Suzuki môžeme označiť ako špecialistu na racionálne automobily s férovou cenovkou. Japonci si mimo toho urobili silné renomé aj v kategórii automobilov s pohonom všetkých kolies. Na výzvy neustále sa sprísňujúcej emisnej politiky sa už aj Suzuki vydalo formou elektrifikácie. I keď automobilka aktuálne ešte nemá v našom priestore v ponuke čistý elektromobil, tak jej prakticky kompletné modelové portfólium je už dnes elektrifikované. V princípe jednoduchú nadstavbu v podobe mild-hybridej výpomoci Suzuki ponúka pri atmosférických, ale aj prepĺňaných motorizáciách. Elektrifikácia sa už približne rok vzťahuje aj na obľúbené SUV SX4 S-Cross. Horúcou novinkou je v tomto prípade možnosť kombinácie mild hybridu a automatickej prevodovky, čo bol aj hlavný dôvod nášho testu.
Suzuki SX4 S-Cross s mild-hybridnou zážihovou motorizáciou 1,4 Boosterjet hybrid, skombinovanou s novou 6 st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých štyroch kolies a výbave Elegance. Automobil nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Suzuki.
Rýchle fakty:
- Automobilka Suzuki sa snaží stavať v prvom rade racionálne automobily s férovou cenovkou. Japonskou odpoveďou na čoraz väčšiu popularitu modelov s vyššou stavbou bol už v roku 2006 obľúbený Crossover SX4. Druhá generácia obohatená o prívlastkom S-Cross posunula pôvodný koncept, vďaka nárastu rozmerov a vnútorného priestoru, citeľne viac smerom k rodinnej orientácii.
- Aktuálne sa aj Suzuki vo výraznej miere sústredí na elektrifikáciu. Prívlastkom hybrid sa pýši už aj obľúbený model SX4 S-Cross s prepracovanou pohonnou jednotkou 1,4 Boosterjet, obohatená o mild hybrid. Horúcou novinkou v ponuke je 6 st. automatická prevodovka.
- Po facelifte z roku 2017 dostalo kompaktné SUV s logom Suzuki kompletne modifikovanú prednú časť. V princípe jednoduchý dizajnový koncept s uhladenými líniami a krivkami dokáže reálne zaujať aj po rokoch. Vďaka tomu možno dizajn testovaného exempláru pokojne označiť ako nadčasový.
- jednoduchý a užívateľský prívetivý koncept panuje aj v interiéri. Suzuki si v tomto smere dáva maximálne záležať, na čo najjednoduchšom ovládaní jednotlivých funkcií. Mnohé detaily v kabíne, ale už na druhej strane zároveň prezrádzajú skutočný vek vozidla.
- Návrat automatickej prevodovky, ktorú už je možné kombinovať aj mild hybridom v praxi ocenia predovšetkým vodiči preferujúci jazdný komfort. Testovaný pohonný reťazec si podľa očakávania rozumie veľmi dobre aj po užívateľskej stránke s nenápadným mild hybridnom. Konkurenčnou výhodou a zároveň ozdobou modelu Suzuki SX4 S-Cross ostáva aj naďalej veľmi schopný pohon všetkých kolies.
Fotogaléria Suzuki SX4 S-Cross
Ak si odmyslime rebrandované novinky Suzuki, v podobe modelov kompaktného kombi Swace a Across, tak kompaktné SUV SX4 S-Cross predstavuje najlepšiu rodinnú alternatívu tejto automobilky. Pôvodný a mimoriadne obľúbený model s označením SX4 sme pritom premiérovo spoznali v roku 2006.
Duchovný nástupca z roku 2013 si v názve síce zachoval označenie SX4, no po veľkostnej a priestorovej stránke šlo o takpovediac revolučný model. Japonci aj preto do názvu pridali aj prívlastok S-Cross. Z nového modelu sa stal veľmi rýchlo úspešný bestseller. Okrem špičkovému pomeru medzi nadobudacou cenou a následne získanou hodnou, mal zástupca z krajiny vychádzajúceho slnka nad mnohými konkurentmi navrch aj v podobe dostupnosti veľmi schopnej „štvorkolky.“ Aktuálna generácia modelu SX4 S-Cross podstúpila v roku 2017 pomerne zásadnú modernizáciu, v rámci ktorej sa citeľne zmenil aj jej vzhľad.
V minulom roku zaznamenal S-Cross, súčasne s imidžovejšie ladeným súrodencom Vitara, ďalšiu zásadnú modernizáciu. Tá bola zameraná primárne na pohonné ústrojenstvo. Vzhľadom na neustále sa sprísňujúcu európsku emisnú politiku, doprialo Suzuki hybridnú technológiu SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki), po atmosférických pohonných jednotkách v modeloch Swift a Ignis, aj prepĺňanej motorizácii z radu Boosterjet.
Pod rovnakým obchodným označením 1,4 Boosterjet sa s príchodom mild-hybridu ukrýva v princípe nová pohonná jednotka. Konštrukčnými zmenami prešiel kompresný pomer či vstrekovací tlak paliva. Kompaktná a ľahká hybridná nadstavba čerpá elektrickú energiu z malej 0,38 kWh batérie, ktorá nijako neobmedzuje praktickú resp. priestorovú stránku. Hybrid pozostáva zo 48 V siete integrovanej do štartér generátora. Ten zároveň supluje aj funkciu klasického alternátora. Aj keď samotná elektro-sústava nedokáže bez asistencie spaľovacieho motora roztáčať kolesá, tak jej výkon na úrovni 14 koní vypomáha spaľovaciemu motoru predovšetkým pri rozjazdoch a akcelerácii.
Celkový výkon novej motorizácie 1,4 Boosterjet Hybrid paradoxne mierne klesol na súčasných 129 koní. Motorová novinka sa ale v porovnaní s nehybridným predchodcom môže pochváliť vyšším krútiacim momentom, ktorý dosahuje hodnotu 235 Nm. Suzuki svoj hybridný pohon ponúka vo verziách s pohonom len predných, ale aj všetkých štyroch kolies. Z hľadiska dostupných prevodoviek, je alternatívou pôvodného 6-st. manuálu po novom už aj nový 6-st. automat klasickej koncepcie.
Obyčajne neobyčajný vzhľad
Keď Suzuki ukázalo v roku 2017 svetu faceliftovú podobu modelu SX4 S-Cross so zásadne prepracovanou prednou časťou, tak na svoj obľúbený model strhlo veľkú vlnu pozornosti. Z pôvodne dizajnovo „sivej myši” segmentu sa stalo SUV, ktoré dokáže zaujať. Na majestátnejší a ambicióznejší vzhľad si postupne zvykli aj jeho prvotní odporcovia. Výrazne sa pod to pričinili aj neustále pribúdajúce modely S-Cross na našich cestách. Aj dnes možno vzhľad testovaného modelu pokojne označiť ako nadčasový. S-Cross totiž dokáže po vizuálnej stránke stále veľmi dobre maskovať svoj reálny vek.
Predným partiám dominuje výrazná maska chladiča s vertikálnymi chrómovými lamelami a noblesným efektom. Drsnejší a v princípe aj odolnejší SUV nádych tu naopak pripomína predný nárazník s masívnym ochranným oplastovaním. Na prvý pohľad „jednoduchá“ svetelná technika disponuje full LED technológiou. Reálny svetelný účinok za tmy vyslovene nenadchne, ale zároveň určite ani neurazí.
Pri pohľade z profilu ponuka SX4 S-Cross uhladené a pomerne konzervatívne línie. SUV nádych aj v tomto prípade znova podčiarkuje výrazne ochranné oplastovanie, ktoré pri skúšanej konfigurácii ozvláštnila štýlová lišta v kontrastnej farbe. Testovaný S-Cross vo výbave Elegance v kombinácii s efektnou oranžovou metalízou Canyon Brown opticky taktiež zaujme aj svojimi elegantnými 17 palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin.
Jednoduché a v princípe konzervatívne línie bez náznaku akýchkoľvek módnych výstrelkov ponúka model SX4 S-Cross aj v prípade zadných partií. Masívny zadný nárazník okrem kontrastnej ozdobnej lišty v striebornom odtieni ozvláštňuje centrálne umiestnená hmlovka. Proporčne veľké koncové svetlá aj v tomto prípade disponujú LED technológiou. Na prítomnosť hybridnej technológie pod prednou kapotou upozorňuje samostatný štítok Hybrid situovaný na piatych dverách.
Príjemne jednoduchý interiér
Suzuki SX4 S-Cross sa na nič nehrá ani v interiéri, s už na prvý pohľad jednoduchou architektúrou palubnej dosky. Japonci v tomto prípade jednoznačne uprednostnili užívateľskú prívetivosť pred módnymi výstrelkami. Na druhej strane platí, že v porovnaní so stále sviežim exteriérom je v kabíne už reálne cítiť skutočný vek testovaného modelu.
S-Cross sa v rámci materiálovej skladby palubnej dosky spolieha prevažne na tvrdšie plasty. Veľmi spokojný som bol aj napriek tomu s precíznym dielenským opracovaním a lícovaním jednotlivých dielov. To vo finále pomáha dotvárať adekvátne hodnotný dojem.
Predovšetkým konzervatívnejšia klientela dokáže v praxi oceniť klasický koncept prístrojového panela s prehľadnými analógovými budíkmi a jednoduchým palubným počítačom. Suzuki na rozdiel od sesterského modelu Vitara, na moje prekvapenie, nateraz modelu SX4 S-Cross nedoprialo farebný displej! Z praktickej stránky zamrzí ešte o niečo viac aj „retro tykadlové“ prepínanie palubného počítača. Súrodenecké modely umiestnené hierarchicky nižšie v tomto smere okrem tyčinky už ponúkajú aj pohodlné prepínanie údajom prostredníctvom tlačidla na volante!
Ergonómiu aj napriek tomuto nedostatku možno vo všeobecnosti označiť ako silnú stránku testovaného modelu. Ako príklad poslúži nielen prehľadný samostatný modul klimatizácie s hardwarovými tlačidlami, ale napríklad aj dostatočne veľké ovládacie tlačidla vrátane deaktivácie funkcie štart/stop vľavo pod volantom.
Dotyk moderny naopak reprezentuje dotyková obrazovka infotaimentu. Samotné rozhranie je už dôverne známe aj z iných modelov značky Suzuki. A ani samotný infotaiment dnes už v rámci konkurenčného boja nepôsobí najmodernejším či najinovatívnejším dojmom. Drobné nedostatky kompenzuje po funkčnej stránke obstojnou grafikou s peknými farbami či logikou ovládania. Reálne spokojný som bol aj s kvalitou obrazu parkovacej kamery. Z dostupných funkcii tu okrem navigácie nechýba ani moderná mobilná konektivita s podporou Apple Car Play, resp. Android Auto.
Suzuki ponúka pomerne vtipné riešenie v rámci ovládania hlasitosti audia. Klasický hardwarový otočný ovládač v tomto prípade nahradila na prvý pohľad neintuitívna dotyková plôška. Aj toto imidžové riešenie ale možno v praxi označiť ako plne funkčné a použiteľné.
Suzuki SX4 S-Cross optimálne podčiarkuje SUV koncept aj v rámci vyššieho posedu s reálne veľmi prijemným prístupom na palubu. Na prvý pohľad nenápadné predné sedačky záujmu z hľadiska cestovného komfortu prijeme mäkkým čalúnením, s dostatočne nadimenzovaným sedákom a operadlom. Vďaka optimálnemu tvarovaniu predného stĺpika a uchytením spätných zrkadiel som bol v praxi spokojný aj s celkovým výhľadom z vozidla.
Rodinná orientácia sa naplno prejavuje aj v druhom rade. Z hľadiska priestorových pomerov pre zadných pasažierov je na tom S-Cross v porovnaní s imidžovejším modelom Vitara citeľne lepšie. Komfortne a pohodlne sa tu odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. V rámci cestovného cestovného komfortu je možné prednastaviť sklon operadiel v dvoch pohodách. Za nedostatok možno označiť absenciu dobíjacích slotov, ale predovšetkým chýbajúce samostatne výduchy ventilácie pre druhý rad sedadiel. Na USB vstupoch Suzuki S-Cross šetrí všeobecne, keďže jediný slot na sparovanie mobilného telefónu sa nachádza „len“ v lakťovej opierke.
Nároky bežnej rodiny dokáže Suzuki SX4 S-Cross s prehľadom uspokojiť aj pri batožinovom priestore. Základná kapacita s hodnotou 430, resp. 440 litrov sa odvíja od momentálne polohy operadiel v druhom rade. Kufru s pravidelným tvarom by vo finále celkom pristalo viac úchytov, háčikov resp. iných kotviacich pomôcom. Praktickú stránku na druhej strane výrazne zlepšuje polohovateľná medzipodlaha. Toto riešenie umožňujú vytvorenie optimálnej roviny pri konfigurácii so sklopenými zadnými sedačkami. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje 1296 litrov.
Testovaný exemplár v druhej najvyššej verzii Elegance reálne poteší veľmi bohatou výbavou bez nutnosti dodatočných individuálnych príplatkov. Zo všetkých dostupných prvkov stoja za zmienku napr.: parkovacie senzory po celom obvode vozidla, vstavaná navigácia alebo elegantné 17 palcové disky kolies. Prvky ako cúvacia kamera, bezkľučový prístup a štartovanie alebo vyhrievanie predných sedadiel sú pritom dostupné už aj v nižšej výbave Premium. V úplnom základe ponúka S-Cross dokonca aj adaptívny tempomat, LED svetlomety či automatickú klimatizáciu.
Úspornejší multitalent
Suzuki SX4 S-Cross dokáže po jazdnej stránke zaujať nielen aktuálnou novinkou v podobe kombinácie mild-hybridného pohonu s automatom, ale aj všestranným nadaním. Daná vlastnosť prakticky dokonale podčiarkuje zmysel a poslanie vozidiel typu SUV, ktoré by už z princípu mali byť, čo najvšestrannejšie a najuniverzálnejšie.
Japonskí konštruktéri prekvapili pri modeli S-Cross vyletením podvozka. Pruženie sa v tomto prípade vyznačuje až nečakanou tuhosťou, čím má testovaný kúsok o niečo bližšie k športu ako komfortu! V rámci jazdných vlastností pôsobí toto kompaktné SUV aj napriek prítomnosti mild-hybridnej sústavy stále príjemne ľahkým, skvele ovládateľným, ale aj celkovo agilným dojmom.
Naznačený talent podvozka sa pri dynamickej jazde prejaví naplno predovšetkým na kvalitnom cestnom povrchu. V tomto prípade dokáže S-Cross pri aktivovanom režime Sport, dokonca vyčariť úsmev na tvári. A to predovšetkým pri športovejšej jazde na obľúbenej technickej okreske plnej zákrut. K dokonalosti v tomto smere chýba snáď len o niečo viac spätnej väzby smerom od inak príjemne strmého riadenia. Druhou stranou mince predstavuje fakt, že S-Cross dokáže pri rýchlom prejazde cez sériu za sebou nasledujúcich nerovností z času na čas znervóznieť.
Za konštrukčne mladšími konkurentmi testovaný model mierne zaostáva v disciplíne odhlučnenia interiéru pri vyššom rýchlostnom tempe. Postupne sme sa prepracovali k samotnému pohonu. Určitou výhodou mild-hybridu v kombinácii s automatickou prevodovkou je fakt, že v rámci správania pri jazde a komplexnej užívateľskej stránke sa elektrifikovaný S-Cross v princípe nijako neodlišuje od starších neelektrifikovaných súrodencov.
Samotný proces rekuperácie nie je v tomto prípade aj vzhľadom na veľkosť batérie vyslovene výrazný a citeľný. Tzv. plachtenie resp. brzdenie motorom tu aj preto prebieha podvedomo prirodzene. Na práve prebiehajúcu rekuperáciu vodiča upozorňuje rozsvietený piktogram dobíjajúcej sa batérie viditeľný na prístrojovom paneli. Funkciu hybridného pohonu je okrem toho možné sledovať aj v rámci samostatnej záložky palubného počítača.
Vzhľadom na emisnú politiku stratil nový motor 1,4 Boosterjet s v porovnaní s rovnomenným predchodcom pri celkovom výkone 11 koní. Úbytok konských síl ale v reálnej praxi kompenzuje vyšší krútiaci moment. Maximálny výkon 129 koní možno aj preto, v rámci bežného používania pri ľahkom rodinnom crossoveri, označiť ako plne postačujúci. Prijemná je rovnako aj pocitová jazdná dynamiku. Pod adekvátne svižné zrýchlenia a rozjazdy sa v praxi podpísal práve elektrický doping mild-hybridej sústavy. Testované Suzuki SX4 S-Cross si zároveň zaslúži veľký palec hore aj za nečakane pohotové reakcie na plynový pedál.
Japonci sa dôkladne pohrali aj s celkovým vyladením pohonnej jednotky v kombinácii s automatom klasickej koncepcie. Zmeny jednotlivých prevodov prebiehajú podľa očakávania veľmi hladko a prirodzene. Prevodovka dokáže zároveň predovšetkým v športovom móde veľmi efektívne pracovať aj s dostupnosťou optimálneho krútiaceho momentu.
Automatickú prevodovku klasickej koncepcii s hydrodynamickým meničom treba pri modeli SX4 S-Cross v prvom rade chápať ako konformnú voľbu. Z hľadiska úspory paliva je na tom podľa samotnej automobilky prekvapivo o niečo lepšie alternatíva s klasickou manuálnou prevodovkou. V rámci spotreby paliva ale na konci testu rozhodne nesklamal ani automat. S najvyšším apetítom na úrovni cca 7-litrov treba v tomto prípade logicky počítať na diaľnici. O niečo malo úspornejší bol testovaný S-Cross pri jazde v meste. Mild hybridu, ale aj v tomto prípade v rámci spotreby, najviac svedčí pohodová jazdy mimo mesto so spotrebou ľahko nad 5-litrovou hranicou. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci týždňového testu nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 6,5 l/100 km. Tento údaj reálne zodpovedná vrchnej hranici toho, čo oficiálne deklaruje aj samotný výrobca.
Okrem východiskového režimu Auto a športového módu ponúka inteligentný pohon všetkých kolies All Grip aj dve konfigurácie pre jazdu v teréne. A práve svojimi terénnymi schopnosťami v kombinácii s nízkou hmotnosťou dokáže testovaný S-Cross zahanbiť aj mnoho konkurentov. Už v základe schopný pohon všetkých kolies dokáže v móde pre sneh a blato zdolať aj náročnejšie terénne prekážky. Alternatívnou možnosťou je režim Lock s uzavretým pomerom prenosu výkonu medzi nápravami v pomere 50/50. Ako limitujúci faktor pre jazdu v teréne sa v tomto prípade aj preto paradoxne javí faktor svetlej výšky na úrovni 18 cm.
A celkový dojem?
Suzuki SX4 S-Cross je nielen na našom trhu obľúbenou stálicou. Žiadaným a zároveň očakávaným osviežením ponuky je príchod komfortnej automatickej prevodovky, ktorú je možné kombinovať so sofistikovanou mild-hybridnej motorizáciou 1,4 Boosterjet. Testovaný model, ale aj v tejto konfigurácii ostáva aj naďalej sám sebou. Za rozumnú cenu získa jeho majiteľ stále predovšetkým racionálne a všestranne použiteľné SUV.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Suzuki SX4 S-Cross 1,4 Boosterjet Hybrid 4WD Elegance
Dĺžka: 4 900 mm
Šírka: 1 785 mm
Výška: 1 585 mm
Rázvor: 2 600 mm
Objem kufra: 430-440 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 95/129
Krútiaci moment Nm: 235
Pohotovostná hmotnosť: 1290-1315 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2 – 6,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,5 / 100 km
Pneumatiky: Continental Conti Eco Contact
Verzia/akciová cena
Suzuki SX4 S-Cross 1,4 Boosterjet Hybrid 4WD Elegance (testovaný model) od 24 200 €
Suzuki SX4 S-Cross 1,4 Boosterjet Hybrid 2WD 6MT Comfort od 18 330 €
Recenzia
Suzuki SX4 S-Cross 1,4 Boosterjet Hybrid 4WD Elegance
Dĺžka: 4 900 mm Šírka: 1 785 mm Výška: 1 585 mm Rázvor: 2 600 mm Objem kufra: 430-440 litrov Motor: zážihový mild-hybrid Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 95/129 Krútiaci moment Nm: 235 Pohotovostná hmotnosť: 1290-1315 kg Maximálna rýchlosť km/h: 190 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s Prevodovka: automatická Počet stupňov: 6 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,2 – 6,5 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,5 / 100 km Pneumatiky: Continental Conti Eco Contact
Výhody
- Všestranne využitie + priestranný interiér
- Schopný pohon všetkých kolies All Grip
- Racionálny a cenovo dostupný hybrid
Nevýhody
- Niektoré detaily odzrkadľujúce vek vozidla
- Slabšie odhlučnenie priestoru pre posádku pri vyššom rýchlostnom tempe
- Prepínanie údajov palubného počítača
Suzuki SX4 S-Cross 1,4 Boosterjet Hybrid 4WD Elegance DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu