Pre značku Nissan bude aktuálny rok v Európe mimoriadne plodný. Už o niekoľko týždňov sa stane realitou príchod dlho očakávanej novej generácie SUV X-Trail. Japonci zároveň uvedú do predaja tiež „malú dodávku“ Townstar. Na spadnutie je i príchod technologickej vlajkovej lode s čisto elektrickým pohonom – Nissan Ariya. Z technologických inovácií sa môžeme tešiť na pokrokový hybridný pohon e-Power. Práve táto technológia sa objaví aj pod kapotou už dostupnej SUV novinky Nissan Qashqai. Technológiami nabité kompaktné SUV sme premiérovo otestovali na konci minuloročného leta. Aktuálne sme túto kľúčovú novinku SUV segmentu preverili vo všestrannejšej a univerzálnejšej konfigurácii s pohonom všetkých kolies.
Nový Nissan Qashqai s mild-hybridným benzínovým motorom 1,3 DIG-T, skombinovaným s novou automatickou prevodovkou X-Tronic, pohonom všetkých kolies a v druhej najvyššej výbavovej verzii Tekna, nám na test zapožičala spoločnosť Nissan POINT a.s. Žilina.
Rýchle fakty:
- Koncepčne revolučný Nissan Qashqai v roku 2006 objavil segment kompaktných SUV, ktoré boli prioritne určené na spevnené komunikácie. Japonci tu skĺbili jazdné vlastnosti klasických kompaktov s robustnosťou a karosériou s vyššou stavbou.
- Na obrovský úspech dvoch predchádzajúcich generácií chce aktuálne nadviazať aj tretia generácia Nissan Qashqai. Okrem novej platformy dokáže novinka zaujať luxusnejším a zároveň priestrannejším interiérom alebo špičkovými technológiami na palube.
- Dizajn novinky si na jednej strane ctí odkaz svojich predchodcov, no zároveň prichádza aj s prepracovanými detailmi s dynamickým nádychom.
- Interiér nového modelu ponúka dnes už čoraz zriedkavejší mix tradičných ovládacích prvkov a digitálnych riešení. Vďaka medzigeneračnému nárastu rozmerov je kabína novinky citeľne vzdušnejšia a priestrannejšia.
- Základným pilierom pohonných jednotiek nového Nissan Qashqai je špičkový benzínový motor 1,3 DIG-T, ktorý je v najnovšej verzii už obohatený o mild-hybridný pohon. V kombinácii s novou automatickou prevodovkou X-Tronic a pohonom všetkých kolies ide o suverénne jazdiace SUV, ktoré si okrem ciest hravo poradí aj s adekvátnym terénom.
Fotogaléria Nissan Qashqai
Model s pôvodne krkolomným označením Qashqai sa do histórie značky Nissan zapísal veľkými písmenami. História tohto SUV sa pritom začala písať „ešte len“ v roku 2006, kedy bola predstavená prvá generácia. Japonci v tom čase trafili klinec o hlavičke a prišli s konceptom dnes tak populárneho mestského crossoveru. Qashqai reálne spájal výhody vyššieho SUV konceptu karosérie s jazdnými vlastnosťami klasických hatchbackov.
Na úspech pôvodného modelu plynule nadviazala aj druhá generácia z roku 2013, ktorá vydržala v predaji približne osem rokov. Aktuálnou japonskou odpoveďou na stále sa rozrastajúcu konkurenciu je úplné nový Nissan Qashqai! Model s poradovým číslom tri sme oficiálne spoznali začiatkom minulého roka a na slovenskom trhu sa objavil ešte len pred pár mesiacmi.
Od podlahy nanovo vyvinuté SUV zaujme množstvom technologických inovácií. Aj keď tretia generácia povyrástla prakticky vo všetkých smeroch a pohonné jednotky dostali elektrický doping, tak konštruktérom sa podarilo zachovať prakticky identickú pohotovostnú hmotnosť! Odľahčovanie je v praxi cítiť napríklad na ľahkej hliníkovej kapote motora a dverách. Dvere batožinového priestoru sú dokonca vyrobených z ľahkého ale zároveň pevného kompozitného materiálu. Z technológií na palube púta pozornosť najnovšia generácia vyspelých asistenčných systémov dostupných už v základe. Ich špičkovou nadstavbou je tradične balík asistovanej jazdy Nissan ProPilot.
Z bezpečnostného hľadiska poteší medzigeneračne až o 40% lepšia tuhosť karosérie. Práve ochrana posádky je všeobecne silnou stránkou novinky. Nissan Qashqai sa stal prednedávnom víťazom, resp. najbezpečnejším automobilom vo svojej triede, podľa optiky prestížnej agentúry Euro NCAP! Revolúcia v podobe nástupu elektrifikácie sa odohrala v rámci dostupnej palety pohonných jednotiek. Nový model podľa očakávania vsádza výhradne na benzín.
Motorový základ reprezentuje mild-hybridný 4-valec 1,3 DIG-T s výkonom 140 koní, dostupný výhradne so 6-st. manuálom a pohonom predných kolies. Identická pohonná jednotka 1,3 DIG-T je vyladená aj na výkon 158 koní. Manuálnu prevodovku a pohon prednej nápravy tu dopĺňa nový CVT automat X-Tronic. Automat je okrem pohonu 4×2 dostupný aj s pohonom všetkých kolies! Už onedlho paletu pohonných jednotiek rozšíri najvýkonnejšia voľba reprezentovaná už spomínaným full-hybridom E-Power. Táto konfigurácia bude koncepčnou a typologickou náhradou za vznetové verzie.
Moderný detailista
Nová generácia Nissan Qashqai si po vizuálnej stránke ctí odkaz svojich predchodcov. Typické SUV proporcie sa aj pri najnovšom vydaní zriekli výstredných resp. až priveľmi odvážnych dizajnových riešení. Novinka na druhej strane zaujme množstvom prepracovaných detailov a vo všeobecnosti dynamickými líniami a krivkami, ktoré je tu možné pomerne dlho skúmať a objavovať.
Prednej časti dominuje sebavedomá maska chladiča s chrómovým lemom a dynamicky štruktúrovanou výplňou. Jej dizajnový štýl Nissan tradične označuje ako V-Motion. Na línie masky plynule nadväzujú uzučké predné svetlomety šípovitého tvaru. V princípe minimalistickú plochu hlavného svetelného modulu, si mohli Japonci dovoliť použiť vzhľadom na prítomnosť LED technológie dostupnej už v základe. Testovaný model v tomto kontexte ponúkol najvyspelejšie riešenie reprezentované výkonnou full-LED technológiou doplnenou o dobre fungujúce Matrix tieňovanie. Dynamický charakter predných partií dotvára predný nárazník s ostrými a aerodynamicky funkčnými postrannými prieduchmi.
Optická dynamika vyžaruje aj z bočného profilu. Dizajnovo zaujímavá je tu pozvoľna sa zužujúca línia bočného presklenia, ktorá v podobe efektu tzv. plávajúcej strechy ústi v koncovom stĺpiku karosérie. Z ďalších detailov zaujme minimalistické označenie modelu, situované na bočnom profile predných blatníkov. Odolný SUV nádych pripomína výrazná línia ochranného oplastovania. Viditeľná je nielen na prahoch ale aj na lemoch blatníkov. Pri testovanej konfigurácii s originálnou šedou metalízou Ceramic, pôsobia opticky mierne disproporčne „len” 17 palcové disky kolies. Reálne sa pod to podpísalo sezónne obutie. Pri výbavovej verzii Tekna sú pre Qashqai štandardom až 19-stky.
Atraktívny športový nádych ponúkajú taktiež zadné partie. Nový Nissan Qasqhqai v tomto priestore okrem decentného strešného spojlera zaujme koncovými svetlami. ich modul dizajnovo zabieha do bočných partií karosérie, čo novinku opticky ešte viac rozširuje. Na robustný SUV dojem, tu naopak, odkazuje masívny zadný nárazník v štýlovom dvojfarebnom prevedení.
Kvalitatívny skok v interiéri
Nissan má z historického hľadiska silné renomé medzi výrobcami automobilov s pohonom všetkých kolies. Toto, mnohými preferované konštrukčné riešenie, si napriek obrovskému tlaku na emisie, našťastie dokázal zachoval aj nový Qashqai. V širšom kontexte súvislostí, chcem pri testovanej verzii s pohonom 4WD ešte pred samotným vstupom na palubu, pochváliť užitočný detail v podobe dôkladného prekrytia prahov na dverách.
Interiér novinky pôsobí už pri prvom kontakte po kvalitatívnej stránke vyslovene špičkovým dojmom. Japonci si tu dali záležať na hodnotenej materiálovej skladbe a špičkovom dielenskom opracovaní. Toto konštatovanie okrem špičkovej výbavovej verzie platí rovnako pre aktuálne testovaný druhý najvyšší výbavový stupeň Tekna, s polokoženým čalúnením sedadiel.
Architektúra palubnej dosky ponúka na dnešné časy už v princípe, čoraz zriedkavejší mix klasických a ergonomicky prepracovaných riešení, s prvkami automobilovej moderny. Do druhej skupiny možno zaradiť plne digitálny prístrojový panel, ktorý je pri výbave Tekna štandardom. Prehľadnú a dobre čitateľnú grafiku v slovenskom jazyku, dopĺňajú dva základné vyobrazovacie layouty. Od testovanej druhej najvyššej výbavy je zároveň automaticky k dispozícií kvalitný a dostatočne veľký Head-up displej.
Digitálne „hračky“ dopĺňa modul palubného infotainmentu s do priestoru zasahujúcou dotykovou obrazovkou. Aj keď sa tu základná grafická schéma oproti minulosti v princípe nezmenila, tak Nissan citeľne zapracoval na funkčnej stránke. V tomto kontexte chcem vyzdvihnúť, predovšetkým rýchle a pohotové reakcie na dotyk. Pochvalu si tu zaslúži i medzigeneračne citeľne detailnejšie vyobrazenie kamerového náhľadu na okolie vozidla. Užívateľskú prehľadnosť ešte viac vylepšujú rýchle skratky či už v podobe virtuálneho riadku v spodnej časti obrazovky, resp. o úroveň nižšie umiestneného klasického modulu s fyzickými tlačidlami.
Konzervatívnejšie orientovaní používatelia určite ocenia prítomnosť klasických otočných ovládačov audia. Prioritnej funkčnosti ostal verný samostatný modul klimatizácie, za ktorý dávam novinke z funkčnej stránky veľký palec hore. Verzia s automatickou prevodovkou zaujme masívnym a zároveň ergonomicky príjemným joystickom jazdných módov, ktorý sa pohybuje v originálnej koľajničkovej kulise.
Nový Nissan Qashqai vďaka nárastu rozmerov ponúka ešte vzdušnejší koncept interiéru. Príjemne vyvýšený SUV posed je obohatený o dobrý výhľad z vozidla. Dostatočne nadimenzované predné sedačky disponujú v testovanej verzii adekvátne konformným, no zároveň aj „športovo“ tuhším polokoženým čalúnením. Šoférske emócie vyšperkoval nový trojramenný volant s optimálnym tvarovaním.
Ďalšou silnou stránkou testovanej SUV novinky je rodinná orientácia. Aj druhý rad sedadiel opäť zaujme už pred samotným vstupom. Prekryté prahy sú skombinované s dverami otvárajúcimi sa prakticky až do pravého uhla. Tradičným prvkom modelu Qashqai je o niečo vyššie ukotvená zadná lavica. Toto riešenie v kombinácii s príplatkovou panoramatickou strechou, poskytuje pasažierom v druhom rade bezkonkurenčné výhľady. Okrem detského osadenstva sa vzadu s priestorovou rezervou odvezie dvojica štandardne urastených dospelých. Z hľadiska cestovného komfortu dávam palec hore minimalistickému stredovému tunelu, samostatným výduchom ventilácie či prítomnosti nabíjacích slotov.
Na japonské pomery sa Nissan pri novej generácii Qashqai, v rámci praktickej stránky pohral taktiež s koncetom batožinového priestoru. I keď v rámci základného objemu 461 litrov nepatrí testované SUV medzi rekordérov v kompaktnom segmente, tak optikou potrieb bežnej rodiny je daná kapacita s rezervou postačujúca. Reprezentantom praktických riešení, je tu okrem háčikov a iných fixačných pomôcok, dvojdielna medzipodlaha. Vďaka nej je možné úložný priestor šikovne predeliť. Do priestoru pod medzipodlahu sa v prípade potreby zmestí pevné krycie plato. V konfigurácii s sklopenými zadnými operadlami je k dispozícii takmer ideálna rovina. Maximálna prepravná kapacita ponúka hodnotu 1593 litrov. Veľký palec hore dávam aj prítomnosti dojazdovej rezervnej pneumatiky.
Nový Nissan Qashqai ponúka adekvátne bohatú výbavu, vrátane niektorých asistenčných systémov, prakticky už v úplnom základe. Testovaný model vo výbave Tekna, naviac zahŕňa už aj prvky ako: Head-up displej, adaptívne LED Matrix svetlomety či balík asistenčných systémov ProPilot. Prvky ako digitálny prístrojový panel, navigácia, kamerový náhľad na okolie vozidla či bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, sú opäť k dispozícii už v nižších výbavách. Aktuálna čipová kríza sa podpísala pod to, že testovaný exemplár nedisponoval vyhrievaním sedadiel, volantu či čelného skla, ktoré štandardne druhej najvyššej výbavy automaticky figurujú.
SUV-erén
Nissan Qashqai svojho času prakticky objavil a založil segment mestských crossoverov. Pri pohľade do cenníka je jasné, že verzie s pohonom prednej nápravy dominujú novému modelu aj dnes. Paralelne s mestským crossoverom, je atraktívna novinka stále k dispozícií aj vo formáte plnohodnotného SUV, s pohonom oboch náprav a určitou porciou offroad génov.
V rámci konštrukcie prináša testovaná konfigurácia reálne ešte o niečo viac zmien, ako je konfigurácia s pripájateľným pohonom zadných kolies. Spolu s ňou sa prepracovania dočkala i zadná náprava. Tá v tomto prípade už automaticky ponúka vyspelejšie viacprvkové zavesenie. Práve vyspelá konštrukcia podvozka sa podpísala pod to, že nový Qashqai po jazdnej stránke, napriek svojej prirodzene vyššej stavbe karosérie, veľmi pripomína klasické kompakty.
Suverénny jazdný prejav na klasických asfaltových komunikáciách ešte viac vyšperkovalo vyladenie pruženia. To má v o niečo bližšie k športu ako ku plávnemu komfortnú. Nový Qashqai dokáže samozrejme odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest, vrátane priečnych nerovností. Mierne proti srsti konštrukcii podvozka kráča takpovediac „nechcené trafenie“ veľkej prepadliny, kde sa vzniknuté sily už čiastočne prenesú do modulu karosérie.
Silnou stránkou pruženia je jazda po kvalitných povrchoch v kombinácii so zakrútenými cestami. V zákrutách sa Qashqai nakláňa len minimálne a aj pri priblížení sa k limitným situáciám, pôsobí stále predvídavo a precízne ovládateľne. Dynamické zážitkové prejazdy zvláda novinka suverénne a až s ľahkosťou. Popri tom dokáže vodičovi zároveň ešte aj vyčariť úsmev na tvári. Konštrukčné schopnosti podvozka jednoznačne prekonávajú, inak adekvátny a postačujúci výkonový potenciál testovanej pohonnej jednotky.
Spokojný som bol aj s prekvapivo šoférskym vyladením riadenia. Brzdy sa vyznačujú pomerne razantným nástupom spomaľovacieho účinku. Technologickú, resp. konštrukčnú vyspelosť nového modelu, vo finále podčiarkuje príkladné odhlučnenie priestoru pre posádku. Platí to aj na diaľnici, resp. pri všeobecných presunoch vo vyššom rýchlostnom tempe.
Narastajúci emisný tlak sa podpísal pod to, že špičkový benzínový 4-valec 1,3 DIG-T zdobí v najnovšej evolúcií elektrický doping v podobe 12V Mild-hybridu. Potešujúce je, že charakteristika energickej a predovšetkým príkladne kultivovanej pohonnej jednotky sa princípe nezmenila. Elektrický doping možno v tomto prípade zaradiť skôr k menej nápadným mild-hybridom. Kultivovanosť elektrickej výpomoci som si najviac uvedomoval pri hladko pracujúcej funkcii štart/stop. V tejto súvislosti veľmi kvitujem, že riadiaca jednotka sa spaľovací motor nesnaží vypínať, takpovediac, za každú cenu a pri každom zastavení.
Maximálny výkon 158 koní, je pre už pomerne veľké rodinne orientované SUV plne postačujúci prakticky pri každej situácii. Pocitová jazdná dynamika pri okamžitých zrýchleniach sa v sumári javí dokonca o niečo lepšie, ako deklaruje oficiálny udaj zrýchlenia.
Japonci si dali veľmi záležať na zladení pohonnej jednotky s konštrukčne novou automatickou CVT prevodovkou. Automaty X-Tronic z dielne Nissan patria v mojich očiach medzi najlepšie bezstupňové prevodovky. Testovaná prevodovka dokázala vo väčšine jazdných módov, takmer úplne eliminovať konštrukciu variátora. Výhodou je pohodové tesné manévrovanie bez prítomnosti neželaného efektu podskakovania, ako aj vo všeobecnosti plynulé a hladké rozjazdy. Dôveryhodne a reálne pôsobí taktiež preraďovanie siedmych virtuálnych prevodových stupňov.
V rámci dostupných jazdných módov disponuje novinka piatimi nastaveniami. Vodič môže okrem meniacej sa charakteristiky odozvy plynového pedála na palubnom počítači sledovať napríklad i momentálne prerozdeľovanie výkonu medzi jednotlivé nápravy. Východiskovému módu Normal, sekunduje umiernenejšia alternatíva Eco. Ďalšou alternatívou je citeľne temperamentnejší mód Sport. Do náročnejších terénnych podmienok sú následne určené režimy Snow a Offroad.
Zimný režim s najčastejším prerozdelením sily medzi nápravami v pomere 50/50, sa v kombinácii s čerstvo zasneženými lesnými cestami s pevným podkladom počas testovacích dní ukázal ako najzábavnejšia šoférska alternatíva. Mód offroad je určený výhradne do náročnejších podmienok. V tomto prípade je reálne cítiť, ako systém nestále pracuje a hľadá kolesá s najlepšou trakciou. Vďaka tomu, nový Qashqai v rámci terénnej skúšky hravo zvládol nielen prudké zasnežené výjazdy, ale aj náročnejšie kríženie náprav. Ako najviac limitujúci terénny faktor sa v sumári javia nájazdové uhly v kombinácií s takpovediac obyčajnou svetlou výškou.
Pri prvom teste, vtedy úplne nového Nissan Qashqai tretej generácie, za mojimi očakávaniami čiastočne zaostala spotreba paliva. O to viac som bol pri druhom stretnutí prekvapený v pozitívnom smere pri už o niečo viac zabehnutým modelom s pohonom 4WD a automatickou prevodovkou. Novinka bola v zimných podmienkach s apetítom v okolí 9-litrovej hranice prirodzene najsmädnejšia v meste . O približne pol litra menej si testovaný Qashqai vypýtal na diaľnici.
Pri pohodovej jazde po okreskách osciloval apetít v okolí 6-litrovej hranice. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 7,5 l/100 km.
A náš celkový dojem?
Nová generácia Nissan Qashqai podstúpila citeľný a zároveň zmysluplný evolučný skok. Tradičné cnosti kompaktného SUV na čele s rodinným konceptom interiéru či zaujímavými technológiami na palube, sú v prípade novinky teraz v sumári ešte viac vyšperkované. Ozdobou tohto modelu ostávajú naďalej precízne jazdné vlastnosti. Veľké prekvapenie predstavuje bezpochyby všestrannejšia konfigurácia s vyspelým a dobre fungujúcim pohonom všetkých kolies.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Nissan Qashqai 1,3 DIG-T 4WD X-Tronic Tekna
Dĺžka: 4 425 mm
Šírka: 1 835 mm
Výška: 1 625 mm
Rázvor: 2 665 mm
Objem kufra: 461 litrov
Motor: zážihový (benzínový)
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 116/158
Krútiaci moment Nm: 270
Pohotovostná hmotnosť: 1502-1570 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 198
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: Automatická CVT
Počet stupňov: 7 virtuálnych
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,9 – 7,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,5 / 100 km
Pneumatiky: Nokian WR SUV
Verzia/cena
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T 4WD X-Tronic Tekna (testovaný model) od 35 690 €
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T Visia (2WD, 6MT, 140 koní) od 23 390 €