Taliansky automobilový gigant a zároveň jedna z najdôležitejších značiek koncernu Stellantis sa v uplynulom období konečne nadýchol smerom k dlho očakávanej modelovej ofenzíve. Kým napríklad v juhoamerickom priestore disponuje FIAT pestrým portfóliom modelov, tak v Európe sme si v segmente klasických osobných automobilov museli v posledných rokoch vystačiť len s minimom noviniek. Na ich čele sa už v roku 2020 objavila nová generácia modelu 500 s čisto elektrickým pohonom. O niečo neskôr ju nasledoval osviežený kompaktný modelový rad Tipo. Súčasnú éra turínskeho výrobcu reprezentuje úplne nový model Grande Panda. Veľké očakávania smerujú taktiež k nasadeniu spaľovacej pohonnej jednotky do najnovšej verzie nateraz čisto elektrickej štýlovky. Model 500 Ibrida by mal začať schádzať z liniek hlavného montážneho závodu Mirafiori už o niekoľko mesiacov. V konečnom sumári nemožno prirodzene opomenúť ani ďalší dôležitý automobil s historicky slávnym označením. Reč je o rozmerovo malom a zároveň štýlovom SUV, ktoré si osvojilo označenie FIAT 600. Po pôvodnom debute čisto elektrickej verzie sme sa dočkali príchodu racionálnejšieho a cenovo dostupnejšieho hybridu, ktorý sme mali možnosť preveriť v redakčnom teste.
Nový FIAT 600 Hybrid s novou mild-hybridnou benzínovou motorizáciou 1,2 T Hybrid v silnejšej 136 koňovej verzii skombinovanej s rovnako novou 6-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou a prostrednej výbavovej línii 600 + Dolce Comfort, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky FIAT.
Rýchle fakty:
- Najväčšia talianska automobilka stojí na svojom domovskom kontinente na prahu dlho očakávanej modelovej ofenzívy. Prvou lastovičkou bol v tomto smere znovuzrodený FIAT 600, ktorý sa vo svojej najnovšej evolúcii pretransformoval do pozície štýlového malého SUV.
- Pôvodne predstavený čisto elektrický derivát doplnil o niečo neskôr cenovo dostupnejší spaľovací súrodenec. Jeho pohon zastrešuje najnovšia evolúcia mild-hybridného pohonu koncernu Stellantis.
- Po dizajnovej stránke vsádza nový FIAT 600 na osvedčený recept zastúpený hravým štýlom moderného retra. Tradične oblé línie s emočným podtónom v prípade SUV karosárskeho konceptu ale predsa len ozvláštňuje i decentne drsný akcent.
- Z karosérie štýlového malého SUV ťaží FIAT 600 takpovediac maximum pri až nečakane priestrannom interiéri s adekvátnym rodinným podtónom. V princípe jednoduchá a funkčne príjemná architektúra palubnej dosky kombinuje vizuálne retro s modernými digitálnymi hračkami.
- Nová pohonná jednotka zastúpená spaľovacím mild-hybridom má veľký potenciál o oslovenie výrazne širšieho zákazníckeho spektra. Testovanému modelu FIAT 600 reálne pristane kombinácia komfortne odladeného podvozku s príjemne energickou a zároveň adekvátne úspornou pohonnou jednotkou 1,2 T Hybrid.
Pôvodný model 600 má v histórii automobilky FIAT výnimočné miesto. Jeho premiéra sa odohrala už v roku 1955, teda o dva roky skôr ako uzrela svetlo sveta pôvodná verzia ikonickej a zároveň o niečo menšej 500-vky. Praktickejší súrodenec, ktorého číselný názov je inšpirovaný objemom pôvodnej pôvodnej pohonnej jednotky, dokázal v povojnovom období mobilizovať južnú časť Európy. Zároveň šlo a prvým modelom značky s motorom vzadu. Počas približne 15-ročnej kariéry sa z neho minulo viac ako 5-miliónov kusov. Taliani ho zároveň poskytli ako licenčný základ pre viaceré modely iných značiek.
S označením 600, resp. presnejšie Seicento sa od roku 1997 následne pýšil rozmerovo malý nástupca Cinquecenta z 90.-tych rokov minulého storočia. Spomenutý automobil neskôr hierarchicky vystriedala práve mega úspešná znovuzrodená 500-vka s ikonickým retro dizajnom. Po tretíkrát vo svojej bohatej histórii použil FIAT numerické označenie 600 v závere roka 2023. V tomto čase uzrela svetlo sveta elektrická verzia testovaného exempláru.

Novinka, ktorá koncepčne patrí do dnes tak preferovaného B-SUV segmentu je postavená na modernom technickom základe CMP koncernu Stellantis. V hierarchickej rodine ide o nástupcu MPV modelu 500L, ako aj alternatívu k o niečo väčšiemu súrodencovi 500X. Výhodou použitej platformy je možnosť nasadenia plne elektrických, ale taktiež spaľovacích pohonných jednotiek. Pôvodne predstavený elektromobil o niečo neskôr doplnil testovaný ekvivalent so spaľovacím základom. Konkurenčnou výhodou malého Taliana je s odmyslením si atraktívneho dizajnu sumárna technologická vyspelosť. Reprezentuje ju pestrá paleta asistenčných systémov či moderných digitálnych hračiek.
Motorovou vstupnou bránou do sveta FIAT 600 je testovaný a zároveň úplne nový mild-hybrid s elektromerom zabudovaným priamo v prevodovke. Pod komerčným označením 1,2 T Hybrid sa ukrýva konštrukčne moderný prepĺňaný benzínový 3-valec. V slabšej výkonovej verzii je vyladený na výkon rovných 100 koní. Energickejší testovaný exemplár s identickým základom disponuje výkonom 136 koní. Obe motorizácie spolupracujú výhradne s novou 6-st. automatickou prevodovkou s dvoj-spojkovou konštrukciou. Poslednú alternatívu pohonu reprezentuje elektromobil FIAT 600e. Kolesá prednej nápravy v tomto prípade roztáča elektromotor s výkonom 156 koní, ktorý čerpá energiu z 54 kWh batérie.

Čaro moderného retra
Taliani pri reinkarnovanom modeli FIAT 600 po dizajnovej stránke vsadili takpovediac na istotu. SUV novinka si po vzore menšieho súrodenca osvojila štýlový a emóciami nabitý dizajn v duchu moderného retro. Aplikované línie zároveň už pri prvom pohľade vyvolávajú pozitívne emócie. Napriek identicky hravému konceptu nemožno testovanému exempláru odoprieť ani adekvátnu porciu vlastnej autenticity. Tú ešte viac podčiarkujú viaceré prepracované detaily. Roztomilým krivkám ale vo finále predsa len sekunduje decentný „offroad“ nádych na čele s vyššou svetlosťou podvozka. Zaujímavosťou je, že súrodenci so spaľovacím, resp. čisto elektrickým srdcom sa od seba prakticky neodlišujú.
Predným partiám s dominantnými oblými tvarmi a zároveň výrazne kolmým sklonom masky dominuje autentická FIAT silueta. Taliani v identickom priestore uprednostnili pred fabrickým logom nasadenie pozične centrálneho označenia modelu. Signifikantným nositeľom štýlu moderného retra sú stabilne dva páry okrúhlych svetelných modulov. Oblúky s efektným LED podpisom taktiež ozvláštňuje minimalistické zakomponovanie označenia 600. Testovaný exemplár v rámci hlavného svetelného modulu disponuje už v základe tzv. parabolickou LED technikou. Ponúkaný svetelný výkon tu v kontexte dnešnej doby napriek tomu považujem „len“ ako priemerný. Určitým sklamaním je prioritne menej presvedčivý diaľkový mód. Pochvalu si na druhej strane zaslúži užitočná funkcia osvetlenia zákrut pri odbočovaní. Vo vstupnej výbavovej konfigurácii v prípade svetiel zároveň nefiguruje žiadna sofistikovaná nadstavba. Automatické prepínanie diaľkových svetiel je naviazané až na špičkovú výbavu La Prima. Za vizuálne kreatívne možno pri čelnej časti označiť taktiež stvárnenie výpletu chladiacich prieduchov v spodnej časti nárazníka. Na danú siluetu plynule nadväzuje kontrastne čierny modul so zabudovanými LED hmlovkami dostupnými v rámci opcie. Viditeľné a opticky odolné ochranné oplastovanie v matnom prevedení zdobí prioritne „rohy“ čelných partií.

Výrazne drsnejšie a robustnejšie už pôsobí štýlový Talian pri pohľade z profilu. V tomto priestore sa o odolný SUV efekt prioritne podpísala línia ochranného oplastovania. Odolné plochy zdobia okrem prahov taktiež lemy vo všeobecnosti vystúpených blatníkov. V masívnom ochrannom module prahov si svoje miesto opäť našlo kreatívne zapracovanie označenia modelu s kontrastne strieborným detailom. Skúšanej 600-vke reálne svedčia rozmerovo prostredné 17-palcové disky s kreatívnym dizajnovým motívom. Tie sú spolu s ďalšími optickými detailmi vrátane čiernych krytov spätných zrkadiel či pochromovaných ozdobných líšt súčasťou príplatkového paketu Style. Neodškriepiteľne dynamický podtón testovaného exempláru lakovaného v nápaditej príplatkovej modrej metalíze s dovetkom azúrová Cielo ešte viac zvýrazňuje proporčne o niečo nižšie posadená línia vo všeobecnosti štíhlej strechy.
Na temperamentné emócie plynule nadväzuje zadná časť SUV novinky. Tvarovo symetricky oblú líniu tu narúša pomerne výrazný strešný spojler v kontrastne čiernej farbe. Veľmi pekným detailom hybridnej verzie je športovo ladená dvojica priznaných výfukových koncoviek. Cit pre kreatívne detaily sa odzrkadlil taktiež pri pútavom vzhľade koncových svetiel. Efektnému LED podpisu za denného svetla sekunduje šachovnicový motív osviežený o opäť minimalistické zapracovanie označenia. Zadné partie sú v rámci exteriéru zároveň jediným miestom, kde si svoje miesto našla najnovšia evolúcia fabrického loga značky FIAT. Názov 600 je v tomto priestore zároveň vtipne vsadený v centrálnej časti inak robustného modulu zadného nárazníka.

Príjemne praktická štýlovka
V tradičnom FIAT duchu moderného retra sa podľa očakávania nesie taktiež interiér testovaného exempláru. Kabína modelu 600 kombinuje hravé tvary s prvkami dnešnej automobilovej moderny na čele s digitálnymi hračkami. Napriek príslušnosti k segmentu malých SUV modelov si Taliani dali v maximálnej možnej miere záležať na praktickej stránke. Tú ešte viac vylepšuje vyšší posed skombinovaný s pocitovo príjemnou vzdušnosťou. Robustný SUV nádych pri vstupe na palubu ešte viac umocňujú pomerne masívne prahy. V tejto súvislosti je škoda, že novinka nedostala úplné, ale len čiastočné prekrytie.
Koncepčne a tvarovo jednoduchá architektúra palubnej dosky pripomína historicky slávnych predchodcov. Kreatívnym detailom už automaticky zahrnutým v príplatkovom pakete Style je centrálna časť palubnej dosky lakovaná vo farbe vonkajšej karosérie. Moderné emócie zahrnutú v identickom balíku vyvažuje farebne prispôsobiteľné ambientné podsvietenie.

Nový model 600 napriek svojej imidžovej orientácii vsádza v rámci palubnej dosky a okolitých obkladov prioritne na tvrdšie a odolnejšie plastové povrchy. Pochváliť tu napriek tomu musím stále precíznu kvalitu dielenského opracovania. Cit pre funkčný detail pripomínajú mäkčené, resp. čalúnené výplne v kontaktnej oblasti lakťových opierok predných dverí. Takpovediac domovskú atmosféru na palube navodzuje látkové čalúnenie sedačiek. V prípade už viackrát spomenutého opciového paketu Style mu sekunduje efektné riešenie v podobe svetlého koženého povrchu vrchnej časti doplneného o číselný monogram označenia modelu.
Tradičný retro motív si osvojila taktiež okrúhla a proporčne výrazná kaplnka prístrojového panela. Klasický budík ale prirodzene nahrádza moderný displej. FIAT 600 si v rámci konfigurovateľných vyobrazovacích layoutov zachoval autentický grafický nádych. Dôraz na užívateľskú prívetivosť podčiarkuje farebné jednoliate prostredie s orientáciou na maximálnu prehľadnosť. Ako vtipné spestrenie tu možno označiť graficky autentickú schému otáčkomera, ktorej alternatívou je napríklad schematické vyobrazenie funkcie mild-hybridného pohonu.

Dôraz na ergonomickú prívetivosť kompletizuje samostatný modul klimatizácie s hardwarovými ovládačmi, klasické ovládanie hlasitosti či najdôležitejšie skratky ovládania infotainmentu. Pre zónové nastavenie prúdenia vzduchu, resp. vyhrievanie sedačiek napriek tomu stále nutné použiť dotykový displej. Ako hravé a z hľadiska funkčnosti autentické spestrenie ovládacích prvkov možno v prípade testovaného exempláru označiť „tlačidlový“ volič prevodovky inšpirovaný menším súrodencom FIAT 500e.
Pri modernom palubnom infotainmente Uconnect s obrazovkou vystúpenou do priestoru ťaží 600-vka zo synergie koncernu Stellantis. Už dôverne známe a do značnej miery personálne prispôsobiteľné prostredie ponúka peknú a zároveň ostrú grafiku. Pochváliť musím taktiež pohotové odozvy na dotykové povely. Na rozdiel od evolučne starších modelov s talianskym multimediálnym zázemím je v tomto prípade vítanou samozrejmosťou komunikácia v slovenskom jazyku. Vstavanú navigáciu dostupnú až pri najvyššej výbave pri nižších verziách kompenzuje moderná mobilná konektivita fungujúca aj bez priameho káblového prepojenia. Palec hore dávam taktiež detailnému vyobrazeniu parkovacej kamery s funkciou dodatočného nahrávania panoramatického pohľadu. Druhou stranou mince je „ospanejší“ nábeh obrazu parkovacej kamery, čo je funkčnou nevýhodou napríklad pri potrebe pohotového otočenia sa v tesnom priestore.

Prostredníctvom konfigurovateľných skratiek rýchleho prístupu sa je možné pohotovo dostať napríklad do menu legislatívne povinných „eurohlásičov“. Orientáciu smerom na praktickú stránku pri testovanom exemplári pripomína koncept rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov. FIAT sa chváli až 15-litrovou kapacitou spomenutého zázemia. Rozmerovo obrovskému boxu v stredovom tuneli sekunduje o úroveň vyššie vtipná polička na smartphone s protišmykovou úpravou a siluetou mesta Turín.
Už spomenuté predné sedačky s odmyslením si kreatívnej povrchovej opravy potešili akurátnou veľkosťou a zároveň príjemne komfortnou výplňou. Adekvátne dlhému sedáku sekunduje prekvapivo mäkká hlavová opierka. Prioritnú komfortnú orientáciu dopĺňa minimalistický náznak bočného vedenia. Z hľadiska pohodlia za volantom mi prioritne pri dlhších presunoch predsa len chýbala prítomnosť lakťovej opierky, dostupnej až v najvyššej výbave. Výbavový stred zároveň disponuje klasickou, presnejšie mechanickou parkovacou brzdou. V princípe výborný výhľad z vozidla s prakticky vyvýšeným posedom mierne komplikuje o niečo masívnejšia spodná časť predných stĺpikov skombinovaná s uchytením spätných zrkadiel. Nový FIAT 600 dokáže vyvolať nefalšovaný úsmev vďaka dizajnovo prepracovanému dvojramennému volantu s prehľadným usporiadaním klasických ovládacích tlačidiel a zároveň dobrými proporciami.

Nad koncernovými príbuznými vyniká testovaný exemplár v disciplíne o niečo štedrejšej priestorovej ponuky v druhom rade. V zadnej časti kabíny sa s odmyslením si detí adekvátne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Pri svojej výške 185 cm som mal v identickom priestore stále dostatočnú rezervu nielen na hlavu, ale taktiež pre kolená či chodidlá. Hierarchicky nižšia výbava cestujúcich v druhom rade s odmyslením si komfortnej lavice či elektrického otvárania okien príliš nerozmaznáva. Samostatné výduchy ventilácie nahrádza odkladací priečinok. Toto riešenie zároveň kompenzuje absentujúce boxy v druhom páre dverí. V kontexte dnešnej modernej doby zamrzí absencia zdrojových koncoviek zadných pasažierov. Daná technická vymoženosť je určená výhradne pri špičkovú verziu La Prima.
Priestrannú orientáciu nového modelu FIAT 600 Hybrid finalizuje batožinový priestor so základnou kapacitou plne akceptovateľných 385 litrov. V porovnaní s čisto elektrickým ekvivalentom ide mimochodom o 25 litrov štedrejšiu priestorovú ponuku. Taliani si tu s odmyslením si symetrického tvarovania dali záležať na viacerých praktických detailoch. Adekvátne nízku nakladaciu hranu dopĺňa hodnotnejšie čalúnenie bočných stien alebo kotviace pomôcky na čele s háčikmi na tašky. Prakticky vymyslená je taktiež medzipodlaha s možnosťou fixácie v dvoch rôznych pozíciách. V priestore pod jej úrovňou je k dispozícii pomerne veľkorysý priestor na povinnú výbavu, opravnú sadu či ďalšie drobnosti. Užitočnejšia rezervná pneumatika v oficiálnom cenníku nefiguruje. Vďaka medzipodlahe je možné pri sklopení zadných operadiel delených v pomere 60/40 dosiahnuť takmer ideálnu rovinu s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1256 litrov.

S odmyslením si autentického dizajnového štýlu a priestorovo prívetivého interiéru dokáže nová 600-vka zaujať adekvátne bohatou výbavou. Rovnomenná základná konfigurácia disponuje širokou paletou bezpečnostných a asistenčných systémov, svetlometmi s LED technológiu, koženým volantom s pádlami na manuálne radenie prevodových stupňov, manuálnou klimatizáciou, zadnými parkovacími senzormi či digitálnym svetom Uconnect s podporou bezkáblovej modernej mobilnej konektivity. Testovaný a hierarchicky prostredný exemplár 600 + Dolce Comfort k tomu pridáva automatickú nadstavbu jedno-zónovej klimatizácie, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvaciu kameru, monitorovanie mŕtvych uhlov, bezkľúčový prístup a štartovanie, či vyhrievanie predných sedadiel a čelného skla v ploche pod stieračmi. Príplatkový balík Style zahŕňa viacero optických doplnkov vrátane 17-palcových kolies a LED hmloviek.
Všestranný potenciál
Retro-moderný dizajnový recept v prípade znovuzrodeného modelu FIAT 600 sekunduje zaujímavá technika. Pôvodne predstavenú čisto elektrickú verziu už dopĺňa cenovo dostupnejší Hybrid. Testovaná konfigurácia vo svoj prospech využila synergiu koncernu Stellantis, ktorej ozdobou je koncepčne nová elektrifikovaná pohonná jednotka so spaľovacím základom.

V rámci konštrukcie podvozka vsádza talianska novinka s vyššou svetlosťou na v danej veľkostnej kategórii zaužívaný koncept s jednoduchou zadnou nápravou. Užívateľsky prijemné vyladenie tlmičov má výrazne bližšie ku komfortnému, ako k zážitkovému charakteru. S filtráciou bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry som bol reálne spokojný aj v konfigurácii s rozmerovo prostrednými 17-palcovými diskami kolies so stále racionálnym podielom gumy. Pri jazde po okreskách so zvlneným povrchom zároveň chválim pocitovo precíznu tuhosť karosérie. Napriek už vyššie spomínanému riešeniu zadnej nápravy nemá 600-vka tendenciu vyslovene znervózniť ani pri svižnom prejazde cez sériu priečnych nerovností.
Štýlová novinka z portfólia značky FIAT v prípade potreby zvláda taktiež svižnejšiu jazdu na technickejšie orientovaných, resp. členitejších cestných úsekoch na čele so zakrútenými okreskami. V danom prostredí som s odmyslením si už naznačenej pocitovo výbornej tuhosti ocenil umiestnenie kolies prakticky až v rohoch karosérie. Temperamentnejšiemu jazdnému prejavu prospieva taktiež sympatickú pohotovostnú hmotnosť na úrovni cca 1,3 tony. Zážitkovejšie prejazdy cez tiahle zákruty na druhej strane doprevádzajú o niečo výraznejšie náklony karosérie. Testovaný exemplár je smerom od riadenia v daných situáciách stále až prekvapivo poslušný. Prirodzená nedočkavosť sa o slovo hlási reálne o niečo neskôr ako ju vodič podvedome očakáva.

Vo finále napriek tomu skúšaná konfigurácia 600 Hybrid prirodzene nemá žiadne prehnané športové ambície. S odmyslením si takpovediac obyčajného výkonu pohonnej jednotky je prioritne na pohodu a jednoduché manévrovanie odladené síce prijemne strmé, no spätným odporom vyslovene ľahučké riadenie. Konštruktéri si dali reálne záležať na prirodzenej charakteristike správania brzdového pedála. Pri temperamentnejšom spomaľovaní našťastie nepôsobí umelým dojmom ani prechod medzi prvotnou úrovňou rekuperačného spomaľovania a následným nástupom sily brzdnej sústavy.
Zaujímavosťou je, že skúšaný ekvivalent so spaľovacím základom si na rozdiel od plne elektrického súrodenca vystačí s jedinou charakteristikou vyladenia pohonnej sústavy, teda bez možnosti konfigurácie jazdných módov. Prioritne v mestskom prostredí musím s odmyslením si príjemnej obratnosti vyzdvihnúť taktiež pomerne kultivované odhlučnenie priestoru pre posádku. Status akustickej pohody pre posádku sa na druhej strane pomerne citeľne zmení pri vyššom rýchlostnom tempe, resp. na diaľnici. Primárnym zdrojom autentického, no nie vyslovene diskomfortného šumu v tomto prípade paradoxne nie je benzínová pohonná jednotka, ale skôr sumárny aerodynamický odpor.

Koncepčne nová pohonná jednotka s komerčným označením 1,2 T Hybrid disponuje v prípade skúšanej konfigurácie výkonom 136 koní. Jej srdcom je moderný prepĺňaný benzínový 3-valec s rozvodovou reťazou. O dodatočný elektrický doping sa stará elektromotor integrovaný priamo v dvoj-spojkovej automatickej prevodovke so samostatným výkonom 29 koní. Testovaný exemplár musím pochváliť za precízne zladenie hybridného pohonu. Jeho výslednom sú kultivované prechody medzi elektrickým a spaľovacím pohonom.
Napriek tomu, že FIAT svoju motorovú novinku definuje ako mild-hybrid, tak práve vďaka pozícii elektromotora priamo v prevodovke dokáže elektrifikovaná 600-vka pri pomalom manévrovaní, resp. nízkej záťaži pomerne často úsekovo jazdiť len na elektrinu. Použitá konštrukcia tak vo finále veľmi pripomína klasické full-hybridy s výrazne silnejším elektromotorom. Potenciál jazdy len na elektrinu, spojenej s logicky nižším apetítom benzínu, závisí prioritne v meste od samotnej šikovnosti, resp. predvídavosti vodiča.

Zmeny jednotlivých prevodov 6-st. automatickej prevodovky prebiehajú hladko a adekvátne kultivovane. Sympatickým detailom s určitým temperamentným podtónom je dostupnosť prekvapivo poslušnému manuálneho radenia, ktoré zastrešujú pádla pod volantom.
Automobilkou deklarované výkonové parametre dokážu pomerne svižne rozhýbať pokojne aj plne obsadenú 600-vku. Pod energické mestské rozjazdy, resp. pružné zrýchlenia v nižšom tempe sa výrazne pričinil práve citeľný elektrický doping. S určitým výkonovým limitom hybridnej verzie treba ale prirodzene počítať pri potrebe svižnejšej akcelerácie vo vyššom rýchlostnom tempe, pripadne v topograficky členitejšom teréne spojenom s prudšími stúpaniami.

Funkčnou zaujímavosťou testovaného mild-hybridu je automaticky prednastavená rekuperácia, ktorá sa o slovo prihlási prakticky po každom uvoľnení pedála akcelerátora. Jej pomerne citeľnú intenzitu kompletizuje pomerne skorá aktivácia brzdových svetiel. Na automatizované spomalenia som si v reálnej praxi napriek tomu pomerne rýchlo zvykol. Prioritne v meste, resp. inom plánovanom spomalení ide zároveň o pomerne návykovú hračku, kedy si je možné pomerne rýchlo osvojiť ten správny moment pre neskoršie uvoľnenia plynového pedála spojené s následne efektívnymi spomaleniami. Automatická rekuperácia je výhodou napríklad pri dlhších klesaniach s výraznejším sklonom. V niektorých situáciách by som napriek tomu predsa len ocenil možnosť jej deaktivácie a následného využitia klasického plachtenia.
Napriek výhradnému pohonu kolies prednej nápravy si nový FIAT 600 trúfa i na výjazdy mimo spevnené komunikácie. Nielen na lesných a poľných cestách je veľkou výhodou adekvátna porcia slobody, pod ktorú sa podpísala v danom segmente nadštandardná svetlá výška na úrovni až 205 mm. Žiadne prehnané terénne ambície testovaný exemplár napriek tomu prirodzene nemá. V dostupnej výbave z tohto dôvodu chýbajú prvky ako zjazdový asistent či špeciálne terénne vyladenie trakčnej kontroly na prednej náprave, ktorými na druhej strane disponujú niektorí konkurenti.

Dospelý podtón skúšanej konfigurácie už v nižšej výbavovej verzii kompletizuje základný balík v princípe dobre pracujúcich asistenčných systémov. Pri dlhých presunoch je už v základe k dispozícii klasický tempomat bez sofistikovanejšej adaptívnej funkcie.
Výsledná spotreba paliva nového mild-hybridu je pomerne náchylná na preferovaný štýl jazdy. Sumárny testovací priemer počas relatívne chladného týždňa končiacej sa zimy sa v mantineloch bežného používania ustálil na hodnote 6,1 l/100 km. To je o niečo málo viac ako sľubuje samotná automobilka. Pri predvídavej jazde spojenej s takpovediac núteným úsekovým plachtením v EV režime spotreba s určitosťou klesne pod 6-litrovú hranicu. V čisto mestskom režime palubný počítač vyobrazil apetít 5,5 l/100 km. Ešte úspornejší dokáže byť nový FIAT 600 so spotrebou 5,3 l/100 km v mimomestskom režime. Výhoda elektrického dopingu prirodzene najviac zaniká na diaľnici, kde sa spotreba napriek tomu ustálila na stále akceptovateľnej úrovni 6,5 l/100 km.

A celkový dojem?
Taliani nám po dlhšom čase konečne dopriali úplne nový model. Prioritne štýlový FIAT 600 po dizajnovej stránke vsádza na osvedčený recept inšpirovaný menším súrodencom. Na rozdiel od neho ale dokáže testovaný exemplár zaujať dnes tak preferovanou SUV koncepciou skombinovanou s výrazne priestrannejšou karosériou s rodinnou príchuťou. Vítaným rozšírením portfólia ponúkaných verzií je cenovo dostupnejšia mild-hybridná motorizácia s najnovšou evolúciou pohonného ústrojenstva koncernu Stellantis. Hybrid dokáže byť v praxi nielen príjemne energický ale zároveň i adekvátne úsporný.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: FIAT 600 1,2 T Hybrid 600 + Dolce Comfort
Dĺžka: 4 178 mm
Šírka: 1 779 mm
Výška: 1 525 mm
Rázvor: 2 557 mm
Objem kufra: 385 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid
Počet valcov: 3
Pohon: predných kolies
Systémový výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1355 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 184
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,5 – 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1 l/ 100 km
Pneumatiky: Nokian Snowproof 2 SUV
Verzia/akciová cena
FIAT 600 1,2 T Hybrid 600 + Dolce Comfort (testovaný model 100 koní) od 23 870 €
FIAT 600 1,2 T Hybrid 600 (100 koní) od 22 590 €
FIAT 600e 54 kWh 600 Red od 32 490 €