Popularita všestranne orientovaných automobilov s vyššou stavbou karosérie neutícha. Dôkazom toho je aj najnovšia generácia kompaktného SUV Kia Sportage, ktorá sa od svojho predajného debutu teší obrovskému záujmu zákazníkov. Na svojom kľúčovom produkte si dal kórejský automobilový gigant mimoriadne záležať. Nová generácia dostala aj napriek klasickej SUV siluete veľmi atraktívny a neopozeraný dizajn, na ktorý nadväzuje rovnako originálny interiér s množstvom technologických hračiek. Bokom neostal ani nutný európsky trend spočívajúci v elektrifikácií pohonných jednotiek. Klasické spaľovacie motorizácie pri novom modeli po prvýkrát v histórii dopĺňajú aj sofistikovanejšie hybridy, vrátane zástrčkovej technológie PHEV. Pri našom druhom stretnutí sme si na test vybrali zlatú strednú cestu v podobe moderného benzínového full-hybridu.
Nové SUV Kia Sportage Hybrid s elektrifikovanou motorizáciu 1,6 T-GDi, skombinovanou so 6-st. automatickou prevodovkou a dynamicky ladenou špičkovou výbavou GT Line nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- SUV Sportage sa už od svojho vzniku radí medzi veľmi dôležité piliere modelového portfólia značky Kia. Automobilka má aktuálne v ponuke už jeho piatu generáciu.
- Najnovšia Kia Sportage je postavená na novom technickom základe, prevzatom od väčšieho súrodenca Sorento. Kia po prvýkrát v histórii zároveň vyrába hneď dva karosárske varianty. Testovanú európsku verziu tu dopĺňa ešte o niečo dlhšia rovnomenná verzia určené pre zámorie, resp. Áziu.
- Nová Kia Sportage je automobil, o ktorého dizajne sa nedá nehovoriť. Odvážne a na prvý pohľad nesúmerne línie tu vo finále tvoria výrazný a originálny celok.
- Na aktuálnu automobilovú modernu reaguje aj interiér. Kia sa tu vyhrala s mnohými funkčnými a užívateľsky príjemnými detailmi. Silnou stránkou kabíny s prémiovým nádychom je taktiež veľkorysý vnútorný priestor.
- Pri druhom stretnutí sme vyskúšali Kia Sportage s novou full-hybridnou motorizáciou. V princípe ide o niečo viac univerzálne SUV ako v prípade „jednoduchšieho“ mild hybridu. Úspornejší a výkonnejší hybridný pohonný reťazec tu dopĺňa napríklad aj sofistikovanejší pohon všetkých kolies.
Fotogaléria Kia Sportage Hybrid
Pôvodná Kia Sportage uzrela svetlo sveta už v roku 1993. Nasledujúcimi generačnými obmenami sa z vyvýšeného modelu kompaktnej veľkosti postupne stalo moderné SUV, ktoré sa v každej fáze svojho životného cyklu snažilo, čo najviac reflektovať na aktuálne zákaznícke preferencie. Aj vďaka tomuto receptu sa obľúbené SUV stalo jedným z najdôležitejších modelov značky. Už od svojej prvej generácie sa rovnomenný vyrábal vo viacerých častiach sveta. Od roku 2006 sa sem radí aj slovenský výrobný závod značky Kia neďaleko Žiliny.
Približne v polovici roka 2021 debutovala aktuálna piata generácia Kia Sportage. Zaujímavosťou je, že Kórejci si tu po prvýkrát v histórii zvolili cestu dvoch karosárskych variantov. O niečo dlhší Sportage s prívlastkom LWB je prioritne určený pre mimoeurópsky priestor. O niečo neskôr bol predstavený kompaktnejší Sportage s interným dovetkom SWB. O približne 7,5 cm kratší karosársky variant je prispôsobený chuti zákazníkov na starom kontinente. Medzigeneračný nárast rozmerov nového modelu je aj z tohto dôvodu skôr symbolický. SUV Novinka sa pre potreby Európy aj naďalej sa vyrába výhradne v našej domovine.
Nová generácia Kia Sportage využíva po prvýkrát moderný technický základ N3, na ktorom stojí napríklad aj väčší model Sorento. Nová platforma je prispôsobená aj na zástavbu elektrifikovaných pohonných jednotiek. Výhodou novej techniky je zároveň aj väčšia tuhosť karosérie spojená s celkovo vyššou úrovňou bezpečnosti. Vo významnej miere sa pod tento fakt pričinili aj najmodernejšie asistenčné systémy. Nový Sportage ponúka zároveň aj príjemne pestrú skladbu motorizácií, resp. konfigurácií pohonu. Výkonovým základom je úsporný turbodiesel 1,6 CRDI (116 koní), dostupný s pohonom predných kolies a 6-st. manuálom. Sofistikovanejší naftový pohon zastrešuje mild-hybridná verzia 1,6 CRDI MHEV s výkonom 136 koní. V tomto prípade je okrem pohonu prednej nápravy už k dispozícii aj štvorkolka a naftový mild-hybrid je možno kombinovať buď so 6-st. inteligentným manuálom alebo 7-st. dvoj-spojkovým automatom.
Benzínovým základom je opäť neelektrifikovaná pohonná jednotka 1,6 T-GDi, s výkonom 150 koní. Kombinuje sa výhradne s pohonom predných kolies a klasickým 6-st. manuálom. Hierarchicky vyššie sa nachádza zážihový mild-hybrid 1,6 T-GDi MHEV (150 koní), dostupný s pohonom predných aj všetkých kolies. Predokolka sa tu kombinuje výhradne so 7-st. dvoj-spojkovým automatom. Pre verziu 4×4 je okrem automatu k dispozícií aj inteligentná 6-st. manuálna prevodovka. Mild-hybrid 1,6 T-GDi je dostupný aj v silnejšej 180-koňovej výkonnejšej verzii. V tomto prípade je už štandardom pohon 4×4 a 7-st. dvoj-spojkový automat. V rámci benzínovej elektrifikácie sa ešte o stupienok vyššie nachádza testovaný full-hybrid 1,6 T-GDi HEV s výkonom 230 koní. V tejto konfigurácií je štandardom 6-st. automat klasickej koncepcie a zákazník má na výber pohon predných, resp. všetkých kolies. Výkonovou a technologickou špičkou je nakoniec externe dobíjateľný plug-in hybrid 1,6 T-GDi PHEV (265 koní), ktorý sa štandardne dodáva so 6-st. automatom a pohonom všetkých kolies.
Extravagantné SUV
Kia sa pri svojich nových modeloch rozhodne nebojí dizajnových experimentov. V porovnaní so svojim predchodcom je nová generácia modelu Sportage nielen originálna, ale aj opticky odvážna. Automobilka pri novom SUV naplno rozvinula svoj najnovší dizajnový jazyk, ktorý sa vyznačuje atraktívnou súhrou protikladov. Jednotlivé detaily tu je možné skúmať a objavovať doslova dlhé hodiny.
Za vizuálne najfuturistickejšie a najodvážnejšie tu považujem predné partie. Vrchnú časť obrovskej masky formuje tradičná silueta tzv. tigrieho nosa. Pre testovaný exemplár v top výbave GT Line je charakteristický aj dynamický výplet v čiernej farbe. Optickou súčasťou prednej masky sú aj odvážne tvarované predné svetlá. Na efektné bumerangové denné svietenie nadväzuje hlavný modul. Ten okrem adekvátne výkonnej full LED technológie v premiére prináša aj dobre fungujúcu adaptívnu Matrix funkciu. Športovo-robustný SUV charakter tu v sumári dotvára výrazný predný nárazník.
Nová Kia Sportage ponúka dynamický nádych aj pri pohľade z profilu. Daný efekt sa v tomto priestore okrem postupne sa zužujúcej línie bočného presklenia stupňuje napríklad aj „vytiahnutým“ blatníkom. Testovaný exemplár s prívlastkom GT Line sa pri ich lemoch spolieha na síce efektný, no pri používaní mimo spevnených ciest nie príliš praktický vysokolesklý čierny povrch. Model s hybridným pohonom je racionálny pri voľbe kolies. Vo všetkých výbavových verziách hybridu sú automaticky k dispozícii „len“ 18-palcové disky kolies, s dostatočne vysokým bočným profilom pneumatík. K zaujímavým vizuálnym detailom novej generácie radím aj pochromovanú linku pod líniou bočného presklenia, ktorá zaznamená v zadnom stĺpiku charakteristicky odskok. Novej generácii žilinského SUV vo finále veľmi pristane niektorý z výrazných farebných odtieňov. Sem sa radí aj testovaná „citrónová“ metalíza Lemom Splash.
Subjektívne najšportovejšie na mňa testovaný model pôsobí zozadu. Výrazne dynamickú príchuť tu okrem nárazníka GT Line s farebne kontrastným náznakom difúzora evokuje napríklad aj efektný strešný spojler. Dôraz na dizajnovú čistotu, naopak, pripomína zadný stierač „skrytý“ v priestore strešného modulu alebo súmerné tvarovanie dverí batožinového priestoru. Efekt nad praktickou stránkou, v podobe lesklých lakovaných plôch, zvíťazil prekvapujúco aj v priestore nakladacej hrany. Tá je tak v top výbbave výrazne náchylnejšia na nechcené poškodenie. Dizajnovo najvýraznejším prvkom zadných partií je v sumári modul koncových full LED svetiel s optickým náznakom vzájomného prepojenia.
Technológiami nabitý interiér
Nový Sportage prináša do praxe čoraz väčšie sebavedomie značky Kia aj vo svojeom interiéri. U Kórejcov sme si už zvykli, že každý z ich nových modelov sa nielenže doťahuje na najlepších vo svojom segmente, ale v mnohých prípadoch si už trúfa zároveň aj určovať trendy. Testovaný model je typickým príkladom automobilovej moderny, kde je množstvo sofistikovaných technologických hračiek zabalených do užívateľsky zaujímavej podoby.
Sportage spoločne s plne elektrickým modelom EV6 ponúka najnovšiu evolúciu automobilových interiérov značky Kia. Originálna architektúra palubnej dosky pôsobí atraktívne a neopozerane. Jej ozdobou je rovnako ako pri zovnajšku množstvo kreatívnych detailov.
Okrem dizajnového stvárnenia vnútorných kľučiek dverí či výduchov ventilácie, tu dávam palec hore aj pomerne nízko posadenej vrchnej línii palubnej dosky. Toto riešenie už podvedome navodzuje šoférsku atmosféru. Za architektúrou palubnej predovšetkým pri špičkovej výbave GT Line nijako nezaostáva ani skladba použitých materiálov. Tie v kombinácii s precíznym dielenským opracovaním navodzujú až luxusný nádych. Ani v tomto priestore, obdobne ako pri exteriéri, ale Sportage nijako nešetrí so síce efektným, no na poškodenie náchylnejšími obkladoch v štýle lesklého klavírneho laku.
Moderné digitálne hračky v kabíne testovaného SUV najviac odráža prepojenie displeja prístrojového panela s modulom palubného infotainmentu obohateného o efektné zaoblenie! To, že je Južná Kórea technologickou veľmocou pripomína aj kvalitná a prepracovaná grafická stránka, ktorá si v praxi vystačí aj bez tieniacich segmentov.
Svet grafických layoutov prístrojového panela je už známy aj z iných značky. Okrem decentne sa meniacej simulácie klasických budíkov tu chválim celkovú prehľadnosť a pestrú škálu položiek palubného počítača. Pochvalu a potenciál digitálneho sveta ešte viac zvýrazňuje už rovnako známa hračka v podobe kamerového snímania mŕtveho uhla dostupného po aktivovaní smerovky.
Už osvedčené grafické prostredie s minimalistickou úvodnou obrazovkou si osvojil aj palubný infotainment s pohotovými rekciami na dotyk. Množstvo aplikácií vrátane online nadstavby dopĺňa v prípade testovanej motorizácie užitočná hybridná záložka. Prísne užívateľské kritériá spĺňa detailný kamerový náhľad na okolie vozidla obohatený o efektnú 3D animáciu. Z hľadiska dobovej modernosti, tak moja jediná „výčitka“ v rámci infotainmentu smeruje k absencii bezkáblového prepojenia s Android smartphonom.
Z užívateľskej stránky je vtipnou a zároveň praktickou inováciou aj združený ovládací panel v centrálnej časti palubnej dosky. Jeho súčasťou sú dokonca aj dva hardwarové potenciometre. V skutočnosti ide, ale o displej s príjemne matným povrchom, ktorý je možné prepnúť buď do módu ovládania audia a skratiek infotainmentu alebo do rozhrania prehľadnej klimatizácie.
Prakticky orientovaných používateľov nový Sportage nesklame ani ponúkaným konceptom odkladacích priečinkov. Opäť vtipné riešenie dostala otvorená schránka na štýlovo spracovanej stredovej konzole s otočným ovládačom prevodovky. Tá sa okrem pomerne veľkého boxu na drobnosti dokáže ľahko premeniť aj na klasický nápojový držiak.
Emočnú, resp. šoférsku atmosféru na palube pripomína aj posed za volantom. Jeho emočným stredom je rozmerovo príjemný multifunkčný volant. Okrem prirodzene vyššej SUV pozície sedenia je tu podvedome citeľný dokonca aj nádych športového hatchbacku.
Adekvátne dobrému výhľadu v smere šikmo vpred citeľne napomáha nové uchytenie spätných zrkadiel. Veľkoryso nadimenzované sedačky GT Line s koženým prevedením a náznakom bočného vedenia dostali o niečo tuhšiu výplň. Prioritne sú ale stále orientované na čo najlepší jazdný komfort.
Európska verzia Kia Sportage si bezproblémovo obháji aj pozíciu rodinne orientovaného SUV. V druhom rade sú reálne k dispozícii reálne vzdušné pomery. V tomto priestore sa tak pohodlne usadí a odvezie aj dvojica urastenejších pasažierov. Jazdný komfort tu okrem možnosti polohovania delených zadných operadiel násobia samostatné výduchy ventilácie, vyhrievanie krajných pozícií sedadiel alebo zdrojové USB koncovky umiestnené v operadlách predných pasažierov. Za vtipný a praktický detail považujem aj špeciálny tvar zadnej časti predných hlavových opierok, ktoré dokážu poslúžiť ako vešiak na sako či bundu.
Príjemným prekvapením full-hybridnej verzie je batožinový priestor. Batéria s kapacitou 1,49 kWh, je tu na rozdiel aj koncepčne jednoduchšieho mild-hybridu umiestnená priestorovo úsporne, presnejšie pod zadnými sedadlami. V základnom usporiadaní disponuje hybrid kapacitu až 587 litrov. To je o 35 l lepšia hodnota ako pri jednoduchšom mild-hybride. Rozdiel mimo všeobecne symetrického tvarovania ložnej plochy reprezentuje priestor pod podlahou. Tu sa okrem drobností v prípade testovanej konfigurácie zmestí aj užitočná dojazdová pneumatika! Po sklopení prakticky delených zadných operadiel vzniká optimálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1776 litrov.
Nová Kia Sportage ponúka adekvátne bohatú výbavu už v úplnom základe. Okrem množstva asistenčných a bezpečnostných prvkov sa sem radí aj tempomat, parkovacia kamera, vyhrievanie predných sedadiel a volantu. Testovaný špičkový exemplár s prívlastkom GT-Line k bohatému základu s odmyslením si optického športového balíka a všetkých asistenčných systémov pridáva aj vyobrazenie kamerového náhľadu mŕtveho uhla na prístrojovom paneli, panoramaticky kamerový náhľad na okolie vozidla, polokožené čalúnenie, prémiové audio značky Harman/Kardon, inteligentný parkovací asistent s diaľkovým ovládaním na kľúči od vozidla, či elektronicky riadené tlmiče.
Ešte viac univerzálne SUV
Nová Kia Sportage svojimi precízne vyladenými jazdnými vlastnosťami presvedčila už pri prvom stretnutí v podobe benzínového mild-hybridu. Aktuálne testovaný sofistikovanejší full hybrid ponúka ďaleko viac odlišností ako by mohlo na prvý pohľad zdať. Okrem logicky odlišnej motorizácie obohatenej o elektromotor a celkovo vyššiemu výkonu, je tu k dispozícii namiesto 7-st. dvoj-spojky klasický 6-st. automat. S prevodovkou pri hybride súvisí aj sofistikovanejší pohon všetkých kolies. Ten v prípade testovaného exempláru ponúka namiesto režimu „Lock“ tri samostatne mapy pre jazdu v teréne.
Pilierom jazdných vlastností je aj v prípade hybridu precízne vyladený podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Unikátnou špecialitou najtemperamentnejšej výbavy GL Line sú adaptívne tlmiče. Aj napriek tomu je pruženie pri testovanom exemplári aj vo východiskovom nastavení Eco, resp. Normal skôr mierne tuhšie ako vyslovene plavné. Medzi dostupnými režimami jazdy, pravdepodobne aj z tohto dôvodu absentuje komfortný mód. Pod v princípe suverénnu filtráciu bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry sa v prípade hybridu svojou troškou pričinili aj racionálne 18 palcové disky kolies. Pri nechcenom trafení hrubej prepadliny tu napriek tomu treba počítať s prenosom energie do karosérie.
Výhodu adaptívnych tlmičov som najviac vnímal pri svižnejšej, resp. temperamentnejšej jazde v športovom móde na kvalitnom povrchu. Hybridne SUV s pohotovostnou hmotnosťou cca 1,7 tony dokáže byť na zakrútených okreskách až prekvapivo suverénne! Aj napriek vyššej SUV stavbe sa tu netreba obávať prílišných náklonov karosérie. Prirodzená nedočkavosť sa aj napriek zimnému obutiu prihlásila o slovo neskôr ako som ju prvotne očakával.
Pri temperamentnejšej jazde som bol spokojný tiež s príjemne tuhým a zároveň strmým vyladením riadenia. Aj napriek spomínaným temperamentným schopnostiam, bude ale koncept a filozofia racionálneho full-hybridu vodiča podvedome nabádať skôr k rozvážnejšiemu štýlu jazdy. Filozofii pohodového hybridu zodpovedá aj adekvátne odhlučnenie priestoru pre posádku.
Pohonný reťazec testovaného modelu pozostáva z najnovšej evolúcie prepĺňaného benzínového 4-valca 1,6 T-GDI, obohateného o elektrický doping. Samotný elektromotor čerpajúci energiu z 1,49 kWh ponúka maximálny výkonom 60 koní a kombinovaný výkon dosahuje veľmi slušných 230 koní. Aj napriek tejto hodnote, ale Sportage Hybrid nepatrí medzi prehnane výbušné SUV-čka. Deklarovaná sila je najviac citeľná v športovom móde, resp. hornej tretine otáčkomera. Na slušnú jazdnú dynamiku sa je každopádne možné spoľahnúť nielen pri svižných rozjazdoch, ale aj pri pružných zrýchleniach, resp. predbiehacích manévroch.
K hladkej súhre pohonného reťazca napomáha spolupráca so 6-st. automatom klasickej koncepcie. Konštrukčnú vyspelosť hybridu podčiarkuje časte plachtenie spojenie s odpájaním spaľovacej motorizácie, čo platí aj pri vyššom rýchlostnom tempe. Pri troche snaženia a dostatočne nabitom akumulátore dokáže hybridný Sportage absolvovať na elektrický pohon v meste vzdialenosť aj viac ako 1 km.
Prepínanie medzi jednotlivými typmi pohonov prebieha veľmi hladko. Prirodzene sa Sportage HEV správa aj z hľadiska brzdnej rekuperácie. Tá je vzhľadom na elektrický doping pocitovo najintenzívnejšia paradoxne v športovom móde.
Hlavným benefitom hybridnej verzie súvisiacej s odolnejšou konštrukciu klasickej automatickej prevodovky je v porovnaní s mild-hybridom vyspelejší pohon všetkých kolies. Sofistikované elektronicky riadené prerozdeľovanie výkonu ponúka v rámci konfigurácie režimy pre sneh, blato, resp. piesok.
Okrem suverénne zvládnutého simulovaného kríženia náprav si testovaný exemplár s klasickým, teda mechanickým pohonom všetkých kolies, na moje prekvapenie, poradil aj s pomerne dlhým a náročným stúpaním v rozmočenom a blatistom teréne! Na identickom úseku v približne rovnakých podmienkach už v minulosti dokázali z hľadiska prehriatia komponentov pohorieť niektorí konkurenti, ktorí si na schopnom pohone všetkých kolies zakladajú podstatne viac ako Kia. Offroad limitom v náročnejších podmienkach, sa tak paradoxne stáva až nižšia svetlá výška, resp. nájazdové uhly.
Výslednou spotrebou paliva v zimnom teste full-hybridná Kia Sportage nenadchla, no na druhej strane ani nesklamala. K poveternostným podmienkam s nízkymi teplotami a zimnému obutiu sa v sumárnom výsledku spotreby pridala aj atypická konštatácia testovacieho týždňa, kde sme absolvovali podstatne viac svižných diaľničných presunov.
Výhoda full-hybridu na diaľnici z logických dôvodov zaniká. Tomu zodpovedá aj nameraný priemer na úrovni 9,4 l/100 km. Výrazne úspornejší dokáže hybrid jazdiť v meste. Tu bola nameraná spotreba 7,4 l/100 km. Koncepcii pohonu z hľadiska úspornosti svedčia aj pohodové presuny po okreskách. V tomto režime je možné výsledný priemer aj bez prílišného snaženia stlačiť citeľne pod hodnotu 7 litrov na každých 100 km. Sumárny priemer podľa palubného počítača, vrátane viacerých terénnych výjazdov v blate a snehu, plus nadštandardnej porcie diaľničných kilometrov sa na konci týždňa ustálil na hodnote 8,0 l/100 km.
A celkový dojem?
Najpredávanejšie SUV na Slovensku presvedčilo o svojich kvalitách aj vo svojej full-hybridnej konfigurácii. Nová Kia Sportage Hybrid prináša v porovnaní s jednoduchším, no zároveň cenovo dostupnejším mild hybridom podstatne viac zmien ako sa môže na prvý pohľad zdať. Okrem vyššieho výkonu a nižšej spotreby paliva je veľkou výhodou hybridu väčšia porcia SUV univerzálnosti, zahŕňajúca vyspelejší a odolnejší pohon všetkých kolies.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid AWD GT-Line
Dĺžka: 4 515 mm
Šírka: 1 865 mm
Výška: 1 650 mm
Rázvor: 2 680 mm
Objem kufra: 587 litrov
Motor: zážihový full-hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 169/230
Krútiaci moment Nm: 350
Pohotovostná hmotnosť: 1640-1748 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Prevodovka: automatická meničová
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,9 (8,1) l/100 km
Pneumatiky: Nokian WR SUV4
Verzia/cena
Kia Sportage 1,6 T-GDi Hybrid AWD GT-Line (testovaný model) od 42 790 €
Kia Sportage 1,6 T-GDi Silver (6 MT, 2WD) od 26 690 €