Japonské Mitsubishi po nedávnom európskom útlme už aktuálne v našom priestore pracuje na aplikácii novej stratégie. Jej nosnou témou je príchod dvoch úplne nových a moderných modelov. Tie sú prioritne vyvinuté podľa potrieb zákazníkov na starom kontinente, k čomu si pomohli synergiou v rámci aliančnej spolupráce. Okrem už známej novej generácie modelu ASX, pretransformovanej do módneho mestského crossoveru, sa sem radí aj znovuzrodený malý hatchback Mitsubishi Colt. Tri diamanty ešte v tomto roku privezú do Európy aj svoju globálnu vlajkovú loď. Reč je o najnovšej generácii veľkého SUV Outlander so špičkovým plug-in hybridným pohonom. Tradičnú japonskú líniu v portfóliu automobilky stále dopĺňa aj cenovo výhodné Mitsubishi Space Star, ako aj momentálna technologická pýcha v podobe kompaktného SUV Eclipse Cross. Model s ikonickým označením je po modernizácii u nás k dispozícii výhradne v kombinácii s externe nabíjateľným hybridom. Práve pri PHEV technológii pohonných jednotiek patrí Mitsubishi dlhodobo medzi svetovú špičku, čo bol aj dôvod aktuálneho redakčného testu.
Technologicky sofistikované Mitsubishi Eclipse Cross s inovatívnou plug-in hybridnou motorizáciou 2,4 MIVEC skombinovanou s dvojicou elektromotorov zastrešujúcich pohonom všetkých kolies S-AWC a v špeciálnej výbavovej edícii Black Edition nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mitsubishi.
Rýchle fakty:
- Značka Mitsubishi si svoje silné renomé vydobyla vo svete rýchlostných skúšok, ako expert na modely s pohonom všetkých kolies a taktiež ako inovátor na poli plug-in hybridných pohonov. Všetky spomenuté cnosti dnes v zaujímavej podobe kombinuje SUV model s označením Eclipse Cross PHEV.
- Štýlovo ladené Mitsubishi Eclipse Cross debutovalo v roku 2017 a to s klasickými spaľovacími motorizáciami. V roku 2021 dopriali tri diamanty identickému modelu zásadnú modernizáciu. V Európe ju vyšperkoval prechod na PHEV pohon, prevzatý z úspešného modelu Outlander.
- Aktuálne Mitsubishi Eclipse Cross sa vyznačuje sebavedomím dizajnom s ostrými líniami. Prednej časti tradične dominuje efektné riešenie v podobe tzv. dynamického štítu. Modernizácia so sebou priniesla aj výrazne prepracovanú zadnú časť.
- Koncept interiéru Mitsubishi Eclipse Cross je v dobrom slova zmysle tzv. stará škola s klasickými a užívateľky prívetivými ovládacími prvkami. Z hľadiska vnútorného priestoru dokáže plug-in hybridné SUV poslúžiť aj ako plnohodnotný rodinný automobil.
- Technologicky zaujímavé Mitsubishi Eclipse Cross PHEV boduje konceptom externe nabíjateľného hybridu s pohonom všetkých kolies. Ten bude svojich majiteľov v podobe nízkej spotreby benzínu najviac tešiť pri správnom používaní, v podobe čo najefektívnejšieho nabíjania.
Fotogaléria Mitsubishi Eclipse Cross
Kultová automobilka s logom troch diamantov má vo svojom DNA hlboko zakorenenú športovú orientáciu. Mitsubishi si veľké úspechy okrem sveta rýchlostných skúšok rally pripísalo napríklad aj na púštnych dobrodružstvách na čele s ikonickým podujatím Dakar. K symbolom zážitkovej orientácie modelov tejto značky ešte v nedávnej minulosti patril aj model Eclipse. Dizajnovo emočné coupé Japonci pôvodne predstavili už v roku 1989 a jeho pôvodná éra sa skončila v roku 2012 pri najnovšej evolúcii poslednej štvrtej generácie.
Doba s preferenciami zákazníkov sa veľmi dynamicky mení. Posledné dekády jej jednoznačne dominuje kategória vozidiel s vyššou svetlosťou podvozka. Na obdobný trend zareagovali aj tri diamanty. V roku 2017 sme sa dočkali predstavenia nového SUV kompaktných rozmerov, ktorého názov sa inšpiroval práve ikonickým coupé. Úlohou marketingovo odvážnej dobovej novinky s neodškriepiteľným emočným nábojom bolo ponúknuť alternatívu k prioritne racionálnym súrodencom. Z modelu Eclipse Cross sa stal dôležitý pilier Mitsubishi portfólia aj na starom kontinente. Faceliftovaná verzia, ktorá sa v našom priestore objavila v roku 2021 sa zároveň stala aj symbolom európskeho reštartu automobilky.

Klasické mantinely modernizácie v tomto prípade obohatil pomerne výrazne prepracovaný dizajnový koncept zadnej časti vozidla. Za ešte zásadnejšiu zmenu tu ale možno označiť príchod novej motorizácie. Pôvodne čisto benzínové pohonné jednotky v našom priestore vystriedal externe nabíjateľný plug-in hybrid. Vynovený model Eclipse Cross využíva druhú generáciu PHEV pohonu značky Mitsubishi prevzatú z minulej generácie väčšieho SUV modelu Outlander.
Jedinou motorovou alternatívou testovaného exemplára je verzia 2,4 MIVEC PHEV so systémovým výkonom 188 koní. Inovatívny plug-in hybrid značky Mitsubishi svojou účinnosťou pripomína skôr plnohodnotné elektromobily ako „klasické“ hybridy. Odolný atmosférický zážihový 4-valec disponuje samostatným výkonom 98 koní. Spaľovacia motorizácia ale v tomto prípade slúži primárne na výrobu elektrickej energie a kolesá prednej nápravy napriamo prostredníctvom stáleho prevodu roztáča len vo vyššom rýchlostnom tempe a spravidla ak je to najvýhodnejšie. O pohon vozidla sa tu vo väčšine situácií stará dvojica samostatných elektromotorov so samostatným výkonom 82 koní (predná náprava), resp. 95 koní zadná náprava). Svet elektromobilov tu pripomína aj spoluprácu s 1-st. prevodovkou. Dôležitou súčasťou pohonu je 13,8 kWh Li-Ion batéria zabudovaná v podlahe vozidla s možnosťou rýchleho nabíjania. Akumulátor slúži ako zásobáreň energie pre elektromotory. V prípade plného nabitia deklaruje Mitsubishi čisto elektrický dojazd na úrovni 45 km. Vyspelosť PHEV technológie troch diamantov pripomína aj funkcia V2X, kde dokáže batéria poslúžiť aj ako zásobáreň energie pre externé zariadenia.

Neprehliadnuteľné SUV
Aj keď Mitsubishi Eclipse Cross už nie je žiadnou horúcou novinkou, tak jeho exteriérové línie pôsobia aj dnes sviežo, nadčasovo-originálne a zároveň dynamicky. Vo výraznej miere sa pod to podpísal aj facelift zo záveru roka 2020. Modernizácia tu okrem celkovej zmene proporcií s veľkorysejšou dĺžkou karosérie vo všeobecnosti priniesla aj ešte o niečo „ostrejší“ nádych. Testovaný exemplár záoveň ozvláštnili čierne doplnky limitovanej výbavy Black Edition skombinované s príplatkovým paketom Sport.
Samurajsky ostré línie viditeľne vyžarujú už z predných partií emočne ladeného SUV. Typickým dizajnovým prvkom troch diamantov je aj v tomto prípade tzv. Dynamic Shield, ktorú formujú dva pochromované postranné „bumerangy.“ Na vrchnú siluetu horizontálne predelenej masky v čiernom prevedení nadväzujú uzučké moduly denného svietenia. Opticky originálne pôsobí aj hlavný svetelný modul. Už od druhého stupňa výbavy je v prípade modelu Eclipse Cross k dispozícii LED technológia, ktorá za tmy prekvapila nielen parádnym svetelným výkonom ako aj príkladne veľkorysou šírkou svetelného kužeľa. Sofistikovaná nadstavba svetiel si ale musí vystačiť „len“ so spoľahlivo pracujúcim prepínaním diaľkového módu. Spodnú časť vo všeobecnosti športovo tvarovaného nárazníka v prípade verzie Black Edition zdobí tmavé prevedenie spodnej línie. Športovú emóciu tu v celkovom ponímaní ešte viac zvýrazňuje príplatkový fabrický tuning paketu Sport v podobe splitteru s kontrastnou červenou linkou.

Identický a opticky neprehliadnuteľný dizajnový element následne zdobí aj bočné prahy v SUV odolnom plastovom prevedení. Vďaka prepracovanej zadnej časti pôsobí Mitsubishi Eclipse Cross po facelifte proporčne vyváženejším dojmom. Dynamický nádych tu okrem postupne sa zužujúcej siluety bočného presklenia dotvárajú aj výrazné karosárske prelisy. Celkovo emočné krivky tu v sumári ešte viac zvýrazňujú aj svalnaté moduly blatníkov, resp. pozícia pozvoľne stúpajúcej línie kľučiek na oboch pároch dverí. Limitovaná výbava Black Edition sa kombinuje s efektne čiernymi 18-palcovými diskami z ľahkých zliatin. V prípade testovaného exempláru lakovaného v špeciálnej príplatkovej metalíze White Diamond s kontrastným efektom, ich ale nahradilo rozmerovo identické sezónne obutie. Sofistikovanú hybridnú technológiu v útrobách vozidla mimochodom pripomína pomerne výrazný štítok umiestnený na predných dverách.
Zásadne prepracovaná zadná časť japonského SUV pôsobí po modernizácií paradoxne uhladenejším dojmom. Najzásadnejšiu zmenu v tomto priestore reprezentuje klasický formát zadného okna, ktorý nahradil pôvodný a na výhľad náročnejší delený ekvivalent. Zaujímavým dizajnovým elementom je stvárnenie priestoru medzi svetlometmi s fabrickým logom troch diamantov. Daný modul svojím tvarovaním odkazuje na legendárne Mitsubishi Pajero. Za vizuálne originálny tu možno označiť aj tvar koncových svetlometov, ktorých svetelný výbežok zabieha až k siluete strešného spojlera. Daný fabrický tuning je mimochodom k dispozícii už v úplnom základe. Výbava Black Edition, resp. príplatkový paket Sport sa v tomto priestore podpísal pod dynamické stvárnenie zadného nárazníka s náznakom difúzora.

Priestranný interiér s klasickou ergonómiou
Interiér testovaného exempláru reprezentuje v časoch čoraz viac dominantných digitálnych hračiek a minimalistického konceptu ovládacích prvkov, tak trochu návrat v čase. Jedným dychom tu ale dodávam, že nejde o nepríjemný zážitok. Mitsubishi skrátka ostáva verné overenej a zároveň aj funkčnej klasike. Daná filozofia dokáže dnes osloviť nielen vyslovene konzervatívne orientovanú klientelu.
Povestnú japonskú precíznosť pripomína model Eclipse Cross napríklad aj príkladnou kvalitou dielenského opracovania. Žiadne zásadné výhrady tu nemám ani k použitým materiálom. Klasické plasty dopĺňa v centrálnej časti palubnej dosky, resp. v oblasti stredového tunela módny lesklý povrch v štýle klavírneho laku. Na exponovanom mieste v blízkosti držiakov na nápoje je dané prevedenie okrem nechcených odtlačkov prstov prirodzene náchylnejšie aj na nechcené mechanické poškodenia. Športovú atmosféru na palube evokujú „karbónové“ dekorácie vnútorných madiel dverí. Pre špeciálnu výbavu Black Edition je príznačné čierne čalúnenie stropu a zároveň aj hodnotný a na dotyk príjemný povrch sedadiel v kombinácii velúru a syntetickej kože.

SUV premenu modelu Eclipse pri testovanom exemplári reprezentuje užitočné konštrukčné riešenie v podobe dôkladného prekrytia prahov dverí. Užívateľsky príjemnú klasiku tu z funkčnej stránky pripomína nielen samostatný a zároveň prehľadný modul klimatizácie ale aj množstvo ďalších tlačidiel. Vľavo pod volantom sa nachádza ovládanie dôležitých asistenčných systémov a zároveň aj aktivácia manuálnej funkcie termomanažmentu batérie pred nabíjaním, či aktivácia 1500 W zásuvky v batožinovom priestore.
Na druhej strane až príliš retro, resp. vyslovene neprakticky už dnes pôsobí prepínanie údajov palubného počítača prostredníctvom združeného ovládača vľavo pod volantom. Ako klasiku možno v prípade modelu Eclipse Cross označiť aj koncept prístrojového panela s tradičnými budíkmi s decentným dynamickým podtónom. Ľavá časť sa v prípade plug-in hybridu prispôsobila jeho funkcionalite. Priestor medzi analógovými ukazovateľmi vypĺňa displej palubného počítača s pomerne peknou grafikou a prehľadnými vyobrazovacími schémami. Okrem klasických údajov palubného počítača je na identickom mieste možné sledovať aj funkciu hybridu či prácu pohonu všetkých kolies v podobe aktuálneho prenosu krútiaceho momentu medzi nápravami.

Dotyk automobilovej moderny v prípade Eclipse Cross na prvý pohľad pripomína modul palubného infotainmentu s dotykovou obrazovkou vystúpenou štýlovo do priestoru. Pri podrobnejšom skúmaní je ale aj v tomto prípade jasné, že pred prepracovanými grafickými finesami, tri diamanty opäť uprednostnili koncepčnú jednoduchosť s veľkými ikonami a prehľadným menu. Klasiku v podobe ovládania audia, telefónu či nastavení vozidla doprevádza vstavaná navigácia ako aj záložka s naozaj podrobným monitorovaním funkcie plug-in hybridu. V tejto disciplíne by si od Mitsubishi mohlo aj dnes brať príklad mnoho konkurentov s identickým konceptom pohonu.
Z užívateľského hľadiska musím okrem príjemne rýchlej odozvy na jednotlivé pokyny pochváliť aj matný povrch obrazovky. Displej tak nie je vyslovene náchylný na stopy od odtlačkov prstov. Rozhranie zároveň komunikuje v českom jazyku. Absenciu on-line nadstavby kompenzuje prítomnosť modernej mobilnej konektivity fungujúcej klasicky, teda cez káblové prepojenie. Mitsubishi má k dispozícii aj aplikáciu s funkciou nabíjania, resp. preferovaného prednastavenia palubného termomanažmentu. Grafický limit displeja je najviac citeľný pri menej ostrom vyobrazení v princípe inak precíznom kamerovom náhľade na okolie vozidla.
Testovaný exemplár si zaslúži pochvalu aj za koncept racionálne navrhnutých odkladacích priečinkov, ktoré v tomto prípade kopírujú všeobecne zaužívaný štandard. Vyvýšený SUV posed s pohodlným prístupom na palubu je zárukou o niečo lepšieho rozhľadu v cestnej premávke. Konštruktéri si v prípade modelu Eclipse Cross dali záležať aj na uchytení prakticky veľkých spätných zrkadiel.

V rámci segmentu kompaktných SUV možno ako príjemne vzdušný označiť aj vnútorný priestor. Dostatočne nadimenzované predné sedačky s decentne predlženým sedákom dostali sympatický náznak bočného vedenia, ktorý sa stará o dobrú fixáciu tela. Reálne spokojný som bol aj s ich komfortnou výplňou predných sedadiel. Výnimku v tomto smere reprezentuje azda až zbytočne tvrdá výplň hlavových opierok. Podvedomý športový akcent v prípade vodiča evokuje optimálne tvarovaný trojramenný multifunkčný volant skombinovaný s efektnými kovovými pádlami uchytenými priamo na stĺpik riadenia.
Priestorové pomery v druhom rade pripomínajú, že Eclipse Cross dokáže poslúžiť aj ako rodinné SUV. Ešte pred vstupom na palubu musím pochváliť druhý pár dverí, ktorý je možné otvoriť takmer až do pravého uhla. Vzadu sa okrem detí reálne pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Pri svojej výške cca 185 som bol v tomto priestore reálne spokojný aj s rezervou pre hlavu. Vzhľadom na tvarovanie zadnej lavice a predovšetkým centrálnej časti podlahy tu nie je vyslovenou utópiou ani cestovanie v trojici. Za mierne atypické riešenie, ktoré ale nemá dopad na samotný komfort, ale možno označiť tvarovanie podlahy. Podpísala sa pod to prítomnosť externe nabíjateľnej batérie. Cestovný komfort zadných pasažierov okrem možnosti polohovania delených operadiel vylepšuje aj prítomnosť zdrojovej koncovky či funkcia vyhrievania krajných pozícií.

Batožinový priestor plug-in hybridného SUV ponúka v základom usporiadaní kapacitu 359-471litrov. O niečo vyššiu líniu podlahy čiastočne kompenzujú vybratia v bočných stenách s pomerne hlbokými úložnými schránkami. Povinná výbava, resp. nabíjací kábel sa stále zmestí do schránky pod úrovňou podlahy. Na identickom mieste si svoju pozíciu našla obdobne ako pri športovo orientovaných modeloch aj štartovacia auto-batéria. Všeobecnú praktickú stránku tu vylepšuje aspoň jeden háčik na uchytenie tašky. Za veľmi praktický benefit tu možno označiť prítomnosť klasickej zástrčky s podporou spotrebičov s maximálnym výkonom až 1500 W. Po sklopení delených zadných operadiel v pomere 60/40 je k dispozícii takmer ideálna rovina s objemom 1108 litrov. V danej konfigurácii už plug-in hybrid s logami Mitsubishi prepraví aj veľké a neforemné predmety. Japonský pôvod testovaného exempláru mimochodom pripomínajú aj „manuálne“ dvere batožinového priestoru, ktoré by sa vzhľadom na európske výškové pomery mohli predsa len vyklápať ešte o niečo vyššie.
Testovaná špeciálna výbavová verzia Black Edition nedisponuje úplnou plnkou. Už aj v tomto prípade sú okrem vyššie spomenutých optických odlišností jej automatickou súčasťou všetky dôležité asistenčné systémy, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla skombinovaný s parkovacími senzormi, polokožené čalúnenie, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, elektricky ovládané sedadlo vodiča, adaptívny tempomat, či výkonnejšie audio Mitsubishi Premium Sound System.

Sofistikovaná hybridná technológia
Tri diamanty patria medzi významných priekopníkov pri elektrifikovaných pohonoch. Už v roku 2009 dalo Mitsubishi svetu v podobe modelu i-MiEV jeden z vôbec prvých moderných elektromobilov. Neskôr sa jedna z najstarších automobiliek z krajiny vychádzajúceho slnka začala špecializovať aj na tzv. zástrčkové hybridy. V segmente PHEV modelov patrí táto značka stabilne ku globálnym lídrom. Na identickú technológiu pohonu v našom priestore vsádza aj model Eclipse Cross.
Vyspelú funkciu hybridu Japonci po konštrukčnej stránke doplnili aj ďalšími dospelými riešeniami. Za zmienku v tejto súvislosti s určitosťou stojí podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies. Vyladenie pruženia v prípade testovaného exempláru reprezentuje takmer optimálny kompromis medzi komfortom a zážitkami.

Aj s prispením stále racionálnych 18 palcových kolies s adekvátnou výškou bočného profilu pneumatík dokáže Eclipse Cross veľmi precízne odfiltrovať všetky drobné nedostatky našej cestnej infraštruktúry. Pri nechcenom „trafení“ hrubého výtlku či prepadnutého kanalizačného poklopu tu už ale treba počítať s určitým otrasom a prenosom kinetickej energie do karosérie. Svojou „troškou“ sa pod to logicky podpísala aj vyššia pohotovostná hmotnosť približujúca sa k 2-tonovej hranici. Identickému podvozku na druhej strane veľmi svedčí svižná jazda po menej kvalitnom povrchu lesných alebo poľných ciest. Okrem precíznej tuhosti karosérie sa mi v danom prostredí podprahovo automaticky vybavila slávna rally história značky Mitsubishi.
Určitá porcia DNA pôvodného modelu Eclipse sa do dnešného crossoveru premietla pri svižnej jazde na kvalitnom cestnom povrchu. V režime temperamentných prejazdoch cez technické úseky, resp. tiahle zákruty tu treba automaticky počítať s charakteristickými náklonmi karosérie. Danú skutočnosť na druhej strane veľmi dobre kompenzuje komunikatívne vyladenie riadenia. Testovaný exemplár vo väčšine prípadov veľmi pohotovo a poslušne reaguje na povely vodiča prostredníctvom volantu. Vyslovene športové ambície ale od testovaného plug-in hybridu očakávať nemožno. Danej koncepcii pohonu v sumári najviac pristane skôr rozvážny štýl jazdy.

V princípe dva odlišné svety ponúka Mitsubishi Eclipse Cross aj v disciplíne odhlučnenia priestoru pre posádku. Príjemnej akustickej pohode v nižších rýchlostiach v meste, resp. na okreskách vo výraznej miere napomáha veľmi častá jazda s vypnutým spaľovacím motorom. To isté SUV je na druhej strane z hľadiska akustiky v kabíne už citeľne horšie odizolované na diaľnici, resp. pri vyššom diaľničnom tempe. Pre úplnosť dodávam, že za slabší akustický komfort nemôže činnosť atmosférickej pohonnej jednotky ale skôr všeobecne vyšší aerodynamický odpor.
Na komplexnú charakteristiku jazdného prejavu aj v tomto prípade vplýva vo výraznej miere voľba jazdného režimu. Okrem práce pohonného reťazca sa v tomto prípade citeľne menia aj preferencie distribúcie sily medzi jednotlivými nápravami. Východiskové, resp. neutrálne nastavenie normál dopĺňa komótnejší Eco mód ako aj režim pre optimálnu distribúciu sily v snehu či iných podmienkach s horšou trakciou. Zaujímavú paralelu s už spomenutým svetom rýchlostných skúšok tu v symbolickej miere dopĺňajú netradičné módy Gravel a Tarmac. „Štrkový“, resp. šotolinový režim spojený s precíznou prácou pohonu 4×4 som si najviac užil práve na už spomínaných lesných cestách. Nastavenie Tarmac (asfaltka) je naopak ekvivalentom športového režimu na klasickom asfalte. Pohon všetkých kolies sa v oboch prípadoch snaží vylepšovať možnosti dynamických prejazdov cez zákruty.

Hlavnou konštrukčnou pýchou testovaného exempláru je konštrukcia plug-in hybridu. Spaľovací základ v podobe odolnej benzínovej motorizácie 2,4 MIVEC slúži prioritne ako generátor elektrickej energie pre elektromotory. V praxi ale dokáže aj súbežne poháňať kolesá prednej nápravy a zároveň aj generovať spomínanú energiu. V danej konštelácii tzv. paralelného hybridu chcem pochváliť vyladenie zážihovej motorizácie. Tá na rozdiel od niektorých konkurentov vyslovene „nehučí“ vo vysokých otáčkach ani pri dlhom stúpaní s prudkým sklonom. Konštruktéri jej pracovné okno totiž „obmedzovačom“ nastavili na spektrum optimálnych a efektívnych otáčok. Pri dostatočnej zásobe energie jazdí Eclipse Cross maximum možného času v EV móde s odpojenou spaľovacou jednotkou. Podiel jazdy čisto na elektrickú energiu sa podľa štatistiky z infotainmentu počas celého testu pohyboval v okne od cca 60-80%. SUV s logami Mitsubishi si krátku úsekovú jazdu v EV móde veľmi často dopraje aj pri diaľničnom tempe.
Výhodou hybridu, ktorý svojou činnosťou pripomína viac elektromobil ako klasický spaľovák sú aj veľmi pohotové prvotné reakcie na povely prostredníctvom pedála akcelerátora. Ponúkanú jazdnú dynamiku možno v meste ale aj na okreskách označiť ako príkladnú a plne akceptovateľnú. O niečo horšie je na tom Eclipse Cross v identickej disciplíne pri pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe. Daný úkon si už vyžaduje predsa len o niečo viac trpezlivosti. V praxi to podčiarkuje aj o zrýchlení z pokoja na 100 km/h, na ktorý potrebuje testovaný exemplár takmer 11 sekúnd.

Konštrukčne zaujímavo vyriešilo Mitsubishi taktiež pohon všetkých kolies S-AWC. Štvorkolka v tomto prípade nevyužíva klasické mechanické prepojenie prostredníctvom kardanu. O jej vzájomnú súhru sa stará spolupráca elektromotorov na prednej a zadnej náprave. Eclipse Cross sa v praxi nezľakne ani nástrah bežného terénu, čomu zodpovedá aj svetlá výška 191 mm. Systém pohonu ponúka veľmi dobre reakcie predovšetkým v situáciách, keď majú aspoň tri kolesá kontakt so zemným povrchom. Potencionálne kríženie náprav ale na druhej strane nepatrí medzi silné stránky testovaného plug-in hybridu. Lepšou alternatívou, ako v daných situáciách vyslovene trápiť, je skôr inteligentná práca vodiča s hybnosťou vozidla. Do vyslovene náročných terénnych podmienok tento model nebol prioritne skonštruovaný.
Významnú časť podlahy SUV Eclipse Cross s cieľom čo najlepšieho rozloženia váhy a zároveň aj zníženia ťažiska vypĺňa batéria s kapacitou 13,8 kWh. Automobilka deklaruje elektrický dojazd na úrovni 45 km. Počas testu s ešte pomerne chladnými ránami sa reálne EV dojazd pohyboval prakticky neustále v intervale 38-42 km. Finálny parameter sa odvíjal v závislosti od stupňa snaženia. Batéria sa po minutí EV dojazdu zároveň nikdy úplne nevybije. Elektrická spotreba sa podľa palubného počítača pohybovala v rozpätí od 18,5 do 21 kWh/100 km Využívanie plne elektrického režimu dáva z hľadiska dojazdu najväčší zmysel v meste alebo na okreskách. Čisto na elektrinu ale dokáže model Eclipse Cross fungovať až do rýchlosti 135 km/h.

Pri nabitej batérii testovaný exemplár prirodzene preferuje jazdu na elektrinu. Rozšírená funkcionalita hybridu tu ale disponuje aj možnosťou zachovania elektrického dojazdu na neskôr, resp. dobíjania batérie prostredníctvom činnosti spaľovacieho motora. To dáva zmyslel napríklad pri jazde na diaľnici a následnom absolvovaní posledného úseku cesty, len v EV móde.
Medzi najvyspelejšie plug-in hybridy sa model Eclipse Cross radí aj v disciplíne externého dobíjania batérie. Pre klasické nabíjanie slúži AC konektor. Pomocou wallboxu, resp. aj klasickej 230V siete s výkonnejším ističom je možno akumulátor nabiť za 6-7 hodín. Výhodou modelu z portfólia troch diamantov je aj prítomnosť ďalšieho konektora pre rýhlonabíjanie. Mitsubishi pre túto funkciu využíva dnes už menej preferovanú koncovku typu CHAdeMO. Výhodou koncovky v minulosti príznačnej pre dobíjacie automobily z krajiny vychádzajúceho slnka je výrazne nižšia pravdepodobnosť obsadenia daného konektora na verejnom stojane. Nevýhodou je naopak menší počet stojanov s daným typom koncovky. Najvyšší nabíjací výkon sa tu počas testu priblížil k solídnej hodnote 20 kW. Na regeneráciu na cca 80% kapacity, resp. cca 30 km ďalšej elektrickej jazdy je potrebný čas cca 30 minút, čomu zodpovedá bežná návšteva obchodného centra.

Celkovú súhru vyspelého hybridného pohonu značky Mitsubishi doprevádzajú aj prakticky nepostrehnuteľné pripojenia, resp. odpojenia spaľovacej pohonnej jednotky. O súhru všetkých troch motorizácií sa stará 1-stupňová automatická prevodovka, akú využívajú aj čisto elektrické modely. Prostredníctvom kovových pádiel pod volantom je možné počas jazdy regulovať intenzitu brzdnej rekuperácie. V princípe ide o veľmi návykovú hračku. Škoda len, že konštruktéri dopriali až 5-stupňom manuálnej regulácie brzdnej rekuperácie len minimálne rozdiely. Vozidlo nedokáže v premávke úplne zastať ani pri nastavení najintenzívnejšej úrovne spomalenia. Celkový sofistikovaný koncept plug-in hybridu v sumári dopĺňajú aj moderné asistenčné systémy vrátane adaptívneho tempomatu. Z hľadiska dnešných trendov mi v ponuke najviac chýbala funkcia automatického udržiavania vozidla v jazdných pruhoch, ktoré nahrádza „len“ výstraha prekročenia postrannej čiary.
Zásadnou otázkou pri obdobnom type pohonného reťazca je vždy skutočná spotreba paliva. Mitsubishi Eclipse Cross patrí do kategórie plug-in hybridov, ktorých reálna zmysluplnosť sa najviac prejaví pri čo najčastejšom nabíjaní. Počas testu som testovanému exempláru doprial každodenné nočné nabitie akumulátora. Výsledná spotreba sa aj vďaka tomu ustálila na sympatickej hodnote 5,8 l/100 km. Pri simulovanej jazde s plne nabitou batériou na 100 km úseku v kombinovaných podmienkach zobrazil palubný počítač taktiež sympatický udaj 4,2 l/100 km. Pri častom ignorovaní nabíjania treba v tomto prípade počítať s kombinovanou spotrebou cca 7,2 l/100. Ešte vyšší apetít s hodnotou 8,6 l/100 km si testovaný exemplár vypýtal pri dlhých diaľničných presunoch.

A celkový dojem?
Mitsubishi Eclipse Cross dnes patrí medzi technologicky najzaujímavejšie a zároveň aj najsofistikovanejšie plug-in hybridy, ktoré si je možno na našom trhu zadovážiť. Za akceptovateľné peniaze je v jednom balení k dispozícii dizajnovo zaujímavé SUV s klasickým a prioritne funkčným interiérom. Ku konštrukčným lahôdkam sa tu okrem samotného PHEV pohonu, s pri danom type vozidla aj dnes ojedinelou funkciou rýchleho nabíjania batérie, radí aj temperamente vyladený pohon všetkých kolies.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mitsubishi Eclipse Cross 2,4 MIVEC PHEV 4WD Black Edition
Dĺžka: 4 545 mm
Šírka: 1 805 mm
Výška: 1 680 mm
Rázvor: 2 670 mm
Objem kufra: 359-471 litrov
Motor: zážihový plug-in hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 138/188
Krútiaci moment Nm: 193
Pohotovostná hmotnosť: 1975 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 162
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Prevodovka: automatická jednostupňová
Počet stupňov: 1
Elektrický dojazd: 45 km
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 2,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,8/100 km (4,2/100 km 100 km s plne nabitou batériou)
Pneumatiky: Bridgestone Blizzak
Verzia/zvýhodnená cena
Mitsubishi Eclipse Cross 2,4 MIVEC PHEV 4WD Black Edition(testovaný model)od 41900 €
Mitsubishi Eclipse Cross 2,4 MIVEC PHEV 4WD Inform od 36 900 €