Volkswagen zareagoval na neustále narastajúci dopyt po mestských crossoveroch v podobe najnovšieho člena svojej SUV rodiny. Reč je o úplne novom modeli T-Cross. Po technickej stránke je nový model blízkym príbuzným kompaktu Polo. V prípade novinky ale nejde len o identický ekvivalent spomenutého modelu so zdvihnutým podvozkom. Nový model dostala takpovediac „vlastnú dušu“. Do praxe prináša množstvo praktických a zároveň užívateľsky prívetivých riešení. Aj napriek vyššej stavbe karosérie Volkswagen T-Cross nedisponuje v žiadnej z verzii pohonom všetkých kolies. Naopak jeho veľkou prednosťou je „klamanie telom.“ Aj napriek príjemne kompaktným rozmerom dokáže v interiéri ponúknuť až prekvapivo veľa miesta.
Nový model Volkswagen T-Crosss so silnejšou verziou benzínového motora 1,0 TSI (115 koní), v kombinácii s 7-st. automatom a v najvyšperkovanejšej verzii R-Line, nám na test zapožičala spoločnosť Galimex Žilina spol. s r.o., autorizovaný predajca vozidiel Volkswagen.
Rýchle fakty:
- Nový model Volkswagen T-Cross je najmenším SUV z Wolfsburgu. Automobilka prostredníctvom tohto modelu reaguje na neustále narastajúcu popularitu v segmente tzv. mestských SUV.
- Po technickej stránke je nový model blízkym príbuzným klasického kompaktu Volkswagen Polo. Novinka využíva platformu s označením MQB-A0 určenú pre malé vozidlá, čo má za následok, že T-Cross bude dostupný výhradne „len“ s pohonom prednej nápravy.
- Hravý dizajn s pomerne širokými možnosťami osobnej personalizácie patrí k hlavným poznávacím znameniam modelu T-Cross. Vďaka kompaktným rozmerom sa s malým SUV zároveň veľmi dobre manévruje napríklad v hustej mestskej premávke.
- Karoséria pravidelného tvaru v sebe ukrýva až prekvapivo veľa vnútorného priestoru. Prekvapivo vzdušný interiér sa okrem pohodlného vyššieho posedu vyznačuje tiež špičkovou ergonómiou. Celkovú variabilitu vylepšuje aj posuvná zadná lavica.
- Ozdobou prakticky každého modelu značky Volkswagen sú tradične aj veľmi dobré jazdné vlastnosti. Iný v tomto smere nie je ani model T-Cross. Schopný podvozok dopĺňa v prípade testovaného kúsku až prekvapivo energicky a kultivovaný zážihový 3-valec 1,0 TSI s výkonom 115 koní.
Pri debute súrodeneckého SUV Volkswagen T-Roc v roku 2017, bolo jasné, že spomenutý model nebude veľmi dlho najmenším členom SUV rodiny z Wolfsburgu. Už v tom čase Nemci usilovne pracovali na sériovej podobe rozmerovo menšieho súrodenca, orientovaného prioritne na dobývanie „mestskej džungle“. Na jeseň roka 2018 sme následne v oficiálnej podobe spoznali nový Volkswagen T-Cross. Po dizajnovej stránke je sériový model výrazne inšpirovaný atraktívnou dizajnovou štúdiou T-Cross Breeze z roku 2016.
Jasnú príbuznosť s väčšími členmi rodiny okrem zdvihnutého podvozka pripomína aj označenie modelu, s písmenom „T“ na začiatku. Ako technický základ v tomto prípade poslúžila koncernová platforma s označením MQB-A0, určená pre malé automobily s pohonom prednej nápravy. Na pomerne malom pôdoryse sa podarilo konštruktérom vykúzliť symetricky tvarovanú karosériu. Na pomery značky Volkswagen dostal T-Cross hravý a odvážny dizajnom, so širokými možnosťami osobnej personalizácie. Karoséria pravidelných tvarov zároveň ponúka až prekvapivo veľa vnútorného priestoru, ktorý si podrobnejšie priblížime neskôr.
Podobne ako ostatných modeloch, doprial Volkswagen aj svojmu najmenšiemu SUV veľmi bohatú výbavu už v základnej konfigurácii. Za všetko v tomto smere spomeňme paletu jazdných asistentov. Tu sa radia autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie mŕtveho uhla, sledovanie jazdných pruhov, asistent rozjazdu do kopca, či upozornenie na približujúce sa vozidlá pri vyparkovávaní.
Ponuka pohonných jednotiek kopíruje model Polo. Vstupnou bránou je zážihový prepĺňaný 3-valec 1,0 TSI s výkonom 95 koní, kombinovaný výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou benzínovou voľbou je identická motorizácia 1,0 TSI, vyladená na výkon 115 koní. V tomto prípade je okrem 6-st. manuálnej prevodovky k dispozícii už aj 7-st. dvojspojkový automat. Špičkovú verziu v ponuke reprezentuje 4-valec 1,5 TSI s výkonom až 150 koní. Aj v tomto prípade je pohonnú jednotku možné kombinovať buď so 6-st. manuálom alebo 7-st. automatom. Okrem benzínových verzií je možné siahnuť aj po nafte. Pre model T-Cross je k dispozícii úsporný turbodiesel 1,6 TDI s výkonom 115 koní, dostupný so 6-st. manuálom alebo 7-st. automatom.
Hravý dizajn dokáže zaujať
Volkswagen prináša s modelom T-Cross do kategórie malých SUV svieži vietor. Mladšie ročníky určite ocenia dostupnosť hravých farebných odtieňov, ako aj ďalších prvkov, ktoré dokážu novinku ozvláštniť. najnovší člen SUV rodiny pôsobí už na prvý pohľad väčším dojmom ako je v skutočnosti. Pomerne drsný nádych zvýrazňuje ochranné oplastovanie. Pod dynamický testovaného vozidla sa zároveň podpísal športový paket R-Line.
Predná časť aj v tomto prípade zaujme maskou chladiča, tvoriacou opticky jeden celok s prednými svetlami. Svetlomety s LED technológiou disponovali v našom prípade okrem adekvátneho svetelného účinku aj užitočnou funkciou automatického prepínania diaľkového režimu. Na väčší model odkazuje zaujímavé zapracovanie rozmerovo výrazných hmloviek do predného nárazníka. Pri najvyššej verzii dostali naviac elegantné pochrómované orámovanie. Športový nárazník je doménou verzií s balíkom R-Line.
Bočným partiám aj napriek symetrickým tvarom karosérie nechýba zároveň ani štipka elegancie. Typickým dizajnovým prvkom značky je aj výrazný bočný prelis karosérie, ktorý vozidlo zoštíhľuje. Začína na prednom blatníku pri embléme R-Line a plynule pokračuje cez oba páry dverí až do modulu zadných svetiel. Jednoduché „len“ 16 palcové disky kolies sú v našom prípade záležitosťou sezónneho obutia. Volkswagen T-Cross môže reálne disponovať až kolesami s priemerom 18 palcov. Už pri vyššom výbavovom stupni Style sú štandardom výbavy „17-stky.“
Za dizajnovo najoriginálnejšiu možno s určitosťou považovať zadnú časť. Už na prvý pohľad tu zaujmu opticky vzájomne prepojené koncové svetlá. Efektná čierna linka s fabrickým logom uprostred, tiahnuca sa naprieč celými dverami kufra ale v noci nesvieti. Jej stred je vyplnený “len” reflexnou odrazkou. O originálny svetelný podpis sa starajú koncové LED svetlá. Dynamický dojem dotvára decentný strešný spojler. Jednoliaty športový zadný nárazník z balíku R-Line sa v tomto prípade vyvaroval aj náznaku napodobenia vyústenia výfukov. Reálna koncovka je zamaskovaná tradične v priestore pod vozidlom. Testovaný model T-Cross okrem atraktívneho balíku R-Line ozvláštňuje bezpochyby aj efektná tyrkysová metalíza s názvom „makena.“
Kabína prekvapuje priestorom
Možnosti osobnej personalizácie pokračujú pri modeli T-Cross aj v interiéri. Volkswagen má v ponuke hneď niekoľko farebných kombinácii pri poťahoch sedadiel. V prípade testovaného exempláru sme mali k dispozícii pomerne decentnú čierno-šedá farebnú kombinácia, ktorá je výsadou športovej verzie R-Line. Dynamický efekt dotvára ešte viac prémiové čierne čalúnenie stropu.
Stvárnenie prístrojovej dosky so zapracovaním jednotlivých ovládacích prvkov sa už drží prísne racionálnych štandardov, typických pre značku Volkswagen. V tomto smere tu na vodiča nečakajú žiadne neželané prekvapenia. Inými slovami konzervatívne tvary palubovky sú prioritne prispôsobené špičkovej ergonómii. Palec hore si napriek tomu určitá porcia originality. Aj napriek príbuznosti s modelom Polo, sa palubná doska v modeli T-Cross predsa len vyznačuje určitými osobitými riešeniami.
Skladba materiálov aj v tomto prípade pozostáva predovšetkým z tvrdších plastov. Vzhľadom na špičkovú kvalitu dielenského opracovania to z nášho pohľadu nepredstavuje zásadný problém. Za špičkové rozmiestnenie jednotlivých ovládacích prvkov spojené s užívateľskou prívetivosťou vypichnime napríklad samostatný modul klimatizácie s osvedčenými hardwarovými tlačidlami. Každé z nich zároveň plní svoju presne stanovenú funkciu. Aj displej centrálneho infotaimentu si napriek modernému „looku“ stále zachoval praktické otočné ovládače autorádia. Testovaný exemplár disponoval v tomto smere najvyššou verziou infotaimentu s navigáciou či hlasovým ovládaním. Špičková grafika systému je pri vozidlách z Wolfsburgu dobrým zvykom. Za prehľadné a dostatočne intuitívne možno považovať aj menu multimediálneho rozhrania s množstvom funkcií.
Náš T-Cross disponoval digitálnou verziou prístrojového panela s rovnako peknou grafikou. Prednastaviť si je tu možné niekoľko vyobrazovacích módov. Za mínus považujeme nemožnosť súčasného vyobrazenia mapového podkladu na prístrojovom paneli a centrálnej obrazovke. Digitálny kokpit stojí v opcii akceptovateľných 360 EUR. Z čisto subjektívneho hľadiska by sme si s určitosťou vystačili aj so štandardným prevedením prístrojového panela.
Prednosťou vozidiel s vyššou stavbou karosérie je vyvýšený posed. Aj v modeli T-Cross sa o niečo vyššie ako v klasickom kompakte. Toto riešenie zároveň uľahčuje prístup do vozidla. Ideálnu pozíciu za volantom dotvárajú dostatočne dimenzované sedadlá s komfortnou povrchovou úpravou. Vo verzii R-Line disponujú zároveň operadlá aj sympatickým náznakom bočného vedenia. Palec hore si vyslúžil aj nový multifunkčný volant. Dôležité je, že v pomerne veľkom množstve ovládacích tlačidiel sa vodič dokáže až prekvapivo rýchlo zorientovať.
Priestorové prekvapenie pokračuje aj v druhom rade. Prístup sem zabezpečuje veľkoryso navrhnutý druhý pár dverí. Aj napriek kompaktným rozmerom za v modeli T-Cross za seba dokážu pomerne pohodlne usadiť aj osoby s výškou približne 180 cm. Priestorový fígeľ spočíva v vzpriamenejšom posede. Deti, resp. nižšie postavy ocenia vyššie ukotvenie zadnej lavice, čo je zárukou lepšieho výhľadu. Zadnú lavicu je možné dokonca posúvať v rozsahu cca 14 cm. Za nedostatok možno označiť pomerne výrazný stredový tunel, ktorý si tu našiel miesto aj napriek tomu, že pri novinke s pohonom všetkých kolies nepočíta.
Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní solidný objem 385 litrov. Práve vďaka posuvnej zadnej lavici, je možné kufor zväčšiť až na špičkových 455 litrov v základnom usporiadaní! Pri verzii s kvalitným audiom značky Beat so šiestimi reproduktormi, odpadá možnosť polohovania dna batožinového priestoru. Pod úroveň podlahy sa stále zmestí pomerne veľa drobností. Chvályhodné je, že Volkswagen v tomto priestore počíta aj s prítomnosťou rezervnej pneumatiky. Po sklopení delených zadných sedadiel je k dispozícii prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1281 litrov. Celkovú využiteľnosť ešte vylepšuje možnosť sklopenia sedadla spolujazdca.
Vzhľadom na skutočné bohatú výbavu si testovaná verzia R-Line dokáže obhájiť svoju vyššiu cenovku. Zo všetkých dostupných prvkov na palube vypichnime napríklad: kompletný balík jazdných asistentov, adaptívny tempomat, ambientné osvetlenie, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, ako aj početné optické športové doplnky.
Sebavedomé jazdné vlastnosti
O tom, že je nový Volkswagen T-Cross po stránke jazdných vlastností skutočne dospelým vozidlom sme sa mali možnosť presvedčiť už pri absolvovaní prvých kilometrov za jeho volantom. Ako prvé zaujme precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. Túto disciplínu zvládli Nemci veľmi dobre aj prihliadnutím na až prekvapivo nízky aerodynamický hluk pri vyšších rýchlostiach.
Naladenie podvozka zaujme svojim komfortom. Ten vynikal najviac v mestskej premávke spolu s prítomnosťou tradičných nerovnosťami ako aj “prepadnutých” kanalizačných poklopoch. Pod veľmi dobrú schopnosť filtrovania bežných nerovnosti sa pravdepodobne podpísali aj spomínané “základne” 16 palcové disky kolies s pneumatikami s vyšším bočným profilom. Pri prejazde cez hrubšie nerovnosti sa karoséria zároveň vyznačuje tuhým dojmom. Na schopnosti podvozka sa je v spomínanej súvislosti možné spoľahnúť aj pri dynamickej jazde. T-Cross sa vďaka vyššej stavbe karosérie v zákrute mierne nakloní, no nič dramatické sa ďalej nedeje. Malý crossover ostáva aj v takýchto prípadoch stabilný a veľmi pohotovo reaguje na pokyny vodiča prostredníctvom riadenia.Kompaktné rozmery sú v mestskej džungli veľkou zbraňou testovaného modelu. S najmenším SUV značky Volkswagen sa v hustej mestskej premávke ale aj v stiesnených priestor veľmi dobre manévruje. Spokojní sme boli aj pomerom potrebným na otočenie sa o 180 stupňov.
Testovaná výkonnejšia verzia motorizácie 1,0 TSI je pre T-Cross optimálna voľba. V tomto prípade je jasne cítiť aký obrovský vývojový progres zaznamenali maloobjemové prepĺňané motorizácie značky Volkswagen. Ako prvé musíme vyzdvihnúť špičkovú kultivovanosť s prakticky žiadnymi vibrácii už pri voľnobežných otáčkach. Pri bežnej jazde by nezainteresovaný vodič pravdepodobne vôbec nehádal, že pod prednou kapotou pracujú len 3-valce. Drsnejšia charakteristika agregátu s nepárnym počtom valcov sa dostavuje až pri vysokých otáčkach. Vyslovene sympatickým pôsobí je aj v tomto prípade nečakane športový zvukový prejav.
Maximálny výkon 115 koní na malé SUV s rezervou postačuje. Energicky pôsobiaci motor si s modelom T-Cross poradí pri diaľničnom tempe, v prudkých stúpaniach ale aj pri zaťaženom vozidle. Subjektívna a pocitová dynamika sa pri zrýchlení javí dokonca lepšie ako udávajú tabuľkové hodnoty deklarované výrobcom. Pri modeloch značky Volkswagen musím znova vyzdvihnúť precízne naladenie softwaru automatickej dvoj-spojkovej prevodovky. Tá si s motorom 1,0 TSI rozumie veľmi dobre už v základnom režime. Pri preradení do športového módu S, necháva prevodovka pohonnú jednotku pracovať vo vyššom spektre otáčok, tak aby bola zakaždým v pohotovosti dostatočná porcia krútiaceho momentu. Toto príde vhod napríklad pri svižnom predbiehaní pomalších účastníkov cestnej premávky.
Spotreba paliva malobjemovej motorizácie sa v priamej úmere odvíja od preferovaného jazdného štýlu. Pri pohodovej jazde s vyslovene ľahkou nohou sa nie je problém dostať na úroveň, ktorú deklaruje výrobca, teda približne 6 litrov na každých 100 kilometrov. Naopak pri dynamickej jazde s využívaním potenciálu motora alebo pri plne obsadenom vozidle treba počítať s približne o 1,5 litra vyššou spotrebou. Náš celkový priemer v teste sa následne ustálil niekde uprostred, konkrétne na hodnote 6,5 l/100 km, podľa údajov palubného počítača. Vďaka svetlej výške 184 mm si testovaný Volkswagen T-Cross dokáže v praxi poradiť aj s náročnejšími nástrahami ako sú vyvýšené obrubníky v mestskej premávke. Pri predvídavej jazde sa T-Cross aj napriek pohonu len prednej nápravy určite nestratí ani na poľnej, resp. lesnej ceste či v ľahšom teréne.
A náš celkový dojem ?
Nový Volkswagen T-Cross ideálne zapadá do modelového portfólia tejto značky. Okrem hravého a pútavého dizajnu patrí k hlavným prednostiam tohto modelu racionálne navrhnutý interiér s až prekvapivou ponukou vnútorného priestoru. Špičkové jazdné vlastnosti sú pri tejto značke už tak trochu očakávanou samozrejmosťou. Príjemné prekvapenie v tomto smere predstavuje prepĺňaný benzínový motor 1,0 TSI. Svoju pôvodne vyššiu cenovku kompenzuje nový model pomerne bohatou výbavou s mnohými prvkami dostupnými už v základe.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Volkswagen T-Cross 1,0 TSI R-Line
Dĺžka: 4 108 mm
Šírka: 1 760 mm
Výška: 1 584 mm
Rázvor: 2 551 mm
Objem kufra: 455 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 85/115
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1270 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,1 – 6,3 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,5 / 100 km
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/cena
Volkswagen T-Cross 1,0 TSI R-Line (testovaný model) od 19 670 €
Volkswagen T-Cross 1,0 TSI (95 koní) Life od 15 190 €
Konfigurátor Volkswagen T-Cross
Recenzia
Volkswagen T-Cross 1,0 TSI R-Line
Dĺžka: 4 108 mm Šírka: 1 760 mm Výška: 1 584 mm Rázvor: 2 551 mm Objem kufra: 455 litrov Motor: zážihový (benzín) Pohon: predný Počet valcov: 4 Výkon kW/koní: 85/115 Krútiaci moment Nm: 200 Pohotovostná hmotnosť: 1270 kg Maximálna rýchlosť km/h: 193 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s Prevodovka: automatická dvojspojková Počet stupňov: 7 Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,1 – 6,3 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,5 / 100 km Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Výhody
- Prekvapivo priestranný interiér
- Jazdné vlastnosti a motor
- Cestovný komfort + odhlučnenie priestoru pre posádku
Nevýhody
- Výrazný stredový tunel v zadnej časti kabíny
- Hardwardové možnosti vyobrazenie mapy pri verzii s digitálnym kokpitom
- Cenová politika
Volkswagen T-Cross 1,0 TSI R-Line DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu