Modrý ovál na seba v posledných týždňoch viaže pozornosť vďaka rodine úplne nových elektromobilov Explorer a Capri. Ďalšou horúcou novinkou s identickým pohonom je batériový ekvivalent obľúbeného malého crossovera Puma Gen-E. Všeobecnou prednosťou amerického automobilového giganta je stále široké spektrum dostupných modelov. V ponúkanom portfóliu figurujú napríklad čisto spaľovacie zážitkové ikony Mustang a Bronco alebo pestrá paleta úžitkových modelov. Stabilnej zákazníckej obľube sa v našom geografickom priestore prirodzene tešia zástupcovia s vyššou svetlou výškou. Ford im prirodzene venuje náležitú pozornosť. Len prednedávnom sa z tohto dôvodu dočkal faceliftového osvieženia rozmerovo kompaktný zástupca SUV rodiny. Vynovený Ford Kuga si na svoje konto pripísal pomerne rozsiahlu modernizáciu. Obligátne dizajnové zmeny dopĺňajú inovované technológie či upravená paleta pohonných jednotiek. Všestranne orientovanú novinku sme mali možnosť preveriť v energickej a zároveň efektívnej full-hybridnej verzii.
Vynovený Ford Kuga s prepracovaným zážihovým full-hybridom 2.5 Duratec FHEV, skombinovaným s automatickou e-CVT prevodovkou, pohonom všetkých kolies AWD a v dynamicky ladenej verzii ST-Line X, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Ford.
Rýchle fakty:
- Americký automobilový gigant má s výrobou automobilov s vyššou svetlosťou podvozka veľmi bohaté skúsenosti. V Európe modrý ovál v kľúčovom kompaktnom SUV segmente zastupuje obľúbená Kuga.
- Súčasná a v celkovom poradí tretia generácia SUV Ford Kuga podstúpila približne pred rokom pomerne výraznú modernizáciu. Facelift sa, okrem dizajnových zmien, zameral taktiež na techniku a technológie.
- Modernizovaný Ford Kuga sa môže pochváliť výrazne prepracovaným dizajnom na čele s úplne novou prednou časťou. Na prítomnosť špičkových full LED svetlometov s funkciou Matrix upozorňuje efekt v podobe centrálnej svetelnej linky.
- V interiéri vynoveného modelu Ford Kuga sa facelift prioritne odzrkadlil vo vylepšených digitálnych prvkoch na čele s najnovšou evolúciou infotainmentu SYNC4. Všeobecnou ozdobou tohto kompaktného SUV ostáva vzdušný koncept kabíny a celková rodinná orientácia.
- Medzi najlepších v segmente kompaktných SUV modelov sa vynovený Ford Kuga radí aj v disciplíne jazdných vlastností. Testovanej konfigurácii ST-Line X s konštrukčne vyspelým a zároveň všestranne odladeným podvozkom sekunduje spoľahlivo fungujúci pohon 4×4 a zároveň príjemne energický i adekvátne úsporný full-hybrid.
Automobilka Ford má s výrobou modelov s vyššou svetlou výškou podvozka historicky veľmi bohaté skúsenosti. Vo svojej domovine patrí k stabilným symbolom nielen medzi SUV modelmi ale i tzv. „truckmi“. V dnes už zákaznícky najpreferovanejšej kategórii vozidiel bol modrý oval na globálnych trhoch aktívny ešte pred vypuknutím všeobecného SUV-boomu. V rozmerovo kompaktnej kategórii bol v Európe už v 90. rokoch minulého storočia z tohto dôvodu k dispozícii model Maverick. Pomerne zásadný zlom následne priniesol rok 2008. V tom čase uzrela svetlo sveta prvá generácia koncepčne moderného modelu Ford Kuga.
Dobová novinka, ktorá sa v iných častiach sveta predávala aj pod označením Escape, bola do značnej miery prispôsobená požiadavkám zákazníkov starého kontinentu. Multitalentovaná Kuga sa rýchlo prepracovala medzi najžiadanejších členov rodiny Ford. Od roku 2019 má automobilka k dispozícii v celkovom poradí tretiu generáciu rovnomenného SUV postavenú na kompaktnej platforme C2. Identický technický základ využíva napríklad aj modelový rad Focus. Zaujímavosťou je pomerne výrazná orientácia na elektrifikáciu pohonných jednotiek. V ponuke sa z tohto dôvodu objavili nielen full-hybridné, ale taktiež plug-in hybridné alternatívy. V druhej spomínanej kategórii patrí súčasná evolúcia rovnomenného modelu medzi stabilne najpredávanejšie európske SUV s PHEV pohonom.

Po približne piatich rokoch produkcie nadišiel prirodzený čas na očakávaný facelift. Vynovená Kuga bola oficiálne predstavená na začiatku uplynulého roka. Okrem obligátnych dizajnových zmien a modernejšieho interiéru dopriala automobilka svojmu kompaktnému SUV najnovšiu evolúciu palubného infotainmentu. Z ďalších technologických inovácií stoja za zmienku prepracované full-LED svetlomety s dostupnosťou Matrix funkcie, sofistikovanejšie asistenčné systémy či vylepšená ťažná sila. Úplnou novinkou je terénne ladená, resp. drsnejšia výbavová verzia Active X.
Zmeny sa dotkli aj palety pohonných jednotiek, z ktorej vypadol turbodiesel. Základom ostáva moderný benzínový prepĺňaný trojvalec 1.5 EcoBoost. V kombinácii so 6-stupňovým manuálom disponuje výkonom 150 koní a pri verzii s 8-stupňovým automatom je vyladený až na 186 koní. Konštrukčnými vylepšeniami, ktoré sa týkajú elektromotora či prevodovky, prešli elektrifikované verzie. Full-hybrid 2.5 Duratec FHEV sa už štandardne kombinuje s automatickou e-CVT prevodovkou. Vo verzii s pohonom prednej nápravy je vyladený na 180 koní. Identická motorizácia sa zároveň ako jediná kombinuje aj s pohonom všetkých kolies AWD s klasickým mechanickým prepojením náprav. V tomto prípade je k dispozícii výkon 183 koní. Najviac elektrifikácie a zároveň najväčšiu porciu výkonu (243 koní) ponúka externe nabíjateľný plug-in hybrid 2.5 Duratec PHEV.

Modernejší kabátik
Ford doprial svojmu rozmerovo kompaktnému SUV v rámci modernizácie pomerne citeľnú optickú premenu. Pôvodne oblé a zároveň líniovo jednoduché krivky nahradili sebavedomejšie proporcie s celkovo modernejším nádychom. Testovaný exemplár v temperamentnej verzii ST-Line X zároveň zdobia viaceré športové doplnky a taktiež elegantná spodná línia lakovaná vo farbe karosérie, ktorá nahrádza robustné oplastovanie.
Najviac vizuálnych zmien priniesol facelift pri prednej časti. Nová Kuga zaujme rozmerovo veľkorysejšou a zároveň vyššie posadenou maskou, v ktorej si po novom našlo svoje miesto fabrické logo. Pre výbavové línie ST-Line je príznačný športovo ladený výplet. Vrchnú siluetu „grilu“ ohraničuje efektná linka. V prípade príplatkových full-LED svetlometov s funkciou Matrix spomenutý modul prepája predné svetlomety efektne svietiacim pásom. Prepracované hlavné svetlomety teraz disponujú sebavedomejším svetelným podpisom a presvedčivým svetelným výkonom. Za tmy plne adekvátny dosvit stretávacieho i diaľkového módu dopĺňa v prípade testovaného exemplára už spomínaná funkcia tieňovania. Matrix vyrezávanie svetelného lúča dopĺňa sofistikovaná nadstavba spolupracujúca s navigáciou. Pri nočnej jazde na diaľnici vozidlo už automaticky počíta s oproti idúcimi kamiónmi, ktoré zbytočne neoslňuje. Pri rýchlych nočných presunoch musím vyzdvihnúť taktiež príkladné osvetlenie postranného značenia. Tabule s dôležitými informáciami sú pre vodiča príkladne čitateľné a ich reflexná plocha ho zároveň neoslňuje. Dynamický akcent čelnej časti kompletizuje športový nárazník s opticky zvýraznenými postrannými prieduchmi. Napriek lakovaniu jeho spodnej časti Ford v priestore hlbšie pod vozidlom ponechal ochrannú lištu. Jej prítomnosť dokáže pri pohybe v náročnejšom teréne upozorniť na limit predného nájazdového uhla.

Pri pohľade z profilu zaujme vynovené kompaktné SUV opticky ľahkým a zároveň agilným dojmom. Vizuálne sa pod to podpísali o niečo dlhšie karosárske previsy v prednej i zadnej časti. Atletickú príchuť kompletizuje postupne sa zužujúca línia bočného presklenia s temperamentným čiernym orámovaním, ktorej sekunduje pozvoľna klesajúca línia strechy. Dynamicky ladená verzia ST-Line je po odmyslení si už spomínaného lakovania bočných prahov a lemov blatníkov vo farbe karosérie ľahko identifikovateľná vďaka decentnému logu na predných dverách. Testovaný exemplár púta pozornosť odtieňovo atraktívnou príplatkovou modrou metalízou s názvom Desert Island Blue. Pre športovo orientované línie sú určené taktiež opciové 19-palcové disky v dvojfarebnom prevedení. Dynamický akcent v ich prípade ešte viac vyšperkovali červené brzdové strmene, ktoré sú už automatickou súčasťou top výbavy s dovetkom X.
Facelift modelu Ford Kuga so sebou priniesol sumárne o niečo decentnejší dizajnový zásah v rámci zadnej časti. SUV robustnosť tu vo všeobecnosti zvýrazňuje vystúpený zadný nárazník. Toto riešenie dokáže v praxi ochrániť ostatné karosárske moduly napríklad pri nechcených drobných „nehodách“ spojených s parkovaním. V prípade verzií ST-Line je nárazník opäť takmer kompletne lakovaný vo farbe karosérie. Veľmi pekným detailom so športovým podtónom je dvojica reálne funkčných a zároveň tvarovo výrazných výfukových koncoviek. Modernizácia so sebou priniesla pozmenenú grafiku koncových svetiel s pútavejším LED podpisom. Pekným detailom je zachovanie kombinácie fabrického loga s označením modelu v dynamickom čiernom fonte. Pozornému oku určite neunikne ani inovovaná anténa v tvare teraz už dvojitej žraločej plutvy či celkovo uhladenejšia línia piatych dverí. Pôvodnú rukoväť otvárania nahrádza mikrospínač presunutý na tradičné miesto, teda nad vrchnú líniu evidenčného čísla.

Koncepčne príjemný interiér
Vynovený Ford Kuga prináša viacero zásadných zmien taktiež v kabíne. Ešte pred vstupom na palubu musím pochváliť dôraz na používateľskú prívetivosť. Rukopis „simply clever“ v prípade testovanej konfigurácie pripomínajú na preplnených parkoviskách užitočné pogumované prekrytia lemov oboch párov dverí. Tento jednoduchý mechanizmus dokáže v praxi účinne ochrániť lak vedľa stojacich vozidiel. Na druhej strane mierne zamrzí, že modernizované kompaktné SUV s logom modrého oválu nedisponuje úplným prekrytím línie prahov, ktoré v spodnej časti čiastočne narúša vystupujúca plastová lišta.
Osvieženú architektúra palubnej dosky po facelifte zdobí o niečo minimalistickejší nádych. Kuga si na druhej strane naďalej zachovala v princípe konzervatívne a zároveň nadčasové interiérové línie. Napriek použitiu farebne nenápadných odtieňov musím pochváliť nielen adekvátne hodnotnú skladbu použitých materiálov a taktiež kvalitatívne precízne dielenské opracovanie. Autentickú atmosféru verzie ST-Line zvýrazňuje centrálna časť palubnej dosky s imitáciou karbónovej štruktúry. Športový akcent umocňujú kovové pedále, tmavé čalúnenie stropu či výrazné prešívanie s efektne kontrastným červeným stehom.

Rozmerovo kompaktné SUV s logom značky Ford si naďalej zakladá na čo najintuitívnejšej ergonómii. Z tradičných ovládacích prvkov, okrem funkčne výborného volantu, zostali v centrálnej časti palubnej dosky k dispozícii tlačidlové skratky k najdôležitejším funkciám. Do tejto kategórie patrí pohotová aktivácia kamerového náhľadu, ofuku čelného skla či menu jazdných režimov. Palec hore si zaslúži zachovanie klasického potenciometra na ovládanie audia. V minulosti samostatný modul klimatizácie nahrádza permanentne prítomný spodný riadok dotykového displeja. Na moderné riešenie sa dá vďaka prehľadnému rozmiestneniu dostatočne veľkých ikoniek pri rutinnom používaní napriek tomu pomerne rýchlo zvyknúť.
Moderné digitálne trendy si osvojil plne grafický prístrojový panel zabudovaný v klasickej „kaplnke“. Peknej a ostrej grafike sekunduje simulácia klasických budíkov. Farebne sa meniace prostredie, resp. grafická schéma, zodpovedá momentálne zvolenému jazdnému režimu. Celkovú prehľadnosť umocňuje možnosť personálneho prispôsobenia preferovaného obsahu údajov palubného počítača. Z dostupných štatistických údajov chválim zaujímavý doplnok v podobe monitorovania prejdenej vzdialenosti v EV režime. Mozaiku digitálnych riešení v zornom poli vodiča kompletizuje Head-up displej. Ten je už automatickou súčasťou opciového balíka s Matrix svetlami. Celkovo veľmi dobrý digitálny zážitok čiastočne kazí fakt, že v jeho prípade Kuga stále vsádza na retro riešenie s výklopným sklíčkom. Počas testu som projekciu údajov v zornom poli využíval len sporadicky.

Skúšaný exemplár sa na druhej strane môže pochváliť najnovšou evolúciou multimediálneho rozhrania SYNC4 s výkonnejším hardvérom a výrazne väčším displejom. Ostrej grafike sekundujú pohotové odozvy na dotykové povely. Najnovšia verzia infotainmentu aj naďalej vsádza na prioritnú funkčnosť. Okrem efektnej úvodnej animácie tu nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia ocenia maximálny dôraz na prehľadnosť a používateľskú intuitívnosť jednotlivých menu položiek. Palec hore dávam príjemne veľkým ikonám, do ktorých sa spravidla dobre triafa i počas jazdy. Spestrením je dostupnosť záložky s funkciou hybridného pohonu. Úplnou samozrejmosťou už v základnej výbave je prítomnosť vstavanej navigácie a modernej mobilnej konektivity, fungujúcej aj bez priameho káblového prepojenia. Kreatívny a funkčne výborný nápad tu reprezentuje možnosť súbežného zobrazenia obsahu smartfónu so samotnými funkciami vozidla. Zobrazovacie schopnosti obrazovky kompletizuje detailný kamerový náhľad na okolie vozidla. Smart zážitky tradične kompletizuje užívateľsky výborná mobilná aplikácia FordPass.
Používateľskú prívetivosť vynoveného modelu Kuga kompletizujú v princípe dobre navrhnuté odkladacie priečinky. Na stredovej konzole si, s odmyslením si pre značku Ford už typického okrúhleho voliča automatickej prevodovky, našla svoje miesto trojica držiakov na nápoje či prakticky nadimenzovaná priehradka s funkciou indukčného nabíjania. V jej susedstve je zároveň k dispozícii dvojica oboch typov USB koncoviek. Pomerne masívny stredový tunel musím pochváliť za mäkčené obloženie bočných stien. Toto riešenie nielen pri dlhých presunoch s určitosťou ocenia kolená predných pasažierov.

Ozdobou vrcholných výbavových verzií s dovetkom X sú bezpochyby špičkové predné sedačky s hodnotným čalúnením a certifikátom AGR. Decentný náznak bočného vedenia dopĺňa o niečo tuhšia, ale zároveň stále pohodlná výplň. Popri širokej škále elektrického nastavenia ideálnej pozície som prioritne pri dlhých presunoch ocenil možnosť manuálneho predĺženia sedáka. Posed za volantom testovaného exemplára kombinuje logicky výhodu vyvýšeného SUV s príjemne šoférskou atmosférou. Druhý spomenutý faktor ešte viac zvýrazňuje športový volant s optimálnou hrúbkou venca. V princípe dobrý výhľad z vozidla, s prakticky nízko posadenou líniou bočného presklenia, čiastočne narúša typický neduh v podobe masívnejšej konštrukcie spodnej časti predných stĺpikov.
Proporčne kompaktná Kuga si v teste dokázala obhájiť pozíciu plnohodnotného rodinne orientovaného SUV. V tomto kontexte sú na tomto veľmi dobre priestorové pomery v druhom rade. S ponúkanou vzdušnosťou spojenou s dostatočnou rezervou pre hlavu aj kolená som v tomto priestore bol spokojný aj pri mojej výške 185 cm. V prípade trojice štandardne urastených dospelákov nie je v zadnej časti kabíny utópiou ani cestovanie v trojici. Prostredný pasažier ocení priestorovo úsporné zabudovanie výduchov ventilácie v kombinácii s len minimalistickým stredovým tunelom. Variabilitu druhého radu vylepšuje možnosť nezávislého posúvania a polohovania zadnej lavice rozdelenej v pomere 60:40. Cestovný komfort v identickom priestore okrem už spomenutých výduchov ventilácie zvyšuje prítomnosť zdrojových koncoviek či dostupnosť vyhrievania krajných pozícií.

V disciplíne rodinných očakávaní možno za objemovo ideálny označiť i batožinový priestor so základnou kapacitou 553 litrov. Ponúkanú dĺžku ložnej plochy je možné meniť v závislosti od pozície posuvnej zadnej lavice. Pri manipulácii s ťažkými predmetmi je na mieste viac obozretnosti v súvislosti s už vyššie spomínaným vystúpeným nárazníkom lakovaným vo farbe karosérie. Samotná ložná plocha si zaslúži pochvalu za symetrické tvarovanie v kombinácii s odolnejším obkladom bočných stien. Funkčne zaujímavým detailom je uchytenie krycieho plátna priamo v module dverí. Toto riešenie sa dokáže adekvátne prispôsobiť neforemným predmetom. Fixačné úkony vylepšuje prítomnosť kotviacich ôk či praktického háčika na tašky. Napriek prítomnosti „štvorkolky“ a hybridného pohonu môže testovaný exemplár v priestore pod podlahou stále disponovať praktickou dojazdovou pneumatikou, dostupnou za doplatok 190 eur. Maximálna prepravná kapacita s prakticky ideálnou rovinou a objemom 1530 litrov je k dispozícii po sklopení delených zadných operadiel v pomere 60:40. Daný úkon je možné pohodlne realizovať priamo z kufra.
Konkurenčnou prednosťou vynoveného SUV Ford Kuga ostáva atraktívny pomer medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Už v základnej, no zároveň veľmi bohatej výbave Titanium sú k dispozícii prvky ako automatická dvojzónová klimatizácia, vrcholná verzia digitálneho sveta, vstavaná navigácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, predné a zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera, indukčné nabíjanie smartfónu či farebne fixné ambientné podsvietenie. Testovaná verzia ST-Line X k spomenutému, s odmyslením si autentického vizuálneho prevedenia, pridáva naviac ochranu hrán oboch párov dverí, elektrické ovládanie batožinového priestoru, akustické bočné sklá, AGR predné sedačky, pokročilý balík asistenčných systémov s parkovacím asistentom a panoramatickým kamerovým náhľadom či pekne hrajúce audio značky Bang & Olufsen. Z prvkov v opcii stojí za zváženie doplatok za zimný balík s vyhrievanými sedačkami, volantom i čelným sklom, ako aj špičkové Matrix svetlá v kombinácii s Head-up displejom.

Univerzálne jazdiace SUV
Stabilnou prednosťou modelov z portfólia modrého oválu, vrátane tých s vyššou svetlou výškou podvozka, sú precízne vyladené jazdné vlastnosti. Kompaktná Kuga s pohonom všetkých kolies k tomu pridáva dôležitý aspekt SUV všestrannosti. Poslednou lákavou skladačkou v celkovo atraktívnej mozaike je moderný a zároveň konštrukčne robustný full-hybridný pohon, ktorý dnes už dokáže plnohodnotne zastúpiť v minulosti preferovanú naftu.
Rovnako zaužívanou pýchou značky Ford je aj v prípade skúšaného kompaktného SUV vysoký dôraz na šoférsku orientáciu. Vďaka špičkovému podvozku s nezávislým zavesením všetkých kolies možno vynovený model Kuga zaradiť medzi najsuverénnejšie jazdiacich zástupcov vo svojom segmente. Špecifikácia s dovetkom ST-Line sa zároveň už tradične vyznačuje o niečo tuhšou charakteristikou pruženia.

Testovaný exemplár obutý na príplatkových, no zároveň z hľadiska bočného profilu stále adekvátne racionálnych pneumatikách, v sumári napriek tomu prekvapil príjemným komfortom. Novinka dokáže aj v temperamentnejšie ladenej výbavovej verzii veľmi suverénne odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. S funkčne výbornou poddajnosťou podvozka som bol spokojný taktiež pri sebaistých prejazdoch cez sériu priečnych nerovností. Pre zástancov pocitovo tvrdšej charakteristiky má modrý ovál stále v ponuke ešte aj 20-palcový rozmer kolies s nízkoprofilovými pneumatikami.
Ten istý podvozok dokáže svoj prvoplánový potenciál naplno rozvinúť pri temperamentnejšej jazde na technickejších úsekoch. So sebaistou prácou pruženia a príkladným držaním zvolenej jazdnej stopy som bol spokojný dokonca aj v podmienkach so zvlneným povrchom. Pri zážitkových prejazdoch cez zákruty sa skúšaný exemplár síce mierne nakloní, no vodič má stále k dispozícii adekvátnu porciu istoty a poslušnosti. Napriek prítomnosti hybridného pohonu sa pohotovostná hmotnosť testovanej konfigurácie ustálila na stále sympatickej parametri pod úrovňou 1,8 tony. Mozaiku šoférskej orientácie kompletizuje výborné riadenie so zážitkovo strmším prevodom. V limitných situáciách sa o slovo už logicky prihlási prirodzená nedotáčavosť. Vyslovene športové ambície spoza volantu ale vo všeobecnosti najviac „tlmí“ prítomnosť prioritne stále racionálneho full-hybridu.

Vynovený Ford Kuga disponuje viacerými variáciami jazdných režimov. Predvolenému nastaveniu sa prispôsobuje práve pohonný reťazec, a to vrátane práce pohonu všetkých kolies. Východiskové a počas testu najčastejšie využívané neutrálne nastavenie Normal dopĺňa citeľne komótnejší mód Eco, ako aj jeho výrazne impulzívnejšia Sport alternatíva. Poslednou možnosťou je nastavenie pre klzký povrch. V tomto prípade sa riadiaca jednotka snaží distribuovať výkon na jednotlivé kolesá čo najjemnejšie, tak aby sa eliminoval neželaný preklz. Spomenutý mód je vítanou pomôckou nielen na snehu, ale taktiež napríklad na blatistom podklade.
Prioritne racionálny podtón testovaného exemplára kompletizuje špičková kultivovanosť. Nová Kuga sa môže pochváliť vo všeobecnosti precízne odhlučneným priestorom pre posádku. S odmyslením si precízneho aerodynamického ticha pri vyššom rýchlostnom tempe musím vyzdvihnúť veľmi dobré odizolovanie motorového priestoru. Tu má hlavné slovo atmosférický benzínový štvorvalec, ktorý by bežnej jazde potešil takmer až nepostrehnuteľnými opätovnými štartami. Vďaka svojim kompaktným rozmerom s celkovou dĺžkou približne 4,6 metra je novinka zároveň príjemne obratná aj v spojitosti s používaním v mestskej premávke.

Konštrukčnou zaujímavosťou modernizovaného SUV z portfólia značky Ford zostáva jeho hybridný pohon. Pohonná sústava sa prirodzene čo najviac snaží využívať jazdu v režime EV. Pri modernizácii jeho tvorcovia zapracovali na mierne odlišnom odladení v spojené s upravenou elektrickou časťou a odolnejšou prevodovkou. Napriek mierne nižšiemu systémovému výkonu sa testovaná pohonná jednotka paradoxne vyznačuje lepšou dynamikou. Základom pohonu s komerčným názvom 2.5 Duratec FHEV je robustný atmosférický benzínový štvorvalec s nepriamym vstrekovaním paliva a samostatným výkonom 152 koní. Prepracovaný elektromotor generuje 131 koní. Systémový výkon nakoniec dosahuje plne postačujúcich 183 koní.
Pod citeľne lepšiu jazdnú dynamiku po facelifte a zároveň rešpekt vzbudzujúcu ťažnú silu sa primárne podpísala už spomenutá vylepšená e-CVT prevodovka s planétovou konštrukciou. Napriek bezstupňovej konštrukcii dokáže automat pri bežnej jazde prostredníctvom zmeny otáčok simulovať radenie prevodových stupňov, čím sa pomerne dôveryhodne eliminuje často kritizovaná charakteristika daného typu prevodovky. Pri plnej akcelerácii s plynovým pedálom na podlahe tu treba napriek tomu počítať s typickou charakteristikou a ustálenými vyššími otáčkami. Výhodou elektrickej podpory sú pohotové reakcie akcelerátora pri rozjazdoch. S reálne ponúkanou jazdnou dynamikou som bol spokojný taktiež pri pružných zrýchleniach, vrátane bezpečného predbiehania na okreskách.

Výhodou CVT konštrukcie je jemnosť resp. citlivosť pri rozjazdoch. Okrem klasických pozícií disponuje volič prevodovky pridávnou polohou L, ktorá simuluje prevádzku v nižšom virtuálnom stupni v kombinácii s optimálnym krútiacim momentom. V praxi sa táto funkcia osvedčí najmä pri ťahaní prívesu alebo v členitejšom teréne vrátane prudších klesaní. Testovaná konfigurácia je zároveň jedinou alternatívou, ktorá disponuje pohonom AWD. Klasický mechanický pohon 4×4 je aktívny najmä pri rozjazdoch alebo dynamickej jazde v športovom režime. Pri ustálenej jazde v režime Eco riadiaca jednotka zadnú nápravu, vrátane rotácie kardanu, pomerne často odpája, čím sa šetrí palivo.
Schopný pohon všetkých kolies je dôležitým prvkom očakávanej SUV všestrannosti. Testovaná Kuga zvládla už v režime Normal všetky terénne prekážky, vrátane náročnejšieho kríženia náprav, prekvapivo suverénne. Pri častejšom pohybe mimo spevnených ciest bude vhodnejšou alternatívou outdoorová verzia Active. Primárne asfaltovo vyladená konfigurácia ST-Line totiž disponuje o niečo skromnejšiu svetlú výšku na úrovni cca 17 cm.

Celkový balík komplexného a dospelo jazdiaceho SUV uzatvárajú moderné asistenčné systémy. Adaptívny tempomat ponúka sofistikovanú nadstavbu vďaka prepojeniu s topografiou navigácie pri prispôsobovaní rýchlosti v zákrutách. Povinne aktivované „eurohlásiče“ možno deaktivovať v menu infotainmentu. Na rýchle vypnutie upozornenia na prekročenú rýchlosť slúži vtipná skratka v podobe dlhšieho podržania tlačidla limiteru na volante.
Inovovaný full-hybrid nesklamal ani v disciplíne spotreby. V premenlivom jarnom počasí, kombinujúcom chladnejšie aj teplejšie dni, a pomerne častom využívaní jazdného potenciálu vozidla sa výsledná spotreba ustálila na hodnote 6,9 l/100 km. Nameraný výsledok je síce mierne vyšší ako udáva výrobca, no zároveň stále plne akceptovateľný. Pri predvídavej jazde v meste sa dá vďaka elektrickému dopingu bez väčších problémov jazdiť so spotrebou v okolí 6-litrovej hranice. Na okreskách ukázal palubný počítač pri identickom štýle jazdy apetít len 4,9 l/100 km. Sklamaním nie je ani diaľnica. Tu sa pri ustálenom tempe spotreba paliva zastavila na hodnote 7,8 l/100 km.

A celkový dojem?
Modernizovaný Ford Kuga patrí v disciplíne všestrannosti k špičke v kompaktnom SUV segmente. Facelift sa podpísal pod teraz ešte viac autentickejší dizajn. Interiér s modernými digitálnymi technológiami si napriek minimalistickejšiemu poňatiu zachováva dôraz na funkčnú ergonómiu a rodinnú orientáciu. Pomyselnou čerešničkou na torte sú precízne odladené jazdné vlastnosti, skombinované so sofistikovanými riešeniami na čele s dospelým full-hybridným pohonom.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Ford Kuga 2,5 Durtec FHEV AWD ST-Line X
Dĺžka: 4 615 mm
Šírka: 1 882 mm
Výška: 1 651 mm
Rázvor: 2 711 mm
Objem kufra: 553 litrov
Motor: zážihový full-hybrid (benzín)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 134/183
Krútiaci moment Nm: 320
Pohotovostná hmotnosť: 1765 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 196
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Prevodovka: automatická e-CVT
Počet stupňov: bezstupňová
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,7-6,4 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,9 / 100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Verzia/akciová cena
Ford Kuga 2,5 Durtec FHEV AWD ST-Line X (testovaný model) od 41 190 €
Ford Kuga 1,5 EcoBoost Titanium (6-MT, 150 koní) od 27 590 €