orientovaných automobilov s písmenom X v názve. Napriek rozdielnej segmentovej príslušnosti ich spája originálny, resp. kreatívny koncept karosérie. Kompaktný modelový rad C4 poplnil úplne nový SUV-sedan C4 X. Medzi novinky s logom Citroën možno stále zaradiť aj veľký model C5 X, ktorý v pozícii vlajkovej lode vystriedal rovnomenné a obľúbené SUV s dovetkom Aircross. Navrátilec s logami Citroën v strednej triede dokáže okrem technológií zaujať aj vizuálne. Karosárske proporcie testovaného modelu kombinujú v atraktívnej podobe elegantný liftback a outdoorovo zdvihnuté kombi. Pri našom druhom stretnutí s modelom Citroën C5 X sme preverili najvýkonejšiu motorizáciu z palety čisto spaľovacích pohonných jednotiek.
Nový Citroën C5 X s vrcholnou benzínovou motorizáciou 1,6 PureTech 180, skombinovanou s 8-st. automatickou prevodovkou a v špičkovej výbavovej verzii Shine Pack, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.
Rýchle fakty:
- Bohatá história automobilky Citroën pamätá množstvo luxusne ladených a inovatívnych vlajkových lodí. Pri zrode pohonu predných kolies bol model Traction Avant, ktorý nasledovalo slávne DS, neskôr modely CX, XM, a naposledy modely C5 a C6. Aktuálnym návratom automobilky do tradičného segmentu strednej triedy je nový model C5 X.
- Atraktívny i originálny Citroën C5 X v sebe kombinuje hneď niekoľko karosárskych verzií. Spolu s novým modelom si automobilka v tomto prípade premiérovo osvojila aj niekoľko vítaných technologických inovácií.
- Odvážny dizajn nového Citroën C5 X ponúka na vyvýšenom podvozku netradičnú kombináciu reprezentatívneho liftbacku a praktického oudoorového kombi v štýle shooting brake.
- Interiér testovaného modelu celkom jednoznačne zodpovedá pozícii vlajkovej lode. Okrem kvalitného prevedenia a príjemne vzdušného konceptu, tu z užívateľskej stránky zaujme aj úplne nový palubný infotainment s bleskurýchlymi reakciami na dotyk.
- Testovaná konfigurácia pozostávala z najvýkonnejšieho čisto zážihového derivátu 1,6 PureTech 180. Okrem už podvedome očakávaného komfortu vyladenia podvozka, prekvapil ľahký a energický benzín aj svojou celkovou univerzálnosťou a nízkymi nárokmi na spotrebu paliva.
Fotogaléria Citroën C5 X
Citroën je automobilka s veľmi bohatou históriou, ktorá dala automobilovému svetu aj veľké množstvo inovatívnych technologických riešení. V uplynulých rokoch v jej modelovom portfóliu absentovala typická vlajková loď, ktorá by pripomínala odkaz legiend s predným pohonom a logom dvojitého šípového ozubenia ako boli automobily Traction Avant, DS, CX, XM alebo naposledy modely C6, resp. C5. Posledný menovaný zástupca strednej triedy sa aj spolu s legendárnym hydropneumatickým odpružením vytratil z ponuky značky približne v roku 2017.
Opätovného a želaného návratu slávnej automobilky do strednej triedy sme sa dočkali približne pred dvoma rokmi. Práve v tomto čase bol v sériovej podobe predstavený úplne nový Citroën C5 X inšpirovaný atraktívnym konceptom CXeperience. Nová vlajková loď sa k odkazu vyššie spomenutých predchodcov hlási nielen drobnými dizajnovými finesami ale aj prostredníctvom tradičného označenia. Dovetok v podobe písmenka X v tomto prípade odkazuje na atraktívny karosársky mix a dobrodružnú povahu.
Nový C5 X je postavený na najnovšej evolúcii modulárnej platformy EMP2. Daný technický základ už umožňuje aj zástavbu elektrifikovaného pohonu. Pozíciu vlajkovej lode tu podčiarkuje prítomnosť pestrého spektra nových technológií. Vysoký dôraz na bezpečnosť dopĺňajú pokrokové asistenčné systémy vrátane asistovanej jazde po diaľnici či v mestských zápchach. Z užívateľského hľadiska poteší prítomnosť úplne nového multimediálneho rozhrania My Citroën Drive Plus a moderného Head-up displeja. Prioritnou doménou značky Citroën ostáva jazdný komfort. Pokračovateľom legendárneho hydro-pneumatického pruženia sú hydraulické dorazy, známe už aj z iných modelov. Pri plug-in hybride ich po prvýkrát zároveň dopĺňa adaptívna nadstavba Citroën Advanced Comfort Active.
Citroën C5 X je k dispozícii s relatívne pestrou škálou pohonných jednotiek. Musí si však vystačiť bez turbodieslov. Vstupnou bránou je známy prepĺňaný benzínový 3-valec 1,2 PureTech 130 s výkonom 131 koní. Hierarchicky vyššie sa nachádza testovaný prepĺňaný 4-valec 1,6 PureTech 180 s výkonom 181 koní. Technologický vrchol reprezentuje motorizácia 1,6 Plug-in Hybrid s identickým spaľovacím základom. Slabší Plug-in Hybrid 180 disponuje výkonom 180 koní a silnejší ekvivalent (Plug-in Hybrid 225) je vyladený na výkon 225 koní. Všetky vyššie spomenuté motorizácie sa štandardne kombinujú s 8-st. automatickou prevodovkou a pohonom kolies prednej nápravy.
Sebavedomý originál
Odvážny dizajn je pre automobilku Citroën dlhodobo príznačný. Kreatívny prístup tvorcov kriviek v minulosti okrem iných modelov preslávili aj vyššie spomínané vlajkové lode. V aktuálnej dobe si identický resp. neopozeraný recept osvojil aj nový model C5-X, kde Francúzi v jednom celku a atraktívnej podobe kombinujú viacero karosárskych variantov.
Predné partie vlajkovej lode spája s ostatnými aktuálnymi členmi rodiny Citroën stvárnenie delených predných svetlometov. To v prípade testovaného exemplára zároveň efektne kreuje líniu písmenka X. Na uzučký modul denného svietenia nadväzuje rovnako úzka maska s tradične zakomponovaným fabrickým logom. Nižšie situovaný modul hlavných full LED svetlometov poteší za tmy slušným svetelným výkonom. Aj model C5 X, si tu ale musí vystačiť „len“ s technologicky jednoduchším riešením svetiel. Absentujúcu Matrix-tieňovaciu nadstavbu tu aspoň čiastočne kompenzuje automatické prepínanie diaľkového módu dostupné už od druhého výbavového stupňa. Výrazný dizajn predných partií dotvára opticky dravý nárazník s dynamickým výpletom spodnej nasávacej časti. Outdoorový nádych, tu naopak, pripomína decentné ochranné oplastovanie spodnej časti, v ktorom si svoje miesto našli aj pomerne nízko situovaných LED hmlovky.
Už viackrát spomenutý karosársky mix je najviac viditeľný pri bočnej línii. Decentný SUV Citroën C5 X nádych aj v tomto priestore dotvára ochranné oplastovanie. Optická kreativita tu doslova srší z vystúpených blatníkov a postupne sa zužujúcou líniou bočného presklenia. Originálny sklenený efekt zdobí aj dizajnovo výrazné koncové stĺpiky. K celkovej elegancii testovaného exempláru v princípe ladí aj nenápadnejší farebný odtieň zastrešený sivou metalízou s dovetkom Platinum. Pod príťažlivosť skúšanej konfigurácie sa v nemalej miere podpísali aj vrcholné 19-palcové disky kolies s dvojfarebným prevedením.
Vizuálne najoriginálnejšie pôsobia zadné partie modelu Citroën C5 X. Efektne klesajúca línia evokuje kompromis medzi klasickým kombi a liftbackom. Dané riešenie možno pokojne zadefinovať aj ako shooting brake. Veľký dôraz na aerodynamiku tu pripomína hneď dvojica neprehliadnuteľných elementov so športovým podtónom. O niečo decentnejšie strešné krídlo dopĺňa veľmi výrazný centrálny spojler. Vďaka kombinácií oboch prvkov si novinka vystačí aj bez zadného stieraču. Kvapky dažďa dokáže zo zadného skla a pri vyššej rýchlosti odstrániť práve obtekajúci vzduch. V teste som taktiež ocenil príkladnú odolnosť zadného okna pred potencionálnym znečistením, napríklad pri svižnej jazde po prašnej ceste s nespevneným povrchom. Dizajnový efekt zadných partií sumarizujú koncové svetlá so svetelným podpisom v tvare písmena X. Pozornému oku v tomto priestore ale neunikne ani príznačný detail v podobe šípovitého ozdobného motívu spodnej línie inak masívneho zadného nárazníka.
Skutočná vlajková loď
Pozíciu vlajkovej lode značky si Citroën C5 X suverénne obhájil aj v interiéri. Ešte pred samotným vstupom na palubu musím pochváliť vskutku precízne prekrytie prahov na dverách, čím sa nový model inšpiroval vo svete plnohodnotných SUV modelov. Architektúra palubnej dosky aj napriek svojej neodškriepiteľnej hravosti dizajnovo vyslovene nešokuje. Francúzi tu ešte viac rozvinuli koncept, ktorý v minulosti priniesol kompaktný model C4.
Pozíciu vrcholného modelu C5 X podčiarkol s veľkým dôrazom na kvalitatívnu stránku. V zmysle použitých materiálov, ako aj kvality dielenského opracovania tu ide celkom jednoznačne o suverénne najlepší Citroën. Atmosféru na palube dokáže vo výraznej miere ovplyvniť aj použitý motív interiéru. K testovanej najvyššej výbave Shine Pack sa bez nutnosti doplatku viaže tmavé prevedenie Hype Black. Hojným použitie kože tu dopĺňajú kontrastne svetlé drevené repliky na palubnej doske a výplach predných dverí. Z efektnými trblietkami to Francúzi z môjho pohľadu už mierne prehnali pri obklade stredovej konzoly. Lesklým klavírny lak bude logicky náchylnejším nielen na nechcené odtlačky prstov, ale aj potencionálne mechanické škrabance.
Za silnú stránku testovaného modelu možno označiť aj dôraz na užívateľskú prívetivosť. Celkovú ergonómiu vylepšuje samostatný modul klimatizácie či zachovanie klasického ovládania hlasitosti audia. Ďalšie dôležité ovládacie tlačidlá tu možno nájsť aj vľavo pod volantom. Hardwarovo, ale v rámci ovládania klimatizácie paradoxne nie je možné nastaviť preferované zóny prúdenia vzduchu. Pre daný úkon sa je vždy nutné prepnúť do dotykovej nadstavby.
Koncept plne digitálneho usporiadania displejov, inšpirovaných menším modelom C4, posúva vlajková loď na novú a citeľne vyššiu úroveň. Na prvý pohľad koncepčne jednoduchý a rozmerovo minimalistický prístrojový panel zaujme príjemne jemnou grafikou. Usporiadanie v princípe, čo najviac prehľadných vyobrazovacích layoutov, si je možné podľa osobnej preferencie prispôsobiť v rámci infotainmentu. V tomto kontexte chválim širokú dostupnost widgetov palubného počítača, ktorá by v rámci personalizácie mala uspokojiť každého vodiča.
Spolu s vyobrazením prístrojového panela si je možné personalizovať aj vyobrazenie Head-up displeja. Automobilka v tomto smere nešetrila a použila modernú technológiu premietania obrazu priamo na sklo. Aj virtuálny displej disponuje okrem adekvátnej veľkosti aj opticky príjemnou farebnosťou. Niektoré údaje, ako je čítačka dopravných značiek sa zároveň už vyobrazujú výhradne len na Head-up projekcii.
Statusu vlajkovej lode zodpovedá aj najnovšia verzia palubného infotainmentu My Citroën Drive Plus. Rozhranie chválim nielen za veľmi pohotové reakcie na dotyk, ale aj za prepracovanú grafickú stránku, vrátane moderného dizajnu vstavanej navigácie. Obdobne ako v prípade prístrojového panela, si je ale možné aj tu základné usporiadanie dostupných widgetov prispôsobiť podľa osobných priorít. Automobilovú modernu reprezentuje aj bezkáblová funkcia modernej mobilnej konektivity.
Testovanú vrcholnú výbavu Shine Pack musím pochváliť aj za prítomnosť plnohodnotného panoramatického kamerového náhľadu s príjemne detailným vyobrazením. Funkčným detailom je v tomto smere aj prítomnosť ostrekovača zadnej kamery.
Francúzi mysleli v kabíne novinky aj na dostatočné množstvo použiteľných odkladacích priečinkov. Za vtipný a kreatívny detail možno aj tu označiť prítomnosť motívu šípového ozubenia, ktorý zdobí „podlahu“ objemných boxov v predných dverách. Pozíciu top modelu značky pripomína testovaný model aj svojimi prvotriednymi prednými sedačkami Advanced Comfort. Automobilka našťastie aj v tejto disciplíne upustila od akýchkoľvek športových bočníc. Namiesto nich majú prední pasažieri k dispozícii veľkoryso nadimenzované kreslá s príkladne komfortnou výplňou. Už prítomné elektrické nastavenie skúšaného exempláru môže v rámci opcie doplniť aj odvetrávanie a masážna funkcia.
Ako plne akceptovateľný možno označiť aj výhľad z vozidla. Pri dlhých presunoch s odevom, s krátkym rukávom mi subjektívne z hľadiska cestovného komfortu paradoxne mierne prekážala lakťová opierka. Presnejšie jej delené otváranie, kde práve centrálna medzera v mojom prípade čiastočne znižovala pohodlie pre pravý lakeť. V princípe nadštandardné priestorové pomery ponúka veľký Citroën aj v druhom rade. Na opäť príjemne mäkkej a komfortnej zadnej lavici sa so značnou rezervou priestoru odvezie aj dvojica nadštandardne urastených dospelých. Z hľadiska pohodlia posádky, tu okrem výduchov ventilácie poteší aj prítomnosť USB koncoviek.
Čisto spaľovacie verzie disponujú v porovnaní s plug-in hybridnými súrodencami o niečo veľkorysejším batožinovým priestorom. Benzínový C5 X v tejto disciplíne boduje slušným objemom na úrovni 545 litrov. Priestor pod úrovňou podlahy v prípade testovaného exemplára vypĺňajú okrem praktického organizéra na drobnosti aj komponenty príplatkového audio systému Citroën Hi-Fi. Výkonnejšie audiu nie je možné kombinovať s rezervnou pneumatikou. Tvarovo symetrický batožinový priestor poteší nadštandardnou dĺžkou ložnej plochy. Okrem prítomnosti elektrického otvárania tu dávam palec hore aj otvoru na prepravu dlhých predmetov, mechanizmu diaľkového sklopenia zadných operadiel, ako aj šikovne uchytenie krycej roletky priamo o modul zadných dverí. Za nevýhodu považujem absenciu pestrejšieho spektra kotviacich pomôcok vrátane háčikov na tašky. Po sklopení delených zadných operadiel vzniká takmer úplná rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1640 litrov.
Vrcholná konfigurácia Shine Pack disponuje pri modeli Citroën C5 X už bez nudnosti príplatku napríklad aj panoramatickým kamerovým náhľadom, elektrickým otváraním dverí kufra, elektrickým nastavením predných sedadiel, akustickými oknami, praktickým sklopením spätných zrkadiel pri zaradení spiatočky či inteligentným adaptívnym tempomatom. Už v úplnom základe sú zároveň k dispozícii základné asistenčné systémy, bezkľúčové štartovanie alebo automatická dvoj-zónová klimatizácia.
Parádny cestovateľ
Mix viacerých karosárskych derivátov premietol testovaný exemplár aj do svojich jazdných vlastností. Čisto benzínový Citroën C5 X zo všetkého najviac vyniká pohodlím, ľahkonohosťou a celkovou cestovateľskou orientáciou. Od vlajkovej lode značky, ktorá sa v posledných rokoch pri každej marketingovej komunikácii rada chváli prioritnou orientáciou na pohodlie posádky, každý už podvedome očakáva precízny jazdný komfort.
Klasickú konštrukciu podvozka s jednoduchšou zadnou nápravou aj v tomto prípade osviežuje konštruktérska pýcha značky Citroën, ktorou sú tlmiče s hydraulickými dorazmi. Ich výhodou je precízna eliminácia bežných ale aj hrubších nerovností našich ciest. V praxi možno čisto benzínový model C5 X označiť za jedného z najpohodlnejších zástupcov strednej triedy. Vozidlo bez problémov zvláda napríklad aj svižnú jazdu po nespevnej ceste s horším podkladom. Veľmi spokojný som bol so stabilitou ľahkej zadnej časti v kombinácii s prejazdmi série priečnych nerovností. Sumárnou výhodou benzínového modelu je aj pohotovostná hmotnosť necelých 1,6 tony! V danom segmente ide dnes o veľmi pôsobivý parameter.
Na druhej strane od testovaného exemplára v kombinácii s krásnymi 19-palcovými diskami nemožno očakávať pri filtrácii hrubších nerovností úplné zázraky. Viac obozretnosti je tu rozhodne na mieste, napríklad pri prejazdoch cez vyslovene veľké krátery našich ciest. O niečo viac komfortu dokáže v tomto smere ponúknuť hierarchicky vyššie postavený a v minulosti testovaný plug-in hybrid. Zástrčková nadstavba ponúka kombináciu hydraulických dorazov a adaptívnych tlmičov so špeciálnym komfortným módom. Nadstavba v podobe elektronicky riadených tlmičov pri spaľovacích verziách žiaľ nie je k dispozícii ani v príplatkovej výbave.
Ako veľmi príjemné prekvapenie pocitovo ale aj reálne ľahkého čisto benzínového derivátu možno označiť veľmi schopné dynamické jazdné vlastnosti spojené s precíznou ovládateľnosťou. Aj napriek svojským, no nie vyslovene nepríjemným náklonom karosérie v zákrutách, reaguje C5 X veľmi precízne na povely prostredníctvom volantu. Platí aj pri prudších vyhýbacích manévroch. Od vyladenia elektronického posilňovača riadenia, ale zároveň rozhodne nemožno očakávať zážitkovú odozvu. Jasnou doménou testovaného exempláru ostáva rozvážna a racionálna jazda.
Do mozaiky komfortného a v mnohých prípadoch až relaxačného štýlu jazdy, zapadá aj precízne odhlučnenie priestoru pre posádku zahŕňajúce aj diaľničné tempo. Pod daný atribút sa okrem tlmiacich materiálov a použitia akustických skiel pričinila aj celková aerodynamika. Ako príjemné prekvapenie každodenného života so znovuzrodeným zástupcom značky Citroën v strednej triede považujem aj jeho skvelú obratnosť v úzkych mestských uliciach.
Pohonná sústava najvýkonnejšieho čisto benzínového derivátu pozostáva z už známeho prepĺňaného benzínového 4-valca o objeme 1,6 litra, a výkone 181 koní. Aj vďaka krútiacemu momentu 250 Nm som bol s dostupnou jazdnou dynamikou reálne spokojný aj pri plne obsadenom vozidle. Charakter, resp. správanie pohonného reťazca dokáže ovplyvniť voľba jazdného režimu. Východiskové nastavenie Normál dopĺňa citeľne energickejší mód Šport. Ďalšou alternatívou je benevolentnejší a viac šetriaci režim Eco, ktorý pracuje s funkciou tzv. plachtenia, dostupnou pri uvoľnení pedála akcelerátora.
Za najslabší článok pohonného reťazca možno v tomto prípade paradoxne označiť 8-st. automat klasickej koncepcie. Hydromeničovej prevodovke zo všetkého najviac vyhovuje racionálny a pohodový prístup. V tomto režime kedy riadi hladko, prirodzene a prakticky bez povšimnutia. Automat dokáže na druhej strane z času na čas prostredníctvom necitlivejšieho trhnutia pri preradení zazmätkovať pri pomalom posúvaní v kolónach, resp. potrebe rýchleho otočenia sa.
Prevodovka taktiež nebola prioritne ladená prioritne pre zážitkovú jazdu s častým akcelerátorom na podlahe. Z komfortnej stránky v mestských kolónach tu považujem za nevýhodu aj absenciu funkcie Auto hold. K dispozícii je tu, naopak, až nečakane poslušný mód manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom.
Veľkým prekvapením čisto benzínovej motorizácie 1,6 PureTech, ktorá sa v súčasnosti dopredáva už len so skladových zásob a v blízkej budúcnosti sa vráti v elektrifikovanej podobe, je prekvapivo nízky apetít. V letnom teste sa výsledný priemer podľa palubného počítača ustálil na hodnote 6,4 l/100 km. To je dokonca o niečo malo lepší výsledok ako deklaruje samotná automobilka. Pri vyslovene racionálnej jazde bola v teste zároveň nameraná spotreba dokonca len 6,2 l/100 km. Prekvapivo úsporný dokáže byť testovaný C5 X s nameranou spotrebou 5,9/100 km aj v meste. Presuny mimo mesto zvláda so spotrebou tesne nad 5-litovou hranicou. Na diaľnici ubúdal benzín z 53 litrovej nádrže v stále plne akceptovateľnom tempe 6,9 litra na každých 100 km.
Zaujímavým spestrením modelu Citroën C5 X je aj nadštandardná svetlá výška. Aj keď atraktívna novinka s pohonom len predných kolies logicky nemá žiadne prehnané terénne ambície, tak vďaka vyššej svetlosti podvozka s hodnotou takmer 20 cm, sa je v tomto prípade možné bez problémov vybrať nielen na poľné či lesné cesty, resp. aj do iného ľahšieho terénu. Na klasickom asfalte a diaľniciach musím taktiež pochváliť spoľahlivo pracujúce asistenčné systémy.
A celkový dojem?
Nový Citroën C5 X vracia tejto legendárnej francúzskej značke po rokoch opäť lesk nefalšovanej vlajkovej lode. Originálny a neopozeraným mixom viacerých automobilových segmentov dopĺňa reálne priestranný interiér s veľmi solídnym kvalitatívnym nádychom a viacerými zaujímavými technologickými hračkami. Za najväčšiu ozdobu čisto benzínovej verzie možno označiť príjemné jazdné vlastnosti, nízky apetít a veľký cestovateľský potenciál.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Citroën C5 X 1,6 PureTech 180 Shine Pack
Dĺžka: 4 805 mm
Šírka: 1 865 mm
Výška: 1 485 mm
Rázvor: 2 785 mm
Objem kufra: 545 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 133/181
Krútiaci moment Nm: 250
Pohotovostná hmotnosť: 1566 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,5 – 6,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4 l/100 km
Pneumatiky: GoodYear Efficien Grip Performance
Verzia/akciová cena
Citroën C5 X 1,6 PureTech 180 Shine Pack (testovaný model) od 37 490 €
Citroën C5 X 1,2 PureTech 130 Feel od 29 990 €