Automobilový gigant z Južnej Kórey sa vezie na vlne pomerne masívnej modelovej ofenzívy. Prvé husle v tomto kontexte reprezentuje postupne sa rozširujúca rodina batériových modelov z rodiny EV. Portfólio elektromobilov zároveň kompletizuje úplne nová rodina úžitkových modelov. V danom kontexte je viac než sympatické, že Kia stále nezanevrela ani na klasické automobily. Už onedlho sa môžeme tešiť na príchod vylepšeného bestsellera, ktorým je modernizovaná Kia Sportage. Faceliftové osvieženie si na svoje konto nedávno pripísala vstupná brána zastúpená malým hatchbackom Picanto a taktiež európska vlajková loď s klasickým spaľovacím základom. Inovované veľké SUV Kia Sorento zaujme prepracovaným dizajnom a výrazne modernejším interiérom. V dnešných emisne náročných časoch je reálne pozitívne, že výrobca dokázal v palete ponúkaných pohonných jednotiek zachovať racionálny a zároveň obľúbený turbodiesel. Práve naftovú verziu sme mali možnosť preveriť v rámci redakčného testu.
Vynovené SUV Kia Sorento so vznetovou motorizáciou 2,2 CRDi (193 koní), skombinovanou s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a v špičkovej výbavovej verzii Platinum, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- Sorento patrí k dôležitým SUV modelom značky Kia s globálnym predajným potenciálom. Identický automobil s vyššou svetlosťou podvozka vypĺňa priestor medzi kompaktným modelom Sportage a už reálne veľkým súrodencom Telluride. V európskom priestore ide zároveň o spaľovaciu vlajkovú loď značky Kia.
- Aktuálna štvrtá generácia podstúpila prednedávnom pomerne výraznú modernizáciu. Osvieženému dizajnu a celkovo modernejšiemu interiéru sekunduje niekoľko technologických vylepšení. Pozitívne je, že v našom geografickom priestore si novinka naďalej zachovala obľúbený turbodiesel.
- V rámci pomerne výraznej optickej premeny si Kia Sorento osvojila najnovší dizajnový jazyk. Atraktívne a zároveň moderne pôsobí v tomto kontexte úplne nová predná časť s typickým svetelným podpisom.
- SUV Kia Sorento zdobí po modernizácii zásadne prepracovaná a celkovo modernejšia architektúra palubnej dosky. Samozrejmosťou je najnovšia evolúcia digitálnych hračiek, inšpirovaná hierarchicky mladšími súrodencami. K tradičným ozdobám testovaného exemplára patrí vzdušný koncept interiéru ako aj celkovo hodnotný nádych.
- Vynovená Kia Sorento v praxi reprezentuje takmer ideálny koncept SUV všestrannosti. Okrem vyvážených jazdných vlastností a schopného pohonu všetkých kolies sa o daný status v prípade skúšanej konfigurácie v nemalej miere pričinil racionálny turbodiesel pod prednou kapotou.
Automobily s vyššou svetlosťou podvozka dnes reprezentujú významnú časť modelového portfólia aj pri jednej z najstarších automobiliek z južnej časti Kórejského polostrova. Kľúčový rozmerovo kompaktný model Sportage doplnil v roku 2002 väčší súrodenec s názvom Sorento. Zaujímavosťou je, že jeho prvé dve generácie po konštrukčnej stránke využívali mohutný offroad základ so spodným rámovým podvozkom s odolným rebrinovým rámom.
Výrazný posun smerom k luxusnejšej orientácii so samonosnou karosériou prinieslo Sorento s poradovým číslom tri v roku 2014. Rozmerovo veľké SUV sa neskôr posunulo aj do pozície európskej vlajkovej lode značky Kia. Spomenutý status si až do príchodu veľkého batériového modelu EV9 zachovala aj aktuálna, v celkovom poradí štvrtá generácia, predstavená v roku 2020.

Súčasný model je postavený na vyspelom technologickom základe N3. Identická platforma je už konštrukčne prispôsobená aj na zástavbu elektrifikovaného pohonu, vrátane plug-in hybridu. Napriek sviežemu espritu dopriala Kia obľúbenému SUV-čku faceliftové osvieženie už v roku 2023. Na príchod inovovanej verzie sme však v Európe, v porovnaní s dôležitými globálnymi trhmi, museli čakať o niečo dlhšie. Modernizácia sa zamerala na modifikovaný zovňajšok v štýle aktuálneho dizajnového jazyka. Citeľne prepracovaný a koncepčne modernejší je aj interiér. Samozrejmosťou sú taktiež inovované digitálne hračky či vylepšené asistenčné systémy.
Paleta dostupných pohonných jednotiek zostala na prvý pohľad bezo zmeny. Kia sa napriek tomu sústredila na optimalizáciu emisných limitov, čo sa prejavilo v decentne nižšom výkone testovaného turbodiesla. Dnes už čoraz raritnejšou vstupnou bránou do sveta Sorenta ostáva aj vďaka tomu vznetová motorizácia 2,2 CRDi s výkonom 193 koní. Naftová pohonná jednotka sa kombinuje výhradne s 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Elektrifikované zážihové ekvivalenty už spolupracujú so 6-stupňovým automatom klasickej koncepcie. Spaľovacím základom je prepĺňaný 4-valec 1,6 T-GDi. Dostupnejší full-hybrid je odladený na výkon 215 koní. Sofistikovanejší plug-in hybrid s externe nabíjateľným akumulátorom disponuje výkonom až 253 koní. Pri všetkých dostupných motorizáciách je už automatickým štandardom pohon všetkých kolies AWD.

Emocionálnejší nádych
Kórejci dopriali svojmu veľkému SUV v rámci modernizácie pomerne zásadnú optickú premenu. Prepracované línie si osvojili najnovší dizajnový jazyk automobilky Kia. Aktualizované Sorento pôsobí ešte o niečo impozantnejšie. Vizuálna robustnosť, typická pre modely s vyššou svetlosťou podvozka, je v tomto prípade skombinovaná s vítanou porciou elegantnej noblesy. Status spaľovacej vlajkovej lode v našom geografickom priestore ešte viac umocňuje dostupnosť dvojice najvyšších výbavových konfigurácií.
Kompletne prepracovaná predná časť zaujme obrovskou maskou, pri ktorej zostala zachovaná signifikantná silueta tzv. tigrieho nosa. Tmavému výpletu sekunduje prakticky kolmý sklon. Fabrické logo sa v porovnaní s evolučne starším súrodencom presunulo do priestoru predĺženej línie prednej kapoty. K najvýraznejším dizajnovým elementom patria svetlomety. Ich silueta si, obdobne ako pri malom hatchbacku Picanto, resp. nových elektrických SUV z rodiny EV, osvojila motív tzv. hviezdnej mapy. Pútavý podpis denného svietenia dopĺňa full-LED technológia s reálne presvedčivým svetelným výkonom v stretávacom i diaľkovom režime. Vzhľadom na pozíciu vlajkovej lode možno za chybičku na kráse označiť absenciu sofistikovanej nadstavby tieňovania. Túto nedokonalosť v praxi aspoň čiastočne kompenzuje automatické prepínanie diaľkového módu. Vysvetlením chýbajúcej Matrix nadstavby, ktorú už ponúkajú aj niektorí hierarchicky nižšie umiestnení súrodenci, je prioritne globálna orientácia modelu Sorento. Automobilka v tomto prípade zohľadňuje legislatívne obmedzenia spomenutej nadstavby napríklad na americkom trhu. Robustný nádych predných partií so zvýraznenými rohmi karosérie kompletizuje modifikovaný nárazník. Efektne minimalistickým hmlovkám sekundujú postranné veterné clony, ktoré opticky nadväzujú na vertikálne orientovaný modul hlavných svetiel. Odolný akcent nemožno uprieť ani spodnej línii vozidla s výrazným ochranným oplastovaním.

Pri pohľade z profilu zaujme vynovené Sorento klasickou SUV siluetou. Proporčne veľkorysé karosárske moduly ozvláštňuje viacero geometricky ostrých línií. K pekným detailom sa aj po modernizácii radí „žraločia plutva“ ozvláštňujúca koncové okno bočného presklenia. Jemnú dizajnovú modifikáciu dostal identický dekór ozvláštňujúci priestor predných dverí a blatníkov. Robustný koncept v tomto priestore pripomínajú svalnato vystúpené blatníky v kombinácii s ochranným oplastovaním s prakticky matným povrchom. Facelift so sebou priniesol nový dizajn diskov kolies v dvojfarebnom prevedení. Pre vrcholnú výbavu Platinum je vyhradený 20-palcový priemer. K ozdobám testovaného exemplára možno zaradiť aj elegantné lakovanie, zastúpené príplatkovou metalízou Volcanic Sand.
Odolný a zároveň hranatý nádych dominuje aj zadným partiám vynoveného SUV z portfólia značky Kia. S odmyslením si aktualizovaného loga predstavujú v identickom priestore najvýraznejšiu faceliftovú premenu prepracované koncové svetlá. Teraz už vzájomne prepojená vrchná silueta sa pričinila o atraktívnejší svetelný podpis. Upravený je rovnako zadný nárazník. Z funkčného hľadiska chcem v jeho prípade vyzdvihnúť pozíciu cúvacích svetiel, ktoré dokážu za tmy pomerne precízne osvetliť priestor za vozidlom. Funkčne zaujímavým detailom je aj centrálna časť proporčne temperamentného strešného spojlera. Na identickom mieste si našla svoje miesto príplatková kamera vnútorného spätného zrkadla. Napriek v princípe nehrajúcej pozícii som nezaznamenal výraznú tendenciu znečistenia, a to ani pri dlhšej jazde po prašnej poľnej ceste.

Ergonomicky výborný interiér s luxusným akcentom
Kia v prípade vynoveného modelu Sorento výrazne „prekopala“ taktiež interiér. Najmarkantnejšou zmenou predstavuje nová palubná doska s modernou architektúrou v štýle ostatných nových modelov kórejskej automobilky. Napriek zásadnej premene musím jedným dychom vyzdvihnúť stále vysoký dôraz kladený na užívateľskú prívetivosť spojenú so stále príkladnou ergonómiou.
Vzhľadom na hierarchický status testovaného exempláru tu drobnú výčitku smerujem k bezkľúčovému prístupu. Táto komfortná funkcia je aj po facelifte vyhradená výhradne len pre predný pár dverí. Samotnú procesiu vstupu na palubu, prioritne v zlých poveternostných podmienkach, uľahčuje dôkladné prekrytie prahov. Status spaľovacej európskej vlajkovej lode v Európe tu ešte viac umocňuje celkový kvalitatívny nádych. Vrcholná verzia Platinum sa môže pochváliť nielen špičkovým dielenským opracovaním či vo všeobecnosti hodnotnejšími materiálmi. Decentne luxusný nádych už na prvý dotyk evokuje čalúnenie z kože Nappa. Skúšané Sorento zaujme efektným dynamickým podtónom. Pričinilo sa o to tmavé čalúnenie stropu v kombinácii s kovovým dekorom pedálov. Veľmi pekný detail predstavuje taktiež zapracovanie prispôsobiteľného ambientného podsvietenia.

Dominantou inovovanej architektúry palubnej dosky je celkovo modernejšie prevedenie. Prioritne sa o to zaslúžila koncepcia digitálneho sveta s opticky prepojenou dvojicou displejov, kde si už prístrojový panel vystačí bez tieniaceho elementu. Dotyková obrazovka zaujme praktickou orientáciou smerom na vodiča. Zachovaný zostal aj naďalej samostatný modul klimatizácie. Po vzore napríklad menšieho modelu Sportage si osvojil funkčne výborné riešenie so zdvojenou funkcionalitou. Centrálna ovládacia lišta v matnom prevedení s prakticky veľkými virtuálnymi tlačidlami a zároveň klasickými potenciometrami slúži nielen na ovládanie termomanažmentu, ale taktiež audia, resp. skratiek infotaimentu.
Palec hore dávam zachovaniu klasických hardvérových ovládačov, či už na multifunkčnom volante, resp. ľavej časti palubnej dosky. Samostatné tlačidlá s dôležitými funkciami sú prítomné taktiež na stredovej konzole. Vynovené Sorento naďalej disponuje užívateľsky prívetivou dvojicou otočných ovládačov prevodovky, resp. režimov jazdy. Volič pohonu teraz pôsobí o niečo exkluzívnejším dojmom. V identickom priestore pribudla po modernizácii čítačka odtlačku prstov, na ktorú si je možné nakonfigurovať osobný profil, čo dokáže byť užitočné napríklad pri zdieľaní vozidla.

Softvér digitálneho sveta si prirodzene osvojil najnovšiu Kia evolúciu. V tejto súvislosti ma subjektívne napriek tomu čiastočne zamrzelo, že spaľovacie SUV sa už v rámci prístrojového panela zrieklo v minulosti veľmi dobre vymyslenej „budíkovej“ simulácie. Grafické budíky po vzore elektrických súrodencov nahrádza síce rovnako prehľadné a obsahovo bohaté, no zároveň predsa len menej emočné, futuristickejšie prostredie. Dostupné layouty s geometrickými tvarmi sa môžu decentne meniť v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Potenciál digitálneho sveta po aktivovaní niektorej zo smeroviek naďalej demonštruje praktická funkcia kamery s náhľadom mŕtveho uhla. Kórejci na druhej strane v rámci variácií prístrojového panela stále neponúkajú zobrazenie mapového podkladu.
Automatickou súčasťou najvyššej výbavy je kvalitatívne výborný Head-up displej, ktorý premieta všetky dôležité údaje priamo do zorného poľa. Prepracovaný infotainment si osvojil funkčne najnovší koncept. Veľmi peknej grafike sekundujú pohotové reakcie na dotykové povely. Pochváliť musím rovnako užívateľsky prívetivé prostredie. Do adekvátne veľkých ikoniek sa v prípade nutnosti pomerne dobre „triafa“ aj počas jazdy. Rozhranie už tradične disponuje širokou online nadstavbou či prepravcovou mobilnou aplikáciou. Vítanú inováciu reprezentuje dostupnosť modernej mobilnej konektivity, ktorá v prípade oboch platforiem funguje už aj bez nutnosti priameho káblového prepojenia. O samotnej kvalite vyobrazenia vypovedá najlepšie príkladne ostrý obraz panoramatického kamerového náhľadu.

Súčasne Sorento poteší príjemne vzdušným konceptom interiéru doplneným o v princípe dobre navrhnuté odkladacie priečinky. Ozdobou vrcholnej výbavy Platinum a zároveň faceliftovou novinkou je dostupnosť špičkových predných sedačiek. Formátovo takmer kreslá disponujú reálne širokou možnosťou elektrického nastavenia. Luxusnou zaujímavosťou je možnosť vysunutia kolennej opierky. Výhodou identického konceptu je možnosť vytvorenia relaxačnej pozície inšpirovanej u elektrických súrodencov. Hodnotnému koženému čalúneniu sekunduje o niečo tuhšia, no zároveň stále komfortná výplň. Sympaticky náznak bočného vedenia po aktivovaní športového režimu ešte viac zvýrazní „dofúknutie“ bočníc v chrbtovej časti. Funkciám vyhrievania, resp. odvetrávania sekunduje výhradne v prípade vodiča pokročilá masážna funkcia. Tú je možné pri dlhších presunoch automaticky prednastaviť v časových intervaloch.
Prirodzene vyvýšenému SUV konceptu sekunduje dobrý výhľad z kabíny. Vo výraznej miere sa oň pričinila kombinácia o niečo tenších predných stĺpikov s uchytením spätných zrkadiel. V prípade plne osadeného vodiča je z praktickej stránky výhodou opciová dostupnosť tzv. digitálneho vnútorného spätného zrkadla. Temperamentnú atmosféru v prípade vodiča umocňuje proporčne klasický multifunkčný volant s optimálnym priemerom venca, doplnený o komfortné elektrické nastavenie.

Bonusom vynoveného modelu Kia Sorento sú interiérové variácie zahŕňajúce klasickú 5-miestnu konfiguráciu, testovanú 7-miestnu alternatívu, ako aj najluxusnejší 6-miestny variant s dvojicou kresiel v druhom rade. Prístup do zadnej časti kabíny uľahčuje veľký vstupný otvor v kombinácii s druhým párom dverí, ktoré je možné otvoriť takmer do pravého uhla. O pohodlie posádky sa stará o niečo vyššie ukotvená zadná lavica ako aj reálne špičková variabilita. Sedačky v druhom rade sú delené v pomere 60/40 a disponujú širokou škálou možností posunu, resp. nastavení sklonu operadla. Na nedostatok životného priestoru sa tu nebudú sťažovať ani urastenejší pasažieri. V prípade štandardných konfekčných veľkostí nepredstavuje výrazný diskomfortný problém ani cestovanie v trojici. Prostredný pasažier ocení symbolický stredový tunel ako aj priestorovo úsporne zakončenie stredového tunela. Celkové pohodlie posádky vylepšujú samostatné výduchy ventilácie, vyhrievanie krajných pozícií či prítomnosť zdrojových USB koncoviek. Pri dlhých presunoch sú praktickou výhodou formátovo dospelé držiaky na nápoje umiestnené vo vnútorných výplniach zadných dverí.
Príplatkový tretí rad je v prípade testovaného exempláru určený prioritne pre deti, resp. osoby nižšieho vzrastu. Prístup do identického priestoru si v prípade dospelých zároveň vyžaduje určitú porciu telesnej akrobacie. Pri mojej výške 185 cm tu aj v prípade uskromnenia sa spolucestujúcich v druhom rade reprezentuje najzásadnejší priestorový limit celkom jednoznačne miesto pre hlavu. Aj v úplne zadnej časti kabíny majú cestujúci napriek tomu k dispozícii samostatné ovládanie ventilácie, odkladacie priečinky či zdrojové USB koncovky.

Od momentálnej prepravnej konfigurácie sa celkom prirodzene odvíja kapacita batožinového priestoru. Sympatické je, že aj pri plne naloženom vozidle ponúka Sorento stále aspoň núdzový priestor s kapacitou 179 litrov. Pri klasickom 5-miestnom prevedení sa prepravná kapacita, v závislosti od momentálnej pozície sedadiel v druhom rade, už pohybuje v nadštandardných mantineloch 608–813 litrov. Z praktických riešení chválim možnosť odloženia krycej roletky do priestoru organizéra pod úrovňou podlahy v zadnej časti kabíny. Testovaný exemplár zároveň i v 7-miestnej konfigurácii stále disponuje užitočnou rezervnou pneumatikou uchytenou v priestore pod vozidlom. Pri preprave ťažkých a neforemných predmetov je vhodné myslieť na potenciálne nechcené poškriabanie bočných stien, prioritne v oblasti blatníkov. Spomenuté obklady totiž disponujú len jednoduchým plastovým povrchom. Praktickú stránku kompletizuje intuitívne sklápanie zadných sedadiel priamo z „kufra.“ V tejto súvislosti čiastočne zamrzí, že druhý rad je možné sklápať len v konvenčnom delení 60/40, teda bez možnosti konfigurácie s centrálnym priestorom prispôsobeným na prepravu dlhých predmetov. Pri maximálnej prepravnej konfigurácii je k dispozícii ideálna rovina s nadštandardnou dĺžkou ložnej plochy a kapacitou až 1996 litrov.
Vynovená Kia Sorento dokáže v optike dnešnej doby zaujať celkovo pútavým pomerom medzi vstupnou cenovkou a následne nadobudnutou hodnotou. Už „základná“ výbavová verzia Gold disponuje širokou paletou asistenčných systémov či množstvom nadštandardných prvkov vrátane adaptívneho tempomatu, full LED svetlometov, akustického čelného skla, predným a zadným parkovacím senzorom, cúvacou kamerou, elektricky nastaviteľnými prednými sedačkami s vyhrievaním, čalúnením s umelou kožou, posuvným druhým radom s vyhrievaním krajných pozícií, vyhrievaným volantom, ambientným podsvietením, dvojzónovou automatickou klimatizáciou, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, indukčným nabíjaním či vrcholnou verziou digitálnych hračiek so vstavanou navigáciou. Testovaná verzia Platinum k tomu pridáva naviac čalúnenie z kože Nappa, špičkové predné sedačky s odvetrávaním a masážnou funkciou vodiča, čítačku odtlačku prsta, panoramatický kamerový náhľad, parkovací asistent, Head-up displej, automatické udržiavanie svetlej výšky zadnej nápravy, elektricky nastaviteľný volant či veľmi pekne hrajúce audio značky Bose s 12 reproduktormi. V rámci opciových položiek sú s odmyslením konfigurácie k dispozícii ešte prvky ako rozmerovo veľkorysá panoramatická strecha či digital pack s tzv. digitálnym kľúčom a vnútorným spätným zrkadlom s kamerovým vyobrazením.

Všestranné SUV
S odmyslením si lákavej pridanej hodnoty sa k hlavným prednostiam vynoveného modelu Sorento radí príkladná SUV všestrannosť. Priestranný, resp. rodinne orientovaný testovaný exemplár pôsobí adekvátne reprezentatívne a vďaka pohonu všetkých kolies sa rozhodne nestratí ani mimo spevnených ciest. Bonusom dnes už čoraz ojedinelejšej turbodieslovej verzie je zároveň status pohodlného cestovateľského korábu.
Konštrukčne dospelý a po modernizácii čiastočne prepracovaný podvozok využíva podľa očakávania viacprvkové zavesenie aj v prípade kolies zadnej nápravy. Funkčne príjemným bonusom je takpovediac kompromisné odladenie pruženia, ktoré má o niečo bližšie smerom ku komfortu. Vynovené Sorento si aj po modernizácii vystačí bez adaptívnych tlmičov.

Prekvapením testovanej konfigurácie s vrcholnými 20-palcovými diskami je stále príkladná poddajnosť podvozka spojená s dobrou schopnosťou žehlenia nielen drobných, ale už aj o niečo výraznejších nedokonalostí našich ciest. Vrcholné kolesá pritom stále disponujú pneumatikami s adekvátnou výškou bočného profilu. To je pomerne dôležitý atribút v mantineloch už avizovanej SUV všestrannosti. Reálne spokojný som bol taktiež so suverénnymi prejazdmi cez sériu priečnych nerovností. Komfortným limitom veľkých kolies v kombinácii s už pomerne ťažkým telom ostáva trafenie vyslovene hlbokého krátera.
Proporčne veľké SUV sa zároveň nebojí ani svižnejšieho jazdného prejavu na okresných komunikáciách, resp. iných technickejších úsekoch. Sorento sa pri temperamentných prejazdoch cez tiahle zákruty síce svojsky nakloní, no vodič sa tu môže stále spoľahnúť na plne akceptovateľnú poslušnosť smerom od volantu. Samotné vyladenie riadenia vo všeobecnosti cieli na pohodlie spojené s ľahučkou manévrovateľnosťou, napríklad na stiesnených parkoviskách alebo v teréne.

Prehnané športové ambície tu okrem racionálneho turbodiesla pod prednou kapotou na konci dňa najviac krotí už naznačená živá váha. Pohotovostná hmotnosť testovanej konfigurácie osciluje v okolí 2-tonovej hranice. Daný parameter však vzhľadom na celkové proporcie najväčšieho európskeho spaľovacieho SUV značky Kia nie je žiadnym prekvapením.
Finálny zážitok z jazdy sa pocitovo mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Skúšaný exemplár pri cestných variáciách disponoval zaužívanou klasikou s prioritnou zmenou odozvy pohonnej sústavy zastúpenou módmi Normal, Sport a Eco. Poslednou a reálne zaujímavou alternatívou, ktorú som počas testu využíval suverénne najviac, je režim Smart. Riadiaca jednotka dokáže v tomto prípade prispôsobiť reakcie pohonnej sústavy aktuálnemu štýlu jazdy, na čele s intenzitou stláčania pedála akcelerátora. Funkčne výborným doplnkom je skutočnosť, že Sorento si naposledy využívaný režim pamätá taktiež pri opätovnom štarte.

Testovanému SUV vo finále zo všetkého najviac napriek tomu pristane rozvážny štýl jazdy. Naznačený luxusný nádych sa o slovo prihlási taktiež pri teraz ešte o niečo dospelejšom odhlučnení priestoru pre posádku. S akustickou pohodou na palube som bol spokojný aj pri vyšších rýchlostiach vrátane diaľničného tempa. Veľkú pochvalu smerujem k precíznemu odizolovaniu motorového priestoru v kombinácii s vo všeobecnosti kultivovaným turbodieslom.
Najnovšia evolúcia 4-valcového turbodiesla 2,2 CRDi je odladená na výkon 193 koní. Danú výkonovú porciu možno v optike bežného používania označiť ako príjemne energickú. Platí to zároveň i v režime obsadeného vozidla alebo pri potrebe realizácie bezpečného predbiehacieho manévru na okresnej komunikácii. Logickou výhodou vznetovej pohonnej jednotky je masívny záťah už v nižšom spektre otáčok. To je prednosťou nielen pri svižných rozjazdoch v meste, ale taktiež pri plynulom zdolávaní terénnych prevýšení.

Potenciál pohonnej jednotky dokáže naplno vyniknúť vďaka spolupráci s 8-stupňovou DCT prevodovkou s dvojspojkovou konštrukciou. Zmeny jednotlivých prevodových stupňov prebiehajú príkladne hladko a kultivovane. Prácu automatu musím pochváliť pri potrebe prudkého zrýchlenia s pedálom akcelerátora na podlahe. Samočinná prevodovka promptne podradí, no zároveň sa stále dokáže kultivovane oprieť o optimálny krútiaci moment. Náročnejší majú prirodzene k dispozícii manuálne radenie pádlami pod volantom. Spomenutú funkcionalitu som využíval pri zdolávaní terénnych nástrah, predovšetkým prudkých výjazdov. Konštrukcia s dvoma spojkami sa na druhej strane príliš nehodí na dlhšie trápenie v náročnejšom teréne.
V mantineloch bežnej SUV optiky sa vynovené Sorento rozhodne nestratí ani mimo spevnených komunikácií. Pohon všetkých kolies funguje plne automaticky. Za bežných podmienok vie byť užitočný nielen pri rozjazdoch, ale taktiež pri prejazdoch cez zákruty. Pre jazdu v teréne je k dispozícii dodatočná trojica módov pre sneh, blato a piesok. Všetky pripravené prekážky vrátane náročnejšieho kríženia náprav zvládol testovaný exemplár suverénne a prakticky bez zaváhania. Najväčší offroad limit tu, s odmyslením si dlhšieho trápenia prevodovky, predstavujú „obyčajné“ nájazdové uhly či svetlá výška „len“ 176 milimetrov.

Všestrannú mozaiku kompletizujú veľmi dobre odladené asistenčné systémy. V disciplíne tzv. asistovanej jazdy s využitím adaptívneho tempomatu, napríklad na diaľnici, patrí Kia k automobilovej špičke. Ako reálne použiteľný tu možno označiť taktiež asistent pre automatickú zmenu jazdného pruhu. Z funkčného hľadiska chválim pohotovú možnosť deaktivácie stráženia v pruhoch priamo na volante. Vstup do menu asistenčných pomocníkov si je možné prednastaviť na programovateľnú skratku na volante. Legislatívne povinného hlásiča prekročenia rýchlostných limitov je možné, identicky ako pri ostatných nových súrodencoch, deaktivovať dlhším podržaním regulátora hlasitosti na volante.
Dnes už čoraz vzácnejšia vznetová motorizácia si svoje služby nepýta prehnane veľa paliva. Výsledný testovací priemer sa ustálil na hodnote 7,5 l/100 km. Pod o necelý liter vyššiu spotrebu, ako deklaruje samotná automobilka, sa s určitosťou podpísali výjazdy mimo spevnené komunikácie. Pri pohodovej prevádzke s prevahou okresiek vyobrazil palubný počítač hodnotu 6,1 l/100 km. V mestskom prostredí spotreba stúpla na 7,8 litra. Ako sympatický možno označiť rovnako diaľničný priemer 7,2 l/100 km, čo pri 67-litrovej nádrži predstavuje potenciálny cestovateľský rádius viac ako 900 km.

A celkový dojem?
Obľúbená Kia Sorento má za sebou citeľné faceliftové osvieženie zastúpené pútavejším dizajnom a koncepčne modernejším interiérom. Rodinne orientované SUV ostáva vo finále naďalej samo sebou. Zbytočne neexperimentuje a do praxe prináša presne to, čo zákazníci od všestranne orientovaného SUV podvedome očakávajú. Ako príklad tu poslúži stále výborný turbodiesel, ktorý v porovnaní so silnejšími hybridmi reprezentuje prioritne racionálnu a zároveň všestrannú alternatívu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum
Dĺžka: 4 815 mm
Šírka: 1 900 mm
Výška: 1 700 mm
Rázvor: 2 815 mm
Objem kufra: 179 litrov (7-miest), 608 – 813 litrov (5 miest)
Motor: vznetový
Počet valcov: 4
Pohon: všetkých kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 142/193
Krútiaci moment Nm: 440
Pohotovostná hmotnosť: 1 854 – 2 016 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 6,5 – 6,6 litrov na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,5 l/100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/cena:
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Platinum (testovaný model) — od 57 890 €
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD Gold — od 53 290 €
Kia Sorento 1,6 T-GDi HEV AWD Gold — od 53 790 €