Značka Dacia predala v roku 2024 676 340 vozidiel, čo predstavuje nárast o 2,7 % v porovnaní s rokom 2023. Rok 2024 je zároveň míľnikom v histórii značky Dacia, ktorý od roku 2004 prekonal symbolickú hranicu 9 miliónov predaných vozidiel.
Dacia prekonáva trh a predaj v roku 2024 vzrástol o 1,6 % v porovnaní s rokom 2023.
Predajná výkonnosť značky potvrdzuje relevantnosť jej umiestnenia na základe najlepšej hodnoty za peniaze. V Európe Dacia zaznamenala:
- Rekordný trhový podiel v PC+LCV* na úrovni 3,9 %, čo je o 0,1 bodu viac ako v roku 2023. Značka sa v porovnaní s rokom 2023 posunula o jedno miesto v rebríčku a teraz je v európskej Top 10*.
- Rekordný podiel na trhu PC* s hodnotou 4,5 %, čo je o 0,1 bodu viac ako v roku 2023. Vďaka tomu je značka o jedno miesto vyššie ako v roku 2023, na 9. pozíciu.
- V roku 2024 dosiahla Dacia 8,2 % podiel objemu predaja v segmente PC súkromnej klientele (8,3 % v roku 2023), čím si upevňuje svoje miesto na európskom pódiu už štvrtý rok po sebe.
Tieto dobré výsledky boli poháňané silnými výkonmi v mnohých európskych krajinách, ktoré zaznamenali historické maximá z hľadiska trhového podielu PC: 4,2 % v Rakúsku (nárast o 0,2 bodu v porovnaní s rokom 2023), 5,2 % v Belgicku a Luxembursku (nárast o 1 bod v roku 2023), 2,5 % v Nemecku (o 0,1 bodu viac ako v roku 2023), 6,2 % v Taliansku (o 0,8 bodu viac 2023) a 7,7 % v Portugalsku (o 0,3 bodu viac ako v roku 2023). Niektoré krajiny zaznamenali veľmi silný rast objemov s nárastom nad 10 %: +13,2 % v Rakúsku, +15,4 % v Belgicku-Luxembursku, +20,2 % v Českej republike, +13,1 % v Taliansku, +16,3 % v Maroku, +11,9 % v Poľsku, +10,7 % v Portugalsku a +12,4 % v Španielsku.

SILNÝ PRODUKTOVÝ PLÁN SO ŠTYRMI KĽÚČOVÝMI MODELMI
Sandero s predajom 309 392 kusov v roku 2024 (nárast o 14,5 % v porovnaní s rokom 2023) je najpredávanejším vozidlom v Európe naprieč všetkými kanálmi a najpredávanejším vozidlom na európskom retail trhu od roku 2017. Sandero je prvý model značky Dacia, ktorý predáva viac ako 300 000 kusov za jeden rok.
Duster (generácie 2 a 3) si od roku 2018 udržal svoju pozíciu najpredávanejšieho SUV pre retail zákazníkov v Európe. A súčasne je Duster druhým najpredávanejším vozidlom súkromnej klientely v Európe. S 215 024 kusmi predanými v roku 2024 (nárast o 7,3 % v porovnaní s rokom 2023) vo všetkých krajinách prekročil Duster od svojho uvedenia na trh v roku 2010 hranicu 2,5 milióna kusov. Nová generácia, uvedená na trh v máji 2024, generuje 29 % svojho predaja z hybridných pohonných jednotiek.
Tržby modelu Spring v roku 2024 výrazne klesli (-63 % vs. 2023), najmä v dôsledku zníženia vládnych dotícií vo viacerých štátoch. Príchod novej verzie do showroomov na jeseň však viedol k nárastu objednávok za posledné tri mesiace. Pokiaľ ide o Jogger, v roku 2024 sa predalo 96 440 vozidiel (nárast o 2,4 % v porovnaní s rokom 2023), čím si udržal svoju pozíciu na pódiu v segmente C mimo SUV na európskom retail trhu. Hybridné pohonné jednotky tvorili 29 % objemu predaja.

K príťažlivosti značky Dacia prispieva aj jej schopnosť získať si nových a udržať si svojich stálych zákazníkov. V rámci „Europe 5“, čo zahŕňa Francúzsko, Spojené kráľovstvo, Nemecko, Taliansko a Španielsko, šesť z 10 zákazníkov Dacia nebolo predtým zákazníkmi Skupiny Renault (62,3 %). Osem z 10 zákazníkov značky Dacia si kúpi ďalšie vozidlo z portfólia Skupiny Renault (81,1 %). Dôkazom dynamiky modelového radu Dacia je, že 78% zákazníkov si vyberá z modelov uvedených na trh v roku 2024 tie s najvyššími výbavami; 80 % pri modely Duster a 67 % pri modely Spring.
S cieľom posilniť lojalitu zákazníkov je novinkou v ponuke Zmluva Dacia Zen. Je zahrnutá v balíkoch služieb Essential a Essential+ a vzťahuje sa na všetky vozidlá v ponuke so zárukou 12 mesiacov alebo 30 000 km s možnosťou predĺženia až na 7 rokov alebo 150 000 km. Dacia Zen je teraz k dispozícii v Španielsku, Taliansku, Francúzsku, Nemecku, Spojenom kráľovstve, Portugalsku a Poľsku. Ostatné krajiny budú túto službu ponúkať v blízkej budúcnosti.
VÝHĽAD NA ROK 2025
V roku 2025 vstupuje Dacia do ambicióznej strategickej fázy s niekoľkými veľkými výzvami.

S modelom Bigster zostáva Dacia verná svojim hodnotám a ponúka najlepší pomer ceny a kvality v segmente C-SUV. Bigster ako prvý na trhu ponúka výbavu, ktorú zákazníci v segmente C-SUV očakávajú, vždy za cenu Dacia (od 24 990 EUR za benzínové verzie a 29 990 EUR za hybridné verzie – ceny vo Francúzsku), čo zodpovedá pozicioningu značky „najlepší pomer ceny a kvality“. Bigster je vo väčšine európskych krajín v predaji od 9. januára 2025 a v predajnej sieti bude dostupný od jari 2025.
Dacia sa zameria aj na elektrifikáciu svojho sortimentu tým, že ponúkne viac hybridných pohonných jednotiek, pričom zostane verná svojej stratégii ponúkania jednoduchých a cenovo dostupných vozidiel. Vďaka svojej účasti na Rally Dakar a Majstrovstvách sveta v rally-raid bude značka aj v roku 2025 vyjadrovať svoje vlastnosti robustnosti a outdoor charaker v tom najextrémnejšom teréne.
Zdroj: Dacia