Ford sa v našom geografickom priestore môže pochváliť pestrým modelovým portfóliom. Obľúbenú klasiku so spaľovacím základom dopĺňa široká paleta úžitkových modelov vrátane nekompromisného pickupu Ranger Raptor. Zážitkovo orientovanú DNA následne kompletizujú kultové americké modely Mustang a Bronco. Modrý ovál sa z logických dôvodov čoraz viac sústreďuje aj na čisto batériové automobily, na čele s horúcou novinkou v podobe EV verzie obľúbeného malého SUV Ford Puma. Éru moderných elektromobilov tu už pred pár rokmi odštartoval menovec jedného z historicky najslávnejších členov rodiny s emblémom cválajúceho mustanga. Stratégiu osvojenia si slávneho mena automobilka aplikovala aj v prípade hierarchicky o niečo nižšie postaveného elektrického SUV. Reč je o koncepčne úplne novom modeli Ford Explorer, ktorý sa v Európe medzigeneračne pretransformoval z pôvodne typického „Američana“ na rozmerovo kompaktný a zároveň technológiami nabitý elektromobil. Pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť otestovať najvýkonnejšiu verziu v kombinácii s pohonom všetkých kolies.
Koncepčne úplne nový Ford Explorer vo vrcholnej dvojmotorovej verzii EV Max so 79 kWh akumulátorom, pohonom všetkých kolies a špičkovej výbave Premium, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Ford.
Rýchle fakty:
- Model Explorer patrí k historicky najvýznamnejším SUV ikonám značky Ford. V európskom priestore sa modrý ovál odhodlal na odvážnu revolúciu. Identické označenie si tu po novom osvojil koncepčne úplne nový elektromobil.
- Nový Explorer s čisto elektrickým pohonom zaujme konštrukčne vyspelým technickým základom, ktorý vzišiel zo vzájomnej spolupráce s koncernom VW. Modrý ovál si tu napriek tomu dokázal postrážiť množstvo autentických detailov vrátane konštrukcie podvozka.
- Vizuálne atraktívny Ford Explorer v mnohých dizajnových detailoch nezaprie inšpiráciu rovnomennou americkou ikonou. Automobilke sa podarilo opticky príkladne zladiť efektívnu aerodynamiku s už podvedome očakávaným robustným nádychom.
- Koncepčne úplne nový interiér elektrického modelu Ford Explorer dokáže zaujať veľkorysým vnútorným priestorom. Napriek aplikácii funkčného minimalizmu si uznanie zaslúži aj výborne zvládnutá používateľská prívetivosť, doplnená o viacero prakticko-kreatívnych riešení.
- Plne elektrický Ford Explorer dokáže spoza volantu zaujať tradičnými prednosťami modrého oválu na čele s precízne vyladenými jazdnými vlastnosťami. Akcent slávneho mena v sumári kompletizuje príjemne všestranný SUV koncept s výborne odladeným pohonom všetkých kolies.
História jedného z najobľúbenejších amerických SUV sa začala písať v roku 1990. V súčasnosti má Ford v ponuke už šiestu generáciu štandardného modelu Explorer, ktorá uzrela svetlo sveta v roku 2019. Zaujímavosťou je, že modrý ovál poslednú evolúciu rovnomenného modelu – výhradne s výkonným plug-in hybridným pohonom – ešte donedávna oficiálne predával aj v našom geografickom priestore. Facelift, oficiálne predstavený v roku 2024, sa však v Európe už neobjavil. Kým pôvodná verzia veľkého SUV si naďalej žije svoj život v Severnej Amerike, na starom kontinente sme sa dočkali príchodu rovnomenného nástupcu v čisto elektrickej podobe.
Koncepčne úplne nový a výhradne pre Európu určený Explorer EV oficiálne debutoval v roku 2023. Sériová produkcia v kompletne vynovenom nemeckom závode v Kolíne nad Rýnom sa naplno rozbehla v minulom roku. Pri aplikovanom technickom základe si Američania pomohli už dlhšie trvajúcou kooperáciou s koncernom VW. Dôkazom spomenutej synergie je využitie najnovšej verzie platformy MEB, ktorá je k dispozícii s pohonom zadných aj všetkých kolies. Dôležité komponenty karosérie na čele s dizajnom či koncepciou interiéru napriek tomu vznikali kompletne v réžii modrého oválu.

Plne elektrická novinka patrí veľkostne do kompaktného SUV segmentu. Na rozdiel od hierarchicky vyššie postaveného a viac imidžovo orientovaného súrodenca Mustang Mach-E sa nový Explorer sústreďuje prioritne na praktickú stránku s viacerými kreatívnymi nápadmi, doplnenú o celkovo rodinný podtón. Samozrejmosťou je celkovo bohatá výbava na čele so sofistikovanými asistenčnými systémami. Pri značke Ford sa v tejto disciplíne premiérovo objavil napríklad asistent pre automatickú zmenu jazdného pruhu či varovanie posádky pri vystupovaní v prípade, ak sa zozadu blíži cyklista alebo iné vozidlo.
Za adekvátne pestrú možno vo finále označiť paletu dostupných verzií, resp. motorizácií. Vstupnou bránou do sveta nového Fordu Explorer je verzia s 52 kWh batériou, čisto zadným pohonom a výkonom 170 koní. Prostrednou batériovou alternatívou, zároveň ekvivalentom s najdlhším dojazdom, je 77 kWh akumulátorový derivát naladený na výkon 286 koní, ktorý sa kombinuje taktiež výhradne s jedným elektromotorom a pohonom zadných kolies. Špičku ponuky reprezentuje testovaná konfigurácia s najväčšou 79 kWh batériou, doplnená o pohon 4×4. Dvojica elektromotorov zároveň generuje špičkový výkon až 340 koní.

Dizajn inšpirovaný originálom
Rozmerovo kompaktná novinka s elektrickým pohonom púta veľkú pozornosť vďaka autentickému dizajnu. Tvorcom kriviek nového modelu Explorer sa podarilo vo veľmi efektnej a zároveň prirodzenej podobe paradoxne skombinovať celkovo drsno-hranatý nádych s dôrazom na čo najoptimálnejšie obtekanie vzduchu. Na pôvodnú americkú ikonu tu vo finále odkazuje hneď niekoľko kreatívnych detailov.
Rovnomenného súrodenca z opačnej strany Atlantiku pripomína základná silueta masky, na ktorú v rovnakom duchu nadväzuje dizajnové zapracovanie línie svetelnej techniky. V prípade elektrickej verzie si maska prirodzene vystačí s jednoliatou plochou lakovanou vo farbe karosérie. Identitu novinky už pri letmom pohľade demaskuje rozmerovo veľkorysé fabrické logo, ako aj efektný nápis Explorer zakomponovaný v o úroveň vyššie umiestnenej čiernej lište. Identický dizajnový element opticky vzájomne prepája predné svetlomety. V rámci svetiel novinka už v základe disponuje full LED technológiou z vlastného vývoja značky Ford. Skúšaný exemplár v špičkovej výbave Premium k tomu pridáva Matrix nadstavbu. Za tmy reálne suverénnemu svetelnému výkonu v stretávacom i diaľkovom móde sekunduje citlivo a jemne pracujúce tieňovanie. Počas nočných presunov si pochvalu zaslúži taktiež precízne vyriešené osvetlenie postranného priestoru pri odbočovaní. Opticky robustný SUV nádych predných partií kompletizuje masívny nárazník s výrazným ochranným oplastovaním v spodnej časti. V jeho centrálnej časti si našli miesto chladiace prieduchy komponentov elektrického pohonu. Finálnu aerodynamiku následne vylepšujú aerodynamické clony v bočnom priestore.

Pri pohľade z profilu zaujme batériová novinka vyváženými proporciami s kompaktným nádychom. Temperamentný akcent v identickom priestore podčiarkuje dlhšia línia prednej kapoty či kratučké karosárske previsy, skombinované s kolesami umiestnenými čo najviac v rohoch. Dynamický podtón tu ešte viac zvýrazňujú svalnato vystúpené blatníky, doplnené o líniu ochranného oplastovania s prakticky matným povrchom. Efekt tzv. plávajúcej strechy formuje čierne lakovanie predných stĺpikov. Dizajnovo kreatívne riešenia zdobia i koncový stĺpik. Prítomná nálepka spolu s tvarom zadného okna sa opäť inšpirovali americkým bratom. Vizuálnu atraktivitu testovanej konfigurácie kompletizuje farebne originálne lakovanie v podobe modrej metalízy Arctic Blue, ktorá v cenníku figuruje bez dodatočného príplatku. Osobitý doplatok si zároveň nevyžadujú ani rozmerovo prostredné a zároveň opticky atraktívne 20-palcové disky kolies.
Drsne a zároveň odolne pôsobí elektrická novinka aj v rámci zadných partií. Za dizajnovú dominantu tohto priestoru možno označiť koncové LED svetlá s vertikálnou orientáciou, ktoré svojimi proporciami opäť odkazujú na ikonického súrodenca. Svetelné moduly aj v tomto priestore vzájomne prepája čierna linka s označením modelu. Sympatické je, že Ford si v identickom priestore zachoval aj fabrické logo. O čo najefektívnejšie obtekanie vzduchu sa tu stará proporčne veľkorysý strešný spojler. Drsnú Explorer DNA pripomína formátovo masívny nárazník v dvojfarebnom prevedení, doplnený o dobre vyriešený nájazdový uhol. Logickú absenciu výfukových koncoviek po emočnej stránke kompenzuje decentný náznak centrálneho difúzora.

Priestranný interiér v minimalistickom štýle
Autenticitu a dizajnovú originalitu si nový Ford Explorer zachoval aj v kabíne. Napriek kompaktným vonkajším rozmerom sa tvorcom interiéru podarilo v rámci kompaktného segmentu vykúzliť nadštandardné priestorové pomery s rodinným potenciálom. Príslušnosť ku kategórii automobilov s vyššou svetlou výškou pripomína o niečo vyšší posed s dobrým rozhľadom. Prahy na dverách na druhej strane neponúkajú kompletné prekrytie. Mnohí používatelia tu určite ocenia automatickú aktiváciu pohonného reťazca, na ktorú postačuje zatlačenie brzdového pedála.
Architektúra palubnej dosky ponúka celkovo minimalistický nádych. Legendárneho menovca spoza veľkej mláky tu – okrem nápisu Explorer na volante a pravej časti palubnej dosky – evokuje aj vertikálne orientovaná obrazovka palubného infotainmentu. Modernú atmosféru na palube pri znížených svetelných podmienkach ešte viac podčiarkuje vkusne zakomponované ambientné podsvietenie. Z viacerých kreatívnych riešení dávam palec hore aj pozične optimálnemu umiestneniu centrálneho reproduktora na vrchnej časti palubnej dosky. V praxi veľmi pekne hrajúce audio renomovanej značky Bang & Olufsen predstavuje v prípade prirodzene tichého elektromobilu jeden z voliteľných prvkov, do ktorého by som pri osobnej konfigurácii s istotou investoval.

Viaceré z použitých materiálov evokujú ekologický či udržateľný rozmer. Zásadné výhrady nemám ani k samotnej kvalitatívnej stránke – na čele s precíznou dielenskou úrovňou opracovania. Výnimkou je v tomto kontexte spracovanie dôležitých kontaktných plôch v podobe vnútorných madiel na dverách. Nový Explorer tu trochu nepochopiteľne vsádza na kombináciu pomerne ostrej hrany a tvrdého povrchu. K ergonomickým špecialitám testovaného exemplára sa radí aj „zjednodušený“ modul elektrického ovládania okien. Ide o riešenie len s dvojicou spínačov, pričom na aktiváciu ovládania druhého páru dverí slúži susedné tlačidlo „rear“. Aj na konci testovacieho týždňa sa mi pri zautomatizovanom režime – napríklad pri vstupe na parkovisko – pomerne často prihodilo nechcené prepnutie práve na ovládanie druhého radu.
Sumárna ergonómia novinky si napriek spomenutej drobnosti a prakticky úplnej absencii klasických tlačidiel zaslúži pochvalu. Nový Ford Explorer využíva „volič“ prevodovky umiestnený na pravej strane stĺpika riadenia. Toto riešenie dokáže byť po úvodnom osvojení funkcionality príkladne rýchle a efektívne – napríklad pri potrebe pohotového manévrovania s opakovanými zmenami smeru jazdy. Ovládanie stieračov sa logicky presunulo na ľavú páčku. Danú funkcionalitu však v praxi optimálne pokrýva automatický režim dažďového senzora.

Nový Explorer zároveň v spodnej časti centrálneho displeja disponuje permanentne prítomnými a celkovo prehľadnými ikonami s najdôležitejšími funkciami termomanažmentu. Na stredovom tuneli je následne k dispozícii dotykový „slider“ na ovládanie hlasitosti audia či virtuálne tlačidlo na pohotovú aktiváciu kamerového náhľadu, resp. parkovacieho asistenta. Virtuálne ovládacie plochy využíva aj celkovo prehľadný, no zároveň na neplánovaný kontakt citlivý multifunkčný volant.
Dôraz na prioritnú funkčnosť si osvojil aj koncepčne minimalistický prístrojový panel. Proporčne menší displej síce disponuje peknou a ostrou grafikou, no zároveň sa úplne vyhýba balastu v podobe kreatívneho vyobrazenia prostredia. Vodič má z tohto dôvodu k dispozícii len najdôležitejšie údaje, spracované v schematicky príjemnej forme. Rýchlomer a aktuálny stav batérie môžu dopĺňať údaje palubného počítača, navigačné pokyny či informácie o činnosti asistenčných systémov. V prípade zvolenia voliteľného technologického balíka bude vďaka farebnému Head-up displeju to najpodstatnejšie k dispozícii aj priamo v zornom poli vodiča.

Ovládacím centrom prakticky všetkých dôležitých nastavení elektrickej novinky je centrálny dotykový displej rozhrania SYNC Move. Už spomenutý „modul“ klimatizácie dopĺňa používateľsky prehľadné prostredie s príjemne veľkými ikonami. Vítanou samozrejmosťou sú pohotové reakcie na dotykové povely. Množstvo rôznorodých nastavení dopĺňa vstavaná navigácia s online podporou. Jej výhodou pri dlhých presunoch je možnosť identifikácie prednastavených, resp. preferovaných typov nabíjacích staníc. Nielen navigačnou alternatívou je moderná mobilná konektivita, fungujúca bez potreby priameho káblového prepojenia. V záložke „Nabíjanie“ je k dispozícii užitočná funkcia manuálneho predhriatia batérie. Táto funkcionalita dáva najväčší zmysel pri plánovanom nabíjaní bez použitia navigačného modulu. Chválim aj to, že po jej aktivácii sa automaticky zobrazí údaj o aktuálne dostupnom maximálnom výkone nabíjania.
Vo vrchnej časti obrazovky sú k dispozícii ikony s rýchlymi skratkami – napríklad aj do menu asistenčných systémov. Mozaiku moderného elektromobilu kompletizuje mobilná aplikácia. Zaujímavosťou je, že zmena jazdných režimov sa realizuje výhradne prostredníctvom dotykového rozhrania. Vertikálnej orientácii displeja sa musel prispôsobiť aj obraz z parkovacích kamier, resp. panoramatický náhľad na okolie vozidla, ktorý v praxi využíva len pomerne malú časť obrazovky. Precízne ergonomické nastavenie multimediálneho rozhrania nového modelu Explorer kompletizuje možnosť individuálne nastaviteľného sklonu obrazovky. Vďaka tomu je možné eliminovať nechcené odrazy – napríklad pri ostrých ranných či večerných lúčoch slnka.

Sekundárnou výhodou pohyblivej centrálnej obrazovky je dostupnosť reálne priestrannej „skrytej“ schránky. Sofistikované odkladacie priečinky vrátane bezdrôtového nabíjania smartfónu zdobia celú stredovú konzolu. Držiak na nápoje je možné v prípade potreby jednoducho vybrať. V priestore pod ním je následne k dispozícii veľkorysý odkladací box, ktorý je možné prepojiť s priestorom v centrálnej lakťovej opierke. O poschodie nižšie sa nachádza ďalšie úložisko na drobnosti. Ford tu zároveň zakomponoval netradičný bezpečnostný prvok v podobe kladivka známeho z prostriedkov verejnej dopravy, ktorým je možné v prípade núdze bezpečne rozbiť sklo.
Funkčne špičkovou ozdobou testovaného exemplára sú príplatkové predné sedačky s certifikátom AGR. Výborným rozmerovým predispozíciám sekunduje na dotyk príjemné čalúnenie v kombinácii umelej kože a látky. Širokú škálu elektronického nastavenia optimálnej pozície dopĺňa masážna funkcia. Jej relaxačný benefit je možné, napríklad pri dlhých cestách, nastaviť v časových intervaloch. Pozične prirodzenému posedu za volantom sekunduje v princípe dobrý výhľad. V smere šikmo dozadu sa o to pričinili veľkorysé koncové okná bočného presklenia. Určitý grif si na druhej strane vyžaduje konštrukčná klasika moderných automobilov – masívnejšia spodná časť predných stĺpikov v kombinácii s uchytením spätných zrkadiel.

Nový Ford Explorer dokáže napriek kompaktným vonkajším rozmerom zaujať veľkorysým priestorom aj v druhom rade. Vo výraznej miere sa pod to podpísal rázvor náprav s hodnotou takmer 2,8 metra. S odmyslením si detí sa v druhom rade pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelákov. Pri mojej výške 185 cm som bol v identickom priestore stále spokojný s priestorovou rezervou pre hlavu i kolená. V prípade štandardných konfekčných veľkostí nie je utópiou ani cestovanie v trojici. Prostredný spolucestujúci ocení takmer úplne rovnú podlahu či priestorovo úsporné ukončenie stredového tunela s výduchmi ventilácie pre zadnú časť kabíny. Sumárny komfort v identickom priestore kompletizuje prítomnosť USB konektorov a centrálnej lakťovej opierky s držiakmi na nápoje.
Potreby bežnej rodiny dokáže nový Explorer zastrešiť aj v oblasti prepravnej kapacity. Batožinový priestor verzie s pohonom 4×4 ponúka v základnom usporiadaní akceptovateľný objem 445 litrov. Dôraz na maximalizáciu identity značky Ford mimochodom pripomína typický zvukový prejav sprevádzajúci proces elektrického otvárania a zatvárania piatych dverí. Symetrickému tvarovaniu ložnej plochy sekunduje na mechanické poškodenie odolnejší obklad bočných stien. Funkčným kreatívnym detailom je látkové prevedenie krycieho plata, ukotveného priamo na dverách. Toto riešenie sa dokáže jednoduchšie prispôsobiť preprave neforemných predmetov. Sumárnu praktickú stránku kompletizuje dostupnosť kotviacich prvkov vrátane háčikov na tašky.

Do medzipriestoru polohovateľnej podlahy sa pohodlne zmestia napríklad nabíjacie káble. Testovaný exemplár ponúka aj pomerne hlboký odkladací box pod úrovňou spodnej podlahy. Prepravu dlhých predmetov uľahčuje prakticky tvarovaný centrálny otvor. Zadné operadlá sú delené v pomere 60/40. Po ich sklopení je vďaka medzipodlahe k dispozícii ideálna rovina. Maximálna prepravná kapacita dosahuje 1417 litrov. Pod prednou kapotou štandardne nie je k dispozícii dodatočný úložný priestor. Tzv. jednoduchý frunk však Ford ponúka v rámci dostupného príslušenstva.
Plne elektrický Ford Explorer sa na našom trhu ponúka v dvoch výbavových ekvivalentoch. Veľmi dobre je na tom už základné prevedenie s rovnomenným označením Explorer. Súčasťou štandardnej výbavy je pestrá škála asistenčných a bezpečnostných systémov, inteligentný adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievané predné sedačky a volant, dvojzónová automatická klimatizácia, infotainment SYNC Move so vstavanou navigáciou, cúvacia kamera či 5-ročná predĺžená záruka. Skúšaná konfigurácia Premium k tomu pridáva adaptívne full-LED Matrix svetlomety, ambientné podsvietenie interiéru, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru či optické doplnky vrátane 20-palcových diskov kolies. Z prvkov v opcii stojí za zváženie doplatok za výborné audio Bang & Olufsen s 10 reproduktormi, špičkové AGR predné sedačky s masážnou funkciou alebo balík Assist s rozšírenou paletou asistenčných systémov, head-up displejom či panoramatickým náhľadom na okolie vozidla.

DNA modrého oválu v elektrickom balení
Nový Ford Explorer si vďaka kooperácii automobilových gigantov osvojil najnovšiu evolúciu koncepčne zaujímavej a zároveň vyzretej technológie plne elektrického pohonu. Modrý ovál si zároveň dal mimoriadne záležať na autentickej charakteristike jazdných vlastností – na čele so značke vlastným precíznym odladením podvozka. Symbolickú príbuznosť s rovnomennou americkou SUV ikonou reprezentuje dostupnosť pohonu všetkých kolies.
Konštrukcia podvozka v prípade testovaného exemplára využíva podľa očakávania sofistikované viacprvkové zavesenie kolies na oboch nápravách. Odladenie pruženia si vo všetkých dostupných konfiguráciách vystačí s klasickými tlmičmi bez adaptívnej nadstavby. Na pravovernú DNA značky Ford v disciplíne jazdných vlastností najviac odkazuje šoférsky tuhšia, no zároveň stále adekvátne komfortná charakteristika.

Skúšaný exemplár tak dokáže príkladne filtrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Za plne akceptovateľné považujem aj spracovanie o niečo výraznejších nedokonalostí vrátane typických nástrah v podobe priečnych dilatačných spojov. Kinetická hmota veľkých kolies sa na druhej strane logicky prejaví pri nechcenom trafení vyslovene hrubej nerovnosti alebo výrazne prepadnutého kanalizačného poklopu. V disciplíne SUV všestrannosti musím pri 20-palcových kolesách pochváliť stále akceptovateľný bočný profil pneumatík. Nový Explorer je tak použiteľný aj pri príležitostných výjazdoch mimo spevnené komunikácie.
Plný potenciál testovaného podvozka sa prejaví v režime zážitkovej jazdy. V tomto kontexte musím z pozície vodiča vyzdvihnúť suverénne a sebaisté správanie EV novinky – napríklad na zvlnených vozovkách typických pre nižšie kategórie slovenských okresiek. Predovšetkým v zážitkovom režime pôsobí Explorer z pohľadu spoza volantu pocitovo ľahšie, než naznačuje jeho reálna hmotnosť takmer 2,2 tony. Na kvalitnom povrchu a v kombinácii s tiahlymi zákrutami dávam veľký palec hore za v princípe len minimálne náklony karosérie. Pod daný dojem sa vo výraznej miere podpísalo prirodzene nízke ťažisko. Až nečakaný šoférsky potenciál kompletizuje výborná stabilita v kombinácii s precíznou ovládateľnosťou. Druhý spomenutý faktor umocňuje príjemne strmé riadenie.

Momentálny zážitok z jazdy sa mení v závislosti od preferovaného režimu. Východiskovému a celkovo neutrálnemu profilu „Normal“ sekunduje zaužívaná klasika v podobe šetriaceho nastavenia „Eco“ a naopak zážitkového módu „Sport“. Pre optimálnu trakciu pohonu všetkých kolies mimo spevnených ciest je určená terénna mapa „Traction“. Poslednou variáciou je profil „Individual“, umožňujúci personalizované prednastavenie najdôležitejších funkcií. Stále kompaktné vonkajšie rozmery sa pri novom modeli Explorer podpísali pod výbornú obratnosť a manévrovateľnosť v stiesnených priestoroch. Z konceptu čisto elektrického pohonu prirodzene ťaží aj odhlučnenie priestoru pre posádku. S pocitovo výbornou akustickou pohodou v kabíne som bol reálne spokojný aj pri vyššom rýchlostnom tempe vrátane diaľničných presunov.
Najnovšia evolúcia čisto batériovej platformy MEB, na ktorej je nový Ford Explorer postavený, využíva konštrukčne prepracovaný a zároveň efektívnejší zadný elektromotor. Ozdobou skúšanej konfigurácie je nový akumulátor v podlahe s celkovou kapacitou 84 kWh. Reálne využiteľná časť je stanovená na 79 kWh. Dominantnému pohonu zadnej nápravy v prípade verzie 4×4 sekunduje samostatný elektromotor zabezpečujúci pohon predných kolies.

Novinka dokáže vyťažiť takmer konštrukčné maximum zo 400V architektúry. Dôkazom toho je efektívne nabíjanie. Ford deklaruje maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom na úrovni 185 kW. Tento parameter nie je utópiou, ak sa počiatočná kapacita akumulátora nachádza pod úrovňou 20 %. Pri zahriatej batérii a počiatočnom stave cca 30 % vie Explorer batériu plniť počiatočným výkonom približne 160 kW. Pri oboch modelových situáciách musím vyzdvihnúť veľmi peknú nabíjaciu krivku s pozvoľne a nie skokovito klesajúcim výkonom. Pri dostatočne výkonnej infraštruktúre nabíjacieho stojana je na zotavenie batérie na cca 80 % potrebný časový interval približne 25 minút. Najoptimálnejšie podmienky pre „tankovanie“ elektromobilu predstavuje, logicky, domáca infraštruktúra. Pri klasickom wallboxe so striedavým prúdom je k dispozícii nabíjací výkon 11 kW. Plné nabitie batérie je tak možné dosiahnuť napríklad počas noci.
Systémový výkon skúšanej konfigurácie s pohonom všetkých kolies je naladený na veľmi slušných 340 koní. Vďaka tomuto parametru sa dá na príkladnú jazdnú dynamiku – na čele s precízne energickými rozjazdmi – spoľahnúť prakticky za každých okolností, vrátane plne obsadeného vozidla. Výrazná výkonová rezerva je vodičovi pod pravou nohou k dispozícii aj pri bezpečných predbiehacích manévroch na okreskách či pri pružnom zrýchlení vo všeobecnosti.

Vyladenie pohonu všetkých kolies sa snaží v maximálnej miere eliminovať neefektívny preklz – a to aj pri necitlivej práci s pedálom akcelerátora v kombinácii s povrchmi so zhoršenou adhéziou. Po aktivovaní režimu Traction sa Explorer nestratí ani v teréne. Odladenie pohonu dokáže distribuovať silu na kolesá s lepšou trakciou aj v podmienkach náročnejšieho kríženia náprav. Pri zdolávaní výraznejších terénnych zlomov potešil testovaný exemplár svetlou výškou 202 mm. V náročnejšom teréne, kombinovanom napríklad s blatistým podkladom, predstavovali v prípade skúšanej konfigurácie najväčší limit ekologické pneumatiky s dezénom prioritne prispôsobeným na čo najnižšiu spotrebu a maximálny dojazd.
Súkolie dospelého elektrického pohonu kompletizuje funkcia rekuperácie. Novinka s logom značky Ford si vďaka jej efektivite vystačí „len“ s bubnovými brzdami na zadnej náprave. Mechanická brzdová sústava je v prípade elektromobilov vo všeobecnosti v citeľne menšej permanencii než pri spaľovacej klasike. Chválim, že Explorer v štandardnom režime D po uvoľnení „plynového“ pedála pripomína minimálnou úrovňou spomaľovania klasické automobily. Vodič má k dispozícii aj rekuperačnú alternatívu v podobe režimu B, ktorý je možné pohodlne aktivovať priamo na voliči pohonu. Napriek v tomto prípade už pomerne citeľnému spomaľovaciemu účinku nemožno testovaný exemplár ovládať v tzv. jednopedálovom režime. Subjektívne by som na palube privítal prítomnosť viacerých variácií spomaľovacieho účinku, ktorých reguláciu by mohli elegantne zastrešiť napríklad pádla pod volantom.

Efektívne automatické spomaľovanie funguje veľmi dobre a zároveň prirodzene v kombinácii s asistenčnými systémami – presnejšie pri využívaní adaptívneho tempomatu. Elektronickí anjeli strážni si pri novinke značky Ford zaslúžia vo všeobecnosti veľkú pochvalu. Drobnú subjektívnu výčitku mám v tomto kontexte azda len smerom k občas až zbytočne premotivovanému, legislatívne povinnému monitoringu pozornosti vodiča.
Elektrický Ford Explorer na konci testu v teplotne stabilnom letnom počasí nesklamal ani v disciplíne spotreby. Výsledný priemer, zahŕňajúci dynamické vsuvky aj občasné výjazdy mimo spevnené cesty, sa ustálil na sympatickej hodnote 18,7 kWh/100 km. Pri predvídavom štýle jazdy nepredstavuje nesplniteľnú misiu ani o niečo nižší apetít, ktorý by zodpovedal normovaným sľubom automobilky v rozmedzí 15,7 až 16,6 kWh/100 km. Ako najúspornejšia sa novinka – s nameranou spotrebou 15,4 kWh na každých 100 km – vyprofilovala podľa očakávania v meste. Palec hore dávam aj len o niečo vyššiemu okreskovému údaju s hodnotou 16,2 kWh/100 km. Reálny letný dojazd v oboch spomenutých prípadoch osciluje okolo hranice 500 km. Ako sklamanie nemožno označiť ani diaľničnú spotrebu 22,3 kWh/100 km. Tento apetít v cestovateľskom režime postačuje na približne 350-kilometrový dojazd.

A celkový dojem?
Úplne nový európsky Ford Explorer prenáša ikonické označenie do modernej éry elektrického pohonu. Neodškriepiteľný odkaz rovnomennej legendy sa zosobnil v atraktívnom dizajne, ktorému sekunduje priestranný a zároveň funkčne výborne navrhnutý interiér. Najväčšou prednosťou testovaného exemplára ostáva dospelý elektrický pohon skombinovaný so špičkovo odladenými jazdnými vlastnosťami s typickým rukopisom modrého oválu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Ford Explorer EV Max 79 kWh 4×4 Premium
Dĺžka: 4 468 mm
Šírka: 1 871 mm
Výška: 1 639 mm
Rázvor: 2 767 mm
Objem kufra: 445 litrov
Motor: elektrický
Pohon: 4×4
Výkon kW/k: 250 / 340
Krútiaci moment: 679 Nm
Pohotovostná hmotnosť: 2 179 kg
Maximálna rýchlosť: 180 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h: 5,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba (WLTP): 15,7–16,6 kWh/100 km
Spotreba počas testu (podľa palubného počítača): 18,7 kWh/100 km
Dojazd (WLTP): 532 km
Výkon rýchlonabíjania: 185 kW
Pneumatiky: Continental PremiumContact Q
Verzie / akciové ceny:
Ford Explorer EV Max 79 kWh 4×4 Premium (testovaný model): od 47 870 €
Ford Explorer EV STD 52 kWh Explorer: od 35 990 €