Prémiový segment už dávno nie je výsadou len nemeckých značiek. Svet silno etablovaných automobilových hráčov daného segmentu sa silno „zatriasol“ v roku 1989. Práve vtedy Toyota oficiálne predstavila svoju luxusnú divíziu, ktorou je automobilka Lexus. Prvotinou automobilky s písmenom „L“ v znaku bola luxusná limuzína Lexus LS. A v tomto prípade rozhodne nešlo o žiadny výstrel do tmy. Japonci na vývoji pracovali mnoho rokov a do projektu Lexus investovali obrovské množstvo zdrojov. Výsledok sa dostavil prakticky okamžite a pôvodná limuzína LS zniesla porovnávanie s najlepšími v segmente. Už od tých čias je Lexus čoraz ambicióznejší. Na rozdiel od ostatných luxusných divízii konkurenčných japonských automobiliek sa dokázal naplno presadiť aj na náročnom európskom trhu. A práve s dôrazom na Európu vznikal nový model, ktorým je najmenšie SUV s logom Lexus. Reč je o modeli UX, ktorý sme mali možnosť otestovať vďaka spolupráci s novým žilinským zastúpením tejto značky.
Nový Lexus UX v špičkovej hybridnej verzii 250h AWD s pohonom všetkých kolies, za ktorou sa ukrýva atmosférický 2-liter skombinovaný s elektrosústavou a CVT prevodovkou a v špičkovej výbave Luxury, nám na test zapožičala spoločnosť AT Lexus Žilina.
Rýchle fakty:
- Model UX je najnovším a zároveň aj najmenším SUV značky Lexus. Za skratkou UX sa ukrýva slovné spojenie Urban Explorer, ktoré jasne naznačuje, že nový model má v hľadáčiku predovšetkým aktuálne jeden z najrýchlejšie rastúcich segmentov mestských SUV kompaktných rozmerov.
- Nový Lexus UX je po technickej stránke príbuzným modelu Toyota C-HR. Podvozkovú platformu s interným označením GA-C si ale podľa svojej potreby prispôsobila samotná automobilka Lexus. Pýchou modelu je už tradične aj najnovší hybridný pohon 4-tej generácie. Technickú zaujímavosť predstavuje taktiež funkcia pohonu všetkých kolies E-Four, ktorý nevyužíva klasické mechanické prepojenie oboch náprav.
- Výrazný a priam neprehliadnuteľný dizajn patrí určite medzi silné stránky nového modelu UX. Lexus okrem tradične tvarovanej masky chladiča v tomto prípade vsádza na početné “ostré hrany”. Originálne prepojenie zadných svetiel prostredníctvom svetelnej rampy by v budúcnosti malo byť poznávacím znamením aj pre ostené modely tejto značky.
- Interiér sa aj v prípade modelu UX vyznačuje špičkovou kvalitou a precíznym výberom použitých materiálov. Posed za volantom pripomína skôr klasické hatchbacky ako “čistokrvné” SUV. Pomerne malý batožinový priestor nemusí byť v tomto segmente zásadným problémom. Reálne ide o daň vyspelej hybridnej technológie.
- Dynamicky ladené hatchbacky pripomínajú aj jazdné vlastnosti modelu Lexus UX. Mimoriadne tuhej karosérii sekunduje nízke ťažisko v kombinácii so športovo naladeným podvozkom. Hybridný pohon najnovšej generácie funguje v praxi hladko a prirodzene. Už podvedome očakávanú nízku spotrebu paliva dopĺňa prekvapenie v podobe zásadne vylepšenej funkcie pohonu všetkých kolies.
Segment SUV a crossoverov je dnes hlavnou hybnou silou automobilového sveta. Na tento trend reaguje aj automobilka Lexus. Obľúbené európske SUV modely RX a NX doplnil pri oficiálnom predstavení v roku 2018 najmenší člen rodiny Lexus UX.
V tomto prípade ide o prvého člena rodiny Lexus, ktorý bol navrhnutý presne podľa “chuti” európskej klientely. Práve v našom priestore zažívajú obrovský boom SUV kompaktnej veľkosti, ktoré čoraz viac nahrádzajú klasické kompakty. Za označením UX sa v ukrýva slovné spojenie „Urban Explorer“. A práve mesto by malo predstavovať hlavné teritórium nového modelu z prémiového výrobcu z krajiny vychádzajúceho slnka.
Po technickej stránke je novinka postavená na platforme GA-C s nezávislým zavesením všetkých kolies. Pre úplnosť dodajme, že obdobný technický základ (TNGA), dnes používajú aj niektoré modely s logom Toyota. Nová platforma sa vyznačuje pomerne nízkou hmotnosťou aj pri využití hybridnej technológie. Novinka s logom Lexus sa okrem toho vyznačuje aj mimoriadne tuhou karosériou či nízkym ťažiskom, ktoré má vo finále priaznivý dopad na jazdné vlastnosti.
Výkladnou skriňou značky Lexus je aj v tomto prípade špičkový hybridný pohon. Model UX využíva momentálne najvyspelejšiu, už štvrtú generáciu tohto typu pohonu. Atmosférický spaľovací motor tu dopĺňajú ešte účinnejšie elektromotory. Pri verziách s pohonom všetkých kolies E-Four roztáča zadnú nápravu výhradne elektromotor, čím nie je potrebné mechanické prepojenie oboch náprav prostredníctvom kardanu.
Na našom trhu je model Lexus UX aktuálne dostupný v troch verziách. Jedinú nehybridnú alternatívu reprezentuje najdostupnejší model UX 200. Ten sa spolieha na atmosférický benzínový 2-liter s výkonom 171 koní dodávaný výhradne s pohonom predných kolies. Vstupnou branou do hybridného sveta je verzia UX 250 h s pohonom predných kolies a kombinovaným výkonom 184 koní. Technologickou špičkou je testovaný testovaný model UX 250 h AWD E-Four s identickým výkonom 184 a pohonom oboch náprav. Štandardom vo všetkých spomenutých prípadoch je automatická CVT prevodovka.
Zaujímavosťou tohto modelového radu je nedávno predstavený nový model Lexus UX 300 e. Nenápadne písmenko „e“ prezrádza, že v tomto prípade už ide o čistý elektromobil, dokonca úplne prvý v histórii značky Lexus! Elektrosústava ponúka výkon 204 koní a novinka by sa mala na európskych trhoch objaviť už počas tohto roka.
Prenikavý dizajn ostrý ako katana
Značka Lexus sa v posledných rokoch nebojí vniesť do inak konzervatívneho a decentného dizajnového sveta prémiovej kategórie obrovskú dávku emócií a vlastnej charizmy. Pomerne ďaleko v tomto smere zašiel aj testovaný model UX. Kategória kompaktných crossoverov má predsa len v merítku predovšetkým mladšiu klientelu a práve to dáva dizajnérom ešte viac slobody.
Predným partiám dominuje aj v tomto prípade obrovská maska chladiča, ktorej základný tvar používajú aj ostatné nové modely značky Lexus. Celkovú dynamiku malého SUV ešte viac násobí originálny 3D výplet spomínaného “grilu.” Nahnevaný až agresívny dojem dotvárajú okrem ostrých hrán aj predné svetlomety. V našom prípade podľa očakávania disponovali veľmi dobre fungujúcou full LED technológiou s funkciou tieňovania ostatných vozidiel. Príslušnosť ku kategórii SUV, resp. crossoverov pripomína na prvý pohľad pomerne nenápadné ochranné oplastovanie v spodnej časti predného nárazníka.
Pomerne výraznú plastovú ochranu dostala bočný silueta predovšetkým v podobe vystúpených blatníkom predných aj zadných kolies. Nepravidelný tvar tohto „offroad“ doplnku vo finále zvýrazňuje dynamické línie modelu Lexus UX. Za efektnú zaujímavosť možno považovať aj spätné zrkadlá s dizajnom odkazujúcim na ikonické kupé Lexus LC. Športový potenciál na záver podčiarkujú i dvojfarebné kolesá z ľahkých zliatin s adekvátnym priemerom 18 palcov.
Posadnutosť čo najlepšou aerodynamikou okrem celkovo nízkej stavby tohto SUV pripomínajú i nápadité a originálne koncové svetlá. Ich krajná časť je doslova vystúpená z karosérie. Toto netradičné riešenie podľa výrobcu reálne vylepšuje celkové obtekanie karosérie vzduchom. Koncové svetlá sú okrem toho vzájomne prepojené červenou linkou s až 120 diódami, ktorá v noci dodáva modelu UX nezameniteľný svetelný podpis. Drsný nádych pripomína aj zadný nárazník s početnými „ostrými“ líniami. Originalitu testovaného modelu podčiarkuje tiež prenikavý modrý „astronomicky“ metalický farebný odtieň.
Luxusný svet Lexus
Automobilka Lexus je “posadnutá” dôsledným prepracovaním detailov. Ako ideálny príklad môžu v tomto smere poslúžiť dvere testovaného modelu UX. Z praktického hľadiska sme ocenili v prvom rade precízne prekrytie ich prahov. Tu sa ale snaha Japoncov nekončí. Decentný zvuk zatvárajúcich sa dverí znie nielen vyslovene prémiovo ale u posádky má podvedome vyvolávať aj pozitívne emócie. Na tomto šokujúcom efekte automobilka reálne spolupracovala s tímom neurológov!
Nebol by to Lexus ak by sa v skladbe a celkovom prevedení interiéru v mnohom neinšpiroval japonskou kultúrou. Kvalita použitých materiálov ako aj ich dielenské opracovanie dosahuje mimoriadne vysokú úroveň. Mnohé drobnosti, vzhľadom na segment kompaktných crossoverov, pritom svojím stvárnením doslova vyrážajú dych. Palubnú dosku možno označiť ako decentnú a maximálne funkčnú. S odmyslením si pre Lexus už typických „tykadiel“ na bokoch prístrojového panela, tu nič vyslovene “nekričí” a prehnane nepúta pozornosť. Rozmiestnenie väčšiny tlačidiel a ovládacích prvkom možno považovať za veľmi intuitívne. Palec hore sa vyslúžila predovšetkým centrálna časť palubnej dosky orientovaná v smere na vodiča.
Vkusne a prirodzene je do palubovky zapracované multimediálne rozhranie s nedotykovou obrazovkou o priemere viac ako 10 palcov. Súčasťou tohto modulu sú tradičné analógové hodiny. Grafiku, logiku ovládania, ako aj celkovú intuitívnosť multimediálneho rozhrania možno na japonské pomery označiť ako prekvapivo dobrú. Subjektívne som si veľmi rýchlo zvykol aj na zaujímavé ovládanie infotaimentu. To zastrešuje citlivo reagujúci touchpad umiestnený na stredovej konzole. Za vtipný sa zároveň aj návykový detail možno považovať ovládanie audiosystému, ktoré je zabudované do lakťovej opierky.
Prístrojový panel bol v prípade testovaného exempláru z väčšej časti digitálny. Analógové prevedenie mali len ukazovatele teploty motora a stavu paliva. Grafika centrálnej časti sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Lexus má ale v ponuke už aj plne digitálne prevedenie. Vyššie spomenuté „tykadlá“ vytŕčajúce z bokov prístrojového panelu slúžia ako volič jazdných režimov, resp. ako deaktivácia ESP. Ide o pomerne netradičné riešenie, s ktorým sa je možné stretnúť už aj pri iných nových modeloch tejto značky.
Športovo nízky posed v praxi pripomína skôr klasické hatchbacky ako vozidlá z kategórie SUV. Lexus UX útočí na emócie vodiča aj v podobe príjemne mäkkého a zároveň dostatočne hrubého multifunkčného volantu. Z ergonomického hľadiska treba pochváliť aj pozíciu voliča automatickej prevodovky. Dostatočne nadimenzované predné sedadlá, v našom prípade čalúnené luxusnou bielou kožou, nesklamali ani po stránke jazdného komfortu. Výhľad z kabíny v smere šikmo dopredu uľahčujú nie príliš hrubé predné stĺpiky, ako aj uchytenie spätných zrkadiel na tzv. stračej nôžke.
Priestorové pomery v druhom rade zodpovedajú pri novom modeli UX zaužívaným štandardom v kategórii prémiových crossoverom kompaktnej veľkosti. Pohodlne sa tu za seba dokáže usadiť dvojica pasažierov s výškou do 180 cm. Vyslovene vysokých jedincov už bude pravdepodobne v druhom rade limitovať priestor pre nohy a kolená. Na nechcený „úraz“ hlavy treba myslieť aj v prípade nastupovania do druhého radu. Elegantné línie karosérie totiž dostali prednosť pred postupne prudko sa zužujúcim výrezom druhého páru dverí.
Vyspelá hybridná technológia prakticky nijako neobmedzuje priestor pre posádku. Toto konštatovanie už ale neplatí v prípade batožinového priestoru. Nový Lexus UX v tejto disciplíne rozhodne nepatrí k lídrom v segmente. Už na prvý pohľad plytší batožinový priestor pojme v základom usporiadaní pri verzii s pohonom všetkých kolies “len” 265 litrov. Reálne ale ide o hodnotu, ktorá bude postačovať na bežné nákupy. Do priestoru pod podlahou sa zmestí niekoľko drobností. Zvyšok priestoru tu vypĺňa technológia pohonu zadnej nápravy. Aj z tohto dôvodu nie je k dispozícii rezervná a testovaný model bol vybavený pneumatikami typu Run flat. Chýbajúce „litre“ kufor čiastočne doháňa adekvátnou dĺžkou ložnej plochy. Na na prvý pohľad lacno pôsobiacom krycom plate, niekto prakticky premýšľal. Jednoduchá tkanina sa totiž v prípade núdze dokáže prispôsobiť neforemným predmetom, pre ktoré je hĺbka ložnej plochy limitujúcim faktorom. Samozrejme, priestor pre batožinu je možné aj v tomto prípade zväčšiť sklopením zadných operadiel, kedy dokáže model UX prepraviť už aj veľké predmety.
Na test sme mali k dispozícii Lexus UX vo verzii Luxury. Bohatá výbava v tomto prípade okrem iného zahŕňa aj: kompletný balík dobre fungujúcich jazdných asistenčných systémov, kamerový pohľad na okolie vozidla, kožené čalúnenie sedadiel, vyhrievanie a odvetrávané predné sedadlá, vyhrievaný volant s elektrickým nastavením, bezkľúčový prístup a štartovanie, Head-up displej, audio systém Mark Levinson s 13 reproduktormi a mnoho iného.
Špičkové jazdné vlastnosti korunuje skvelý hybrid
Značka Lexus si svoj imidž do značnej miery postavila na špičkovej hybridnej technológii. Práve hybridný pohon má nepriamy dosah aj na vlastnosť v ktorej nový model UX vyniká nad konkurenciou. Reč je o vynikajúcom odhlučnení priestoru pre posádku. Ticho a dokonalú pohodu na palube tomuto Japoncovi môže závidieť aj mnoho konkurentov z prémiového rybníka. Pri vysokom rýchlostnom tempe alebo pri enormnej záťaži vo vysokých otáčkach sa samozrejme o slovo prihlási už aj vo vyšších otáčkach pracujúci atmosférický benzínový 2-liter. Reálne ale jeho zvukový zvukový prejav pôsobí veľmi prirodzene, bravo Lexus!
Nový platforma predstavuje v tomto prípade základ pre špičkovo vyladený podvozok. Aj napriek „množstvu“ motorov a batérii v útrobách nepôsobí testovaná verzia 250 h AWD z poza volantu vyslovene ťažkopádnym dojmom. Pohotovostná hmotnosť na pohybuje na akceptovateľnej úrovni cca 1,6 tony. Nielen posedom za volantom ale aj jazdnými vlastnosťami pripomína testovaná novinka skôr klasický hatchback ako SUV. V tomto smere zohráva významnú úlohu pocitovo skutočne nízke ťažisko. Pod optimálne rozloženie hmotnosti sa podpísali aj batérie umiestnené pod zadnými sedačkami. Výsledok tejto snahy vodič pocíti predovšetkým v zákrutách. Tu sa aj pri vyslovene ostrom tempe Lexus UX nakláňa len minimálne. Aj prirodzená nedotáčavosť sa dostavuje o niečo neskôr ako ju vodič v kritickej situácii podvedome očakáva. Na druhej strane pohon pohon všetkých nezohráva pri „ostrom“ prejazde cez zákrutu prakticky žiadnu postrehnuteľnú rolu.
Extrémna tuhosť karosérie sa prejaví predovšetkým pri jazde po vozovke s horším povrchom. Nastavenie pruženia dokáže až v tomto režime s až prekvapivou istotou odfiltrovať bežné nerovnosti našich ciest. Samozrejme ale platí, že vyslovene hrubé nerovnosti, alebo prepadnuté mestské kanalizačné poklopy najmenšie SUV značky Lexus príliš neobľubuje. Skôr športovému naladeniu podvozka zodpovedá aj príjemne strmé riadenie. To dokáže bleskurýchle reagovať na povely vodiča prostredníctvom volantu. K dokonalosti mu reálne chýba už len o niečo viac spätnej väzby.
Ako už bolo naznačené v úvode, pýchou značky Lexus je hybridný pohon štvrtej generácie. Ten už reálne dokáže až do rýchlosti cca 115 km/h v určitých podmienkach fungovať len na elektrickú energiu. Testovaná verzia 250 h ponúka maximálny výkon 184 benzínovo-elektrických koní. Dokonalú súhru medzi spaľovacím motorom a elektrosústavou sprostredkúva CVT prevodovka. Veľkým prekvapením je jej prakticky okamžitá odozva. Model Lexus UX dokáže preto veľmi dobre reagovať na povely pedála akcelerátora a to aj pri potrebe okamžitého zrýchlenia. Elektrosústava so skorým nástupom krútiaceho momentu, pri okamžitej akcelerácii svojím spôsobom nahrádza prepĺňanie. Určité emócie vie v tomto smere poskytnúť i manuálne preraďovanie rýchlostných stupňov, prostredníctvom pádiel pod volantom. V praxi má napriek tomu táto činnosť pomerne rýchlo omrzela. K celkovému charakteru verzie UX 250 h predsa len viac “sedí” práca prevodovky v plene automatickom režime.
Najväčšie očakávania smerom k hybridnému pohonu celkom logicky smerovali ku reálnej spotrebe paliva. Výsledný priemer sa v našom teste sa podľa palubného počítača ustálil na hodnote 6,8 litra na každých 100 kilometrov. Toto považujem vzhľadom na možnosti vozidla za plne akceptovateľnú hodnotu. V priemere sú zahrnuté totiž aj výjazdy do terénu či jazda po diaľnici. V oboch spomínaných podmienkach treba počítať s výsledným priemerom viac ako 7 litrov. Na druhej strane v meste či pri pohodovej jazde po „okreskách“, sa dá s modelom UX jazdiť bez problémom aj za približne 5 l na každých km.
Lexus o svojom modeli UX hovorí predovšetkým ako o mestskom SUV. My sme sa ale napriek tomu, vďaka prítomnosti pohonu všetkých kolies zobrali aj na výlet do terénu. Hneď na úvod je treba upresniť, že tento model vzhľadom na svetlú výšku 160 mm, nie je určený do náročnejších terénnych podmienok. Testovaný terén aj preto simulovala lúka s mokrým snehom a blatistým podkladom, ktorá na druhej strane dokáže potrápiť aj vychýrené “štvorkolky”. Napriek pomerne náročným podmienkam ale novinka aj v tomto prípade príjemne prekvapila. Pohon zadnej nápravy tu nie je len do počtu a v náročnejšom stúpaní dokázal modelu UX účinne pomôcť. Ako mimoriadne účinné riešenie sa v tomto prípade javilo deaktivovanie systému ESP. V sumári toho aj preto malý Lexus zvládol v teréne ďaleko viac ako som od neho prvoplánovo očakával.
A náš celkový dojem ?
Nový Lexus UX sa ako predstaviteľ čoraz populárnejšieho segmentu kompaktných SUV nebojí pútať pozornosť a zároveň vytŕčať z davu. Naproti konvenčne sa tváriacim európskym prémiovým konkurentom ponúka reprezentant z krajiny vychádzajúceho slnka okrem “ostrého” dizajnu aj špičkovú kvalitu interiéru, s mnohými dokonale prepracovanými detailmi. Esom v rukáve sa aj v tomto prípade stáva špičkový hybridný pohon, ktorý už dokáže byť nielen úsporný ale aj šoférsky zaujímavý. Každý kto sa chce tak trochu odlíšiť je v tomto prípade na tej správnej adrese.
Autor: Peter Hlačik/ Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Lexus UX 250 h AWD Luxury
Dĺžka: 4 495 mm
Šírka: 1 840 mm
Výška: 1 540 mm
Rázvor: 2 640 mm
Objem kufra: 265 litrov
Motor: hybridný (benzín+elektrina)
Pohon: 4×4
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 135/184
Krútiaci moment Nm: 180 (202 pri elektromotore)
Pohotovostná hmotnosť: 1680 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 177
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 s
Prevodovka: automatická E-CVT
Počet stupňov: 6 virtuálnych
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,8 / 100 km
Pneumatiky: Nokian WR D4
Recenzia
Model: Lexus UX 250 h AWD Luxury Dĺžka: 4 495 mm Šírka: 1 840 mm Výška: 1 540 mm Rázvor: 2 640 mm Objem kufra: 265 litrov Motor: hybridný (benzín+elektrina) Pohon: 4x4 Počet valcov: 4 Kombinovaný výkon kW/koní: 135/184 Krútiaci moment Nm: 180 (202 pri elektromotore) Pohotovostná hmotnosť: 1680 kg Maximálna rýchlosť km/h: 177 Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,7 s Prevodovka: automatická E-CVT Počet stupňov: 6 virtuálnych Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,8 l na 100 km Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,8 / 100 km Pneumatiky: Nokian WR D4
Výhody
- Originálny dizajn
- Prémiový a kvalitný interiér + bohatá výbava
- Jazdné vlastnosti + vyladenie hybridného systému a pohonu 4x4
Nevýhody
- Malý batožinový priestor
- Priestorové pomery v druhom rade
- Cena
DEALS
Zhromažďujeme informácie z mnohých obchodov za najlepšiu dostupnú cenu