SUV Mazda CX-5 sa dnes radí medzi najdôležitejšie modely japonskej automobilky. Príbeh tohto vozidla sa začal písať už v roku 2010. Vtedy Mazda odhalila koncept štvordverového športového kupé Shinari a tým predstavila aj svoj nový dizajnový smer, ktorý nazvala Kodo – duša v pohybe. Novým dizajnovým jazykom hovoril aj ďalší koncept, kompaktný crossover SUV s názvom Minagi. S ním zároveň prišla celá paleta technológií Mazda Skyactiv. Z crossoveru vychádzajúca Mazda CX-5 mala premiéru na autosalóne vo Frankfurte v septembri 2011. Kombinovala v sebe tak dizajn Kodo, ako aj všetky technológie Skyactiv a predznamenala budúcnosť produktov Mazda na ďalšie roky.
Druhá generácia CX-5 bola uvedená na trh v roku 2017. Najnovší model zdieľa rovnakú dizajnovú DNA so svojím predchodcom. Dizajnérske kredity modelu CX-5 je možné nájsť aj v lakovaní karosérie. Je to prvé vozidlo s lakom Soul Red Crystal, ktorý sa stal synonymom značky Mazda. Do ponuky teraz pribudol úplne nový lak Zircon Sand Metallic.
Ocenenia a medzinárodné uznanie
CX-5 je jedným z najpredávanejších vozidiel Mazda na svete a drží si prvé miesto v USA, Kanade, Austrálii, na Novom Zélande a v Holandsku. Model získal viac ako 100 medzinárodných ocenení, pričom hneď v roku svojho uvedenia na trh si odniesol 45 ocenení. Medzi jeho bezpečnostné kredity patrí ocenenie TOP SAFETY PICK (najbezpečnejšia voľba) získavané kontinuálne už od roku 2012 od poisťovacieho inštitútu pre bezpečnosť na cestách (Insurance Institute for Highway Safety).
Medzi ďalšie vynikajúce úspechy patrí ocenenie za rodinné vozidlo roka (WWCOTY Family Car of the Year) (2017) a dve vysokožiadané ocenenia za najlepšie nové malé úžitkové vozidlo (Best New Small Utility Vehicle) (2018) a najlepšie nové úžitkové vozidlo strednej veľkosti (Best New Mid-Size Utility Vehicle) (2019) od asociácie automobilových novinárov Kanady (Automobile Journalists Association of Canada). V Európe bol model CX-5 zvolený za najlepší v teste (Best in Test) v kategórii SUV strednej triedy výročným sprievodcom vozidlami holandského združenia spotrebiteľov (Dutch Consumer Association’s annual Car Guide) (2015), keď porazil deväť ďalších konkurentov.
Náročné testovanie
Od súbojov s prírodnými podmienkami v Čile až po zdolávanie Vietnamu na prejazdených cestách aj necestách dokázala Mazda CX-5, že ju nezaskočí žiadny terén. V roku 2019 vyrazila flotila vozidiel CX-5 zo severného Švédska cez ľadové a snehové pláne na Nordkapp, najsevernejší bod kontinentálnej Európy. CX-5 zdolala aj najstaršie a najhlbšie jazero na svete – zamrznuté jazero Bajkal na Sibíri – a Mazda sa tak stala prvým výrobcom automobilov, ktorý to dokázal. Nedávno model CX-5 exceloval v teste odolnosti, výdrže a spoľahlivosti na 100 000 kilometrov uskutočneným nemeckým časopisom Auto Bild, pričom dosiahol jednu z najvyšších známok, aké boli kedy udelené. A v historickom hodnotení vo svojej kategórii obsadil skvelé štvrté miesto.
Nová Mazda CX-5
Kombináciou vysokokvalitného dizajnu a komfortu s legendárnymi jazdnými vlastnosťami je Mazda CX-5 v ponuke v troch nových stupňoch výbavy, ktoré vyhovujú akémukoľvek životnému štýlu. Stupeň Homura vzdáva hold prvej generácii Mazdy MX-5 s klasickými športovými červenými prvkami, kým dizajn Takumi Plus sa vyznačuje luxusným interiérom z kože a dreva Nappa. Stupeň Newground sa s interiérom odolným voči nečistotám a maximálnym výkonom pohonu všetkých kolies stane dokonalým spoločníkom každého outdoorového dobrodruha.
Mazda CX-5 v číslach
Celosvetovo sa doteraz predalo viac než tri milióny vozidiel Mazda CX-5. V Česku viac než 7 300 vozidiel a na Slovensku viac než 3 300. Na Slovensku si za minulý rok drží pekné druhé miesto za Mazdou CX-30, ale je suverénne najväčším obľúbencom českých zákazníkov.
Pri pohľade do štatistík predajov od roku 2011 do konca roka 2021 vidieť posun v zákazníckych preferenciách. Zatiaľ čo v priemere sú predaje automatických a manuálnych prevodoviek zhruba 50 : 50, za rok 2021 už bolo automatickou prevodovkou vybavených viac než 70 % predaných vozidiel Mazda CX-5. Aj posun v porovnaní predajov vznetových a zážihových motorov je jasne viditeľný v značnom náraste preferencií benzínového variantu. V celkových predajoch od roku 2011 tvoria dieselové vozidlá zhruba 28 %, ale za rok 2021 na Slovensku už menej než 2 %.
Vo farbách je voľba jednoznačná. Aj keď bola na začiatku predajov veľmi obľúbená aj tyrkysovomodrá farba pod názvom Sky, v celkovom priemere sa predalo takmer 40 % vozidiel v rôznych variantoch červenej farby Soul. Zhruba 7 % zákazníkov zvolilo rôzne odtiene sivej a na treťom mieste sa umiestnila biela farba.
Mazda CX-5 začína na Slovensku vo výbave Emotion na 27 120 EUR.
Zdroj: Mazda