• Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
štvrtok, 2 februára, 2023
Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk

Je “honba” na naftové motory oprávnená?

22. novembra 2019
in Zaujímavosti
118
0
55
SHARES
2.5k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

Zásadné legislatívne zmeny spolu s politickými rozhodnutiami a tým súvisiacimi ekologickými aktívami nútia automobilky investovať obrovské množstvo prostriedkov nielen do vývoja vozidiel s alternatívnymi pohonmi ale aj do úprav, resp. modifikácie už existujúcej palety konvenčných pohonných jednotiek.

Prakticky všetci významní výrobcovia sa dnes v značnej miere začínajú orientovať na vývoj vozidiel s elektrickým pohonom. Niektoré značky, ako napríklad Toyota alebo Hyundai okrem toho veria aj palivovým článkom a vodíkovému pohonu. Ako zmysluplná alternatíva sa v súčasnosti javia aj hybridy. Obrovské množstvo nových modelov, ktoré parkujú v našej redakčnej garáží už dnes ponúkajú určitý stupeň hybridného pohonu. Okrem klasických samo-dobíjacích hybridov, medzi ktorými je lídrom Toyota, poznáme už tzv. Plug-In Hybridy. Tie je možné dobíjať prostredníctvom elektrickej siete. A následne niekoľko desiatok kilometrov dokážu absolvovať na elektrickú energiu. Podobný typ vozidiel má dnes v ponuke napr. BMW, Hyundai-Kia, Mitsubishi a mnohí ďalší.

Najjednoduchšiu formu hybridného pohonu predstavuje tzv. mild hybrid. V tomto prípade elektrická sústava nedokáže poháňať priamo vozidlo, no elektrická energia napomáha pri zrýchlení, čím sa v princípe znižuje spotreba paliva. Túto technológiu využíva napríklad Audi, Suzuki alebo Mazda. V budúcnosti očakávame nasadenie mild hybridnej technológie do väčšiny spaľovacích motorizácii.

Ako sú na tom konvenčné motorizácie?

Napriek ekologickému tlaku sa zdá, že posledné slovo nateraz našťastie nepovedali ani zážihové, resp. benzínové motorizácie. O niečo komplikovanejšia situácia panuje pri vznetových, teda dieselových motoroch. Pritom ešte v prvej dekáde nového milénia zaznamenala táto technológia obrovský boom a expanziu!

Pomyselným klincom do rakvy pre naftové motory bola aféra koncernu Volkswagen, notoricky známa ako „Dieselgate“. Prevalenie sa tohto škandálu predstavovalo určitý bod zlomu. Mnohé automobilky presunuli vznetové pohonné jednotky na druhu koľaj. Typickým príkladom sú v tomto smere predovšetkým japonské značky ako Toyota, Honda, Subaru, Suzuki…

Okrem automobiliek zaznamenal prudkú zmenu nálady aj trh, reprezentovaný dopytom zo strany samotných zákazníkov. Úspech elektromobilov, vzhľadom na ich vyššiu obstarávaciu cenu a stále obmedzený dojazd, je vo väčšine krajín sveta odkázaný na štátne dotácie. S odmyslením si tejto skupiny zákazníkov sa väčšina ľudí hladných po kúpe nového automobilu preferenčne preorientovala na benzínový pohon.

Naftový motor TDI mnohí považujú doslova za kult Zdroj foto: Volkswagen

Významnú rolu v neprospech predaja naftových automobilov zaznamenala aj iniciatíva mnohých miest a samospráv, ktoré legislatívne obmedzili vstup „starších dieslov“ na svoje územie. Dnes, s odstupom času, začínajú prenikať na svetlo sveta prvé relevantné štúdie, ktoré sa zaoberajú dôsledkami spomínaného nariadenia. Ako príklad použime momentálne najväčší európsky automobilový trh, ktorým je Nemecko.

Zákaz dieslov v mestách kvalitu ovzdušia nezlepšil!

Podľa výskumu vedcov z nemeckého centra pre automobilový výskum (CAR) v spolupráci s univerzitou Duiburg-Essen neprinášajú obmedzenia týkajúce sa zákazu vjazdu starších naftových vozidiel do konkrétnych miest prakticky žiadne výsledky. Ich tvrdenia dokumentuje výskum, pomocou ktorého dlhodobo sledovali znečistenie ovzdušia v nemeckých mestách. Zistenia z neho sú v priamom rozpore s tvrdeniami fanatických ekológov a parlamentu, ktorí stáli za spomínaným zákazom vjazdu.

Počas výskumu sa okrem iných emisií zamerali predovšetkým na oxidy dusíka, ktoré spôsobili aj veľmi známu kauzu Dieselgate.

Výsledky meraní:

Mesto koncentrácia NOX na m3 podiel naftových vozidiel Euro1 euro Euro5

Stuttgart 71 mg 16%
Kolín nad Rýnom 59 mg 17,9 %
Hamburg 55 mg 18,5 %
Lübeck 23 mg 33 %

Zo spomínaných výsledkov meraní je viac ako zrejmé, že vyšší podiel starých naftových áut nemá žiaden vplyv na vyprodukované emisie oxidu dusíka vo vybraných mestách. Váhu spomínaným výsledkom týchto meraní dodáva Nemecká Akadémia vied Leopoldina, ktorá tieto tvrdenia podporila.

Peter Hlačik

Tags: DieselNafta
Share24Tweet13Pin5
Previous Post

Toyota predstavila vodíkový model Mirai druhej generácie

Next Post

Významný pilierom japonského automobilového priemyslu je Mitsubishi Model A

Related Posts

Pre značku Toyota bol rok 2022 z hľadiska trhového podielu rekordný

Pre značku Toyota bol rok 2022 z hľadiska trhového podielu rekordný

Škoda dodala v roku 2022 globálne 731 300 automobilov

Škoda dodala v roku 2022 globálne 731 300 automobilov

Hyundai predal v roku 2022 vyše 3,94 milióna vozidiel

Hyundai predal v roku 2022 vyše 3,94 milióna vozidiel

CUPRA Formentor VZ5

CUPRA Formentor a emocionálne srdce verzie VZ5

Rok 2022 na autoinak.sk

Rok 2022 na autoinak.sk

Ford podporuje Svetielko nádeje

Ford podporuje Svetielko nádeje

  • Trending
  • Comments
  • Latest
Test Nissan Townstar 2022

Test: Nissan Townstar – Ideál pre rodinu i na prácu

Test Jeep Compass Hybrid 2022

Test: Jeep Compass – Prispôsobil sa dobe

Test Citroen C5 X 2022

Test: Citroën C5 X – Návrat ku koreňom

Test Citroën ë-Berlingo 2022

Test: Citroën ë-Berlingo – Koncepčná premena

Test Hyundai Santa Fe PHEV 2022

Test: Hyundai Santa Fe Plug-in – Sofistikovaný multitalent

Nová MAZDA CX-90

Nová MAZDA CX-90

Renault pracuje na novom modeli Espace

Renault pracuje na novom modeli Espace

Test Opel Astra 2023

Test: Opel Astra – Tradícia pokračuje

Volvo C40 Recharge

Elektrické modely Volvo C40 a XC 40 Recharge dostali pohon zadných kolies, dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic



  • Kontakt
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

  • Login
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Táto webová stránka používa cookies. Pokračovaním v používaní tejto webovej stránky dávate súhlas s používaním súborov cookie. Navštívte našeCookies a Pravidlá ochrany osobných údajov .
Súbory cookie: Ukladáme z vášho zariadenia údaje, ktoré nie sú citlivé, a získavame k nim prístup (napríklad súbory cookie alebo jedinečný identifikátor zariadenia). Okrem toho tiež spracúvame osobné údaje, ako sú IP adresy a identifikátory cookie, aby sme mohli spracúvať údaje, napríklad zobrazovať prispôsobené reklamy, merať preferencie našich návštevníkov atď. Svoje preferencie môžete kedykoľvek zmeniť v našich pravidlách ochrany súkromia na tomto webe.
Prijať cookies
Prečítať viac
Nastavenie cookies
Okno s nastavením cookie
Okno s nastavením cookie

Nastavenie súkromia

Rozhodnite sa, ktoré cookies chcete povoliť. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť. Môže sa ale stať, že niektoré funkcie už nebudú dostupné. Pre informácie o zmazanie cookies, sa obráťte na nápovedu vášho prehliadača.

Pomocou posuvníka môžete povoliť alebo zakázať rôzne typy cookies:

  • Zablokovať všetko
  • Základná
  • Funkcionality
  • Analytics
  • Reklamná

Táto stránka bude

Táto stránka nebude

  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
  • Pamätajte si svoje prihlasovacie údaje
  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
Uložiť a zatvoriť