Legendárna Alfa Romeo musí, podobne ako všetky ostatné automobilky, reagovať na aktuálne trendy. Tie sa prioritne v európskom priestore nesú v znamení neustáleho legislatívneho tlaku na znižovanie emisii. Sympatické je, že pre Talianov ostáva napriek tomu jasnou prioritou historická DNA s orientáciou na štýl a emócie v duchu Cuore Sportivo. Jasným pripomenutím výnimočnej histórie bolo len prednedávnom predstavenie reinkarnovaného a zároveň veľmi exkluzívneho superšportu 33 Stradale. V rámci výhľadovej modelovej ofenzívy sa môžeme tešiť na novú generáciu SUV Stelvio, po ktorom bude nasledovať taktiež nová Giulia. Ikonický výrobca dokáže zároveň prirodzene ťažiť taktiež z potenciálu skupiny Stellantis. Danú skutočnosť v praxi reprezentuje úplne nová vstupná brána zastúpená emočne ladeným malým SUV s označením Junior. Napriek použitiu už známeho technického základu si Alfa Romeo dala v mimoriadnej miere záležať na autentickom vyladení jazdných vlastností. Pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť preveriť dostupnejšiu mild-hybridnú verziu.
Nový model Alfa Romeo Junior Ibrida, o ktorého pohon sa stará sofistikovaná zážihová motorizácia 1,2 T Hybrid skombinovaná so 6-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies prednej nápravy a hierarchicky vyššej výbave Speciale, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Alfa Romeo.
Rýchle fakty:
- Ikonická automobilka Alfa Romeo sa po rokoch vracia do segmentu malých automobilov. Pričinil sa o to úplne nový model Junior, ktorý vo výraznej miere ťaží z potenciálu koncernu Stellantis.
- Štýlové malé SUV je k dispozícii nielen v testovej mild-hybridnej verzii, ale taktiež hneď dvoch elektrických výkonových verziách. Horúcou novinkou je rozšírenie ponuky o hybridnú verziu Q4 s pohonom všetkých kolies.
- Nová Alfa Romeo Junior po vizuálnej stránke rozhodne nie je žiadna nuda. Pre značku tradične dizajnové elementy na čele s ikonickou maskou Scudetto zdobí inovatívna kombinácia histórie a moderny.
- Plne autentickému dizajnu exteriéru v prípade nového modelu Junior sekunduje v maximálnej možnej miere originálny interiér. Viaceré tradičné Alfa Romeo prvky dopĺňajú zdieľané moderné riešenia na čele s výborným infotainmentom. Funkčne príjemným prekvapením je reálne veľkorysý batožinový priestor.
- Hlavnou pýchou nového modelu Alfa Romeo Junior je plne autentické odladenie jazdných vlastností na čele s dospelým podvozkom a pre značku typicky komunikatívnym riadením. Testovaná mild-hybridná motorizácia zaujme adekvátnou všestrannosťou a zároveň racionalitou.
Fotogaléria Alfa Romeo Junior Ibrida
Za už viac ako 114 rokov existencie dala Alfa Romeo svetu množstvo výnimočných automobilov. Do príchodu testovaného najmenšieho SUV-čka predstavoval vstupnú bránu do tohto sveta taktiež relatívne nový a rozmerovo kompaktný model Tonale. Novinka zastúpená proporčne menším súrodencom zároveň znamená návrat značky do B-segmentu. Junior možno v tomto kontexte pokojne označiť ako koncepčného nástupcu malého hatchbacku MiTo, ktorého produkcia skončila v roku 2018.
Označenie úplne nového modelu Junior so sebou zároveň nesie určitú kontroverziu. Alfa Romeo pôvodne promovala svoje najmenšie SUV pod názvom Milano, teda mesta, v ktorom automobilka vznikla. Geografické označenie odkazujúce na druhé najväčšie mesto krajiny ale paradoxne ležalo v žalúdku viacerým politickým špičkám. Háčik bol v tom, že testovaný exemplár má zo súčasného portfólia automobilky, ako jediný, iný ako taliansky pas. Jeho výroba mimochodom prebieha u našich severných susedov. Stále platný taliansky zákon v tento rovine defacto zakazuje použiť pôvodne zamýšľané označenie. Automobilka nakoniec pred politickým nátlakom kapitulovala a z pôvodného modelu Milano sa stal v sérii Junior. Použitý názov má mimochodom v histórii značky veľmi silnú stopu. Nositeľom identického označenia boli už v 60.-tych a 70.-tych rokoch minulého storočia štýlové 2-dverové coupé.

Nová a zároveň štýlová vstupná brána do sveta Alfa Romeo využíva sofistikovanú „koncernovú“ platformu CMP (STLA Small). Použitý základ je okrem spaľovacích verzií prispôsobený taktiež na zástavbu plne elektrického pohonu. V porovnaní s technickými príbuznými Stellantis súrodencami si nový Junior dal v mimoriadnej miere záležať na plne autentickom vyladení jazdných vlastností. Vítanou perličkou je fakt, že na ich vývoj dohliadal tím konštruktérov, ktorí stoja napríklad za súčasnými „ostrými“ modelmi s emblémom Quadrifoglio. S odmyslením si exkluzívneho superšportu 33 Stradale je novinka zároveň prvým sériovým modelom značky dostupným s čisto elektrickým pohonom.
Cenovo dostupnejším základom je napriek tomu testovaný mild-hybrid so spaľovacím základom. O pohon Junior Ibrida sa v tejto konfigurácii stará nový prepĺňaný benzínový 3-valec 1,2T, ktorému asistuje miniatúrny elektromotor integrovaný priamo v 6-st. DCT prevodovke s dvojspojkovou konštrukciou. Celkový výkon je v tomto prípade vyladený na 136 koní. Horúcou novinkou týchto dní je príchod druhej spaľovacej verzie Ibrida Q4. Pohon všetkých kolies tu dopĺňa výkon 145 koní. Zadnú nápravu v tomto prípade roztáča dodatočný elektromotor. Čisto batériové verzie s prívlastkom Elettrica a akumulátorom s kapacitou 54 kWh disponujú výhradne pohonom prednej nápravy. Základný EV výkonový variant je vyladený na 154 koní. Špičkou celého modelového radu je tradične verzia Veloce, ktorú zdobí diferenciál Torsen so zvýšenou svornosťou a zároveň úctyhodný výkon až 280 koní.

Štýlový a zároveň originálny esprit
Konkurenčnou výhodou nového modelu Junior je bezpochyby jeho nápaditý dizajn. Alfa Romeo dopriala svojej vstupnej bráne odvážny mix uhladených línií a ostrých kriviek. Autentický štýl sa už na prvý pohľad príliš neponáša na žiadneho z hierarchicky vyššie postavených súrodencov. Automobilka si tu napriek tomu prirodzene ctí svoju historickú symboliku. Vizuálnou zaujímavosťou testovaného exempláru je úplná absencia označenia, resp. štítku, ktorý by nezainteresovanej osobe prezradil na poslednú chvíľu použitý názov.
Prednej časti atraktívnej novinky prirodzene dominuje pre Alfa Romeo typická silueta masky v tvare erbu známa ako Scudetto. Inováciou je v tomto prípade jej o niečo menší presah do spodnej línie nárazníka. Toto riešenie zároveň umožňuje klasické centrálne uchytenie evidenčného čísla. V minulosti tradičná postranná pozícia „značky“ sa mimochodom nepozdávala európskym úradníkom z hľadiska potencionálne vyššieho bezpečnostného rizika pri strete s chodcom. Junior sa môže pochváliť dvoma dizajnovými prevedeniami výpletu. Kým pre rovnomennú základnú výbavovú verziu je vyhradený motív Leggenda, tak testovaný exemplár vo verzii Speciale už zdobí moderný štýl s prvkami fabrického loga a prívlastkom Progresso. Opticky výrazné línie zdobia taktiež predné svetlomety s efektným podpisom. Už v štandarde prítomná full LED technológiu disponuje v danej kategórii vozidiel presvedčivým svetelným výkonom. Testovanú konfiguráciu ešte viac vyšperkovala príplatková Matrix nadstavba, ktorá v mantineloch segmentu malých SUV potešila spoľahlivo pracujúcou funkciou tieňovania. Športový akcent čelnej časti kompletizuje emočne ladený nárazník s tvarovo emočnými chladiacimi prieduchmi skombinovanými s ostro rezanou spodnou líniou.

Nový Junior ponúka autentický dizajnový zážitok taktiež pri pohľade z profilu. Tento priestor zaujme atraktívnou kombináciou temperamentný nádych s pútavo drsným akcentom. Adekvátnu SUV optickú robustnosť tu prioritne pripomína ochranné oplastovanie zdobiace nielen prahy, ale taktiež lemy svalnato vystúpených blatníkov. Dynamický potenciál umocňuje postupne sa zužujúca línia bočného presklenia s optickým náznakom klesajúcej línie strechy. Z pekných detailov stojí za zmienku autentické stvárnenie koncového stĺpika obohateného o motív hada prevzatého z fabrického loga. Alfa Romeo má historicky bohaté skúsenosti s tzv. ukrytými kľučkami druhého páru dverí. Na líniu ostatných členov rodiny odkazuje štítok s označením výbavovej verzie, viditeľný na predných blatníkoch. Testovaný exemplár priťahuje výraznú pozornosť taktiež vďaka príplatkovému dvojfarebnému lakovaniu pozostávajúceho zo špeciálnej červenej metalízy s prívlastkom Brera a kontrastne čiernej strechy. Dizajnový zážitok kompletizujú efektné 18-palcové disky z ľahkých zliatin s pre automobilku tradičným kruhovým motívom.
Ostro rezané zadné partie s výraznou odtrhovou hranou sú celkom jednoznačne inšpirované pôvodným coupé Junior Z. Identický model pripomína efektný font centrálne umiestneného nápisu Alfa Romeo. Pomerne úzke koncové svetlá s prepracovaným LED podpisom sú vizuálnou súčasťou čiernej línie, ktorá ešte viac zvýrazňuje už spomenutú ostrú líniu. Vizuálny temperament kompletizuje proporčne výrazný strešný spojler. Dvere batožinového priestoru si vystačia s jednoliatou siluetou, na ktorú plynule nadväzuje robustný plastový nárazník s ozdobnou červenou linkou v spodnej časti. Pre verziu Ibrida so spaľovacím základom je signifikantná taktiež dvojica reálne funkčných výfukových koncoviek.

Interiér s nezameniteľnou atmosférou
Najmenšiemu členovi rodiny Alfa Romeo sa podarilo aj napriek synergii koncernu Stellantis zachovať adekvátne autentickú atmosféru taktiež v interiéri. Typickým prvkom platformy CMP sú pomerne masívne prahy, so žiaľ nie úplným prekrytím samotnou konštrukciou dverí. Emočne ladená architektúra palubnej dosky kombinuje moderné digitálne hračky so stále príjemným množstvom klasických ovládacích modulov.
DNA značky Alfa Romeo tu pripomína proporčne skvelý multifunkčný volant so športovo tenkými ramenami a zároveň logicky rozmiestenými ovládacími tlačidlami. Veľmi pekným dizajnovým detailom je taktiež výrazná „kaplnka“ pozostávajúca z dvojice opticky výrazných tubusov. Toto emočné riešenie ohraničuje už plne digitálny prístrojový panel. Modernú atmosféru na palube umocňuje efektné zapracovanie farebne prispôsobiteľného ambientného podsvietenia. Ako vyslovene prémiový detail doplnený o svetelný efekt tu možno označiť postranné výduchy ventilácie okrúhleho tvaru.

Už dôverne známe ergonomické riešenia inšpirovaný z iných modelov Stellantis tu na druhej strane reprezentuje funkčne príjemný samostatný modul klimatizácie, prevedenie vnútorných výplní predných dverí alebo volič automatickej prevodovky. V tejto súvislosti azda najviac zamrzí, že Junior nedostal autentickejší, resp. tradične okrúhly volič jazdných režimov DNA známy z hierarchicky vyššie umiestnených súrodencov.
Dostupné dielenské opracovanie poteší vo všeobecnosti vysokou kvalitou. Širokospektrálna mozaika použitých materiálov využíva koncepčne jednoduchšie plasty, ale zároveň i viacero obkladových plôch s luxusnejším nádychom. Do druhej spomenutej kategórie radím napríklad centrálnu časť palubnej dosky, resp. obloženie stredového tunela s tzv. vinylovom čalúnení, ktoré dostalo v prípade skúšanej verzie Speciale dynamicky tmavé prevedenie.

Alfa Romeo si zároveň do značnej miery prispôsobila grafické layouty prístrojového panela. Ich prioritou je za každých okolností viac či menej výrazná simulácia klasických budíkov meniaca sa v závislosti od zvoleného režimu jazdy. Konfigurovateľná centrálna časť ponúka viacero variácií palubného počítača vrátane práce asistenčných systémov, náhľadu funkcionality hybridu či zobrazenia mapového podkladu. K všeobecnému charakteru talianskej automobilky mi v prípade dynamického režimu napriek tomu čiastočne chýbalo vyobrazenie tzv. pavučiny s preťaženiami, ktoré využívajú súrodenecké modely.
Emočný náboj tu celkom jednoznačne navodzuje centrálna časť palubnej dosky s pomerne výraznou orientáciou v smere na vodiča. Moderný palubný infotainment Alfa Connect zaujme peknou a detailnou grafikou a taktiež pohotovými reakciami na dotykové povely. Samozrejmosťou je prakticky neobmedzená škála prispôsobenia, resp. usporiadania úvodných obrazoviek. Vstavaná navigácia je štandardne dostupná od druhého výbavového stupňa Speciale. Jej alternatívou je moderná mobilná konektivita fungujúca aj bez priameho káblového prepojenia. Užitočnou pomôckou nielen v meste je reálne ostré vyobrazenie cúvacej kamery. Pri pohybe vozidla dozadu disponuje kamerové prostredie zároveň aj funkciou postupného nahrávania schémy okolia vozidla. V dostupných menu položkách zaujala taktiež záložka zahŕňajúca jednoduchý herný svet.

Napriek samotnému modulu klimatizácie je pre prispôsobenie smeru fúkania vzduchu nutné využiť jej dotykovú nadstavbu. Z hľadiska sumárneho statusu zamrzí, že novinka za každých okolností disponuje „len“ jednozónovou reguláciou termomanažmentu. Sumárnu funkčnú stránku palubného infotainmentu vylepšujú o úroveň vyššie situované najdôležitejšie tlačidlové skratky. V menu s prednastavenými funkciami vozidla si je možné v rámci pohotového prístupu navoliť taktiež deaktiváciu povinných „eurohlášičov.“ Napriek imidžovej orientácii nového modelu Junior musím pochváliť v princípe dobre navrhnuté odkladacie priestory. Veľkorysému centrálnemu priečinku s funkciou indukčného nabíjania sekundujú kreatívne držiaky na nápoje s vtipným riešením nastavenia veľkosti fixačnej pozície.
Najmenšie SUV z portfólia značky teší prirodzene vyvýšeným SUV posedom skombinovaným s v princípe dospelými prednými sedačkami. Za príjemné prekvapenie tu možno dostupnú škálu nastaviteľnosti optimálnej pozície za volantom a to vrátane až nečakane nízkej pozície sedačky vodiča. Adekvátnej veľkosti sedáku a operadla sekunduje decentný náznak bočného vedenia. Veľmi dobre navrhnutá výplň ponúka ideálny kompromis medzi športovou tuhosťou a prioritným cestovným komfortom. Výbavovým štandardom testovanej verzie Speciale je elektrické nastavenie vodičovej pozície či jednoduchá masážna funkcia. Druhý prvok v danej kategórii vozidiel rozhodne nie je štandardnou záležitosťou. Reálne spokojný som bol taktiež s výhľadom z vozidla. Rozhľad dramaticky neobmedzuje ani masívnejšia spodná časť predných stĺpikov v kombinácii s klasickým uchytením spätných zrkadiel.

Priestorovými pomermi v druhom rade nový Junior s prihliadnutím na kategóriu malých SUV vyslovene nenadchne, no zároveň ani neurazí. Pri inštalácii detských sedačiek môže byť nevýhodou o niečo užší vstupný otvor, ako aj nie príliš veľkorysý uhol otvorenia druhého páru dverí. V zadnej časti kabíny sa s odmyslením si detí relatívne pohodlne odvezie taktiež dvojica štandardne urastených dospelých. Pri mojej výške 185 cm som mal k dispozícii stále akceptovateľný priestor pre nohy či hlavu. Komfortný limit posedu v mojom prípade paradoxne predstavovala hlavová opierka. V jej prípade by som predsa len uvítal o niečo štedrejšiu možnosť vysunutia. Vzhľadom na imidžovú a štýlovú orientáciu značky Alfa Romeo považujem v priestore pre zadných pasažierov za zásadnejší nedostatok absenciu odkladacích priečinkov vo dverách, chýbajúce samostatné výduchy ventilácie, ako aj prítomnosť len jednej zdrojovej koncovky.
Nový Junior naopak zažiaril veľkoryso nadimenzovaným batožinovým priestorom so základnou kapacitou solídnych 415 litrov. Z praktickej stránky chválim nielen príkladne symetrický tvar ložnej plochy, ale taktiež akceptovateľnú výšku nakladacej hrany. Užitočným detailom je obloženie bočných stien pozostávajúce z odolnejšieho materiálu, ktorý nie je tak náchylný na nechcené mechanické poškodenia. Sumárny potenciál využiteľnosti kompletizuje prítomnosť háčikov na tašky či medzipodlaha. Tú je možné ukotviť hneď v troch výškových pozíciách. Pod jej úrovňou ostal priestor na odloženie povinnej výbavy, ako aj organizéra so štandardne dodávanou lepiacou sadou. Po sklopení zadných operadiel delených v pomere 60/40 je vďaka šikovne vymyslenej medzipodlahe k dispozícii takmer úplná rovina bez nepraktického odskoku. Maximálna prepravná kapacita následne dosahuje 1280 litrov.

Nová Alfa Romeo Junior dokáže s odmyslením si ponúkaných emócii a celkového imidžu zaujať taktiež pomerne atraktívnou cenovkou. Už v rovnomennom základe sú s odmyslením si širokej palety bezpečnostných a asistenčných systémov automaticky k dispozícii aj prvky ako full LED svetlomety, kožený volant, automatická jedno-zónová klimatizácia, volič jazdných režimov DNA, adaptívny tempomat, bezkľúčové štartovanie, zadné parkovacie senzory, elektronická parkovacia brzda či moderná mobilná konektivita. Testovaná verzia Speciale k tomu naviac pridáva elektrické otváranie dverí batožinového priestoru, vyhrievané čelné sklo v priestore stieračov, hodnotnejšie polokožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s masážnou funkciou, ambientné podsvietenie, bezkľúčový prístup, pokročilejší adaptívny tempomat, cúvaciu kameru, vyhrievané predné sedadlá či vstavanú navigáciu. Z prvkov v opcii stojí za zváženie napríklad balík Techno s LED Matrix svetlami, indukčným nabíjaním a parkovacími senzormi po celom obvode vozidla.
Jazdí ako Alfa Romeo
Popri neodškriepiteľného vizuálneho imidž faktoru dokáže nová Alfa Romeo zaujať taktiež v disciplíne jazdných vlastností. Konštruktéri talianskej automobilky, ktorej modelové portfólio sa tradične orientuje na maximum šoférskych emócií, opäť odviedli reálne precíznu prácu. Konštrukčný základ testovaného exemplára s „len“ jednoduchým uchytením zadnej nápravy dostal plne autentické vyladenie pruženia či riadenia.

Charakteristika tlmičov testovaného exempláru je podľa očakávania skôr tuhšia ako vyslovene komfortná. Junior Ibrida dokáže napriek tomu s prehľadom odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Prioritne v mestskej džungli musím pochváliť adekvátnu stabilitu zadnej časti v kontexte svižnejších prejazdov cez sériu priečnych nerovností. Napriek SUV konceptu novinke na 18-palcových diskoch z hľadiska ponúkaného komfortu už príliš nesvedčia prejazdy cez hrubšie nerovnosti či temperamentnejšie jazdy po lesných, resp. poľných cestách s rozbitejším povrchom.
Konštrukčný cit pre dobre odladený podvozok sa naplno prejaví pri jazde po okreskách so zvlneným povrchom, kedy vstupná brána do sveta Alfa Romeo dokáže vodičovi sprostredkovať až nečakanú porciu spätnej väzby smerom od vozovky. V identických podmienkach som ocenil pocitovo precíznu tuhosť karosérie. Zážitkovejšiemu potenciálu novinky prirodzene ešte viac svedčia taktiež kvalitné asfalty. Pri temperamentných prejazdoch cez dlhé tiahle zákruty dokáže Junior až nečakane precízne držať vodičom preferovanú stopu. Prirodzená nedotáčavosť, pod ktorú sa logicky pričinilo taktiež sezónne obutie, sa na v identickom prostredí prihlásila spravidla o niečo neskôr, ako som ju podvedome očakával. Na technickejších cestných úsekoch je s odmyslením si nenápadných náklonov karosérie výhodou taktiež stále pomerne nízka pohotovostná hmotnosť, pod úrovňou 1,4 tony.

Ešte väčší úsmev na perách dokáže pri svižnejšej jazde vygenerovať ostré a príkladne citlivé riadenie. K úplnej dokonalosti mi pri zážitkovej jazde chýba snáď už len o niečo tuhšia odozva elektronického posilňovača. Ľahký chod volantu som na druhej strane ocenil napríklad pri tesnom mestskom manévrovaní. V identickom prostredí musím modelu Junior udeliť kredit taktiež za celkovú obratnosť. Nad ostatnými koncepčnými súrodencami testovaný exemplár jednoznačne vyniká v disciplíne až nečakane dospelého odhlučnenia priestoru pre posádku. S akustickou pohodou na palube som bol na pomery segmentu malých SUV spokojný taktiež vo vyššom rýchlostnom tempe, resp. na diaľnici.
Nefalšovanú DNA značky Alfa Romeo kompletizuje príkladné odladenie brzdnej sústavy. Konštruktérom sa tu aj napriek prítomnosti rekuperačnej funkcie podarilo stále zachovať možnosť citlivého a zároveň prirodzeného dávkovania spomaľovacieho účinku. Najväčším limiterom športových zážitkov je vo finále v sumárnom princípe prioritne stále racionálna mild-hybridná motorizácia. Podvozok testovaného exempláru reálne odladený na ďaleko väčšiu výkonovú porciu ako dokáže ponúkať najdostupnejšia verzia Junior Ibrida.

Finálna charakteristika jazdy sa prirodzene mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Volič DNA disponuje klasickou trojicou módov. Východiskové nastavenie Natural dopĺňa šetriaca, resp. impulzívnejšia alternatíva. V eco režime Advanced Efficiency má riadiaca jednotka azda až zbytočne prehnanú snahu držať otáčky v čo najnižšom spektre. To sa z času na čas pri potrebe svižnejšej akcelerácie prejaví „dunením“ benzínovej motorizácie. Plný výkonový potenciál je naopak k dispozícii v zážitkovom móde Dynamic. V takpovediac rutinnom živote som zo všetkého najviac využíval východiskový a zároveň kompromisný mód Natural, ktorý je odladený „tak akurát.“
Použitá pohonná sústava pozostáva z nového a konštrukčne vyspelého mild-hybridu s komerčným označením 1,2 T Hybrid, ktorý je v prípade značky Alfa Romeo úplnou novinkou. Jeho základom je prepĺňaný benzínový 3-valec, ktorému sekunduje dodatočný elektromotor s výkonom 29 koní. Identická motorizácia je na druhej strane už dôverne známa z iných modelov koncernu Stellantis. Určitým prekvapením je, že aj Junior Ibrida disponuje nezmeneným výkonom 136 koní. V papierovej rovine nie vyslovene oslnivý parameter je v bežnom živote v kombinácii s pomerne ľahkým malým SUV zárukou plne akceptovateľnej jazdnej dynamiky.

Prioritne pri mestskom rýchlostnom tempe, resp. pri svižných rozjazdoch z miesta spojeným s pohotovými reakciami pedála akcelerátora je zároveň cítiť prídavný elektrický doping. Dych maloobjemovej pohonnej jednotke už čiastočne dochádza vo vyššom rýchlostnom tempe čo sa prejavuje so stále dostatočnými, no už nie vyslovene oslnivými pružnými zrýchleniami.
Použitá mild-hybridná konštrukcia vyniká nad drvivou väčšinou koncepčne podobných konkurentov svojou schopnosťou poháňať vozidlo úsekovo v EV móde. Elektrický režim jazdy sa okrem pomalého manévrovania pomerne pravidelne hlási o slovo aj vo vyššom rýchlostnom tempe vrátane klasických mimomestských presunov. Pod full-hybridnú esenciu sa pričinil práve prídavný elektromotor integrovaný priamo v automatickej prevodovke. Zdrojom elektrickej energie je malá batéria s kapacitou 0,89 kWh.

Konštrukčnou zvláštnosťou testovanej motorizácie je pomerne citeľná rekuperácia. O slovo sa automaticky prihlási prakticky po každom uvoľnení pedála akcelerátora. Danú funkcionalitu zároveň nemožno vypnúť ani personálne prednastaviť. Napriek tomu nepôsobí rekuperačné spomaľovanie v bežnom živote vyslovene „rušivým“ dojmom. Počas testu som sa s automatickou rekuperáciou dokázal rýchlo zžiť, čo malo za následok podvedomé osvojenie si o niečo neskoršieho uvoľňovania plynového pedála spojeného s efektívnymi spomaleniami.
Hybridný Junior si v rámci odladenia pohonného reťazca zaslúži pochvalu taktiež za precíznu a predovšetkým „hladkú“ prácu 6-st. automatickej prevodovky s dvojspojkovou konštrukciou. Temperamentnú DNA značky Alfa Romeo zároveň pripomína až nečakane promptná odozva funkcie manuálneho radenia zastúpeného pádlami pod volantom. Celkovú technologickú dospelosť kompletizujú dobre odladené asistenčné systémy. Veľká pochvala v tomto kontexte smeruje k práci pokrokovejšej alternatívy adaptívneho tempomatu, ktorý pri jazde v hustejšej premávke nezvykne prehnane panikáriť ani pri tesnejšom preradení sa vpredu idúceho vozidla do identického jazdného pruhu.

Napriek SUV konceptu nemá testovaný Junior s pohonom výhradne prednej nápravy prakticky žiadne prehnané terénne ambície. Do jeho výbavy sa aj z tohto dôvodu nedostala žiadna špeciálna „offroad“ nadstavba zastúpená špeciálnym odladenia trakčnej kontroly a dokonca ani zjazdový asistent. Pri pohybe mimo spevnených ciest je napriek tomu veľkou prednosťou viac ako slušná svetlá výška na úrovni cca 20 cm.
Za príjemné prekvapenie modelu Alfa Romeo Junior Ibrida možno označiť taktiež spotrebu paliva. Výsledný kombinovaný priemer sa ustálil na sympatickej hodnote 5,9 l/100 km. To je mimochodom o niečo lepší výsledok ako v obdobných poveternostných podmienkach dosiahli súrodenecké modely s identickou motorizáciou. Čisto v meste je pri predvídavej jazde možné dosiahnuť apetít 5,3 l/100 km. Obdobne úsporná (5,2 l/100 km) dokáže byť talianska novinka taktiež na okreskách. Diaľničný priemer sa pri ustálenom rýchlostnom tempe zastavil na stále príjemnej hodnote 6,5 l/100 km.

A celkový dojem?
Úplne nová Alfa Romeo Junior je vstupnou bránou do sveta tejto ikonickej automobilky. Napriek zdieľanému technickému základu sa Talianom podarilo vykúzliť autentické odladenie jazdných vlastností v duchu typicky zážitkovej DNA. Štýlová novinka sa tak radí medzi najlepšie jazdiacich zástupcov v segmentu malých SUV. Do komplexnej mozaiky imidži a emócií zapadá taktiež originálny dizajn. Výkonovo základná, no stále adekvátne energická verzia Ibrida poteší svojou príjemnou všestrannosťou.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Alfa Romeo Junior 1,2 T Hybrid Speciale
Dĺžka: 4 173 mm
Šírka: 1 781 mm
Výška: 1 533 mm
Rázvor: 2 562 mm
Objem kufra: 415 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 230
Pohotovostná hmotnosť: 1380 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Prevodovka: automatická dvoj-spojková
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 4,6 – 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,9 / 100 km
Pneumatiky: Firestone WinterHawk 4
Verzia/akciová cena
Alfa Romeo Junior 1,2 T Hybrid Speciale (testovaný model) od 29 690 €
Alfa Romeo Junior 1,2 T Hybrid Junior od 27 690 €
Alfa Romeo Junior 54 kWh Elettrica Junior od 35 990 €