Japonskému automobilovému gigantu ide karta. Aj napriek náročným mesiacom si Toyota v minulom roku upevnila pozíciu automobilovej jednotky. Na starom kontinente, vrátane Slovenska, patrí zároveň medzí najprogresívnejšie rastúce značky! Japonci sa dlhodobo radia medzi globálnych lídrov v kľúčovom SUV segmente. V jej európskom portfóliu, ale donedávna, šokujúco, absentoval zástupca v populárnom segmente malých crossoverov. Všetko zmenil príchod nového model Yaris Cross. Kým väčšina konkurentov stavia svoje malé crossovery v štýle o niečo viac zdvihnutých hatchbackov, tak Toyota vsádza na atraktívny koncept drsného drobca. Tradičným esom v rukáve je aj v tomto prípade hybridný pohon, ktorý pri špičkových verziách vyšperkoval dokonca aj pohon všetkých kolies. My sme pri prvom teste, napriek tomu siahli po dostupnejšej alternatíve reprezentovanou nehybridnou predokolkou!
Nový model Toyota Yaris Cross s benzínovou motorizáciou 1,5 Dynamic Force, skombinovanou so 6-st. manuálnou prevodovkou a prostrednej výbave Comfort, nám na test zapožičala spoločnosť AT Toyota Žilina.
Rýchle fakty:
- Svetová automobilová jednotka má v portfóliu pestré spektrum SUV modelov. Na starom kontinente, napriek tomu Toyota ešte donedávna neponúkala malý crossover, teda zástupcu B-SUV segmentu. Status quo zmenil príchod úplne nového modelu Yaris Cross.
- Vstupná brána do sveta SUV značky Toyota je po technickej stránke inšpirovaná najnovšou generáciou modelu Yaris. Oproti malému hatchbacku, ale crossover v každom smere povyrástol. Yaris Cross je zároveň ako jeden z mála zástupcov daného segmentu dostupný aj s pohonom všetkých kolies.
- Originálny dizajn sa radí medzi hlavné zbrane nového modelu. Toyota Yaris Cross, pôsobí robustne a odolne. Dokonalý SUV look v sumári vyšperkovala taktiež nadštandardná veľkosť podvozka.
- V porovnaní s originálnym zovňajškom, architektúra palubnej dosky kopíruje súrodenecký model Yaris. Výhodou testovaného modelu je príjemne vyvýšený posed skombinovaný s dobrým výhľadom. Priestorové pomery v druhom rade zodpovedajú zvyklostiam daného segmentu.
- Pre značku Toyota je v prvom rade príznačný vyspelý hybridný pohon. Na konci dňa, možno ale celkom jednoznačne, za príjemné prekvapenie označiť aj nehybridnú benzínovú atmosférickú klasiku, skombinovanú so 6-st. manuálnou prevodovkou.
Fotogaléria Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris je tu s nami už od roku 1999. Malý a obľúbený hatchback sa počas svojej existencie zaradil k synonymám tradičnej japonskej spoľahlivosti. Aktuálne má automobilka vo svojej ponuke už jeho štvrtú generáciu, ktorá uzrela svetlo sveta v na konci roka 2019. Toyota okrem klasického 5-dverového modelu ponúka aj ultimátnu 3-dverovú verziu GR Yaris, ktorá má svoj základ vo svete rýchlostných skúšok. Do rovnomennej rodiny Yaris v roku 2020 premiérovo pribudol úplné nový SUV ekvivalent s názvom Yaris Cross.
S pôvodným hatchbackom novinku spája predovšetkým identický technický základ, reprezentovaný modernou platformou GA-B. V rámci dizajnu a celkovej filozofie, ale Yaris Cross ponúka svoj autentický pohľad na svet! Malé SUV je oproti hatchbacku po rozmerovej stránke citeľne dlhšie, zároveň o niečo širšie a logicky aj vyššie! Identický tu zostal len rázvor náprav. Oproti konkurencii má novinka s logom Toyota v rukáve aj ďalší unikátny tromf.
Nový model si je totiž možné nakonfigurovať aj s pohonom všetkým kolies! Pod trakciu zadných kolies bez priameho mechanického prepojenia sa aj v tomto prípade podpísal inovatívny hybridný pohon značky Toyota. Koncepčne identickú štvorkolku Japonci už dlhšie využívajú, napríklad pri hybridných modeloch CH-R alebo RAV4.
Vstupnou bránou do sveta modelu Yaris Cross je čisto benzínová atmosférická 3-valcová motorizácia 1,5 Dynamic Force s výkonom 125 koní. Danú pohonnú jednotku je možné kombinovať buď so 6-st. manuálnou prevodovkou, alebo CVT automatom Multidrive S. Konštrukčne obdobná motorizácia poslúžila aj ako základ pre technologicky vyspelejší samonabíjací hybrid 1,5 Hybrid Dynamic Force s výkonom 116 koní. Elektrifikovaná motorizácia sa kombinuje výhradne s automatickou e-CVT prevodovkou. Okrem verzie s pohonom prednej nápravy je v tomto prípade už k dispozícii aj vrcholná verzia s pohonom všetkých kolies!
Svalnatý drobec
Originálny, robustný a zároveň aj neopozeraný vzhľad je jednou z hlavných devíz testovaného modelu. Japonci sa v porovnaní s väčšinou konkurentov rozhodli svojmu zástupcovi zo segmentu malých crossoverov do DNA vštepiť, takpovediac, plnohodnotný SUV nádych. Po vizuálnej stránke naň najviac odkazuje vysoká stavba karosérie v kombinácii s opticky nadpriemernou svetlou výškou. S rovnomenným malým hatchbackom novinku s prívlastkom Cross v rámci vonkajších proporcií spája prakticky len názov.
Dizajnovo jednoduchým, resp. menej členitým predným partiám s výrazným zastúpením plôch lakovaným vo farbe karosérie, dominuje rozmerovo menšia maska chladiča. Na prirodzenú robustnosť nadväzuje široký nárazník s dobré vyriešeným nájazdovým uhlom. Dynamický nádych tu naopak reprezentujú predovšetkým výrazné postranné prieduchy. V prípade testovanej verzie s najvyššou verziu svetelnej techniky, sa práve v tomto priestore nachádza vertikálna trubica LED denného svietenia skombinovaná so smerovkami s identickou technológiou. Modul hlavných BiLED svetlometov disponuje v rámci segmentu presvedčivým svetelným výkonom. Samozrejmosťou už v úplnom základe je dokonca aj funkcia automatického prepínania diaľkového módu!
Pri pohľade z profilu nová Toyota Yaris Cross okrem vyššej stavby karosérie a svalnatých blatníkov, zaujme krátkymi prevismi. Tie sú v offroad ponímaní paralelou pre schopné nájazdové resp. prejazdové uhly. Opticky drsný nádych pripomína ochranné oplastovanie spodnej časti karosérie. Prahy so skoseným smerom dovnútra sú opäť inšpirované svetom terénnych automobilov. Na ochrannom prahu druhého paru dverí si svoje miesto našiel decentný štítok s označením modelu. 17- palcové disky kolies testovaného exempláru reprezentujú pomyselný stred ponuky. Okrem štýlového dizajnu stále disponujú pneumatikami s adekvátnou výškou bočného profilu.
Za vizuálnu dominantu zadnej časti možno označiť efektné koncové LED svetlá s opticky naznačeným vzájomným prepojením a horizontálnou grafikou svetelného podpisu. Vystúpený svetelný modul s ostrými líniami Yaris Cross zároveň opticky rozširuje. Rovnaké konštatovanie platí aj pre dizajnovo jednoduchý, no zároveň masívny zadný nárazník s efektne zakomponovanými vertikálnymi odrazovými plochami. Priznaná výfuková koncovka si vďaka veľkorysej svetlej výške našla svoje miesto vpravo pod nárazníkom. Pod celkovo pútavý efekt testovanej konfigurácie sa bezpochyby podpísala i výrazná modrá metalíza.
Dômyselné prepracovaný interiér
Preferovaného SUV konceptu sa nová Toyota Yaris Cross drží aj z hľadiska interiéru. Aj keď architektúra palubnej dosky v princípe kopíruje bežný Yaris, tak reálnych odlišností je v kabíne podstatne viac ako sa na prvý pohľad môže zdať. Na úvod, ale musím pochváliť kvalitatívnu stránku. Aj keď je testovaná novinka vstupnou branou so SUV sveta značky Toyota, tak automobilka si tu dala veľmi záležať na precíznom dielenskom opracovaní. V rámci daného segmentu vozidiel si veľké uznanie zaslúži aj skladba použitých materiálov s hojným zastúpením kvalitných obkladov.
Architektúru palubnej dosky chcem pochváliť aj za rozumné navrhnuté a v praxi aj reálne využiteľné odkladacie priečinky, na čele s poličkou na smartphone situovanej v priestore pod modulom infotainmentu. Koncept ovládacích prvkov ponuka vyvážený mix tradičnej konzervatívnosti a moderných riešení. Do prvej kategórie patrí napríklad tradičné japonské „korýtkové“ ovládanie vyhrievania sedadiel s dvomi polohami. Ako vyslovené konzervatívne, ale zároveň dokonale funkčné, možno pri testovanej konfigurácii označiť aj klasický hardwarový modul manuálnej klimatizácie. Automatická nadstavba je v tomto prípade výhradnou záležitosťou hybridného pohonu, resp. dvoch najvyšších výbav.
Na moderné automobilové trendy reflektuje „hybridný“ prístrojový panel. Postranné prehľadné analógové budíky vypĺňa veľký centrálny displej palubného počítača s možnosťou konfigurácie dvoch zobrazovacích layoutov ukazovateľa rýchlosti jazdy. Z užívateľskej stránky tu chcem okrem prehľadnosti a pomerne intuitívneho ovládania pochváliť kvalitnú farebnú grafiku a komunikáciu v slovenskom jazyku.
Ako digitálnu revolúciu testovaného modelu, možno jednoznačne označiť komplexne nový palubný infotainment! Práve v tejto oblasti evolučne staršie modely značky Toyota, za najnovšími modernými trendmi dnešným dotykových obrazoviek predsa len zaostávali. Nové rozhranie s jemnou grafikou ponúka reálne obrovský skok smerom vpred!
Okrem stále prehľadného a užívateľský prijemného menu, som bol veľmi spokojný aj s pohotovými reakciami na dotyk. Výnimkou je v tomto smere navigácia. Prebudenie mapových podkladov trvá pri každom naštartovaní pomerne dlho. V položkách menu samozrejme nechýba prítomnosť modernej mobilnej konektivity pre obe platformy. Funkčnosť vylepšujú postranné hardwarové skratky, vrátane dostupnej regulácie hlasitosti audia. Japonci si palec hore v sumári rozhodne zaslúžia, aj za o niečo matnejší povrch, ktorý nie je až tak náchylný na nechcené odtlačky prstov.
Hlavnou výhodou SUV konceptu modelu Toyota Yaris Cross, je príjemný vyvýšený posed za volantom doplnený o príjemný výhľad prakticky do všetkých strán. Na šoférsku atmosféru na palube odkazuje športový trojramenný volant optimálnej veľkosti. Veľkoryso nadimenzované predné sedačky s prijemne mäkkým čalúnením poskytnú dostatok komfortu aj urastenejším pasažierom. Dlháni tu môžu mať pri z hľadiska komfortu, predovšetkým pri dlhých trasách, problém snáď len s postupne sa citeľne zužujúcimi dverovými opierkami. Na druhej strane, jedným dychom dodávam, že novinka značky Toyota je stále prioritne koncipovaná ako mestský automobil.
Zaužívané zvyklosti zo segmentu malých SUV kopíruje nová Toyota Yaris Cross aj v druhom rade. Ešte pred vstupom do tohto priestoru „prekvapia“ zadné dvere, ktoré je možné otvoriť len do pomerne malého uhla. Toto môže čiastočne sťažiť, napríklad inštaláciu detských sedačiek. Vzadu sa vo finále adekvátne pohodlne odvezú nielen deti, ale aj dvojica štandardne urastených dospelých. Vyšších pasažierov už môže limitovať predovšetkým priestor na kolená.
Počas zimného testu s krátkymi dňami mi z užívateľského hľadiska v druhom rade najviac chýbal veľmi častý neduh moderných automobilov, teda chýbajúce samostatné osvetlenie zadnej časti kabíny. Jeho absencia v kombinácii s tmavým stropom za tmy sťažuje „lovenie“ drobných predmetov na zadných sedačkách.
Batožinový priestor testovaného SUV Toyota Yaris Cross s nehybridným pohonom ponúka v základe veľmi slušný objem na úrovni 397 litrov. V priestore pod podlahou, Toyota aj v tomto prípade v štandardne tradične počíta „len“ s lepiacou sadou. Bočné steny batožinového priestoru, na moje prekvapenie, nedisponovali žiadnymi háčikmi, resp. inými fixačnými pomôckami vhodnými na ukotvenie menších predmetov. Japonci, tu ale zvolili kreatívny prístup pri tenučkom krycom plate. To sa dokáže čiastočne prispôsobiť neforemnému nákladu. Zároveň ho je možné, v porovnaní s pevným variantom pri preprave veľkých predmetov v konfigurácii so sklopenými zadnými operadlami (objem 1097 litrov), taktiež jednoduchšie uskladniť.
V rámci výbavy je na tom novinka veľmi dobre už v úplnom základe. Už základný model Yaris Cross disponuje napríklad bohatou nádielkou asistenčných systémov. Testovaná konfigurácia v druhom najdostupnejšom výbavovom stupni Comfort ponúka prvkami ako: parkovacia kamera, nové multimediálne rozhranie Toyota Touch 2, kožený volant a hlavicu radiacej páky či dažďový senzor. Vlastnú konfiguráciu si je aj v tomto prípade možné vyšperkovať dvoma zvýhodnenými paketmi. Tie okrem navigácie s rozhraním Toyota Smart Connect, zahŕňajú napríklad aj výkonné Bi-Led svetlá!
Čaro nehybridu
S odmyslením si úžitkového modelu Hilux je to už pomerne dlhá doba, čo v našej redakčnej garáži parkovala Toyota bez hybridnej motorizácie. Samozrejme, aj v tomto prípade platí, že práve moderný hybridný pohon je v rámci technológií výkladnou skriňou značky Toyota. Japonci, ale našťastie nezanevreli na opačnú stranu barikády. Aj dnes sa nájde dostatok zákazníkov, ktorí z rôznorodých dôvodov vo finále preferujú práve neelektrifikované pohonné jednotky. V prospech nehybridnej verzie logicky hovorí aj nižšia cenovka, resp. možnosť kombinácie s klasickou manuálnou prevodovkou.
V sumári je len chvályhodné, že Toyota medzi hybridnými a nehybridnými verziami nerobí po jazdnej stránke žiadne bolestivé kompromisy. Dôkazom toto je napríklad schopný podvozok. Až nečakane suverénne a všestranné jazdné vlastnosti sa tu konštruktérom podarilo dosiahnuť, aj napriek jednoduchšej konštrukcii zadnej nápravy. V pozitívnom svetle sa pod to podpísala, aj na dnešné pomery, veľmi nízka pohotovostná hmotnosť. Nehybridná Toyota Yaris Cross váži cca 1,2 tony.
Vyladenie pruženia má v testovanej konfigurácii so 17-palcovými kolesami, o niečo bližšie k športovej tuhosti ako k vyslovene plavnému komfortu. Sebaistý podvozok, ale napriek tomu, dokáže ochotne spracovať väčšinu bežných nerovností našich ciest. Výhodou športovejšej charakteristiky, v kombinácii s citeľne tuhou konštrukciou karosérie, sa najviac prejaví pri dynamickejšej jazde. Nový Yaris Cross sa aj pri svižnejšom tempe vrátane prejazdov cez tiahle zákruty, na moje prekvapenie, svoju relatívne vysokú stavbu nakláňa len minimálne!
Aj napriek príjemne strmému riadeniu a výkonnej brzdnej sústave, toto malé SUV, ale logicky nebolo skonštruované ako zážitkové náčinie. Testovaný model svojho vodiča v sumári už podvedome nabáda skôr k rozvážnemu jazdnému štýlu. Danej filozofii v princípe zodpovedá aj pohonná jednotka pod kapotou. Testovaný, čisto benzínový atmosférický 3-valec 1,5 Dynamic Force, s výkonom 125 koní, ponúka oproti svojmu hybridnému súrodencovi pomerne veľa konštrukčných zmien. Tou najzásadnejšou, je v mojich očiach priamy vstrek paliva. Benzínová pohonná jednotka si tu dokonca aj dnes vystačí bez prítomnosti funkcie štart/stop!
Celkovou charakteristikou príjemne kultivovaná pohonná jednotka, prezrádza svoju konštrukciu s nepárnym počtom valcov najviac zvukovou farbičkou. V hornej tretine otáčkomera možno jeho zvukový prejav pokojne označiť ako vyslovene drsný a temperamentný. Lineárny nástup krútiaceho momentu znamená, že pohonnú jednotku pri bežnej jazde nie je vôbec potrebné príliš vytáčať. Motor má dostatok sily už aj tesne pod hranicou 2-tisíc otáčok. Vďaka manuálnej prevodovke si je tu pri vyšších otáčkach, zároveň kedykoľvek možné vychutnať tiež zážitkovejší charakter točivej japonskej atmosféry, doplnený o postupne gradujúcu výkonovú krivku!
Pod obstojnú a pocitovo slušnú jazdnú dynamiku, sa citeľne podpísala klasická 6-st. manuálna predovka s krátkymi prvými prevodmi. Nadšenci manuálneho radenia s určitosťou ocenia presnosť kulisy skombinovanej s adekvátne dlhými dráhami radenia. Menej skúsení vodiči sa môžu pri práci so spojkovým pedálom spoľahnúť na funkciu iMT. Tá automaticky pracuje s vhodnými otáčkami, čím sa pri rozjazde a nešetrnou prácou so spojkou eliminuje možnosť nechceného zhasnutia pohonnej jednotky.
Výkonové limity sú najviac cítiť pri pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe. Nová Toyota Yaris Cross sa napriek tomu, rozhodne nestratí ani na diaľnici. Ako prijemné prekvapenie možno v rámci zimných podmienok označiť výslednú spotrebu paliva. Malé SUV značky Toyota bolo v testovanej konfigurácii s odmyslením si terénnej vložky najsmädnejšie v meste. Tu treba počítať s apetítom v okolí 7-litrovej hranice. O niečo úspornejšie je možné jazdiť pri ustálenom diaľničnom tempe. Pohyb po klasických okreskách novinka v teste zvládla teste pod 6-titrovou hranicou. Výsledný testovací priemer sa na konci testu nakoniec ustálil na akceptovateľnej hodnote 6,4 l/100 km, čo takmer presne zodpovedalo aj tomu, čo sľubuje samotný výrobca.
V rámci testu sme novinku s predným pohonom preverili aj v teréne. Funkčné vyladenie trakčnej kontroly v tomto prípade potvrdilo strmé stúpanie na snehovom podklade, ktoré malé SUV s trochou predvídavosti, zvládlo až nečakane dobre! Nájazdové uhly a svetlá výška, ktorá reálne pôsobí veľkorysejším dojmom ako je výrobcom udávaných 17 cm, sú jednoznačným prísľubom aj pre väčšie terénne dobrodružstvá. Tie, si v budúcnosti preverím pri teste verzie s pohonom všetkých kolies.
Pri testovanej konfigurácií s manuálnou prevodovkou, si Toyota Yaris Cross vo finále zaslúži veľkú pochvalu aj za precízne vyladenie asistenčných systémov, kde je funkcia adaptívneho tempomatu veľmi dobre prispôsobená aj ručnému radeniu!
A náš celkový dojem?
Nová Toyota Yaris Cross prináša do segmentu malých crossoverov svieži vietor. Aj keď tu podľa automobilky ide prioritne o mestské SUV, tak novinka vďaka svojmu robustnému vzhľadu, v porovnaní s väčšinou konkurentov tento rozmer citeľne prekonáva! Japonský automobilový gigant je zaslúženou svetovou jednotkou na poli hybridného pohonu. V teste, ale svoje opodstatnenie celkom jednoznačne obhájila cenovo dostupnejšia neelektrifikovaná verzia skombinovaná s manuálnou prevodovkou.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Toyota Yaris Cross 1,5 Dynamic Force Comfort
Dĺžka: 4 180 mm
Šírka: 1 765 mm
Výška: 1 595 mm
Rázvor: 2 560 mm
Objem kufra: 397 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 92/125
Krútiaci moment Nm: 153
Pohotovostná hmotnosť: 1110-1225 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,7-6,2 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4/ 100 km
Pneumatiky: Nokian WR Snowproof
Verzia/cena
Toyota Yaris Cross 1,5 Dynamic Force Comfort (testovaný model) od 18 190 €
Toyota Yaris Cross 1,5 Dynamic Force Active od 16 990 €