Značke Dacia sa pod krídlami skupiny Renault podarilo vyrásť medzi rešpektovaných automobilových hráčov. Hlavnou hybnou silou veľkej popularity ostáva atraktívny pomer medzi vstupnou cenovkou a následne nadobudnutou hodnotou. Za zmienku stojí aj prepracovaná obchodná stratégia, ktorá napriek legislatívne náročným podmienkam zohľadňuje v maximálnej možnej miere očakávania samotných zákazníkov. Identická filozofia dnes paradoxne slúži ako inšpirácia pre viacerých konkurentov. Narastajúce sebavedomie Dacie sa premietlo napríklad aj do účasti špeciálu Dacia Sandriders na prestížnej rallye Dakar. V „civilnom“ sektore sa modelová rodina Sandero radí medzi stabilne najžiadanejšie automobily v európskom priestore. Veľkej popularite sa teší aj SUV rodina. Ikonický Duster tu prednedávnom doplnila nová vlajková loď zastúpená väčším a zároveň praktickejším modelom Bigster. Automobilka nezaháľa ani pri výzvach súvisiacich s čoraz prísnejšou emisnou politikou. Full-hybridnému pohonu, ktorý je dnes k dispozícii pri väčšine modelového portfólia, sekunduje plne elektrický model Spring. Rozmerovo najmenšieho člena rodiny sme mali možnosť preveriť v jeho najnovšej verzii.
Nový model Dacia Spring vo vrcholnej verzii Electric 65 s predným elektromotorom o výkone 65 koní, ktorý čerpá energiu z 26,8 kWh batérie, a v top výbavovej špecifikácii Extreme, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Dacia.
Rýchle fakty:
- Dacia dokázala svoju stratégiu s bezkonkurenčným pomerom medzi nadobudnutou hodnotou a vstupnou cenovkou vďaka malému modelu Spring úspešne implementovať aj vo svete plne elektrických automobilov.
- Najnovšia evolúcia prioritne mestského elektromobilu zaujme prepracovaným zovňajškom a celkovo moderným interiérom. Novinkou a zároveň príjemne dospelým bonusom je viacero technologicky zaujímavých riešení na čele s funkciou pojazdného zdroja energie V2L.
- Osviežený dizajn najnovšej verzie Dacia Spring zaujme napriek minimalistickým vonkajším rozmerom pomerne robustným nádychom inšpirovaným SUV súrodencami.
- Interiéru evolučne najnovšej verzie modelu Dacia Spring dominuje úplne nová palubná doska s moderným digitálnym svetom a zároveň praktickými odkladacími priečinkami. Priestorové pomery na palube, na čele s minimalistickou šírkou, zodpovedajú štandardom najmenšieho automobilového segmentu.
- Na prvý pohľad nenápadné parametre výkonu a kapacity akumulátora dávajú pri ľahkom a rozmerovo minimalistickom elektromobile určenom prioritne do mesta reálny zmysel. Práve v spomenutom prostredí Dacia Spring zaujala plne postačujúcou jazdnou dynamikou a zároveň príjemne nízkou spotrebou elektrickej energie.
Už takmer 60-ročná história pôvodne rumunskej automobilky, sídliacej v meste Mioveni, je od začiatkov prepojená s francúzskym gigantom. Úspešná novodobá éra spojená s masívnou európskou expanziou odštartovala po roku 1999. Dacia sa zároveň prepracovala do pozície veľmi dôležitej súčasti skupiny Renault.
Popri veľmi úspešných modeloch ako Logan, Duster či Sandero možno ako dôležitý míľnik v histórii značky označiť rok 2020. Práve v tom čase sme oficiálne spoznali prvý elektromobil s logami značky Dacia. Rozmerovo minimalistický Spring Electric preferoval identickú filozofiu ako vyššie spomenutí súrodenci so spaľovacím základom. Vo svete batériových automobilov určených prioritne do mesta bola jeho najväčšou prednosťou atraktívna cenovka.

Zaujímavosťou je, že ako základ pre model Spring poslúžil pôvodne spaľovací Renault Kwid určený pre ázijské trhy. Pre nasadenie na starom kontinente podstúpila dobová novinka výrazné konštrukčné úpravy zahŕňajúce prvky pasívnej i aktívnej bezpečnosti. V roku 2022 podstúpil malý elektromobil prvý facelift, ktorý prioritne súvisel s implementáciou novej identity značky Dacia. Ponuku verzií po vzore ostatných súrodencov rozšírila vrcholná špecifikácia Extreme s výkonnejším elektromotorom. Ďalšia a tentokrát komplexná modernizácia, ktorá už nemá ďaleko od plnohodnotnej generačnej obmeny, uzrela svetlo sveta v roku 2024. Opticky drsnejšiemu dizajnu sekunduje úplne nová palubná doska. Samozrejmosťou je vylepšená bezpečnosť na čele s prepracovanými asistenčnými systémami. Paletu technologických inovácií dopĺňa dostupnosť funkcie V2L, kedy dokáže testovaný exemplár poslúžiť aj ako zdroj elektrickej energie.
Portfólio dostupných pohonných jednotiek ostáva naďalej bezo zmien. Vstavaný akumulátor umiestnený v zadnej časti vozidla disponuje celkovou kapacitou 27,4 kWh. Podstatnejší údaj reprezentuje využiteľná časť s parametrom 26,8 kWh. Základná výkonová verzia Electric 45 disponuje predným elektromotorom s výkonom 45 koní. V prípade testovaného silnejšieho ekvivalentu (Electric 65) je už k dispozícii výkon 65 koní. Automatickým štandardom je pohon predných kolies. S odmyslením si klasickej osobnej verzie je na našom trhu zároveň k dispozícii aj úžitková verzia s dovetkom Cargo.

Dobrodružný vzhľad
Vďaka optickej premene pôsobí osviežený Spring sebavedomejším a zároveň atraktívnejším dojmom. Rozmerovo minimalistický elektromobil s decentne vyššou stavbou karosérie si prirodzene osvojil súčasnú vizuálnu identitu značky Dacia. Prioritne ju reprezentuje robustnejší akcent inšpirovaný súrodencami na čele s novou generáciou SUV Duster. Vo finále je sympatické, že tvorcovia dizajnu ani v tomto prípade nezabudli na viaceré kreatívne detaily. Tie najviac padnú do oka práve v prípade vrcholnej konfigurácie s dovetkom Extreme.
Kompletne prepracovaná predná časť je teraz citeľne robustnejšia. Podpísala sa pod to prioritne vyššie posadená silueta masky. Jej zaužívanej vertikálnej orientácii sekundujú efektne kontrastné biele prvky. V priestore pod fabrickým logom si našiel svoje miesto prakticky umiestnený vstup nabíjacieho konektora. Opticky pekný detail tu reprezentujú plynule nadväzujúce postranné svetlomety s pútavým LED svetelným podpisom denného svietenia, resp. smeroviek s motívom písmena ypsilon. Hlavný svetelný modul je umiestnený o úroveň nižšie a vystačí si so jednoduchou žiarovkovou technikou bez akejkoľvek sofistikovanej nadstavby. Dosvit svetiel je za tmy pomerne náchylný na momentálne nastavenie manuálne regulovateľnej výšky sklonu. Ešte väčšej bezpečnosti počas nočných presunov by prospela o niečo výraznejšia intenzita svetelného lúča. Sumárny svetelný výkon napriek tomu považujem v danej kategórii vozidiel za plne akceptovateľný. Mohutný nádych rozmerovo miniatúrneho elektromobilu kompletizuje vyššie posadená línia kapoty s výraznými prelismi a zároveň opticky odolný nárazník s neprehliadnuteľnou líniou ochranného oplastovania. K hravým prvkom naviazaným na vrcholnú konfiguráciu Extreme sa v identickom priestore radí nálepka s mapou mestskej aglomerácie. Kódový doplnok s číslicou 65 tu pripomína výkonnejšiu verziu.

Crossover akcent nemožno najmenšiemu modelu z portfólia značky Dacia odoprieť ani pri pohľade z profilu. Mestské mini s dĺžkou cca 3,7 metra zaujme proporčne vyššou stavbou karosérie či ďalšími SUV prvkami. Do tejto kategórie radím výraznú líniu ochranného oplášťovania lemov blatníkov. Tvarovo jednoliaty dizajn oboch párov dverí ozvláštňuje nálepka s karbónovým efektom. Na prakticky tmavú farbu s matným povrchom vsádza rovnako orámovanie bočného presklenia. Hravým detailom susedného priestoru je optické predelenie zadného stĺpika so zakomponovaným označením modelu. Výsadou vrcholnej výbavy Extreme sú kryty spätných zrkadiel v medenej farbe, ako aj 15-palcové disky kolies. Ich jednoduchú oceľovú konštrukciu pri letmom pohľade maskujú efektné plastové kryty v čiernej farbe. Sumárnu atraktivitu testovanej konfigurácie ešte viac vyšperkovalo príplatkové lakovanie zastúpené červenou metalízou s dovetkom Brick.
Markantnú vizuálnu premenu s drsno-hravým nádychom podstúpila v rámci modernizácie aj zadná časť. Už na prvý pohľad viditeľnému nadštandardnému nájazdovému uhlu sekunduje vo všeobecnosti vyššia svetlosť podvozka. To je ideálny konštrukčný základ v prípade tesného parkovania pri vysokých obrubníkoch mestskej džungle. Robustný nárazník s prakticky matným povrchom aj v tomto prípade vtipne ozvláštňuje mapa urbanizovanej zóny. Ďalšou neprehliadnuteľnou dominantou identického priestoru sú dizajnovo moderné koncové svetlá, ktoré vzájomne prepája „karbónový“ dekór so štýlovo zapracovaným nápisom Dacia.

Výrazne modernejší interiér
Kompletne inovovaný interiér skúšaného modelu Dacia Spring vďaka výrazne modernejšej palubnej doske pokojne znesie aj dovetok nová generácia. Po rozmerovej, resp. priestorovej stránke ostáva aj naďalej všetko po starom. Vyššia stavba karosérie sa logicky premietla do pohodlnejšieho prístupu na palubu. K signifikantným prvkom testovaného exemplára, podčiarkujúcim príslušnosť k najmenšiemu automobilovému segmentu, sa prvoplánovo radí minimalistická vnútorná šírka.
Skladbe použitých materiálov dominujú s drvivou prevahou odolnejšie povrchy. Pochvalu si na druhej strane zaslúži solídny pocit z dielenského opracovania, ktorý s určitosťou znesie aj vo všeobecnosti náročnejšie očakávania európskej klientely. Vzájomne pekné lícovanie jednotlivých modulov pri podrobnejšom skúmaní interiéru narúšajú niektoré drobné detaily, napríklad v podobe nezakrytých skrutiek v module úchytov vnútorných madiel dverí.

Za príjemné prekvapenie interiéru malého elektromobilu považujem moderný digitálny svet, ako aj sumárne hravý prístup. Do druhej spomenutej kategórie radím dizajnové ozvláštnenia centrálnych výduchov ventilácie s typickým ypsilon dizajnom. Identický modul disponuje v závislosti od výbavy autentickou farbou. Koncepčne jednoduché výplne predných dverí ozvláštňuje opticky hodnotnejšia štruktúra centrálnej časti, ako aj farebne zvýraznené a zároveň veľkorysé odkladacie boxy. Elektrické ovládanie predných okien ostáva naďalej situované na centrálnej časti palubnej dosky. Na netradičnú ergonómiu som si napriek tomu zvykol pomerne rýchlo. Z funkčnej stránky ma vo finále viac zamrzela absencia vyhrievania inak elektricky nastaviteľných spätných zrkadiel. Pri skorých ranných štartoch som si obe zahmlené zrkadlá dokázal vďaka úzkemu interiéru manuálne očistiť adekvátne pohodlne už z miesta vodiča.
Priamo vo vrchnej časti palubnej dosky si našla svoje miesto aj dvojica reproduktorov autorádia, ktoré pomerne statočne ozvučujú kompletne celú kabínu. Funkčne netradičnú ergonómiu si vynovený Spring naďalej zachoval pri absentujúcom móde P nového voliča pohonu. Bezpečné zaparkovanie vozidla sa realizuje pri zaradenom „neutráli“ v kombinácii so zatiahnutím parkovacej brzdy. Testovaný exemplár disponoval opciovou centrálnou lakťovou opierkou s úložným priestorom. Vzhľadom na úzky interiér spojený s logicky tesnejšou pozíciou predného spolujazdca a spomenutú lakťovú opierku si v bežnom živote vyžaduje určitý grif najmä manipulácia s mechanizmom klasickej „ručnej brzdy“.

Z ergonomickej stránky musím na druhej strane vyzdvihnúť prítomnosť viacerých funkčne precíznych ovládacích prvkov. Prehľadnému samostatnému modulu manuálnej klimatizácie sekunduje o úroveň vyššie umiestnený tlačidlový modul s dôležitými funkciami. Okrem už spomínaného ovládania predných okien si tu našli miesto Eco mód, resp. pohodlná skratka pre rýchlu deaktiváciu personálne prispôsobených asistenčných systémov. Ergonomický rukopis vlastníckej automobilky pripomína ovládanie audia vpravo pod volantom. Funkčnou zaujímavosťou je, že aj najvyššia výbavová verzia Extreme sa „štartuje“ klasicky – prostredníctvom pootočenia kľúčika v zapaľovaní. Na vyslovene jednoduchý prístup sa spolieha aj ergonomicky príjemný multifunkčný volant, ktorý si však za každých okolností musí vystačiť „len“ s jednoduchým plastovým povrchom pripomínajúcim úžitkové vozidlá.
Vynovená Dacia Spring si zaslúži veľkú pochvalu za rozumne navrhnutý svet odkladacích priečinkov. Už spomenutým boxom vo dverách, resp. príplatkovej lakťovej opierke, sekunduje v priestore predného spolujazdca pomerne objemná uzatvárateľná schránka. Vyššie umiestnenú poličku s protišmykovým povrchom dopĺňa špeciálny úchyt YouClip. Stredová konzola disponuje výliskami na drobnosti, vrátane držiaka pre nápoje a mobilný telefón. Technologicky dospelý akcent tu mimochodom pripomína dvojica USB zdrojových koncoviek.

Praktickú variabilitu centrálnej časti palubnej dosky si je možné vylepšiť vďaka doplnkom s patentovaným úchytom YouClip. Testovaná konfigurácia disponovala zaujímavou „krabičkou“ s dodatočným držiakom na nápoje, ktorej sekunduje praktický háčik a svetelná baterka. Najnovšiu filozofiu značky Dacia si vylepšený Spring osvojil pri digitálnych hračkách. Plne grafický prístrojový panel zaujme schematicky jednoduchým, no zároveň farebne hravým prostredím s trojicou prehľadných variácií zobrazenia. Dostupné údaje palubného počítača sú logicky prispôsobené konceptu elektrického pohonu. Za užitočný detail považujem v danom kontexte ukazovateľ dojazdu. Priemernému rádiusu totiž sekundujú momentálne prepočítané dojazdy vo výhradne mestskom prostredí a taktiež na diaľnici.
Ešte detailnejšiu a zároveň celkovo ostrejšiu grafiku ponúka do priestoru vystúpená centrálna obrazovka. Reakcie na dotykové povely nie sú vyslovene najrýchlejšie. To však v danej kategórii vozidiel nepovažujem za zásadný nedostatok. Vrcholná verzia rozhrania MediaNav poteší príjemnou prehľadnosťou i celkovou intuitívnosťou. Palec hore si zaslúži taktiež detailný výstup parkovacej kamery. Logickou súčasťou menu je záložka s EV funkcionalitou. Vstavanú navigáciu na platforme Here sa mi reálne nepodarilo „rozbehnúť“. Spomenutej aplikácii som na druhej strane nevenoval prílišnú pozornosť – podpísala sa pod to funkcia modernej mobilnej konektivity, ktorá aj v tomto prípade pracuje plne automaticky, teda bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Na prvý pohľad ukryté tlačidlá klasického ovládania hlasitosti audia si našli svoje miesto na vrchnej strane displeja.

Medzi prvoplánovo nečakané ozdoby skúšaného elektromobilu považujem konštrukciu sedačiek. I keď rumunská automobilka v tejto disciplíne vo všeobecnosti príliš neexceluje, model Spring prekvapil adekvátne nadimenzovanými prednými sedadlami s integrovanou opierkou hlavy a celkovo príjemnou vnútornou výplňou. S ponúkaným cestovným komfortom, vrátane dlhších presunov, som bol spokojný dokonca aj pri mojej výške 185 cm. V prípade top verzie Extreme zdobí ich povrch hodnotnejšie čalúnenie v kombinácii látky a ekokože. Logickou nevýhodou dominujúceho materiálu môže byť počas horúcich letných dní neduh v podobe spoteného chrbta. Napriek len výškovo nastaviteľnému volantu som si na palube dokázal nájsť pomerne rýchlo optimálnu šoférsku pozíciu. Blížiaci sa priestorový limit som najviac pociťoval v kontaktnej zóne ľavého ramena. Cestovnej pohode ľavej ruky nenapomáha ani tvarovo núdzová lakťová opierka v predných dverách. Výhrady naopak nemám k samotnému výhľadu z vozidla. Na plne postačujúce čistenie plochy čelného skla zároveň hravo postačuje „len“ jeden stierač.
Priestor v druhom rade odzrkadľuje celkové proporcie vozidla. Pri prvom kontakte si napriek tomu zaslúži uznanie adekvátne veľkorysý nástupný otvor. I keď malý Spring nemožno považovať za vyslovene praktický automobil, v druhom rade sa dokážu s odmyslením detí adekvátne pohodlne prepraviť aj dvaja štandardne urastení dospelí. Spomenuté kúzlo sa podarilo dosiahnuť vďaka strmšiemu sklonu operadiel. V prípade mojej výšky a usadnutí takpovediac sám za seba je v druhom rade značne limitujúci priestor pre nohy. Pri kratších presunoch to dokáže vyriešiť skromnejšia pozícia vodiča so sedadlom posunutým viac dopredu. Za priestorové prekvapenie tu naopak považujem miesto pre hlavu. Približujúcu sa stropnicu som na vlasoch pocítil prakticky len pri vzpriamenejšom posede. Limitujúcu vnútornú šírku kabíny automobilka oficiálne vyriešila 4-miestnym usporiadaním. Pohodlie pasažierov v druhom rade zastrešuje nanajvýš elektrické otváranie okien či úložné „kapsy“ na operadlách predných sedadiel. V kontexte dnešnej doby tu zároveň čiastočne zamrzí absencia akýchkoľvek zdrojových koncoviek.

Vynovená verzia malého elektromobilu si v porovnaní s predchodcom decentne polepšila pri objeme batožinového priestoru. Základná prepravná kapacita sa po novom ustálila na hodnote 308 litrov. Tento parameter v bežnej praxi hravo postačuje na každodennú réžiu bežnej rodiny. Absenciu kotviacich pomôcok v prípade modelu Spring nepovažujem za výrazný ergonomický prehrešok. Vzhľadom na cenovku možno ako príjemné prekvapenie označiť hodnotnejšie obloženie bočných stien. Na škrabance či iné mechanické poškodenia bude pri manipulácii s ťažšími bremenami náchylnejšia o niečo vyššie posadená nakladacia hrana. Riešením je dokúpenie dodatočnej ochrany dostupnej v rámci originálneho príslušenstva. Testovaná konfigurácia zaujala praktickými organizérmi pod oboma úrovňami podlahy. Na vyššie poschodie sa pohodlne zmestí nielen povinná výbava, ale aj nabíjacie káble, štandardne dodávaná opravná sada či iné drobnosti. Identický pomocník zároveň umožňuje konfiguráciu s prakticky optimálnou rovinou pri sklopenom nedelenom operadle druhého radu. Maximálna prepravná kapacita dosahuje slušných 1004 litrov. Príjemný bonus inšpirovaný svetom veľkých elektromobilov reprezentuje prítomnosť dodatočného predného kufra dostupného v opcii za necelých 190 eur. Tzv. frunk s kapacitou viac ako 30 litrov dokáže taktiež poslúžiť na odloženie nabíjacích káblov alebo iných drobností.
S prihliadnutím na momentálne atraktívnu cenovú politiku sa nová Dacia Spring nemusí hanbiť ani pri dostupnej výbave. Už základná špecifikácia Essential ponúka legislatívne povinnú paletu podporných systémov, svetelný senzor, asistenta rozjazdu do kopca, zadné parkovacie senzory, centrálne zamykanie či LED denné svietenie. Prostredná verzia Expression k tomu pridáva hodnotnejšie látkové čalúnenie, manuálnu klimatizáciu či 15-palcové disky. Testovaná výbava Extreme už v štandarde disponuje vrcholnou verziou palubného infotainmentu so vstavanou navigáciou a mobilnou konektivitou, cúvacou kamerou, atraktívnymi optickými doplnkami či dospelou funkciou V2L. Z prvkov v opcii stojí za zváženie doplatok za predné senzory, ako aj funkciu rýchlejšieho DC nabíjania. Prekvapením je, že Spring ani za príplatok nedisponuje v zimnom období komfortným tepelným čerpadlom.

Niečo za niečo
Prvý a nateraz jediný elektromobil značky Dacia, postavený podľa zaužívanej filozofie na čele s vynikajúcim pomerom medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou, sa z hľadiska predajných objemov ukázal ako zásah do čierneho. Model Spring si zároveň od svojho prvotného debutu na svoje konto pripísal pomerne dlhú cestu doplnenú o viacero zásadných vylepšení na čele s výkonnejšou motorizáciou.
Vizuálne sebavedomá najnovšia evolúcia vo verzii Extreme vďaka tomu už rozhodne nie je len bezemočným mestským presúvadlom. Filozofia rozmerovo minimalistického automobilu s papierovo nenápadným výkonom a malým akumulátorom so sebou na druhej strane prináša mušiu váhu, nízku spotrebu energie a taktiež jednoduché nabíjanie spojené s reálne nízkymi nákladmi na jazdu.

Konštruktéri pri postupnom vývoji zdokonaľovali aj samotné jazdné vlastnosti. V tejto disciplíne patrí Spring plným právom do kategórie dospelých automobilov, ktoré v prípade potreby zvládnu aj diaľnicu. Jazda v malom elektromobile značky Dacia je napriek tomu špecifická a zároveň autentická. Vodič tu vďaka nízkej váhe môže počítať s až nečakanou spätnou väzbou smerom od podvozka, resp. cestného povrchu pod kolesami. S uvedenou skutočnosťou ide ruka v ruke celkovo slabšie odhlučnenie kabíny, čo platí nielen pri diaľničnom tempe, ale už aj pri stredných rýchlostiach.
Podvozok vsádza na klasiku v podobe viacprvkových predných závesov a jednoduchého uchytenia zadnej nápravy. Najnovšia verzia si zakladá na precíznejšom jazdnom komforte. V bežnom živote je príjemným prekvapením filtrácia bežných nedokonalostí našich ciest vrátane už aj o niečo väčších infraštruktúrnych nedostatkov. Komfortný limit spojený s nechceným trafením veľkého krátera či prepadnutého kanalizačného poklopu tu prirodzene reprezentujú dnes už miniatúrne 15-palcové kolesá. Napriek krátkemu rázvoru si zaslúži uznanie stabilita vozidla pri prejazdoch cez sériu priečnych nerovností. Dospelému správaniu v daných podmienkach dopomohlo logicky nižšie ťažisko spojené s umiestnením akumulátora v zadnej časti vozidla. Pochvalu smerujem rovnako k bezproblémovej stabilite pri diaľničnom tempe.

Spring v sumári zaujal suverénnym správaním podvozka pri svižnejšej jazde po lesných cestách s menej kvalitným povrchom. Stále adekvátna porcia istoty je tu k dispozícii aj na technickejšie ladených okreskách. Malý elektromobil na druhej strane prirodzene nemá prakticky žiadne športové ambície. Pri zážitkovejšom tempe v zákrutách sa vyššia karoséria v kombinácii s úzkymi pneumatikami pomerne výrazne nakláňa, na čo som si spoza volantu musel zvykať predsa len o niečo dlhšie.
V kritických situáciách prezieravo zasahujú elektronickí anjeli strážni, ktorých nie je možné úplne vypnúť. Určitou Achillovou pätou testovanej konfigurácie sú pri zážitkovejšej jazde pneumatiky značky Linglong, ktoré sa v disciplíne držania jazdnej stopy príliš nevyznamenali. Pri redakčnom teste staršej verzie boli plášte od identického výrobcu takmer až nebezpečné, a to predovšetkým pri premenlivých podmienkach so začínajúcim dažďom. Či sa v tejto disciplíne čínsky gumárenský gigant zlepšil, som vzhľadom na stabilne suché počasie počas celého testovacieho týždňa nemal možnosť preveriť. Vyslovene temperamentne bude s malým elektromobilom značky Dacia napriek tomu s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou jazdiť len absolútne minimum jeho majiteľov.

Miniatúrne exteriérové rozmery sa logicky premietli do špičkovej obratnosti vrátane polomeru potrebného na otočenie vozidla. V preplnených mestských uliciach, resp. pri tesnom manévrovaní sa inými slovami cíti Spring ako ryba vo vode. V slovenskej realite musím pochváliť taktiež bezproblémové parkovanie na častokrát veľkostne poddimenzovaných boxoch nákupných centier či iných inštitúcií.
S komfortným manévrovaním úzko súvisí vyslovene ľahučké odladenie riadenia. Aj v tejto disciplíne testovaný exemplár zapadá do rodiny značky Dacia. Všeobecný pocit z jazdy, resp. odozvu pohonnej sústavy, ovplyvňuje preferencia jazdného módu. Východiskovému nastaveniu sekunduje výkonovo benevolentnejšia Eco alternatíva s obmedzenou maximálkou. Využívanie úspornejšieho módu nemá pri bežnom používaní na výslednú spotrebu prakticky žiadny dopad.

Pohon hierarchicky vyššie postavenej konfigurácie zastrešuje predný elektromotor s papierovo stále skromnými 65 koňmi. V kontexte dnešnej doby na prvý pohľad podpriemerná výkonová hodnota na malý a zároveň veľmi ľahký elektromobil v mantineloch bežného používania s prehľadom postačuje. Konštruktérom sa podarilo udržať pohotovostnú hmotnosť pod magickou hodnotou jednej tony. V disciplíne dostupného energického potenciálu tak testovaný exemplár vrátane dvojice dospelých pasažierov na palube rozhodne nebude brzdou premávky.
Naopak, prioritne v meste, ale taktiež pri mimomestských presunoch dokáže nový Spring vďaka okamžite dostupnému krútiacemu momentu bezproblémovo držať krok aj s výkonnejšími účastníkmi cestnej premávky. Samotná akcelerácia, resp. rozjazdový potenciál spojený s prenosom sily na kolesá s úzkymi pneumatikami, je odladený prioritne racionálne, teda bez neefektívneho „hrabania.“ Výkonový deficit sa začne prirodzene prejavovať pri pružných zrýchleniach, resp. vo všeobecnosti vyššom rýchlostnom tempe. Obmedzovač je prezieravo nastavený na tachometrový diaľničný limit, čo v realite zodpovedá tempu 125 km/h. V úspornejšom móde Eco sa maximálka zastaví na cifre 105 km/h.

Zdrojom elektrickej energie ostáva rozmerovo kompaktný Li-Ion akumulátor s využiteľnou kapacitou 26,8 kWh. Na prvý pohľad podpriemerný parameter sa treba opäť posudzovať celkovou optikou vrátane nízkej hmotnosti a tým pádom logicky nižšej spotreby energie. Pomyselný tromf v rukáve kapacitne menšieho akumulátora predstavuje jednoduchšie nabíjanie. Pri modeli Dacia Spring stále platí, že akumulátor je možné počas dopoludnia a noci komfortne a zároveň s nízkymi nákladmi „tankovať“ aj pri využití klasickej domácej 230 V siete. Daný proces pri takmer prázdnej počiatočnej kapacite mimochodom trvá menej ako 14 hodín. Pri využití dospelejšej infraštruktúry AC wallboxu s opciovým káblom je už v permanencii nabíjací výkon 7,4 kW. Na regeneráciu batérie je následne potrebný časový úsek necelých 5 hodín.
V rámci častejších mimomestských presunov dáva zmysel doplatok za DC nabíjanie jednosmerným prúdom. Spring aj v tejto disciplíne disponuje na prvý pohľad úsmevným výkonovým parametrom 30 kW. Pri dlhom diaľničnom presune som na regeneráciu z cca 20 na viac ako 85 % potreboval približne 40 minút. V sumári je veľkou výhodou, že sa testovaný exemplár dokáže nabíjať takpovediac plným tempom na drvivej väčšine dostupnej CCS infraštruktúry, teda vrátane hojného zastúpenia stojanov s výkonom 50 kW. Veľkým benefitom najnovšej verzie spojenej s top výbavou Extreme je sériová dostupnosť funkcie V2L. V tomto prípade dokáže malý elektromobil poslúžiť vďaka sériovo dodávanej koncovke ako zdroj elektrickej energie. Riadiaca jednotka prirodzene zohľadňuje zachovanie minimálnej kapacity pre ďalší dojazd na úrovni 20 %.

Pri rutinnom používaní som bol spokojný taktiež s funkciou rekuperácie. Testovaný exemplár dokáže v decentnej miere, pripomínajúcej klasické plachtenie, rekuperovať už v štandardnom režime D. O niečo väčšia intenzita spomaľovacieho účinku sa tu prezieravo prihlási o slovo pri výraznejšom klesaní. Druhou alternatívou, ktorú som s obľubou využíval pri predvídanom spomaľovaní nielen v meste, je už citeľný rekuperačný mód B. Na jeho aktiváciu slúži volič „prevodovky.“ Dacia Spring nesklamala „bolestivými“ kompromismi ani v prípade štandardne fungujúcich asistenčných systémov. Klasický tempomat v kombinácii so strážením v jazdných pruhoch je k dispozícii už v úplnom základe.
Miniatúrne rozmery v kombinácii s mušou váhou a racionálnym výkonovým naladením sa v pozitívnej miere premietli do spotreby energie. Výsledný kombinovaný apetít v ešte stále horúcom letnom týždni s permanentne používanou klimatizáciou sa nakoniec ustálil na sympatickej hodnote 12,2 kWh. O niečo nižší priemer, ako sľubuje samotná automobilka, zodpovedá teoretickému maximálnemu dojazdu cca 220 kilometrov. Pre úplnosť dodávam, že mestské a prímestské používanie si v tomto prípade odkrojilo z celkového koláča o niečo väčšiu porciu, ako je tomu pri iných testoch. Pri tachometrovom diaľničnom tempe vyobrazil palubný počítač spotrebu 22,1 kWh/100 km, čo pri plnom nabití postačuje na absolvovanie približne 120 diaľničných kilometrov. Najkomfortnejšie sa elektrická Dacia cíti práve v meste a na okreskách, kde je možné reálne jazdiť so spotrebou od 10,5 do cca 13 kWh/100 km. Pri absencii tepelného čerpadla ostáva nezodpovedanou otázkou spotreba v zimných podmienkach.

A celkový dojem?
Najnovšia Dacia Spring s momentálne atraktívnymi zvýhodneniami zaujme prakticky bezkonkurenčným pomerom medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Výrazne dospelejšiemu dizajnu sekunduje moderný interiér s prvkami inšpirovanými od väčších súrodencov. Prioritne racionálne naladený pohonný reťazec testovanej verzie Extreme dáva najväčší zmysel pri každodennom používaní v meste a blízkom okolí.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Dacia Spring Electric 65 Extreme
Dĺžka: 3 701 mm
Šírka: 1 583 mm
Výška: 1 519 mm
Rázvor: 2 423 mm
Objem kufra: 308 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predných kolies
Systémový výkon kW/koní: 48/65
Krútiaci moment Nm: 113
Pohotovostná hmotnosť: 974 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 125
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,7 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 1-stupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 13,3 kWh/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 12,2 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 228 km
Výkon rýchlonabíjania: 30 kW
Pneumatiky: Linglong EcoMaster
Verzia/akciová cena:
Dacia Spring Electric 65 Extreme (testovaný model) – od 15 920 €
Dacia Spring Electric 45 Essential – od 13 520 €













