Značka Škoda je na Slovensku stále považovaná za „domáceho výrobcu“, čomu zodpovedá aj dominantný trhový podiel českej automobilky. Nové modely s okrídleným šípom v znaku sa preto zakaždým tešia mimoriadne veľkému záujmu zo strany širokej verejnosti.
Najväčšiu pozornosť v tomto smere momentálne púta najnovšie a zároveň aj najmenšie SUV s označením Kamiq, ktoré sa už onedlho objaví aj v slovenských showroomoch. Na ďalšie atraktívne novinky značky Škoda je ale možné natrafiť už dnes. Pri tejto príležitosti sme navštívili zastúpenie spoločnosti Galimex, kde sme si mali možnosť vyskúšať nielen kompaktnú novinku Škoda Scala, ale aj vylepšenú vlajkovú loď, model Škoda Superb.
Fotogaléria Škoda Scala a Škoda Superb
Škoda Scala – kompaktný model novej éry.
Úplne nový model Scala nahrádza v portfóliu značky model Rapid Spaceback. V porovnaní s ním, je nový model už skutočne dospelým kompaktom, teda typickým predstaviteľom zo segmentu C. Charakteristickým prvkom Škoda Scala je predovšetkým nový štylistický jazyk, na ktorý postupne prechádza celé modelové portfólio s logom Škoda. Dizajnový prerod je jasne badateľný predovšetkým na prednej časti. Novotvarovanú masku chladiča tu štylisticky dopĺňajú štýlové svetlomety s efektne zapracovaným denným svietením. Predné aj zadné svetlá dokonca už v sérii disponujú LED technológiou. To činí z modelu Scala prvú „škodovku“ s takouto vymoženosťou. My sme mali k dispozícii model Scala v najvyššom výbavovom stupni Style, ktorý k spomenutému pridáva ešte aj efekt v podobe tzv. dynamických zadných smeroviek.
Nové dizajnové smerovanie je cítiť aj pri zadnej časti. Piate dvere modelu Scala zdobí štýlový nápis Škoda, ktorý nahrádza doteraz zaužívané fabrické logo. Odkaz modelu Rapid Spaceback pre zmenu pripomína dostupnosť exkluzívnejšieho prevedenia dverí batožinového priestoru. Reč je o zadnom skle v čiernom prevedení, zabiehajúcom až po líniu koncových svetiel.
Po technickej stránke je model Scala postavený na koncernovej platforme MQB A0. V ponuke aj preto absentujú verzie s pohonom 4×4. S pohonom všetkých kolies sa pri novinke nepočíta ani do budúcnosti. „Zlaté české ruky“ ale napriek tomu dokázali daný technický základ využiť na úplné maximum. Aj vďaka tomu môžeme model Scala považovať za kompakt bez nutných kompromisov.
Pre značku Škoda sú typické užitočné riešenia v štýle Simply clever. Notoricky známu škrabku na ľad, dopĺňa v tomto prípade novinka v podobe praktického lieviku zakomponovaného priamo do hrdla uzáveru určeného na dolievanie náplne do ostrekovačov. Motorová paleta pozostáva aktuálne zo zážihových aj vznetových verzií. Pod prednou kapotou skúšaného exempláru pracovala výkonnejšia verzia nového 3-valca 1,0 TSI o výkone 115 koní, skombinovaná so 6-st. manuálnou prevodovkou.
Príchod nových časov je jasne cítiť aj v interiéri nového modelu. Ako prvé nás v tomto smere prekvapili priestorové pomery. Vzdušný pocit z kabíny umocňuje veľkorysý parameter vnútornej šírky. Pochváliť musíme aj optimálne dimenzované predné sedadlá s komfortným prevedením. Kúzlenie s priestorom pokračuje aj v druhom rade. Dvojica priemerne urastených dospelých sa ani v tomto prípade na nedostatok priestoru rozhodne nemôže sťažovať.
Modernú koncepciu dostala palubná doska s novým dizajnom. Prístrojový panel môže na želanie disponovať digitálnym riešením. V našom prípade sme mali ale k dispozícii klasické analógové budíky, ktorým sa po funkčnej stránke nedá absolútne nič vytknúť. Centrálnu časť palubnej dosky vypĺňa štýlovo zapracovaný monitor multimediálneho rozhrania s veľmi peknou grafikou. Príkladnej odozve na dotyk sekunduje množstvo funkcií, ako aj kvalitný obraz parkovacej kamery. Výčitku máme len ku „kostrbatejšiemu“ ovládaniu klimatizácie. Pre jej reguláciu, resp. nastavenie je nutné okrem samostatného panelu s tlačidlami využiť aj dotykové rozhranie, čo v praxi nie je práve najintuitívnejším riešením.
Za dospelý a presvedčivý možno v prípade modelu Škoda Scala považovať s určitosťou aj jazdný prejav. Prekvapením je v tomto smere predovšetkým podvozok. Ten sa aj napriek jednoduchšej konštrukcii zadnej nápravy vyznačuje suverénnym držaním jazdnej stopy. Bežné nerovnosti našich ciest dokáže zároveň filtrovať s istotou a pokojom. Cudzie mu nie sú ani dynamickejšie prejazdy cez zákruty. Ak podvozok príjemne prekvapil, tak litrový 3-valec 1,0 TSI pod prednou kapotou nás doslova nadchol. Aj napriek konštrukcii s nepárnym počtom valcov sa vyznačuje až prekvapivo kultivovaným chodom. Jazdný komfort okrem toho vylepšuje dôkladné odhlučnenie priestoru pre posádku. Výkon 116 koní a prepĺňanie turbodúchadlom dodávajú pomerne ľahkému kompaktu doslova krídla. O veľmi slušnú dynamiku jazdy sa v nemalej miere pričinila aj rozumne odstupňovaná manuálna prevodovka so 6 stupňami. Presvedčivá jazdná dynamika a nízka spotreba paliva patria celkom iste k najväčším výhodám nami testovanej motorizácie. Pomerne malý objem pohonnej jednotky je vyslovene cítiť len pri plne obsadenom vozidle, alebo pri jazde v náročnom kopcovitom teréne.
Testovací diár:
Model: Škoda Scala 1,0 TSI Style
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 85/115
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1209–1368 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 201
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,8 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,2 – 6,5 l/100 km
Pneumatiky: Goodyear Eagle
Verzia/cena
Škoda Scala 1,0 TSI Style (testovaný model) od 18 030 €
Škoda Scala 1,0 TSI Active od 13 490 €
Škoda Superb – vylepšená vlajková loď
Novodobý model Superb je vlajkovou loďou značky Škoda už od roku 2001. Aktuálna tretia generácia sa v tomto smere teší zatiaľ bezkonkurenčne najväčšej obľube, čím prekonala pravdepodobne aj očakávania samotného výrobcu. Predstavenie modernizovanej verzie bolo ostro sledovanou udalosťou aj z toho dôvodu, že Škoda novinku po prvý krát ukázala v Bratislave, pri príležitosti tohtoročného šampionátu v ľadovom hokeji.
Facelift modelu Superb sa nezameral len na tradičné osvieženie dizajnu a doplnenie nových výpadových prvkov. Zásadných a významných zmien je tu podstatne viac. Do ponuky karosárskych verzií pribudla po prvýkrát v histórií tohto modelu outdoorová verzia Scout, dostupná výlučne s karosériou typu kombi. Ešte väčšiu inováciu predstavuje príchod elektrifikovanej verzie Škoda Superb iV. Pod touto skratkou je ukrytá Plug-in hybridná technológia. Reálne ide o kombináciu zážihovej motorizáciu 1,4 TSI a elektrickej sústavy, s celkovým systémovým výkonom 160 kW.
My sme napriek spomenutým novinkám mali na prvú jazdu k dispozícii klasiku, v podobe limuzíny v špičkovej výbave Laurin & Klement. Pod prednou kapotou sa nachádzal osvedčený a výkonný vznetový motor 2,0 TDI, s výkonom 190 koní, skombinovaný s automatickou prevodovkou a pohonom 4×4.
Predná časť nového modelu je ľahko identifikovateľná už podľa pozmeneného nárazníka a výraznejšej masky chladiča. Modifikované svetlomety môžu v prípade vlajkovej lode po prvýkrát disponovať aj špičkovou technikou v podobe adaptivnych LED Matrixových svetlometov. Zadná časť zaujme rovnako pozmenenou grafikou koncových svetiel. Ešte väčšiu štipku elegancie dodáva novému modelu nápis Škoda, ktorý aj v tomto prípade vystriedal zaužívané fabrické logo. Opticky naznačené koncovky výfukov sú pri testovanej verzii L&K len pre efekt. Reálne vyústenie výfukového systému je podľa najnovšej módy v priestore pod nárazníkom.
Na ešte lepšom pocite hodnoty a kvality sa zapracovalo v interiéri. Výkladnou skriňou je v tomto smere predovšetkým testovaná verzia Laurin & Klement, s kvalitnou kožou a mnohými prepracovanými detailmi. Virtuálny digitálny cockpit s efektnou grafikou sa do vlajkovej lode vyslovene hodí. Modernizácia so sebou priniesla aj viac výbavy. Škoda v tomto smere zapracovala predovšetkým na asistenčných systémoch. Výhodou modelu Superb je jeho univerzálnosť. Skutočne priestranný interiér dokáže dokonale poslúžiť nielen na rodinné účely ale vozidlo ako také je aj dostatočne reprezentatívne. Jasným dôkazom toho je, že na štátnické účely využíva práve Suberb napríklad aj český prezident.
Pocit vlajkovej lode je tu jasne cítiť už pri prvom kontakte. Po zabuchnutí všetkých dverí sa posádka ocitá akoby v inom svete, komfortne odizolovaná od vonkajšieho diania okolo vozidla. Jazdné vlastnosti vylepšuje adaptívny podvozok s viacerými režimami jazdy. Mnohými zatracovaný, ale súčasne aj milovaný turbodiesel 2,0 TDI s výkonovom 190 koní, sa vyznačuje citeľnou výkonovou rezervou. Nástup mamutieho krútiaceho momentu pomáha preniesť na cestu 7-st. automatická prevodovka. Pohon 4×4 je zárukou potrebnej dávky istoty za každého počasia. Počas nášho testu sme sa neplánovane ocitli aj v rozsiahlej mestskej zápche. Práve v tejto situácii sme dokonale ocenili bezchybne fungujúce asistenčné systémy. Adaptívny tempomat, so strážením jazdných pruhov a funkciou posúvania sa v kolóne, je v tomto smere výdatným pomocníkom. Okrem toho dokáže táto technológia inteligentne spolupracovať s mapovými podkladmi navigačného systému a čítačkou dopravných značiek. Na jej základe si je možné automaticky prispôsobiť rýchlosť jazdy podľa aktuálnych podmienok. Výhodou je, že vozidlo automaticky spomalí na „bezpečnú“ rýchlosť aj pred nájazdom do prudkej zákruty, resp. pri prejazde cez kruhový objazd. Práve vďaka špičkovým technológiám na palube, je vynovený model Superb zaslúžene vlajkovou loďou značky Škoda.
Testovací diár:
Model: Škoda Superb 2,0 TDI 4×4 Laurin & Klement
Motor: vznetový
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 140/190
Krútiaci moment Nm: 400
Pohotovostná hmotnosť: 1665–1831 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 232
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,0 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 7,1 l/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Potenza
Verzia/cena
Škoda Superb 2,0 TDI 4×4 Laurin & Klement (testovaný model) od 18 030 €
Škoda Superb 1,5 TSI Active od 43 660 €
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský