• Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
štvrtok, 2 februára, 2023
Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk

Od začiatku septembra platí pre automobily v EU nová emisná norma

15. októbra 2018
in Novinky
121
0
51
SHARES
2.5k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

Horúce leto skončilo a my už máme za sebou aj začiatok jesene. Tohtoročný september „nepokazil“ náladu len školopovinným. Veľmi krušné obdobie majú za sebou aj automobilky, ako aj ich dílerské zastúpenia. Od začiatku deviateho mesiaca totiž v celej EÚ vstúpila do platnosti aktuálne najprísnejšia emisná norma.

Formulka s na prvý pohľad nevinným názvom Euro 6d – Temp, spôsobila vrásky nejednému predstaviteľovi popredného svetového automobilového koncernu. V nasledujúcom texte sa vám pokúsime v jednoduchosti vysvetliť, čo všetko sa zmenilo.

Tlak na znižovanie emisií, resp. vplyvov používania automobilov na životné prostredie, ako aj kvalitu nášho života nie je ničím novým. Aj vo svete „automotive“ sú pod vplyvom technologického progresu a vývoja. nové automobily nielen výkonnejšie, rýchlejšie, bezpečnejšie, lepšie vybavené, ale aj ekologickejšie. “Čistotu motorov” a predovšetkým produkciu CO2 už prakticky všade na svete upravuje konkrétna legislatíva.

Európska únia, do ktorej patrí aj Slovensko, sa v tomto smere radí medzi najprogresívnejších. Od roku 2000 je aktuálna legislatívna norma už piatou v poradí. Nikdy predtým sa však nestalo, aby nástup novej emisnej normy spôsobil u automobiliek takú „paniku“ ako aktuálna norma.

Dôvodov je na to hneď niekoľko. Najzásadnejší rozdiel predstavuje reálnejšia metodika meraní. Predošlé emisné normy používali laboratórnu metodiku meraní s názvom NEDC (New European Driving Cycle). Aj napriek svojmu názvu pochádza táto metodika meraní zo 70. rokov minulého storočia. Simulácia meraní sa konala pri menších rýchlostiach, aké už nezodpovedajú dnešnej realite. Automobil navyše nezanedbateľnú časť merania stál bez pohybu. Automobilkám sa aj s pričinením systému štart/stop darilo v laboratóriách doslova „kúzliť zázračné hodnoty“, ku ktorým sa v reálnej premávke dalo priblížiť len veľmi ťažko. Aj preto sa zdala výrobcom vo väčšine prípadov udávaná spotreba paliva v realite ako údaj s prvkami sci-fi.

S tým je už ale koniec. Nová metodika s názvom WLTP, síce vzniká taktiež v laboratóriu. Simulácia ale pracuje s vyššími rýchlosťami atakujúcimi diaľničné tempo a automobil taktiež stojí podstatne menej času, ako to bolo predtým. Okrem toho je súčasťou nových meraní aj test v reálnej premávke, RDE (Real Driving Emissions). Práve ten sa pre svoju náročnosť nedarí väčšine výrobcov zrealizovať v želanom čase.

Kameňom úrazu najnovších pravidiel je okrem prísnejšej metodiky meraní práve unáhlené uvedenie novej normy do platnosti. V minulosti bolo zvykom, že automobilky mali na implementáciu nových pravidiel čas približne 2 – 3 roky. Tentokrát, pravdepodobne aj pod tlakom aféry „dieselgate“, sa všetko udialo v expresne krátkom čase. Nová norma nadobudla platnosť už po 14 mesiacoch. Zákulisné informácie hovoria, že mnohé, predovšetkým nemecké automobilky do posledných chvíľ verili, že sa nástup novej legislatívy podarí ešte o niekoľko mesiacov oddialiť. Nestalo sa tak a veľký problém bol na svete.

Reálne totiž automobilky neboli schopné v takom krátkom čase podrobiť všetky modely novým testom. Zaujímavosťou je nutne samostatne otestovať dokonca aj variácie jednotlivých motorizácií či výbavových stupňov. Následkom toho je, že momentálne panuje pri väčšine nových modelov veľmi obmedzený výber motorizácii.

Azda najviac na to doplácajú aktuálne vozidlá z koncernu VW. Napríklad veľmi obľúbené SUV Škoda Kodiaq figurovalo v cenníku ešte donedávna len s jedinou motorizáciou! Výrobcovia však postupne certifikujú aj ďalšie modely a motorizácie. Celý spomínaný proces je ale z logických dôvodov pomerne náročný na čas. Prednosť preto dostali aj modely a motorizácie, o ktoré je na trhu najväčší záujem. Ostatné alternatívy pribudnú do ponuky neskôr.

Ako príklad poslúži nový Mercedes-Benz Triedy A. Kompaktný model prémiovej automobilky prioritne homologizovali s benzínovými motorizáciami, o ktoré je najväčší záujem. Naftové verzie sa ešte stále testujú a reálne budú pre záujemcov k dispozícii pravdepodobne až koncom tohto roka.

V mnohých prípadoch sa automobilkám vzhľadom na zanedbateľné predaje už neopláca testovať a upravovať danú motorizáciu podľa najprísnejších pravidiel. Dodajme, že po technickej stránke pribudol „obľúbený“ filter pevných častíc aj do povinnej výbavy väčšiny benzínových motorov. Preto sa z trhu nenápadne vytratili modely, ako napríklad Renault Koleos, Hyundai Grand Santa Fe, Subaru WRX STI či Peugeot 308 GTi.

Zaujímavosťou je, že zo strany EÚ bola vyvíjaná značná snaha, aby sa z nového meracieho cyklu stala akási globálna metodika platná prakticky na celom svete. V realite ide o veľmi komplikovaný projekt, keďže každý kontinent má svoje vlastné špecifiká. Američania aj Japonci po počiatočnom „otáľaní“ z tohto projektu nakoniec vycúvali a emisie si naďalej regulujú podľa svojich vlastných podmienok. Podľa mnohých odborníkov sa ale tentokrát EÚ možno zbytočne uponáhľala. Výstižné je prirovnanie: Sme pápežskejší ako samotný pápež, keďže v Amerike alebo Japonsku takéto neuvážené a časovo náročné zmeny pravidiel automobilkám neservírujú.

Dôsledok legislatívnych zmien môže byť ale zásadný. Pokojne sa môže stať, že sa svetové koncerny začnú postupne otáčať Európe chrbtom a svoje produkty umiestnia na trhy s benevolentnejšími pravidlami. Už dnes väčšina japonských výrobcov dováža do EÚ len obmedzenú časť svojich modelov. Americký gigant GM po stiahnutí značky Chevrolet z Európy, ako aj po nedávnom predaji divízie Opel koncernu PSA na starom kontinente okrem kusových predajov značky Cadillac už prakticky nefiguruje.

Pri návšteve showroomu so zámerom kúpy vášho vysnívaného nového vozidla sa vám preto ľahko môže stať aj nasledovná situácia. Díler vám ponúkne niektoré z vozidiel zo skladových zásob, vyrobené ešte podľa pravidiel spred septembra 2018. Takéto vozidlo je vo väčšine prípadov už prihlásené na značkách. V teoretickej rovine si takýmto spôsobom síce zaobstaráte nové auto, ktoré je ale technicky už „jazdenkou“. A to aj v prípade, ak na počítadle stavu kilometrov svieti nula.

Share20Tweet13Pin5
Previous Post

Showroomová novinka – Mitsubishi Space Star od 9 490 €

Next Post

BMW X7 – Nový SUV kráľ z Mníchova v sériovej podobe

Related Posts

Nová MAZDA CX-90

Nová MAZDA CX-90

Renault pracuje na novom modeli Espace

Renault pracuje na novom modeli Espace

Volvo C40 Recharge

Elektrické modely Volvo C40 a XC 40 Recharge dostali pohon zadných kolies, dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic

Európsky autom roka 2023 sa stal Jeep Avenger

Európsky autom roka 2023 sa stal Jeep Avenger

PEUGEOT Inception Concept

PEUGEOT vstupuje do novej éry prostredníctvom štúdie PEUGEOT Inception Concept

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa cookies. Pokračovaním v používaní tejto webovej stránky dávate súhlas s používaním súborov cookie. Navštívte našeCookies a Pravidlá ochrany osobných údajov .

  • Trending
  • Comments
  • Latest
Test Nissan Townstar 2022

Test: Nissan Townstar – Ideál pre rodinu i na prácu

Test Jeep Compass Hybrid 2022

Test: Jeep Compass – Prispôsobil sa dobe

Test Citroen C5 X 2022

Test: Citroën C5 X – Návrat ku koreňom

Test Citroën ë-Berlingo 2022

Test: Citroën ë-Berlingo – Koncepčná premena

Test Hyundai Santa Fe PHEV 2022

Test: Hyundai Santa Fe Plug-in – Sofistikovaný multitalent

Nová MAZDA CX-90

Nová MAZDA CX-90

Renault pracuje na novom modeli Espace

Renault pracuje na novom modeli Espace

Test Opel Astra 2023

Test: Opel Astra – Tradícia pokračuje

Volvo C40 Recharge

Elektrické modely Volvo C40 a XC 40 Recharge dostali pohon zadných kolies, dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic

Slovenským autom roka 2023 je nová Honda Civic



  • Kontakt
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

  • Login
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Táto webová stránka používa cookies. Pokračovaním v používaní tejto webovej stránky dávate súhlas s používaním súborov cookie. Navštívte našeCookies a Pravidlá ochrany osobných údajov .
Súbory cookie: Ukladáme z vášho zariadenia údaje, ktoré nie sú citlivé, a získavame k nim prístup (napríklad súbory cookie alebo jedinečný identifikátor zariadenia). Okrem toho tiež spracúvame osobné údaje, ako sú IP adresy a identifikátory cookie, aby sme mohli spracúvať údaje, napríklad zobrazovať prispôsobené reklamy, merať preferencie našich návštevníkov atď. Svoje preferencie môžete kedykoľvek zmeniť v našich pravidlách ochrany súkromia na tomto webe.
Prijať cookies
Prečítať viac
Nastavenie cookies
Okno s nastavením cookie
Okno s nastavením cookie

Nastavenie súkromia

Rozhodnite sa, ktoré cookies chcete povoliť. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť. Môže sa ale stať, že niektoré funkcie už nebudú dostupné. Pre informácie o zmazanie cookies, sa obráťte na nápovedu vášho prehliadača.

Pomocou posuvníka môžete povoliť alebo zakázať rôzne typy cookies:

  • Zablokovať všetko
  • Základná
  • Funkcionality
  • Analytics
  • Reklamná

Táto stránka bude

Táto stránka nebude

  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
  • Pamätajte si svoje prihlasovacie údaje
  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
Uložiť a zatvoriť