Značka Citroën patrí medzi historicky najvýznamnejších automobilových inovátorov. Na éru slávnych modelov s mnohými technologicky pokrokovými riešeniami sa identický výrobca prirodzene snaží nadviazať aj v dnešnej modernej dobe globálnych mega-koncernov. Kým drvivá väčšina automobiliek v posledných dekádach svoje produkty orientuje prioritne temperamentne-športovým smerom, tak pre francúzske modely sa stal konštrukčnou doménou čo najlepší jazdný komfort. V tejto disciplíne sa v sériovej produkcii podarilo spopularizovať nielen duchovného nástupcu legendárneho hydropneumatického pruženia v podobe tlmičov s hydraulickými dorazmi, ale taktiež komplexný balík pohodlia posádky Advanced Comfort. Ďalšou disciplínou, v ktorej sa Citroën nebojí experimentov, je originálny dizajn s presahom v podobe autentickej kombinácie viacerých karosárskych derivátov. Všetky spomenuté atribúty doplnené o atraktívny pomer medzi vstupnou cenou a nadobudnutou hodnotou v sebe kombinuje horúca novinka zastúpená najnovšou evolúciou malého kompaktu C3. Pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť preveriť spaľovaciu klasiku.
Nový Citroën C3 v kombinácii s čisto zážihovou motorizáciou 1,2 Turbo 100, skombinovanou s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou a vrcholnej výbavovej verzii Max, nám na test zapožičala spoločnosť Citroën POINT a.s. Žilina.
Rýchle fakty:
- Malý model Citroën C3 patrí medzi stabilne najžiadanejších členov rodiny tejto automobilky. Pri najnovšej a v celkovom poradí už štvrtej generácii sa Francúzi napriek tomu opäť nebáli zvoliť veľmi originálny prístup.
- Testovaná novinka kombinuje v atraktívnej podobe koncept klasického malého hatchbacku s prednosťami obľúbených crossoverov. S odmyslením si originálnej koncepcie sa Citroën pri svojej kľúčovej novinke dostupnej v spaľovacej, ako aj čisto elektrickej verzii sústredí na maximálny faktor pridanej hodnoty.
- Nielen hravý, ale zároveň i atraktívne drsný dizajn nového modelu Citroën C3 možno označiť ako autentický a veľmi originálny. Francúzi si už tradične dali záležať na množstve prepracovaných detailov. Mnoho z nich si osvojilo ikonický motív šípového ozubenia.
- Úplne novú filozofiu ponúka Citroën C3 taktiež v interiéri so zaujímavým prienikom moderny a jednoduchosti. Ozdobou kabíny je dôraz na maximálnu užívateľskú prívetivosť a zároveň až nečakaná priestrannosť.
- Po jazdnej stránke sa nový Citroën C3 v maximálnej možnej miere orientuje na jazdný komfort. Pod v danom segmente takmer bezkonkurenčnú schopnosť filtrovania nerovností sa pričinili už štandardne dodávané tlmiče s hydraulickými dorazmi. Novinke veľmi svedčí taktiež najdostupnejšia čisto benzínová motorizácia skombinovaná s klasickým manuálom.
S odmyslením si technologicky pokrokových modelov na čele s ikonickými vlajkovými loďami DS alebo XM je história značky Citroën veľmi úzko spätá taktiež s rozmerovo kompaktnými a cenovo dostupnými automobilmi. Na počiatku tohto obdobia sa po druhej svetovej vojne presadil legendárny model 2CV, známy aj ako kačica. Súčasnú éru v segmente malých automobilov reprezentuje od roku 2002 Citroën C3.
Zástupca z B-segmentu patrí stabilne medzi najpredávanejšie automobily s logom Citroën. Okrem domáceho európskeho priestoru ponúkajú Francúzi rovnomenný, ale zároveň čiastočne modifikovaný automobil taktiež v Južnej Amerike či v čoraz dôležitejšom indickom priestore. O úspechu malého kompaktu najlepšie svedčí fakt, že do príchodu aktuálnej generácie sa z neho predalo už viac ako 5,6 milióna kusov.

Súčasnú a v celkovom poradí štvrtú generáciu modelu C3, ktorá uzrelo svetlo sveta v závere roka 2023, možno pokojne označiť aj ako revolučnú. Francúzi v prípade novinky reagujú na dynamicky sa meniace zákaznícke preferencie zaujímavým karosárskym mixom klasického hatchbacku s crossoverom. Testovaný exemplár je postavený na multienergetickej modulárnej platforme Smart Car Platform. Prvotný debut si na svoje konto pripísala čisto elektrická verzia ë-C3. Citroën ale logicky nezanevrel ani na klasické spaľovacie motorizácie. K pokrokovým konštrukčným riešeniam nového modelu sa zároveň radí sériová dostupnosť tlmičov s hydraulickými dorazmi.
Vstupnou bránou do sveta novej generácie modelu C3 je testovaný a čisto spaľovací prepĺňaný benzínový 3-valec 1,2 Turbo s výkonom 101 koní. Pre túto motorizáciu je určená výhradne kombinácia so 6-st. manuálnou prevodovkou. Kompromis medzi oboma druhmi pohonu reprezentuje nový mild-hybrid vychádzajúci z identického spaľovacieho základu. Pohonná jednotka s komerčným označením 1,2 Hybrid 100 disponuje identickým výkonom 101 koní a kombinuje sa so 6-st. dvojspojkovým e-DCT automatom. Nateraz poslednou motorovou alternatívou je čisto elektrická verzia ë-C3 Electric s výkonom 136 koní. Elektromotor roztáčajúci predné kolesá v tomto prípade čerpá energiu z 44 kWh akumulátora. Neskôr ponuku doplní cenovo dostupnejšia a v princípe výhradne mestská EV verzia s menšou kapacitou batérie.

Hravý dizajnový mix
Citroën sa nikdy nebál uvádzať do sériovej produkcie dizajnovo odvážne automobily. Mnohá z nich reálne pripomínali skôr autosalónové koncepty. Za opticky výraznú a v princípe revolučnú možno pokojne označiť aj novú generáciu modelu C3. Malý Francúz paradoxne nešokuje aplikovanými líniami a krivkami, ale skôr zaujímavým konceptom, ktorý v sebe kombinuje klasický malý hatchback s výraznou stopou štýlového crossoveru. Pomerne citeľný medzigeneračný nárast rozmerov s proporčne vyššou stavbou karosérie sa snaží využiť z daného formátu maximum vnútorného priestoru. Použité línie a prvky sú zároveň už na prvý pohľad inšpirované nedávnou štúdiou s označením Oli.
Neodškriepiteľný impulz spomenutého konceptu pri sériovej novinke pripomína opticky robustná a proporčne kolmá predná časť s dominantným centrálne umiestneným novým fabrickým logom. Ako veľmi pekný detail tu možno označiť susednú siluetu zaslepenej masky v čiernom prevedení a motívom šípového ozubenia. Do líniového symetrického modulu zapadajú nové predné svetlomety, ktoré sa zriekli v ešte nedávnej minulosti typického líniového predelu. Malý Francúz už v štandarde využíva EcoLED technológiu. Okrem efektného svetelného podpisu denného svietenia musím v rámci danej kategórie vozidiel pochváliť reálne veľmi slušný svetelný výkon predovšetkým v diaľkovom móde. Sofistikovanú nadstavbu v prípade cenníka najvyššej výbavy predstavuje automatické prepínanie diaľkového módu, ktorou ale testovaný exemplár ešte nedisponoval. Celkovo robustnú konštrukciu predného nárazníka s ochranným oplastovaním v spodnej časti dynamicky osviežujú funkčné postranné prieduchy. Pozornému oku tu zároveň neunikne hravý dizajnový doplnok v žltej farbe. Centrálny výplet starajúci sa o chladenie komponentov pohonu si opäť osvojil typický Citroën motív.

Pri pohľade z profilu novinka vďaka celkovo vyššej stavbe a pomerne veľkorysej svetlosti podvozka nezaprie inšpiráciu v SUV svete. Robustný efekt kompletizuje vytiahnutá línia blatníkov. Ochranné oplastovanie si znova osvojilo štýlový motív šípového ozubenia. Dôraz na čo najpraktickejšiu orientáciu tu pripomína veľkorysá línia bočného presklenia oboch párov dverí. K imidžovým prvkom možno v tomto priestore zaradiť „len“ ozdobné strešné lyžiny či tvar zadných stĺpikov. V opticky predĺženom „presklení“ si tu našiel svoje miesto hravý doplnok v kontrastnej farbe. Jeho žltý odtieň je automaticky naviazaný na príplatkovú červenú metalízu testovaného exemplára s názvom Elixir. Ešte viac osobitého štýlu a elegancie evokuje voliteľné kontrastné lakovanie strechy, na ktoré sa už paradoxne nevzťahuje žiadny dodatočný príplatok. Pre najvyššiu výbavovú verziu Max sú automaticky určené veľmi pekné 17-palcové disky z ľahkých zliatin.
Už viackrát spomenutá vyššia stavba karosérie je opticky najmarkantnejšia v rámci zadných partií. Vďaka tomuto efektu pôsobí nový Citroën C3 dokonca o niečo užším dojmom ako je jeho reálna šírka. SUV nádych kompletizuje robustný nárazník doplnený a solídny nájazdový uhol. Ani v jeho module prirodzene nesmie chýbať dizajnová línia s motívom ozubenia. Veko batožinového priestoru ozvláštňuje zrkadlovo preklopená predná silueta. Jej súčasťou je centrálne fabrické logo a zároveň aj susedná ozdobná lišta. Celkovo symetrické línie kompletizuje výrazný tvar koncových svetiel so zaujímavým LED podpisom. Predsa len jemnú športovú príchuť tu napriek všetkému spomenutému zo všetkého najviac evokuje pomerne výrazný strešný spojler.

Prívetivý interiér s funkčným konceptom
Originálna karosárska koncepcia s nádychom SUV, resp. vyšším posedom je v prípade malého Francúza praktickou výhodou v rámci pohodlného prístupu na palubu. Inšpirácia vo svete koncepčne obľúbených automobilov s vyššou svetlou výškou sa tu na druhej strane nepretavila do praktického riešenia v podobe úplného prekrytia prahov dverí.
Pohodlný bezkľúčový prístup známy z hierarchicky vyššie umiestnených modelov s logom Citroën prekvapivo nefiguruje ani v rámci príplatkovej výbavy. Z čisto komfortnej stránky by som medzi opciovými položkami privítal taktiež dostupnosť bezkľúčového štartovania. Pohonná jednotka nového modelu C3 sa aj v najvyššej výbave Max spúšťa klasickým spôsobom s kľúčikom v zapaľovacej skrinke.

Nová koncepcia palubnej dosky testovaného exemplára pôsobí nielen moderne, ale zároveň i funkčne prívetivo. V rámci veľmi dobre zvládnutej ergonómie musím vyzdvihnúť trojicu samostatných tlačidiel v ľavej časti palubnej dosky. Na tomto mieste si je možné pohotovo deaktivovať stráženie v jazdných pruhoch, monitorovanie rýchlostných limitov, ako aj funkciu štart/stop. Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia s určitosťou ocenia taktiež samostatný a zároveň prehľadný modul klimatizácie.
Napriek prioritnej orientácii na funkčnú prívetivosť musím nový Citroën C3 pochváliť taktiež za v danej triede vozidiel adekvátne hodnotné materiály s precíznym dielenským opracovaním. Domovskú atmosféru v prípade testovaného exempláru vo výbave Max evokuje štýlové dvojfarebné čalúnenie sedadiel Metropolitan Grey. Ozdobnej lište v sivej farbe v rámci centrálnej časti palubnej dosky sekunduje na dotyk príjemný tkaný obklad s efektnou štruktúrou. Hravú atmosféru v kabíne kompletizujú úsmevné detaily zastúpené červenými výšivkami na dverách s nápismi „Be Cool či Feel Good.“

Moderný dizajnový štýl palubnej dosky s hierarchicky oddelenými zónami vo finále ešte viac umocňuje celkovo vzdušný pocit. Zaujímavosťou nového modelu Citroën C3 je rovnako rozmerovo malý multifunkčný volant s prehľadne usporiadanými tlačidlami. Skosenia v spodnej a vrchnej časti sú prispôsobené kolenám vodiča a zároveň citeľne vylepšujú výhľad na vyvýšený prístrojový panel.
V rámci digitálnych stvárnení prístrojového panela patrí francúzska automobilka medzi priekopníkov. Horúca novinka sa použitým konceptom čiastočne inšpirovala v histórii značky Citroën. Rozmerovo pomerne malý displej umiestnený v blízkosti spodnej línie čelného skla, projekčne pripomínajúci Head-up riešenie, je taktiež orientovaný na prioritnú funkčnosť a maximálnu prehľadnosť. Testovaný exemplár si z tohto dôvodu osvojil grafickú jednoduchosť, pri ktorej absentuje prepínanie vyobrazovacích layoutov. Permanentne prítomné najdôležitejšie parametre o jazde dopĺňajú údaje palubného počítača. V tejto súvislosti mierne zamrzí, že údaj o vonkajšej teplote nie je vyobrazený permanentne. Pre jeho náhľad sa je nutné prepnúť do samostatnej záložky. V kombinácii s manuálnou prevodovkou považujem za ešte väčší prehrešok úplnú absenciu otáčkomera. Menej skúsení vodiči si pri správnej technike zmeny prevodov môžu dopomôcť aspoň indikátorom preradenia. V rámci palubného počítača komunikujúceho v slovenčine sa zároveň regulujú podrobnejšie nastavenia vozidla vrátane asistenčných systémov.

Koncepciu digitálnych hračiek v prípade testovaného exempláru kompletizuje centrálny dotykový displej. Palubný infotainment je naviazaný na dvojicu vyšších výbav. V úplnom základe ho kompenzuje tzv. dokovacia stanica so stojanom pre uchytenie smartphonu. Pre následnú konektivitu s vozidlom je prispôsobená originálna Citroën aplikácia. Klasický infotainment nového konceptu sa taktiež vyznačuje maximálnou jednoduchosťou a funkčnou prívetivosťou. S odmyslením si ovládania audia a vstavanej navigácie slúži prioritne na vyobrazenie príjemne detailného a zároveň pomerne ostrého obrazu z parkovacej kamery. Z funkčnej stránky chválim taktiež prítomnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej aj bez priameho káblového prepojenia.
Dostupné odkladacie priečinky kopírujú zaužívané automobilové štandardy. Z praktickej stránky možno ako dobrý nápad označiť pozíciu USB slotu v susedstve centrálnej obrazovky v priestore predného spolujazdca. Už spomínaná tkaná časť palubnej dosky môže dokonca poslúžiť ako núdzová polička pre smartphone.

Už klasickou ozdobou modelov z rodiny Citroën je prioritná orientácia na jazdný komfort. V prípade najmenšieho člena rodiny ju v praxi pripomínajú dostatočne nadimenzované a zároveň reálne pohodlné predné sedačky Advanced Comfort. Pod týmto prívlastkom sa ukrýva špeciálna konštrukcia penovej výplne, ktorá sa dokáže z hľadiska pohodlia prispôsobiť telám predných pasažierov. V danej kategórii vozidiel naozaj príkladne komfortné sedačky dopĺňa prirodzene vyšší posed, ako aj celkovo plne akceptovateľný výhľad z vozidla. Prioritne pri dlhších presunoch mi tu z hľadiska maximálneho pohodlia predsa len chýba prítomnosť centrálnej lakťovej opierky.
V segmente rozmerovo malých automobilov zaujme nový C3 taktiež pomerne veľkorysým priestorom v druhom rade. Vzdušnému konceptu s o niečo strmším posedom sekunduje opäť komfortnú výplň zadnej lavice. Urastenejší pasažieri musia pri vstupe na palubu na druhej strane počítať s o niečo užším vstupným otvorom, ako aj menším uhlom otvorenia zadných dverí. Z hľadiska životného priestoru sa v zadnej časti kabíny s odmyslením si detí napriek tomu pohodlne odvezie pokojne aj dvojica dospelákov štandardnej konvenčnej veľkosti. Vysokí pasažieri tu celkom iste ocenia značnú priestorovú rezervu v oblasti hlavy, pod ktorý sa pričinila práve vyššia stavba. Ako príjemný detail tu možno označiť čiastočne mäkčené lakťové opierky vo dverách. V danej kategórii vozidiel s odmyslením si centrálnej výklopnej opierky zároveň nepovažujem ako zásadný nedostatok ani absenciu samostatných výduchov ventilácie. Prioritne deti v druhom rade s určitosťou ocenia prítomnosť dvojice zdrojových USB koncoviek.

Nový Citroën C3 potešil taktiež plne akceptovateľným batožinovým priestorom so základnou kapacitou solídnych 310 litrov. V kategórii malých hatchbackov typicky vyššiu a masívnejšiu nakladaciu hranu v tomto prípade ešte o niečo viac zvýrazňuje vyššia stavba vozidla. Pri manipulácii s väčšími predmetmi treba o niečo viac šikovnosti aplikovať taktiež vzhľadom na opticky užší vstupný otvor, pod ktorý sa pričinili nedelené koncové svetlá. S odmyslením si symetrického tvarovania ložnej plochy si funkčné uznanie zaslúži odolnejšie čalúnenie bočných stien. Palec hore dávam prítomnosti základných fixačných pomôcok na čele s háčikom na tašky. Organizér pod podlahou je prispôsobený na odloženie drobností a opravnej sady dodávanej v štandarde. Užitočná rezervná pneumatika je dostupná v opcii. Zadné operadlá je možné sklopiť v pomere 60/40. V takejto konfigurácii už dokáže novinka odviezť aj relatívne veľké a neforemné predmety. Vzhľadom na segmentovú príslušnosť tu ako nedostatok nemožno označiť ani absenciu rovnej podlahy.
Nový Citroën C3 sa s odmyslením si autentického konceptu snaží zaujať férovou cenovkou, ktorej zároveň prislúcha adekvátna výbava. Základná veria You disponuje pestrým spektrom moderných asistenčných a bezpečnostných systémov, ecoLED prednými svetlami či vyspelým pružením Advanced Comfort. Z bežných prvkov je jej súčasťou centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, tempomat, manuálna jednozónová klimatizácia alebo zadné parkovacie senzory. Za tak trochu nemilé prekvapenie cenového základu považujem v kontexte dnešnej doby absenciu vstavaného rádia, ktoré nahrádza dokovacia stanica pre smartphone. Klasické rádio spolu s automatickými stieračmi či koženým volantom je k dispozícii od druhého výbavového stupňa. Testovaná najvyššia výbava Max k tomu pridáva cúvaciu kameru, indukčné nabíjanie smartphonu, automatickú jednozónovú klimatizáciu, automatické prepínanie diaľkového módu, elektrické otváranie okien oboch párov dverí či zadné LED svetlá. Z prvkov v opcii stojí za zváženie investícia do zimného balíka s hmlovkami, vyhrievanými prednými sedačkami, čelným sklom i volantom.

Komfortný spoločník
Citroën konceptne navrhol novú generáciu modelu C3 ako auto pre život. Testovaný exemplár zároveň na nič nehrá a ani nesľubuje nič, čo nevie reálne splniť. Okrem neodškriepiteľnej dávky koncepčného imidžu je jeho jednoznačnou prioritou orientácia smerom na čo najlepší jazdný komfort. Konštrukcia podvozka s jednoduchou zadnou nápravou kopíruje zaužívaný štandard danej kategórie vozidiel. Ako konkurenčnú výhodu tu možno napriek tomu označiť už v štandardné nasadenie technologickej špeciality značky Citroën, ktorou sú vyspelé tlmiče s hydraulickými dorazmi. Ich funkcionalita je prispôsobená čo najprecíznejšej filtrácii už aj reálne hrubších nedokonalostí a v praxi funguje výborne.
Nový model C3 vo vrcholnej výbavovej verzii Max skombinovanej so 17-palcovými zliatinovými diskami patrí celkom jednoznačne k suverénne najkomfortnejším zástupcom kategórie malých hatchbackov. Podvozok testovaného exempláru dokáže s veľkým prehľadom a istotou pochytať prakticky všetky bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Pri trafení hlbšieho kráteru alebo prepadnutého kanalizačného poklopu sa prejaví samotná konštrukcia hydraulického dorazu. Táto technologická finesa vo väčšine prípadov zamedzí nechcenému prenosu kinetickej energie až do modulu karosérie.

Malý Francúz dokáže z tohto dôvodu jazdiť až nečakane pohodlne a zároveň sebaisto pokojne aj na zalátaných okreskách alebo už reálne rozbitých lokálnych cestách. Sumárne veľkou výhodou z pohľadu jazdného komfortu je takpovediac mušia váha. Pohotovostná hmotnosť novinky sa ustálila hlboko pod hranicou 1,3 tony. Pri hľadaní limitov pruženia tu vo finále napriek tomu vždy platia základné fyzikálne zákonitosti.
Vzhľadom na vyššiu stavbu karosérie je veľmi dôležité, že vyladenie pruženia nového modelu Citroën C3 zároveň nie je vyslovene „húpavé.“ Na adekvátnu tuhosť smerom od tlmičov spojenú s potrebnou istotou podvozka sa je možné spoľahnúť pri svižnejšej jazde po zakrútených okreskách. Pri dynamickejších prejazdoch cez zákruty tu treba počítať so síce svojskými, no zároveň nie nepríjemnými náklonmi karosérie. V sumári až nečakanú úroveň ponúkaného temperamentu som si v kombinácii s mušou váhou zo všetkého najviac užíval pri svižnom prepletaní sa mestskou džungľou. V prípade potreby ale nový C3 pokojne zvládne aj dynamickejšiu jazdu vo vyššom rýchlostnom tempe na technickejšej trati v podobe obľúbenej zakrútenej okresky.

Vyslovene prehnané športové ambície od testovaného exemplára napriek všetkému spomenutému vo finále logicky nemožno očakávať. Čo najpohodlnejšiemu životu v meste je prispôsobené ľahučké riadenie. Jeho prevod je aj napriek použitiu volantu s malým priemerom skôr klasický ako športovo strmý. Na atypický tvar venca som si z hľadiska optimálneho úchytu pri prekladaní rúk, napríklad v situáciách s potrebou pohotového otočenia sa, predsa len zvykal o niečo dlhšie. Ako takpovediac obyčajné možno vo finále označiť taktiež odhlučnenie priestoru pre posádku. Pri vyššom rýchlostnom tempe či na diaľnici tu už predsa len treba počítať s o niečo vyššou úrovňou aerodynamického odporu, ako aj „hluku“ smerom od podvozka.
Základná a zároveň cenovo najdostupnejšia motorizácia nového modelu Citroën C3 pozostáva z čisto benzínového prepĺňaného 3-valca s novým komerčným označením 1,2 Turbo. Francúzi aj v tomto prípade siahli po najnovšej technologickej evolúcii, ktorá sa vyznačuje napríklad použitím odolnej rozvodovej reťaze. Na prvý pohľad obyčajný „papierový“ výkon 101 koní dokáže rozmerovo malému a zároveň ľahučkému modelu zaistiť až nečakane energický potenciál. Akceleračné limity maloobjemovej pohonnej jednotky sa logicky prejavia pri plne obsadenom vozidle, topograficky členitejšom teréne alebo všeobecných pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe. Naopak, predovšetkým v meste, resp. v tzv. strednom pásme novinka prekvapila reálne solídnou jazdnou dynamikou.

Energický prejav novej pohonnej jednotky sa vo výraznej miere vo výraznej miere umocňuje spolupráca s klasickou 6-st. manuálnou prevodovkou, s pomerne krátkymi prvými rýchlostnými stupňami. Faktor šoférskeho temperamentu v tomto kontexte kompletizuje užívateľsky príjemná kulisa s presne vymedzenými dráhami. Šikovná práca s manuálom v praxi kompenzuje absentujúce jazdné režimy. Zvuková odozva pohonnej jednotky, resp. jazda „podľa ucha“ dokáže v prípade skúsenejších zároveň nahradiť absentujúci otáčkomer.
Pri bežnej jazde má pohonná jednotka dostatok sily už v pocitovo nižšom pásme otáčok. Pri ich vyššom spektre už dá o sebe vedieť nielen plnou porciou krútiaceho momentu ale taktiež pomerne atraktívnou zvukovou farbičkou. Z funkčného hľadiska musím vyzdvihnúť taktiež suverénne spomaľovací účinok. Ľahučký Citroën C3 si v rámci zadnej nápravy bezproblémovo vystačí s celkovo odolnejšou bubnovou konštrukciu bŕzd.

Prirodzenou výhodou vyššej stavby karosérie s SUV nádychom je veľkorysejší parameter svetlej výšky. V tejto disciplíne už môže testovaný exemplár bezproblémovo konkurovať nielen tzv. mestských crossoverom ale aj niektorým „dospelým“ SUV. Vyššia svetlosť je logickou zárukou väčšej porcie slobody pri pohybe na poľných, resp. lesných cestách alebo ľahkom teréne. Žiadne prehnané „offroad“ schopnosti od nového modelu C3 s čisto predným pohonom ale vo finále prirodzene nemožno očakávať. Štandardy dnešnej doby kopírujú v princípe dobre fungujúce asistenčne systémy. Pri dlhších presunoch je dávam palec hore prítomnosť aspoň základného tempomatu.
Spotreba paliva sa v prípade konfigurácie s čisto benzínovou maloobjemovou motorizáciou bude v citeľnej miere odvíjať od preferovaného štýlu jazdy. Výsledný kombinovaný priemer pri prakticky úplne novom a ešte nezabehnutom testovanom exemplári sa nakoniec ustálil na hodnote 6,1 l/100 km. Pri výhradnej preferencii pohodovej jazdy výsledok klesne citeľne bližšie smerom k výrobcom deklarovanému parametru 5,6 l/100 km. Naopak pri zážitkovom vyžití s častou permanenciou vyšších otáčok nie je príliš ťažké pokoriť ani 7-litrovú hranicu. Najúspornejší bol štýlový Francúz mimo mesta, kde sa spotreba ustálila na hodnote 5,1 l/100 km. V mestskom prostredí vyobrazil palubný počítač údaj 7,1 l/100 km a pri diaľničnom tempe sa apetít ustálil na hodnote rovných 7-litrov.

A celkový dojem?
Model C3 je pre Citroën jedným z najdôležitejších. Novinka v podobe celkovo už štvrtej generácie je opäť úplne iná ako predchodca. Francúzi sa v jej prípade rozhodne nebáli experimentovať. Vo finále tak vznikol rozmerovo stále príjemne kompaktný kríženec klasického hatchbacku a malého SUV. Z originálneho karosárskeho konceptu ťaží priestorové maximum taktiež interiér, ktorý vsádza na modernú jednoduchosť a maximálnu funkčnosť. Ako príjemné prekvapenie tu možno označiť taktiež najdostupnejšiu čisto benzínovú verziu s v danom segmente na špičkovým jazdným komfortom.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Citroën C3 1,2 Turbo 100 Max
Dĺžka: 4 015 mm
Šírka: 1 813 mm
Výška: 1 577 mm
Rázvor: 2 540 mm
Objem kufra: 310 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Výkon kW/koní: 74/101
Krútiaci moment Nm: 205
Pohotovostná hmotnosť: 1250 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,6 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,1 l/100 km
Pneumatiky: Firestone Winterhawk
Verzia/akciová cena
Citroën C3 1,2 Turbo 100 Max (testovaný model) od 17 490 €
Citroën C3 1,2 Turbo 100 You od 14 490 €