Renault na seba v posledných týždňoch viaže zaslúženú pozornosť v súvislosti s očakávaným príchodom znovuzrodeného modelu R5. Elektrická štýlovka získala rešpektované ocenenie Európske auto roka 2025, čím sa po modeli Scenic E-Tech nadvláda automobilky s diamantom v logu predlžuje o ďalší rok. Francúzi nezaháľajú ani na ostatných frontoch. Priebežné inovovanie modelového portfólia sa prirodzene vzťahuje na kľúčový segment automobilov s vyššou svetlou výškou. Atraktívnou novinkou je napríklad rozšírenie ponuky pohonov pre vlajkový Rafale či príchod úplne nového a prakticky orientovaného malého SUV Symbioz. Modernizácie sa dočkala taktiež aktuálna generácia stabilne obľúbeného malého crossovera s označením Captur. Nedávny facelift s odmyslením si povinnej jazdy dizajnového osvieženia priniesol taktiež niekoľko zásadných technologických inovácií či ešte viac prepracované odladenie podvozka. Konkurenčnou výhodou populárneho zástupcu v kategórii automobilov s vyššou svetlosťou podvozka je stále príjemne pestrá paleta dostupných pohonných jednotiek. Pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť preveriť najsilnejšiu verziu s prepĺňaným zážihovým 4-valcom.
Vynovený Renault Captur s benzínovou motorizáciou 1,3 mild-hybrid 160 skombinovanou so 7-st. automatickou dvoj-spojkovou prevodovkou a v prostrednej výbavovej verzii Iconic, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Automobilka Renault nás v kontinuálnom tempe zásobuje zaujímavými novinkami. Túto množinu len prednedávnom doplnila vynovená vstupná brána do sveta modelov s vyššou svetlou výškou, ktorou je obľúbený model Captur.
- Modernizácia druhej generácie štýlového malého SUV sa s odmyslením si povinnej jazdy v podobe optických zmien zamerala aj na technologickú podstatu. Prepracovaný podvozok dopĺňa dostupnosť vrcholného infotainmentu, ktorý bol donedávna výhradne výsadou hierarchicky vyššie postavených súrodencov.
- Emočne ladené malé SUV Renault Captur si po modernizácii osvojilo najnovšiu dizajnovú evolúciu francúzskej automobilky. Optické zmeny sa najviac dotkli výrazne prepracovanej prednej časti s citeľne serióznejším nádychom.
- V rámci segmentu malých SUV zaujme aktuálna generácia modelu Renault Captur reálne hodnotným nádychom interiéru. Modernizácia so sebou preniesla modifikované materiály, modernejšie ovládanie klimatizácie a predovšetkým špičkový infotainment vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Google. Slušné priestorové pomery vylepšuje možnosť posúvania zadnej lavice.
- Vynovený Renault Captur sa môže pochváliť modifikovaným podvozkom, ktorý do praxe priniesol ešte dospelejšie jazdné vlastnosti. Najzážitkovejšou, no zároveň stále príkladne racionálnou alternatívnou je v tomto prípade testovaná energická motorizácia Mild-hybrid 160 s výkonom 158 koní.
Segment tzv. malých automobilov je pre značku Renault z historického hľadiska veľmi dôležitým. Hatchback Clio patrí stabilne k vôbec najpredávanejším automobilom v európskom priestore. Francúzi zároveň pred viac ako dekádou využili príležitosť v podobe čoraz väčšej obľuby modelov s vyššou svetlosťou podvozka. V roku 2013 uzrelo svetlo sveta štýlovo ladené a prioritne mestské SUV s názvom Captur. Svojou popularitou a sumárnym predajným úspechom sa veľmi rýchlo priblížilo vyššie spomenutému klasickému hatchbacku.
Dnes už historickou zaujímavosťou je fakt, že Renault o tri roky neskôr rozbehol paralelnú výrobu o niečo väčšieho modelu s identickým označením Captur, resp. Kaptur, ktorý bol vďaka jednoduchšiemu technickému základu určený prioritne pre rozvojové trhy. Od roku 2019 má automobilka v portfóliu aktuálnu a v celkovom poradí druhú generáciu klasickej európskej verzie. Súčasný model je postavený na pomerne sofistikovanom technickom základe CMF-B HS. Daná platforma s odmyslením si klasických pohonných jednotiek umožňuje taktiež nasadenie moderných elektrifikovaných alternatív.

Pred necelým rokom doprial Renault jednému zo svojich ťažiskových modelov očakávaný facelift. Pomerne citeľnú vizuálnu premenu v duchu najnovšieho dizajnového jazyka dopĺňa modernejší interiér. Jeho ozdobou je sofistikovaný Google infotainment OpenR Link, ktorý bol až doteraz výsadou hierarchicky vyššie umiestnených súrodencov. Výbavovou novinkou, ktorá taktiež kopíruje ostatné nové modely francúzskej automobilky je vrcholná a dynamicky ladená verzia s rukopisom značky Alpine. Zaujímavou zmenou faceliftu je konštrukčne prepracovaný podvozok s teraz ešte väčším dôrazom na jazdné zážitky.
Po modernizácii vypadol z ponuky dostupných verzii externe nabíjateľný plug-in hybrid. Paleta pohonných jednotiek s benzínovým základom ostáva napriek tomu stále príjemne široká. Jej základom ostáva moderný maloobjemový prepĺňaný „litrový“ 3-valec. Vo verzii TCe 90 je vyladený na výkon 91 koní. Nielen zaujímavú ale aj reálne úspornú alternatívu predstavuje jeho druhá špecifikácia Eco-G 100 (100 koní), ktorá je sériovo prispôsobená taktiež na spaľovanie LPG. Obe verzie spolupracujú výhradne so 6-st. manuálnou prevodovkou. Viac výkonu ponúka moderný mild-hybridný 4-valec o objeme 1,3 litra. Verzia mild-hybrid 140 (140 koní) sa kombinuje výhradne so 6-st. manuálom. Výkonovou špičkou je následne testovaná motorizácia mild-hybrid 160 (158 koní), ktorá spolupracuje so 7-st. dvojspojkovým EDC automatom. Technologický vrchol z ponuky reprezentuje prepracovaný samonabíjací hybrid E-Tech full hybrid 145 s výkonom 143 koní. Jeho výsadou je spolupráca s multimódovou automatickou prevodovkou.

Radikálna optická premena
Francúzi dopriali svojmu malému SUV modelu pomerne radikálnu optickú premenu. Nový dizajn si prirodzene osvojil prvky najnovšieho jazyka značky Renault. To v praxi znamená čiastočný ústup od pôvodne výrazne zaoblených línií. Novinka ich nahradila symetrickejšími krivkami s ostrejším akcentom a zároveň nadčasovým potenciálom. Ešte viac vizuálneho temperamentu prináša nová vrcholná verzia Esprit Alpine. Modelu Captur zároveň reálne svedčí taktiež testovaná a hierarchicky nižšie umiestnená výbava Techno.
Najradikálnejšiu dizajnovú premenu si po facelifte na svoje konto pripísali práve predné partie. Robustný SUV nádych tu pripomína kompletne nová maska s horizontálnym a zároveň farebne kontrastným stredovým predelom. Uprostred si svoje miesto našlo do priestoru vystúpené fabrické logo v jeho najnovšej evolúcii. Decentný motív siluety diamantu zdobí rovnako postranný priestor masky, ktorý opticky zabieha do svetelnej techniky. Výrazne užšie a ostro rezané svetlomety si už vystačia bez pôvodne signifikantného výbežku denného svietenia. Efektný LED svetelný podpis teraz kompletizuje o úroveň nižšie umiestnený modul s vertikálnou orientáciou a „diamantovým rezom“. Full LED svetelná technika s v danom segmente slušným svetelným účinkom je mimochodom k dispozícii už v úplnom základe. Sofistikovaná nadstavba si vystačí so spoľahlivo fungujúcim prepínaním diaľkového módu. Centrálnu časť masívneho predného nárazníka s výrazným ochranným oplastovaním spodnej línie vypĺňajú chladiace prieduchy. Dôraz na čo najefektívnejšie obtekanie vzduchu kompletizujú postranné prieduchy s dynamickým akcentom.

Temperamenty podtón evokuje vynovený Renault Captur taktiež pri pohľade z profilu. Vyššiu SUV stavbu v tomto priestore zjemňuje postupne sa zužujúca línia bočného presklenia, ako aj zaoblená silueta ochranného oplastovania spodnej časti. K praktickým riešeniam radím ochranný lem svalnato vystúpených blatníkov, ktorý pozostáva z odolného matného plastu. Medzi vizuálne kreatívne detaily patrí tvarovanie zadného stĺpika či naznak prieduchov v priestore predných blatníkov. Testovaný exemplár vo výbavovej verzii Techno zdobila príplatková špeciálna biela metalíza s dovetkom Nacré. V prípade potreby väčšej individualizácie sú v rámci konfigurátora k dispozícii taktiež pomerne pestré farebné variácie vrátane dvojfarebných lakovaní. Štandardom prostrednej výbavy sú veľmi pekné 18-palcové disky v dvojfarebnom prevedení.
V rámci zadných partií si vynovený Captur naďalej zachoval pôvodnú dizajnovú siluetu s efektne rozšírenou spodnou časťou. Pozornému oku v tomto priestore s odmyslením si novej evolúcie fabrického loga s určitosťou neunikne ani jemne prepracovaný zadný nárazník s o niečo jednoduchším stvárnením centrálnej výplne ochranného oplastovania. Najvýraznejším dizajnovým prvkom zadnej časti ostávajú aj naďalej koncové svetlá. Ich bumerangový tvar ostal zachovaný aj po modernizácii. Francúzi sa tu napriek tomu pohrali s novým dizajnom teraz elegantnejšieho priehľadného krytu.

Moderný a útulný interiér
Kabína vynoveného crossoveru Captur ponúka aj po modernizácii prakticky identickú architektúru palubnej dosky. Na zásadnejšiu koncepčnú premenu interiéru nebol žiadny relevantný dôvod. Ozdobou rozmerovo menších modelov s logami značky Renault je v porovnaní s konkurenciou pomerne luxusný nádych. Spomenutý efekt ešte viac zvýraznil práve facelift. Z hľadiska použitých materiálov je na tom veľmi dobre už testovaná prostredná výbavová verzia Techno. S odmyslením si v danom segmente príjemne pestrého spektra na dotyk príjemných plôch tu musím pochváliť takpovediac domovskú atmosféru. Spomenutý efekt paradoxne ešte viac zvýraznili čalúnené plochy s recyklovaným podtónom.
Sympatickú paralelu so svetom veľkých SUV pri vstupe na palubu pripomína precízne prekrytie prahov oboch párov dverí. Renault má po funkčnej stránke dlhodobo špičkovo vyriešený bezkľúčový prístup. Všetky dvere sa tu automaticky odomknú, resp. zamknú po priblížení alebo oddialení sa s „kľúčom“ vo vrecku alebo kabelke. Na tento reálne pohodlný „patent“ v poslednom čase prechádza čoraz viac automobiliek.

Napriek modernému konceptu palubnej dosky s inovovaným digitálnym svetom, ktorý ešte viac podčiarkuje personálne prispôsobiteľné ambientné podsvietenie, si Francúzi stále mimoriadne zakladajú na funkčne prívetivej ergonómii. Veľký palec hore dávam napríklad praktickému tlačidlovému modulu vľavo pod volantom. Na tomto mieste si je možné nastaviť sklon svetlometov a taktiež pohotovo deaktivovať funkciu štart-stop, resp. legislatívne povinné „eurohlásiče.“ Daný úkon zastrešuje tlačidlo personálne prispôsobiteľného sveta asistenčných systémov, ktorých funkcionalitu si je možné v prvotnej fáze podľa preferencií nastaviť v menu dotykového infotainmentu.
Facelift so sebou zároveň priniesol prepracovaný modul klimatizácie. Staré dobré, no zároveň už tak trochu retro otočné ovládače nahrádza priestorovo úspornejší, no funkčne stále výborný modul prevzatý od hierarchicky vyššie umiestnených súrodencov. Prostredníctvom dotykového ovládania permanentne prítomného spodného riadku displeja sa z hľadiska termomanažmentu ovláda prakticky len vyhrievanie volantu a sedadiel. Škoda len, že vynovený model aj vo vyšších výbavách disponuje stále „len“ jednozónovým riešením klimatizácie.

Vynovený Captur funkčne boduje pestrým spektrom rozumne navrhnutých odkladacích priečinkov na čele s dizajnovo kreatívnym spracovaním stredovej konzoly. Vtipnú klasiku v podobe výlisku prispôsobeného na odloženie kľúčika, resp. karty od vozidla dopĺňa napríklad pogumovaný priečinok v priestore pred voličom prevodovky. Rozmerovo väčší smartphone sa s určitosťou zmestí do o úroveň nižšie situovaného priestoru s indukčným nabíjaním.
Technologickými inováciami zo sveta hierarchicky vyššie umiestnených súrodencov sa môžu pochváliť taktiež digitálne hračky. Prístrojový panel zabudovaný v klasickej „kaplnke“ vsádza po modernizácii na identicky ostrú a animačne veľmi peknú grafiku. Zásadnou zmenou je funkčná úprava vyobrazovacích layoutov. Tie dokážu stále simulovať klasické budíky a zároveň sú už prispôsobené i na vyobrazenie funkčne špičkového mapového podkladu s online podporou v reálnom čase od spoločnosti Google.

Zo spolupráce značky Renault s americkým technologickým gigantom už aj v prípade modelu Captur prirodzene ťaží centrálny dotykový infotainment s vertikálnym usporiadaním a decentným natočením smerom na vodiča. Precízne vypracovanému grafickému svetu sekundujú pohotové reakcie na dotykové povely a taktiež pomerne intuitívne zvládnutý koncept s prehľadnou orientáciou. Samozrejmosťou je možnosť prispôsobenia úvodnej obrazovky, adekvátne ostrý a detailný obraz parkovacej kamery či pestrá škála rôznorodých nastavení a štatistických údajov o jazde. V prípade skúšanej výbavy Techno príplatkové rozhranie OperR Link podporuje modernú mobilnú konektivitu fungujúcu aj bez priameho káblového prepojenia. Práve túto nadstavbu ale dokáže pomerne plnohodnotne nahradiť Google svet vrátane možnosti stiahnutia osobne preverovaných aplikácií. Estetickým detailom, s ktorým treba v bežnom živote počítať je pomerne vysoká náchylnosť lesklej plochy displeja na nechcené stopy po odtlačkoch od prstov či prachových časticiach.
V segmente malých SUV modelov si vynovený Renault Captur zaslúži uznanie za príjemne vyvýšený posed skombinovaný s rozmerovo dospelými prednými sedačkami. Na dotyk príjemné čalúnenie s dominantnou látkovou na bokoch operadiel dopĺňajú plochy z umelej kože. Vizuálne pekným detailom verzie Techno je žlté prešívanie, ako aj vtipné zakomponovanie motívu fabrického loga. Z čisto praktickej stránky musím sedačky pochváliť nielen za adekvátne komfortnú výplň, ale taktiež za sympatický náznak bočného vedenia, ktorý ešte viac vylepšuje fixáciu tela. V prípade vyslovene vysokých pasažierov môže rezervu priestoru v oblasti hlavy čiastočne limitovať prítomnosť príplatkového strešného okna.

Akcent šoférskej atmosféry na palube kompletizuje rozmerovo precízny trojramenný multifunkčný volant so športovo-perforovaným koženým poťahom v jeho najexponovanejšej časti. Priamo na volante sa teraz prepínajú už i jazdné módy rozhrania Multi-sence. Ovládanie audia mimochodom stále zastrešuje Renault klasika v podobe samostatného „tykadla“ vpravo pod volantom. Na jeho funkcionalitu si dokáže pomerne rýchlo zvyknúť aj nezainteresovaná osoba. Ako funkčne príjemný možno v prípade testovaného exempláru označiť výhľad z vozidla. V šikmom smere sa o to pričinila kombinácia uchytenia spätných zrkadiel a pomerne tenkých predných stĺpikov.
V mantineloch segmentu malých SUV vynovený Captur nesklame ani v disciplíne adekvátne veľkorysých priestorových podmienok v druhom rade. Prakticky veľký vstupný otvor dopĺňa dostatočný uhol otvorenia druhého páru dverí. V zadnej časti kabíny sa okrem detí pohodlne odvezie taktiež dvojica urastenejších dospelých. V prípade dospelákov tu na druhej strane za nie príliš šťastné riešenie považujem pomerne výrazne vystúpené úchyty bezpečnostných pásov. Daný konštrukčný element prioritne pri dlhých presunoch predsa len čiastočne znižuje cestovný komfort. Pomyselným esom v rukáve v rámci ponúkanej variability je možnosť jednoduchého posúvania zadnej lavice. Palec hore dávam taktiež prítomnosti centrálnych výduchov ventilácie a zdrojových koncoviek. Absentujúca stredová opierka je v danej kategórii vozidiel skôr výnimkou ako pravidlom.

S prispením už v štandarde prítomnej posuvnej zadnej lavice dokáže Captur čarovať s objemom batožinového priestoru. Základná kapacita sa pohybuje vo rozsahu 422-553 litrov a závisí od momentálnej pozície zadných sedadiel. Francúzi si zároveň dali záležať na čo najsymetrickejšom tvarovaní s odolnejšou výplňou bočných stien. Dobrú ochranu pred nechceným poškodením ponúka taktiež prevedenie síce o niečo vyššej, no zároveň stále akceptovateľnej nakladacej hrany. Praktický rozmer úložného priestoru kompletizujú fixačné pomôcky vrátane háčikov a ôk a polohovateľná medzipodlaha. V prípade mild-hybridu ostáva pod jej úrovňou dostatok miesta na odloženie príplatkovej, ale zároveň veľmi užitočnej dojazdovej pneumatiky. Medzipodlaha umožňuje v prípade sklopenia zadných operadiel delených v pomere 40/60 vytvorenie praktickej roviny s veľkorysou prepravnou kapacitou.
Vynovený Renault Captur ponúka už v úplnom základe s prívlastkom Evolution prekvapivo bohatú výbavu. S odmyslením si pestrej palety bezpečnostných a asistenčných systémov sa sem radia full LED predné svetlomety, tempomat, plne grafický prístrojový štít, palubný infotainment s 10,4 palcovým displejom, manuálna klimatizácia, cúvacia kamera či zadné parkovacie senzory. Testovaná prostredná konfigurácia Techno k tomu pridáva automatickú klimatizáciu, bezkľúčový prístup a štartovanie, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, indukčné nabíjanie smartphonu či volič jazdných módov Multi-Sence. V pomerne bohatej palete prvkov v opcii stojí za zmienku investícia do balíčkov so službami Google, adaptívnou nadstavbou tempomatu, ďalšími asistenčnými systémami, vyhrievaného volantu a predných sedadiel alebo pekne hrajúceho audia Harman/Kardon, kde sa na ladení zvuku podieľal svetoznámy Jean-Michel Jarre.

Šoférsky orientované malé SUV
Renault Captur sa teší stabilne veľkej popularite aj vďaka precízne a zároveň dospelo vyladeným jazdným vlastnostiam. Lákavú alternatívu v tomto kontexte predstavuje práve testovaná konfigurácia s najvýkonnejším benzínovým 4-valcom. Identická pohonná jednotka je taktiež užívateľsky lákavým kompromisom medzi ponúknutým výkonom a stále adekvátnou eko podstatou zastúpenou precízne odladeným mild-hybridom.
Konštruktéri sa v rámci modernizácie zamerali na modifikované naladenie podvozka zahŕňajúce upravené predné zavesenie či nové tlmiče. Vyššie spomenuté drobné zmeny sa vo finále pričinili pod teraz ešte dospelejšie jazdné vlastností. Malé SUV z portfólia značky Renault si pritom stále využíva v danej veľkostnej kategórii zaužívanú jednoduchú konštrukciu zadnej nápravy.

Sumárne vyladenie pruženia možno už v kombinácii s prostrednými 18-palcovými kolesami označiť skôr ako tuhšie než vyslovene poddajné. Malý Francúz s vyššou svetlosťou podvozka dokáže napriek tomu dokáže s ochotou a prehľadom pochytať všedné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Už spomenutý dospelý podtón smerom od podvozka som reálne ocenil napríklad pri prejazdoch cez sériu priečnych nerovností, kde ani nezaťažená zadná časť nemala tendenciu vyslovene znervóznieť. Komfortný limit charakteristikou o niečo tuhších tlmičov už prirodzene predstavujú väčšie prepadliny, prípadne prejazdy cez ostré hrany. Typickým príkladom z praxe je nechcené trafenie prepadnutého kanalizačného poklopu.
Identický podvozok dokáže svojimi schopnosťami doslova očariť na typických slovenských okreskách s v mnohých prípadoch čiastočne zvlneným povrchom. V daným podmienkach je pozitívnym prekvapením až nečakaná porcia spätnej väzby smerom od vozovky. Pochvalu si tu zaslúži taktiež precízne vyladené a adekvátne komunikatívne riadenie. Pri temperamentnejšom jazdnom prejave zapadá do mozaiky zážitkov z poza volantu sympatická pohotovostná hmotnosť na úrovni cca 1,4 tony. Pri prejazdoch cez technickejšie úseky, resp. dlhé tiahle zákruty musím Captur pochváliť za plne akceptovateľné nie nepríjemne náklony karosérie.

S testovaným exemplárom sa je vďaka citeľnému prispeniu energického srdca pod prednou kapotou možné kedykoľvek povoziť v zážitkovejšom móde a úsmevom na perách. V čoraz obľúbenejšom a viac zaplnenom segmente malých SUV táto skutočnosť dnes rozhodne nie je bežným pravidlom. Vo finále ale malý Francúz prirodzene nemá žiadne prehnané športové ambície. Na sumárny zážitok z jazdy má aj v tomto prípade určitý vplyv zvolený jazdný režim. Východiskové a takpovediac neutrálne nastavenie Comfort dopĺňa komótnejší mód Eco, pri ktorom ešte viac vyniká koncept mild-hybridu. Opačnou alternatívou je citeľne impulzívnejší režim Sport. Všetky spomenuté módy si je možné vrátane atmosféry na palube čiastočne prispôsobiť. Najviac individualizácie prirodzene ponúka posledná alternatíva, ktorou je režim Perso.
Skutočnosť, že vynovený Renault Captur patrí medzi najdospelejších zástupcov v segmente malých SUV, podčiarklo pomerne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku s dôrazom na utlmenie podvozka. S akustickou pohodou na palube som bol reálne spokojný taktiež pri diaľničnom tempe. Praktickou samozrejmosťou predovšetkým v mestskej džungli ostáva príjemné obratnosť.

Svetlá výška s hodnotou 169 mm s odmyslením si zdolávania mestských obrubníkov hravo postačuje taktiež na občasné výlety na poľné a lesné cesty, resp. do ľahšieho terénu. Prehnané terénne ambície napriek tomu Renault Captur s pohonom len predných kolies nemá. Napovedá tomu úplná absencia offroad elektronických hračiek v podobe špeciálnej mapy trakčnej kontroly alebo zjazdového asistenta.
Francúzi si dali vo finále taktiež mimoriadne záležať na vyladení mild-hybridného pohonného reťazca s deklarovaným výkonom 158 koní. Jeho základom je jeden zo stabilne najlepších spaľovacích motorov vo svojej kategórii. Reč je o energickom benzínovom 4-valci o objeme 1,3 litra. O decentný výkonový doping prioritne pri akcelerácii sa stará elektronadstavba čerpajúca energiu z malej batérie umiestnenej pod sedadlom predného spolujazdca.

Pohonná jednotka sa okrem príkladnej kultivovanosti vyznačuje precíznou jazdnou dynamikou. Na adekvátne energický potenciál sa je pri testovanom exemplári možné reálne spoľahnúť taktiež pri potrebe svižného pružného zrýchlenia, napríklad v spojitosti s bezpečnými predbiehacími manévrami na okresných komunikáciách. Vo vyššom spektre otáčok je pre zážihový motor príznačná pomerne zaujímavá zvuková farbička. Drobným nedostatkom inak kultivovaného pohonu sú z času na čas o niečo ospanejšie zobúdzania sa spaľovacej motorizácie s aktivovanou funkciou štart-stop, napríklad po zastavení v križovatke. Medzi vodičmi nie príliš obľúbený pomocník starajúci sa o zmysluplné vypínanie benzínovej motorizácie je v prípade mild-hybridu jedným z kľúčových atribútov smerom k dosiahnutiu čo najnižšieho apetítu.
V porovnaní so sofistikovanejšími hybridmi z rodiny E-Tech využíva testovaný Captur takpovediac klasickú prevodovku zastúpenú 7-st. dvojspojkovým automatom. Zmeny jednotlivých prevodov tu prebiehajú takmer bez povšimnutia a kultivovane. V prípade náročnejších vodičov, resp. pri športovej jazde či pomalom manévrovaní v teréne tu nechýba možnosť manuálneho radenia prostredníctvom pádiel pod volantom. Vzhľadom na konštrukciu s dvoma spojkami musím automat pochváliť za nečakanú ochotu tzv. brzdenia motorom pri dlhších klesaniach spojenými napríklad so zjazdom z horského prechodu.

Francúzi pri sumárnom vyladení mil-hybridu namiesto rekuperačného spomaľovania uprednostnili čo najprepracovanejšieho plachtenia. Testovaný Captur vďaka tomu dokáže príkladne využívať zotrvačnosť vozidla v kombinácii s vypnutou pohonnou jednotkou. Pri bežnej jazde to platí pri takmer každom uvoľnení pedála akcelerátora. Palec hore si zaslúži taktiež pomerne precízne vyladenie asistenčných systémov v kombinácii s už vyššie spomínanou možnosťou jednoduchej deaktivácie personálne prednastaveného sveta My Safety Perso. Z užívateľskej stránky dávam veľký palec hore taktiež jednouchému a intuitívnemu prepínaniu funkcie štandardného, resp. adaptívneho tempomatu.
Finálna spotreba paliva je napriek prítomnosti mild-hybridu pomerne náchylná na preferovaný štýl jazdy. Výsledný testovací priemer v zimnom období a častom využívaní temperamentu pohonnej jednotky sa nakoniec ustálil na stále sympatickej hodnote 6,7 l/100 km. Pri defenzívnejšej, resp. predvídavej jazde dokáže spotreba klesnúť o približne pol litra. Daný apetít už približne zodpovedá sľubom automobilky. Najúspornejší bol vynovený Captur so spotrebou 5,1 litra na okresných komunikáciách. Pri ustálenom diaľničnom tempe sa spotreba ustálila na hodnote 7,1 l/100km. V mestskej džungli vyobrazil palubný počítač údaj 7,4 l/100 km.

A celkový dojem?
Vynovený Renault Captur si osvojil najnovšiu evolúciu dizajnu francúzskej automobilky. Na prvý pohľad decentné, no v princípe podstatné zmeny ponúka novinka rovnako v kabíne. Ako technologickú lahôdku tu možno označiť dostupnosť špičkového Google infotainmentu. V rámci daného segmentu taktiež poteší adekvátny vnútorný priestor v kombinácii s prepracovanou variabilitou. Za najväčšiu ozdobu novinky možno napriek tomu označiť špičkové jazdné vlastnosti, ktoré vynikli práve v kombinácii s najvýkonnejším mild-hybridom.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Captur 1,3 Mild Hybrid 160 EDC Techno
Dĺžka: 4 239 mm
Šírka: 1 797 mm
Výška: 1 575 mm
Rázvor: 2 639 mm
Objem kufra: 522 – 553 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Systémový výkon kW/koní: 116/158
Krútiaci moment Nm: 270
Pohotovostná hmotnosť: 1373-1427 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,5 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 4,9 – 6,0 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7 l/100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Verzia/cena
Renault Captur 1,3 Mild Hybrid 160 EDC Techno (testovaný model) od 25 900 €
Renault Captur 1,0 TCe 90 Evolution od 19 400 €
Renault Captur 1,0 Eco-G 100 Evolution od 19 400 €