• Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
piatok, 3 februára, 2023
Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk

Benzín E10 – Skutočná ekológia alebo len začarovaný kruh?

15. novembra 2019
in Zaujímavosti
124
0
59
SHARES
2.6k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

V posledných dňoch sa na Slovensku rozprúdila búrlivá diskusiu na tému benzínu E10, ktorý sa bude od januára 2020 povinne predávať už aj na našich čerpacích staniciach. Víziou tohto nariadenie resp. opatrenia z Bruselu, je v prvom rade ekologický prínos. Proti tomuto nemôže žiadny racionálne uvažujúci jedinec v princípe nič namietať. Veď každý z nás si želá čistejšie životne prostredie a kvalitnejší vzduch, ktorý všetci dýchame.

Ale je to skutočne tak? A môže reálne nasadenie palív s prívlastkom E10 prispieť ku kvalitnejšiemu životu nás všetkých?

V súčasnosti na Slovensku v prevažnej miere tankujeme benzín s označením 95 E5. Prvé číslo značí tzv. počet oktánov v príslušnom palive. Táto hodnota sa nijako nezmení ani pri nových palivách. Druhý číselný údaj je v tomto prípade smerodajnejší. Číslica za písmenom E označuje približný podiel biožložky v danom palive. Prímes tzv. biozložky má principiálne znižovať našu závislosť na čiernom zlate, teda rope. Rafinérie preto pri procese výroby palív pridávajú k „čistému“ ropnému produktu aj spomínanú biozložku. Terajšie palivá s prívlastkom E5 v sebe obsahujú priblížené 5% spomínaného bioetanolu. Nové paliva E10, túto hranicu znásobujú na približne 10% podiel dotknutej zložky.

Ako najväčší kameň úrazu sa v prvoplánovo javí “nevhodnosť” daného paliva pre veľké množstvo zážihových motorov plniacich staršie emisnú normy s hornou hranicou Euro4. Neodškriepiteľným faktom je, že spomínané pohonné jednotky vo svojom čase neboli na takúto prímes bioetanolu skonštruované, z čoho vyplávajú mnohé konštrukčné úskalia. Vodiči dotknutých vozidiel preto majú oprávnené obavy z rizika možného poškodenia svojho vozidla. A aby toho nebolo málo, ako ďalší strašiak sa vynárajú obavy z nárastu cien benzínu na našich čerpacích staniciach, ďalej zvýšenej spotreby motorových vozidiel či zníženie výkonu ich pohonných jednotiek.

S nový palivom E10 si nerozumie napríklad ani benzínový motor v Škode Felicia, ktorá je u nás stále vozidlom s častým výskytom.

Všetky vyššie spomenuté obavy sú plne adekvátne. Netreba ich brať na ľahkú váhu ale v princípe sa priamo dotýkajú len určitej skupiny vodičov, ktorí do vozidiel s „problematickým“ rokom výroby tankujú benzín.

Práve v tomto bode sa pre zvyšnú skupinu populácie stáva táto téma nezaujímavou, čo u nás v redakcii vnímame ako zásadný problém. Nariadenia smernice rady EU o ochrane životného prostredia sa totiž nedotýkajú len vodičov so spomínaných „problémom“ ale nás všetkých. Dokonca aj tých z nás, ktorí nemajú vodičské oprávnenie a nikdy nešoférovali žiadny automobil!

Každá minca má totiž dve strany.

Z nášho pohľadu je v princípe najväčším problémom i kameňom úrazu palív s vyšším podielom biozložky práve spomínaný bioetanol! V konečnom dôsledku sa totiž môže celkom ľahko stať, že nepopulárne naradenie s celoplošným nasadením palív E10, tzv. uhlíkovú stopu vôbec nezníži ale bude mať paradoxne za následok presne opačný efekt.

Prečo je to tak?

Ako všetci dobre vieme biožložka, resp. bioetanol, obsiahnutý v palivách sa v prevažnej miere vyrába z poľnohospodárskych plodín. Sem patrí napríklad kukurica či cukrová trstina. Je preto veľmi pravdepodobné, že mnoho poľnohospodárov sa postupne preorientujú na pestovanie práve takýchto plodín, na úkor tých menej likvidných. Spomenutý efekt sa následne môže premietnuť aj do zdražovania cien potravín. Týmto sa ale začarovaný kruh vôbec nekončí. Veľkú polemiku vyvoláva samotná technológia pestovania dotknutých plodín a jej dopad na ekológiu ako takú. Reč je predovšetkým o aplikácii kontroverzných dusikatých hnojív a podobne. Iste je, že samotný proces výroby bliozložky už dnes so sebou nesie pomerne významnú uhlíkovú stopu, čím sa v spomínanom začarovanom kruhu paradoxne dostávame opäť na začiatok.

Peter Hlačik

Tags: BenzínNové Palivá
Share28Tweet13Pin5
Previous Post

Nové BMW radu 2 Gran Coupé – Najmenšia štýlovka z Mníchova

Next Post

Modely značky Dacia sú u nás opäť k dispozícii aj s LPG pohonom

Related Posts

Najpredávanejšou prémiovou značkou na Slovensku bol aj v roku 2022 Mercedes-Benz

Najpredávanejšou prémiovou značkou na Slovensku bol aj v roku 2022 Mercedes-Benz

Pre značku Toyota bol rok 2022 z hľadiska trhového podielu rekordný

Pre značku Toyota bol rok 2022 z hľadiska trhového podielu rekordný

Škoda dodala v roku 2022 globálne 731 300 automobilov

Škoda dodala v roku 2022 globálne 731 300 automobilov

Hyundai predal v roku 2022 vyše 3,94 milióna vozidiel

Hyundai predal v roku 2022 vyše 3,94 milióna vozidiel

CUPRA Formentor VZ5

CUPRA Formentor a emocionálne srdce verzie VZ5

Rok 2022 na autoinak.sk

Rok 2022 na autoinak.sk

  • Trending
  • Comments
  • Latest
Test Nissan Townstar 2022

Test: Nissan Townstar – Ideál pre rodinu i na prácu

Test Jeep Compass Hybrid 2022

Test: Jeep Compass – Prispôsobil sa dobe

Test Hyundai Santa Fe PHEV 2022

Test: Hyundai Santa Fe Plug-in – Sofistikovaný multitalent

Test Citroën ë-Berlingo 2022

Test: Citroën ë-Berlingo – Koncepčná premena

Test Citroen C5 X 2022

Test: Citroën C5 X – Návrat ku koreňom

Najpredávanejšou prémiovou značkou na Slovensku bol aj v roku 2022 Mercedes-Benz

Najpredávanejšou prémiovou značkou na Slovensku bol aj v roku 2022 Mercedes-Benz

Test Honda Civic 2023

Test: Honda Civic – Zážitkový hybrid

Nová MAZDA CX-90

Nová MAZDA CX-90

Renault pracuje na novom modeli Espace

Renault pracuje na novom modeli Espace

Test Opel Astra 2023

Test: Opel Astra – Tradícia pokračuje



  • Kontakt
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

  • Login
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Táto webová stránka používa cookies. Pokračovaním v používaní tejto webovej stránky dávate súhlas s používaním súborov cookie. Navštívte našeCookies a Pravidlá ochrany osobných údajov .
Súbory cookie: Ukladáme z vášho zariadenia údaje, ktoré nie sú citlivé, a získavame k nim prístup (napríklad súbory cookie alebo jedinečný identifikátor zariadenia). Okrem toho tiež spracúvame osobné údaje, ako sú IP adresy a identifikátory cookie, aby sme mohli spracúvať údaje, napríklad zobrazovať prispôsobené reklamy, merať preferencie našich návštevníkov atď. Svoje preferencie môžete kedykoľvek zmeniť v našich pravidlách ochrany súkromia na tomto webe.
Prijať cookies
Prečítať viac
Nastavenie cookies
Okno s nastavením cookie
Okno s nastavením cookie

Nastavenie súkromia

Rozhodnite sa, ktoré cookies chcete povoliť. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť. Môže sa ale stať, že niektoré funkcie už nebudú dostupné. Pre informácie o zmazanie cookies, sa obráťte na nápovedu vášho prehliadača.

Pomocou posuvníka môžete povoliť alebo zakázať rôzne typy cookies:

  • Zablokovať všetko
  • Základná
  • Funkcionality
  • Analytics
  • Reklamná

Táto stránka bude

Táto stránka nebude

  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
  • Pamätajte si svoje prihlasovacie údaje
  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
Uložiť a zatvoriť