Okolo tradičnej nemeckej automobilky Opel je v poslednom období veľmi rušno. Zmenu vlastníckych pomerov v automobilke vytláča aktuálne do úzadia iná udalosť roka. Tou je príchod novej vlajkovej lode s bleskom v znaku. Už nová generácia modelu Opel Astra pozitívne šokovala a priniesla do svojej triedy čerstvý vietor. V nastolenom trende pokračuje i nová generácia Opel Insignia.
Nový model dostal pozmenené označenie. Presnejšie Opel Insignia Grand Sport. Treba pritom pripomenúť, že tento model má ambíciu byť špičkou v strednej triede. O tom, ako sa novému modelu Insignia darí túto ambíciu napĺňať, sme sa mohli na vlastnej koži presvedčiť v rámci nášho tradičného redakčného testu. Nový Opel Insignia Grand Sport so špičkovou vznetovou motorizáciou 2,0 CDTi, v kombinácii so 6-st. manuálnou prevodovkou a v prostrednom výbavovom stupni Edition, nám na test zapožičala spoločnosť Autotip spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel Opel v našom regióne.
[photo]17485[photo]
Model s označením Insignia sa po prvý krát objavil v roku 2008. Išlo o priameho nástupcu modelového radu Vectra. Pre značku Opel predstavovala Insignia v tých časoch zároveň začiatok novej éry. Nástupného modelu s označením Insignia Grand Sport sme sa dočkali približne po 8 rokoch. Aktuálne Opel už naplno rozbieha predaj svojej vlajkovej lode na všetkých dôležitých trhoch, vrátane toho nášho. Nová Insignia GS (Grand Sport) so sebou prináša množstvo technologických „highlightov“.
Vďaka nim má dokonca ambíciu konkurovať i prémiovým modelom! Základom nového modelu je úplne nová podvozková platforma s označením Epsilon 2. Povinnou jazdou je v tomto smere pri konštrukcii využite vysokopevnostnej ocele či dôraz na zvýšenú torznú tuhosť karosérie. Avšak najväčší benefit predstavuje znížená hmotnosť. Insignia GS medzigeneračne „schudla“ o citeľných 175 kg. Pokrokovému asistenčnému systému Opel OnStar sme sa podrobne venovali už pri teste modelu Opel Mokka X.
Toyota Aygo X v novej špeciálnej edícii JBL
Nový Renault 4 E-Tech
Test: Škoda Superb Combi – Posúva vlastné hranice
Nový Volkswagen Tayron
Test: Peugeot 508 PSE SW – Leví kráľ
Nová Dacia Bigster
Toyota Aygo X v novej špeciálnej edícii JBL
Nový Renault 4 E-Tech
Test: Škoda Superb Combi – Posúva vlastné hranice
Nový Volkswagen Tayron
Test: Peugeot 508 PSE SW – Leví kráľ
Nová Dacia Bigster
Pre úplnosť dodajme, že Opel systém OnStar neustále vylepšuje. Aktuálne pribudli ďalšie funkcie osobného asistenta. Prostredníctvom OnStar si je možné teraz napr. zarezervovať izbu v hoteli, či vyhľadať voľné parkovacie miesto. Medzi ďalšie významné inovácie možno zaradiť inteligentné svetlomety Matrix IntelliLux LED. Full LED technológia prináša oproti modelu Astra dvojnásobný počet LED diód a svetelný dosah na úrovni 400 m. Z ďalších zaujímavých funkcií, ktoré môže nová Insignia mať, vypichnime vyspelé asistenčne systémy, adaptívny podvozok, ako aj novú generáciu Head-up displeja. Nakoniec spomeňme unikátne riešenie pri verziách s pohonom všetkých kolies. Opel použil namiesto klasického zadného diferenciálu dve samostatné lamelové spojky s funkciou torque vectoring. Tie dokážu účinnejšie prerozdeľovať krútiaci moment medzí jednotlivé kolesá v závislosti od jazdnej situácie.
Nový Opel Insignia sa okrem karosérie liftback (Grand Sport), vyrába aj vo verzii kombi s označením Insignia Sports Tourer. Od verzie kombi, je podobne ako pri predchodcovi k dispozícii aj zdvihnutá outdoor verzia s názvom Opel Insignia Country Tourer. Na našom trhu je novinka dostupná so širokou škálou jednotlivých verzií. Pestrú paletu pohodlných jednotiek dopĺňajú 4 výbavové stupne. Opel ma dokonca v programe konfigurácie aj program s názvom Opel Exclusive.
Tu si je možné, podobne ako prémiových modeloch, vozidlo konkrétnejšie personalizovať podľa individuálnych požiadaviek. Vstupnou bránou do sveta Opel Insignia Grand Sport je úplne nová preplňovaná zážihová motorizácia 1,5 Turbo. Nový agregát je dostupný v dvoch verziách, s výkonom 140, resp. 165 koní. Okrem štandardného prevedenia sú oba výkonové varianty k dispozícii aj v úspornejšom prevedení s prívlastkom ecoTEC. Všetky štyri verzie sa štandardne kombinujú so 6-s. manuálnou prevodovkou. Pre verziu 1,5 Turbo (165 koní), je k dispozícii aj 6-st. automatická prevodovka.
Výkonový vrchol modelového radu Insignia Grand Sport predstavuje momentálne verzia s benzínovým motorom 2,0 Turbo (260 koní). Táto špičková verzia sa kombinuje výhradne s novou 8-st. automatickou prevodovkou a s pohonom 4×4. Pre priaznivcov nafty zaradil Opel do ponuky úsporný turbodiesel 1,6 CDTi. Vo verzii 1,6 CDTi ecoTEC so 6-st. manuálnou prevodovkou ponúka výkon 110 koní. Výkonnejšia alternatíva 1,6 CDTi sa kombinuje so 6-st. automatickou prevodovkou a ponúka výkon 136 koní. Výkonnejšou alternatívou je nami testovaný „dvojliter“ 2,0 CDTi (170 koní), dostupný so 6-st. manuálom, resp. novým 8-st. automatom. Naftový vrchol následne predstavuje top verzia s motorom 2,0 CDTi BiTurbo s pohonom všetkých kolies a v kombinácii s 8-st. automatom.
[photo]17449[photo]
Aby toho nebolo málo, túto verziu je možné kombinovať aj s pohonom všetkých kolies. Verzia 2,0 CDTi 4×4 sa dodáva výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Okrem spomínaných verzií do ponuky neskôr pribudne tradičná športová verzia. Tentokrát ponesie legendárne označenie Opel Insignia Grand Sport GSi.
Čo možno v praxi očakávať od nového modelu Opel Insignia Grand Sport?
Vzhľad a rozmery – Prívlastok Grand Sport dáva zmysel
Pozmenený názov druhej generácie Opel Insignia nie je len rýdzo marketingovým ťahom. Prívlastok Grand Sport má vystihovať nový dizajn karosérie. Sériový model sa po dizajnovej stránke inšpiroval atraktívnym konceptom Opel Monza. Prednej časti dominuje športový nárazník. Dynamiku ešte viac zvýrazňuje nová maska chladiča a predovšetkým pomerne úzke svetlomety. V nami testovanom vozidle disponovali „len“ halogénovou technológiu. Originálny LED podpis v tvare krídel je štandardom aj v našom prípade.
Efektnú bočnú siluetu s pozvoľna klesajúcou líniou strechy v štýle sedan-kupé, dokonale vystihuje prívlastok Grand Sport. Dynamiku a športový nádych rozhodne nemožno uprieť ani zadným partiám. Koncovými svetlami s LED technológiou disponovalo už aj naše vozidlo vo výbave Edition. Dojem z krásneho a vyváženého dizajnu kazí, z nášho pohľadu, len zadný stierač. Ten vzhľadom na zvyšok vozidla pôsobí tak trochu všedne a obyčajne. Opel sa k našej výhrade postavil šalamúnsky. Zadný stierač totiž nemusí byť súčasťou vozidla. Je možne si ho objednať resp. neobjednať. Nová Insignia Grand Sport je medzigeneračne dlhšia ale zároveň citeľne nižšia.
Porovnanie rozmerov s predchodcom, premietnuté do reči čísel znamená, že nová Insignia GS meria 4897 mm (+55 mm v porovnaní s predchodcom), šírka vozidla dosahuje 1863 mm (+7 mm), výška atakuje 1455 mm (-43 mm) a rázvor náprav má skutočne veľkorysú hodnotu 2829 mm (+92 mm).
[photo]17481[photo]
Batožinový priestor pojme v základnom usporiadaní veľmi slušných 490 litrov. Kufor pôsobí na prvý pohľad pomerne plytkým dojmom. Skutočnosť ale mierne skresľuje nadštandardná dĺžka ložnej plochy. V testovanom vozidle pod podlahou absentovala prítomnosť rezervnej pneumatiky a vystačiť sme si museli s opravnou sadou. Po sklopení delených zadných sedadiel vznikne takmer úplná rovina s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1450 litrov. Pochváliť musíme takisto výborný prístup do batožinového priestoru, čo je nespornou výhodou karosérie liftback pred klasickým sedanom. To, že sa Opel veľmi sústredil na dizajn dokazuje aj nasledovný detail.
Dvere kufra sa otvárajú efektne zatlačením fabrického loga. Zaujímavé riešenie má na druhej stranu i nevýhodu. Pri nepriaznivom počasí si je možné pri otváraní dverí veľmi ľahko ušpiniť ruky.
Interiér a výbava – Prémia na dohľad
Už prvý pocit pri usadení sa v interiéri nového modelu Opel Insignia Grand Sport, v nás zanechal luxusnú atmosféru. Máme na mysli procedúru zatvárania dverí, ktorá v tomto prípade pôsobí veľmi dospelo a posádku na palube odosobní od rušivých vplyvov vonkajšieho prostredia. Citeľný progres medzigeneračne zaznamenala i voľba materiálov. Celý interiér je doslova posiaty kvalitnými materiálmi so špičkovým dielenským opracovaním. Dizajn palubnej dosky je typicky nemecký, teda striedmy až konzervatívny. Potešila nás orientácia smerom na vodiča, vrátane multimediálneho rozhrania Intelli Link so 8 palcovým dotykovým monitorom.
[photo]17466[photo]
Obrazovka s absenciou obvodového orámovania, okrem svojich funkcii zaujme i vkusným zapracovaním do interiéru. Prístrojový panel nami testovanej verzie disponoval analógovými ukazovateľmi, uprostred ktorých sa nachádzal plnofarebný informačný displej so zaujímavými funkciami. Dodajme, že na želanie môže nová Insignia GS disponovať i prepracovaným 8 palcovým LCD prístrojovým panelom. V praxi sme si počas testu nevedeli vynachváliť aj našu jednoduchšiu verziu s prehľadnými „budíkmi“. Takéto tradičné riešenie má, z nášho pohľadu, v čase čoraz častejšieho výskytu digitálnych prístrojov rozhodne niečo do seba. V novej generácii modelu Insignia sa v porovnaní s predchodcom sedí pocitovo citeľne nižšie. Aj napriek tomu zostal zachovaný vynikajúci rozhľad do strán. Dynamický posed ešte viac podčiarkujú pohodlné predne sedadlá s citeľným bočným vedením, ktoré veľmi dobre fixujú telo aj v tiahlych zákrutách.
V našom prípade malo sedadlo vodiča naviac certifikát ARG (v preklade akcia zdravý chrbát). To znamená, že je vyvíjané v spolupráci s ortopédmi a tým pádom ergonomicky veľmi dobre prispôsobené na dlhé presuny. Priestorové prekvapenie nás postretlo aj v druhom rade. Výrazne predĺžený rázvor je zárukou značnej priestorovej rezervy v oblasti pre nohy. Okrem toho nás príjemne prekvapila solídna vzdušnosť v oblasti hlavy a to aj napriek elegantne sa zvažujúcej línii strechy.
Testovaný Opel Insignia Grand Sport v prostrednej výbave Edition, s niektorým prvkami v opcii disponoval napríklad systémom Opel OnStar, bezkľúčovým otváraním a štartovaním, indikáciu vzdialenosti vpredu idúceho vozidla, monitorovaním jazdného pruhu, detekciou chodcov, systémom varovania pred nárazom s funkciou automatického brzdenia, tempomatom s obmedzovačom rýchlosti, čalúnením v kombinácii látka/koža, automatickou dvojzónovou klimatizáciou, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, navigačným modulom a podobne.
Jazda – Ako stvorená na dlhé presuny
Značný úbytok hmotnosti sa podľa očakávania prejavil i na jazdných vlastnostiach. Nová Insignia je z poza volantu, okrem spomínaného pocitu ľahkosti, tiež vyslovene prijemne komunikatívna. Pod to sa podpísalo presné a zároveň dostatočné strmé riadenie. Auto je aj napriek svojim vonkajším rozmerom prekvapivo obratné aj v mestskej premávke. Špičkové odhlučnenie sme už spomenuli. V praxi nie je agregát pod prednou kapotou prakticky vôbec počuť. Vo vyšších rýchlostiach do interiéru preniká mierne len hluk z odvaľujúcich sa pneumatík.
[photo]17436[photo]
Testovaný podvozok so štandardnými pružinami je z nášho pohľadu optimálnym kompromisom medzi komfortom a nadaním pre dynamickú jazdu. Na podvozok s nezávislým zavesením kolies sa je preto možné spoľahnúť i pri prejazde tiahlymi zákrutami vo vyššom tempe, pokojne aj na menej kvalitnom povrchu. Testovaný turbodiesel 2,0 CDTi (170 koní) je priam predurčený na dlhé diaľničné presuny. Páči sa nám jeho sila už i pri nízkych otáčkach s energickým nástupom krútiaceho momentu. Manuálna prevodovka ponúka presne vymedzené dráhy radenia prevodových stupňov. Benefitom tejto kombinácie je veľmi dobrá spotreba paliva. V tejto disciplíne sa nám počas testu darilo pomerne tesne priblížiť k hodnotám, ktoré udáva výrobca.
A náš celkový dojem?
Nový Opel Insignia Grand Sport je zaslúženou vlajkovou loďou značky Opel. Novinka svojho predchodcu citeľne prekonáva azda v každom smere. Z nášho pohľadu tento model preto zaslúžene patrí k absolútnej špičke v strednej triede. V Žiline si nový model Opel Insignia Grand Sport môžete prísť pozrieť, či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Opel v našom regióne, spoločnosti Autotip spol. s r. o., na Ulici Vysokoškolákov, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Opel.
Testovací diár Opel Insignia
Model | Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTi Edition |
Palivo | diesel |
Pohon | Predný |
Počet valcov | 4 |
Výkon kw / hp | 125/170 |
Krútiaci moment Nm | 400 |
Maximálna rýchlosť km/h | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,7 s |
Prevodovka | Manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 5,2 l / 100 km |
Spotreba podľa palubného počítača počas testu | 5,5 l / 100 km |
Pneumatiky | Hankook Ventus S1 Evo2 |
Výbava – Cena
Opel Insignia Grand Sport 2,0 CDTi Edition (testovaný model) – od 29 090 €
Opel Insignia Grand Sport 1,5 Turbo Selection – od 23 990 €
Rezervujte si testovaciu jazdu
+ + +
- Jazdné vlastnosti
- Celkový pocit kvality
- Priestor v interiéri
– – –
- Menej odkladacích priečinkov
- Prístup do batožinového priestoru
Alternatívy z vlastnej stajne
Opel Insignia Sports Tourer od 21 490 €
Druhá generácia modelu Opel Insignia je už dostupná v oboch karosárskych prevedeniach. Pre toho, komu z priestorového hľadiska nevyhovuje nami testovaná verzia Grand Sport, je k dispozícii i priestrannejšie kombi s prívlastnok Sport Tourer.
Opel Zafira od 17 090 €
Tradičné MPV sú už dnes ohrozeným druhom. Opel takéto vozidlo v ponuke našťastie stále má. Opel Zafira prešiel nedávno faceliftom. Je to alternatíva pre všetkých, ktorí obľubujú vyšší posed a majú ešte vyššie nároky na rodinu.
Opel Cascada od 23 930 €
Opel Cascada je tu pre všetkých ktorí si ešte viac potrpia na imidž. Štýlové 4-miestne cabrio ponúka okrem vetra vo vlasoch, taktiež solídne jazdné vlastnosti a široké možnosti osobnej personalizácie.