Superšporty s rozzúreným býkom v znaku patria k najikonickejším štvorkolesovým hračkám našej planéty. Zrod dnes tak úspešného príbehu automobilky z talianskeho mestečka Sant’Agata Bolognese sa pritom začal veľmi kuriózne. Úspešný výrobca traktorov Ferruccio Lamborghini si kúpil dobový superšport značky Ferrari. Ten mu ale, zhodou náhod, vypovedal službu. Progresívny Talian sa rozhodol reklamovať ho priamo u veľkého Enza Ferrariho, spolu s nápadmi na zlepšenie jeho konštrukcie. Enzo však Ferruccia vysmial. Osobné stretnutie týchto dvoch sokov paradoxne motivovalo Lamborghiniho k rozšíreniu výroby. Z pôvodného výrobcu poľnohospodárskej techniky sa tak stal aj výrobca superšportov, ktoré mali konkurovať práve modelom s logom Ferrari.
Ikona
Prvým malosériovým modelom značky bol Lamborghini 350 GT. Celosvetovú popularitu, uznanie a rešpekt si však automobilka vydobyla o niečo neskôr, s modelom Miura. Práve Miura s nadčasovým dizajnom je podľa mnohých praotcom všetkých moderných superšportov. Nahradiť túto legendu bola pre automobilku logicky obrovská výzva. Písal sa rok 1971 a Lamborghini prišiel s ďalšou automobilovou bombou — pôvodným modelom Countach, s nezabudnuteľným dynamickým a ostrým dizajnom. Dobový Countach si veľmi rýchlo obhájil povesť legendy. Okrem pár stovák šťastlivcov, ktorí si ho mohli dovoliť, zdobili jeho plagáty steny detských izieb jednej generácie chlapcov po celom svete. Na historickom odkaze modelu Countach, najmä v podobe klinovitého dizajnu, staval Lamborghini aj ďalšie vrcholné modely. Toto konštatovanie platí až dodnes!
Legendárna značka však dnes musí, rovnako ako konkurencia, reagovať na čoraz prísnejšiu legislatívu a nástup nových technológií. Inými slovami, aj Lamborghini sa nachádza na križovatke, s potenciálnymi vyhliadkami na novú éru v znamení elektrickej energie. A aby toho nebolo málo, v kuloároch sa ešte nedávno horlivo diskutovalo o tom, že Lamborghini, po úspešných rokoch pod krídlami koncernu VW, môže zmeniť majiteľa. A ako na toto reagujú Taliani? Opäť raz šokujú — vo veľkom štýle. V Lamborghini sa totiž po prvýkrát vo svojej histórii rozhodli oprášiť historické označenie a na scéne sa objavil znovuzrodený model Countach!
Symbolické premostenie
Aby sme veci uviedli na pravú mieru, nový Countach (našťastie) neprináša elektrickú revolúciu a nepretiahne automobilku Lamborghini do novej čisto elektrickej éry. Namiesto toho prichádza s mixom toho najlepšieho, čo aktuálne automobilka dokáže ponúknuť. Celý tento krásny príbeh sa navyše odohráva symbolicky 50 rokov po tom, čo uzrel svetlo sveta pôvodný rovnomenný model.
Moderná pocta legende
Nový Lamborghini Countach nesie presné označenie LPI 800-4. Po vizuálnej stránke sa jednoznačne inšpiruje jednou z prvých verzií pôvodného modelu Countach, ktorá niesla označenie LP 400. Táto verzia bola známa aj tým, že si ešte vystačila bez brutálneho zadného krídla. Jasné dizajnové pripomenutie pôvodného modelu reprezentujú predné partie so špecificky tvarovanou prednou kapotou a obdĺžnikovými svetlometmi. Tvorcovia dizajnu si neodpustili ani optický odkaz v podobe pelíšov, pripomínajúcich kultové výklopné svetlá pôvodného modelu. Takéto technické riešenie dnes už neprichádza do úvahy vzhľadom na bezpečnostné štandardy.
Novinka veľmi autenticky pripomína svoju predlohu aj pri pohľade z profilu, a to najmä vďaka výrazným chladiacim otvorom trojuholníkového tvaru zasahujúcim až do predných dverí (známym ako NACA). Srdcia automobilových nadšencov zaplesajú aj pri pohľade na zadné partie s klasickou Lambo roletkou v priestore zadného okna. Moderné prvky však zastupujú koncové LED svetlá so šesťuholníkovým tvarom, prevzaté z modelu Sián. Menej dizajnovej retro originality nájdeme v kabíne, ktorá je dostupná po otvorení klasických krídlových dverí. Interiér kopíruje modely Aventador, resp. Sián. Originálne prvky sú tu napríklad grafické stvárnenie otáčkomera alebo výduchy ventilácie. Symbolickú špecialitu reprezentuje vnútorné čalúnenie, ktoré ponúka aj červené farebné prevedenie inšpirované pôvodným modelom Countach, ktorý používal samotný Ferruccio Lamborghini.
Lahôdka na rozlúčku?
Automobilka zatiaľ nepotvrdila, či nový Countach predstavuje rozlúčku s klasickými atmosférickými motormi V12, ktoré sú súčasťou DNA značky. Lamborghini už pracuje na novej generácii 12-valcov, ktoré sa však elektrifikácii určite nevyhnú. Elektrický doping už paradoxne využíva aj nový Countach. Základná technika v podobe motora 6,5 V12 pochádza z modelu Aventador, avšak po vzore modelu Sián je obohatená o elektrickú výpomoc v podobe malého elektromotora s výkonom 34 koní. Celkový výkon pohonnej sústavy, prenášaný na všetky štyri kolesá prostredníctvom 7-stupňovej automatickej prevodovky, dosahuje špičkových 814 koní. Nový Countach LPI 800-4 sa bezpochyby stane vzácnym a ceneným zberateľským artiklom, keďže Lamborghini plánuje vyrobiť len 112 kusov.
LAMBORGHINI COUNTACH LPI 800-4
Motor: zážihový V12 objem 6,5 l + elektromotor
Maximálny výkon: 573 kW (814 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 2,8 s
Maximálna rýchlosť: viac ako 335 km/h
Zdroj: PH