Dacia sa v novodobej histórii preslávila ako automobilka, ktorá ponúka schopné modely s férovou cenovkou. V tomto kontexte treba ale zároveň jedným dychom dodať, že automobily tohto rumunského výrobcu už dávno nie sú vyslovene „jednoduché“. Dacia kráča s dobou a už onedlho sa spustí predaj aj jej prvého automobilu s čisto elektrickým pohonom! Ekologickejšiu alternatívu pohonu majú ale Rumuni v ponuke už dnes. Mimoriadne obľúbené SUV Dacia Duster si je možné okrem konvenčných motorizácií zadovážiť aj s originálnou továrenskou úpravou, ktorá okrem benzínu spaľuje aj skvapalnený ropný plyn známy pod skratkou LPG. A túto zaujímavú motorovú alternatívu sme podrobili redakčnému testu.
Populárne SUV Dacia Duster so zážihovou motorizáciou 1,0 TCe, ktorá okrem benzínu spaľuje aj LPG, v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a v špičkovej výbave Prestige, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.
Rýchle fakty:
- SUV Duster možno považovať za synonymum úspechu v novodobej histórii značky Dacia. Aktuálna druhá generácia je v ponuke už od roku 2017. Okrem verzie s pohonom 4×2, resp. 4×4 majú zákazníci k dispozícii motorizácie spaľujúce nielen benzín a naftu, ale aj LPG!
- Dacia dnes ponúka sériovú, resp. fabrickú LPG úpravu ako jedna z mála automobiliek pôsobiaca na našom trhu. LPG verzia pritom existovala už aj pri prvej generácii tohto modelu. Pôvodnú benzínovú atmosféru pri novom modeli nahradila moderná motorizácia TCe 100, ktorá je vďaka nepriamemu vstreku vhodná aj na efektívne spaľovanie LPG.
- Po dizajnovej stránke je LPG Duster identický so svojimi konvenčnými súrodencami. Jedinú viditeľnú odlišnosť predstavuje „povinná jazda“ v podobe zelenej nálepky označujúcej motorizáciu prispôsobenú aj na spaľovanie skvapalneného ropného plynu.
- Odlišnosti v interiéri by sa pri porovnávaní s konvenčnými súrodencami dali spočítať na prstoch jednej ruky. Na palubnej doske pribudol prepínač pohonu na benzín, resp. LPG. Z praktickej stránky zamrzí, že Rumuni sa v tomto prípade vzdali palubného počítača, ktorý by vyobrazoval užitočné údaje, ako je dojazd alebo spotreba paliva.
- Po jazdnej stránke Duster okrem tradične komfortného podvozka prekvapuje aj zmysluplnosťou LPG prestavby. Pri pohone na plyn je tu k dispozícii dokonca o niečo lepšia jazdná dynamika ako pri jazde na benzín. Hlavný benefit ale v konečnom dôsledku predstavujú nízke prevádzkové náklady a veľmi schopný akčný rádius.
Fotogaléria Dacia Duster LPG
História automobilky Dacia sa začala písať v roku 1966. Už o dva roky neskôr v Rumunsku reálne začali s licenčnou výrobou prvých automobilov s logom Dacia. Ako je známe, tie boli odvodené od pôvodných modelov s logom Renault. Aj novodobá história tejto automobilky je veľmi úzko spätá s identickým francúzskym gigantom. V roku 2004 sme spoznali „revolučný“ model Dacia Logan, ktorý úspešne naštartoval expanziu tejto značky.
Modelové portfólio Dacia sa postupne rozširovalo. Významný míľnik v tomto smere predstavuje rok 2009, kedy sme spoznali pôvodný model Dacia Duster. Toto SUV sa prakticky hneď po svojom debute stalo obrovským hitom. Duster je zároveň aj akýmsi synonymom úspechu značky Dacia. V praxi ide o jasný dôkaz toho, že aj z konštrukčne jednoduchého automobilu s priaznivou cenovkou sa môže stať doslova kultová záležitosť!
Druhé pokračovanie úspešného príbehu sa začalo písať v roku 2017, keď bola predstavená druhá generácia tohto modelu. Za približne tri roky existencie stihol aktuálny Duster prekvapiť pomerne zásadnými zmenami. Neustále sa sprísňujúca európska emisná politika má za následok takmer kompletnú obmenu pôvodne dostupných pohonných jednotiek. Obľúbenú benzínovú atmosféru nahradil v pozícii základnej pohonnej jednotky moderný prepĺňaný „litrový“ 3-valec. Základom modelového radu je aktuálne verzia TCe 74 kW (100 koní), ktorá sa kombinuje výhradne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Výkonnejšou benzínovou voľbou je 4-valec 1,33 TCe dostupný buď s výkonom 130 koní (TCe 96 kW), alebo vrcholnou verziou TCe 110 kW s výkonom 150 koní. Obe špecifikácie sa aktuálne kombinujú iba so 6-stupňovým manuálom a okrem verzie 4×2 sú v oboch prípadoch dostupné už aj varianty s pohonom 4×4.
Pre priaznivcov nafty má Dacia v ponuke nový turbodiesel 1,5 BluedCi. Jeho slabšia veria, Blue dCi 70 kW (95 koní), je dostupná výhradne s pohonom prednej nápravy. Silnejší ekvivalent Blue dCi 85 kW (115 koní) je, naopak, v ponuke už aj s pohonom 4×4. Štandardom pri oboch naftových verziách je 6-stupňová manuálna prevodovka. Poslednou palivovou alternatívou je testovaná LPG verzia. Tá je odvodená práve od základnej benzínovej motorizácie TCe 74 kW. Originálnu prestavbu na skvapalnený ropný plyn v tomto prípade umožňuje konštrukčná jednoduchosť prepĺňaného 3-valca, ktorý ponúka nepriame viacbodové vstrekovanie paliva, čím sa z neho stáva ideálny adept na prestavbu prispôsobenú spaľovaniu tzv. propán-butánu.
Duster ako každý iný
Z modelu Duster sa stala kultová záležitosť aj na základe sebavedomého a zároveň „drsného“ vzhľadu. Inými slovami, tento Rumun už na prvý pohľad prezrádza, že sa rozhodne nebojí ani nástrah terénu. Pozitívne je, že po vizuálnej stránke neubudlo nič z tejto „offroad nátury“ ani pri testovanej LPG verzii. Tá sa pritom spolieha výhradne len na pohon predných kolies.
Predné partie pútajú pozornosť predovšetkým autentickou maskou chladiča. Moderný „look“ dodáva druhej generácii modelu Duster aj vizuálne stvárnenie predných svetlometov s moderným LED denným svietením. Modul hlavných svetlometov sa ale aj pri najvyššej výbave spolieha na jednoduchú halogénovú techniku. Aj napriek tomu možno svetelný účinok testovaného modelu považovať ako adekvátny a akceptovateľný. Vo finále sa bezpochyby podpísali aj dostatočne veľké svetelné paraboly. Na dobrodružnú povahu odkazuje aj predný nárazník v kontraste s lakovaným ochranným plastovým segmentom a predovšetkým špičkovým nájazdovým uhlom.
Pri bočnej siluete okrem kratučkých previsov karosérie a svalnatých blatníkov zaujme aj medzigeneračne výrazne aerodynamickejší tvar predného stĺpika, resp. „skosenia“ čelného skla. Hrdý nápis Duster je jasne viditeľný aj na masívnych a zároveň štýlových strešných nosičoch. Pre druhú generáciu rumunského SUV sú charakteristické aj akési „falošné“ plastové výduchy na predných blatníkoch, ktoré sa pri verziách s pohonom predných kolies vyznačujú o niečo nenápadnejším vzhľadom. Pre úplnosť dodajme, že tankovacie hrdlo pre LPG je situované hneď vedľa klasického tankovacieho otvoru na benzín.
Zadnej časti testovaného modelu dominujú veľké koncové svetlá so zaujímavým dizajnom. Autentický svetelný podpis sa Rumunom podarilo dosiahnuť aj napriek použitiu jednoduchej žiarovkovej techniky. Masívny nárazník aj v tomto priestore ozvláštňuje plastový dekór v striebornej farbe. LPG verzia sa od svojich súrodencov s konvenčným pohonom predsa len vizuálne odlišuje. Postarala sa o to drobnosť v podobe povinnej „zelenej LPG nálepky“ situovanej tradične na zadnom skle.
LPG nemá dopad ani na praktickú stránku
V rámci pocitu z exteriéru testovaného modelu sa nebojím napísať, že Duster pôsobí dokonca hodnotnejšie, ako je jeho reálna cenovka! Toto tvrdenie ale už celkom neplatí v rámci interiéru skúšaného exempláru. V kabíne rumunské SUV už totiž takmer výhradne vsádza na jednoduchosť a prísnu funkčnosť. Spomínané vlastnosti ale automaticky netreba považovať za mínusy alebo negatíva testovaného modelu. Naopak, aj v dnešnej dobe existuje široké spektrum zákazníkov, ktorí práve tieto cnosti preferujú pri výbere automobilu.
Pred vstupom na palubu si treba dať pozor na nechcené zašpinenie odevu. Duster totiž neponúka efektívne prekrytie svojich masívnych a odolných prahov. Materiály použité na palubnej doske či na obkladoch dverí tvoria z veľkej časti tvrdé plasty. Výhodou takéhoto riešenia nie je len vyššia mechanická odolnosť, ale v princípe aj jednoduchšia údržba. Vo finále chcem napriek tomu vyzdvihnúť celkovo dobrý pocit z kvality. Pod ten sa podpísalo precízne dielenské opracovanie aj dôsledné lícovanie jednotlivých na seba nadväzujúcich dielov.
Na osvedčenú klasiku sa Duster spolieha aj pri prístrojovom paneli. Ten pozostáva z prehľadnej dvojice klasických analógových budíkov. Stav paliva v nádrži je napriek tomu prekvapivo vyobrazovaný v digitálnej podobe. Nemilou zaujímavosťou je, že testovaná LPG verzia prišla v rámci palubného počítača prakticky o všetky dôležité údaje o jazde. Sem sa radí napríklad spotreba paliva či dojazd! Rumunom sa v tomto smere pravdepodobne „nechcelo“ zaoberať matematickými algoritmami, ktoré by zahŕňali spotrebu benzínu a zároveň aj LPG.
Na prítomnosť alternatívneho paliva prvoplánovo upozorňuje nenápadný modul v ľavej časti palubnej dosky. Prostredníctvom jednoduchého tlačidla si tu vodič podľa svojho uváženia prepína medzi spaľovaním klasického benzínu, resp. LPG. Súčasťou tohto minimalistického modulu je zároveň aj jednoduchý svetelný ukazovateľ momentálneho stavu LPG v nádrži.
Modernou dominantou palubnej dosky je v prípade testovaného modelu centrálny infotainment s dotykovým displejom. Aj tomuto rozhraniu dominuje predovšetkým užívateľská prívetivosť a orientácia na funkčnosť. Grafickú jednoduchosť výrobca supluje pestrou farebnosťou jednotlivých položiek v menu. Veľký palec hore si zaslúži nielen dobre fungujúci navigačný modul, ale aj kamerový systém vyobrazujúci okolie vozidla prostredníctvom štyroch samostatných kamier. Tie je možné aktivovať aj pri pomalej jazde v priamom smere. Z ergonomického hľadiska možno za najväčší mínus infotainmentu považovať jeho umiestnenie. Vodič je totiž pri pohľade na obrazovku nútený mierne sklopiť svoj zrak.
Pochvalu si však zaslúži aj intuitívny modul klimatizácie s klasickými hardvérovými ovládačmi. Pozornosť si určite zaslúžia aj dostupné odkladacie priečinky. Pomerne vtipné a zároveň funkčné riešenie reprezentuje polička v priestore pred spolujazdcom, ktorej nechýba ani užitočná protišmyková úprava. Testovaný model príjemne prekvapuje aj dostatočne nadimenzovanými prednými sedačkami s vyslovene konformným čalúnením a už podvedome očakávanou vyvýšenou pozíciou sedenia.
Obdobný cestovný komfort môžu očakávať aj pasažieri v druhom rade. Zadná lavica sa vyznačuje komfortom a mäkkým čalúnením. Z hľadiska životného priestoru sa vzadu pomerne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Fabrická implementácia nádrže na LPG sa negatívne nepodpísala ani na kapacite batožinového priestoru. Základná kapacita na úrovni slušných 445 litrov kopíruje verzie s konvenčnými motorizáciami a pohonom predných kolies. Nezmenené proporcie kufra sa podarilo zachovať vďaka umiestneniu 34-litrovej nádrže na LPG v spodnej časti vozidla, teda v priestore určenom pôvodne na uchytenie rezervnej pneumatiky. Testovaná verzia si na základe tohto faktu musí logicky vystačiť „len“ s opravnou sadou. Sklopením delených zadných operadiel je možné maximálnu prepravnú kapacitu navýšiť až na 1478 litrov.
Z hľadiska výbavy na palube sa môže testované SUV Dacia Duster v špičkovej verzii Prestige popýšiť aj prvkami, ako sú vyhrievanie predných sedadiel, sledovanie mŕtveho uhla či zadnej parkovacej kamery. Z prvkov v opcii testovaného kúsku stojí za zmienku sústava štyroch kamier určená na sledovanie okolia vozidla alebo automatická klimatizácia.
LPG pohon citeľne znižuje prevádzkové náklady
V rámci testu SUV Dacia Duster som bol najviac zvedavý na to, ako si základná motorizácia TCe 100 v praxi reálne „rozumie“ so spaľovaním LPG. Jazdné vlastnosti si vo všeobecnosti podrobnejšie predstavíme v rámci testu niektorej z verzií s konvenčným pohonom.
Napriek tomu ale ani v tomto prípade nemožno obísť funkciu podvozka. Práve jeho celkové vyladenie predstavuje jednu z hlavných charakteristík testovaného rumunského SUV, čo platí aj pre „hybridnú“ LPG verziu. Na jazdnom prejave je aj v tomto prípade cítiť, že vyladenie pruženia bolo nadimenzované aj pre cestnú infraštruktúru s horšou kvalitou. Vďaka tomuto riešeniu si Duster rozumie veľmi dobre s nástrahami slovenských ciest, kde dokáže s istotou a prehľadom odfiltrovať drvivú väčšinu bežných nerovností. Koncepcii s preferenciou jazdného komfortu vo finále zodpovedajú aj pneumatiky s dostatočnou výškou bočného profilu. Z danej charakteristiky vyplýva, že tento model nemá vo svojej DNA zakomponované veľké športové ambície. Na druhej strane dodávam, že aj príjemne hojdavý podvozok zvláda pomerne s prehľadom a istotou dynamickejšie prejazdy cez zákruty.
Koncepčne modernú motorizáciu s komerčným označením TCe 100 tvorí litrový prepĺňaný benzínový 3-valec s výkonom 100 koní. Na rozdiel od väčšiny konkurenčných pohonných jednotiek disponuje testovaný agregát konštrukčne jednoduchším a zároveň odolnejším riešením v podobe nepriameho vstreku paliva. Práve tento faktor danú pohonnú jednotku ideálne predurčuje aj na spaľovanie skvapalneného ropného plynu, teda LPG. Komponenty plynového pohonu Dacia preberá od renomovanej talianskej spoločnosti Landi Renzo. Z hľadiska servisných nákladov tohto typu pohonu sa nič zásadné nevymyká ani v porovnaní s návykmi z klasických spaľovacích motorov. Na zreteli tu ale treba mať legislatívnu povinnosť komplexnej kontroly plynovej sústavy, ktorá by sa mala vykonávať raz ročne.
Obrovským benefitom tohto typu pohonu sú jednoznačne celkové náklady na prevádzku. V súčasnosti sa cena 1 litra LPG na Slovensku pohybuje najčastejšie v rozmedzí 0,50 – 0,60 eura. V rámci jednoduchého prepočtu sa tak v porovnaní s benzínom pohybuje približne v polovičných cenových reláciách.
V rámci skúseností z testu platí, že riadiaca jednotka pohon na benzín vyslovene uprednostnila predovšetkým pri studených ranných štartoch, a to po dobu zahriatia pohonnej jednotky. V ďalšom režime jazdy už bolo možné za každých okolností jazdiť len na LPG. Toto konštatovanie platí aj pre veľkú záťaž v kopcovitom teréne alebo pri diaľničnom presune vo vysokom rýchlostnom tempe. Na plnú LPG nádrž dokáže Duster absolvovať v kombinovanom režime aj s rezervou vzdialenosť viac ako 400 km. Ak k tomu pripočítame aj dojazd na benzín, tak celkový akčný rádius hravo presiahne magickú hranicu 1000 km.
Pri absencii palubného počítača sme spotrebu paliva vypočítali metódou klasického dotankovania. Spotreba LPG sa v našom teste pohybovala približne na úrovni 7 l/100 km. Samozrejme, aj v tomto prípade platí, podobne ako pri benzíne, že celková spotreba paliva sa do značnej miery odvíja práve od jazdného štýlu. Na benzín je následne možné jazdiť s priemerným apetítom 6 l na každých 100 km v kombinovanom režime. Z užívateľského hľadiska treba pochváliť aj bezproblémový prechod medzi jednotlivými pohonmi.
Určitým paradoxom je, že v LPG režime pôsobí Duster pocitovo dokonca o niečo energickejším dojmom ako pri jazde na benzín! Pod tento fakt sa pravdepodobne podpísalo aj vyššie oktánové číslo LPG v porovnaní s klasickým benzínom. Deklarovaný výkon 100 koní na testované SUV v bežnom živote plne postačuje až s prekvapivou rezervou. Pri obsadení len vodičom pôsobí Duster spoza volantu vyslovené „ľahkým“ dojmom. Nič dramatické sa však neudeje ani pri plne obsadenom vozidle. V tomto prípade treba ale rozhodne o niečo obozretnejšie pracovať s inak veľmi dobre odstupňovanou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Práve prevodovka s adekvátne krátkymi prvými prevodmi sa vo významnej miere pričinila o celkovo veľmi príjemnú jazdnú dynamiku. Reakcie plynového pedálu sa stanú citeľne benevolentnejšími po aktivovaní „úsporného“ módu Eco. Na druhej strane platí, že dramatickú úsporu paliva aktiváciou režimu Eco vo finále rozhodne nemožno očakávať.
A náš celkový dojem?
Modelový rad obľúbeného SUV Dacia Duster ponúka ako jeden z mála okrem konvenčných motorizácií aj jednoduchý „hybridný“ pohon, ktorý okrem benzínu spaľuje aj LPG. Pohon na skvapalnený ropný plyn sa pritom principiálne ideálne hodí do koncepcie tejto automobilky. Duster ani v tomto prípade rozhodne nesľubuje nič, čo nedokáže reálne splniť. Dobre fungujúca LPG verzia prináša v praxi citeľné zníženie výdavkov na palivo, a popritom hovorí v jej prospech aj výhodná obstarávacia cena. Tá je v rámci využitia originálneho financovania v zásade identická ako cena „obyčajnej“ verzie s benzínovou motorizáciou TCe 100.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Dacia Duster 1,0 TCe 100 k 4×2 LPG Prestige
Dĺžka: 4341 mm
Šírka: 1804 mm
Výška: 1693 mm
Rázvor: 2674 mm
Objem kufra: 445 litrov
Motor: zážihový + LPG
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 74/100
Krútiaci moment Nm: 170
Pohotovostná hmotnosť: 1327 – 1380 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 172 (168 na LPG)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,4 s (13,8 s na LPG)
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,5 l na 100 km (6,8 – 6,9 l LPG na 100 km)
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Turanza
Verzia/cena
Dacia Duster 1,0 TCe 100 k 4×2 LPG Prestige (testovaný model): od 14 390 €
Dacia Duster 1,0 TCe 100 k 4×2 Access: od 9 990 €