Značka Škoda z hľadiska všeobecnej popularity a predajného objemu stabilne kraľuje slovenskému automobilovému trhu. V uplynulých mesiacoch si pre nás okrídlený šíp pripravil masívnu ofenzívu, ktorá sa dotkla takmer celého portfólia. Vylepšené verzie obľúbených stálic doplnilo viacero kľúčových generačných obmien a zabudnúť netreba ani na úplne nový model Elroq, ktorý rozširuje rodinu elektromobilov. Najviac pozornosti na seba napriek tomu viažu evolúcie vlajkových lodí. Nedávno testovanú novú generáciu vrcholného modelu Škoda Superb o niečo neskôr doplnilo hierarchicky najvyššie postavené SUV. Všestranne orientovaná Škoda Kodiaq si v novom vydaní zvolila cestu prirodzenej evolúcie. Druhé pokračovanie si inými slovami zachovalo prakticky všetky cnosti predchodcu, ktoré dopĺňa množstvo inovatívnych riešení. Pri prvom stretnutí s jednou z najdôležitejších SUV noviniek uplynulého obdobia sme mali možnosť preveriť výkonnejšiu naftovú motorizáciu skombinovanú s pohonom všetkých kolies.
Úplne nový model Škoda Kodiaq s modernou a zároveň úspornou naftovou motorizáciou 2,0 TSI (193 koní), skombinovanou so 7-st. dvojspojkovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a už reálne bohatou základnou výbavou Selection, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.
Rýchle fakty:
- Okrídlený šíp si pre nás v uplynulom období pripravil masívnu modelovú ofenzívu. Z pestrej palety nových modelov je jednou z najväčších hviezd druhá generácia rodinne orientovaného SUV Kodiaq.
- Druhá generácia obľúbeného modelu Škoda Kodiaq vsádza na evolučne vylepšený a teraz celkovo modernejší recept vychádzajúci z predchodcu. Pochvalu si zaslúži stále príjemne široká paleta pohonných jednotiek, ktorá nezanevrela ani na naftu.
- Nová Škoda Kodiaq zaujme po vizuálnej stránke celkovo uhladenými krivkami. Doménou dizajnu s viacerými vizuálne originálnymi detailmi je čo najlepšia aerodynamika. Najväčšiemu SUV z portfólia značky zároveň nemožno uprieť ani robustný podtón.
- Moderný a zároveň hodnotný interiér novej generácie Škoda Kodiaq sa pri použitej architektúre inšpiroval rovnomenným predchodcom. Ozdobou a zároveň konkurenčnou výhodou najväčšieho SUV s logom okrídleného šípu ostáva špičkový vnútorný priestor vyšperkovaný množstvom funkčne kreatívnych detailov.
- Testovaná Škoda Kodiaq s príplatkovým adaptívnym podvozkom zaujala temperamentne odladenými jazdnými vlastnosťami. Moderný, energický a zároveň úsporný turbodiesel s pohonom všetkých kolies zároveň reprezentuje ideál podvedome očakávanej SUV všestrannosti.
Mladoboleslavská automobilka sa vo svojej veľmi bohatej histórii vo väčšine prípadov sústredila na modely s férovou cenovkou doplnené o maximálnu pridanú hodnotu. Danú filozofiu sa podarilo posunúť smerom k dokonalosti v novodobej ére značky. Ideálnym príkladom spomenutého prístupu je obľúbené a zároveň všestranné SUV Kodiaq. Prvá generácia koncepčne atraktívneho automobilu s vyššou svetlosťou podvozka, ktorého názov je inšpirovaný najväčším hnedým medveďom Kodiak žijúcim na rovnomennom ostrove neďaleko Aljašky, uzrela svetlo sveta v roku 2017. Prakticky okamžite po predstavení sa z dobovej novinky stal celoeurópsky bestseller, z ktorého sa do predstavenia pokračovateľa minulo viac ako 850-tisíc kusov.
Očakávanú druhú generáciu sme v oficiálnej podobe spoznali na jeseň minulého roka. Okrídlený šíp v tomto prípade zbytočne neexperimentoval a novinka plynule nadväzuje na ideu svojho predchodcu. Nový Kodiaq je postavený na najnovšej evolúcii konštrukčného základu MQB Evo prispôsobenej aj pre zástavbu elektrifikovaných pohonných jednotiek. Zaujímavosťou je približne identický formát, kde najmarkantnejší medzigeneračný rozdiel reprezentuje približne šesť centimetrový nárast celkovej dĺžky.

Vrcholné SUV značky Škoda sa zároveň zaujme povestným dobrusovaním detailov na poli technológií. Povinnú jazdu zastúpenú najnovšou evolúciou digitálnych hračiek vrátane ovládačov Smart Dials dopĺňajú viaceré sofistikované prvky. Do tejto kategórie spadá nová generácia adaptívneho DCC+ podvozka či ešte prepracovanejšie a suverénnejšie LED Matrix svetlomety. Samozrejmosťou je taktiež najnovšia evolúcia bezpečnostných a asistenčných systémov.
K najväčším lákadlám novinky patrí rozumne vyskladaná paleta prioritne klasických motorizácií. Vstupnou bránou do sveta Kodiaq je prepracovaný benzínový 4-valec 1,5 TSI ACT s výkonom 150 koní a pohonom prednej nápravy. Identická motorizácia poslúžila aj ako základ v prípade nateraz jediného externe nabíjateľného plug-in hybridu 1,5 TSI PHEV s výkonom 204 koní. Výkon 204 koní generuje taktiež čisto benzínový motor 2,0 TSI, ktorý je už k dispozícii s pohonom všetkých kolies. Škoda nezanevrela ani na naftu. Turbodieslovým základom je motorizácia 2,0 TDI SCR Evo vyladená na 150 koní a kombinovaná s pohonom prednej nápravy. Naftový vrchol pozostáva z testovanej verzie 2,0 TDI SCR Evo s výkonom 193 koní a pohonom 4×4. Pre všetky motorizácie s výnimkou PHEV verzie je štandardom 7-st. automatická DSG prevodovka. Plug-in hybrid spolupracuje so 6-st. DSG automatom. Výkonovým vrcholom a zároveň horúcou novinkou je verzia Kodiaq RS s motorizáciou 2,0 TSI s výkonom 265 koní a pohonom 4×4.

Dizajn v znamení aerodynamiky
Česká automobilka sa v poslednom období pri svojich modeloch vo výraznej miere sústredí na čo dokonalejšiu alchýmiu obtekania vzduchu. Dôraz na čo najprepracovanejšiu aerodynamiku sa prirodzene prejavil aj pri testovanej novinke. Nový Kodiaq pôsobí v porovnaní s predchodcom uhladenejším a zároveň elegantnejším dojmom. Z najväčšieho SUV je rovnako cítiť majestátne rozmery skombinované s adekvátne drsným nádychom. Palec hore dávam taktiež skutočnosti, že decentný dynamický temperamentný nemožno uprieť ani „základnému“ prevedeniu, teda bez dynamickejšieho kabátika Sportline.
Dominantným prvkom prednej časti je tvarovo najnovšia evolúcia masky. Efektne matnému orámovaniu sekunduje vertikálny výplet. Pomyselnú čerešničku tu predstavuje zapracovanie za tmy svietiacich LED elementov s horizontálnym usporiadaním. Príplatková frajerinka je automatickou súčasťou balíka najvyššej konfigurácie svetelnej Matrix technológie. Dynamicky tvarovaný svetelný modul si naďalej zachoval delené usporiadanie. Pútavý motív denného svietenia plynule nadväzuje na už spomínané svetelné segmenty v maske. Samotné svetlá musím zároveň pochváliť za suverénny svetelný účinok skombinovaný s jemnou a precíznou prácou funkcie tieňovania. V danej disciplíne patrí testovaný Kodiaq k najlepšie svietiacim zástupcom vo svojom segmente. Robustný a zároveň pomerne kolmý nádych čelnej časti kompletizuje o niečo viac vystúpený nárazník. Postranné aerodynamické clony dopĺňa odolné oplastovanie spodnej časti, ako aj dynamický výplet starajúci sa o efektívne chladenie.

Pri na dĺžku veľkorysých bočných partiách nová Škoda Kodiaq nijako nemaskuje, že jej prioritou je dôraz na priestorovo čo najväčšiu kabínu. Decentne temperamentný podtón inak uhladených karosárskych modulov pripomínajú svalnaté blatníky. SUV nádych aj v tomto priestore umocňuje línia ochranného oplastovania pozostávajúca z matného materiálu. Dôraz na čo najoptimálnejšie obtekanie vzduchu demonštruje decentne klesajúca línia strechy. K dizajnovo najoriginálnejším prvkom novinky patrí stvárnenie koncového stĺpika vo farebne kontrastnom prevedení. Medzi pekné detaily radím taktiež tmavé orámovanie bočného presklenia. Vizuálnu atraktivitu testovaného exemplára zvýraznilo lakovanie v podobe príplatkovej zlatej metalízy s dovetokom Bronx, ako aj rovnako opciové vrcholné 20-palcové disky kolies v aerodynamickom dizajne. Pri priorite čo najkomplexnejšej SUV všestrannosti by som sa ich pri osobnej konfigurácii pokojne zriekol.
Vizuálnu originalitu nemožno pri druhej generácii najväčšieho českého SUV uprieť ani jej zadnej časti. Opticky sa zužujúcu vrchnú líniu s precízne zapracovaním strešným spojlerom dopĺňa už citeľne širšia spodná časť. Jej robustnosť podčiarkuje nárazník s farebne kontrastným ochranným oplastovaním. Uhladené línie ozvláštňuje centrálny nápis Škoda, ktorý pri nových modeloch nahrádza v minulosti zaužívané fabrické logo. Dominantnou koncovej časti sú napriek všetkému spomenutému svetlá. Atraktívny podpis v tvare písmena c dopĺňa v spodnej časti optické prepojenie zastúpené za tmy nesvietiacou červenou linkou.

Moderný a priestranný interiér
Renomé a odkaz pôvodného modelu Kodiaq rozvíja druhá generácia rovnako v interiéri. Jeho ozdobou je špičkový vnútorný priestor skombinovaný s množstvom šikovných riešení a moderných prvkov. Český zmysel pre detail sa prejaví už pri vstupe na palubu. Podvedome očakávané prekrytie prahov dopĺňa mechanizmus, ktorý po otvorení prekryje najviac vystúpenú časť. Tým sa chráni nielen lakovanie samotnej hrany, ale taktiež potencionálne poškriabanie laku na vedľa stojacích vozidlách.
Moderne pôsobiaca architektúra palubnej dosky sa po dizajnovej stránke inšpirovaná rovnomenným predchodcom. Testovaný exemplár disponoval príplatkovým interiérom s názvom Suite Cognac. Príkladný wow efekt v jeho prípade navodzuje luxusne prevedenie v hnedej koži, resp. jej umelej alternatívy. Hodnotne pôsobí rovnako palubná doska, ktorá si už ale vystačí s opticky dôveryhodnou náhradou spomenutého koženého čalúnenia.

SUV novinka značky Škoda na použitých materiáloch v sumári rozhodne nešetrí. Niektoré z nich pripomínajú ekologický podtón s dnes tak preferovanou udržateľnosťou. Spomedzi funkčných detailov musím pochváliť napríklad mäkčené čalúnenie bočných hrán stredového tunela, čo v praxi príjemné pri kontakte kolena s danou plochou. Moderný dojem z kabíny vyšperkovalo zapracovanie personálne prispôsobiteľného ambientného podsvietenia.
Dobové trendy kompletizujú digitálne hračky zastúpené displejmi. Nový Kodiaq si napriek tomu stále zachoval adekvátne množstvo ergonomicky príjemných riešení. S odmyslením si klasických hardwarových ovládačov na multifunkčnom volante je ich vlajkovou loďou centrálny združený modul Smart Dials známy taktiež z nového modelu Superb. Prakticky vymyslená trojica otočných ovládačov poteší svojou multifunkčnou. Krajné pozície sú určené podvedome očakávanej regulácii termomanažmentu, resp. po zatlačení vyhrievaniu či odvetrávaniu sedadiel. Centrálny volič si je možné prostredníctvom záložky v infotainmente personálne naprogramovať na najviac štyri funkcie. Okrem klimatizácie si je prostredníctvom danej možné regulovať napr. zmenu jazdných módov, zoomovanie mapy či reguláciu hlasitosti.

Užitočné Simply clever nápady na palube novinky kompletizuje pestrá paleta odkladacích priečinkov vrátane dvoch samostatných schránok v priestore predného spolujazdca. Z funkčných riešení musím pochváliť kreatívne vymyslenú stredovú konzolu, kde je k dispozícii plocha s indukčným nabíjaním, ktorá obslúži hneď dve zariadenia. Ďalším vtipným, no zároveň praktickým prvkom, známym taktiež z vlajkovej lode značky, je „hubka“ s mikrovláknom, ktorá dokáže efektívne vyčistiť displej od nechcených stôp po odtlačkoch.
Digitálny svet v priestore pred vodičom reprezentuje plne grafický prístrojový panel. V prípade modelu Kodiaq je precízne zapracovaný do palubnej dosky. Graficky prepracované a prehľadné prostredie ponúka po novom o niečo menej vyobrazovacích layoutov. Radí sa sem simulácia budíkov, vyobrazenie mapy či minimalistický náhľad. Najdôležitejšie údaje boli v prípade testovaného exemplára prostredníctvom príplatkového Head-up premietané priamo v zornom poli.

Najnovšiu softwarovú evolúciu si osvojil taktiež centrálny dotykový infotainment. Peknú a zároveň farebne hravú grafiku doprevádzajú príkladne rýchle odozvy. Usporiadanie základných obrazoviek si je možné personálne prispôsobiť. Orientáciu v menu už bez prítomnosti tlačidiel so skratkami uľahčuje permanentne prítomný spodný a vrchný riadok s rýchlym prístupom. V prípade druhého menovaného si je možné na danú pozíciu nastaviť napríklad menu asistenčných systémov či vypínanie funkcie štart/stop. Z ďalších praktických riešení dávam palec hore taktiež solídnemu kamerovému vyobrazeniu okolia vozidla či prítomnosti modernej mobilnej konektivity fungujúcej aj bez priameho káblového prepojenia. Vstavaná navigácia s online podporou je v prípade výbavového „základu“ Selection dostupná za príplatok.
Jednou z hlavných predností novej generácie modelu Škoda Kodiaq je príkladne vzdušný a priestranný interiér. Predná časť kabíny zaujme prijemne výšim SUV posedom. Testovaná konfigurácia disponovala najvyššou verziou predných sedačiek s kompletne elektrickým nastavením, vyhrievaním, odvetrávaním a taktiež masážnou funkciou. Použitú konštrukciu musím s odmyslením si na dotyk príjemného čalúnenia pochváliť taktiež za celkové rozmery, ktoré budú vyhovovať i väčším postavám. Adekvátne komfortnú výplň dopĺňa decentný náznak bočného vedenia.

Prirodzenou výhodou SUV konceptu je dobrý výhľad z vozidla. Najnovšie generácie vlajkových „škodoviek“ po ergonomickej stránke preferujú inováciou v podobe umiestnenia funkčne príjemného voliča prevodovky vpravo pod volantom. Ovládanie stieračov sa presunulo na ľavú stranu, na čo si je v reálnom živote nutné určitý čas zvykať.
Ako nadštandardne veľkorysý možno označiť taktiež priestor v druhom rade. Zadní pasažieri ocenia predovšetkým obrovskú rezervu pre nohy a kolená. V tejto disciplíne dokáže nový Kodiaq uspokojiť už aj vyslovených dlháňov. Zadná lavica je svojím tvarom prispôsobená dvojici pasažierov. Tvorcovia interiéru najčastejšie preferovanú konfiguráciu cestovania v druhom rade vtipne využili dodatočným odkladacím boxom v priestore stredového tunela. V prípade cestovania v trojici je možné prídavnú konzolu jednoducho vybrať. Prostredného pasažiera bude napriek tomu z hľadiska pohodlia čiastočne limitovať vystúpený stredový tunel. Všeobecný komfort v tomto priestore vylepšujú samostatné výduchy ventilácie s možnosťou regulácie teploty, zdrojové koncovky, tieniace elementy na oknách alebo Simply Clever konzola na uchytenie smartphonu. Rodinnú orientáciu a celkovú variabilitu vylepšuje možnosť posúvania delenej zadnej lavice spojená s reguláciou sklonu operadla ako aj doširoka sa otvárajúci druhý pár dverí. Za príplatok môže nová generácia stále disponovať dodatočným tretím radom.

Medzi lídrov vo svojej veľkostnej kategórii sa nový Kodiaq radí aj v prepravnej kapacite. Batožinový priestor testovanej konfigurácie s pohonom 4×4 disponuje obdobne ako súrodenci s pohonom prednej nápravy špičkovým základným objemom 910 litrov. Modely s logom Škoda si dávajú tradične záležať na maximalizácii úžitkového potenciálu. Symetricky tvarovanú ložnú plochu s hodnotnejším čalúnením bočných stien dopĺňa množstvo prepracovaných kotviacich pomôcok. Pochvalu si zaslúži za tmy dobre vymyslené osvetlenie priestoru za zadným nárazníkom, priečinok na drobnosti na ľavom blatníku či polohovateľná medzipodlaha. Do priestoru pod jej spodnou úrovňou sa stále zmestí množstvo drobností, povinná výbava a dokonca i dojazdová pneumatika dostupná v opcii. Zadné operadlá delené v pomere 40/20/40 je možno „odpáliť“ priamo z kufra. Vďaka medzipodlahe je následne k dispozícii rovina s maximálnou prepravnou kapacitou až 2 105 litrov.
Nová Škoda Kodiaq si osvojila inovovanú filozofiu značenia výbavových stupňov. Základom je v tomto prípade reálne verzia Selection. Jej súčasťou sú s odmyslením si povinnej jazdy v podobe bohatej palety bezpečnostných a asistenčných systémov aj prvky ako: predné a zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera, tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, ambientné podsvietenie, troj-zónová automatická klimatizácia, digitálny prístrojový panel, vyhrievanie predných sedadiel či množstvo Simply Clever riešení. Vďaka bohatej palete prvkov v opcii je možné už základnú konfiguráciu adekvátne vyšperkovať. Testovaný exemplár v rámci opcie zaujal napríklad špičkovými Matrix LED svetlámi, vstavanou navigáciou, Head-up displejom, rozšíreným balíkom asistenčných systémov, adaptívnym podvozkom, panoramatickým kamerovým náhľadom, elektricky nastaviteľnými prednými sedačkami s masážou a odvetrávaním, obrovským strešným oknom či pekne hrajúcim audiom značky Canton.

Precízne jazdiace SUV
Okrídlený šíp si v dnešných emisne prísnych časoch zaslúži rešpekt za skutočnosť, že svojmu obľúbenému rodinnému SUV stále dopraje príjemne pestrú paletu pohonných jednotiek. Tá zároveň stále zahŕňa i neelektrifikovanou klasikou, vrátane úsporných turbodieslov.
Automatickým štandardom novej generácie modelu Kodiaq je konštrukčne sofistikovaný podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Príplatkovou ozdobou jazdných vlastností, ktorou disponovala skúšaná konfigurácia sú prepracované adaptívne tlmiče. Cenovo akceptovateľný príplatok za tzv. Performance paket by mali zvážiť vodiči, ktorí si častejšie doprajú temperamentné zvezenie vrátane kľukatejších okresiek.

Testovaný exemplár obutý na efektných 20-palcových kolesách s pneumatikami s relatívne nízkym profilom na kvalitných asfaltoch doslova exceloval. Schopný podvozok dokáže na technickejších cestných úsekoch dôveryhodne maskovať pohotovostnú hmotnosť cca 1,9 tony. Adaptívne tlmiče disponujú širokým spektrom nastavenia tuhosti, ktoré je možné regulovať aj mimo predprogramované jazdné režimy.
Vo kombinácii s tuhšie nastavenou charakteristikou dokáže novinka pri svižných prejazdoch cez tiahle zákruty precízne eliminovať prirodzene vyššie ťažisko spojené s logickými náklonmi karosérie. Súčasťou už spomenutého príplatkového Performance balíka je už automaticky taktiež progresívna charakteristika riadenia. Veľké rodinné SUV dokáže aj vďaka nemu pri temperamentnejšej jazde vyčariť prvotne nečakané úsmevy. Za rýdzo zážitkový limit skúšanej konfigurácie považujem paradoxne inak výborný a všestranný turbodiesel pod prednou kapotou.

Druhou stranou mince kombinácie 20-palcových kolies a zážitkového vyladenia je o niečo „buchotavejší“ prejav smerom od podvozka spojený s prejazdom cez priečne nerovnosti, resp. iné už o niečo výraznejšie nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. V komfortnom, resp. individuálne najmäkšom nastavení dokáže podvozok takpovediac „dýchať,“ resp. inými slovami „pochytať“ väčšinu klasických nedokonalostí, vrátane zvlnených povrchov typických pre množstvo ciest nižších kategórií.
Komfortné limity testovanej konfigurácie sa dostavia pri svižnejšej jazde už po reálne rozbitejších lesných cestách. Veľkým kolesám prirodzene nevoňajú ani prejazdy cez výraznejšie prepadliny s ostrými hranami. V prípade užívateľskej orientácie na čo najväčší SUV aspekt budú s určitosťou lepšou voľbou kolesá s menším priemerom a pneumatikami s veľkorysejším bočným profilom.

Charakteristiku jazdného prejavu dokáže citeľne ovplyvniť voľba jazdného režimu. Pestrá ponuka zahŕňa príkladne „plachtiaci“ Eco mód, neutrálne natavenie Normal, režim Comfort, impulzívnejšie nastavenie Sport či mapy pre sneh a offroad. Počas testu som napriek tomu najčastejšie využíval poslednú alternatívu v podobe personalizovateľného nastavenia Individual, vrátane preferovaného nastavenia odozvy adaptívnych tlmičov. Všeobecnou ozdobou novej generácie modelu Kodiaq je precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Pod plne akceptovateľnú akustickú pohodu vrátane vyššieho rýchlostného tempa sa s určitosťou podpísal už spomínaný dôraz na čo najlepšie obtekanie vzduchu. Palec hore dávam taktiež príkladne odizolovanému motorovému priestoru.
Pod prednou kapotou testovaného exempláru sa ukrýva všestranne orientovaná naftová klasika. Najnovšia verzia moderného a zároveň úsporného turbodiesla 2,0 TDI si stále vystačí bez akéhokoľvek elektrického dopingu. Verzia s pohonom 4×4 sa automaticky kombinuje s výkonnejšou verziou vyladenou na 193 koní. Príkladne kultivovaná pohonná jednotka dokáže už pomerne veľkému SUV udeliť v drvivej väčšine bežných situácií plne dostatočnú jazdnú dynamiku. Naftový agregát sa rozhodne nestratí ani pri plnom zaťažení, resp. pohybe v topograficky náročnejšom teréne. Medzi prednosti skúšanej motorizácie radím taktiež reálne energický prejav v stredných resp. otáčkach čo je dôležitým faktorom pri bezpečných predbiehacích manévroch.

O veľmi kultivovaný pocit z pohonného reťazca sa stará súhra pohonnej jednotky so 7-st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou. V tejto disciplíne zaznamenal Kodiaq výrazný medzigeneračný pokrok. Štandardne dodávaný automat už našťastie nemá tendenciu držať pohonnú jednotku pri bežnej jazde vrátane režimu v zbytočne nízkych otáčkach. V praxi pohotovo a precízne radiaca prevodovka je naopak prispôsobená čo najefektívnejšiemu využívaniu optimálneho krútiaceho momentu. Režim manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom dáva najväčší zmysel pri jazde v teréne spojenej s opatrnejším zdolávaním výraznejších nerovností.
Vďaka pohonom všetkých kolies sa nový Kodiaq rozhodne nestratí ani mimo spevnených ciest. Parameter svetlej výšky s hodnou cca 186 mm vyslovene nenadchne, no zároveň ani neurazí. Už v bežných, resp. cestných režimoch dokáže inteligentná štvorkolka prijemne pohotovo prenášať silu na kolesá s lepšou trakciou. Do náročnejších podmienok je najvhodnejšia mapa Offroad zahŕňajúca už aj zjazdový asistent. V danom nastavení si novinka bez prílišnej námahy poradil aj s náročnejším krížením náprav. Pri o niečo dlhšom trápení v teréne musím taktiež pochváliť pomerne dobre nadimenzovanú dvojspojkovú konštrukciu prevodovky, ktorá sa na moje prekvapenie nemala tendenciu prehrievať ani pri dlhšom využívaní 4×4 potenciálu. Všeobecne dobrý pocit pri zdolávaní terénnych zlomov na moje prekvapenie narušila nižšia torzná tuhosť karosérie. Daný nedostatok sa s prispením pazvukov najviac prejavia pri odľahčení niektorého z kolies. Pri častejšom využívaní v teréne stojí z tohto dôvodu, obdobne ako pri kolesách, na zváženie doplatku za panoramatickú strechu.

Mozaiku dospelého a bezpečného SUV kompletizujú dobre vyladené bezpečnostné a asistenčné systémy. Palec hore dávam dobre fungujúcemu adaptívnemu tempomatu, ktorý je užitočným pomocníkom pri dlhých presunoch. Škoda zároveň nezabudla ani pohotovú možnosť deaktivácie legislatívne povinných pomocníkov vrátavane upozornenia na čo i len minimálne prekročenie rýchlosti. Daný úkon je možno okrem iného uskutočniť priamo prostredníctvom multifunkčného volantu.
Moderný a energický turbodiesel si svoje opodstatnenie dokáže príkladne obhájiť pri efektívnej prevádzke spojenej so zmysluplným apetítom. Výsledný testovaný priemer sa ustálil na sympatickej hodnote 6,5 l/100 km. Nameraná hodnota zahŕňajúca aj výjazdy mimo spevnených ciest stále korešponduje s výrobcom udávaným rozptylom. So spotrebou 6,4 litra pri ustálenom diaľničnom tempe je naftový Kodiaq zároveň ideálnym diaľničným krížnikom. Pri prioritnom využívaní na okreskách vyobrazil palubný počítač spotrebu 5,6 l/100 km. Najsmädnejšie bol testovaný exemplár podľa očakávania pri prioritnom využívaní v meste, kde sa nameraná spotreba zastavila na hodnote 7,2 l/100 km.

A celkový dojem?
Príchod novej generácie veľkého SUV Kodiaq sa v posledných mesiacoch zaradil medzi najočakávanejšie počiny značky Škoda. Druhé pokračovanie úspešného príbehu vsádza na istotu a v praxi ešte viac rozvíja cnosti rovnomenného predchodcu. Uhladenejší, no stále svalnatý dizajn dopĺňa moderný a priestranný interiér prešpikovaný množstvom kreatívnych nápadov. Racionálnou ozdobou testovaného exempláru je taktiež úsporný turbodiesel v kombinácii s pohonom všetkých kolies.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Kodiaq 2,0 TDI SCR Evo (193 koní) 4×4 Selection
Dĺžka: 4 758 mm
Šírka: 1 864 mm
Výška: 1 659 mm
Rázvor: 2 791 mm
Objem kufra: 910 litrov
Motor: vznetový (nafta)
Pohon: všetkých kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 142/193
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1792-1964 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,8 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,0 – 6,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,5 l/100 km
Pneumatiky: Hankook Ventus Evo SUV
Verzia/cena
Škoda Kodiaq 2,0 TDI SCR Evo (193 koní) 4×4 Selection (testovaný model) od 42 270 €
Škoda Kodiaq 1,5 TSI ACT (150 koní) 4×2 Selection od 39 470 €