Dlhodobo najobľúbenejšia automobilová značka na Slovensku priniesla na náš trh v posledných mesiacoch dve kľúčové novinky. Obe sú z opačného konca modelového portfólia. Kým revolučný a technológiami nabitý elektrický modelový rad Enyaq iV, posúva okrídlený šíp do novej éry, tak tá druhá novinka, má v hľadáčiku široké masy. Model Škoda Fabia je u nás už od svojho debutu dlhodobo najpredávanejším automobilom. Predstavenie každej novej generácie možno bez prílišného zveličenia označiť ako celospoločenskú udalosť. Škoda Fabia v sumári prekonáva mantinely záujmu všeobecných automobilových fanúšikov. Inými slovami, zo zástupcu segmentu B sa stal v našom priestore pojem, ktorý registrujú prakticky všetci držitelia vodičského oprávnenia. V našom prvom teste sme preverili technológiami a výbavou vyšperkovanú verziu od podlahy novej štvrtej generácie.
Nový model Škoda Fabia s benzínovou motorizáciu 1,0 TSI (110 koní), skombinovanú so 7-st. automatickou prevodovkou a špičkovej výbave Style, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Škoda.
Rýchle fakty:
- Model Fabia je už od roku 1999 úspešným pokračovateľom historicky silnej tradície českej značky Škoda v tzv. B segmente. Aktuálne má Škoda v ponuke už štvrtú generáciu tohto modelu.
- Nová Škoda Fabia je postavená na modernom technickom základe MQB A0. Práve nová platforma sa okrem medzigeneračného rozmerového rastu podpísala napríklad aj pod dostupnosť moderných asistenčných systémov.
- Po dizajnovej stránke si novinka osvojila aktuálny a veľmi atraktívny jazyk značky Škoda. Celkovú dospelosť pripomínajú nielen vyvážené proporcie, ale aj prepracované detaily, ako sú napr. konštrukčne drahšie delené zadné svetlá.
- Obrovský medzigeneračný skok zaznamenal aj interiér nového modelu Škoda Fabia. Vzdušnému konceptu kabíny sekunduje množstvo moderných riešení. Tradičným spestrením značky Škoda sú aj v tomto prípade kreatívne a zároveň užitočné simply clever riešenia.
- Testovanú konfiguráciu s motorom 1,0 TSI (110 koní) a automatickou prevodovkou, možno označiť ako príjemne univerzálnu a zároveň komfortnú voľbu. Technologický pokrok novej generácie je citeľný aj v rámci jazdných vlastností. V danej kategórii mimochodom zaujme aj precízne odhlučnenie priestoru pre posádku.
Fotogaléria Škoda Fabia
Priamym nástupcom modelového radu Felicia, sa v „béčkovom“ segmente stal v roku 1999 úplne nový model Škoda Fabia. Nové označenie symbolicky pripomínalo, že dobová novinka už vznikala kompletne pod krídlami koncernu VW. Fabia dokázala na komerčný úspech svojho priameho predchodcu veľmi rýchlo nielen nadviazať, ale ho aj prekonať. Z českého zázraku, ktorý vždy dokázal ponúknuť vysokú mieru racionality a zároveň aj pridanej hodnoty. Na úspešnú tradíciu postupne nadviazala aj druhá (2007) a tretia generácia (2014). O úspechu najlepšie hovoria samotné čísla. Do príchodu testovanej štvrtej generácie sa pre rovnomenný model rozhodlo už viac ako 4,5 milióna zákazníkov!
Aktuálna štvrtá generácia obľúbeného českého modelu bola oficiálne predstavená približne v polovici uplynulého roka. Jej reálny príchod na trh sa ale vďaka všeobecne známym komplikáciám automobilového sektoru mierne oddialil. Novinku možno najjednoduchšie zadefinovať ako až nečakane dospelú. Fabia, dnes okrem konkurenčných hatchbackov musí o miesto pod slnkom bojovať aj čoraz populárnejšími malými crossovermi.
Konštruktéri aj preto nenechali nič na náhodu. Od základov nanovo vyvinutý nový model, veľkostne povyrástol. Rozmerový rast sa samozrejme premietol i do citeľne veľkorysejšieho priestoru pre posádku. Štandardom dnešnej doby je záplava vyspelých asistenčných systémov ale aj dostupnosť nadštandardných výbavých prvkov. Mnohé z tých, ktoré ponúka nová Fabia, sú v tejto triede vozidiel pomerne unikátne a ojedinelé. Na rozdiel od minulosti bude nová Škoda Fabia dostupná v jedinom karosárskom prevedení. Automobilka svojmu kľúčovému modelu ale tradične dopraje špeciálne deriváty. Tým prvým je už avizovaný príchod atraktívnej športovo ladenej výbavovej verzie s prívlastkom Monte Carlo.
Česká novinka vzhľadom na dnešnú dobu prekvapí klasickou, teda neelektrizovanou paletou pohonných jednotiek. Tá pozostáva podľa očakávania pozostáva len výhradne z benzínových variantov. Úplným základom je atmosférický zážihový 3-valec 1,0 MPI s výkonom 65 koní, dodávaný výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou alternatívou je prepĺňaný benzínový 3-valec 1,0 TSI. Vo svojej slabšej výkonovej verzii (95 koní) sa znova kombinuje s 5-st. manuálnou prevodovkou. Testovaná silnejšia verzia 1,0 TSI (110 koní), je ako jediná k dispozícii s dvojicou prevodoviek. Dostupnejší 6-st. manuál dopĺňa aj 7-st. dvojspojkový automat. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou je prepĺňaný 4-valec 1,5 TSI s výkonom 150 koní. Ten sa už v štandarde kombinuje so 7-st. automatickou DSG prevodovkou.
Atraktívne proporcie
Dizajn dnes predáva nové autá. Známy fakt si veľmi dobre uvedomujú aj v Mladej Boleslave. V praxi to reálne podčiarkuje prakticky každá jedna novinka s logom značky Škoda. Do vizuálne atraktívneho klubu, dnes celkom jednoznačne patrí aj nová Fabia. Už základné proporcie novinky, v mnohých detailoch inšpirované hierarchicky vyššie umiestnenými členmi rodiny, podvedome odkazujú na jej dospelosť. Aj napriek segmentovej príslušnosti, ponúka testovaný model vyvážené proporcie.
Predným partiám, po vzore ostatných členov rodiny, dominuje rozmerovo veľkorysá a zároveň pomerne nízko situovaná maska chladiča. Jej tradičný tvar ozvláštňuje chrómový lem. Opticky dynamickú siluetu dopĺňa aj športový predný nárazník s reálne funkčnými postrannými aerodynamickými prieduchmi. Technologickú vyspelosť testovanej konfigurácie vo finále podčiarkujú plne automatické full LED predné svetlomety. Tie, v danej kategórii vozidiel disponujú nadštandardným svetelným výkonom.
Rozmerovo vyvážené proporcie so športovým nádychom dominujú modelu Fabia aj pri pohľade z profilu. Typické bočné prelisy dopĺňa pozvoľna klesajúca línia strechy. Športová elegancia testovanej konfigurácie vyniká ešte viac vďaka dvojfarebnému lakovaniu. Atraktívnu oranžovú metalízu s prívlastkom Phoenix dopĺňa kontrastne čierna strecha. K danej farebnej kombinácii ladia čierne zliatinové disky s priemerom 16 palcov. Zaujímavý dizajnový detail v podobe odkazu na českú vlajku reprezentuje klinovitý prelis viditeľný v spodnej časti predných dverí.
To, že Škoda na novej generácii modelu Fabia nešetrila pripomína aj jej zadná časť. Efektné dizajnové proporcie novinku opticky ešte viac rozširujú a zároveň aj pritláčajú smerom k zemi. Za zaujímavý detail tu možno označiť atraktívne koncové svetlá s efektným LED podpisom. Tie, po prvýkrát v histórii tohto modelu disponujú konštrukčne drahším, teda deleným usporiadaním. Chvályhodné je, že zadný nárazník sa aj napriek dnešnej móde nesnaží imitovať výfukovú koncovku, ktorá je štandardne ukrytá v priestore pod vozidlom.
Evolučný interiér
Aj interiér testovanej novinky si pri medzigeneračnom porovnávaní osvojil výrazne dospelejší koncept. Zjednodušene platí, že aj nová Fabia si už na prvý pohľad zachovala filozofiu svojich predchodcov, no zároveň prichádza s mnohými vyšperkovanými detailmi. Moderná architektúra palubnej dosky dokáže zaujať už na prvý pohľad. V porovnaní s tak trochu fádnym predchodcom navodzuje nové usporiadanie wow efekt. Špičková kvalita dielenského opracovania je pri značke Škoda už tradičným štandardom. Vzhľadom na segmentovú príslušnosť som reálne spokojný aj voľbou použitých materiálov. Z praktickej stránky tu zároveň poteší umiernené množstvo lesklých plôch.
Testovaný exemplár v najvyššej výbave Style, ponúka vďaka prepracovaným detailom, ako je napr. ambientné podsvietenie palubnej dosky, až takmer luxusný nádych! Škoda sa vo všeobecnosti snažila kabínu, resp. palubnú dosku ozvláštniť kreatívnymi riešeniami. Palec hore dávam „kaplnke“ prístrojového panela, ktorú po bokoch paradoxne ozvláštňuje efektné lesklá plocha, na ktorej sa vyníma označenie modelu. Do opačnej kategórie, sa v mojich očiach radí na prvý pohľad kreatívne stvárnenie vnútorných madiel predných dverí. To, aj napriek originálnemu tvaru, pôsobí vďaka vyslovene tvrdým plastom, v sumári, skôr lacným dojmom.
Technologickú vyspelosť testovaného modelu pripomína príplatkový plne digitálny prístrojový panel. Kvalitná grafika, ako aj jednotlivé vyobrazovacie layouty vrátane možnosti zobrazenia mapového podkladu, sú už dôverne známe aj z ostatných modelov českej značky. Nastavenie vyobrazovacích údajov prostredníctvom multifunkčného displeja, je napríklad v porovnaní s novým modelom Octavia, o niečo prívetivejšie. Personalizovateľné údaje palubného počítača, zobrazené uprostred grafických budíkov sa tu nastavujú prostredníctvom infotainmentu. Na druhej strane, považujem v sumári stále za plne funkčné riešenie aj štandardne dodávané analógové prevedenie!
Na digitálne hračky nadväzuje do priestoru vystúpená dotyková obrazovka multimediálneho systému. Testovaná konfigurácia ponúkla v tomto smere najvyššiu verziu infotainmentu Amundsen, vrátane vstavanej navigácie. Špičkovú grafickú stránku dopĺňajú prepracované grafické animácie, ale aj detailný a ostrý obraz cúvacej kamery. Samozrejmosťou je on-line konektivita či prítomnosť kompatibility s oboma mobilnými platformami. Užívateľské rozhranie výrazne zjednodušuje prítomnosť najdôležitejších skratiek, ktoré zastrešujú virtuálne postranné tlačidlá.
Ani nová Škoda Fabia sa nevyvarovala tzv. hybridnému ovládaniu klimatizácie. Prostredníctvom samostatného panelu je tu totiž možné regulovať len teplotu. Nastavenie smeru fúkania vzduchu, resp. výkonu ventilátora je už nutné realizovať v ďalšom kroku prostredníctvom dotykového displeja. Jednoduchým riešením je permanentné aktivovanie automatického módu klimatizácie. Daný mód ale každému z nás predsa len nevyhovuje.
Česká novinka, sa naopak, drží už legendárnej simply clever filozofie automobilky v podobe sofistikovane prepracovaného konceptu odkladacích priečinkov. Palec hore dávam napríklad centrálnej odkladacej schránke v priestore pred voličom prevodovky. Okrem jednoducho odčlenenej časti pre indukčné dobíjanie smartphonu, tu zaujmú šikovné detaily v podobe úchytov na karty či pero. Zaujímavo pôsobí aj vyberateľná, a tým pádom ľahko umývateľná centrálna schránka na nápoje.
Už viackrát spomenutú dospelosť podčiarkuje vzdušný koncept interiéru. Nová Fabia nad väčšinou konkurentov vyniká predovšetkým v parametri vnútornej šírky. Reálne spokojný som tu bol aj s výhľadom z vozidla a veľkoryso nadimenzovanými, a zároveň pohodlnými prednými sedačkami. Sympatický náznak bočného vedenia je tu viditeľný predovšetkým v operadlovej časti. Šoférsky posed za volantom pri testovanom exemplári osviežuje tiež športový trojramenný volant.
Vzhľadom na segment malých hatchbackov, Fabia rozhodne nesklame ani priestorovými pomermi v druhom rade. Tu sa okrem detí, adekvátne pohodlne odvezie aj dvojica štandardne urastených dospelých. V rámci cestovného komfortu testovaná špecifikácia, okrem prítomnosti USB koncoviek, zaujala aj samostatnými výduchmi ventilácie pre zadných pasažierov. To je aj dnes, v segmente B vyslovene unikátny výbavový prvok! Pomerne výrazný stredový tunel môže v rámci simply clever riešení spestriť dodatočná odkladacia priehradka pre zadných pasažierov.
Česká novinka zaujme aj kapacitou batožinového priestoru. V rámci základného usporiadania je k dispozícii objem až 380 litrov. Obdobné hodnoty v minulej dekáde spravidla ponúkali o triedu väčšie kompakty. Chválim, že do priestoru pod podlahu sa stále zmestí rezervná pneumatika dostupná za akceptovateľný príplatok. Batožinový priestor dokáže v rámci príslušenstva spestriť množstvo doplnkov ako je napr. obojstranné dno podlahy, háčiky a iné fixačné elementy. Po sklopení delených zadných operadiel je k dispozícii maximálny prepravný objem s kapacitou 1190 litrov.
Testovaná špičková výbavová verzia Style disponuje, už bez nutnosti ďalšieho priplácania, reálne bohatou výbavou. Z najzaujímavejších prvkov stojí za zmienku napr.: dvojzónová automatická klimatizácia, ambientné podsvietenie, zadné parkovacie senzory či vyhrievanie predných sedadiel v kombinácii s vyhrievaním trysiek ostrekovačov. V rámci príplatkovej verzie je možné investovať nielen do digitálnych hračiek a nadstavby asistenčných systémov, ale napríklad aj do väčšej 50 litrovej palivovej nádrže, či kotúčových bŕzd na zadnej náprave.
Prekvapivo suverénna
Dospelosť štvrtého pokračovania modelu Škoda Fabia sa po citeľných vylepšeniach pri exteriéri a v kabíne, naplno rozvinula aj po stránke jazdných vlastností. Vo významnej miere sa pod to podpísal aj konštrukčný element, ktorý nie je na prvý a ani druhý pohľad vidieť. Novinka je premiérovo postavená na konštrukčnej platforme MQB A0. Tá okrem nárastu rozmerov, už automaticky počíta napríklad aj s pestrou zástavbou asistenčných systémov!
Kolesá umiestené prakticky v rohoch karosérie, v kombinácii s precízne vyladeným podvozkom, sú už samé o sebe dobrým základom pre schopné jazdné vlastnosti. Vyladenie pruženia balansuje medzi poddajným komfortom a športovejšou tuhosťou. V prospech solídneho jazdného komfortu so schopnosťou adekvátneho filtrovania bežných nerovností našich ciest, hovoria tiež racionálne 16-palcové pneumatiky.
Na druhej strane tu stále platí, že o schopný podvozok sa je v tomto prípade možné oprieť aj pri ostrejšej jazde na ceste plnej zákrut. V tomto režime dokáže nová Fabia na moje prekvapenie až nečakane precízne maskovať skutočnú rýchlosť jazdy. Pod suverénny jazdný prejav, sa aj v prípade top výbavy v nemalej miere podpísala stále akceptovateľne nízka hmotnosť, ktorá osciluje o okolí 1,3 tonovej hranice.
V danej triede vozidiel si veľkú pochvalu zaslúži precízne odizolovanie priestoru pre posádku. Pod tento faktor sa vo významnej miere podpísala precízne zvládnutá aerodynamika. S akustickým komfortom som bol počas testu reálne spokojný nielen vzhľadom na aerodynamický hluk, ale pri precíznom odizolovaní pohonnej jednotky. O niečo viac hluku do kabíny preniká až pri ustálenom diaľničnom tempe, resp. na podkladoch s drsnejším asfaltom. V danej triede, ide ale stále o reálne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku!
O pohon sa v prípade skúšaného modelu starala výkonnejšia verzia prepĺňaného benzínového 3-valca 1,0 TSI. Optikou užívateľskej stránky ide o jeden z najlepších motorov vo svojej kategórii. Jeho precízna kultivovanosť veľmi dobre maskuje nepárny počet valcov. Príjemne drsná a dravá zvuková farbička sa dostaví v hornej polovici otáčkomera. Výkon 110 koní je na ľahký malý hatchback plne postačujúci. S ponúkanou jazdnou dynamikou, v kombinácii s temperamentnejším stláčaním pedála akcelerátora, som bol reálne spokojný dokonca aj pri obsadenom vozidle.
Testovaná motorizácia spolupracovala so 7-st. dvojspojkovým DSG automatom. O niečo drahšia konfigurácia je v porovnaní s klasickou manuálnou prevodovkou, v mojich očiach predovšetkým komfortnou voľbou. Automat radí jednotlivé prevody hladko a bez zaváhania. Základné vyladenie prevodovky drží motor, vzhľadom na spotrebu paliva, prioritne v čo najnižších otáčkach. Toto vyladenie zodpovedá skôr komótnejšiemu a pokojnejšiemu jazdnému štýlu.
Predovšetkým pri miernych stúpaniach má prevodovka z času na čas tendenciu pohonnú jednotku pocitovo podtáčať. Tento jav sa pásme pod 2000 otáčkach prejavuje akustickým dunením. Okrem razantnejšieho zatlačenia plynového pedálu je riešením aktivácia režimu S, kedy sa reakcie DSG prevodovky výrazne zrýchlia.
Športový mód prevodovky som mimo dlhých presunov, ustálenou rýchlosťou, využíval takmer neustále aj vzhľadom na výrazne energickejšie rozjazdy z križovatiek či semaforov. Určitým spestrením práce automatickej prevodovky môže byť manuálne rátanie dostupné aj prostredníctvom pádiel pod volantom.
Veľkým benefitom pohonného reťazca je prijemná spotreba paliva. K 7-litrovej hranici som sa aj počas zimného testu priblížil len v meste, resp. pri zážitkovom jazdnom štýle. Väčšinu času, ale spotreba paliva pohybovala v okolí 6-litrovej hranice. Ešte výrazne nižší apetít (5,4 l/100 km), je možné dosiahnuť pri presunoch po okreskách. Spokojný som bol aj s diaľničnou spotrebou, ktorú je možné rovnako udržať pod 7-litrovou hranicou. Výsledný priemer sa na konci testu nakoniec ustálil presne na 6-litrovej hranici. Táto hodnota v kombinácii s 50 litrovou nádržou ponúka v rámci danej triedy už aj veľmi zaujímavý akčný rádius.
Celkovú vyspelosť novej generácie modelu Škoda Fabia, v sumári vyšperkovali veľmi precízne a spoľahlivo fungujúce asistenčné systémy na čele adaptívnym tempomatom.
A celkový dojem?
Nová Škoda Fabia zaznamená pri svojej aktuálnej generačnej obmene veľký posun smerom vpred, a to prakticky v každom smere. Nový technický základ, okrem medzigeneračného čarovania s priestorom, poskytuje zázemie aj pre ešte suverénnejšie jazdné vlastnosti či zástavbu asistenčných systémov. Testovaná konfigurácia s výkonnejšou motorizáciou 1,0 TSI a automatickou prevodovkou, vo finále reprezentuje prijemne univerzálnu a všestrannú voľbu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Škoda Fabia 1,0 TSI Style (110 koní)
Dĺžka: 4 108 mm
Šírka: 1 780 mm
Výška: 1 459 mm
Rázvor: 2 564 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Kombinovaný výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 200
Pohotovostná hmotnosť: 1192-1339 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,6 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,6 – 6,1 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,0 l/100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/cena
Škoda Fabia 1,0 TSI (110 koní) Style (testovaný model) od 17 610 €
Škoda Fabia 1,0 MPI (80 koní) Active (manuálna prevodovka) od 12 610 €