• Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
streda, 8 februára, 2023
Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk

Gordon Murray T.50 – Superšport ako zo starej školy

28. októbra 2020
in Fascinácia
126
0
51
SHARES
2.6k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

Neúprosný tlak kladený na automobilky z dôvodu znižovania emisií spôsobil, že postupne sme sa museli rozlúčiť s mnohými kultovými modelmi. Do prepadliska dejín zároveň nemilosrdne odišlo aj mnoho ikonických motorizácií s vyšším objemom. Ak si myslíte, že spomenutý legislatívny tlak sa týka len „masových“ značiek, ste na omyle. Na trend znižovania tzv. uhlíkovej stopy musia reagovať aj exkluzívne automobilky. Takmer všetky superšporty aj z tohto dôvodu v uplynulých rokoch už presedlali na hybridný pohon či inú formu elektrifikácie. Aj dnes však nájdeme unikátne výnimky. Pred pár mesiacmi v tomto smere šokovalo nové superauto Gordon Murray T.50.

Gordon Murray Automotive

Kto je Gordon Murray?

Na prvý pohľad nič nehovoriaci nový výrobca superšportov z Britských ostrovov, Gordon Murray Automotive, má medzi zainteresovanými obrovský cveng. Za vznikom tejto automobilky stojí rovnomenný a rešpektovaný Gordon Murray. V minulosti pracoval vo vývoji pre slávne tímy F1 Brabham a McLaren! Dnes už 74-ročný rodák z Durbanu v Južnej Afrike stál okrem toho aj za vznikom jedného z najkultovejších „civilných“ superšportov 90. rokov minulého storočia. Reč je o modeli McLaren F1. Mimochodom, práve tento automobil držal zároveň aj pomerne dlho prestížny titul najrýchlejšieho sériového automobilu našej planéty. Ambiciózny Brit popritom už v minulej dekáde sníval o modernej reinkarnácii niekdajšieho najrýchlejšieho auta planéty. Všetko sa to začalo tým, že sa Gordon Murray na svojom novom projekte nedohodol s McLarenom. Jeho ambiciózny „sen“ napriek tomu začal naberať reálne kontúry. Významný míľnik v tomto smere znamenalo v roku 2017 založenie automobilky, resp. technologickej firmy Gordon Murray Automotive.

Gordon Murray T-50

Návrat do 90. rokov

Recept na moderný superšport, ktorý kopíruje trendy 90. rokov, je v princípe úplne jednoduchý. Základom úspechu je veľmi nízka hmotnosť. Ak k tomu pripočítame výkonný atmosférický motor V12 skombinovaný s manuálnou prevodovkou, tak nám vznikne konštrukčný unikát, na ktorý dnes už prakticky všetci exkluzívni výrobcovia zanevreli. Kým konkurencia vsádza na elektrifikáciu, turbodúchadlá či superrýchle automatické prevodovky, tak prvý počin Gordon Murray Automotive vsádza na čistú a nefalšovanú živelnosť. Prvý počin z tejto dielne nesie označenie T.50. O jeho pohon sa stará klasika v podobe motora V12 s objemom 3,9 litra. Za zrodom tohto motorového skvostu stojí renomovaná britská motoráreň Cosworth. Na vývoj pohonnej jednotky ale zároveň dohliadal osobne aj sám Gordon.

Okrem maximálneho výkonu 700 koní púta pozornosť neuveriteľne nízka hmotnosť. Motor vyrobený z hliníka, ocele a titánu váži len 178 kg. Technickou lahôdkou je aj riešenie pohonu rozvodov. Tie sú namiesto remeňa či reťaze poháňané ozubenými kolesami. Aj vďaka tomu ide o najtočivejšiu sériovo vyrábanú motorizáciu. Červené pole otáčkomera sa tu začína tesne za neuveriteľnou hranicou 12-tisíc otáčok za minútu. Ešte menej ako motor, konkrétne len 150 kg, váži samotná karoséria vyrobená z karbónu a uhlíkových vlákien. Celé vozidlo T.50 tak vo finále váži len neuveriteľných 986 kg. To je dokonca o rovných 150 kg menej, ako vážil pôvodný McLaren F1! Gordon Murray T.50 je absolútne najľahší superšport „na značkách“, teda taký, ktorý bol oficiálne homologovaný do cestnej premávky.

Interiér Gordon Murray Automotive

O vrchol šoférskych emócií sa pri jazde postará klasika v podobe 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Mimochodom, aj tá váži len 80 kg a o jej vývoj sa postarali špecialisti z firmy Xtrac. Pomyselnú čerešničku predstavuje možnosť deaktivácie všetkých dostupných asistenčných systémov. V takejto konfigurácii sa z Gordon Murray T.50 stáva „strela“, ktorá si na precízne ovládanie vyžaduje mimoriadne rýchle ruky. Úplnou samozrejmosťou je pri tomto modeli pohon „len“ zadných kolies.

Finta pána Gordona

Na záver pridávame aj ďalšiu technologickú lahôdku, pod ktorú sa podľa očakávania podpísal sám stvoriteľ modelu T.50. Ladne tvarovaná karoséria unikátneho superauta s minimalistickým dizajnom si vystačí bez inak neodmysliteľných aerodynamických doplnkov. Ich náhradou je revolučné riešenie reprezentované veľkým ventilátorom s priemerom 400 mm, umiestneným v zadnej časti vozidla. Táto nezvyčajná, ale pritom jednoduchá technologická „fičúra“ má pri samotnej jazde hneď niekoľko funkcií, ktoré sa menia v závislosti od zvoleného režimu. Ventilátor dokáže napríklad znížiť maximálny odpor vozidla, čím sa zvyšuje maximálna rýchlosť v priamke. Na ceste plnej zákrut však ventilátor pridáva až o 30 % vyšší prítlak, čím sa zlepšuje stabilita vozidla.

Gordon Murray T-50 je superšport ako zo starej školy

Ventilátor je podľa očakávania užitočný aj pri spomaľovaní. Svojím reverzným chodom dokáže citeľne skrátiť samotnú brzdnú dráhu. Symbolickým odkazom na McLaren F1 je aj 3-miestne usporiadanie interiéru s vodičom sediacim uprostred. Gordon Murray Automotive plánuje z modelu T.50 od roku 2022 vyrobiť len 100 kusov. Asi nikoho príliš neprekvapí, že celá úvodná séria je dnes už beznádejne vypredaná, a to aj napriek šialenej cenovke 2,9 milióna eur za 1 kus. Milým spestrením odovzdávania automobilu šťastnému majiteľovi je osobné stretnutie so samotným otcom projektu. Gordon Murray tu zároveň osobne dohliadne na finálnu personalizáciu vozidla podľa osobitných nárokov každého klienta.

Technické parametre

Gordon Murray Automotive
Motor: zážihový 4,0 V12
Maximálny výkon: 494 kW (700 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: neudáva sa
Maximálna rýchlosť: neudáva sa
Cena: 2,9 milióna eur

Autor: Peter Hlačik

Foto: Gordon Murray Automotive

Tags: Gordon MurrayGordon Murray Automotive
Share20Tweet13Pin5
Previous Post

Ford Mondeo nahrádza benzínové motory výhradne hybridným pohonom

Next Post

Mazda predstavila ďalšiu špeciálnu edíciu Homura

Related Posts

Nový Lotus Emira

Lotus Emira – Posledný svojho druhu

Rimac Nevera

Rimac Nevera – Elektrizujúca búrka

Ferrari 812 Competizione

Ferrari 812 Competizione – Výkladná skriňa techniky

Bentley Continental GT Speed

Bentley Continental GT Speed – Šprintér v obleku

Nový Mclaren Artura

Mclaren Artura – Superšport do zástrčky

Nový Cadillac CT5-V Blackwing

Cadillac CT5-V Blackwing – Najvýkonnejší z rodu

  • Trending
  • Comments
  • Latest
Test Nissan Townstar 2022

Test: Nissan Townstar – Ideál pre rodinu i na prácu

Test Hyundai Santa Fe PHEV 2022

Test: Hyundai Santa Fe Plug-in – Sofistikovaný multitalent

Test Jeep Compass Hybrid 2022

Test: Jeep Compass – Prispôsobil sa dobe

Test Citroën ë-Berlingo 2022

Test: Citroën ë-Berlingo – Koncepčná premena

Test Volvo XC90 B5

Test: Volvo XC90 – Sofistikovaný perfekcionista

Test Škoda Karoq Sportline 2023

Test: Škoda Karoq Sportline – Štýl, emócie a racionalita

Nový SsangYong Rexton Club

SsangYong prichádza s cenovo atraktívnym veľkým SUV Rexton CLUB

Najpredávanejšou prémiovou značkou na Slovensku bol aj v roku 2022 Mercedes-Benz

Najpredávanejšou prémiovou značkou na Slovensku bol aj v roku 2022 Mercedes-Benz

Test Honda Civic 2023

Test: Honda Civic – Zážitkový hybrid

Nová MAZDA CX-90

Nová MAZDA CX-90



  • Kontakt
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

  • Login
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2019 All Rights Reserved. PH Media s.r.o. Autoinak.sk
Powered by GBD Creative Studio.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Táto webová stránka používa cookies. Pokračovaním v používaní tejto webovej stránky dávate súhlas s používaním súborov cookie. Navštívte našeCookies a Pravidlá ochrany osobných údajov .
Súbory cookie: Ukladáme z vášho zariadenia údaje, ktoré nie sú citlivé, a získavame k nim prístup (napríklad súbory cookie alebo jedinečný identifikátor zariadenia). Okrem toho tiež spracúvame osobné údaje, ako sú IP adresy a identifikátory cookie, aby sme mohli spracúvať údaje, napríklad zobrazovať prispôsobené reklamy, merať preferencie našich návštevníkov atď. Svoje preferencie môžete kedykoľvek zmeniť v našich pravidlách ochrany súkromia na tomto webe.
Prijať cookies
Prečítať viac
Nastavenie cookies
Okno s nastavením cookie
Okno s nastavením cookie

Nastavenie súkromia

Rozhodnite sa, ktoré cookies chcete povoliť. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť. Môže sa ale stať, že niektoré funkcie už nebudú dostupné. Pre informácie o zmazanie cookies, sa obráťte na nápovedu vášho prehliadača.

Pomocou posuvníka môžete povoliť alebo zakázať rôzne typy cookies:

  • Zablokovať všetko
  • Základná
  • Funkcionality
  • Analytics
  • Reklamná

Táto stránka bude

Táto stránka nebude

  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
  • Pamätajte si svoje prihlasovacie údaje
  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
Uložiť a zatvoriť