Rok 2019 sa pri značke Toyota nesie v znamení mohutnej modelovej ofenzívy. V európskych showroomoch najväčšej automobilky z krajiny vychádzajúceho slnka, sa postupne objaví minimálne 7 zásadných noviniek. Z už dostupných modelov je to nová generáciu modelového radu Corolla, európsky navrátilec v podobe limuzíny Camry, ako aj piate pokračovanie legendárneho SUV Toyota RAV4. Práve posledný spomenutý model púta z portfólia noviniek asi najväčšiu pozornosť. A niet sa čo čudovať. Bol to práve model RAV4, ktorý v roku 1994 prakticky založil dnes tak populárny segment kompaktných SUV. Toyota si úspešne buduje svoj kredit aj vďaka legendárnej spoľahlivosti a technologickému „know how“. Do druhej kategórie patrí v prvom rade hybridná technológia. Vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky Toyota, sme dostali príležitosť otestovať práve špičkovú hybridnú verziu RAV4 s pohonom 4×4.
Nový model Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD o výkone 222 koní, skombinovaný s automatickou e-CVT prevodovkou, v prostrednej výbave Comfort, nám na test zapožičala spoločnosť AT a.s. Žilina, autorizovaný predajca vozidiel Toyota v žilinskom regióne.
Rýchle fakty:
- Toyota RAV4 v roku 1994 prakticky založila kategórii kompaktných SUV. V tých časoch šlo o prelomové vozidlo, ktoré v jednom balení kombinovalo výhody bežných automobilov, s priblížením k svetu skutočných offroadov.
- Testovaná novinka je v celkovom poradí už 5 generáciou tohto modelu. Nový RAV4 je postavená na modulárnej platforme TNGA, s nezávislým zavesením všetkých kolies.
- Toyota RAV4 podľa očakávania z ponuky úplne vypustila naftové motorizácie. nahrádza ich najnovšia generácia Hybridného pohonu, ktorého základ predstavuje atmosférický zážihový motor s objemom 2,5 litra!
- Toyota RAV4 poteší svojim priestranným interiérom aj rodinne orientovaných záujemcov. Hybridný systém, na rozdiel od predchodcu, prakticky nijako neobmedzuje úžitkové využitie vozidla.
- Hybridná technológia v teste prekvapila nielen výbornou spotrebou paliva ale aj svojou celkovým vyladením. Zásadné zmeny v tomto smere podstúpila predovšetkým e-CVT prevodovka.
Automobilka Toyota sa už začiatkom 90-tych rokov minulého storočia zapodievala s myšlienkou vozidla, ktoré by v jednom balení kombinovalo svet tradičných „osobákov“ so svetom „drsných“ offroadov. Výsledkom tohto snaženia bola v roku 1994 premiéra modelu Toyota RAV4. Za skratkou RAV4 je ukryté „rekreačné a aktívne vozidlo s pohonom všetkých kolies.“ Celosvetovo tejto kategórii vozidiel neskôr prischlo označenie SUV.
Aktuálne sa model RAV4 ponúka už vo svojej piatej generácii. Verejnosti bola predstavená už v roku 2018, pri príležitosti autosalónu v New Yorku. Strategicky a mimoriadne dôležitý model si ctí historický odkaz svojich predchodcov a zároveň k nemu v najnovšej verzii pridáva množstvo technologických inovácií. Podobne ako väčšina nových modelov, je aj nová RAV4 postavená na platforme TNGA. Spomenutý technický základ je optimalizovaný pre zástavbu hybridných verzií. Novinka v tomto smere využíva najnovšiu evolúciu hybridného pohonu s internou skratkou THS II. Z ďalších inovácii stojí sa zmienku záplava moderných asistenčných systémov, či medzigeneračný nárast tuhosti karosérie až o 57%.
Zásluhou vyspelému hybridnému systému, pri novej generácii RAV4 podľa očakávania absentujú naftové verzie. Motorová paleta pozostáva výlučne zo zážihových a hybridných pohonných reťazcov. Zákazník má vo všetkých dostupných verziách zakaždým na výber hneď dve alternatívy pohonu. Verziu 4×2 s predným pohonom dopĺňa žiadaný ekvivalent s pohonom AWD, resp. 4×4.
Cenovo najdostupnejšiu alternatívu predstavujú verzie so spoľahlivou atmosférickou benzínovou motorizáciou 2,0 Valvematic (173 koní), v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou. Identická motorizácia (2,0 Valvematic Multidrive S), je dostupná aj s automatickou CVT prevodovkou. Výkonovú špičku predstavuje práve nová hybridná verzia 2,5 Hybrid, skombinovaná výhradne s automatickou e-CVT prevodovkou. Pri verzii s pohonom predných kolies ponúka hybridná sústava výkon 218 koní. Pri testovanej verzii s pohonom 4×4 je výkon hybridnej sústavy navŕšený na 222 koní.
SUV s drsným výrazom
Nová generácia RAV4 v praxi zatiaľ asi najlepšie odráža známy výrok Akia Toyodu, prezidenta spoločnosti Toyota, ktorý hovorí o tom, že Toyota už skončila s „nudnými“ autami. Nová generácia obľúbeného SUV teraz vizuálne pripomína atraktívny svet offroadov, čo určite ocenia aj mnohí zákazníci. Pomerne „drsný“ a hranatý dizajn sériovej verzie je inšpirovaný atraktívnym konceptom Toyota FT-AC.
Zovňajšku dominujú “hrany” v podobe prvku, ktorý dizajnéri značky nazvali prepleteným 8-uholníkom. V kombinácii s testovaným rubínovo červeným farebným odtieňom, tak novinka reálne pôsobí ako magnet na oči.
Vysoká predná časť s mohutnou maskou chladiča a masívnym nárazníkom, pripomína veľké „pickupy“ značky Toyota. Hybridnú verziu je aj v tomto prípade možné identifikovať podľa „modrastého“ odtieňa fabrického loga. Už v základe sú k dispozícii Bi-LED svetlomety štíhleho tvaru, ktoré v praxi ponúkajú adekvátny svetelný účinok.
Aj bočná silueta jasne taktiež útočí na naše emócie a zmysli. Drsný a odolný dojem podčiarkuje ochranné oplastovanie, neprehlianuteľné predovšetkým na blatníkoch kolies. Dynamický efekt opticky evokuje pomerne nízka stavba vozidla. Tradičnú a povestnú japonskú racionalitu v praxi odrážajú kolesá. Testovaný exemplár bol obutý „len“ na 18 palcových diskoch, čo je zároveň aj cenníkový strop. Na druhej strane ide o optimálny kompromis medzi vizuálnym efektom a reálnym využitím. S 18 palcovými diskami a pneumatikami s dostatočne vysokým profilom, sa je možné reálne a bez prílišných obáv z poškodenia, vybrať aj do stredne náročného terénu.
S atraktívnym a športovým „lookom“ prichádza zadná časť nového modelu RAV4. Hybridná verzia prekvapuje dvoma efektnými koncovkami výfukového systému, ktoré aj reálne plnia svoju funkciu! Na takúto efektnú parádičku je ale zároveň potrebné myslieť mimo spevnených komunikácii, predovšetkým pri prejazdoch cez náročnejšie terénne zlomy. V sumári platí, že z hľadiska originality a emocionálneho faktoru si nová generácia Toyota RAV4 zaslúži po vizuálnej stránke veľký palec hore.
Interiér prekvapí kvalitou a poteší priestorom
Interiér nového modelu RAV4 rovnako zaznamenal citeľný posun vpred. Medzigeneračné zmeny sa prejavili predovšetkým v použití ešte kvalitnejších materiálov. Kvalita dielenského opracovania je aj v tomto prípade príkladná.
Na druhej strane, už pri prvom usadnutí za volant je cítiť, že toto je opäť Toyota RAV4. Vďaka podobnej koncepcii palubnej dosky s evolučnými zmenami sa budú na palube už od začiatku veľmi dobre cítiť aj majitelia starších verzií.
Chválu si zaslúži taktiež akýsi zmysel pre detail. Drsný offroad nádych z exteriéru je badateľný aj v kabíne v podobe vypracovania niektorých detailov. Veľmi sa nám v tomto smere páči napríklad efektné a zároveň praktické “pogumovanie” otočných ovládačov, či „offroad vzhľad“ ochranných panelov na reproduktoroch vo dverách.
Intuitívnosť a rozmiestnenie ovládacích prvkov patrí medzi ďalšie silné stránky nového modelu RAV4. Samostatný panel klimatizácie možno označiť za funkčný a prehľadný. To isté platí i pre stredovú konzolu s umiestnením voliča jazdných režimov.
Prístrojový panel, podobne ako v modelovom rade Corolla, tvorí graficky vydarený centrálny displej a tradičné analógové ukazovatele po stranách. Zaujímavosťou hybridných modelov je chýbajúci otáčkomer. Tradične ho nahrádza ukazovateľ výkonu a činnosti hybridnej sústavy. Centrálny monitor infotaimentu je výrazne vystúpený do priestoru. Výhľadu z vozidla ale prekvapivo neprekáža. Logika ovládania a jednotlivé funkcie kopírujú modelový rad Corolla. Aj tomto prípade ale platí, že v disciplíne „zábava na palube“ Toyota na najlepších v triede mierne stráca.
Pochváliť naopak musíme dostatočne bohaté spektrum odkladacích priečinkov na drobností. Známku „výborný“ si zaslúži príjemne vyvýšený posed za volantom. Okrem dobrého výhľadu s na dnešné pomery pomerne tenkým „áčkovým“ stĺpikom a spätnými zrkadlami na stračích nôžkach, posádka ocení aj komfortné a veľkoryso nadimenzované predné sedadlá. Mimoriadne vzdušné priestorové pomery panujú následne aj v druhom rade. V RAV4 sa tak za seba dokážu pohodlne usadiť aj osoby s výškou viac ako 180 cm. Cestovnú pohodu v druhom v neposlednom rade zvyšuje možnosť nastavenia sklonu operadla.
Batérie hybridného systému sú podľa očakávania umiestnené pod zadnou lavicou. Čiastočne zasahujú aj do podlahy batožinového priestoru. Oproti predchodcovi sa ale v tomto smere citeľne zlepšila celková variabilita a s ňou spojená úžitkovosť. Batožinový priestor disponuje v základnom usporiadaní kapacitou až 580 litrov. Medzipodlahu je možné ukotviť v dvoch výškových úrovniach. Pod podlahu sa stále zmestí povinná výbava, opravná sada, krycia roletka, či niekoľko ďalších drobností. V konfigurácii so sklopenými sedadlami druhého radu je k dispozícii prakticky ideálna rovina a maximálna prepravná kapacita na úrovní 1690 litrov. Z praktickej stránky nám v batožinovom priestore chýbali len úchyty alebo háčiky, vhodné na zaistenie napríklad nákupných tašiek.
Testovaný model Toyota RAV4 sme mali na test k dispozícii v druhej najnižšej výbave s označením Comfort. V sumári bolo pre nás príjemným zistením, že už pri výbave Comfort je k dispozícii napr.: automatická dvojzónová klimatizácia, cúvacia kamera, zadné parkovacie senzory a mnoho iného. Ďalšie prvky ako je bezkľúčový prístup a štartovanie, elektronické ovládanie dverí kufra, či funkcia indukčného dobíjania mobilného telefónu sú k dispozícii v rámci cenovo atraktívneho paketu. Jazdné asistenty z balíka Toyota Safety Sence, ako je: prednárazový asistent, automatické prepínanie diaľkových svetiel, monitorovanie jazdného pruhu či rozpoznávanie dopravných značiek sú k dispozícii už v základnej výbave!
Hybrib poteší spotrebou palivá
Hneď na začiatok hodnotenie dojmov z jazdy musím konštatovať, že značke Toyota sa v prípade modelu RAV4 podarilo „postaviť“ mimoriadne vyvážené SUV. Novinka sa cíti rovnako dobre v meste, na okreskách a v prípade verzie s pohonom oboch náprav aj v ľahkom až stredne ťažkom teréne.
Pod suverénne jazdné vlastnosti sa v hlavnej miere podpísala nová platforma TNGA s nezávislým zavesením všetkých kolies. Podvozok modelu RAV4 dokáže veľmi pekne a s istotou odfiltrovať väčšinu “bežných” nerovností našich ciest. Pri dynamickej jazde sa ten istý podvozok v zákrutách na naše prekvapenie nakláňa len minimálne. Na poľných a lesných cestách je pri rýchlom tempe jasne citeľná deklarovaná vysoká tuhosť karosérie. Cestovný komfort v neposlednom rade okrem hybridného pohonu výrazne zlepšuje aj solídne odhlučnenie priestoru pre posádku.
A ako v praxi funguje evolúcia hybridu? Pri novej verzii sa automobilke v porovnaní s predchodcom podarilo odstrániť takmer všetky neduhy. Hybridná technológia teraz prekvapivo pozostáva z novej benzínovej atmosférickej motorizácie Dynamic Force o objeme až 2,5 litra! Spaľovaciemu motoru v našom prípade sekundovali hneď dva elektromotory. Prvý je pevnou súčasťou spomenutej hybridnej technológie. Druhý sa v prípade verzie 4×4 stará o pohon zadnej nápravy. Aj v tomto prípade preto absentuje priame mechanické spojenie oboch náprav.
V teste sme azda najviac ocenili optimalizáciu a vyladenosť nového hybridného pohonu. Významnou súčasťou pohonného reťazca je automatická prevodovka e-CVT. Zaujímavosťou je, že v tomto prípade dostala „pevný“ prvý prevod. Vďaka tomuto riešeniu sa pri rozjazde napr. z križovatky eliminuje tzv. “vysávačový” efekt. Práve v odozve na plynový pedál zaznamenala najnovšia evolúcia hybridného pohonu značky Toyota obrovský progres. Elektronický mozog zároveň spaľovací motor odpája hneď ako to momentálna situácia umožňuje. Nová Toyota RAV4 dokáže na pravidelnej báze úsekovo „plachtiť“ na elektrický pohon aj pri diaľničnom tempe či vysokých rýchlostiach. Spomínaný fakt sa vo finále veľmi pozitívne premietol do výslednej spotreby paliva. Výsledný priemer sa počas nášho testu ustálil na úrovni 5,6 litra! Takúto hodnotu považujeme pri veľkom SUV s pohonom všetkých kolies za pozoruhodný výsledok. Výslednú spotrebu pod 6 litrov na každých 100 kilometrov je pritom možné skutočne reálne dosiahnuť aj bez prílišného snaženia sa.
Jedinou jazdnou disciplínou, ktorá hybridnému systému veľmi nesedí sú dlhé diaľničné presuny ako aj razantné pružné zrýchľovanie. V situáciách pri predbiehacích manévroch alebo pri akcelerácii do kopca, je spaľovací motor donútený pracovať vo vysokých otáčkach, ktoré sú doprevádzané výraznejším zvukovým prejavom. Pri prudkom zošliapnutí akcelerátora je zároveň najviac cítiť deklarovaný kombinovaný výkon na úrovni 222 koní. Vo všeobecnosti ale platí, že hybrid vodiča automaticky nabáda skôr k rozvážnemu jazdnému štýlu.
Vodič má k dispozícii až 5 jazdných režimov. Okrem východiskového módu sú tu k dispozícii režimy Eco a Sport. V oboch prípadoch sa tradične mení predovšetkým odozva plynového pedála. V závislosti od momentálne stavu batérie je možné aktivovať aj čisto elektrický režim EV. Toyota RAV4 dokáže za optimálnych podmienok prejsť len na elektrinu cca 2 km. Poslednú možnosťou predstavuje režim Trail, určený pre jazdu v teréne.
Pri pohybe mimo spevnených ciest, zaznamenala hybridná „štvorkolka“ obrovský medzigeneračný progres. Podľa palubnej grafiky sa pri každom rozjazde, resp. pri jazde v náročných podmienkach automaticky hlási o slovo aj pohon zadnej nápravy. Vďaka novej elektronike sa súčinnosť pohonu oboch náprav podarilo výrazné vylepšiť. V náročnejších podmienkach sa prejavuje citeľná snaha poslať viac krútiaceho momentu na kolesá s lepšou trakciou. Nad naše očakávania dopadla aj disciplína s krížením náprav. Aj v tomto prípade elektronika po počiatočnom krátkom „premýšľaní“ dokázala poslať silu v podobe krútiaceho momentu na kolesá s lepšou trakciou. Pohyb v teréne je teraz o niečo jednoduchší aj vďaka medzigeneračne vylepšenej svetlej výške, ktorá aktuálne dosahuje úroveň 190 mm.
A náš celkový dojem ?
Nová Toyota RAV4 je už na pohľad zaujímavé a atraktívne SUV, ktoré odráža potreby dnešnej doby. Efektný dizajn dopĺňa priestranný interiér navrhnutý aj pre potreby rodiny. Povestné eso v rukáve, má Toyota k dispozícii pod prednou kapotou. Veľmi dobre vyladený Hybrid dnes už skutočne dokáže ponúknuť zmysluplnú alternatívu k v minulosti preferovaným SUV s naftovým pohonom. Špičkovú spotrebu paliva v tomto prípade dopĺňa aj celková vyspelosť unikátneho pohonu oboch náprav bez priameho mechanického prepojenia.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD Comfort
Dĺžka: 4 600 mm
Šírka: 1 855 mm
Výška: 1 685 mm
Rázvor: 2 690 mm
Objem kufra: 580 litrov
Motor: hybrid (zážihový + elektro)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 163/222
Krútiaci moment Nm: 221
Pohotovostná hmotnosť: 1655 – 1755 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: bezstupňová
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,4 – 4,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,6 / 100 km
Pneumatiky: Dunlop Grandtrek PT30
Verzia/cena
Toyota RAV4 2,5 Hybrid AWD Comfort (testovaný model) od 34 790 €
Toyota RAV4 2,0 Valvematic (FWD+6MT) Active od 23 990 €
Klikni na konfigurátor Toyota RAV4
Klady +++
Hybridný pohon + spotreba paliva
Univerzálnosť
Dizajn + jazdné vlastnosti
Zápory – – –
Chýbajúce háčiky v batožinovom priestore
Infotaiment