Audi novým modelovým radom A5 otvára ďalšiu kapitolu svojej úspešnej histórie v strednej triede. 30 rokov po prvom Audi A4 fascinujú nové výrazové prostriedky dizajnu modelového radu strednej triedy najnovšej generácie, ktorý má teraz označenie Audi A5, proporciami premium. Obidve základné verzie karosérie – Limuzína a Avant, perfektne stelesňujú športovú esenciu filozofie dizajnu Audi. Nové dizajnové riešenia v interiéri vytvárajú pocit veľkorysého priestoru a inscenujú digitálne zobrazovacie systémy. Nová koncepcia ovládania pritom zlepšuje interakciu s vozidlom. Ponuku dopĺňajú efektívne, čiastočne elektrifikované spaľovacie motory a emocionálne športové modely S5.
AUDI AG s rozšírením svojej ponuky od roku 2024 mení spôsob označovania svojich modelových radov. V rámci neho sa budú líšiť číselné označenia modelov podľa druhu pohonu – v budúcnosti budú párne čísla označovať modely s elektrickým pohonom a nepárne čísla modely poháňané spaľovacími motormi. Dlhoročný bestseller Audi A4 sa preto od premiéry najnovšej generácie volá Audi A5 a bude sa vyrábať v Neckarsulme. Bude v ponuke v štyroch nových verziách: ako A5 Limuzína a S5 Limuzína, ako aj A5 Avant a S5 Avant. Všetky tieto verzie sú prvými modelmi skonštruovanými na báze novej platformy PPC (Premium Platform Combustion).
Nové modely podrástli do dĺžky a šírky. Okrem toho Audi zvyšuje úroveň sériového vybavenia – Audi A5 sa tým fakticky posúva do vyššej strednej triedy. K tomu sa hodí nový užívateľský zážitok sprostredkovaný architektúrou elektroniky E³ vo verzii 1.2. Príplatkové vybavenie na želanie je združené do rozličných paketov.
Dynamický a atletický vonkajší dizajn
Úplne nanovo koncipovaný modelový rad A5 už na prvý pohľad pôsobí energicky a čisto. Zmenené proporcie s dlhým rázvorom, veľkými kolesami a nízkou športovou karosériou stelesňujú progresívnu dynamiku a atribút premium. Pri limuzíne sa kompaktná zasklená časť kabíny tiahne dozadu v dynamicky vykreslenom oblúku, plynulo prechádza do zadného okna a končí vo vizuálne krátkom veku batožinového priestoru s výraznou odtrhovou hranou ako pri karosérii typu kupé.
Presvedčivú symbiózu dizajnu a funkčnosti vytvára v tomto segmente vozidiel veko batožinového priestoru. Otvára sa spolu so zadným oknom ako piate dvere a svojou veľkosťou výrazne uľahčuje prístup do batožinového priestoru. To vytvára u Audi úplne novú koncepciu limuzíny. Avant má dynamicky napnutú líniu strechy, prechádzajúcu do plynulo integrovaného strešného spojlera, lemujúceho športovo sklonené zadné okno. Výrazne sklonené posledné stĺpiky karosérie pri pohľade zboku zvýrazňujú dynamiku modelu A5 Avant.
Na prednej časti karosérie dominuje široká a výrazne nižšia maska chladiča Singleframe s trojrozmernou voštinovou štruktúrou mriežky. Spolu so štíhlymi a precízne tvarovanými svetlometmi determinuje tvár vozidla a dodáva mu markantný a sústredený výraz. Vďaka prednému čelu plynule integrovanému do nárazníka (tzv. Soft nose) je kapota motora harmonicky zapustená. Vystupujúce horizontálne hrany nad výrazmi blatníkov (tzv. blistre) sú reminiscenciou prvého modelu Audi quattro z roku 1980 a jedným zo základných prvkov DNA dizajnu Audi.
V novom interiéri sa technológia snúbi s komfortom
Dizajn interiéru nového Audi A5 je založený na štyroch charakteristických znakoch: po prvé je to dizajn orientovaný na človeka, tzv. human-centric dizajn, teda koncepcia dôslednej orientácie na potreby užívateľov. Druhú špeciálnu funkciu predstavuje digitálne pódium (Digital Stage) vytvorené z displejov Audi MMI pred vodičom a spolujazdcom. Tretím prvkom je dizajn založený na materiáloch (Material Driven Design), vytvárajúci pocit veľkorysého priestoru a podporujúci komfort. Jasná koncepcia interiéru a logické ovládanie zaručujú prehľad vo všetkých situáciách a vytvárajú štvrtý znak – Visual Clarity. K tomu pristupuje voliteľné dynamické komunikačné svetlo, podporujúce interakciu automobilu s posádkou.
Pokrokový hybridný systém MHEV plus
Nový systém mild-hybrid, označený MHEV plus, využívajúci palubnú elektrickú sústavu vozidla s napätím 48 V, podporuje spaľovací motor generátorom TSG (anglicky PTG), čím prispieva k úspore paliva a zníženiu emisií CO2. Systém MHEV plus umožňuje v modelovom rade Audi A5 v porovnaní s klasickým systémom MHEV výraznú úsporu paliva a zníženie emisií CO2. Úspora pri motore 2.0 TDI (150 kW pohon predných kolies/quattro) predstavuje do 10 g/km, resp. 0,38 l/100 km a pri motore V6 3.0 TFSI (270 kW quattro) do 17 g/km, resp. 0,74 l/100 km
Na rozdiel od doteraz používaného systému MHEV, pri ktorom spaľovací motor podporuje štartovací generátor RSG (anglicky BAS), pripojený drážkovaným remeňom, je generátor TSG pripojený priamo k dvojspojkovej prevodovke S tronic. Umožňuje krátkodobú podporu spaľovacieho motora elektrickým výkonom do 18 kW (24 k). Pri spomaľovaní generátor TSG rekuperuje energiu výkonom až do 25 kW a dobíja ňou 48-voltovú batériu. Výkon generátora umožňuje v určitých fázach jazdu s elektrickým pohonom – napríklad pri manévrovaní a parkovaní. Vďaka použitiu elektrického kompresora môže klimatizácia fungovať aj pri vypnutom spaľovacom motore počas zastavenia na semafore.
Vďaka integrovanému regulátoru brzdovej sústavy iBRS môže byť brzdový pedál fyzicky odpojený od hydraulickej brzdovej sústavy. V modeloch so systémom MHEV plus systém iBRS umožňuje podobne ako pri elektromobiloch plynulý prechod medzi spomaľovaním s využitím rekuperácie a pomocou hydraulických bŕzd. V určitých situáciách môže na potrebné spomalenie postačovať účinok rekuperácie. Až pri intenzívnejšom stlačení brzdového pedála začnú zaberať hydraulické brzdy. Systém regulácie zabezpečuje, že vodič prechod medzi dvoma brzdovými systémami v pedáli vôbec necíti.
Motory k spusteniu predaja
Efektívne pohonné agregáty modelového radu Audi A5 pokrývajú široké spektrum od konvenčných základných benzínových štvorvalcov cez komfortné turbodiesle, optimálne na diaľkové jazdy, až po dynamické športové motory V6. Alternatívy pohonného ústrojenstva vytvorené kombináciou motora, prevodovky, stupňa elektrifikácie a druhu pohonu sú prispôsobené požiadavkám zákazníkov Audi.
Základným motorom je benzínový štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom 110 kW (150 k). Tento motor je k dispozícii aj s výkonom 150 kW (204 k) . Prepĺňanie týchto motorov TFSI zabezpečuje turbodúchadlo s variabilnou geometriou turbíny (VTG), modifikovaný spôsob spaľovania zmesi umožňuje vysoké úspory paliva v režime čiastočného zaťaženia. Turbodúchadlo VTG umožňuje aj benzínovým motorom dosahovať už pri nízkych otáčkach vysoký krútiaci moment s harmonickým priebehom. Motory 2.0 TFSI sú dostupné s dvojspojkovou prevodovkou S tronic. Motor s výkonom 110 kW (150 k) poháňa výlučne predné kolesá, verzia s výkonom 150 kW (204 k) je na výber s pohonom predných kolies alebo s automaticky zapínaným pohonom všetkých kolies quattro ultra.
Štvorvalcový turbodiesel 2.0 TDI s výkonom 150 kW (204 k) (kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 5,6–4,7; s technológiou MHEV plus v Audi A5 posúva na novú úroveň latku v oblasti efektivity a kultúry chodu. Agregát konštrukčného radu EA288 evo preberá z predchodcu optimalizovaný spôsob spaľovania s využitím senzorov tlaku vo valcoch, systém dodatočnej úpravy výfukových plynov TwinDosing so zdvojeným katalyzátorom SCR i vstrekovaním AdBlue, ako aj dva vyvažovacie hriadele pre kultivovaný chod. V pásme otáčok od 1750 do 3250/min dosahuje maximálny krútiaci moment 400 Nm. Motor 2.0 TDI je k dispozícii s dvojspojkovou prevodovkou v kombinácii s pohonom predných kolies alebo s pohonom všetkých kolies quattro ultra. Na zvýšenie efektivity a komfortu je motor čiastočne elektrifikovaný novým 48-voltovým systémom MHEV plus. Navyše 48-voltový štartovací generátor RSG zabezpečuje komfortný opätovný štart motora TDI vypnutého systémom stop-štart. Tým sa súčasne skracuje reakčný čas pri rozjazde a automobil pôsobí citeľne agilnejšie.
Na pohon športových modelov S5 je vyhradený zdokonalený benzínový motor V6 3.0 TFSI konštrukčného radu EA839 evo s výkonom 270 kW (367 k). V rámci ďalšieho vývoja dostal optimalizovaný spôsob spaľovania zmesi, po prvý raz turbodúchadlo s variabilnou geometriou VTG a mild-hybridný systém MHEV plus. Prepracovaná dvojspojková prevodovka S tronic, konštruovaná na prenos väčšieho krútiaceho momentu v Audi S5 je súčasne ľahšia, čím znižuje zaťaženie prednej nápravy a zvyšuje agilitu vozidla. Čiastočná elektrifikácia prostredníctvom 48-voltového systému MHEV plus prispieva k zníženiu spotreby paliva a emisií CO2. Oproti doterajšej limuzíne S4 s naftovým motorom V6 3.0 TDI má nová limuzína S5 s výkonnejším benzínovým motorom V6 3.0 TFSI emisie CO2 nižšie o 14 g/km. Dynamický priebeh krútiaceho momentu prepĺňaného benzínového šesťvalca zvýrazňuje športový charakter S5. Pohon quattro so štandardným športovým diferenciálom zadnej nápravy s funkciou Torque Vectoring zaručuje priečnu dynamiku na najvyššej úrovni.
Zdroj: Audi