Mníchovská automobilka našla recept na úspech aj v aktuálne komplikovaných časoch. V európskom priestore ich zo všetkého najviac vystihuje prísna emisná politika. Nemci si napriek tomu získali obrovské sympatie vďaka stratégii „Power of choise“, ktorá pri drvivej väčšine segmentov dáva zákazníkovi stále adekvátnu slobodu v podobe voľby preferovaného pohonu. BMW má preto v ponuke špičkové elektromobily a zároveň aj výkonné klasické motorizácie so spaľovacím základom. Napriek výraznej popularite automobilov s vyššou svetlou výškou si Nemci stále mimoriadne zakladajú na klasických modeloch. Tie zo všetkého najviac najlepšie definuje DNA tejto značky. Veľkostný stred, resp. ideálnu kombináciu jazdnej agility a luxusnej atmosféry reprezentuje modelový rad 5. Najnovšia generácia zástupcu vyššej strednej triedy boduje taktiež reálne pestrou paletou dostupných motorizácií. Pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť preveriť špičkový plug-in hybridný sedan, ktorý v jednom balení zmysluplne kombinuje dva technologicky opozitné svety.
Nové BMW radu 5 vo verzii 550e, ktorého pohon pozostáva z prepĺňaného plug-in hybridného rádového benzínového 6-valca s elektrickým dopingom, skombinovaný s 8-st. automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies xDrive, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky BMW.
Rýchle fakty:
- Rad 5 má v histórii značky BMW svoje nezameniteľné miesto. Zástupca vyššej strednej triedy sa v manažérskych, ale aj rodinných kruhoch teší stabilnej obľube vďaka ideálnemu prieniku agility menšej „trojky“ s luxusným nádychom veľkej „sedmičky.“
- Aktuálna ôsma generácia BMW Radu 5 pozostáva aj naďalej z klasického sedana, ktorý o niečo neskôr doplnilo priestranné kombi. Veľkou ozdobou súčasnej generácie je na dnešné pomery až nečakane pestrá paleta dostupných pohonných jednotiek.
- Nové BMW Radu 5 v karosárskej verzii typu sedan si naďalej zachovalo v princípe konzervatívne proporcie. Garanciou originálneho nádychu s prvkami súčasnej moderny je tu napriek tomu množstvo autentických detailov. Testovaný exemplár zároveň zaujme dynamickým kabátikom verzie M Sport.
- Luxusno-moderný interiér nového BMW Radu 5 v rámci veľkorysej priestorovej stránky ťaží z medzigeneračného nárastu rozmerov. Architektúra palubnej dosky sa do značnej miery inšpirovala vrcholnou sedmičkou. Úplnou samozrejmosťou je dostupnosť špičkových digitálnych hračiek.
- Testované BMW 550e dokázalo zo všetkého najviac očariť svojou univerzálnosťou. Kombinácia elektrického a klasického pohonu s benzínovým 6-valcom tu má zmysluplné opodstatnenie. Pomyslenou čerešničkou vo všeobecnosti špičkových jazdných vlastností je v praxi impozantný systémový výkon a zároveň stále adekvátne nízky apetít.
Ikonický zástupca vo vyššej strednej triede patrí dodnes medzi najobľúbenejšie a taktiež najpredávanejšie produkty mníchovskej automobilky. Éra slávnych BMW, ktoré zadefinovali výrobu športových sedanov hlboko do DNA tejto značky odštartovala na začiatku 60.-tych rokov minulého storočia. Na jej počiatku stála vtedajšia „Neue Klasse“ zastúpená ikonickým modelom BMW 1500. Dobovej novinke sa zároveň podarilo ideálne vyplniť priestor medzi cenovo dostupnejšími a už naopak luxusnými automobilmi z identickej rodiny.
Pôvodnú ikonu vystriedala v roku 1972 prvá generácia BMW Radu 5. Tento model stál na počiatku veľmi úspešnej éry, ktorá trvá až dodnes. Výkonný super sedan M5 doplnil portfólio pohonných jednotiek už pri druhej generácii s interným označením E28. Pri treťom pokračovaní „päťky“ (E34) na konci 80.-tych rokov, si svoju premiéru odbila praktickejšia karosárska verzia typu kombi, resp. Touring. Aktuálne má Mníchov v ponuke v celkovom poradí ôsmu generáciu identického modelového radu (G60), ktorá vo verzii sedan debutovala v roku 2023.

Súčasná evolúcia je podobne, ako hierarchicky vyššie postavení súrodenci, postavený na identickej platforme CLAR. Daný technický základ okrem iného umožňuje zástavbu širokého spektra rôznorodých pohonov. Nový Rad 5 medzigeneračne rozmerovo citeľne povyrástol. Celková dĺžka vozidla novinky dokonca pokorila 5-metrovú hranicu. „Päťka“ si zároveň osvojila množstvo technologických inovácií priamo z vlajkovej lode. Reč je o pokrokových digitálnych hračkách vrátane najnovšej verzie operačného systému iDrive. Zaujímavosťou zo sveta udržateľnosti je fakt, že v tomto prípade ide o historicky prvé BMW, ktoré sa dodáva aj s kompletne vegánskym vyhotovením interiéru.
Motorovou vstupnou bránou do sveta novej „päťky“ vo verzii sedan je prepĺňaný benzínový mild-hybridný 2-litrový 4-valec 520i s výkonom 208 koní a pohonom zadnej nápravy. Naftovým základom je rovnako prepĺňaný naftový 2-litrový 4-valec s mild-hybridným dopingom. Verzia 520d disponuje výkonom 197 koní a okrem verzie s pohonom zadnej nápravy je už k dispozícii aj ako „štvorkolka“ 520d xDrive. Vznetovú špičku reprezentuje tradičný rádový 6-valec 540d xDrive s výkonom 303 koní. Zaujímavý elektrický kompromis zastrešujú benzínové plug-in hybridy. Štvorvalcový základ 530e, resp. 530e xDrive disponuje systémovým výkonom 299 koní. Veľmi zaujímavou voľbou je následne testovaná 6-valcová verzia 550e xDrive so systémovým výkonom až 489 koní. Čisto elektrické BMW i5 eDrive 40 s pohonom zadných kolies ponúka výkon 340 koní. Batériovou špičkou je následne model i5 M60 xDrive vyladený až na 601 koní. Absolútnym výkonovým vrcholom celého modelového radu je následne plug-in hybridné BMW M5 so základom v podobe spaľovacej motorizácie V8 a celkovým výkonom až 727 koní.

Konzervatívno-progresívny dizajn
Nové BMW Radu 5 rozvíja klasickú dizajnovú filozofiu svojich predchodcov, ktorú zároveň dopĺňa o prvky automobilovej moderny. Najnovšia generácia prináša do praxe zaujímavý a pútavý konzervatívno-moderný mix s výraznou porciou dynamického podtónu. Pre mníchovskú automobilku tradičnú športovú orientáciu dokáže po vizuálnej stránke citeľne vyšperkovať príplatkový balík M-Sport Pro s agresívnejšími nárazníkmi a množstvom ďalších temperamentných detailov.
Aktuálna generácia „pätky“ sa v rámci predných partií zriekla odvážnejších optických kontroverzií. Jasným dôkazom toho sú rozmerovo a proporčne akurátne obličky. K neodmysliteľnému dizajnovému prvku modelov BMW mám napriek tomu čiastočnú výhradu v zmysle nie príliš estetického zapracovania pomerne veľkého a centrálne umiestneného plastového krytu zakrývajúceho senzory bezpečnostných, resp. asistenčných systémov. Dizajnovo jednoduchší detail pri testovanom exemplári čiastočne maskuje kompletne čierne prevedenie masky. Modrý akcent fabrického loga pripomína prítomnosť hybridnej pohonnej jednotky 550e v útrobách vozidla. Evolučne modifikovaný vzhľad je príznačný pre ostro tvarované predné svetlomety. Motív denného svietenia si osvojil čiastkový element v minulosti zaužívaného oblúka. Úplnou samozrejmosťou je prítomnosť špičkovej LED svetelnej techniky. Suverénnemu dosvitu sekunduje špičkovo pracujúca funkcia tieňovania. Svetelný efekt za tmy kompletizuje dostupnosť funkcie Iconic Glow, ktorá pozostáva z decentného podsvietenia siluety obličiek. Pre výbavovú verziu M Sport je signifikantný dynamický tvarovaný predný nárazník s čiernym akcentom a efektnými postrannými aerodynamickými prieduchmi.

Pri pohľade z profilu vyniká zo všetkého najviac reprezentatívna elegancia manažérskeho sedana. Pre BMW typický krátky predný previs odkazuje na tradičnú koncepciu s dominantným pohonom zadnej nápravy. Športová výbavová línia s odmyslením si výraznejších prahov zaujme taktiež čiernymi doplnkami na čele s orámovaním bočného presklenia. Veľmi pekným detailom je decentné zapracovanie označenia modelu, ktoré si svoje miesto našlo v module tradične tvarovaného zadného stĺpika, presnejšie opticky predĺženej línie bočného presklenia. Dôraz na čo najlepšie obtekanie vzduchu kompletizuje uhladená bočná silueta so symetrickým zapracovaním kľučiek dverí. Nabíjací konektor plug-in hybridu si našiel svoje miesto v priestore ľavého predného blatníka. Súčasťou príplatkového optického balíka M Sport Pro sú taktiež červené brzdové strmene. Testovaný exemplár púta ešte väčšiu pozornosť s prispením exkluzívneho lakovania z programu BMW Individual zastúpeným špeciálnym odtieňom Liquid Copper s príplatkovou cenovkou viac ako 6-tisíc eur. Súčasťou výbavy v opcii sú i atraktívne 20-palcové disky kolies.
Zadnú časť novej generácie BMW radu 5 v karosárskej verzii sedan zdobia v princípe uhladené línie ozvláštnené viacerými modulmi s hranatou siluetou. Veko batožinového priestoru s prispením už spomínaného vrcholného dizajnového balíka M Sport Pro zdobí decentná odtrhová hrana v čiernej farbe. Pomerne ostré krivky si osvojil zadný nárazník s náznakom difúzora a zároveň ukrytou koncovkou výfuku. Najvýraznejším prvkom koncovej časti sú napriek tomu svetlá s atraktívnym svetelným podpisom.

Moderný interiér inšpirovaný vlajkovou loďou
Za tmy zaujímavým svetelným efektom v podobe zároveň užitočného „svetelného koberca“ zaujme testovaný exemplár taktiež pri vstupe na palubu. Svetelný senzor si našiel svoje miesto priamo v module bočných prahov. Maximálny komfort posádky kompletizuje užitočná funkcia bezkľúčového prístupu s automatickým odomknutím všetkých dverí už po priblížení sa s kľúčikom vo vrecku alebo kabelke.
Koncept interiéru nového BMW radu 5 si osvojil najnovšiu mníchovskú filozofiu v štýle moderného minimalizmu. Zaujímavým detailom sú opticky „zamaskované“ výduchy ventilácie. Architektúra palubnej dosky s minimom ovládacích prvkov sa do značnej miery inšpirovala hierarchicky vyššie umiestnenou „sedmičkou.“ Prvotriedny luxus pripomína špičková skladba použitých materiálov. Samozrejmosťou je reálne precízna kvalita dielenského opracovania. Testovaný exemplár v tmavej verzii tzv. vegánskeho interiéru zároveň vo veľmi vkusnej a honosnej podobe uvádza do praxe dnes tak preferovanú udržateľnosť.

Z tradične širokého spektra ozdobných dekorov pôsobí zaujímavo moderná štruktúra zastúpená opciovým obkladom centrálnej časti palubnej dosky, ktorý zachádza taktiež do modulu dverí. Do o úroveň vyššie situovanej „kryštálovej“ časti je kreatívnym spôsobom zapracované ambientné podsvietenie, ktoré sa mení nielen na základe individuálného nastavenia, ale taktiež v závislosti od zvoleného režimu jazdy, resp. náladového sveta.
V identickom module si našlo svoje miesto minimalisticky zapracované ovládanie svetiel, najdôležitejších funkcií klimatizácie resp. už spomínaných a opticky skrytých výduchov ventilácie. Na v minulosti dômyselne prepracovanú BMW ergonómiu nadväzuje centrálny ovládací modul na stredovom tuneli. Na identickom mieste sú okrem voliča prevodovky a štartovacieho tlačidla k dispozícii skratky k najdôležitejším funkciám vozidla vrátane nastavenia jazdných módov. Nielen konzervatívni požívatelia s určitosťou ocenia taktiež prítomnosť obľúbeného mechanického voliča iDrive zabaleného dizajnovo efektnom kabátiku s luxusným nádychom.

Gro funkcií, vrátate podrobnejších nastavení vozidla sa pri testovanom exemplári podľa očakávania reguluje v module najnovšej evolúcie palubného infotainmentu. Pri potrebe promptného prístupu z dôležitých nastavení som jednoznačne preferoval dotykové ovládanie. Naopak, pri pohodovej jazde som si v drvivej väčšine prípadov vystačil s vyššie spomenutým ergonomickým voličom iDrive. Digitálne hračky nového Radu 5 možno pokojne označiť prívlastkom hi-tech level dnešnej doby. Prístrojový panel spolu s dotykovou centrálnou obrazovkou tvorí opticky jednoliaty celok. Jeho efektné zaoblenie, ako i zabudovanie pôsobí vkusne, moderne a zároveň luxusne. Samozrejmosťou je špičková grafika, skvelá čitateľnosť prakticky za akýchkoľvek svetelných podmienok či expresne pohotové reakcie na dotykové povely.
Trojica moderne poňatých vyobrazovacích layoutov prístrojového panela si osvojila najnovšiu BMW filozofiu. V nej už žiaľ úplne absentuje simulácia klasických budíkov. Palubný počítač na druhej strane poteší pestrým spektrom dostupných údajov, vrátane zobrazenia mapy či permanentne prítomného náhľadu prednej kamery. Značnú mieru personálnej konfigurácie, vrátane pestrého spektra vyobrazení ponúka rovnako kvalitný Head-up displej.

Prvotriedne grafické trendy si osvojila taktiež najnovšia evolučná palubného infotainmentu iDrive. Dôkazom toho je napríklad špičková kvalita panoramatického náhľadu okolia vozidla. Páči sa mi, že BMW tu myslí taktiež na z funkčnej stránky dôležitý detail v podobe zabudovaného ostrekovača prednej a zadnej kamery. Príkladne prehľadné usporiadanie úvodnej obrazovky si je možné ľubovoľne prispôsobiť. Palec hore dávam permanentnej prítomnosti spodného riadku s reguláciou teploty a ďalšími dôležitými skratkami.
Už citeľne menej prehľadným dojmom tu, na druhej strane pôsobí hlavne menu s množstvom ikoniek jednotlivých funkcií a nastavenia. Aj napriek snahe o kategorizačné zoradenie položiek si aktivácia niektorej z funkcií počas jazdy vyžaduje väčšie sústredenie spojené s odklonom zraku. Úplnou samozrejmosťou je online podpora rozhrania. Plug-in hybrid vďaka tomu už automaticky vyobrazuje napríklad nabíjacie stanice v okolí vozidla. V položkách menu sa zároveň nachádza aplikácia YouTube či online hry, ktoré dokážu posádke pri odstavenom vozidle spestriť čakanie. Moderná mobilná konektivita funguje automaticky, teda bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Z ďalších zaujímavých funkcií vyberám príplatkovú integrovanú palubnú kameru. Prostredníctvom nej je možné cez mobilnú aplikáciu skontrolovať interiér vozidla i na diaľku.

Nová „päťka“ si dala záležať na koncepte dobre navrhnutých odkladacích priečinkov. V tejto súvislosti veľmi chválim stredovú konzolu. Svoje miesto si tu okrem iného našla indukčná podložka prispôsobená na odloženie hneď dvoch smartphonov. Ďalšou funkčne dôležitou prednosťou testovaného exempláru sú veľkoryso nadimenzované predné sedačky. Opticky nenápadné tvarovanie dopĺňa na dotyk príjemný vegánsky materiál. Celkovo komfortná výplň so širokou škálou možností elektrického nastavenia je prispôsobená na dlhé diaľničné presuny. V športovom režime sa vďaka automatickému prifúknutiu bočníc výrazne zlepší fixácia tela pri prejazdoch cez zákruty. K športovej DNA značky BMW ladí proporčne prepracovaný tvar trojramenného multifunkčného M-volantu s decentne skosenou spodnou častou.
Manažérsky koncept novej generácie Radu 5 umocnil medzigeneračný nárast rozmerov. Zo spomenutého faktu prirodzene ťaží veľkorysý priestor v druhom rade, prispôsobený prioritne pre dvojicu cestujúcich. Zadní pasažieri majú okrem značnej priestorovej rezervy na nohy a kolená k dispozícii reálne pohodlný posed. Cestovný komfort v tomto priestore kompletizujú vlastné zóny klimatizácie a vyhrievanie krajných pozícií. Zaujímavým opciovým prvkom sú tieniace roletky vrátane automaticky ovládanej na zadnom okne. Zdrojovým USB portom na stredovom tuneli sekundujú konzoly v priestore operadiel, prispôsobené na uchytenie externého zariadenia.

Rozmerovo prostredný sedan z portfólia značky BMW napriek prítomnosti plug-in hybridného pohonu zaujal taktiež nečakane veľkorysým batožinovým priestorom. Jeho základná kapacita dosahuje až 520 litrov. Externe nabíjateľná batéria sa mimochodom nachádza prioritne v konštrukcii podlahy. Pod dnom kufra už napriek tomu nie je k dispozícii žiadny dodatočný box, optimalizovaný napríklad na nabíjacie káble, resp. povinnú výbavu. Logickým hendikepom karosárskeho variantu sedan je v prípade prepravy veľkých a neforemných predmetov jeho menší vstupný otvor. Z praktických detailov dávam palec hore precízne ukrytému mechanizmu veka, hodnotnému a odolnému čalúneniu ložnej plochy či fixačným pomôckam vrátane háčikov na tašky. Priamo z kufra je zároveň možné sklopiť operadlá v druhom rade. Vďaka najpraktickejšiemu deleniu v pomere 40/20/40 testovaný exemplár hravo prepraví dlhé predmety, ako sú napríklad lyže.
Nová generácia BMW Radu 5 ponúka už tradične široké možnosti individuálneho dovybavenia. Už v úplnom základe testovanej verzie 550e sú s odmyslením si širokého spektra bezpečnostných a asistenčných systémov k dispozícii prvky ako adaptívne LED svetlomety, ambientné podsvietenie, pokročilé digitálne hračky s online podporou a vstavanou navigáciou, vzduchové odpruženie na zadnej náprave či automatická dvojzónová klimatizácia. Ambicióznu cenovku testovaného exempláru v dynamickom prevedení M Sport Pro legitimizujú príplatkové prvky vrátane balíka Innovation s interiérovou kamerou a pokrokovým parkovacím asistentom, balíka Travel vrátane elektrickej funkcie veka batožinového priestoru či balíka Comfort s vyhrievaním predných a zadných sedadiel, odvetrávaním predných sedadiel, vyhrievaným volantom a štvorzónovou automatickou klimatizáciou. Z ďalších prvkov v opcii stojí za zmienku panoramatické strešné okno, vrcholný adaptívny M podvozok, slnečné roletky zadných okien alebo špičkové audio Bowers & Wilkins.

Zmysluplná kombinácia dvoch svetov
Filozofiou plug-in hybridu je adekvátna kombinácia dvoch rozdielnych typov pohonu v jednom balení. Hneď na úvod hodnotenia jazdných vlastností musím konštatovať, že v Mníchove sa v prípade model 550e podarilo danú spojitosť dotiahnuť takmer k úplnej dokonalosti. Nová generácia elektrickej nadstavby pohonu ponúka už reálne dospelý EV dojazd. V prípade stredne veľkej limuzíny je zároveň stále k dispozícii skvelý benzínový rádový 6-valec, čo je už samo o sebe stabilnou ozdobou modelov s logom BMW.
Skúšaná verzia 550e ale rozhodne neudivuje len svojím v sumári nadštandardne výkonným pohonným reťazcom. Veľkým prekvapením je, že testovaná „päťka“ dokáže byť impozantným chameleónom na poli jazdných vlastností. Vo výraznej miere sa pod to pričinil príplatkový podvozok M Profesional. Viac ako 4-tisícovú investíciu do skvelo fungujúceho adaptívneho odpruženia v tomto prípade vrelo odporúčam.

Nastavenie tlmičov dokáže aj v kombinácii s veľkými 20-palcovými diskami s neuveriteľnou ľahkosťou a precíznosťou vyžehliť všetky drobné, resp. bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Bez mučenia sa priznávam, že až tak „lahodnú“ a pohodlnú jazdu po cestných komunikáciách som od výkonného sedanu značky BMW vo výbave M Sport v realite nečakal.
Ten istý kúzelný podvozok dokáže na druhej strane po aktivácii dynamického módu športovo stuhnúť a zároveň aktívne potláčať náklony karosérie v zákrutách. V tejto konfigurácii, ideálne v kombinácii s kvalitným asfaltom, sa naplno prejaví pravoverná DNA značky BMW. Plug-in hybridný sedan pri svižnom tempe prekvapil nielen precíznou ovládateľnosťou s podvedome očakávanou preferenciou zadnej nápravy, ale taktiež celkovou agilitou. Model 550e pôsobí spoza volantu nielen o niečo kompaktnejším, ale zároveň i pocitovo ľahším dojmom ako je jeho reálna pohotovostná hmotnosť. Tento parameter sa mimochodom pohybuje na úrovni približne 2,2 tony. Stabilnou výhodou karosérie typu sedan je pocitovo precízna tuhosť. Na vyslovene technických tratiach je napriek skvelým jazdným vlastnostiam stále nutné myslieť na základné fyzikálne zákonitosti.

Finálny zážitok z jazdy vo výraznej miere ovplyvňuje voľba jazdného režimu. Testovaný exemplár v rámci záložky My Modes disponuje zaužívanou klasikou v podobe inteligentne úsporného režimu Efficient, dynamickej alternatívy Sport a osobne prispôsobiteľného módu Personal. Ďalšie alternatívny, ktoré zároveň zahŕňajú komplexnú emočnú náladu posádky na palube sú zastúpené nastaveniami Exspressive, Digital Art, Relax a Silent. V rámci nastavenia športového módu tradične nechýba možnosť obmedzenia, resp. deaktivácie elektrických anjelov strážnych. V tejto konfigurácii sa aj plug-in hybrid mení na až nečakane hravý sedan s preferenciou pohonu zadnej nápravy. Pri užívaní si bezpečnej jazdy v druhom spomínanom móde sú takpovediac nevyhnutnosťou rýchle ruky vodiča. Všeobecnou zárukou adekvátnej porcie istoty prioritne na povrchoch so zhoršenou trakciou je pri verzii 550e už štandardne dodávaný pohon všetkých kolies xDrive.
Napriek veľkorysým vonkajším rozmerom nová „päťka“ pri bežnej jazde prekvapila svojou nečakanou obratnosťou. S dĺžkou viac ako 5-metrov sa napriek tomu budú prioritne menej skúsení vodiči o niečo viac pasovať pri tesnom manévrovaní, resp. parkovaní v stiesnených priestoroch. S prispením elektrifikovaného pohonu si posádka na palube užíva špičkový akustický komfort. S decentne väčšou porciou aerodynamického odporu musí posádka počítať nanajvýš na diaľnici, resp. vysokých rýchlostiach. Vodič má prirodzene k dispozícii pestré spektrum v princípe dobre fungujúcich asistenčných systémov. Pri koncepčne nových modeloch značky BMW považujem za ergonomicky nie príliš prívetivé riešenie nastavenie vzdialenosti adaptívneho tempomatu. Jeho zmena sa nerealizuje na multifunkčnom volante ale až v menu infotainmentu.

Pohon testovanej verzie 550e pozostáva z kombinácie prepĺňaného benzínového 3-litrového 6-valca s rádovým usporiadaním so samostatným výkonom 313 koní a elektromotora integrovaného v automatickej prevodovke s výkonom až 190 koní. Systémový výkon pohonnej sústavy dosahuje špičkových 489 koní. Na deklarovanú výkonovú porciu spojenú s v praxi impozantnou jazdnou dynamikou sa je možné spoľahnúť aj pri vybitom akumulátore. V tomto prípade dokáže veľký sedan vďaka zachovaniu určitej úrovne energie fungovať ako pomerne schopný full-hybrid s reálne častým plachtením výhradne v EV móde. Komplexnú sofistikovanosť hybridu kompletizuje funkcia brzdnej rekuperácie, ktorá dokáže kinetickú energiu pri spomaľovaní premieňať na následne využiteľnú elektrickú.
Pri aktivovaní režimu Sport pohonná jednotka automaticky nabíja akumulátor tak, aby bola dostatočná zásoba energie dostupná aj pri dlhšie trvajúcom temperamentnom využití. Už základné odladenie PHEV systému zohľadňuje notoricky známe motto automobilky: Radosť z jazdy. Spaľovací motor sa z tohto dôvodu prihlási o slovo pri každej razantnejšej akcelerácii, a to pokojne aj s plne nabitou batériou. Čisto elektrický mód so stále plne akceptovateľnou dynamikou si je možné napevno aktivovať v nastaveniach vozidla. Spaľovací motor spojený s výrazným výkonovým dopingom sa v danom režime pri dostatočnej zásobe energie prihlási z bezpečnostného hľadiska až pri tzv. „kickdowne.“ Maximálna rýchlosť v EV móde je obmedzená na hodnotu 140 km/h.

O za každých okolností príkladnú súhru oboch typov pohonu sa stará mníchovská klasika v podobe excelentne odladeného 8-st. meničového automatu. V prípade náročnejších vodičov je samozrejmosťou funkcia manuálneho radenia prevodov, ktoré zastrešujú pohotovo reagujúce pádla pod volantom. Pri dlhšom podržaní ľavého z nich sa o slovo prihlási približne 10-sekundová funkcia Boost s naozaj citeľným krátkodobým výkonovým dopingom.
Najnovšia evolúcia plug-in hybridného pohonu disponuje batériou s využiteľnou kapacitou 19 kWh. Škoda len, že testované BMW na rozdiel od niektorých konkurentov nedisponuje funkciou rýchlejšieho nabíjania jednosmerným prúdom. O revitalizáciu batérie sa tu stará klasický AC konektor s podporovaným výkonom priemerných 7,4 kW. Návšteva moderného stojanu, napríklad počas kratšej zastávky v nákupnom centre, tak nedáva príliš veľký zmysel. Najoptimálnejším prostredím pre zotavenie akumulátora je domáce zázemie. Daný proces pri adekvátnej infraštruktúre trvá necelé 3 hodiny. Počas noci je možné batériu nabiť taktiež z klasickej 230 V sieti.

Vzhľadom na solídnu využiteľnú kapacitu nabíjateľného akumulátora deklaruje BMW čisto elektrický dojazd na úrovni 84 km. Daný parameter pri bežnej jazde rozhodne nie je utópiou. Pri simulovanom meraní reálnej spotreby sa mi v kombinovanom režime a racionálnom používaní podarilo v móde EV aj v zime absolvovať vzdialenosť 81 km. Pri dodatočnom pokorení 100 km hranice palubný počítač vyobrazil sympatický apetít 2,7 l/100 km. Drvivú väčšinu bežných denných nájazdov spojených s rutinným dochádzaním do práce je možné pri testovanom exemplári absolvovať principiálne v čisto elektrickom režime.
Za ešte väčšie prekvapenie považujem kombinovanú spotrebu s vybitou batériou. Tá sa zastavila na stále sympatickej hodnote 7,6 litra. Mestský priemer sa ustálil na hodnote 8,8 l/100 km. Pri dlhých diaľničných presunoch vyobrazil palubný počítač stále akceptovateľných 8,6 litrov na každých 100 km. To je v kombinácii so 60-litrovou palivovou nádržou a prihliadnutím na benzínový 6-valec zárukou veľmi slušného potencionálneho dojazdu takmer 700 km na jedno natankovanie. Výsledný týždňový testovací priemer s nájazdom necelých 1000 km, ktorý zohľadňoval takmer každodenné nabíjanie, ale taktiež viacero dlhých diaľničných presunov či užívanie si dynamiky vozidla, sa ustálil na hodnote 6,9 l/100 km.

A celkový dojem?
Modelový Rad 5 je pri mníchovskú automobilku stále mimoriadne dôležitý. BMW to logicky zohľadnilo i pri najnovšej generácii zástupcu vyššej strednej triedy. Manažérsky sedan zaujme stále konzervatívnym, no zároveň i adekvátne odvážnym dizajnom. Medzigeneračný nárast rozmerov sa prirodzene odzrkadlil v teraz ešte priestrannejšej kabíne. Jej luxusno-moderný nádych je v mnohých detailoch inšpirovaný vrcholnou vlajkovou loďou. Hlavnou ozdobou „pätky“ napriek tomu ostávajú špičkové jazdné vlastnosti, ktoré ešte viac vyšperkovala reálne zmysluplná testovaná plug-in hybridná verzia 550e.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: BMW 550e xDrive M Sport Pro
Dĺžka: 5 060 mm
Šírka: 1 900 mm
Výška: 1 515 mm
Rázvor: 2 995 mm
Objem kufra: 520 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 6
Systémový výkon kW/koní: 360/489
Krútiaci moment Nm: 700
Pohotovostná hmotnosť: 2230 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 4,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Elektrický dojazd: 84-93 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 0,8-1,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 2,7 /100 km (6,9 l/100 km)
Pneumatiky: Pirelli Zero Winter
Verzia/cena
BMW 550e xDrive M Sport (testovaný model) od 128 310 €
BMW 550e xDrive od 83 551 €
BMW 520i od 60 320 €