Momentálny ošiaľ a boom okolo crossoverov a SUV dokázal opantať už nejedného automobilového konzervatívca. Čo sa ukrýva za týmto úspechom a prečo sú SUVečka tak “in”? Nad týmto všetkým sme sa zamysleli aj u nás v redakcii. A pri teste malého veľkého auta Honda Jazz, sme si na pár dní k nemu zapožičali aj trendy súrodenca, teda model Honda HR-V.
Rovnaké ale pritom každé iné
Model Honda Jazz, na niektorých trhoch známy ako model Fit, uzrel svetlo sveta už v roku 2001. Aktuálna tretia generácia sa predáva od roku 2013 a v minulom roku podstúpila plánovanú modernizáciu. Na jej základe sa do ponuky tohto modelu dostal aj silnejší motor 1,5 i-VTEC s výkonom 130 koní. A táto pohonná jednotka poháňala aj naše vozidlo.
Ešte o niečo ďalej do minulosti siaha história modelu Honda HR-V. prvý krát sa tento model objavil na scéne už v roku 1998. V tých časoch prakticky zakladal dnes tak populárnu kategóriu mestských crossoverov alebo ak chcete malých SUV. Priameho nástupcu sa však tento model prekvapivo nedočkal. Znovuzrodená Honda HR-V druhej generácie, ktorú sme mali k dispozícii aj my sa totiž objavila v roku 2015, teda po 9 rokoch odmlky. Aj v tomto prípade pod prednou kapotou pracoval vynikajúci atmosférický motor 1,5 i-VTEC s výkonom 130 koní, ako mal aj model Jazz.
Body za dizajn a vzhľad pre malé SUV
Bolo to tesné ale predsa… Aj keď je dizajn veľmi subjektívna záležitosť, v internom hlasovaní ako aj na základe názorov verejnosti sa o niečo viac páči model HR-V. Aj keď v tomto prípade platí, že nie je Jazz ako Jazz. V prípade testovanej výbavy Dynamic sa Japoncom podarilo vykúzliť zo sivej myšky krabičku, ktorá priťahuje pohľady. Športový look zvýrazňuje optický tuning v podobe prahov a nárazníkov. Vzadu dokonca nechýba ani náznak difúzora. A príjemným detailom je jemná červená linka, ktorú sa nedá nevšimnúť. Naproti tomu HR-V v luxusnej výbave Executive vyzerá z každého uhla pohľadu moderne a pútavo. Ochranné plasty zvýrazňujú charakter SUV a páčia sa nám aj originálne zapracovania mnohých detailov. Za všetky spomeňme „zamaskované“ kľučky druhého páru dverí. Honda HR-V v našom porovnávaní brala body aj za efektné kolesá s priemerom 17 palcov, čo zvýraznilo jej mohutnosť. Jazz pritom roloval „len“ na 16-stkach.
Porovnanie celkových rozmerov oboch vozidiel
dĺžka | šírka | výška | rázvor | |
Honda HR-V | 4 294 mm | 1 772 mm | 1 605 mm | 2 610 mm |
Honda Jazz | 4 051 mm | 1 694 mm | 1 550 mm | 2 530 mm |
V interiérovom dueli opäť víťazstvo pre HR-V
Ako je možné vidieť aj z porovnania celkových rozmerov, HR-V nie je až o toľko väčšie auto ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Pravda o veľkosti oboch našich kandidátov sa dá najlepšie všimnúť, keď stoja autá hneď vedľa seba. Ako je to v prípade našich obrázkov. Aj v interiéroch oboch modelov možno nájsť veľa identických prvkov, riešení či ovládačov. Napriek tomu sú tu aj značné rozdiely. Kabína HR-V už na prvý pohľad pôsobí luxusnejším a hodnotnejším dojmom. Jazz naopak vsádza na prísnu jednoduchosť a funkčnosť. Aj keď slovo jednoduchosť by sa v tomto prípade patrilo nahradiť slovom racionálnosť. Napokon, viem si predstaviť, že určitej vzorke z nás všetkých, bude viac vyhovovať tradičný mechanicky otočný ovládač na reguláciu teploty v modeli Jazz, ako moderné a efektné „ťukanie“ do dotykovej plôšky v modeli HR-V. V oboch prípadoch zaujal aj detail v podobe rovnako vyriešeného displeja palubného počítača. Na tomto mieste sa nebudeme ale zamýšľať nad intuitívnosťou palubného infotaimentu, ani logiky jeho ovládania. Zaujímavý až úsmevný detail predstavuje z nášho pohľadu displej palubného počítača. V oboch prípadoch je umiestnený v pravom “budíku” prístrojového panela. Palubný počítač ako taký má dobrú čitateľnosť aj zaujímavé a užitočné funkcie. Zaujalo jeho jednofarebné prevedenie a to vrátane grafického zobrazenia čítačky dopravných značiek. Z funkčného hľadiska sa tomuto riešeniu skutočne nedá nič vytknúť. Ale v rámci toho, že Japonsko sa vždy považovalo za kolísku a rodisko rôznych hi-tech hračiek, pôsobí tá spomínaná jedna farba a jednoduchá grafika z nášho pohľadu ako päsť na oko. Toto si Honda mohla pokojne aj odpustiť.
V parametri priestrannosti interiéru nakoniec spravodlivá remíza
Posuňme sa k užitočnejším a praktickejším postrehom. Na mušku sme si zobrali priestorové pomery v kabínach oboch modelov s H v znaku. Prvý postreh… V HR-V sa v porovnaní z modelom Jazz nesedí až o toľko vyššie ako sme na prvoplánovo očakávali. Z hľadiska rozhľadu smerom do strán má mierne navrch Jazz. Podpísali sa pod to predovšetkým až prekvapivo funkčné rozdvojené “áčkové” stĺpiky. Sedačky sú v oboch prípadoch rovnako pohodlné a príjemné. Okrem čalúnenia nám vyhovovali aj hlavové opierky a taktiež sympatický naznačené bočné vedenie. To dokáže čiastočne fixovať telo aj pri ostrejšej jazde. V obidvoch prípadoch v praxi nijako neprekáža nádrž umiestnená pod prednými sedadlami. Pri modeli HR-V si ju na prvý pohľad dokonca ani nemusíte všimnúť. Malé SUV má taktiež navrch v pocite vnútornej šírky. V druhom rade bude ale aj napriek tomu 3 pasažierom tesnejšie. Vo dvojici sa veľmi komfortne cestuje nielen vpredu ale aj vzadu. HR-V má o niečo dlhšie sedáky, ktoré dokážu lepšie podoprieť stehná. Na druhej strane nejde ale o nijako dramatický ani zásadný rozdiel. V oboch prípadoch sa tak do druhého radu dokážu za seba pohodlne usadiť aj tí urastenejší z nás. Priestorová rezerva prekvapivo vzniká v oblasti pre nohy ako aj hlavu. A zato si oba modely Honda zaslúžia veľkú pochvalu. Jazz má o niečo viac „vzduchu“ a priestoru v oblasti pre hlavu. Model HR-V ale v tomto prípade znevýhodnila efektná vysúvacia strecha, ktorá si nejaký ten centimetrík z priestoru pre seba určite ukradla. Veľkú pochvalu si v oboch prípadoch zaslúžia aj zadné dvere otvárajúce sa prakticky do pravého uhla. O niečo väčší nástupný otvor má model HR-V. Každopádne inštalácia detských sedačiek je v oboch prípadoch prípade hračka. Kúzelné sedačky s možnosťou vyklápania sedacej časti nie sú len marketingovou formulkou. Pri oboch vozidlách si vieme predstaviť ich reálne využitie pri preprave neforemných predmetov. Toto sa Japoncom jednoducho podarilo. Veríme preto že podobné riešenie si zachovajú aj ďalšie generácie oboch modelov, pretože ako je známe, najnovšia generácia modelu Civic už od tohto riešenia upustila. O niečo väčší batožinový priestor ponuka väčší model HR-V. Rozdiel je okrem výrazne väčšieho nakladacieho otvoru cítiť predovšetkým v parametri celkovej dĺžky ložnej plochy. Zároveň trváme na tom, že na danú kategóriu disponuje priestranným kufrom aj model Jazz. V oboch prípadoch nám v kufri chýba viac možností na fixáciu nákladu napr. vo forme háčikov. Zabudnúť musíte aj na rezervné koleso. To supluje “len” lepiaca sada. Pod podlahou tak vzniká dodatočný priestor aj na odloženie ďalších drobnosti. O úraz hlavy sa pri manipulácii s nákladom nemusia báť ani v jednom z prípadov ani ľudia s výškou do cca 185 cm. Dvere kufra sa v oboch prípadoch dvíhajú do približne rovnakej výšky.
Objem kufra | Max. prepravná kapacita | Pohotovostná hmotnosť | Svetlá výška | |
Honda HR-V | 448-470 litrov | 1 473-1 533 litrov | 1 312 – 1384 kg | 170 mm |
Honda Jazz | 354 litrov | 1 314 litrov | 1 176 – 1188 kg | 110 mm |
Spoza volantu sme si viac užili Jazz
Pri hodnotení jazdných vlastností ani v jednom prípade nie je ani v jednom prípade veľmi čo kritizovať. Honda si skrátka vždy zakladala práve na svojej „športovej“ tradícii. Dnes sa ju logicky snaží preklápať aj do bežných sériových modelov ako je Jazz či HR-V. Dovolíme si preto tvrdiť, že oba tieto modely patria v porovnaní s konkurentmi iných značiek po jazdnej stránke k tomu najlepšiemu. Od HR-V sme dobrú jazdu tak trochu aj očakávali. Naopak Jazz vyslovene prekvapil. Veď predsa len, v princípe je to malá ale praktickú krabička. Verzia Dynamic ale nie je pri tomto modeli Honda vôbec náhoda. Jazz dynamický skutočne aj je. Oproti modelu HR-V má navrch predovšetkým svojou nižšou hmotnosťou. Spoza volantu si s ním tak užijete väčšiu spojitosť a prepojenie s vozovkou, po ktorej práve idete. Luxusnejšie HR-V predsa len už o niečo viac izoluje posádku od diania v okolí vozidla. Atmosférický motor, ktorý miluje otáčky sme si zamilovali veľmi rýchlo. V dnešnej dobe ide takmer už o vyhynutý druh. A práve táto motorizácia je veľkou zbraňou značky Honda. Vieme si predstaviť nemálo ľudí, ktorí sa pre ten či onen model Honda rozhodnú práve na základe tejto motorizácie.
Bravo Honda! Motor sa ti naozaj podaril. A najlepšie na tom je, že za svoje služby si ani v jednom prípade nepýta veľa paliva. Napriek tomu, že HR-V je SUV, disponuje len pohonom prednej nápravy. Rozdiel v svetlej výške mu udeľuje viac slobody pri pohybe v ľahkom teréne. Ten ale pri predvídavej jazde zvládne aj Jazz. Pozvoľna sa dostávame k tomu najzásadnejšiemu rozdielu. Tým je prevodovka. Kým Jazz si vystačil s veľmi presným -6-st. manuálom, HR-V vsadilo sa CVT automat. Samočinná prevodovka nie je zlá voľba. Naše odporúčanie ale znie, že pokiaľ si vyslovene nepotrpíte na komforte automatického radenia, určite siahnite po mechanickej prevodovke. Okrem toho, že je cenovo dostupnejšia, dokáže vám určite sprostredkovať zároveň aj viac emócii a zážitkov z jazdy ako CVT. A v tomto prípade zavládla vzácna zhoda aj v redakcii. Kým našu mužskú časť možno považovať za zástancov manuálnych prevodoviek, kolegyňa preferuje automaty. V tomto prípade by ale prekvapivo aj ona volila manuál.
Honda HR-V | Honda Jazz | |
Motor | 1,5 i-VTEC | 1,5 i-VTEC |
Výkon | 96 kW/130 koní | 96 kW/130 koní |
Prevodovka | Automatická CVT | Manuálna 6-st. |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 11,2-11,4 s | 8,7 s |
Maximálna rýchlosť | 187 km/h | 190 km/h |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,2-5,4 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Resumé a záverečný pohľad do cenníka
Honda HR-V vyšla z nášho netradičného príbuzenského porovnávania ako modernejší , vyspelejší v konečnom dôsledku aj celkovo lepší automobil. Aj v tomto tu figuruje povestné “ale”. V tomto prípade je zmienené “ale” premietnuté do logicky vyššej obstarávacej ceny modelu HR-V. Nami testovaná verzia HR-V s automatickou prevodovkou stojí podľa aktuálneho oficiálneho cenníka 23 990 eur. V prípade voľby mechanickej prevodovky sa cena zníži na 22 690 eur. Naproti tomu o niečo skromnejší Jazz, v testovanej výbave Dynamic, štartuje podľa momentálneho akciového cenníka na cenovke 16 240 eur. V prípade verzie s automatickou prevodovkou sa cena zastaví na hodnote 17 540 eur.
Ako je možné vidieť,obstarávacia cena hovorí v prospech modelu Honda Jazz. V konečnom dôsledku je to ale o osobných preferenciách každého z nás. Či už sa rozhodnete pre nášho víťaza Honda HR-V, alebo sa uspokojíte s konštatovaním, že menej je niekedy viac a zvíťazí u vás model Honda Jazz, dôležité je, že ani v jednom prípade neurobíte určite krok vedľa.
Autor: Peter Hlačik a Soňa Praženicová
Cenník:
Honda Jazz 1,3 i-VTEC 6MT Trend (základný model) akciová cena od 12 990 eur
Honda Jazz 1,5 i-VTEC 6MT Dynamic (testovaný model) akciová cena od 16 240 eur
Honda HR-V 1,5 i-VTEC 6MT Comfort (základný model) akciová cena od 17 590 eur
Honda Jazz 1,5 i-VTEC CVT Executive (testovaný model) akciová cena od 23 990 eur