Značka Renault sa momentálne vezie na úspešnej vlne. Tú okrem najdôležitejšieho aspektu reprezentovaného zákazníckym záujmom ešte viac vyšperkovala výrazná ofenzíva nových modelov. Kompletne vynovenú paletu SUV-čiek doplnila aj očakávaná novinka v podobe oficiálneho predstavenia plne elektrickej štýlovky s retro nádychom, ktorou je znovuzrodený Renault 5. Ďalšiu elektrickú novinku je nová generácie rodinného automobilu Renault Scenic E-Tech, ktorý zdobí prestížne ocenenie Car of the year 2024. Francúzi sa ale príkladne starajú aj o svoje už etablované modely. Príkladom toho je aj jeden zo stabilne najžiadanejších európskych automobilov. Aktuálna generácia malého hatchbacku Renault Clio podstúpila prednedávnom plánovanú modernizáciu. Facelift sa okrem citeľných dizajnových zmien dotkol aj viacerých technologických inovácii. Novinkou je debut novej vrcholnej výbavovej verzie s príchuťou značky Alpine. Pri našom prvom stretnutí s osvieženým hatchbackom sme mali možnosť preveriť práve vrcholnú výbavovú špecifikáciu skombinovanú s inovatívnym full-hybridom.
Vynovený Renault Clio v špičkovej motorovej konfigurácii E-Tech full hybrid 145, skombinovaný s unikátnou multimódovou automatickou prevodovkou a výbavovou verziou Esprit Alpine, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Malý hatchback s označením Clio debutoval pôvodne už v roku 1990. Z historického hľadiska je to dnes vôbec najpredávanejší model v histórii značky Renault. Aktuálne piata generácia podstúpila len prednedávnom pomerne zásadný facelift.
- Výhodou modelu Renault Clio je technický základ zastrešený platformou CMB-F. Tá okrem klasických „spaľovákov“, umožňuje aj aplikovanie sofistikovaného full-hybridného pohonu E-Tech.
- Osviežený Renault Clio dostal výrazne prepracovanú prednú časť, ktorá teraz pôsobí ešte viac dynamicky. Športové korenie tu stupňuje ešte viac ďalšia zásadná novinka v podobe novej vrcholnej výbavy Esprit Alpine. Nová verzia nahrádza v minulosti zaužívanú alternatívu s názvom R.S. Line.
- Luxusne a v princípe aj prémiovo ladený interiér vynoveného modelu Renault Clio si aj naďalej zachoval identickú a stále modernú architektúru. Za zásadnú novinku tu napriek tomu možno označiť hojné využívanie materiálov s eko nádychom či prítomnosť vynovených digitálnych hračiek.
- Veľkou ozdobou nového modelu Renault Clio je precízne vyladenie jazdných vlastnosti. Suverénne nastavený podvozok by reálne s určitosťou zvládol aj ďaleko vyššiu výkonovú porciu, ako zastrešuje technologicky sofistikovaná, no zároveň aj prioritne racionálna a úsporná testovaná motorizácia E-Tech full-hybrid 145.
Fotogaléria Renault Clio
Malý hatchback Renault Clio, ktorý pri svojom debute v roku 1990 nahradil poslednú evolúciu pôvodného modelu Renault 5, možno už dnes označiť ako automobilovú legendu. Za viac ako 30 rokov produkcie získal množstvo renomovaných ocenení vrátane dvoch prvenstiev v ankete o európske auto roka. Francúzi nás zároveň potešili aj vznikom množstva zážitkových derivátov, na čele s rešpektovanými verziami z dielne divízie Renault Sport. Ešte výstižnejším synonymom úspechu je celkovo už viac ako 16-miliónov predaných exemplárov, vďaka čomu ide aj o historicky najpredávanejší model značky.
Aktuálne má Renault v ponuke v celkovom poradí už piatu generáciu modelu Clio. Jeho kariéra odštartovala v roku 2019. Po približne štyroch rokoch od začiatku produkcie nastal prirodzený čas na osvieženie v podobe faceliftu. Vylepšené Clio bolo oficiálne predstavené na jar minulého roka.
Pomerne zásadné dizajnové zmeny so sebou priniesli ešte viac optického temperamentu. Nové Clio si taktiež osvojilo aj najnovšiu evolúciu diamantového fabrického loga. V kabíne sa automobilka okrem vylepšených digitálnych hračiek zamerala aj na štýlovú aplikáciu ekologických materiálov s dnes veľmi preferovaným udržateľným podtónom. Na rozmerovo väčšie automobily sa novinka doťahuje pestrým spektrom dostupných asistenčných systémov. Zásadnú inováciu reprezentuje taktiež nová paleta výbavových stupňov. Pôvodné špičkové prevedenie R.S. Line tu obdobne, ako pri ostatných modelov Renault, ponovom nahrádza športový ekvivalent s označením Esprit Alpine.
Zmenou prešla aj v našom priestore teraz o niečo štíhlejšia ponuka dostupných pohonných jednotiek. Vstupnou bránou do sveta Clio je motorizácia TCe 90. Pod daným komerčným označením sa ukrýva v princípe už dôverne známy moderný prepĺňaný 3-valec o objeme 1,0 litra a výkone 91 koní. Základná pohonná jednotka sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Identický technický základ, vrátane výhradnej kombinácie s manuálnou prevodovkou, ponúka aj ekologická a úsporná verzia TCe 100 LPG. Dodatok v názve pripomína „hybridnú“ kombináciu, ktorá dokáže s prispením nepriameho vstreku paliva, okrem benzínu, spaľovať aj skvapalnený ropný plyn. Celkový výkon je v prípade LPG navýšený na rovných 100-koní. Technologický a zároveň vrchol pohonných jednotiek aj naďalej reprezentuje testovaná veria E-Tech full-hybrid 145. Pod týmto označením sa ukrýva atmosférický benzínový 4-valec o objeme 1,6 litra, ktorému sekunduje dvojica elektromotorov. Systémový výkon dosahuje presnú hodnotu 143 koní. Unikátna je v tomto prípade aj spolupráca s tzv. multimódovou automatickou prevodovkou.
Emočne ladený malý hatchback
Dizajn patril pri modeli Clio vždy medzi jeho silné zbrane. Vizuálne nadčasová aktuálna generácia posunula danú prednosť na ešte citeľne vyššiu úroveň. Tvorcovia atraktívnych kriviek sa napriek tomu nebáli a vynovenému modelu dopriali pomerne výraznú optickú premenu so zásadne prepracovanou prednou časťou. Novinka s logami značky Renault vďaka tomu pôsobí teraz ešte viac dynamickejšie a temperamentnejšie. Všeobecnú športovú príchuť v prípade testovaného exempláru vyšperkovala nová výbavová línia Esprit Alpine.
Citeľne modifikovanú prednú časť zdobí ponovom citeľne širšia maska. Vďaka opticky atraktívnemu šachovnicovému výpletu s 3D efektom tu ešte viac vyniká dizajn evolučne pozmeneného fabrického loga. Sebavedomý nádych predných partií dotvárajú taktiež nové a rozmerovo užšie predné svetlomety. Okrem dizajnu sa v ich prípade menila aj full-LED technika, dostupná už v základe. Tá ponovom disponuje až piatimi svetelnými modulmi. S ponúkaným svetelným výkonom som aj z tohto dôvodu za tmy reálne veľmi spokojný. Vzhľadom na segmentovú príslušnosť si pochvalu zaslúži aj príjemne široký svetelný kužeľ. Sofistikovanú nadstavbu svetiel v tomto prípade reprezentuje automatické prepínanie diaľkového módu. V praxi je prekvapivé pomerne neskoré vypínanie diaľkového módu, čo sa z času na čas nezaobišlo ani bez „prebliknutia“ oproti idúcich vozidiel. Svetelné efekty v rámci predných partií dotvára atraktívny LED „bumerang“ denného svietenia zabiehajúci hlboko do nárazníka. Dané riešenie je inšpirované polovičným profilom fabrického loga a postupne si ho osvoja aj ďalšie novinky značky Renault. Emočný nádych v prípade verzie Esprit Alpine dotvára aj spodná časť predného nárazníka. Zdobí ju efektný motív F1 krídla lakovaného v kontrastne sivej farbe.
Atletický nádych skombinovaný s dizajnovou eleganciou ponúkajú aj bočné partie testovaného exempláru. Už tradičným prvkom s dynamickým podtónom v podobe zamaskovaných kľučiek druhého páru dverí, postupne sa zužujúcej línie bočného presklenia a efektne vytiahnutým blatníkom, sekundujú aj ďalšie drobné detaily ako je čierne orámovanie bočných okien alebo kontrastne sivej ozdobnej lišta v spodnej časti dverí. Nadanie pre jazdu už podvedome pripomínajú aj kolesá umiestnené takmer až v rohoch karosérie. Pre testovanú verziu Esprit Alpine, vo veľmi peknej príplatkovej modrej metalíze s názvom Iron, sú vyhradené vrcholné 17-palcové disky s optickým náznakom centrálnej matice. Vizuálny odkaz inšpirovaný značkou Alpine pripomína rovnomenný emblém na predných blatníkoch.
Vizuálna dynamika neobišla ani zadné partie modifikovaného malého hatchbacku s logami značky Renault. Vynovené Clio dostalo v tomto priestore, okrem nového „looku“ fabrického loga, aj teraz ešte agresívnejší zadný nárazník. V prípade verzie Esprit Alpine ho v spodnej časti zdobí kontrastne sivý modul s náznakom difúzora. Zaujímavosťou je, že kým klasický motorový derivát ponúka reálne ústie výfuku, tak testovaný full-hybrid už dostal kompletne uhladený nárazník s „ukrytou“ koncovkou. Zmenami prešla aj grafika koncových full-LED, ktoré ponovom dostali efektné číre kryty. To, že Francúzi na svojom zástupcovi v segmente B rozhodne nešetria v sumári pripomína aj ich tzv. delená konštrukcia zadných svetiel.
Interiér s prémiovým nádychom
V porovnaní s citeľne pozmeneným exteriérom si vynovený hatchback v interiéri vystačí aj v princípe len decentnými zmenami. Francúzi pri najnovšej evolúcii modelu Clio zachovali prakticky identický koncept palubnej dosky. Použitá architektúra pôsobí dnes stále sviežim a zároveň moderným dojmom. Konkurenčnou výhodou malej „štýlovky“ s logami značky Renault ostáva v priestore pre posádku takmer až prémiová atmosféra.
Nad drvivou väčšinou konkurentov, v segmente malých automobilov, Clio aj v súčasnosti vyniká precíznou kvalitou dielenského opracovania ako aj využívanými materiálmi. Platí aj po modernizácii, ktorá so sebou priniesla nové portfólio obkladových plôch v ekologickom duchu. Ako príklad vyberám čalúnenie stropu, ktoré aj v športovej výbave upustilo od vyslovene čierneho farebného odtieňa.
Zaujímavo a vkusne pôsobí aj výplň centrálnej časti palubnej dosky, resp. vnútorných modulov predných dverí na báze textilu. V priestore pred spolujazdcom pribudol dizajnový detail národnej hrdosti v podobe francúzskej trikolóry. Latkový poťah pri sedačkách testovaného exemplára zdobia prvky z umelej kože. Veľkú pochvalu dávam aj hodnotnému a na dotyk príjemnému „koženému“ poťahu na volante.
V dobe čoraz väčšieho?? minimalizmu s ovládacími prvkami sústredenými do dotykových obrazoviek, dokážu mnohí v prípade modelu Clio oceniť aj jeho takpovediac tradičnú ergonómiu. Už dôverne známy a príkladne funkčný modul ovládania klimatizácie tu v mojej očiach dnes paradoxne pôsobí až príliš jednoduchým plastovým dojmom. Z výhradne funkčnej stránky si pochvalu zaslúži aj tlačidlový ovládací modul vľavo pod volantom. Tu si je možné pohotovo upraviť funkciu monitorovania jazdných pruhov, zapnúť vyhrievanie volantu, či regulovať intenzitu podsvietenia.
V rámci svetelných efektov Clio disponuje aj štýlovým ambientným podsvietením s možnosťou nastavenia širokej škály preferovaných farieb. Ovládaciu klasiku „Made in Renault“ na palube mimochodom stále reprezentuje združený ovládač audia a telefónu situovaný na stĺpiku riadenia vpravo pod volantom.
Francúzi napriek pestrému spektru klasických ovládačov ale nezanevreli ani na moderné digitálne hračky. Facelift so sebou priniesol digitálny prístrojový panel dostupný už v základe. Špičková výbava Esprit Alpine disponuje jeho vrcholnou variáciou s väčšou obrazovkou a veľmi peknou a zároveň ostrou grafikou. Dve dostupné vyobrazenia s náznakom grafických budíkov si je možné doplniť preferovaným výstupom z palubného počítača a k dispozícií je tu aj náhľad mapového podkladu.
Vylepšeniami prešiel aj centrálny modul infotainmentu. Pri najvyššej výbavovej línii už automaticky disponuje efektnou vertikálnou obrazovkou s 9,3-palcovou uhlopriečkou. Z hľadiska techniky vynovené Clio aj naďalej využíva „klasické“ rozhranie Easy Link. Sofistikovanejšia alternatíva s podporou spoločnosti Google je aj naďalej vyhradená pre hierarchicky vyššie umiestnených súrodencov. Aj testované rozhranie dokáže ponúknuť pomerne slušnú nadstavbu dostupných on-line aplikácii vrátane monitorovania počasia. Mapový podklad zároveň už tradične vyobrazuje ceny pohonných hmôt na čerpacích staniciach v okolí vozidla.
Okrem adekvátne pohotových reakcií na dotyk som bol reálne spokojný so širokou variáciou osobného prispôsobenia úvodných obrazoviek prostredníctvom dostupných widgetov. Facelift so sebou priniesol vítanú aktualizáciu v podobe bezkáblovej funkcie modernej mobilnej konektivity. O niečo ostrejší je aj výstup z kamier pri opciovom panoramatickom náhľade. Táto užitočná pomôcka je v segmente malých automobilov aj dnes pomerne raritná záležitosť.
Za jednu z najväčších ozdôb dynamicky ladenej výbavovej verzie Esprit Alpine považujem v sumári prakticky dokonalé tvarované predné sedačky so športovým nádychom. Francúzi si zaslúžia pochvalu nielen za dostatočne nadimenzovaný sedák i operadlá, ale aj za veľmi dobrú fixáciu tela. S prispením príjemného čalúnenia sú tie isté sedadlá stále ideálne aj na každodenné používanie. Temperamentné emócie na palube okrem nich dotvára aj športový multifunkčný volant s príjemnou hrúbkou venca. Pozornému oku ani tu neunikne detail v podobe efektného prešívania s motívom francúzskej trikolóry. Zásadné výhrady zároveň nemám ani k ponúkanému výhľadu z miesta vodiča.
V zadnej časti kabíny už Renault Clio kopíruje zaužívané zvyklosti v segmente malých hatchbackov. V druhom rade sa adekvátne pohodlne odvezú prioritne deti, resp. dvojica štandardne urastených dospelých. Pri mojej výške cca 185 cm sa v kombinácii s obdobne vysokým predným spolujazdcom javí ako najväčší limit priestor pre nohy, resp. kolená. Jednoduchšie výplne zadných dverí, ako aj absenciu stredovej opierky, či centrálnych výduchov ventilácie, nepovažujem v danom segmente vozidiel za výrazný nedostatok. O niečo viac už v prípade zadných pasažierov zamrzí úplná absencia, dnes tak žiadaných zdrojových koncoviek.
Pochvalu a uznanie si testovaný exemplár zaslúži za koncepciu batožinového priestoru. Základná kapacita full-hybridnej verzie s hodnotou 299 litrov a symetrickým tvarovaním ložnej plochy s rezervou postačuje na každodennú réžiu bežnej rodiny. Za veľmi dospelé riešenie tu považujem hodnotný obklad bočných sien. Obdobné riešenie v mnohých prípadoch neponúkajú ani niektoré hatchbacky kompaktnej veľkosti. Príslušnosť ku kategórii malých automobilov pripomína o niečo vyššia a masívnejšia nakladacia hrana. Funkčnú výhradu mám k pomerne nešťastne umiestnenému mikrospínaču odomykania piatych dverí. Svoje miesto si našiel v priestore zadného nárazníka a predovšetkým pri zhoršených poveternostných podmienkach je daná plocha náchylná na znečistenie. V priestore pod úrovňou podlahy sa okrem hybridnej batérie nachádza aj organizér na opravnú sadu a ďalšiu povinnú výbavu. Kapacitu ložnej plochy je možné aj v tomto prípade citeľne navýšiť prostredníctvom sklopenia delených zadných operadiel.
Špičková výbavová línia Esprit Alpine svoju prirodzene vyššiu cenovku kompenzuje veľmi slušnou výbavou. S odmyslením si efektných optických doplnkov alebo už spomínaných špičkových predných sedadiel je jej automatickou súčasťou aj najvyššia konfigurácia digitálneho prístrojového panela a modulu infotainmentu, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, cúvacia kamera, či veľmi bohatá paleta asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu. Z opciových prvkov testovaný exemplár, okrem už spomenutého kamerového náhľadu s parkovacím asistentom, disponoval napríklad aj zimným balíkom s vyhrievanými prednými sedadlami a volantom alebo veľmi pekne hrajúcim audiom značky Bose. Už v nižších výbavách, resp. v základe, sú k dispozícii všetky dôležité bezpečnostné a asistenčné prvky, automatická klimatizácia, precízne fungujúci bezkľučový prístup a štartovanie, indukčné nabíjanie smartfónu či ambientné podsvietenie.
Zábavný hybrid
Ako už bolo spomenuté vyššie, vynovený Renault Clio pôsobí aj vďaka príchuti značky Alpine veľmi atraktívne i dynamicky. Táto skutočnosť sa v podvedomí každého milovníka šoférovania prirodzene zosobní aj do veľkých očakávaní v disciplíne jazdných vlastností. Tu možno malý hatchback s logami značky Renault označiť ako veľmi zaujímavého chameleóna reagujúceho na potreby dnešnej doby. Veľmi dobre postavený a zároveň aj hravý základ je v prípade testovanej konfigurácie skombinovaný so sofistikovaným a prioritne úsporne vyladeným hybridným pohonom.
Medzi najlepších v triede malých hatchbackov neváham testovaný model zaradiť v disciplíne vyladenia podvozka. Platí to aj napriek „jednoduchému“ zaveseniu zadnej nápravy. Nastavenie tlmičov je na „francúzske pomery“ citeľne tuhšie, no zároveň stále adekvátne komfortné. Testovaný exemplár obutý na 17-palcových diskoch zvláda bezproblémovo „pochytať“ bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry a to vrátane zvlnených vozoviek či typických mestských priečnych nerovností.
Ten istý podvozok s „motokárovým“ nádychom dokáže vygenerovať ešte ďaleko viac úsmevov pri temperamentnejšej jazde. S odmyslením si klasických okresných komunikácií plných zákrut sa dá s vynoveným Renault Clio reálne paradoxne veľmi svižne povoziť aj v mestskej džungli. V danom prostredí možno, na rozdiel napríklad od horských priechodov, označiť ako plne adekvátne aj ponúkané výkonové parametre. V sumári a optike náročnejšieho používateľa by ale vyladeniu podvozka vynoveného modelu s určitosťou veľmi pristala ešte aj citeľne výkonnejšia motorová alternatíva, ktorá by dokázala nadviazať na DNA v minulosti slávnych a rešpektovaných derivátov s prívlastkom R.S.
Okrem príkladnej ovládateľnosti, resp. poslušnosti smerom od prijemne strmého riadenia, ktorého odozvu si je možné personálne prispôsobiť, musím v rámci faktora zábavy vyzdvihnúť aj jeden z hlavných. Ním je podľa očakávania nízka váha. Aj testovaný full-hybrid si dokázal pohotovostnú hmotnosť udržať na stále sympatickej úrovni cca 1,3 tony. Decentný športový podtón dotvárajú aj precízne dávkovateľné brzdy. Z hľadiska prirodzenosti im našťastie nijako neublížila ani šetriaca nadstavba v podobe hybridnej rekuperácie. Okrem klasického spomaľovania prostredníctvom bŕzd je pre danú funkciu určený aj spomaľovací v praxi z hľadiska používania aj pomerne návykový režim B na kulise automatickej prevodovky.
Funkcia rekuperácie už primárne súvisí s koncepčne unikátnou full-hybridnou technológiou E-Tech. Jej základ tvorí odolný atmosférický zážihový 4-valec o objeme 1,6 litra a samostatným výkonom 94 koní. O prioritne pri rozjazdoch citeľný elektrický doping sa následne stará dvojica elektromotorov. Menší a veľmi hladko pracujúci štartér-generátor s výkonom 20 koní dopĺňa primárny trakčný elektromotor s výkonom 49 koní. Ten zároveň supluje aj úplne absentujúcu spojku. Celkový systémový výkon následne dosahuje slušných 143 koní.
Súčasťou full-hybridného pohonu značky Renault je aj kompaktná 1,24 kWh batéria, do ktorej sa ukladá vyrekuperovaná energia. Veľmi sviežo a dynamicky pôsobí motorizácia E-Tech full-hybrid 145 predovšetkým v mestskej premávke. V danom prostredí je najviac citeľný elektrický doping, ktorý sa okrem iného premietol aj do veľmi pohotových rekcií na stláčanie pedála akcelerátora. Plne adekvátnu jazdnú dynamiku dokáže testovaný exemplár ponúknuť aj mimo mesta alebo na diaľnici. Za logický limit temperamentu hybridného pohonu možno podľa očakávania označiť skôr bežné, resp. ležérnejšie pružné zrýchlenia spojené s vyšším rýchlostným tempom.
Charakteristiku jazdy prioritne spojenú s odozvami pedála akcelerátora dokáže ovplyvniť aj voľba jazdného režimu Multi Sence Alternatívou k východiskovému personalizovateľnému nastaveniu je aj v tomto prípade o niečo energickejší režim Sport, resp. jeho šetriaca Eco alternatíva. Poslednou potenciálnou alternatívou, ktorá podčiarkuje celkovú vyspelosť francúzskeho full-hybridu je možnosť pevnej aktivácie EV módu čisto elektrickej jazdy. Daný režim funguje do rýchlosti cca 50 km/h a samozrejmosťou k jeho použitiu je aj dostatočná kapacita batérie. V praxi som si tohto pomocníka obľúbil predovšetkým pri „nenápadných“ príjazdoch v záverečnom úseku jazdy. Sem sa radí príjazd do dvora alebo na parkovacie miesto v práci.
Najväčším konštrukčným unikátom full-hybridu značky Renault je tzv. multimódová automatická prevodovka bez klasickej spojky. Pre spaľovaciu motorizáciu sú vyhradené 4 samostatné prevodové stupne a pre elektrosústavu sú k dispozícii ďalšie dva. Riadiaca jednotka vozidla ich prostredníctvom multimódovách variácií prispôsobuje smerom k aktuálne jazdným podmienky a prioritným dôrazom na čo najlepšiu ekonomiku prevádzky. Rozjazdy, ako aj reverzný chod, sú vždy realizované v EV móde. V porovnaní s väčšinou konkurenčných hybridov dokáže technológia E-Tech výrazne častejšie úsekovo „plachtiť“ len na elektrinu aj pri vyššom rýchlostnom tempe vrátane diaľničných presunov.
Technologický progres postupného dobrusovania detailov prevodovky sa oproti prvotným skúsenostiam premietol aj do prijemne hladkého preradzovania jednotlivých stupňov. Najnenápadnejšie pracuje automat pri racionálnej jazde. Naopak, pri temperamentnejšom štýle jazdy v športovom režime a intenzívnejšom stláčaní plynového pedála nechá prevodovka pomerne často spaľovaciu atmosféru vyniknúť aj vo vyšších otáčkach. Daný jav je doprevádzaný zaujímavou zvukovou farbičkou.
Vo všeobecnej disciplíne odhlučnenia priestoru pre posádku vynovený Renault Clio aj s prihliadnutím na jeho segmentovú príslušnosť nesklame, no zároveň ani vyslovene nenadchne. S o niečo väčšou porciou všeobecného akustického diskomfortu, pod čo sa v prípade testovaného exempláru podpísali aj zimné pneumatiky, tu treba počítať pri vyšších rýchlostiach a na diaľnici.
Vzhľadom na kategóriu malých vozidiel pôsobí vynovený Renault Clio v testovanej konfigurácii Esprit Alpine veľmi dospelo aj z hľadiska dostupných asistenčných systémov. V princípe dobre fungujúci adaptívny tempomat prekvapil pomerne sebavedomým vyladením spojeným s až nečakane tesným priblížením k vpredu idúcemu vozidlu. Francúzi by tu ale mohli ešte o niečo viac popracovať na asistentovi udržiavania v jazdnom pruhu. Ten má namiesto prirodzene vycentrovanej jazdy tendenciu predsa len o niečo viac „putovať“ medzi čiarami ohraničujúcimi jazdný pruh.
Sofistikovaná hybridná technológia vrcholnej motorizácie E-Tech full hybrid 145 potešila na konci testu aj svojim príjemne nízkym apetítom. Prioritne v meste ale aj na okreskách nie je pri racionálnej jazde príliš náročné držať výsledný priemer pod úrovňou magických 5 litrov. Za príjemné prekvapenie tu s nameranou hodnotou 6,1 l/100 km považujem aj diaľničné presuny. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu, bez prílišného snaženia a pomerne častom využívaní výkonového temperamentu, nakoniec ustálil na sympatickej úrovni 5,3 l/100 km.
A celkový dojem?
Vynovený Renault Clio patrí aj po facelifte medzi najemočnejších zástupcov v stále veľmi obľúbenom segmente malých hatchbackov. Modernizácia so sebou priniesla vítané dizajnové osvieženie, ktoré dokáže ešte viac vyšperkovať nová vrcholná výbava Esprit Alpine. Za atraktívnu technologickú lahôdku možno pri testovanom exemplári označiť vrcholnú motorovú špecifikáciu v podobe sofistikovaného a príjemne úsporného full-hybridu z rodiny E-Tech.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Clio 1,6 E-Tech full hybrid 145 Esprit Alpine
Dĺžka: 4 053 mm
Šírka: 1 798 mm
Výška: 1 440 mm
Rázvor: 2 583 mm
Objem kufra: 299 litrov
Motor: zážihový full-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 105/143
Krútiaci moment Nm: 148/205
Pohotovostná hmotnosť: 1 313 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Prevodovka: automatická multimódová
Počet stupňov: 4 spaľovací + 2 elektromotor
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,3 / 100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/akciová cena
Renault Clio 1,6 E-Tech full hybrid 145 Esprit Alpine (testovaný model) od 24 450 €
Renault Clio 1,0 TCe 90 Evolution (6 MT) od 14 800 €