Hyundai zaznamenal za posledné roky obrovský vývojový progres. S odmyslením si veľmi pestrého bežného portfólia sa do výkladnej skrine automobilky z Južnej časti kórejského polostrova radia napríklad technologicky vyspelé elektrifikované modely. Imidž značky ale budujú aj zážitkové modely. Úspechy zo sveta rýchlostných skúšok, resp. motoršportu všeobecne, Hyundai v sériovej produkcii zosobnil divíziou N. Ostré a výkonné deriváty s písmenom N v názve sa aj napriek krátkej histórii dokázali vyšvihnúť medzi najlepších. Koncepčne najnovším sériovým členom rodiny Hyundai N je výkonné SUV odvodené od modelu Kona, ktoré sme aktuálne preverili v našom teste. Pre ostré SUV ide zároveň aj o labutiu pieseň, nakoľko už predstavená nová generácia modelu Kona s verziou N žiaľ nepočíta.
Výkonný SUV model Hyundai Kona N Performance s motorizáciou 2,0 T-GDi, skombinovanou s 8- automatickou prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Hyundai.
Rýchle fakty:
- Dizajnovo odvážny Hyundai Kona je k dispozícii so širokou škálou dostupných špecifikácií. Okrem konvenčného pohonu vrátane konfigurácie 4×4 je toto imidžové SUV dostupné aj s hybridným a plne elektrickým pohonom. Top verziou pomaly sa lúčiacej prvej generácie je napriek tomu výkonný model s prívlastkom N.
- Výkonná divízia značky Hyudnai si už počas svoje krátkej existencie vybudovala veľmi silné renomé. Rodinu klasických ostrých modelov s prívlastkom N v roku 2021 doplnil prvý hot-SUV model Kona N.
- Vo všeobecnosti originálnemu dizajnu modelu Hyundai Kona pristane aj pomerne výrazný fabrický tuning verzie N s početnými tmavými doplnkami.
- Dynamická atmosféra neobišla ani interiér temperamentného modelu Hyundai Kona N. Silnou stránkou testovaného exempláru ostáva aj prívetivá užívateľská stránka a prepracovaná ergonómia.
- Ako najväčšiu ozdobu výkonného SUV Hyundai Kona N možno označiť emočné a zážitkové jazdné vlastnosti. Energickú pohonnú jednotku 2,0 T-GDi ideálne dopĺňa precízne vyladená automatická prevodovka a prepracovaný podvozok.
Fotogaléria Hyundai Kona N
Hyundai Kona oficiálne debutoval už v roku 2017. Automobilka sa aj pri jeho označení inšpirovala geografiou Havajských ostrovov. V tomto čase najmenší európsky SUV model kórejskej automobilky dokázal okrem svojho odvážneho dizajnu zaujať aj širokou paletou dostupných verzií. Plnohodnotný SUV formát tu pripomínala podčiarkovala napríklad aj dostupnosť pohonu všetkých kolies.
Originálny model s vyššou svetlou výškou je okrem klasických spaľovacích verzií, zahŕňajúc benzín aj naftu, k dispozícii aj ako full-hybrid a čistokrvný elektromobil! Pomerne výraznú optickú a zároveň aj technologickú modernizáciu podstúpil Hyundai Kona približne po troch rokoch produkcie, v závere roku 2020. Príchod nových digitálnych hračiek doplnili vylepšené asistenčné systémy. Neustály tlak na znižovanie emisií sa pričinil pod obmenu motorovej palety, z ktorej úplne vypadla nafta. Prítomnosť „zelených“ modelových derivátov v podobe hybridu a elektromobilu tu na druhej strane otvorili dvere pre vznik vôbec prvého ostrého SUV modelu z divízie Hyundai N.
Vopred avizovaný špičkový model Hyundai Kona N bol oficiálne predstavený v roku 2021. Na zážitkovom automobile s vyššou svetlou výškou pracoval obdobne ako pri jeho spaľovacích súrodencoch tím okolo Alberta Biermanna. Zároveň ide symbolicky aj o „posledné dieťa“ tohto geniálneho konštruktéra pred jeho odchodom do penzie. Budúcnosť výkonnej divízie kórejskej automobilky bude aj na základe všeobecného smerovania automobilizmu v našom priestore už prioritne orientovaná na elektrinu, resp. iné alternatívne pohony. To, že aktuálne doba výkonným spaľovacím pohonným jednotkám príliš nepraje, odzrkadľuje už predstavená druhá generácia modelu Hyundai Kona, ktorá s výkonným derivátom z rodiny N nepočíta.
O pohon ešte stále aktuálneho „hot-SUV“ sa stará technický základ prevzatý z modelového radu i30 N. Samozrejmosťou je aj v tomto prípade nekompromisne vyladený podvozok na čele s elektronicky riadeným samosvorným diferenciálom. Výkonný Hyundai Kona N je k dispozícii v top verzii Performance. Pod týmto prívlastkom sa ukrýva špičkový prepĺňaný benzínový 4-valec 2,0 T-GDi s výkonom 280 koní. Na rozdiel od kompaktných súrodencov z rodiny i30 N je testovaný exemplár v ponuke výhradne s novou 8-st. automatickou prevodovkou N DCT s dvojicou mokrých spojok.
Príťažlivý a efektný silák
Odvážny dizajn je pre Hyundai Kona vo všeobecnosti príznačný už od jeho debutu. Prepracovaným a opticky výrazným detailom, na konci dňa veľmi pristanú aj športové doplnky verzie N. Hyundai pri svojom prvom ostrom SUV modeli v rámci fabrického tuningu uprednostnil až nečakane „agresívny“ prístup. Ten v sumári ešte viac umocňuje celkovo dynamický charakter testovaného exempláru.
Hravý, resp. veselý výraz predných partií, v prípade modelu Kona N priostruje špeciálne tvarovaná maska s dynamickým tmavým výpletom. Čierna farba zdobí aj fabrické logo. Ešte viac športových emócií evokuje predný nárazník s funkčnými postrannými prieduchmi. Tradičnou ozdobou výkonných verzií z divízie N je decentná červená linka v spodnej časti. Do mozaiky ostrého modelu opticky zapadá aj trojica naznačených prieduchov v priestore medzi modulom denného svietenia. O úroveň situovaný modul hlavných svetlometov s tmavým podkladom disponuje za tmy adekvátne výkonnou full LED technológiou.
Energický dizajnový efekt vyžaruje aj z bočných partií Hyundai Kona N. Prepracované nárazníky sa pričinili napríklad aj o centimeter veľkorysejšiu dĺžku karosérie v porovnaní s konvenčnými súrodencami. Dynamicky čierne prevedenie tu okrem orámovania okien dostali aj spätné zrkadlá. Vo všeobecne vystúpených blatníkoch sa v prípade ostrého SUV modelu ukrývajú výhradne kované disky s priemerom 19-palcov. O pútavý farebný kontrast sa v tomto prípade starajú červené brzdové strmene. Decentné zapracovaný emblém divízie N pozornému oku neunikne ani v zadnej časti športových prahov s tradičnou červenou linkou. Testovaný exemplár zároveň zdobí atraktívny príplatkový pastelový odtieň v slabomodrej farbe s názvom Sonic Blue.
Najväčším generátorom vizuálnych svalov sú, napriek všetkému už spomenutému, z môjho pohľadu zadné partie hot-SUV s logami Hyundai. Takmer až pretekársky efekt evokuje v tomto priestore napríklad prepracované strešné krídlo so štýlovo zapracovaným tretím brzdovým svetlom trojuholníkového tvaru. Identického receptu sa drží aj výrazný zadný nárazník. Ten okrem červenej linky zdobí aj náznak majestátneho difúzora, čo model Kona N opticky ešte viac rozširuje a zároveň pritláča smerom k vozovke. Za autentické riešenie tu možno označiť dve výrazne výfukové koncovky, ktoré dokážu v ostrých režimov jazdy generovať aj tomu odpovedajúcu zvukovú farbičku.
Dynamický a zároveň praktický interiér
Identický recept ako pri exteriéri uplatnil Hyundai aj v kabíne svojho výkonného SUV. Základná architektúra je v prípade Kona N osviežená výrazne dynamickou atmosférou, pod ktorú sa pričinili početné športové doplnky. Koncept výkonného modelu, s v princípe stále vyšším posedom, zároveň otvára dvere aj pre určitú skupinu potencionálnych záujemcov, pre ktorých je klasický hatchback nepraktický.
Koncept palubnej dosky aj v prípade testovaného exemplára najviac odzrkadľuje reálny vek prvej generácie modelu Hyundai Kona. Jeho výsadou ostáva orientácia smerom, na čo najlepšiu funkčnosť. Nielen konzervatívnejší používatelia tu s určitosťou ocenia napríklad koncepčne jednoduché, ale zároveň dokonale prívetivé ovládanie termomanažmentu vozidla. Do tej istej kategórie radím aj možnosť zníženia jasu prístrojov maximálne jednoducho, teda tlačidlom v ľavej časti palubnej dosky! Pri nových modeloch sú takéto priame riešenia žiaľ už čoraz ojedinelejšou záležitosťou.
Pod už naznačený temperament v kabíne sa okrem športového volantu a sedačiek podpísali aj detaily ako kovové pedále, hojné využívanie perforovanej kože s modrým stehom alebo čierne čalúnenie stropu. Veľkú pochvalu si kabína vo všeobecnosti zaslúži za precízne dielenské opracovanie a vzhľadom na segmentovú príslušnosť je plne adekvátna aj skladba použitých materiálov.
Na moderné digitálne hračky modelový rad Kona vo všeobecnosti zareagoval po svojom facelifte. Špičková verzia s dovetkom N už automaticky disponuje graficky kvalitným prístrojovým panelom. Prehľadné spracovanie vyobrazovaných údajov so simuláciou klasických budíkov v „ostrom“ nastavení dopĺňa „ohnivé“ N vyobrazenie s možnosťou nastavenia preferovaných údajov.
V rámci dôrazu na reálne použitie si palec hore zaslúži dostupnosť športového vyobrazenia aj v prípade Head-up displeja. V princípe retro riešenie v podobe premietania údajov na výsuvné sklíčko som pri sústredenej jazde, napríklad na úzkej lesnej ceste plnej zákrut, využíval s obľubou z hľadiska periférneho vnímania optimálneho preradenia rýchlostného stupňa pádlami pod volantom.
Už dôverne známy svet značky Hyundai kopíruje centrálny dotykový displej palubného infotainmentu s príjemne minimalistickou úvodnou obrazovkou. Množstvo nastavení vrátane širokého spektra on-line aplikácií dopĺňa v prípade modelu Kona N rovnomenná „en“ záložka. Okrem skutočne širokého spektra individuálneho športového nastavenia je v identickom prostredí k dispozícii aj množstvo zábavných, resp. štatistických elementov. Sem sa radí je monitorovanie aktuálne využívaného výkonu resp. brzdnej sily, pavučina preťaženia, stopky alebo profilový podklad známych pretekárskych okruhov na čele s domovským Nürburgringom.
V porovnaní s najnovšími modelmi značky Hyundai pôsobí infotainment v testovanom exemplári z hľadiska reakcií na dotyk o niečo ležérnejším, resp. pomalším dojmom. Za chybičku krásy tu vo všeobecnosti považujem aj absenciu dnes už čoraz bežnejšej bezkáblovej funkcie modernej mobilnej konektivity. Palec hore si, naopak, zaslúži klasické ovládanie audia, tlačidlové skratky či kvalitný výstup z parkovacej kamery.
Špecifikom Hyundai Kona N je stále veľmi pohodlný vyvýšený posed za volantom, ktorému na druhej strane nemožno uprieť ani určitý emočný náboj. Koženo-semišové predné sedačky sú aj napriek náznaku bočného vedenia, prioritne v chrbtovej časti, stále prijemne pohodlné a tým pádom vhodné na každodenné rutinné používanie.
Dôkazom toho je napríklad aj dostupnosť vyhrievania a odvetrávania. Bližšie k športovému svetu tu má trojramenný multifunkčný volant optimálneho tvaru a hrúbky. Okrem bežnej koncepcie tlačidiel ho zdobí špeciálne červené NGS tlačidlo. To dopĺňajú dve modré N-tlačidlá, pod ktoré si je možné uložiť personalizovateľné nastavenia ostrej jazdy. Jasným dôkazom, že testovanému exempláru nie je cudzia ani zábavná jazda je aj klasická mechanická „ručná“ brzda.
Priestorovými pomermi v druhom rade Kona vo všeobecnosti balansuje na rozmedzí segmentu malých a kompaktných SUV. Na jednoducho tvarovanej zadnej lavici verzie N sa aj z tohto dôvodu okrem detí adekvátne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. Cestovný komfort v tomto priestore zvyšuje prítomnosť vyhrievania krajných pozícií sedenia, ako aj jedná zdrojová USB koncovka.
Nároky bežnej rodiny dokáže Hyundai Kona N zastrešiť aj v rámci prepravnej kapacity. Batožinový priestoru so základným objemom 361 litrov poteší aj svojim symetrickým tvarom. Pod o niečo vyššie situovanou podlahou sa nachádza organizér sa drobností. O úroveň nižšie sa stále zmestí aj praktická a užitočná dojazdová pneumatika. Vzhľadom na zážitkový koncept dávam v tomto prípade veľmi palec hore aj kotviacim okám, v ktorých je v kombinácii so sieťkou možné zafixovať menšie predmety. Po sklopení delených zadných operadiel je k dispozícii prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1143 litrov.
Špičkový Hyundai Kona N Performance je na tom okrem výkonových a zážitkových parametrov veľmi dobre aj z hľadiska výbavy na palube. Okrem už spomenutých športových doplnkov je tu štandardom napríklad aj veľmi pestrá paleta asistenčných systémov, elektricky nastaviteľné predné sedačky s vyhrievaním a ventiláciou, vyhrievaný volant, Head-up displej, bezkľučový prístup a štartovanie, automatická klimatizácia, ambientné podsvietenie, indukčné nabíjanie smartphonu, navigácia, cúvacia kamera, či audiosystém Krell s 8-reproduktormi. V opcii okrem výberu farby figuruje už len možnosť voľby panoramatickej strechy.
Zážitky a emócie na prvom mieste
Športová divízia značky Hyundai si aj napriek pomerne krátkej histórii už stihla vydobiť silné a rešpektované meno. V našom priestore sa o to postarali prioritne ostré modely i30 N, ako aj ich menší súrodenec i20 N. Aj keď sa môže na prvý pohľad javiť „výkonná“ technika zabalená do SUV karosérie skôr ako umelý doplnok portfólia divízie N, tak pravdou je pravý opak. Testovaný exemplár si v teste rozhodne dokázal obhájil právo svojej existencie!
Po technickej stránke využíva Kona N evolučne vylepšené pohonné ústrojenstvo prevzaté z faceliftovanej rodiny i30 Performacne. V teoretickej rovine je škoda, že tu Kórejci nezašli ešte o pomyselný krôčik ďalej a hot-SUV neponúka aj pohon všetkých kolies. Druhú stranu mince „len“ predného pohonu reprezentuje stále zaujímavá cenovka, ako aj podvedome očakávaná hravosť známa zo súrodeneckých modelov.
Základným stavebným kameňom úspechu je aj v prípade výkonného SUV značky Hyundai precízne vyladenie podvozka. Sofistikované viacprvkové zavesenie všetkých kolies dopĺňa špeciálne uchytenie prednej nápravy s odklonmi, ktoré automobilka nazýva N Power Sense Axle. Aj napriek prítomnosti adaptívnych tlmičov je charakteristika podvozka aj v „najjemnejšom“ nastavení stále v princípe tuhá a športová. Komfortné nastavenie tlmičov zároveň pri bežnej jazde zvláda realitu našich ciest. Filtráciu bežných nerovností považujem ako plne akceptovateľnú. Veľkú porciu obozretnosti, si ale aj s prispením 19-palcových kovaných diskov s nízkoprofilovými pneumatikami, vyžadujú prejazdy cez hrubé nerovnosti a veľké prepadliny.
Aj keď nie sú rozdiely medzi troma stupňami nastavenia tuhosti pruženia vyslovene priepastné, tak v najultimátnejšom športovom nastavení tlmičov sa už stáva jazda po bežných slovenských cestách takmer až nezmyselná. Najväčšie opodstatnenie daného „setupu“ reprezentuje napríklad ideálne hladký asfaltový povrch či pretekársky okruh. Vyššia SUV-svetlá výška je pri modeli Kona N v slovenskej realite výhodou nielen pri občasných presunoch mimo klasických asfaltových komunikácii, ale napríklad aj pri parkovaní pri obrubníkoch v mestskej džungli.
Karoséria sa aj vďaka dodatočným bodovým zvarom vyznačuje taktiež precízne tuhým dojmom. Za jeden z najväčších benefitov zážitkovej jazdy považujem komplexnú suverénnosť. Hyundai Kona N sa rozhodne nebojí ani rýchleho tempa v zákrutách. Príjemným a takmer až nečakaným prekvapením zážitkovej jazdy po zakrútených okreskách sú okrem celkovej tuhosti vozidla len minimálne náklony karosérie.
Na čo najdokonalejšie prejazdy cez zákruty je prispôsobený aj elektronicky nastaviteľný samosvorný diferenciál. Daný komponent sa vyznačuje vynikajúcim prenosom sily na kolesá hnanej nápravy. Limitom testovaného exemplára z hľadiska jazdy na hrane, tak bola na konci dňa kombinácia pomerne teplého počasia a zimných plášťov. Daný faktor dokáže vo výraznej miere skresliť aj nedotáčavosť, napríklad pri prudkých vyhýbacích manévroch. Pri troche šikovnosti si je možné pri prejazdoch cez prudšie zákruty pomôcť ľahkým nahodením zadnej nápravy. Pre tento úkon nie je vyslovene nutné použitie ručnej brzdy. Testovaný exemplár to vďaka kratšiemu rázvoru a prenosu váhy zvládne v ostrom nastavení aj vďaka rozumnej kontre volantom.
Športový základ dal o svojej prítomnosti vedieť aj pri tesnom manévrovaní. Kona N nie je pri otáčaní sa ani zďaleka taká obratná ako jej konvenční súrodenci. Zážitok z jazdy umocňuje prijemne priame riadenie, ktoré je možné rovnako nastaviť v troch stupňoch. Pri zážitkovej jazde je automatickou nutnosťou pevné držanie volantu. Takzvané ťahanie riadenia je pri prudkej akcelerácii vo výraznej miere prítomné predovšetkým na cestnom povrchu s horšou kvalitou, resp. vyladenými koľajami.
Na už spomínaných zimných plášťoch mala predná náprava testovaného exempláru tendenciu mierne „prehrabnúť“ aj pri svižných pružných zrýchleniach. V nemalej miere sa pod to pričinil ďalší konštrukčný šperk s rukopisom značky Hyundai. Sem jednoznačne radím energickú a fantasticky vyladenú motorizáciu 2,0 T-GDi s takmer dokonale lineárnym nástupom sily.
Výkon 280 koní je pre rozmerovo kompaktné SUV s hmotnosťou mierne presahujúcou 1,5 tony viac ako dostatočný. Tímu okolo Alberta Biermana sa v tejto disciplíne podarilo dosiahnuť dokonalú symbiózu výkonu pohonnej sústavy s následným, čo najefektívnejším prenosom na kolesá hnanej nápravy. O vskutku precíznej dynamike ostrého SUV najlepšie hovorí údaj o zrýchlení z pokoja na 100 km, čo pri funkcii launch control trvá len 5,5 sekundy.
Aj keď som pri tzv. ostrých modeloch zarytý zástanca zážitkových manuálnych prevodoviek, tak konštrukčne precízne vyladenému a zároveň bleskurýchlemu 8-st. dvojspojkovému automatu v tomto prípade reálne nemám, čo vytknúť. Prevodovka aj vďaka konštrukcii mokrých spojok zvláda veľmi dobre aj dlhšie trvajúcu jazdu na limite. Palec hore si zaslúži aj reálne veľmi poslušný mód manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom, resp. kulisy prevodovky.
Špecialitou automatickej prevodovky je červené tlačidlo NGS – (N Grin Shift), ktoré pokojne aj v kombinácií s práve aktivovaným režimom Eco, prepne hot-SUV na dobu 20 sekúnd do toho najultimátnejšieho nastavenia pohonného reťazca. Vďaka ktorému bude hračkou napríklad bezpečné predbehnutie kolóny viacerých pomalšie sa pohybujúcich účastníkov cestnej premávky.
Celkovú univerzálnosť pripomína Hyudnai Kona N pri dostupných jazdných režimoch. Konvenčnú klasiku v podobe módov Normal, Sport a Eco, dopĺňa zážitkový režim N s možnosťou širokej škály nastavenia dvojice personalizovateľných športových módov. Samozrejmosťou je aj možnosť vypnutia trakčnej kontroly.
Aj keď už z princípu testované hot-SUV do náročnejších terénnych podmienok logicky nepatrí, tak vďaka vyššej svetlej výške sa v tomto prípade netreba obávať ani prejazdov cez lesné, resp. poľné cesty. Na SUV svet tu odkazujú aj štyri samostatné trakčné režimy do zhoršených adhéznych podmienok a prítomnosť zjazdového asistenta. Do emočného rámca zážitkového automobilu tu možno zaradiť na dnešnú dobu pomerne odvážny zvukový prejav, ktorý v interiéri decentne a zároveň autenticky vylepšujú aj reproduktory.
Filozofiu emočne ladeného hot-SUV naplnil model Hyundai Kona N aj z hľadiska spotreby paliva. Pri vyslovene ležérnom štýle jazdy sa je možné presúvať s priemerným apetítom okolo 8 litrov. Naopak, pri temperamentnejšom zaobchádzaní výsledný priemer hravo prekoná 10-litrovú hranicu. S ešte citeľne vyšším apetítom treba logicky počítať pri vyslovene ultimatívnej jazde. Čisto v mestskej premávke dosiahol testovaný exemplár spotrebu 12,8 l/100 km. Príjemným prekvapením bol čisto diaľničný presun so spotrebou 8,5/100 k, ako aj pohodová jazda po okreskách s nameraným výsledkom 7,2 l/100 km. Sumárny priemer všetkých vyššie spomenutých faktorov sa na konci testu premietol do kombinovanej spotreby 9,1 l/100 km.
A celkový dojem?
Hot-SUV Hyundai Kona N možno v sumári označiť ako veľmi príjemné spestrenie rodiny ostrých modelov značky Hyundai. Ostrý a stále nekompromisne zážitkový model s vyššou svetlou výškou bude pre určitú skupinu potencionálnych zákazníkov tou najlepšou možnou voľbou. Vzhľadom na extra veľkú porciu generovaných emócií, možno pri alternatíve k modelom z rodiny i30 N, označiť ako akceptovateľnú aj finálnu cenovku.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Hyundai Kona N Performance
Dĺžka: 4 215 mm
Šírka: 1 800 mm
Výška: 1 565 mm
Rázvor: 2 600 mm
Objem kufra: 361 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 206/280
Krútiaci moment Nm: 392
Pohotovostná hmotnosť: 1510-1569 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 240
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 8,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,1 l/100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Verzia/akciová cena
Hyundai Kona N Performance (testovaný model) od 37 490 €