Toyota je už niekoľko rokov po sebe stabilne najväčšou automobilkou našej planéty. Modely giganta z krajiny vychádzajúceho slnka sa tešia globálnej obľube aj vďaka spoľahlivosti a konštrukčnej robustnosti. Na trhoch na čele s Európskou úniou, teda v priestore kde je veľmi dôležitým faktorom aj prísna emisná politika, sa identická značka teší obľube aj vďaka svojim vyspelým hybridom. Symbolom sofistikovaného, resp. samonabíjacieho hybridného pohonu sa stala práve Toyota a Japonci sa chcú sa na ďalší vývoj tejto konštrukcie prioritne orientovať aj v budúcnosti. Toyota ale zároveň neignoruje ani segment 100% elektromobilov. Do vývoja čisto batériových elektromobilom z rodiny bZ už automobilka investovala značné zdroje. Dopyt po danom type pohonu dokáže v našom priestore už dnes pokryť koncepčne zaujímavý SUV-elektromobil Toyota BZ4X a pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť preveriť jeho špičkovú verziu s pohonom všetkých kolies.
Nový model Toyota BZ4X v prostrednej výbavovej verzii Prestige, 71,4 kWh batériou a dvojicou elektromotorov so systémovým výkonom 217 koní, nám na test zapožičala spoločnosť AT Toyota Žilina.
Rýchle fakty:
- Aj keď je Toyota dlhodobým lídrom v segmente elektrifikovaných pohonov, tak s príchodom moderného plne elektrického modelu Japonci otáľali predsa len o niečo dlhšie. Prvým členom v budúcnosti rozsiahlej rodiny Beyond Zero elektromobilov je atraktívne SUV bZ4X.
- Toyota bZ4X je postavená na úplne novej platforme e-TNGA vyvinutej špeciálne pre batériové modely a k dispozícii je s pohon predných, ako aj všetkých štyroch kolies. Nedávna technologická, presnejšie softwarová modernizácia so sebou priniesla dlhší dojazd, nižšiu spotrebu, ako aj rýchlejšie nabíjanie.
- Zaujímavý a nepozeraný dizajn nového modelu Toyota bZ4X prináša v jednom balení veľmi zaujímavý mix aerodynamickej čistoty, SUV robustnosti a zároveň aj športovej príchute.
- Interiér nového modelu Toyota bZ4X vyťažil priestorové maximum z pre elektromobily tradičné dlhého rázvoru náprav. Pomerne futuristický koncept s minimalistickým nádychom zaujme netradičným riešením vyvýšeného prístrojového panela. Plne elektrická novinka ostáva zároveň verná aj precíznej ergonómii s množstvom klasických ovládacích prvkov.
- Po jazdnej stránke zaujme nová Toyota bZ4X precízne vyladeným podvozkom. Bezproblémovú filtráciu bežných nerovností dopĺňa aj citeľná istota pri svižnej jazde. Batériová novinka s pohonom všetkých kolies dnes patrí aj medzi elektromobily s najväčším nadaním pre jazdu v teréne. Za príjemné prekvapenie tu možno označiť aj pomerne nízke nároky na spotrebu elektrickej energie.
Fotogaléria Toyota bZ4X
Automobilový gigant z krajiny vychádzajúceho slnka je dnes jednoznačným lídrom v segmente full-hybridných, resp. samonabíjacích hybridov. Elektrifikovanú revolúciu zážihových pohonných jednotiek odštartovala v roku 1997 prvá generácia modelu Prius. Dnes má Toyota v ponuke už piatu generáciu tohto sofistikovaného a zároveň efektívneho elektrifikovaného pohonu. Obrovský globálny úspech hybridnej technológie, ktorá sa postupne rozšírila vo väčšinového modelového portfólia, zaistil japonskej automobilke taktiež potrebný komfort z hľadiska produkcie flotilových emisií.
Napriek tomu má Toyota už za sebou aj epochu v segment čisto elektrického pohonu. Málokto vie, že dobovým súputníkom prvej generácie modelu Prius bola aj čisto elektrická verzia SUV modelu RAV4 EV. Dnes relatívne vzácny automobil bol vo svojom čase určený prioritne pre trh v americkej Kalifornii. Čisto elektrická „Ravka“ bola za veľkou mlákou následne odvodená ešte aj od druhej generácie tohto obľúbeného modelu. Túto v princípe experimentálnu fázu spolu s progresom hybridov, Toyota naplno rozvinula pri vzniku výradne elektrickej platformy e-TNGA.
Na danom batériovom základe ako prvý moderný elektromobil s logami Toyota debutoval v uplynulom roku model bZ4X. Pod na prvý pohľad krkolomným označením sa ukrýva skratka Beyond Zero, určená pre rad bezemisných modelov značky, ktorú následuje číselné označenie veľkosti. Identickú rodinu len prednedávnom rozšíril už aj menší model bZ3, ktorý je nateraz dostupný prioritne v Ázii. Testovaný exemplár sa po rozmerovej stránke radí do kompaktného SUV segmentu. V disciplíne vnútorného priestoru je hierarchicky umiestnený nad najnovšou evolúciou obľúbeného modelu RAV4. Zaujímavosťou elektrickej novinky je s odmyslením si najnovšieho multimediálneho systému, bohatej palety bezpečnostných a asistenčných systémov tretej generácie Toyota Safety Sense aj dostupnosť sofistikovaného pohonu všetkých kolies, ktorý vznikal v spolupráci so značkou Subaru.
Horúcou novinkou modelu Toyota bZ4X je príchod technologických, resp. softwarových vylepšení. Tie sa okrem nižšej spotreby energie a dlhšieho dojazdu postarali napríklad aj o rýchlejšie nabíjanie akumulátora s kapacitou 71,4 kWh. To, že si Toyota z hľadiska spoľahlivosti verí aj pri elektrických modeloch dokazuje záruka zachovania minimálne 70% kapacity batérie aj po 8-rokoch používania vozidla! Novinka je na našom trhu k dispozícii v dvoch verziách s pohonom len predných, resp. všetkých štyroch kolies. Dostupnejší „jednomotorový“ model s poháňanou prednou nápravou disponuje výkonom 204 koní a špičková verzia AWD XMode s dvojicou elektromorov je vyladená na 217 koní.
Opticky robustný elektromobil
Dizajn plne elektrického modelu Toyota bZ4X je plne autonómny a zároveň aj originálny. Aj napriek už podvedome prítomnej výraznej optickej robustnosti doplnenej o futuristickú atmosféru si tu tvorcovia kriviek dali v mimoriadnej miere záležať aj na celkovej aerodynamike vozidla. Dynamický nádych tu pripomína na pomery kompaktných SUV modelov pomerne nízka silueta karosérie.
Efektným predným s prakticky kolmým sklonom dominuje aerodynamicky uhladená a jednoliata silueta bez tradičnej masky, ktorú plne elektrické modely nepotrebujú. Za jej optickú náhradu možno označiť kontrastne čiernu líniu oddeľujúcu siluetu kapoty od modulu nárazníka. Na daný dizajnový prvok plynule nadväzujú dynamicky úzke predné svetlomety. Z technologického hľadiska sú už od testovanej prostrednej výbavy štandardom precízne pracujúce full LED-ky s adaptívnou Matrix funkciou. Z funkčnej stránky ich radím k nateraz najlepším svetlám, s ktorými som sa pri modeloch značky Toyota stretol. Vo všeobecnosti precízne pracujúca funkcia tieňovania má okrem svetelného výkonu potešila aj inteligentnou nadstavbou. Tá napríklad pri jazde na diaľnici reaguje veľmi dobre aj na kamióny jazdiace v protismere. Modul predného nárazníka s robustným oplastovaním spodnej časti dotvárajú efektné a zároveň funkčné postranné prieduchy usmerňujúce obtekanie vzduchu.
Vizuálna robustnosť nového modelu Toyota bZ4X vyžaruje aj z jeho bočnej siluety s originálne hranatým nádychom. Veľmi výrazné ochranné oplastovanie tu okrem bočných prahov zdobí aj modul vo všeobecnosti svalnatých blatníkov. To, že to testovaný exemplár lakovaný v príplatkovej sivej-kovovej metalíze, myslí s terénom vážne podčiarkuje aj racionálna voľba kolies a profilu pneumatík. Prostredná výbava Prestige využíva stále prioritne racionálny 18-palcový rozmer s adekvátnou bočnou výškou pneumatiky. Výhodou plne elektrickej zástavby sú aj kolesá umiestnené takmer až v rohoch karosérie. Daná konštrukcia už podvedome evokuje precízne vyladenie jazdných vlastností.
Aj pri pohľade zozadu je vizuálnou dominantou testovaného exempláru, okrem robustnosti aj dôraz na čo napreparovanejšiu aerodynamiku. Zaujímavo a zároveň atraktívne v tomto kontexte pôsobí napríklad strešný spojler s neprehliadnuteľnými postrannými „krídelkami.“ Na efektné obtekanie vzduchu sa novinka spolieha aj pri absencii zadného stierača, čo je pri plne elektrických modeloch veľmi častým javom. Futuristicky tvarované koncové svetlá, ktorých výbežky zabiehajú hlboko do bočného profilu karosérie evokujú písmeno ypsilon. Hru na efekt za tmy ešte viac násobí kompletne svietiaca LED linka, ktorá svetlomety vzájomne prepája. Vo všeobecnosti masívny a oplastovaný zadný nárazník ozvláštňuje efektný náznaku difúzora.
Priestranný interiér s originálnou atmosférou
Plne elektrická Toyota bZ4X zaujme aj vo svojom interiéri. Koncept pracoviska vodiča vyžaruje už na prvý pohľad špecifickou atmosférou. Líniovo jednoliaty dizajn resp. architektúru palubnej dosky ozvláštňuje do priestoru vystúpený modul prístrojového panela. Dané riešenie možno v porovnaní s ostatnými modelmi najväčšej svetovej automobilky označiť ako originálne a zároveň neopozerané.
Za užitočný SUV detail tu považujem precízne prekrytie prahov dverí. Japonci si dali veľmi záležať na skladbe materiálov. Testovanému exempláru v prostrednej výbave Prestige s precíznou kvalitou dielenského opracovania v tejto disciplíne nemožno uprieť jasnú snahu o prírodný resp. ekologický nádych. Polokožené čalúnenie sedadiel evokujúce teplo domova dopĺňa originálna tkanina na palubnej doske. Na dobovú módu reaguje bZ4X aj efektnými, no na mechanické poškodenia náchylnejšími vysokolesklými plochami, ktoré si našli svoje miesto na takmer celom stredovom tuneli.
Elektromobil s logami značky Toyota si aj napriek dizajnovo minimalistickému nádychu palubnej dosky zaslúži pochvalu aj za precíznu ergonómiu. V princípe všetky dôležité funkcie vozidla sa stále ovládajú prostredníctvom klasických tlačidiel usporiadaných v logických moduloch.
Na ich moderný „virtuálny“ ekvivalent presedlal samostatný modul klimatizácie v priestore pod dotykovou obrazovkou. Z užívateľského hľadiska chválim príjemnú veľkosť tlačidiel ako aj ich logické rozmiestnenie, vďaka čomu sa termomanažment vozidla reguluje adekvátne prívetivo aj pri jazde. Najdôležitejšie funkcie vrátane regulácie teploty sa zároveň stále ovládajú takpovediac klasicky. Prémiovou nadstavbou klimatizácie je v prípade testovaného exempláru jej automatická funkcia. Dané riešenie zahŕňa aj automatickú reguláciu vyhrievania sedadiel a volantu a v praxi som bol s jeho prácou nadmieru spokojný. Veľmi dobre vymyslenou nadstavbou je aj funkcia „Môj priestor,“ ktorá aj počas nabíjania vozidla automaticky udržiava v kabíne prednastavený tepelný komfort.
Za koncepčný unikát testovaného exempláru možno označiť vyvýšený a vzhľadom na optimálny výhľad aj pomerne oddialený prístrojový panel. Plne grafické prostredie sa vyznačuje jednoduchým a dobre čitateľným konceptom s čiernym podkladom. Dominantný budíkový ekonomer, kde po technologickej modernizácii pribudlo už aj užitočné percentuálne vyobrazenie aktuálneho stavu batérie, môže vďaka decentnej miere personálnej konfigurácie dopĺňať vodičom preferovaný údaj z palubného počítača.
Medzi technologické pýchy modelu Toyota bZ4X sa radí aj najnovšia verzia palubného infotainmentu Toyota Smart Connect. Okrem jemnej a prepracovanej grafiky musím v tomto prípade pochváliť aj veľmi pohotové reakcie na dotykové povely. Prostredná výbava Prestige už disponuje 12,3 palcovou dotykovou obrazovkou so vstavanou cloudovou navigáciou. S odmyslením si podpory dopravných obmedzení by som v prípade elektromobilu s určitosťou privítal aj automatické vyobrazenie nabíjacích staníc v okolí vozidla.
Aj užívateľské prostredie dostupných podmenu sa vyznačuje jednoduchým a maximálne prehľadným konceptom bez zbytočnej hry na efekt v podobe sofistikovaných animácií. Chybičkou na kráse, ktorá kazí celkový grafický dojem je panoramatický kamerový náhľad so slabším rozlíšením. Moderná mobilná konektivita funguje v prípade môjho Android zariadenia, klasicky teda cez káblové spojenie.
Smartpone je možné odložiť pre toto zariadenie do určenej priehradky na stredovom tuneli s funkciou indukčného nabíjania. Rozmerovo väčšie zariadenie v kombinácii s pripojeným káblom sa ale už pod uzatvárateľný kryt nezmestí. Ergonomickou zaujímavosťou testovaného exemplára je absencia klasického priečinku v priestore pred spolujazdcom. Nahradiť ho dokáže šikovne navrhnutá stredová konzola s obrovským úložným priestorom v jej spodnej časti, kde taktiež nechýbajú zarážka na mobilné zariadenie a prítomnosť zdrojových koncoviek.
Príjemne vyvýšeným posedom za volantom je z modelu bZ4X plnohodnotné SUV. Pri mojej výške cca 185 cm som si veľmi rýchlo našiel aj optimálnu pozíciu za volantom s nerušeným pohľadom na vyvýšený prístrojový panel. Z hľadiska rozhľadu z vozidla chválim aj prepracované uchytenie spätných zrkadiel. Dôraz na ergonomickú prívetivosť dopĺňa optimálne tvarovaný volant. S na prvý pohľad veľkým množstvo klasických tlačidiel som sa po funkčnej stránke zžil prakticky okamžite. Užívateľsky príjemnú atmosféru v sumári podčiarkujú aj dostatočne nadimenzované predné sedačky s príjemne komfortnou výplňou, ktoré sú pohodlné aj pri dlhších presunoch.
Z elektrického konceptu s „natiahnutým“ rázvorom náprav ťaží novinka značky Toyota aj v druhom rade. Zadní pasažieri majú reálne k dispozícii až nečakane vzdušný priestor so značnou rezervou pre kolená. To platí aj v prípade, že sa za seba usadia dvaja urastení dospeláci. Cestovný komfort pre zadných cestujúcich ešte viac umocňuje prirodzená pozícia lavice s príjemne mäkkým čalúnením a možnosťou nastavenia sklonu delených zadných operadiel. Potencionálneho prostredného pasažiera môže aj napriek takmer ideálne rovnej podlahe obmedzovať pomerne masívne ústie stredového tunela. Na ňom si našli svoje miesto výduchy ventilácie a zdrojové koncovky.
Nároky bežnej rodiny zastreší nová Toyota bZ4X aj pri batožinovom priestore. Jeho základná prepravná kapacita dosahuje plne akceptovateľný objem 452 litrov. Aj napriek prítomnosti elektromotora je možné medzipodlahu v prípade potreby decentne znížiť. V zadnej časti si našiel svoje miesto zároveň aj adekvátne veľký priečinok vhodný na odloženie nabíjacích káblov a iných drobností. Prepravu neforemných predmetov umožňuje konfigurácii so sklopenými delenými zadnými operadlami a prakticky ideálne rovnou podlahou. Drobná funkčná výčitka smeruje k výplniam bočných stien. Tie zdobí len jednoduchší plastový povrch, ktorý je náchylnejší na nechcené mechanické škrabance. Veľký palec hore, si naopak, zaslúžia fixačné pomôcky či elektronické zatváranie batožinového priestoru, na ktorom je k dispozícií aj praktické tlačidlo na uzamknutie celého vozidla.
Testovaná Toyota bZ4X poteší adekvátne bohatou výbavou už aj pri prostrednom stupni Prestige. Automatickou súčasťou danej konfigurácie sú napr. adaptívne matrix svetlomety, ambientné podsvietenie interiéru, polokožené čalúnenie, vyššie spomínané elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, vyhrievanie predných sedadiel, vyhrievaný volant, vstavaná navigácia alebo parkovacie senzory po celom obvode vozidla v kombinácii so zadnou parkovacou kamerou. V rámci výhodného ópiového paketu Safety môže do výbavy pribudnúť panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla a kompletný balík asistenčných systémov zahŕňajúci monitorovanie pozornosti vodiča či sledovanie premávky za vozidlom.
Elektrický dobrodruh
Aj keď už dnes trh s novými automobilmi disponuje veľmi pestrým spektrom čisto elektrických modelov, tak batériová novinka s logami značky Toyota dokáže napriek tomu zaujať svojou filozofiou. Špičkovo vyladené jazdné vlastnosti na čele s nízkym ťažiskom a nezávislým zavesením všetkých kolies dopĺňa v tomto prípade a pre daný typ pohonu stále pomerne unikátna offroad nadstavba. V praxi vyladili Japonci svoj elektromobil vyladili tak, aby okrem bežných ciest zvládol prekonať aj nástrahy terénu, ktoré sú už aj za hranicou bežných SUV-modelov.
Nový technický základ v podobe platformy e-TNGA počas testu príjemne prekvapil optimálne kompromisným vyladením. Aj s prispením prioritne racionálnych 18-palcových diskov verzie Prestige dokáže testovaný exemplár veľmi suverénne filtrovať bežné nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. Nová bZ4X prekvapila svojim precízne fungujúcim a zároveň pohodlným podvozkom aj pri svižnej jazde po lesných cestách s horším povrchom. V pozitívnej miere sa to podpísala aj sympatická pohotovostná hmotnosť. Tá v porovnaní s mnohými konkurenčnými elektromobilmi atakuje „len“ cca 2-tonovú hranicu. Pohodu na palube pri bežnej jazde dotvára taktiež príjemné akustické odhlučnenie priestoru pre posádku. Reálne spokojný som bol aj s obratnosťou vozidla, ktorá opäť veľmi pripomína klasické SUV-modely kompaktnej veľkosti.
Precízna práca s váhou a nízkym ťažiskom sa odrazila aj pri precíznom vyladení podvozka pri dynamickej jazde. Nová Toyota bZ4X sa do zákrut vrhá až nečakane suverénne. Autentické, no rozhodne nie príliš dramatické náklony karosérie pomáha maskovať príjemne strmé a zároveň komunikatívne riadenie. Za najslabší článok nedočkavosti, pri simulovanom teste prudkého vyhýbacieho manévru možno v prípade testovanom exempláru označiť zimné pneumatiky. Reálne schopnosti podvozka prevyšujú v princípe racionálne vyladenie systémového výkonu. Ten aj pri testovanej dvoj-motorovej alternatíve prevyšuje základný variant s pohonom prednej nápravy len veľmi symbolicky.
V prípade verzie s pohonom všetkých kolies tak má vodič prostredníctvom pedála akcelerátora k dispozícii systémových 217 koní, resp. 336 Nm. Oba rovnako výkonne elektromotory generujú identických 109 koní. Pri bežnej jazde je podľa palubnej grafiky aj napriek stálemu pohonu všetkých kolies takmer v každej situácii o niečo viac iniciatívny predný elektromotor.
Aj keď elektrická novinka s logami značky Toyota nepatrí pri akcelerácii z miesta medzi tzv. lámačov väzov, tak na nedostatok jazdnej dynamiky sa tu bude stážovať lén málokto. Výhodou čisto batériových automobilov je okamžitý nástup maximálneho krútiaceho momentu. Reálne spokojný som bol aj so sebaistými predbiehacími manévrami na okresných komunikáciách. Určitý dynamický deficit sa tu v porovnaní s násobne výkonnejšími elektromobilmi prejaví len pri pružných zrýchleniach v rýchlostnom spektre v okolí u nás povolených diaľničných limitoch.
Charakter jazdy dokáže v symbolickej miere ovplyvniť o niečo málo benevolentnejší mód Eco. Jeho prioritou je precíznejšia práca so zotrvačnosťou vozidla. Zásobárňou elektrickej energie je prioritne opäť racionálna batéria s kapacitou 71,4 kWh. Reálna využiteľnosť batérie je ale na úrovni približne 64 kWh. Pre Japoncov ostala aj po technologickej aktualizácii hlavným poslaním trvácnosť akumulátora spojená s maximálnou ochranou jeho využiteľnej kapacity aj po rokoch používania vozidla.
Sofistikovanosť elektrického pohonu potvrdil model bZ4X počas testu svojou prepracovanou rekuperáciu. Napríklad pri dlhšom klesaní z horského prechodu, dokázal testovaný exemplár vrátiť spať do batérie citeľne viac elektrickej energie ako drvivá väčšina konkurentov v identických podmienkach. V základnom nastavení nemá ponúkaná intenzita rekuperácie, dostupná po uvoľnení pedála akcelerátora, pocitovo príliš ďaleko k správaniu, ktoré je príznačné aj pre klasické full-hybridy s logom Toyota. Druhou užívateľskou alternatívou rekuperácie je aktivácia citeľne intenzívnejšieho módu prostredníctvom tlačidla na palubnej doske. V tomto prípade a kombinácii s predvídavou jazdou je možné plne elektrickú novinku už ovládať takmer výhradne len prostredníctvom „plynového“ pedálu.
Vítanou zmenou technologického upgradu je aj navýšenie palubného výkonu vstavenej nabíjačky z pôvodnej hodnoty 6,6 kW na 11 kW. Pri využití adekvátnej domácej infraštruktúry je možné batériu naplno nabiť za necelých 7-hodin. Maximálny podporovaný výkon pri dlhých presunoch a využívaní DC stojanov s jednosmerným prúdom dosahuje podľa automobilky 150 kW. Testovacia prax ukázala o niečo nižší výkon. Prioritou elektromobilu s logami značky Toyota ostáva v tejto disciplíne aj naďalej maximálna ochrana batérie. Reálna výkonová krivka aj preto začína v porovnaní s konkurenciou klesať o niečo rýchlejšie. Na optimálne zotavenie batérie z cca 20 na 70% je pri adekvátnom stojane potrebný približne pol hodinový časový interval.
O niečo pomalšie nabíjanie na „rýchlostojanoch“ ale dokáže japonská novinka vykompenzovať efektívnou prevádzkou a príjemne nízkou spotrebou elektrickej energie. Výsledný priemer sa na konci testu ustálil na hodnote 18,2 kWh/100 km. Počas dní v stále teplotne príjemnom jesennom počasí bol priemerný apetít s hodnotou 17,4 kWh/100 km ešte o niečo nižší. Naopak, chladnejšie a daždivé dni s permanentným využívaním klimatizácie a častejšími presunmi po diaľnici sa podpísali pod stále sympatickú spotrebu 20,8 kWh/100 km. Pri predvídavej jazde čisto v meste klesla spotreba pod hodnotu 16 kWh. S len o niečo málo vyšším odberom energie (+1,4 kWh), treba počítať pri prioritnom využívaní na okresných komunikáciách. Sklamaním v disciplíne spotreby energie nebola ani diaľnica. Tu si testovaný bZ4X pripísal odber 25,2 kWh/100 km. V daných podmienkach je možné počítať s dojazdom cca 250 diaľničných kilometrov. V kombinovaných podmienkach nie je žiadnou utópiou reálny maximálny dojazd blížiaci sa k 400 km hranici.
Obdobnú spotrebu ako na diaľnici si nový model Toyota bZ4X pripísal aj pri pomalšej jazde v náročnejších terénnych podmienkach. Z hľadiska offroad vyladenia patrí testovaný exemplár celkom jednoznačne k najlepším elektromobilom súčasnosti. Už pri bežnom nastavení je veľkou výhodou elektrického pohonu možnosť jemnučkého dávkovania výkonu. Ešte viac „citu“ v tomto kontexte prináša aktivácia terénneho režimu xMode. Jeho prvý stupeň s názvom sneh a štrk pracuje, čo najefektívnejšie s aktuálne dostupnou trakciou jednotlivých kolies v snahe zabrániť neefektívnemu preklzu.
Na podmočenom blatovom podklade sa ako lepšia voľba ukázal druhý stupeň s názvom hlboký sneh a blato. V danom nastavení je už k dispozícii výrazný výkon, vďaka ktorému sa dokázal testovaný exemplár doslova „prehrabať“ už aj cez reálne hlboké blato. Pri nemalej váhe elektromobilu je veľkou výhodou terénneho rozhrania aj permanentne prítomný zjazdový asistent. Aktivovaný režim xMode sa zároveň pri „zaradení“ parkovania a následnej aktivácii režimu jazdy vyznačuje pocitovo nepríjemným mechanickým kopancom. V náročných podmienkach som ocenil aj tzv. balónové pneumatiky na 18-palcových diskoch a možnosť aktivácie plynulej jazdy v pomalom tempe prostredníctvom tzv. terénneho tempomatu. Najväčším terénnym limitom bZ4X ostáva svetlá výška necelých 18 cm v kombinácii s nájazdovými uhlami. Pri neplánovanom kontakte podlahy s nástrahami terénu môže prísť veľmi vhod aj reálne precízna mechanická ochrana batérie umiestnenej v podlahe vozidla.
Moderný rozmer elektrickej novinke s logami značky Toyota pridáva aj záplava dobre fungujúcich asistenčných systémov. Reálne premotivovaným dojmom ale v tomto kontexte pôsobí až senzor v hornej časti volantu, ktorý permanentne sníma pozornosť vodiča.
A celkový dojem?
Nový model Toyota bZ4X je prvou reakciou najväčšej automobilky sveta na aktuálny trend batériových modelov. Dizajnovo zaujímavé a priestorovo veľkorysé SUV ukrýva zaujímavú technológiu plne elektrického pohonu. Všeobecne precízne vyladeným jazdným vlastnostiam v prípade testovaného exempláru s pohonom všetkých kolies sekundujú presvedčivé offroad schopnosti. Nedávna technologická modernizácia so sebou zároveň priniesla, nižšiu spotrebu elektrickej energie, predlžený dojazd i rýchlejšie nabíjanie.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Toyota bZ4X 71,4 kWh AWD XMode Prestige
Dĺžka: 4 690 mm
Šírka: 1 860 mm
Výška: 1 650 mm
Rázvor: 2 850 mm
Objem kufra: 452 litrov
Motor: elektrický
Pohon: všetkých kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 160/217
Krútiaci moment Nm: 336
Pohotovostná hmotnosť: 2005 kg
Maximálna rýchlosť km/h: –
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 1-stupňová
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 16,3 – 18,1 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 18,2 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 411 – 458 km
Výkon rýchlonabíjania: 150 kW
Pneumatiky: Hankook Winter i*cept evo3
Verzia/cena
Toyota bZ4X 71,4 kWh AWD XMode Prestige (testovaný model) od 55 790 €
Toyota bZ4X 71,4 kWh FWD Comfort od 48 990 €