Mercedes-Benz dokáže svojim zákazníkom ponúknuť stabilne širokú paletu modelov. S odmyslením si cenovo dostupnejších kompaktov, vrátane zástupcov s vyššou svetlosťou podvozka v nej možno nájsť výkonné automobily vyšľachtenými v divízii AMG, ktorá do praxe prináša technológie z vývojového prostredia tímu F1. K historickej esencii trojcípej hviezdy patria prirodzene špičkové limuzíny s luxusnou orientáciou. Vrchol danej kategórie reprezentuje stabilne Trieda S, resp. od nej odvodené luxusné deriváty. V posledných rokoch zároveň venujú v Stuttgarte obrovské úsilie vývoju plne elektrických modelov z rodiny EQ. Plne batériový ekvivalent je dnes k dispozícii už k takmer úplne každému súrodencovi so spaľovacím základom. EV alternatívou voči vrcholnej limuzíne je rozmerovo podobne impozantný model EQS. Špičkový elektromobil značky Mercedes-Benz podstúpil prednedávnom modernizáciu. Nová verzia pôvodne striktne futuristický koncept osviežila esenciou s nádychom klasickej DNA tejto značky. V teste sme mali možnosť preveriť parametrovo impozantnú verziu vyšperkovanú výbavovými prvkami Manufaktur.
Nový Mercedes-Benz EQS 500 4Matic, o ktorého pohon sa stará dvojica elektromotorov so špičkovým výkonom 449 koní čerpajúcich energiu z prepracovanej batérie s využiteľnou kapacitou až 118 kWh a v luxusnom líniovom a výbavovom kabátiku Manufaktur nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mercedes-Benz.
Rýchle fakty:
- Mercedes-Benz EQS predstavuje technologickú vlajkovú loď trojcípej hviezdy, ktorá si zároveň dokáže obhájiť pozíciu batériovej alternatívny ku klasickej Triede S.
- Po pomerne krátkom čase dopriali v Stuttgarte svojej elektrickej vlajkovej lodi citeľnú modernizáciu. S odmyslením si pozmeneného vzhľadu a prepracovanejšieho komfortu zadných pasažierov si polepšila taktiež reálne použiteľná kapacita vstavaného akumulátora.
- Uhladený dizajn limuzíny Mercedes-Benz EQS je v maximálnej miere prispôsobený špičkovej aerodynamike. Modernizácia so sebou v prípade luxusne ladených verzií s prispením prepracovanej masky či ikonickému logu na prednej kapote prináša atmosféru klasického sveta trojcípej hviezdy.
- Interiér modelu Mercedes-Benz EQS zaujme unikátnou kombináciou prvotriedneho materiálového luxusu, ktorý ešte viac vyšperkoval program Manufaktur. Moderný digitálny svet reprezentuje palubná doska Hyperscreen. Vynovená verzia teraz ešte viac rozmaznáva zadných pasažierov.
- Testovaný Mercedes-Benz EQS 500 4Matic po jazdnej stránke očaril nielen prvotriednym komfortom na palube, ale taktiež špičkovými výkonovými parametrami. Dôležitým bonusom je dospelý koncept elektromobilu, ktorý sa potencionálnym využitím vrátane dojazdu už približuje k obdobne výkonným spaľovacím alternatívam.
História luxusných modelov s logom trojcípej hviezdy siaha k samotným počiatkom značky Mercedes-Benz. Éru modelov z rodiny W, ktorá odštartovala v medzivojnovom období vystriedala v 70.-tych rokoch minulého storočia vlajková loď s novo zaužívaným označením v podobe Triedy S. Špičková limuzína prirodzene dodnes reprezentuje vrchol stuttgartských sériových technológií a luxusu. Nemecká automobilka sa popri tom prirodzene sústredí taktiež na vývoj koncepčne moderných pohonov. Reakciou na čoraz silnejší boom plne elektrických modelov bolo v roku 2016 založenie divízie Mercedes-EQ.
Technologicky priekopníckeho prvého sériového modelu v podobe SUV EQC sme sa dočkali v roku 2019. Následné mesiace priniesli mohutnú ofenzívu čisto elektrických modelov s logom Mercedes-Benz. V roku 2021 ich rady zároveň rozšírila vlajková loď, ktorá si vo svojom názve taktiež osvojila písmeno S. Technológiami nabitý a výrazne futuristický model EQS sa okamžite po svojom príchode zaradil medzi najpokrokovejšie sériové elektromobily. Okrem klasickej limuzíny rodinu o niečo neskôr doplnilo vrcholné SUV s identickým pohonom.

Na jar minulého roka nám trojcípa hviezda predstavila vylepšenú verziu svojej batériovej vlajkovej lode. Facelift možno rozdeliť do dvoch dimenzií. Tou prvou je pozmenený vzhľad. Pri luxusne ladených verziách automobilka teraz podstatne viac cieli na konzervatívnejšie ladenú klientelu. Pôvodne futuristické línie tu dopĺňa vizuálne typický Mercedes nádych. Nemenej významné zmeny sa odohrali pri použitej technike. Zárukou ešte lepšieho dojazdu je väčšia batéria. Jej pôvodná kapacita 108,4 kWh po modernizácii vzrástla na impozantných 118 kWh. Ďalšou vítanou zmenou je v prípade verzie s pohonom všetkých kolies navýšená ťažná sila až na 1,7-tonový prívesný vozík.
Vstupnou bránou do sveta modernizovaného modelu je verzia EQS 350 s 96 kWh batériou, pohonom zadných kolies a výkonom 292 koní. Smerom na maximálny dojazd je orientovaný model EQS 450+ s výkonom 360 koní, pohonom zadných kolies a už vrcholnou 118 kWh batériou. Identický model je k dispozícii taktiež vo verzii 4Matic s pohonom všetkých kolies. Ešte viac výkonu (449 koní) ponúka testovaná verzia EQS 500, kde už je pohon 4×4 štandardom. Špičkou z tzv. bežných verzií je model EQS 580 4Matic vyladený na 544 koní. Absolútny vrchol z ponuky už tradične reprezentuje verzia Mercedes-AMG EQS 53 4Matic s výkonom neuveriteľných 658 koní. Všetky vyššie spomenuté motorizácie sú v rámci konfigurátora aktuálne k dispozícii zároveň aj vo zvýhodnenej edícii Inspire.

S príchuťou tradičnej DNA
Vrcholné elektrické modely trojcípej hviezdy sú postavené na revolučnom technickom základe. Platforma s názvom EVA je určená výhradne pre batériové modely. Danému konceptu pohonu s ním spojeným dôrazom na maximálnu funkčnosť bolo prispôsobených množstvo detailov. Jedným z najzásadnejším faktorov je špičková úroveň odporu obtekajúceho vzduchu. Vrcholný model EQS možno pokojne označiť ako aerodynamického kráľa. Vďaka koeficientu 0,20 Cx ide o jeden z najlepších sériových parametrov pri súčasných vozidlách. Tvorcovia dizajnu sa pri nedávnej modernizácii zároveň snažili zjemniť pôvodne striktne futuristický dojem. Dôkazom toho je vizuálna implementácia klasickej DNA luxusných modelov s logom Mercedes-Benz.
Najzásadnejšiu optickú premenu zaznamenala predná časť. Testovaný exemplár zaujme prioritne elegantným štýlom typickým pre luxusné limuzíny tejto značky. Pôvodnú jednoliatu siluetu masky, ktorá si prirodzene aj naďalej vystačí bez chladiacich prieduchov, v prípade hodnotných výbavových variácií ozvláštňuje nový motív. Mercedes-Benz si tu pomohol jednoduchým receptom s trojicou horizontálnych a jednou vertikálnou lamelou. Nový „gril“ opticky evokuje klasický, resp. tak trochu spaľovací nádych. Za pomyslenú čerešničku tu možno označiť nové zapracovanie fabrického loga. Ikonická trojcípa hviezda v priestorovom prevedení si našla svoje miesto priamo na kapote vozidla. Na siluetu prepracovanej masky opticky nadväzujú predné svetlomety so vzájomným prepojením v podobe vrchnej svetelnej linky. V disciplíne svetelnej techniky sa Stuttgart dlhodobo radí k absolútnej špičke. Efekt technologickej vlajkovej lode tu za tmy s odmyslením si suverénneho dosvitu ešte viac vyšperkovalo precízne pracujúce tieňovanie, ako aj digitálna nadstavba s premietaním tematických piktogramov priamo na vozovku. Vo všeobecnosti aerodynamické línie opticky ozvláštňuje predný nárazník s dynamickým náznakom postranných chladiacich otvorov.

Dôraz na čo najdokonalejšiu aerodynamiku pripomína Mercedes-Benz EQS taktiež pri pohľade z profilu. Vrchná silueta vozidla zaujme takmer dokonale symetrickou líniou oblúčika. Batériový koncept umožňuje aplikáciu špičkového rázvoru náprav. V tejto disciplíne a parametrom viac ako 3,2 metra batériová vlajková loď dokonca prekonáva klasickú Triedu S. Teoretický hendikep obratnosti pri tesnom manévrovaní úplne eliminuje prepracovaná funkcia natáčania zadnej nápravy. Testovaný exemplár lakovaný v exkluzívnej modrej farbe z programu Manufaktur s dovetkom „historická“ zaujal príplatkovými 21-palcovými AMG diskami so športovým podtónom. Posadnutosť čo najoptimálnejším obtekaním vzduchu pripomínajú taktiež efektné výsuvné kľučky. Minimalistické „dvierka“ v priestore ľavého blatníka slúžia už tradične na funkčne dobre vymyslené dolievanie kvapaliny do ostrekovačov.
Zadná časť upraveného modelu EQS ostáva prakticky bezo zmien. Aerodynamickú líniu klesajúcej strechy v rámci presklenej časti nenarúša zadný stierač. O čistotu skla, resp. dobrý výhľad sa postará práve obtekajúci vzduch. Jeho prúdenie následne usmerňuje temperamentný detail v podobe rozmerovo decentného, no zároveň neprehliadnuteľného spojleru. Nemci si aj v tomto priestore dali veľmi záležať na efektnom podpise a vzájomne prepojených koncových svetlách. Farebne kontrastný nárazník v postrannom priestore ozvláštňuje ďalší športový detail zastúpený optickým náznakom difúzora.

Interiér kombinuje prvotriedny luxus s futurizmom
Skutočnosť, že Mercedes-Benz EQS patrí medzi výnimočné automobily zvýrazňuje už prvý kontakt s jeho interiérom. Je pritom jedno, či nezainteresovaná osoba okúsi najskôr prvotriednu atmosféru limuzíny v druhom rade alebo zažije unikátnu kombináciu luxusu a digitálnej moderny v prednej časti kabíny. V priestore pre posádku sa inými slovami na ničom nešetrilo.
Frajerinkou z najluxusnejšej automobilovej triedy predstavuje v prípade testovaného exempláru dostupnosť funkcie automatického prístupu. Vodič, resp. predný spolujazdec môže prostredníctvom dotykového rozhrania infotainmentu intuitívne otvárať, resp. zatvárať oba páry dverí a taktiež batožinový priestor. Viac ako návykovou hračkou je v prípade masívnych dverí vodiča funkcia automatického zatvorenia dostupná po zatlačení brzdového pedála. Úplnou samozrejmosťou je taktiež jemné a kultivované dovieranie zastúpene funkciou „softclose.“

Reálne prvotriedny zážitok z použitých materiálov v prípade testovanej konfigurácie ešte viac vyšperkoval príplatkový balík s rukopisom Manufaktur. Okrem prepracovaných detailov sú jeho súčasťou ozdobné drevené dekory, čalúnenie v exkluzívnej hnedej koži a taktiež prídavné vankúšiky na hlavových opierkach. Ich prítomnosť ešte viac násobí dôraz na precízne komfortný rukopis značky Mercedes-Benz.
Nositeľom futuristicko-moderného konceptu vrcholného elektromobilu s logom trojcípej hviezdy je v prípade modelu EQS štandardné prevedenie palubnej dosky s prívlastkom Hyperscreen. S odmyslením si dizajnovo štýlových postranných výduchov ventilácie pozostáva plocha daného hi-tech modulu z jednoliateho skla, pod ktorým sa nachádza trojica samostatných a zónovo oddelených displejov so špičkovou grafikou.

Prístrojový panel po grafickej stránke kopíruje už dôverne známy koncept, ktorý Mercedes-Benz používa naprieč celým spektrom modelov. Špičkové farebné prostredie si zakladá na čo najintuitívnejšom vyobrazení jednotlivých údajov. Sympatické je, že východiskový náhľad napriek plne batériovému pohonu kopíruje klasické budíky. Spomedzi pestrej škály zobrazení pôsobí najfuturistickejšie športový mód. Vodič si môže v zornom poli vyobraziť taktiež napríklad mapový podklad. Užitočnou nadstavbou digitálnych hračiek je rozmerovo veľkorysý a zároveň personálne prispôsobiteľný Head-up displej s prvkami rozšírenej reality, ktoré v neznámom prostredí značne uľahčujú navigačné pokyny.
Centrom diania ostáva centrálny dotykový displej rozhrania MBUX. Špičkovej grafike sekundujú bleskurýchle odozvy na dotyk. Úvodnú obrazovku s dominantnou mapou si je možné funkčne prispôsobiť. Infotainment značky Mercedes-Benz s online podporou sa tradične vyznačuje veľkým množstvom funkcií a nastavení. V tejto súvislosti musím pochváliť pomerne intuitívne úvodné menu. Samozrejmosťou je svet užitočných aplikácií, modernej mobilnej konektivity bez nutnosti káblového prepojenia či precízneho kamerového náhľadu na okolie vozidla. Čas strávený pri nabíjaní vozidla dokáže spestriť záložka s herným svetom. Z ergonomického hľadiska zároveň chválim, že spodná časť obrazovky je permanentne vyhradená intuitívnemu ovládaniu termomanažmentu vozidla s adekvátne veľkými ikonami. Praktickou pomôckou v mestskej džungli je automatická aktivácia kamerového náhľadu s pohľadom na vyvýšený semafor.

Pridanou hodnotou rozhrania MBUX v kombinácii s Hyperscreen je prítomnosť dotykového displeja v priestorovej zóne predného spolujazdca. Zatiaľ, čo sa vodič môže plnohodnotne venovať vedeniu vozidla, tak prísediaci má prístup k prakticky identickému obsahu ako ponúka centrálny displej. Radí sa sem komfortné nastavenie či mediálne svety. V praxi je výhodou tohto konceptu taktiež pohodlná možnosť zadania adresy cieľovej destinácie. Modul inteligentnej navigácie pri veľmi dlhých presunoch dokáže podľa očakávania plánovať optimálne zastavenia na konkrétnej nabíjačke. V prípade absencie predného spolujazdca alebo pri nočnej jazde je možné prídavný displej jednoducho vypnúť.
Napriek futuristickej atmosfére, pod ktorú sa podpísala vyššie spomínaná palubná doska Hyperscreen, si vynovený model EQS zachoval pestré spektrum ergonomických prvkov typických pre značku Mercedes-Benz. Priestorovo úsporné ovládanie pohonu vpravo pod volantom dopĺňajú prehľadné moduly elektrického nastavenia sedadiel vo dverách či samostatný a dizajnovo štýlový ovládací panel na stredovej konzole. Na tomto mieste sú okrem aktivácie pohonu k dispozícii najdôležitejšie nastavenia vrátane prepínania jazdných módov, ovládania audia, vyobrazenie kamier či skratky k najdôležitejším funkciám vrátane záložky s elektrickým pohonom. Napriek nutnosti o niečo razantnejších dotykových povelov som si na identickom mieste pri manipulácii s hlavným displejom z času na čas neplánovane aktivoval niektorú z funkcií prostredníctvom nechceného kontaktu s lakťom.

Praktickú orientáciu elektrickej limuzíny kompletizujú rozumne navrhnuté odkladacie priečinky. Palec hore dávam konceptu plávajúcej stredovej konzoly. Elegantne prekrytý box na nápoje, resp. plochu s indukčným nabíjaním dopĺňa o úroveň nižšie situovaný a reálne veľký úložný priestor.
Pozíciu jedného z najlepších elektromobilov dneška si vynovený Mercedes-Benz EQS obhájil taktiež pri sedačkách. Na prvý pohľad o niečo nenápadnejšie predné kreslá potešia prvotriednym čalúnením či špičkovými možnosťami elektronického nastavenia optimálnej pozície. V rámci elektrických hračiek musím jedným dychom pochváliť sofistikovanú masážnu funkciu, ktorá dokáže okrem chrbtovej časti pracovať aj so sedákom. Prioritne komfortná výplň sedadiel je prvotriedne pohodlná aj v režime diaľničného krížnika.

Cestovateľskou atmosférou v štýle klasickej limuzíny sa vyznačuje rovnako posed za volantom s možnosťou nastavenia reálne nízkej pozície predných sedadiel. Konštruktéri si dali veľmi záležať na čo najlepšom výhľade z vozidla, pod ktorý sa pričinili napríklad pomerne tenké predné stĺpiky. Ich pomerne masívnu spodnú časť čiastočne kompenzuje samotné uchytenie spätných zrkadiel. Temperamentnú atmosféru umocňuje športový multifunkčný volant. Prostredníctvom pomerne citlivých plôšok, na ktoré si je nutné určitý čas zvykať, je možné ovládať nielen prístrojový panel, ale taktiež aj centrálny infotainment. Ďalšou alternatívou komunikácie s MBUX ostáva hlasové ovládanie.
Model EQS znesie porovnávanie s Triedou S rovnako v disciplíne priestoru v druhom rade. Nedávna modernizácia sa sústredila práve na zadnú časť kabíny, ktorá je teraz ešte luxusnejšia. Úplne na úvod musím aj v tomto priestore pochváliť prirodzený posed. Cestujúcich z hľadiska pozície nôh a chodidiel neruší masívnejšia podlaha, v ktorej sú prirodzene umiestnené batériové články. Priestor pre zadných pasažierov možno jednou vetou označiť ako nadštandardný, čím ešte viac vyniká podstata limuzíny. Klasická vlajková loď trojcípej hviezdy je napriek tomu v tejto disciplíne predsa len ešte o pomyslený krôčik ďalej. Elektrická alternatíva prichádza po modernizácii s teraz ešte viac komfortnejšími výplňami sedadiel zadných pasažierov. Spomenutý efekt opäť zvýrazňujú dodatočné vankúšiky. Testovaný exemplár disponoval príplatkovým balíkom s prepracovaným vyhrievaním, resp. odvetrávaním krajných zadných pozícií, ako aj možnosťou elektrického nastavenia sklonu operadiel. Pravý zadný pasažier si môže zároveň užívať tzv. riaditeľskú pozíciu, kedy sa predné operadlo sklopí, čím v prípade štandardne urastených dospelých vzniká priestor na potencionálne úplné vystretie dolných končatín. Ovládacie centrum pre zadných pasažierov je „ukryté“ vo výklopnej stredovej opierke. S odmyslením si špičkového materiálového prevedenia a odkladacieho priečinku tu možno nájsť výsuvný tablet, ktorý svojou funkcionalitou opäť kopíruje rozhranie MBUX.

I keď elektrický Mercedes-Benz EQS patrí do segmentu luxusných limuzín, tak jeho reálnu karosársku koncepciu možno označiť pokojne ako liftback. O túto definíciu sa pričinili výklopné dvere batožinového priestoru. Deklarovaný objem so symetrickým tvarovaním a základnou kapacitou až 620 litrov je zároveň veľmi dobre prístupným. Luxusnú orientáciu testovaného exemplára tu pripomína hodnotné obloženie bočných stien. Pri rutinnom používaní mnohí z nás s určitosťou ocenia fixačné pomôcky v podobe háčikov na tašky alebo kotviacich ôk. Jednoduché a funkčné riešenie reprezentuje konštrukcia krycej roletky, ktorú je možné uchytiť priamo na dvere batožinového priestoru. Nabíjacie káble dodávané v originálnom obale sa v prípade potreby zmestia do pomerne veľkorysého priestoru pod úrovňou podlahy. Pod prednou kapotou na druhej strane už nie je k dispozícii dodatočný odkladací box. Tento priestor mimochodom prioritne vypĺňa užitočný Hepa filter, ktorý sa stará o maximálnu kvalitu ovzdušia na palube. V prípade elektricky ovládaných zadných operadiel odpadá možnosť ich klasického sklápania. Sťahovanie veľkých predmetov je pre batériovú vlajkovú loď trojcípej hviezdy už principiálne pomerne nedôstojná záležitosť.
Status vrcholného elektromobilu s logami Mercedes-Benz sa v prípade vynoveného modelu EQS prirodzene odzrkadlil aj v jeho cenníku. Už takpovediac „základná“ verzia posádku reálne rozmaznáva mnohými špičkovými prvkami vrátane množstva bezpečnostných či asistenčných systémov či palubnou doskou Hyperscreen so špičkovým rozhraním MBUX. V rámci opcie, resp. osobnej konfigurácie si je možné batériovú limuzínu vyšperkovať takmer v neobmedzených variáciách. Dotyk prvotriedneho luxusu tu už tradične reprezentuje svet s dovetkom Manufaktur.

Elektromobil bez kompromisov
Svoj výnimočný status pripomína vynovený Mercedes-Benz EQS taktiež v rámci použitých technických riešení na čele s už reálne dospelým a zároveň plnohodnotným batériovým pohonom. Potencionálny limit reálneho dojazdu, ktorý sa už môže porovnávať s klasickými spaľovákmi, bude v tomto prípade riešiť absolútne minimum používateľov. Z elektrického konceptu pohonu dokázala novinka zároveň vyťažiť ponúkané maximum v disciplíne prvotriedneho komfortu.
Nedávna modernizácia sa s odmyslením si už spomínaného dizajnu a ešte lepšieho komfortu pre posádku zároveň zamerala na technologickú podstatu. Využiteľná kapacita už aj predtým obrovského akumulátora vzrástla zo 108,4 kWh až na 118 kWh. Konštruktéri sa taktiež pohrali s teraz ešte viac prepracovaným chemickým zložením batérie. Konečnú efektivitu prevádzky pri verziách s pohonom oboch náprav vylepšuje možnosť odpojenia predného elektromotora v situáciách, keď jeho sila nie je reálne potrebná.

Príslušnosť k najluxusnejšiemu automobilového segmentu pripomína testovaný exemplár rovnako konštrukciou podvozka. Úplnou samozrejmosťou je vyspelé vzduchové odpruženie Airmatic dostupné už v štandarde. Vďaka prítomnosti adaptívnych vzduchových vankúšov dokáže veľká a reálne ťažká limuzína aj na 21-palcových diskoch ponúknuť posádke špičkový jazdný komfort. Prejazd nielen cez bežné, ale už o niečo výraznejšie nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry prioritne v kombinácii s režimom Comfort v praxi evokuje takpovediac „jazdu na obláčiku.“
Identický podvozok zároveň disponuje reguláciou svetlej výšky. Pri osobnom nastavení je možné podvozok pri nižšom rýchlostnom tempe cielene zvýšiť. Daná konfigurácia s rezervou postačuje nielen na bezpečné zdolávanie vysokých spomaľovacích prahov, zlomov pri nájazdoch do podzemných garáží, ale taktiež napríklad na bezproblémový prejazd po ešte neodhrnutej prístupovej ceste po nočnom snežení. Lokáciu s nutnosťou zvýšenia svetlosti si je možné uložiť. Pri ďalšom príjazde na identické miesto sa už daný úkon zopakuje plne automaticky.

V dynamickom nastavení dokáže Mercedes-Benz EQS športovo stuhnúť. Pri temperamentom prejazde po technickejších cestných úsekoch následne dokáže luxusný elektromobil takmer až potláčať zákony fyziky. Na úzkych tratiach, resp. pri rýchlych prejazdoch cez zákruty treba napriek tomu neustále myslieť na pohotovostnú hmotnosť, ktorá sa v prípade skúšanej konfigurácie približuje k hodnote 2,6 tony. Nečakaným bonusom spojeným s faktorom zábavy napríklad na snehu je fakt, že testovaný exemplár sa s vypnutým ESP dokáže v prípade potreby premeniť dokonca aj na driftujúcu zadokolku. Pri temperamentnej jazde má svoje opodstatnenie dostupnosť niekoľkých syntetických zvukov s futuristickou farbičkou. Táto kulisa je dostupná pre interiér a taktiež vonkajšie prostredie. Pri pohodovej jazde a dlhých presunoch som v kabíne napriek tomu vždy uprednostnil ich deaktiváciu spojenú s takmer dokonalým tichom. V daných podmienkach zároveň ešte viac vyniká špičková audio sústava značky Burmester.
Sumárny zážitok z jazdných vlastností spojený s k takpovediac povahou chameleóna pripomína rozmerovo veľkorysý model EQS ďalšou technologickou chuťovkou spojenou s natáčaním zadnej nápravy a maximálnym uhlom natočenia až 10-stupňov. S odmyslením si lepšej stability vozidla pri prejazdoch cez zákruty vo vyšších rýchlostiach je hlavným benefitom tejto funkcie reálne špičková manévrovateľnosť. Luxusná elektrická limuzína s dĺžkou viac ako 5 metrov sa tak môže v obratnosti pokojne porovnávať s kompaktnými automobilmi.

Sumárnu charakteristiku jazdy prirodzene ovplyvňuje voľba jazdného režimu. Východiskovému nastaveniu Comfort sekunduje citeľne impulzívnejší mód Sport, ako aj šetriaca Eco alternatíva so zníženým výkonom vrátane maximálnej rýchlosti na úrovni cca 110 km/h. Jej doménou je prioritná orientácia na maximálny dojazd. Zaujímavosťou je, že EQS dokáže v prípade potreby pomerne radikálne šetriť energiu taktiež v rámci termomanažmentu vozidla. Výkon klimatizácie, resp. účinok vykurovania si je možné kedykoľvek znížiť v dvoch dodatočných Eco úrovniach. Poslednou alternatívou je personálne prispôsobiteľný režim Individual.
Testovaný exemplár vo verzii EQS 500 4Matic s dvojicou elektromotorov disponuje viac ako dostatočným výkonom 449 koní. Pôsobivá jazdná dynamika s okamžitou akceleráciou je k dispozícii nielen pri svižných rozjazdoch či nižšom rýchlostnom tempe, ale taktiež v rámci pružných zrýchlení vrátane diaľničného tempa. V daných podmienkach elektrická vlajková loď i v rámci spotreby energie ťaží pomyslené maximum z už spomínanej špičkovej aerodynamiky. Maximálna cestovná rýchlosť v režime nemeckej diaľnice mimochodom atakuje zaujímavých 210 km/h.

Pri použitej architektúre využíva Mercedes-Benz EQS stále „len“ 400 V základ. Určitou nevýhodou tohto riešenia je absencia extra vysokého nabíjacieho výkonu. Ten ale na druhej strane veľmi účinne kompenzuje stabilnejšia nabíjacia krivka. Výrobca deklaruje maximálny nabíjací výkon 200 kW. Počas zimného testu sa daný parameter v najvyššom okne pohyboval skôr v okolí 175 kW. Veľký palec hore dávam napriek tomu stabilite nabíjacieho výkonu. Pri priblížení sa k 90% totiž dokázal testovaný exemplár batériu stále plniť výkonom v okolí 50 kW. Na plne adekvátne zotavenie akumulátora z cca 20% na 80% percent si je v zimnom období vhodné vyhradiť približne pol hodinovú prestávku. V domácom zázemí pri použití vhodného wallboxu podporuje palubná nabíjačka výkon 11 kW. Na maximálne nabitie „vybitej“ batérie je tak potrebný čas cca 11-hodín.
Mercedes-Benz má po technickej stránke precízne odladenú taktiež brzdnú rekuperáciu. Práve týmto spôsobom sa pri spomaľovaní vracia spať do akumulátora čiastková energia vygenerovaná spomaľovacím účinkom. Na reguláciu rekuperácie slúžia pádla pod volantom. Tri rozumne odstupňované intenzity dopĺňa prediktívne reagujúci inteligentný mód spolupracujúci s mapovými podkladmi a prednou kamerou. EQS zároveň myslí na optimálnu kondíciu kotúčových bŕzd, vďaka ktorej nehrozí ani pri preferencii efektívnej jazdy zahrdzavenie kotúčov. Poslednou alternatívou je mód D+ s tzv. plachtením, kedy aerodynamická limuzína doslova exceluje v zotrvačnosti.

Maximálny zážitok z technológií tu zároveň pripomína precízne vyladenie asistenčných systémov. Reálne dobre fungujúcou nadstavbou v rámci adaptívneho tempomatu je v tomto prípade taktiež automatická funkcia zmeny jazdného pruhu. Na deaktiváciu legislatívne povinného pomocníka monitorujúceho rýchlostné limity zároveň slúži veľmi pohotová skratka zastúpená miniatúrnou ikonkou v ľavom hornou rohu centrálneho infotainmentu.
Luxusný elektromobil v zimných podmienkach neprepadol ani disciplíne spotreby paliva. Pri využívaní maximálneho cestovného komfortu posádky vyobrazil palubný počítač na konci testu priemernú hodnotu 29,4 kWh. To pri deklarovanej kapacite batérie v zimnom období a zachovaní maximálneho komfortu posádky stále postačuje na reálny dojazd viac ako 400 km. Pri preferencii jazdy na okreskách a prioritnom racionálnom využívaní, klesne zimný apetít približne na 25 kWh na každých 100 km. Paradoxom je, že diaľničný priemer, kde väčšina elektromobilov „stráca dych“, sa vďaka skvelej aerodynamike ustálil na veľmi sympatickej hodnote 28,5 kWh/100 km. Mercedes-Benz EQS tak patrí k jedným z mála elektromobilov, ktoré dokážu v zime na jedno nabitie absolvovať napríklad trasu z Bratislavy do Žiliny a to vrátane spiatočnej cesty.

A celkový dojem?
Batériová vlajková loď značky Mercedes-Benz patrí plným právom medzi technologicky najvyspelejšie elektromobily dneška. Nedávna modernizácia sa sústredila na povestné dobrusovanie detailov. Vynovený dizajn si teraz ctí klasickú DNA trojcípej hviezdy. Prvotriedna a luxusná kabína s rukopisom Manufaktur teraz zároveň ešte o niečo viac rozmaznáva zadných pasažierov. Po jazdnej stránke príkladne prémiový model EQS sa zároveň z hľadiska celkového využitia EV technológie teraz ešte viac približuje k takpovediac zaužívaným „spaľovacím“ štandardom.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mercedes-Benz EQS 500 4Matic Manufaktur
Dĺžka: 5 223 mm
Šírka: 1 926 mm
Výška: 1 512 mm
Rázvor: 3 210 mm
Objem kufra: 620 litrov
Motor: elektrický (predný + zadný elektromotor)
Pohon: všetkých kolies
Systémový výkon kW/koní: 330/449
Krútiaci moment Nm: 828
Pohotovostná hmotnosť: 2580 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 1-stupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 17,2 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 29,4 kWh / 100 km
Dojazd podľa výrobcu: 789 km
Výkon rýchlonabíjania: 200 kW
Pneumatiky: Yokohama BlueEarth Winter
Verzia/cena
Mercedes-Benz EQS 500 4Matic (testovaný model) od 138 940 €
Mercedes-Benz EQS 350 Edícia Inspire RWD (98 kWh) od 102 385 €













