Značka Citroën sa pýši veľmi bohatou históriou s množstvom kultových modelov. Pre tohto výrobcu nikdy nebolo cudzie ani nasadenie inovatívnych technológií či odvážny dizajnový jazyk. Automobilka, ktorej logo zdobí motív šípového ozubenia, sa v posledných rokoch orientuje prioritne na špičkový komfort pre posádku. Svojim zákazníkom sa zároveň snaží poskytnúť maximálnu pridanú hodnotu za férovú cenovku. V posledných mesiacoch nás Francúzi zásobujú atraktívnymi novinkami. Horúcou udalosťou je v tomto kontexte nedávna premiéra vlajkovej lode v podobe úplne nového SUV C5 Aircross. Obrovskému záujmu sa teší taktiež generačná obmena najmenších členov rodiny, zastúpených malým kompaktom C3, resp. od neho odvodeného praktickejšieho SUV s tradičným dovetkom Aircross. Pri modelovej ofenzíve nemožno opomenúť ani vylepšený rad C4. Facelift sa v tomto prípade niesol v znamení povestného dobrusovania detailov. Samozrejmosťou je aj aplikácia nových technológií na čele s prepracovanou paletou pohonných jednotiek či evolučne vylepšených digitálnych hračiek. Pri našom prvom stretnutí s novinkou sme mali možnosť preveriť klasický karosársky derivát v kombinácii s čisto benzínovou motorizáciou.
Vynovený Citroën C4 s čisto zážihovou motorizáciou 1.2 PureTech 130, skombinovanou s 8-stupňovou automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie a v prostrednej výbavovej verzii Plus, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Citroën.
Rýchle fakty:
- Kompaktný modelový rad C4 patrí k dôležitým pilierom portfólia značky Citroën. Aktuálna generácia, ktorá v sebe v štýlovej podobe kombinuje hneď viacero karosárskych derivátov, podstúpila len prednedávnom faceliftové osvieženie.
- Modernizovaný Citroën C4 so sebou okrem takpovediac povinnej faceliftovej jazdy priniesol taktiež výrazne inovovanú paletu dostupných pohonných jednotiek, v ktorej sa aj naďalej udržala i čisto benzínová alternatíva.
- V rámci citeľne osvieženého exteriéru si nový Citroën C4 osvojil nové fabrické logo a taktiež evolučne najnovší dizajnový jazyk francúzskej automobilky. Líniu ostatných členov rodiny tu pripomína napríklad inovovaný svetelný podpis.
- Na prvý pohľad identický koncept interiéru Citroënu C4 sa môže po modernizácii pochváliť modernejším digitálnym svetom. Prioritne komfortnú orientáciu tu ešte viac vyšperkovali teraz ešte pohodlnejšie predné sedačky Advanced Comfort.
- Maximálnemu pohodliu posádky v spojitosti s takpovediac hladkou jazdou sú v prípade modelu Citroën C4 prispôsobené jazdné vlastnosti, na čele s prepracovaným pružením. Ako príjemne energickú a zároveň adekvátne úspornú tu možno v sumári označiť čisto benzínovú motorizáciu PureTech 130.
Viac ako 100-ročná história značky Citroën sa datuje od roku 1919. Už o necelých 10 rokov neskôr sa v ponuke automobilky objavuje pôvodný modelový rad C4 s klasickou koncepciou vpredu uloženého motora a pohonu zadných kolies. Slávne kódové označenie následne Francúzi „oprášili“ v roku 2004. Zaslúžil sa o to pokračovateľ silnej tradície rozmerovo kompaktných modelov a zároveň priamy nástupca rodiny Xsara.
Prvé dve generácie novodobého modelu Citroën C4 disponovali odvážnym dizajnom a zároveň viacerými kreatívnymi riešeniami. Za zmienku tu určite stojí napríklad volant s pevným stredom. Po koncepčnej stránke šlo o v princípe klasických zástupcov kompaktného segmentu. Od roku 2018 prevzal v identickom segmente na krátky čas európsku štafetu crossover s dovetkom Cactus. Jeho priamym nástupcom sa o dva roky neskôr stala súčasná a zároveň v celkovom poradí tretia novodobá generácia C4. Jej autentickou zaujímavosťou je kombinácia hneď viacerých karosárskych derivátov v jednom originálnom celku.

Z identického modelového radu, ktorý v roku 2022 rozšíril netradičný crossover-sedan C4 X, sa stal veľmi rýchlo jeden z najžiadanejších produktových pilierov značky Citroën. Po približne štyroch rokoch nadišiel prirodzený čas na plánovanú modernizáciu. Faceliftovaná verzia uzrela svetlo sveta na jeseň minulého roka. S odmyslením si povinnej jazdy na čele s osvieženým dizajnom a modernejším konceptom interiéru tu rozhodne stojí za zmienku taktiež ešte väčší dôraz smerom na špičkový jazdný komfort. V praxi sa oň pričinili napríklad prepracované sedačky Advanced Comfort s ešte o niečo hrubšou penovou výplňou.
Významné zmeny sa udiali taktiež v palete dostupných pohonných jednotiek. Minulosťou sa stala nielen naftová verzia, ale taktiež dostupnosť manuálnych prevodoviek. Vstupnou bránou do sveta Citroën C4 je po novom sofistikovaný mild-hybrid, vychádzajúci z konštrukčne výrazne prepracovaného benzínového trojvalca 1.2 PureTech. Slabšia výkonová verzia Hybrid 110 (110 koní) sa kombinuje s novou 6-stupňovou dvojspojkovou ë-DCT prevodovkou. O niečo viac výkonu ponúka testovaný čisto benzínový ekvivalent 1.2 PureTech 130 (130 koní). Táto motorizácia sa naďalej kombinuje s 8-stupňovým automatom klasickej konštrukcie. Pôvodný turbodiesel supluje výkonnejší mild-hybrid (Hybrid 145) s výkonom 145 koní. Kompaktná modelová rodina pokračuje aj čisto elektrickými alternatívami. Slabšia batériová verzia ë-C4 Electric 136 (136 koní) sa kombinuje s 50 kWh batériou. Pre silnejší ekvivalent a zároveň najvýkonnejšieho člena rodiny ë-C4 Electric 156 je vyhradený nový 54 kWh akumulátor. Štandardom všetkých spomenutých verzií je pohon kolies prednej nápravy.

Osviežená autenticita
Aktuálna generácia rozmerovo kompaktného zástupcu francúzskej automobilky zaujme už na prvý pohľad originálnymi a neopozeranými líniami. Opticky citeľne osviežená novinka má v hľadáčiku ešte viac vizuálnej kreativity. Odvážne krivky možno v prípade testovaného exemplára inými slovami objavovať z prakticky každého uhla podhľadu. Jedným z dôležitých poslaní modernizácie bolo taktiež osvojenie si aktuálnej identity značky Citroën na čele s novým logom.
Výrazne prepracovaným predným partiám po novom dominuje podstatne viac pravouhlých elementov. Logickú výnimku v tomto kontexte predstavuje rozmerovo veľkorysé fabrické logo s ikonickým motívom šípového ozubenia a oválnym okrajom. Jeho silueta zároveň pomerne výrazne zasahuje do modulu svalnato tvarovanej kapoty. Za najvýraznejší dizajnový prvok čelnej časti možno označiť úplne nové predné svetlá. Oddelený LED výbežok slúžiaci na denné svietenie a smerovky tvorí predĺženú líniu chladiaceho prieduchu pri spodnej línii masky. Výrazný svetelný podpis je zároveň inšpirovaný evolučne novšími súrodencami. Hlavný modul využíva už v základe parabolické LED-ky. Ponúkaný svetelný výkon v stretávacom i diaľkovom móde možno napriek tomu označiť ako príjemne dospelý. V danej súvislosti na druhej strane zamrzí, že komfortná funkcia automatického prepínania diaľkového módu je vyhradená až pre najvyššiu výbavu Max. Modifikovaný nárazník pôsobí elegantnejšie a zároveň celkovo robustnejšie. SUV príchuť tu pripomína aj výrazná línia oplastovania spodnej časti v prakticky matnom prevedení. Za pekný detail možno pri identickom module označiť výplet s motívom fabrického loga.

Originálna bočná silueta modelu C4 zo všetkého najviac evokuje mix viacerých karosárskych derivátov vrátane decentnej atmosféry SUV-coupé. Fanúšikom francúzskej automobilky sa automaticky vybaví neodškriepiteľná líniová paralela s historickým modelom Citroën GS. Vyššiu svetlosť podvozka aj tu dopĺňa výrazná línia ochranného oplastovania. Efekt robustnosti ešte viac násobí vystúpená línia blatníkov. Naopak, temperamentnú eleganciu v tomto priestore pripomína efektne klesajúca línia strechy ústiaca v module koncových svetiel v kombinácii s postupne sa zužujúcim bočným presklením. Testovanému exempláru pristane odtieňovo výrazné lakovanie zastúpené príplatkovou perleťou červená Elixir. Kontrastný efekt dokáže na želanie ešte viac vyšperkovať opciová konfigurácia s čiernou strechou. Výbavovým štandardom sú v prípade skúšanej konfigurácie 18-palcové oceľové disky. Vo finále ich vierohodne ozvláštňujú kreatívne dvojfarebné „puklice“ Aerotech, prispôsobené čo najefektívnejšiemu obtekaniu vzduchu. Skutočné disky z ľahkých zliatin sú k dispozícii za príplatok.
Napriek všetkému už spomenutému ponúka najviac dizajnovej kreativity zadná časť vynoveného modelu C4. Efektne a zároveň dynamicky pôsobí v tomto priestore rozmerovo výrazný spojler predeľujúci zadné okno. Toto aerodynamické riešenie sa stará o čistotu vrchnej línie skla aj bez prítomnosti klasického stierača. Druhou stranou tej istej mince je logicky horší výhľad smerom dozadu cez vnútorné spätné zrkadlo. Facelift so sebou aj v tomto priestore priniesol výraznú zmenu koncových svetiel. Svetelný podpis tu, podobne ako vpredu, vsádza na symetricky usporiadané geometrické tvary. Na centrálne umiestnenej čiernej linke sa po novom nachádza nápis Citroën, ktorý nahradil pôvodné fabrické logo. Určitý športový akcent v prípade spaľovacích verzií aj naďalej kompletizuje prítomnosť proporčne robustného koncového nárazníka s reálne funkčnou dvojicou výfukových koncoviek.

Interiér v znamení ešte lepšieho komfortu
Facelift sa prirodzene prejavil aj v interiéri osvieženého modelu Citroën C4. Tie najpodstatnejšie zmeny, zastúpené ešte väčším dôrazom na jazdný komfort, na druhej strane nie sú v tomto prípade vyslovene viditeľné. Skutočnosť, že testovaný exemplár nie je takpovediac v „plnke“, pripomenie klasický prístup. Verzia Plus si z tohto dôvodu musí vystačiť bez — v prípade francúzskej značky veľmi dobre fungujúcej — „keyless“ nadstavby, ktorá vozidlo automaticky odomkne už pri tesnejšom priblížení sa. Proces vstupu na palubu cez konštrukčne masívne prahy z praktickej stránky zjednodušuje vítaná inšpirácia zo sveta SUV, zastúpená ich dôkladným prekrytím.
Samotná architektúra palubnej dosky ostáva po modernizácii prakticky bezo zmien. Nadčasovú atmosféru tu napriek tomu stále evokuje dizajnovo avantgardné zapracovanie centrálneho displeja s viacerými ostrými hranami. Aktuálna generácia modelu Citroën C4 zároveň poteší dôkladnou kvalitou dielenského opracovania. Výhrady nemám ani k zaujímavo vyskladanému materiálovému mixu, pozostávajúcemu z hodnotnejších, ako aj prioritne odolnejších povrchov.

Francúzsky zmysel pre originalitu v prípade testovanej konfigurácie čiastočne tlmí farebne jednoliate a celkovo nudnejšie prevedenie kabíny. Reálne výstižne ho označuje komerčný názov Urban Grey. Dané prevedenie je už automaticky spárované so strednou výbavou Plus. Stredovú konzolu s voličom automatickej prevodovky a uzatvárateľnými držiakmi na nápoje zdobí aj po modernizácii vysokolesklý povrch v štýle klavírneho laku. Daná plocha je v bežnom živote prirodzene náchylnejšia na stopy po odtlačkoch či nechcené mechanické poškodenia.
Potešujúcim faktom je, že rozmerovo kompaktný Citroën má stále v hľadáčiku čo najlepšiu ergonómiu. Pre skúšanú konfiguráciu je príznačné klasické spúšťanie pohonnej jednotky prostredníctvom kľúčika. Nielen konzervatívnejšie orientovaní používatelia tu s určitosťou ocenia multifunkčný volant optimálneho tvaru. Pomerne masívnemu ramenu v spodnej časti sekundujú logicky rozmiestnené klasické ovládacie tlačidlá. Ako užívateľsky výborné riešenie tu možno označiť taktiež samostatný modul klimatizácie s prehľadnými hardvérovými ovládačmi. Škoda len, že Francúzi tu ani po facelifte nezapracovali absentujúce nastavenie smeru prúdenia vzduchu. Pre danú konfiguráciu je aj naďalej nutné prepnúť do alternatívnej záložky v menu dotykového displeja.

Testovaný exemplár musím pochváliť za veľmi dobre navrhnutý koncept odkladacích priečinkov, na čele s priestorovo veľkorysou schránkou v priestore predného spolujazdca. Palec hore dávam prakticky navrhnutej stredovej konzole, kde samostatnú schránku na drobnosti dopĺňa polička s protišmykovým povrchom prispôsobená pre smartfón, ktorej praktickou súčasťou je dvojica USB portov s oboma typmi koncoviek.
K nosným témam faceliftu sa v prípade modelu C4 radí inovovaný digitálny svet. Vrcholná verzia využíva väčší 7-palcový displej prístrojového panela. Testovaná konfigurácia Plus si, obdobne ako základná verzia, musí vystačiť s o niečo menšou 5-palcovou alternatívou. Reálne pozitívnu zmenu k lepšiemu už v tomto prípade reprezentuje ostrejšia grafika s novým rozložením zobrazenia. Napriek menším rozmerom musím pochváliť celkovú prehľadnosť. Personalizovateľné náhľady zahŕňajú napríklad údaje palubného počítača, minimalistický štýl, ale taktiež štatistickú klasiku v podobe „butikového“ vyobrazenia otáčkomera a teploty chladiacej kvapaliny.

Ešte o niečo väčším grafickým zážitkom sa, napriek v princípe stále striktne jednoduchému užívateľskému prostrediu, môže pochváliť centrálny dotykový infotainment. Testovaný exemplár si prirodzene osvojil najnovšiu digitálnu evolúciu značky Citroën. Už koncepčne jednoduchšia verzia bez vstavanej navigácie poteší pohotovejšími reakciami na dotyk či prehľadným usporiadaním položiek menu. Orientáciu v systéme výrazne uľahčujú dve najdôležitejšie tlačidlové skratky, ktorým sekunduje klasické ovládanie hlasitosti audia umiestnené v zóne predného spolujazdca.
Prostredníctvom skratky s nastavením vozidla je možné jednoducho prepnúť do prispôsobiteľnej záložky s dôležitými funkciami vrátane legislatívne povinných eurohlásičov. Vstavanú navigáciu kompenzuje moderná mobilná konektivita fungujúca bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Veľkostný potenciál obrazovky pri výbave Plus paradoxne nevyužíva tzv. základné prevedenie cúvacej kamery s celkovo o niečo slabším rozlíšením.

Medzi hlavné priority modelového radu C4 patrí ponúkané pohodlie posádky. Kľúčovým elementom sú predné sedačky Advanced Comfort, štandardne dostupné práve od prostrednej výbavovej konfigurácie. Francúzi sa pri modernizácii sústredili na ešte precíznejší komfort sedenia. V praxi sa oň stará o 15 mm hrubšia špeciálna penová výplň. V rámci celkového pohodlia musím vyzdvihnúť rozmery sedačiek, ktoré budú vyhovovať aj urastenejším pasažierom. Oproti minulosti sa zlepšila aj fixácia tela spojená s o niečo výraznejším náznakom bočného vedenia. Prepychovo mäkučký posed umocňuje na dotyk príjemné látkové čalúnenie. V disciplíne pohodlia patrí Citroën zaslúžene k automobilovej špičke. V prípade testovaného exemplára danú skutočnosť ešte viac zvýrazňuje koncepcia mierne vyvýšeného posedu.
Vynovený model C4 nepripúšťa neželané komfortné kompromisy ani v druhom rade. Pohodlný prístup dozadu, napriek klesajúcej línii strechy, zabezpečuje adekvátne veľký vstupný otvor. Zadná lavica poteší ideálnym sklonom a predovšetkým príjemne mäkkou výplňou. Z priestorového hľadiska sa tu okrem detí pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. S priestorovou ponukou pre hlavu a kolená som bol v identickom priestore spokojný aj pri mojej výške 185 cm. Drobný diskomfort tu v prípade vzpriameného posedu predstavuje zadná opierka hlavy. V jej prípade by som predsa len uvítal ešte o niečo veľkorysejšiu trajektóriu pozičného vysunutia. Čiastočne zamrzí aj absencia centrálnej lakťovej opierky. Pri osobách nižšieho, resp. štandardného vzrastu tu na druhej strane nie je utópiou ani cestovanie v trojici. Prostredný pasažier však už musí počítať s prítomnosťou výraznejšieho stredového tunela. Celkové pohodlie zadných pasažierov vylepšujú samostatné výduchy ventilácie či zdrojová USB koncovka. Koncept odkladacích priečinkov vo dverách dopĺňa vtipne vymyslené vrecko na zadnej strane predných operadiel, kam sa zmestí smartphone.

Nový Citroën C4 poteší v rodinnej optike taktiež batožinovým priestorom s veľkým vstupným otvorom a celkovo pohodlným prístupom. Základná kapacita dosahuje pri „klasickej“ karosárskej verzii objem 380 litrov. Symetrickému tvarovaniu ložnej plochy sekunduje na mechanické poškodenia odolnejšie obloženie bočných stien. Praktickú stránku vylepšujú kotviace pomôcky vrátane háčikov na tašky. Priestor pod úrovňou podlahy je prispôsobený na odloženie užitočnej rezervnej pneumatiky dostupnej v opcii. Prostredná výbavová konfigurácia ponúka jednoduchú podlahu bez možnosti polohovania. Po sklopení delených zadných operadiel, v pomere 60/40, vzniká menej praktický odskok. Maximálna prepravná kapacita dosahuje 1250 litrov.
Modernizovaný francúzsky kompakt sa naďalej snaží zaujať atraktívnym pomerom medzi vstupnou cenovkou a následne nadobudnutou hodnotou. Už v základnej výbave You sú k dispozícii prvky ako Advanced Comfort pruženie, full LED predné svetlomety, bohatá paleta bezpečnostných a asistenčných systémov, tempomat, základná verzia digitálnych hračiek s funkciou modernej mobilnej konektivity, zadné parkovacie senzory alebo automatická dvojzónová klimatizácia s výduchmi v druhom rade. Testovaná konfigurácia Plus k tomu pridáva zadnú parkovaciu kameru, sedadlá Advanced Comfort s vyhrievaním, 18-palcové kolesá či autentické látkové čalúnenie. Pri voľbe vrcholnej verzie Max je už k dispozícii špičková verzia digitálneho sveta s navigáciou, adaptívny tempomat, automatické prepínanie diaľkového módu, nadstavba asistenčných systémov, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, kvalitnejšia cúvacia kamera, bezkľúčový prístup a štartovanie, medzipodlaha batožinového priestoru ako aj otvor na prepravu dlhých predmetov.

Komfort na prvom mieste
Pre vynovený Citroën C4 ostáva – s odmyslením si pohodlného posedu – logickou prioritou taktiež čo najsofistikovanejší jazdný komfort. Dôležitým mechanickým elementom komplexného balíka Advanced Comfort sú tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi. Pri spomenutom type pruženia, inšpirovanom svetom motoršportu, patrí francúzska automobilka medzi najvýznamnejších inovátorov. Prioritne konzervatívnejšie orientovaní používatelia v prípade testovanej konfigurácie s veľkou pravdepodobnosťou ocenia aj dostupnosť čisto benzínovej motorizácie v jej najnovšej evolúcii.
Historickú „posadnutosť“ značky Citroën maximálnym komfortom pre posádku dnes reprezentuje technológia progresívnych hydraulických dorazov. Jej „kúzlo“ sa prejaví vylepšenou schopnosťou „spracovania“ výraznejších nerovností aj vo fáze maximálnej kompresie tlmiča. Na rozdiel od mnohých konkurentov využíva testovaný exemplár spomenutú nadstavbu na oboch stranách tlmičov.

Konštrukčná teória sa v bežnom živote a rutinnom používaní skutočne premietla do precízneho jazdného komfortu. Nezainteresovaná osoba v realite našej cestnej infraštruktúry ocení príkladné pohodlie už po absolvovaní prvej porcie kilometrov. Osviežený Citroën C4 patrí k suverénne najpohodlnejším zástupcom kompaktného segmentu. Prejazdy cez drobné nedokonalosti evokujú efekt lietajúceho koberca. Jeho podvozok zároveň zvládne v praxi s prehľadom a istotou „pochytať“ aj reálne väčšie prepadliny. Za volantom testovaného exemplára som si aj vďaka tomu užil rýchlejšiu jazdu po poľných, resp. lesných cestách s rozbitým povrchom. Bezstarostný pohyb v danom prostredí uľahčuje v porovnaní s klasickými kompaktmi decentne veľkorysejšia svetlá výška podvozka s hodnotou cca 15,5 cm.
Typická mechanická odozva zastúpená „buchotavejším“ prejavom sa v prípade skúšanej novinky dostaví pri trafení vyslovene hrubej prepadliny. V obdobných prípadoch sa už fyzika jednoducho nedá oklamať. Určitý limit poddajnosti pruženia počas testu predstavovali taktiež svižnejšie prejazdy cez spomaľovacie prahy. Jednoduchá konštrukcia zadnej nápravy dá o sebe o niečo plavnejšou charakteristikou vedieť rovnako pri temperamentných prejazdoch cez sériu priečnych nerovností.

Napriek prioritnému komfortu dokáže kompaktný zástupca s logom Citroën ponúknuť stále veľmi príjemnú porciu šoférskej istoty v spojitosti so zážitkovejším štýlom jazdy. V tiahlych zákrutách sa karoséria síce svojsky nakloní, no testovaný exemplár ostáva stále príkladne ovládateľný. Na technickejších cestných úsekoch som prioritne ocenil nízku pohotovostnú hmotnosť, ktorá v prípade testovanej konfigurácie dosahuje menej ako 1,4 tony. Prehnané športové ambície napriek tomu vynovený Francúz prirodzene nemá. Sumárne pohodovej orientácii je zároveň prispôsobené aj „ľahučké“ vyladenie riadenia.
Pocitový zážitok z jazdy dokáže pri pohonnom reťazci vskutku citeľne ovplyvniť voľba jazdného režimu. Citroën C4 disponuje zaužívanou klasikou. Neutrálnemu nastaveniu Normal sekunduje výrazne komótnejší mód Eco. Plný výkon je, naopak, k dispozícii v prípade impulzívnejšieho režimu Sport. Mozaiku orientovanú smerom na pohodlie posádky kompletizuje až nečakane precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. S ponúkanou akustickou pohodou na palube som bol spokojný aj pri vyšších rýchlostiach vrátane diaľničného tempa.

Sympatické je, že Francúzi pri modeli C4 ani po jeho modernizácii minimálne nateraz nezanevreli na čisto benzínovú motorizáciu. Pod komerčným označením PureTech 130 sa ukrýva najnovšia evolúcia dôverne známeho prepĺňaného trojvalca s objemom 1,2 litra. Deklarovaný výkon 130 koní sa v prípade ľahučkej kompaktnej štýlovky vo väčšine prípadov postará o plne akceptovateľnú jazdnú dynamiku. Prioritne v športovom nastavení je pre pohonnú jednotku vo vyššom spektre otáčok zároveň príznačná temperamentná zvuková farbička. Takpovediac dych začne testovanému exempláru čiastočne dochádzať nanajvýš v topograficky náročnejšom teréne v kombinácii so zaťaženým vozidlom.
Skúšanej motorizácii svedčí spolupráca s 8-stupňovou automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Zmeny jednotlivých prevodov prebiehajú vo väčšine situácií príkladne hladko. Po impulzívnejšom zatlačení pedála akcelerátora sa prevodovka v podobe promptného podradenia snaží v maximálnej možnej miere oprieť o optimálny krútiaci moment. Pri dlhšie trvajúcich klesaniach musím z funkčného hľadiska vyzdvihnúť precízne odladenú funkciu brzdenia motorom. Prevodovka sa v prípade náročnejších používateľov vyznačuje poslušnými odozvami na povely manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom.

Prostredná výbavová konfigurácia Plus disponuje základným balíkom v princípe dobre fungujúcich asistenčných systémov. Vodič si v tomto prípade musí vystačiť len s jednoduchým tempomatom bez adaptívnej nadstavby. Čisto benzínová pohonná jednotka z radu PureTech si za svoje služby nepýta prehnane veľa paliva.
Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na hodnote 6,1 l/100 km. To je o niečo viac, než deklaruje samotný výrobca. Pri preferencii temperamentnejšieho užívania v dynamickom jazdnom móde stúpne apetít približne o liter. S obdobnou spotrebou (7,3 l/100 km) treba počítať pri využívaní prioritne v mestskom prostredí. Naopak, na okreskách sa spotreba ustálila na hodnote 5,3 l/100 km. Príjemným prekvapením je taktiež nameraný diaľničný apetít so sympatickou hodnotou 6,2 l/100 km.

A celkový dojem?
Obľúbený Citroën C4 je po nedávnej modernizácii veľmi dobre pripravený na ďalšiu životnú etapu. Pomerne zásadné dizajnové osvieženie sa prispôsobilo aktuálnej korporátnej identite francúzskej automobilky. Interiéru okrem modernejších digitálnych hračiek dominujú ešte o niečo viac komfortnejšie sedačky. Všeobecný dôraz kladený na precízny jazdný komfort patrí k stabilným ozdobám kompaktnej štýlovky. Palec hore si zároveň zaslúži zachovanie motorovej alternatívy v podobe čisto benzínovej pohonnej jednotky.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Citroën C4 1,2 PureTech 130 Plus
Dĺžka: 4 350 mm
Šírka: 1 834 mm
Výška: 1 525 mm
Rázvor: 2 670 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predný
Výkon kW/k: 96/130
Krútiaci moment (Nm): 230
Pohotovostná hmotnosť: 1 374 kg
Maximálna rýchlosť: 200 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba (výrobca): 5,9 l/100 km
Spotreba počas testu: 6,1 l/100 km
Pneumatiky: Semperit Speed-Grip 5
Verzia / akciová cena:
Citroën C4 1,2 PureTech 130 Plus (testovaný model): od 22 990 €
Citroën C4 1,2 Hybrid 110 ë-DCT You: od 21 990 €