Švédske Volvo aktuálne pod krídlami čínskeho koncernu Geely zažíva veľmi úspešnú epochu svojej existencie. Veľmi bohatá je pritom aj história tejto automobilky založenej v roku 1927 v meste Göteborg.
My sa dnes vďaka spolupráci s Carclassic&Consulting s.r.o. bližšie pozrieme na jeden model Volvo 850. Jeho ceny na trhu s jazdenkami sú momentálne prakticky na dne. V budúcnosti preto pravdepodobne kusy v zlom stave odídu na automobilový cintorín a zachovalé exempláre budú mať potenciál cenového rastu. Na slovenskej bazárovej scéne je aj napriek tomu narazíte na zaujímavý kúsok tohto modelu skutočne len sporadicky. A v čom je sedan Volvo 850 z roku 1991 vôbec zaujímavý?
V prvom rade patrí značka ako taká k najväčším automobilovým priekopníkom na poli bezpečnosti čo platilo aj pre model 850. Spomeňme napríklad na tú dobu unikátne riešenie ochrany pasažierov pri bočnom náraze, tzv. SIPS. Energia nárazu tak v praxi nepôsobila len v inkriminovanom mieste ale rovnomerne sa rozkladala do prakticky celého bočného skeletu karosérie. A v roku 1994 dostal práve tento model ako prvé sériové auto na svete aj bočné airbagy. Ďalšou zaujímavosťou na poli bezpečnosti je aj prednastaviteľné uchytenie bezpečnostných pásov.
Volvo po prvý krát v tomto prípade upustilo od vyslovene „hranatého dizajnu“ ktorý vyhovoval skôr starším záujemcom a model 850 dostal obrazne povedané zjemnené alebo ak chcete zaoblené hrany. K sedanu na našich obrázkoch pribudlo neskôr aj neodmysliteľné kombi s označením Volvo 850 estate.
Ešte väčšou zaujímavosťou je že šlo o prvý model Volvo vo vyššej strednej triede ktorý dostal pohon prednej nápravy. Nová podvozková platforma disponovala zadnou nápravou typu Delta-link, ktorá v sebe kombinuje výhody závislého, ako aj nezávislého zavesenia kolies. Ďalšia tradičná pýcha značky Volvo sa ukrýva aj pod prednou kapotou modelu 850. Aj keď dnes ho Volvo v ponuke paradoxné nemá, k symbolom tejto švédskej značky patria jednoznačne aj 5-valcové motorizácie. Model 850 na našich obrázkoch konkrétne poháňa veľmi spoľahlivý radový 5-valec s objemom 2,5 litra a 20 ventilovou technológiou. Maximálny výkon pohonnej jednotky je aj na dnešnú doby slušných 173 koní. Motor je netradične kombinovaný so 4-st. automatom. Priam udivujúca je hladkosť a ladnosť s akou automat mení jednotlivé prevodové stupne.
Pre tých najnáročnejších, ktorým učarovalo toto vozidlo ale neuspokoja sa so štandardnou verziou, dávame do pozornosti športovú verziu Volvo 850 T5R. Jej 5-valcový motor o objeme 2,3 litra dosahuje maximálny výkon 226 a už dnes ide o vyhľadávaný artikel.