Pestrá rodina crossoverov a SUV značky Kia dokáže uspokojiť nároky prakticky každého z nás. Sympatické je, že Kórejci nezaspali na vavrínoch a svoje modelové portfólio neustále systematicky inovujú a vylepšujú. Hlavným motorom zmien je cieľ, aby produkty „made in Kia“ dokázali v náročnom konkurenčnom boji čo najviac zaujať v každej fáze svojho životného cyklu. Ako príklad tejto snahy poslúži aj vynovený model Stonic, teda vstupná brána sa do sveta modelov Kia s vyššou svetlou výškou. Ťahúňom nedávnej modernizácie je okrem prepracovanej motorovej palety a bohatšej výbavy, príchod úplne novej a dynamicky ladenej verzie s prívlastkom GT Line. Top výbavový stupeň a zároveň aj výkonový vrchol z ponuky sme podrobne preverili v našom redakčnom teste.
Nový model Kia Stonic GT Line s benzínovou mild-hybridnou motorizáciu 1,0 T-GDi (120 koní), skombinovanou so 7-st. automatickou prevodovkou, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- Model Kia Stonic, prišiel do predaja v roku 2017. Malé SUV sa rýchlo po svojom debute prepracovalo medzi najobľúbenejšie európske modely s logom značky Kia. V približnej polovici svojho životného celku mu automobilka dopriala logickú modernizáciu.
- Facelift so sebou priniesol okrem decentných dizajnových zmien predovšetkým zásadné technologické inovácie na čele s vynovenými motorizáciami. Za najvýznamnejší počin modernizácie možno napriek tomu označiť debut dynamicky ladenej verzie GT Line.
- Kia Stonic aj napriek vyššej svetlosti podvozka a ochrannému oplastovaniu nepôsobí ako drsné SUV. Všeobecne štýlový koncept karosérie ešte viac vyšperkovala testovaná verzia GT Line s opticky atraktívnymi športovými doplnkami.
- Decentné zmeny so športovým nádychom skrášľujú aj interiér testovaného modelu. Stonic GT Line sa ale stále orientuje prioritne na užívateľskú jednoduchosť a praktickú stránku.
- Klasické hatchbacky pripomína Kia Stonic GT Line aj po stránke jazdných vlastností. Vďaka adekvátne výkonnej elektrifikovanej motorizácii 1,0 T-GDi MHEV a dostupných jazdných módov, možno testovaný model zároveň označiť za univerzálny automobil s viacerými tvárami.
Fotogaléria Kia Stonic GT Line
Tradičným zástupcom značky Kia v segmente B je obľubený hatchbach Rio. Kórejská automobilka sa pred pár rokmi zároveň rozhodla zareagovať aj na čoraz väčšiu popularitu malých resp. mestských SUV. V roku 2017 bol oficiálne predstavený úplne nový crossover Stonic, ktorého technický základ je odvodený práve z modelu Rio.
Stonic sa rýchlo po svojom debute dokázal prepracovať medzi najpredávanejšie modely značky Kia v európskom priestore. V jeho prospech, okrem imidžovej stránky a mierne vyššej stavby karosérie, napovedá racionálny koncept interiéru v kombinácii s férovou cenovkou. Automobilka tu vzhľadom na prioritne mestské zameranie, neexperimentovala s pohonom všetkých kolies. Stonic si tak v každej svojej verzii vždy vystačí s pohonom prednej nápravy.
Približne v polovici výrobného cyklu dopriala automobilka svojmu najmenšiemu SUV plánovanú modernizáciu. Facelift, s principiálne len decentne pozmeneným dizajnom, sa prioritne zameral na pokrokovejšiu výbavu na čele s modernými asistenčnými systémami. Vzhľadom na emisnú politiku sa zásadnej modifikácie dočkala aj paleta pohonných jednotiek. K najväčším „highlightom“ modernizácie sa zároveň radí príchod úplne novej, dynamicky ladenej verzie s prívlastkom GT Line. Automobilka aj v tomto prípade, obdobne ako pri iných modeloch, siahla po osvedčenom recepte. Modelu Stonic GT Line dopriala efektný športovo ladený dizajnový kabátik, ktorý v sumári ešte viac podčiarkuje jeho imidž. Po technickej stránke tu ale logicky nejde o žiadneho brutálneho športovca.
Základnou pohonnou jednotkou bežného modelu Stonic je atmosférický benzínový 4-valec 1,2 DPi s výkonom 84 koní, kombinovaný výhradne s 5-st manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou alternatívou je prepracovaný prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 T-GDi. V čisto zážihovej verzii ponúka výkon 100 koní a kombinuje sa buď so 6-st. manuálom alebo 7-st. dvojspojkovým automatom.
Identická motorizácia okrem toho existuje aj vo výkonnejšej 48V mild-hybridnej verzii (1,0 T-GDi MHEV), s výkonom až 120 koní. A práve najvýkonnejšia motorizácia s elektrickým dopingom je jedinou dostupnou alternatívou pre testovanú verziu GT-Line. Zákazník má v tomto prípade k dispozícii buď 6-st. inteligentnú manuálnu prevodovku s elektronicky odpájateľnou spojkou alebo 7-st. dvojspojkový automat.
Efektné optické svaly
Špecifický imidž patrí vo všeobecnosti medzi hlavné zbrane crossoveru Kia Stonic. Podstatným pilierom úspechu je aj v tomto prípade individualizácia na čele s dostupnosťou širokého spektra farebných variácií, vrátane dvojfarebných kombinácií. Kórejský model sa ale na rozdiel od niektorých konkurentov nesnaží na naše emócie útočiť prostredníctvom prehnaného „offroad looku.“ Malé SUV namiesto toho pôsobí skôr elegantne. Vďaka pomerne nízkej stavbe karosérie pripomínajúcej klasické hatchbacky mu zároveň nemožno uprieť ani športovú orientáciu. S ešte citeľne väčšou porciou dynamického efektu prichádza v sumári testovaný exemplár v novej verzii GT Line.
Predným partiám novinky dominuje výrazne prepracovaný nárazník s naznačenými postrannými prieduchmi a efektným športovým výpletom. V jeho vrchnej časti pribudli dizajnovo atraktívna trojica samostatných prieduchov. Tento optický prvok v prípade testovaného exempláru ešte viac zvýrazňuje kontrastné lakovanie. Zmenami v porovnaní s bežným modelom prešla aj „tigria“ maska s výraznými chromovanými lištami. Na ňu vizuálne nadväzuje svetelný podpis LED denného svietenia autentických predných svetlometov. Adekvátne výkonná LED svetelná technika je pri špičkovej verzii GT Line dostupná v štandarde!
Pri pohľade z profilu, okrem opticky nízkej siluety karosérie testovaný model najviac zaujme imidžovým dvojfarebným lakovaním. Decentne sivej metalíze Perenial Gray sekunduje výrazne kontrastné lakovanie strechy a áčkových stĺpikov v žltom odtieni. Špecialitou výbavy GT Line sú aj spätné zrkadlá lakované v čiernej farbe. V princípe odolnejší crossover efekt najviac pripomína ochranné oplastovanie spodnej časti karosérie zasahujúce aj do lemov blatníkov. Dominantou športovo ladenej verzie sú naopak kolesá z ľahkých zliatin. Ich až 17-palcový priemer je výhradnou výsadou modelu GT Line.
Optické svaly dominujú aj zadným partiám nového modelu Kia Stonic GT Line. Za vrchol dynamických emócií tu možno okrem decentného strešného spojlera označiť masívny športový nárazník v dvojfarenom vyhotovení. Okrem náznaku difúzora mu nechýba ani agresívna dvojica naznačených výfukových koncoviek. Reálne vyústenie výfuku je ale paradoxne ukryté až v priestore pod nárazníkom.
Osvedčený prístup
Interiér vynoveného modelu Stonic sa po modernizácii môže pochváliť predovšetkým novými digitálnymi hračkami. Testovaný vrcholný ekvivalent s prívlastkom GT Line, k tomu všetkému pridáva dynamickejšiu atmosféru. Pod tento efekt sa podpísal predovšetkým výrazný dekór imitujúci karbón, ktorý vypĺňa centrálnu časť palubnej dosky. Športový nádych podčiarkujú tiež kovové pedále či sploštený volant s bielym prešívaním. Rovnaký steh zdobí následne aj čalúnenie sedadiel.
Hlavnou prednosťou interiéru testovaného modelu ostáva aj napriek náznaku športových emócií kvalitné dielenské opracovanie, ako aj celková prehľadnosť. Jednoduchá dizajnová architektúra palubnej dosky s prevahou odolných povrchov je obohatená o užívateľsky prívetivé prostredie s dôrazom, na čo najlepšiu ergonómiu.
Ako ideálny príklad poslúži klasické stvárnenie prístrojového panelu s prehľadnými analógovými „budíkmi.“ Na moderné trendy, naopak, reaguje displej palubného počítača s kvalitnou farebnou grafikou a celkovo logickým konceptom. V položkách menu možno okrem klasických ukazovateľov nájsť napríklad aj grafickú schému momentálne funkcie mild-hybridného pohonu.
Na najnovšie digitálne riešenia nový Stonic reaguje aj v rámci multimediálneho rozhrania Kia UVO s prítomnosťou užitočných „živých“ online funkcií. Samozrejmosťou je tu tiež podpora oboch mobilných platforiem. Z funkčnej stránky chcem okrem pohotových reakcií na dotyk, pochváliť aj prítomnosť užitočných tlačidlových skratiek či klasického hardwarového ovládania autorádia. Dôraz, na čo najprepracovanejší ergonomický koncept v sumári dotvára samostatný modul klimatizácie.
Stonic si dal zároveň záležať aj na rozumnom návrhu konceptu odkladacích priečinkov. Za vrchol praktickosti pri značke Kia tradične považujem užitočnú poličku na smartphone v testovanej špecifikácií obohatenú o funkciu indukčného dobíjania.
Aj v rámci posedu za volantom Stonic aj napriek mierne vyššiemu podvozku pripomína skôr klasické hatchbacky ako plnohodnotné SUV. Nižšie ukotvenie predných sedadiel v princípe najviac ladí práve s testovanou výbavou GT Line. Predné sedačky s decentným nádychom bočného vedenia, z hľadiska cestovného komfortu okrem príjemného čalúnenia, potešia aj rozmermi sedáka resp. operadla. Ako bezproblémový tu možno zároveň označiť aj výhľad z miesta vodiča.
V rámci optiky segmentu malých crossoverov, nová Kia Stonic GT Line poteší aj adekvátnym priestorom v druhom rade. Vzadu sa okrem detí relatívne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. Pri dlhších presunoch tu z hľadiska jazdného komfortu absentuje možnosť vyklopenia stredovej opierky. Užitočná je tu, naopak, prítomnosť aspoň jedného nabíjacieho USB slotu.
Pri praktickej stránke som bol spokojný aj s veľkosťou batožinového priestoru. Základný objem pri verzii GT Line dosahuje 352 litrov. Mierne vyššiu nakladaciu pozíciu pomáha vykompenzovať polohovateľná medzipodlaha. Priestor pre rezervnú pneumatiku v prípade testovaného modelu vypĺňa malá batéria mild-hybridného pohonu. Vďaka medzipodlahe je možné docieliť ideálnu rovinu aj pri konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje 1155 litrov.
Nová verzia GT-Line sa hierarchicky zaradila na úplný vrchol modelového radu Kia Stonic. Tomu logicky zodpovedá aj bohatá výbava na palube. Z prvkov dostupných bez príplatku tu okrem optického tuningu stojí za zmienku tiež pestrá paleta asistenčných systémov, vrátane monitorovania mŕtveho uhla a priestoru za vozidlom pri cúvaní, čalúnenie v kombinácii latka + umelá koža, automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, navigačný modul či slušne hrajúce audio so šiestimi reproduktormi.
Temperamentý jazdný prejav
Nová Kia Stonic GT Line už pri prvom kontakte evokuje dojem konštrukčne poctivo postaveného imidžového crossoveru. Dané pocity sa ešte viac násobia po absolvovaní prvej porcie kilometrov za volantom.
Vyspelosť najmenšieho člena SUV rodiny značky Kia vyžaruje predovšetkým od podvozka, ale aj celkovej agility. Aj napriek prítomnosť mild-hybridného pohonu s kompaktnou batériou na dne batožinového priestoru, pôsobí testovaná verzia GT Line z poza volantu vyslovene ľahkým a precízne ovládateľným dojmom. Pod suverénne jazdné vlastnosti sa tu okrem príjemne tuhej karosérie vo významnej miere podpísalo taktiež vyladenie pruženia.
Testovaná Kia Stonic ponúka ideálny kompromis medzi športovou tuhosťou a precíznym jazdným komfortom. Aj napriek 17-palcovým kolesám som tu bol veľmi spokojný s filtráciou bežných nerovností našich ciest. Jednoduchá konštrukcia zadnej nápravy dá o sebe vedieť predovšetkým pri dynamickejších prejazdoch cez výraznejšie priečne nerovnosti. Modelu GT-Line zároveň logicky príliš nevonia ani nechcene trafenie veľkej prepadliny.
Na kvalitných povrchoch dokáže testovaný model, naopk, veľmi precízne držať zvolenú jazdnú stopu, a to aj pri dynamickom prejazde cez zákruty. Vzhľadom na segment som bol reálne spokojný aj s odozvou a komunikatívnosťou riadenia s „ľahkým“ chodom. Pod minimálne náklony karosérie sa pri svižnom prejazde cez tiahle zákruty s určitosťou podpísala aj celkovo nižšia stavba karosérie.
Kia svojmu top modelu z rodiny Stonic prirodzene dopriala to najlepšie, resp. najsofistikovanejšie aj z hľadiska pohonu. Pod prednou kapotou modelu GT-Line pracuje výhradne 3-valcová prepĺňaná benzínová motorizácia 1,0 T-GDi, obohatená o mild-hybridnú výpomoc. Práve vďaka elektrickému dopingu ponúka testovaný model plne akceptovateľný výkon 120 koní, doplnený o pocitovo slušnú jazdnú dynamiku. K charakteristickým prvkom testovanej pohonnej jednotky aj v tomto prípade patrí vo vyšších otáčkach, aj zaujímavá zvuková farbička, s „drsnejšou“ športovou príchuťou.
Mild-hybridný pohon si v rámci celkového vyladenia veľmi dobre rozumie aj s hladko pracujúcou 7-st dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Jediný neduh v tomto smere predstavuje tesné resp. pomalé manévrovanie. V tomto režime sa testovaný Stonic z času načas pohýna pozvoľne a lenivo, resp. na povel akcelerátora zareaguje až príliš zbrklo. Šikovný vodič ale v princípe typický neduh dvojspokových prevodoviek dokáže eliminovať citlivou prácou s pedálom akcelerátora.
Pohonné ústrojenstvo a predovšetkým štartér-generátor musím, naopak, pochváliť za dokonale vyladenú funkciu plachtenia. Mild-hybrid dokáže v tomto režime veľmi efektívne vypínať pohonnú jednotku po uvoľnení plynového pedála aj pri vyšších rýchlostiach. Po opätovnom kontakte s akcelerátorom sa motor bleskurýchle a bez zaváhania opäť spustí!
Výhoda elektrického dopingu je citeľná aj pri pružných zrýchleniach. Vďaka elektrickej výpomoci sa pohonná jednotka po prudšom zošliapnutí plynového pedála ochotne zberá aj z veľmi nízkych otáčok. Stonic GT Line v kombinácii s automatickou prevodovkou ponúka predovšetkým v meste aj pomerne intenzívnou rekuperáciou. Tá je pri tzv. móde brzdenia motorom, predovšetkým v mestských rýchlostiach, alternatívou k plachteniu.
Vďaka dostupnosti troch jazdných režimov možno model Kia Stonic GT Line označiť aj ako crossover viacerých tvárí. Východiskovým módom je po každom štarte mild-hybridnej motorizácie najúspornejší mód Eco. Okrem benevolentnejších reakcií plynového pedála, drží prevodovka pohonnú jednotku, v čo najnižších otáčkach a zároveň sa výrazne spolieha na elektrickú výpomoc. Temperamentnú výbavovú verziu GT Line najlepšie vystihuje dynamický mód Sport, s výrazne pohotovejšími reakciami pohonnej jednotky na prácu s pedálom akcelerátora. Optimálny kompromis medzi už spomenutými režimami predstavuje mód Normal.
Aj napriek prítomnosti elektrifikácie neponúka testovaný model zázračne nízku spotrebu paliva. Výsledný priemer na konci týždňového testu sa ustálil na akceptovateľnej hodnote 6,1 l na každých 100 km. V čisto mestskom režime si Stonic GT Line vypýta o približne pol litra viac. S približne o liter vyšším apetítom tu treba počítať pri diaľničnom tempe. Naopak, pri pohodovej jazde po okreskách klesne výsledná spotreba aj bez prílišnej snahy na hodnotu cca 5,5 l/100 km.
Aj napriek imidžovému a športovému vzhľadu disponuje testovaný model na 17- palcových kolesách sympatickou svetlou výškou 183 mm. Najmenšie SUV s logom Kia v princípe celkom iste nie je určené do náročnejšieho terénu. Vďaka spomenutej svetlosti, ale okrem mestskej džungle hravo zvládne aj pohyb po lesných alebo poľných cestách.
A náš celkový dojem?
Facelift obľúbeného malého SUV Kia Stonic so sebou priniesol premiérovo aj dynamicky ladenú verziu GT Line. Dizajnovo najatraktívnejší člen rodiny si dokázal stále zachovať racionalitu a praktickú stránku, akou disponujú aj jeho súrodenci. Na športový nádych ideálne nadväzuje konfigurácia s výkonnejším variantom motorizácie 1,0 T-GDi, obohatená o elektrický doping. Na prvý podhľad vyššiu cenovku tu okrem ponúkaného imidžu kompenzuje aj bohatá výbava.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia Stonic GT Line 1,0 T-GDi MHEV
Dĺžka: 4 140 mm
Šírka: 1 760 mm
Výška: 1 520 mm
Rázvor: 2 580 mm
Objem kufra: 352 litrov
Motor: zážihový mild hybrid
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 88/120
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1185-1288 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,4 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1 l/100 km
Pneumatiky: Continental ContiPremiumContact
Verzia/akciová cena
Kia Stonic GT Line 1,0 T-GDi MHEV (testovaný model) od 22 690 €
Kia Stonic 1,2 DPi Silver od 13 490 €