Gigant z krajiny vychádzajúceho slnka patrí okrem iných aktivít medzi najvýznamnejšie globálne automobilky. V našom geografickom priestore Honda napriek tomu nikdy nepatrila medzi takpovediac masové značky. Jej hlavnou prioritou v rámci starého kontinentu ostávajú tradičné japonské cnosti na čele so spoľahlivosťou a odolnosťou, ako aj orientácia na použité technológie. Práve pri nich si Honda mimoriadne zakladá na autentických a zároveň unikátnych riešeniach. Za výkladnú skriňu tu možno v posledných rokoch označiť hybridnú technológiu e:HEV. Tá svojím princípom, kde spaľovací motor slúži prioritne ako generátor energie pre elektromotor koncepčne pripomína skôr elektromobily ako klasické full-hybridy. S odmyslením si čisto benzínového hot-hach Civic Type R si daný koncept postupne osvojilo kompletne celé európske portfólio modelov. Medzi jeho najnovších členov s odmyslením si očakávaného znovuzrodeného športového coupé Prelude, či vylepšenej verzie najmenšieho SUV HR-V, možno zaradiť taktiež vlajkovú loď, ktorou je stabilne stredne veľké SUV Honda CR-V. Jeden z globálne najžiadanejších automobilov pri svojej aktuálnej evolúcii citeľne dospel. V rámci aktuálneho testu sme mali možnosť preveriť full-hybridnú verziu s pohonom všetkých kolies.
Obľúbený model Honda CR-V so sofistikovanou full-hybridnou motorizáciou 2,0 i-MMD, skombinovanou s koncepčne unikátnym automatom, pohonom všetkých kolies a najvyššej výbavovej verzii Advance nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Honda.
Rýchle fakty:
- Dnes už legendárna Honda CR-V patrí z historického hľadiska medzi priekopníkov, ktorí už v 90.-tych rokoch minulého storočia objavili kategóriu moderných SUV automobilov.
- Momentálne majú Japonci vo svojej ponuke technológiami prešpikovanú 6-generáciu, ktorá zároveň stabilne reprezentuje európsku vlajkovú loď značky Honda.
- Aktuálna generácia modelu Honda CR-V pôsobí po optickej stránke citeľne robustnejším dojmom. Tvorcovia dizajnu si v rámci dostupného SUV formátu dali mimoriadne záležať na čo najprepracovanejšom praktickom využití.
- Architektúra palubnej dosky nového modelu Honda CR-V sa inšpirovala služobne staršími súrodencami. Okrem dôrazu na čo najprepracovanejšiu funkčnosť je reálnou prednosťou novej generácie špičkový vnútorný priestor.
- Funkčnou ozdobou novej generácie Honda CR-V sú precízne vyladené jazdné vlastnosti. Očakávanú SUV univerzálnosť dokáže z ponuky dostupných verzií najlepšie zastrešiť testovaný full-hybrid v kombinácii so schopným pohonom všetkých kolies.
Model CR-V patrí k vôbec prvým moderným priekopníkom, ktorí v 90.-tych rokoch minulého storočia takpovediac objavili dnes tak dôležitú kategóriu automobilov s prívlastkom SUV. Prvá generácia rovnomenného modelu, pod ktorého skratkou sa ukrýva slovné spojenie Comfortable Runabout Vehicle, uzrela svetlo sveta už v roku 1995. Rozmerovo kompaktný automobil s vyššou svetlosťou podvozka a pohonom všetkých kolies nielenže zaujal, ale postupom času sa z neho stal jeden z najžiadanejších modelov s logom Honda a zároveň i globálne najpredávanejších automobilov!
Evolučnými vylepšeniami Japonci prirodzene rozširovali a inovovali paletu pohonných jednotiek. Elektrifikované motorizácie sa premiérovo objavili pri minulej, teda v celkovom poradí piatej generácie. Najnovšia Honda CR-V s poradovým číslom šesť uzrela svetlo sveta v roku 2022. Na príchod európskej špecifikácie sme si napriek tomu museli počkať o niekoľko mesiacov dlhšie. Aktuálny model je obdobne ako segmentovo príbuzní súrodenci postavený na modernej platforme HA (Honda Architecture). Použitý základ je prioritne prispôsobený pre zástavbu sofistikovaných hybridných pohonných jednotiek.

Pre najnovší model je príznačný citeľný nárast rozmerového formátu. Sám za seba hovorí napríklad cca 10 cm medzigeneračný prírastok v parametri celkovej dĺžky vozidla. Daná skutočnosť zároveň vytvorila priestor pre nasadenie o niečo menšieho kompaktného SUV súrodenca, ktorým je model ZR-V. Japonci si pri testovanom exemplári dali v mimoriadnej miere záležať na aspekte bezpečnosti. S odmyslením si moderných asistenčných systémov ju zlepšuje citeľne navýšená tuhosť karosérie. Odkaz na tradičnú DNA značky Honda so športovou orientáciou pripomína napríklad prepracované zavesenie náprav. Jeho doménou je dôraz na čo najlepšie jazdné vlastnosti. Za inovatívnu pýchu možno označiť konštrukčne modifikovaná verziu hybridného pohonu e:HEV s teraz až dvojicou stálych prevodov pre nižšie i vyššie rýchlostné tempo. Vylepšený pohon všetkých kolies naďalej vsádza na klasickú mechaniku zastúpenú kardanom. Jeho medzigeneračnou prednosťou je schopnosť distribúcie silu medzi nápravy v ideálnom pomere 50/50.
Základom v Európe čisto hybridnej palety pohonných jednotiek je motorizácia 2,0 i-MMD 2WD s výkonom 184 koní a pohonom „len“ predných kolies. Identickú pohonnú jednotku (2,0 i-MMD 4WD) s výkonom 184 koní využíva testovaný exemplár s pohonom všetkých kolies. Poslednou a technologicky mimoriadne zaujímavou alternatívou je vôbec prvý sériový plug-in hybrid značky Honda. Zástrčkový variant e:PHEV so sľubovaným elektrickým dojazdom viac ako 81 km vsádza na identický technický základ v podobe spaľovacej zážihovej motorizácie 2,0 i-MMD a maximálneho výkonu 184 koní. S prispením zástavby citeľne väčšej (17,7 kWh) batérie je PHEV variant k dispozícii výhradne s pohonom predných kolies. Všetky motorizácie zároveň spolupracujú výhradne s automatickou prevodovkou, ktorá ale nie je prevodovkou v pravom zmysle slova.

Sebavedomá elegancia
Aktuálna generácia vrcholného európskeho modelu značky Honda si po optickej stránke osvojila skôr konzervatívne a nadčasovo ladené krivky. Tie vo finále ešte viac zvýrazňujú nezanedbateľný medzigeneračný nárast formátu. Dizajn CR-V pôsobí zároveň robustne a odolne, čo ešte viac pripomína príslušnosť k plno formátovému SUV segmentu. Hranatému a sumárne nadčasovému prístupu v prípade testovaného exemplára paradoxne sekunduje nemalý dôraz smerom na čo najprepracovanejšie obtekanie vzduchu.
Zaujímavosťou skúšaného SUV z krajiny vychádzajúceho slnka je určitá vizuálna odlišnosť klasického hybridu a jeho sofistikovanejšej zástrčkovej alternatívy. Vzájomné odlišnosti sa najviac prejavili v rámci predných partií. Spoločným charakteristickým prvkom pre oba pohony je robustne kolmá silueta skombinovaná s proporčne sebavedomou maskou. Testovaný full-hybrid s celkovo terénnejším nádychom zaujme temperamentne tmavým výpletom. V hornej línii mu sekunduje dizajnovo kreatívny prvok v podobe pochromovanej lišty zabiehajúcej až do modulu predných svetlometov. Už v základe dostupnú full-LED technológiu od výbavovej verzie Advance obohacuje funkcia tieňovania. So za tmy ponúkaným svetelným výkonom, ako aj šírkou svetelného kužeľa som bol nadmieru spokojný. Tzv. Matrix nadstavba nepatrí v optike dnešnej doby medzi najsofistikovanejšie, no svoju prácu si napriek tomu robí veľmi dobre. Sumárne drsný a odolný nádych motorizácie e:HEV kompletizuje modul nárazníka s výraznou líniou ochranného oplastovania. Už vyššie naznačený aerodynamický aspekt zároveň pripomínajú decentné postranné prieduchy.

Sebavedomá a zároveň masívna predná silueta po vizuálnej stránke zaujme taktiež pri pohľade z profilu. Zadná časť novej generácie modelu CR-V pôsobí v porovnaní s ňou o niečo ľahším, resp. atletickejším dojmom. Bočné proporcie s odmyslením si hravého zadného stĺpika ozvláštňuje výrazný karosársky prelis. Identický dizajnový element vzájomne prepája predné a koncové svetlomety. Dôraz na čo najprepracovanejšiu funkčnú stránku v tomto priestore vyšperkovalo rozmerovo veľkorysé bočné presklenie. Robustný akcent umocňujú vytiahnuté blatníky skombinované s výraznou líniou ochranného oplastovania v praktickom matnom prevedení. Zaujímavým detailom so zaoceánskou príchuťou je oranžová reflexná plocha v module predného blatníka. Atraktivitu testovanej konfigurácie zvýraznilo prenikavé červené lakovanie v opciovej metalíze s prívlastkom Premium Crystal Red. Japonský dôraz na prioritnú racionalitu naopak pripomínajú rozmerovo konzervatívnejšie 18-palcové disky z ľahkých zliatin. Použitý rozmer pneumatík s adekvátnou výškou bočného profilu je zároveň štandardom pri všetkých výbavových verziách.
V rámci zadných partií pôsobí nová Honda CR-V najšportovejšie. Použitý dizajnový koncept zároveň pripomína odkaz rovnomenných predchodcov. K historicky tradičným riešeniam sa radia koncové svetlá. Ich neodmysliteľnú vertikálnu orientáciu pri posledných dvoch evolúciách už dopĺňa horizontálny výbežok, ktorý zároveň umožňuje vytvorenie atraktívneho svetelného podpisu. Dynamický podtón v tomto priestore umocňuje efektný strešný spojler. Japonci sa zároveň pohrali so stvárnením zadného nárazníka. S odmyslením si robustného ochranného oplastovania a decentného náznaku difúzora ho zdobí dvojica efektných výfukových koncoviek, kde jedna z nich reálne plní svoju funkciu.

Ergonomicky výborný interiér s rodinným nádychom
Model CR-V si s odmyslením tradičných japonských zbraní na čele so spoľahlivosťou vybudoval historicky silné renomé vďaka rodinnej orientácii a množstvu sofistikovane vymyslených riešení. Spomenuté cnosti vďaka citeľnému nárastu formátu teraz ešte viac rozvíja najnovšia generácia.
Vyšperkovanú funkčnosť, ktorá prirodzene ťaží z SUV karosárskeho formátu už pri prvom kontakte s testovaným exemplárom pripomína dôkladné prekrytie prahov oboch párov dverí. Za užívateľský benefitu tu možno označiť príjemne vyvýšený posed v kombinácii s veľmi dobrým prístupom na palubu. Koncepčne moderný interiér kombinuje digitálne hračky s pomerne konzervatívnejšími líniami palubnej dosky. Palec hore si celkom jednoznačne zaslúži precízna kvalitatívna stránku. Nový model CR-V boduje pestrým spektrom na dotyk príjemných materiálov, ako aj vo všeobecnosti precíznym dielenským opracovaním.

Farebne decentné tmavé prostredie s čiernym koženým čalúnením vyvažuje svetlé prevedenie stropu. Určitý kreatívny aspekt pri najnovších automobiloch s logom Honda v poslednom období reprezentuje dizajnovo kreatívne a zároveň príkladne funkčné zapracovanie výduchov ventilácie. Orientáciu na maximálnu učiteľskú prívetivosť pripomína testovaný exemplár pestrým spektrom klasických ovládacích prvkov. Ergonomicky špičkovému samostatnému modulu klimatizácie sekundujú prehľadné tlačidlá s dôležitými funkciami v ľavej časti palubnej dosky. Užitočné tlačidlové skratky si našli svoje miesto taktiež v ľavej časti centrálneho palubného infotainmentu.
Ako funkčne skvelý možno označiť taktiež multifunkčný volant s ideálnymi proporciami. Jeho tenké ramená evokujú športovú DNA značky Honda. Za vtipný a zároveň ergonomicky prijemný detail považujem rovnako skratky k užitočným kamerovým nahľadom, ktoré si našli svoje miesto na páčkach smeroviek, resp. stieračov. K typickej ergonómii japonskej automobilky sa radí v princípe prehľadné tlačidlové ovládanie prevodovky. Na jeho ovládaciu logiku si dokážu pomerne rýchlo zvyknúť i doteraz nezainteresovaní vodiči.

Nielen rodinný, ale i sumárne praktický aspekt pri aktuálnej generácii modelu CR-V umocňujú rozumne navrhnuté odkladacie priečinky. Rozmerovo veľkorysé boxy vo dverách dopĺňa prepracovaná stredová konzola zahŕňajúca funkciu indukčného nabíjania smartphonu. Detailom inšpirovaným vo svete MPV je dodatočné panoramatické zrkadielko s dobrým výhľadom na cestujúcich v druhom rade.
Modernú atmosféru na palube pripomínajú digitálne hračky. Plne grafický prístrojový panel boduje príkladnou prehľadnosťou a zároveň si vystačí bez častokrát zbytočných grafických fines. V rámci dostupných layoutov predstavuje alternatívou ku klasickej simulácii budíkov minimalistickejšie vyobrazenie. Atmosféra prístrojov sa farebne zmení len veľmi decentne zmení po aktivácii športového režimu. V rámci dostupných údajov palubného počítača zaujme schematické vyobrazenie asistenčných systémov, funkcia hybridu či pohonu všetkých kolies. Škoda len, že palubný počítač na rozdiel od centrálneho infotainmentu stále nekomunikuje v slovenskom jazyku. Od výbavového stupňa Advance je už štandardne k dispozícii kvalitný Head-up displej, ktorý premieta najdôležitejšie údaje o jazde priamo v zornom poli.

Tradičnú japonskú filozofiu si osvojil taktiež centrálny infotainment Honda Connect 2 s už automaticky dostupnou vstavanou navigáciou. Z funkčnej stránky by som predsa len privítal mierne naklonenie obrazovky smerom na vodiča. Naopak, len chválu si zaslúžia pohotové odozvy na dotykové povely či matný povrch displeja, ktorý je prirodzene odolnejší na stopy po odtlačkoch. V princípe peknej a detailnej grafike sekunduje prioritná orientácia na prehľadnosť. Danú filozofiu ešte viac umocňuje prítomnosť dvojice najdôležitejších skratiek či klasické ovládanie hlasitosti audia.
Pestrá paleta dostupného dlaždicového menu zaujme napr. záložkami so schematickým vyobrazením práce hybridu, prehľadným rozhraním údajov palubného počítača, rôznorodými nastaveniami vozidla či vyobrazenie pomerne ostrého panoramatického kamerového náhľadu. Rozhranie na druhej strane nedisponuje žiadnou sofistikovanou online nadstavbou. Moderná mobilná konektivita v prípade platformy Android fungovala „len“ klasicky, teda prostredníctvom priameho káblového prepojenia.

Všestrannú orientáciu s prioritne komfortným podtónom pripomína testovaný exemplár taktiež rozmerovo veľkorysými prednými sedačkami s len decentným náznakom bočného vedenia v operadlovej časti. Hodnotnému a na dotyk príjemnému koženému čalúneniu sekunduje pohodlná výplň vhodná aj na dlhé diaľničné presuny. Pohodlie predných pasažierov kompletizuje elektrické nastavenie pozície skombinované s funkciami vyhrievania a odvetrávania. Stredne veľké SUV s logami značky Honda si zaslúži uznanie za excelentný výhľad z vozidla. Prirodzene vyvýšenému posedu v tejto disciplíne sekunduje veľkorysé bočné presklenie, ako aj dômyselná kombinácia tenkých predných stĺpikov s uchyteným spätných zrkadiel.
Špičkovú rodinnú koncepciu si nová generácia modelu CR-V obhájila taktiež v druhom rade. Veľkorysému vstupnému otvoru sekunduje druhý pár dverí otvárajúci sa prakticky do pravého uhla. Toto riešenie v praxi výrazne uľahčuje napríklad inštaláciu detských sedačiek. O niečo vyššie ukotvenie zadnej lavice je aj v prípade zadných pasažierov zárukou veľmi dobrého výhľadu z vozidla. V druhom rade sa s odmyslením si detí pohodlne odvezie pokojne aj trojica štandardne urastených dospelákov. Pri mojej výške 185 cm som bol reálne spokojný s priestorovou rezervou pre nohy i hlavu. V druhom spomenutom prípade ma pri štandardnej pozícii operadla nijako neobmedzovala ani prítomnosť panoramatickej strechy, ktorá je mimochodom dostupná už úplnom základe. Potencionálny prostredný cestujúci ocení vyslovene minimalisticky stredový tunel, ako aj priestorovo úsporné ukončenie stredovej konzoly. Samostatným výduchom ventilácie na identickom mieste sekundujú zdrojové USB koncovky. Krajné pozície potešia funkciou vyhrievania. Celkovú variabilitu testovaného exempláru vylepšuje možnosť nezávislého posúvania, resp. polohovania zadnej lavice delenej v pomere 60/40.

Prítomnosť full-hybridu v kombinácii s pohonom všetkých kolies sa vo vyslovene negatívnej miere neodzrkadlila ani pri batožinovom priestore. Skúšaná verzia disponuje základnou prepravnou kapacitou na stále veľmi slušnej úrovni 579 litrov. Príkladne symetrickému tvarovaniu ložnej plochy sekunduje hodnotnejšie, resp. na mechanické poškodenia odolnejšie čalúnenie bočných stien. To pri SUV modeloch z krajiny vychádzajúceho slnka rozhodne nie je automatickou samozrejmosťou. V zadnej časti priestoru pod podlahou zostalo stále miesto na organizér pre štandardne dodávanú lepiacu sadu ako aj uskladnenie ďalších drobností vrátane povinnej výbavy. Fixačné predispozície vylepšuje prítomnosť kotiacich ôk či praktického háčika na tašky. V samotnom kufri na druhej strane chýba mechanizmus na sklápanie zadných operadiel delených v pomere 60/40. Za praktickú nevýhodu tu považujem taktiež absenciu otvoru na prepravu dlhých predmetov. Po sklopení zadných operadiel treba počítať s prítomnosťou decentného odskoku. Maximálna prepravná kapacita na druhej strane dosahuje až 1643 litrov.
Prednosťou a výhodou súčasnej generácie modelu CR-V je reálne bohatá výbava dostupná už v úplnom základe. Už hybridná verzia s pohonom predných kolies automatický disponuje plnou paletou bezpečnostných a asistenčných systémov, najvyššou verziou digitálnych hračiek, koženým čalúnením, vyhrievaním predných sedadiel, elektrickým otváraním dverí batožinového priestoru s automatickou funkciou, elektricky nastaviteľnými prednými sedačkami, vyhrievaným volantom, automatickou dvojzónovou klimatizáciou s výduchmi pre zadných pasažierov, funkciou indukčného nabíjania smartphonu, parkovacími senzormi vpredu aj vzadu, cúvacou kamerou či panoramatickou strechou. Testovaná konfigurácia Advance k tomu okrem pohonu 4×4 pridáva Head-up displej, odvetrávanie predných sedadiel, pamäťovú funkciu nastavenia sedadla pre vodiča, vyhrievanie zadných sedadiel, panoramatický kamerový náhľad na okolie vozidla, adaptívne full LED svetlomety či veľmi pekne hrajúce audio značky Bose s 12-reproduktorimi. Jediným opciovým prvkom skúšaného exemplára je výrazné červené lakovanie, ktoré môže v prípade potreby doplniť ešte aj ťažné zariadenie.

Všestranne orientovaný spoločník
Najnovšia generácia SUV modelu Honda CR-V prináša do praxe všetky cnosti, na ktorých si automobilka z krajiny vychádzajúceho slnka z historického hľadiska veľmi zakladá. Vyššie predstavenému veľkorysému vnútornému priestoru aj z tohto dôvodu sekundujú precízne odladené jazdné vlastnosti obohatené o množstvo koncepčne zaujímavých technológií na čele so sofistikovaným hybridnom.
V európskom priestore sa o pohon testovaného exempláru stará výhradne najnovšia evolúcia elektrifikovaných hybridov s teraz ešte lepšou účinnosťou. Koncepcia e:HEV sa od väčšiny konkurenčných full-hybridov odlišuje tým, že spaľovací motor slúži po väčšine času ako generátor energie a samotné vozidlo prioritne poháňa výkonnejší elektromotor.

Podvozok ťaží z príbuznosti s jedným z najlepšie jazdiacich kompaktov, ktorým je súrodenecký model Civic. Samozrejmosťou je prepracované nezávislé zavesenie kolies na zadnej náprave. Honda sa v prípade verzie s pohonom 4×4 zároveň pohrala s vylepšením funkcie štvorkolky, ktorá sa pri svižnej akcelerácii teraz razantnejšie pripája taktiež v spektre vyššieho rýchlostného spektra. Charakteristika odladenia tlmičov reprezentuje ideálny kompromis medzi očakávaným komfortom a športovou príchuťou.
S prispením racionálnych 18-palcových kolies so stále veľkorysou výškou bočného profilu pneumatík dokáže testovaný exemplár precízne odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Nové CR-V dokáže v porovnaní s drvivou väčšinou veľkostne podobných SUV zároveň o niečo suverénnejšie a kultivovanejšie zdolávať už aj o niečo väčšie jamy či prepadnuté kanalizačné poklopy. Na sebaisté a poslušné správanie rodinne orientovaného modelu s vyššou svetlosťou podvozka sa je možné spoľahnúť taktiež pri prejazde cez sériu priečnych nerovností. Sebaistému šoférskemu pocitu smerom od podvozka dávam palec hore taktiež pri jazde po zvlnených komunikáciách nižších tried. V identických podmienkach som ocenil taktiež pocitovo precíznu tuhosť karosérie.

Športová orientácia značky Honda na čele s príjemne tuhým riadením doplneným o adekvátnu porciu spätnej väzby sa aj v prípade pomerne veľkého rodinného SUV prihlási o slovo v režime temperamentnejšieho štýlu jazdy na technickejších cestných komunikáciách. Testovaný exemplár dokáže pred nástupom v hraničných situáciách prirodzenej nedočkavosti príkladne precízne reagovať na požadované zmeny smeru jazdy. Pri zážitkovejších prejazdoch cez zákruty pôsobí full-hybrid s pohonom 4×4 dokonca pocitovo ľahším dojmom ako je automobilkou deklarovaná pohotovostná hmotnosť na úrovni cca 1,8 tony. Prehnané dynamické ambície vo finále najviac krotí síce adekvátne energická, no prioritne stále racionálna hybridná motorizácia.
Sumárny zážitok z jazdy aj v tomto prípade ovplyvňuje voľba jazdného režimu. Východiskové a takpovediac neutrálne nastavenie Normal, ktoré som počas testu používal najčastejšie, dopĺňa komótnejší režim Econ. Jeho výrazne impulzívnejšou alternatívou je mód Sport so zvýraznenou zvukovou farbičkou. Poslednou variáciou je režim Snow, ktorý je okrem snehu najlepšou voľbou taktiež v rámci výjazdov do terénu. Vďaka koncepcii hybridného pohonu s častou jazdou v EV režime dokáže byť nová Honda CR-V v meste a na okreskách prijemne tichá a zároveň kultivovaná. Za určité sklamanie v rámci odhlučnenia priestoru pre posádku napriek tomu považujem diaľničné tempo, pri ktorom do kabíny preniká už o niečo viac aerodynamického hluku.

Hybridný pohonný reťazec e:HEV s komerčným označením 2,0 i-MMD Hybrid pozostáva z atmosférického zážihového 2-litrového 4-valca so samostatným výkonom 148 koní. Primárnou úlohou benzínovej pohonnej jednotky je výroba elektrickej energie. Z hľadiska celkovej dynamiky vozidla je z tohto dôvodu dôležitejší samostatný trakčný elektromotor vyladený na 184 koní, resp. 335 Nm. Práve jeho parametre Japonci zároveň definujú pre deklarovaný maximálny systémový výkon. Ponúkaná výkonová porcia v praxi s odmyslením si príkladnej dynamiky v meste reálne postačuje na adekvátne energické pružné zrýchlenia vo vyšších rýchlostiach, resp. na diaľnici. V obdobných situáciách s logickou potrebou akútnejšej výroby energie sa už o slovo v podobe zaujímavej zvukovej farbičky prihlási typická japonská benzínová atmosféra pracujúca vo vyšších otáčkach.
Full-hybridná batéria s kapacitou približne 1 kWh si svoje miesto našla pod podlahou batožinového priestoru. Výhodou konceptu Honda hybridu sú okamžité reakcie na povely pedála akcelerátora pripomínajúce elektromobily. Testovaný exemplár musím pochváliť za excelentne vyladený prechod medzi čisto elektrickým, hybridným, resp. výhradne spaľovacím typom pohonu. Pohon e:HEV si zároveň vystačí bez klasickej prevodovky. Spiatočku v tomto prípade zastrešuje obdobne ako pri elektromobiloch tzv. menič pólov. Konštrukčnú inováciu full-hybridu v prípade modelu CR-V reprezentuje teraz už dvojica stálych prevodov. Už z minulosti známy „ťažký“ prevod vhodný pre ustálenú jazdu vo vyššom rýchlostnom tempe dopĺňa druhá alternatíva. Jej súkolie je optimalizované na ustálené tempo v nižšom rýchlostnom tempe. Samotného vodiča na využívanie pohonu so stálym prevodom v rámci vyobrazenej schémy hybridu palubného počítača upozorňuje piktogram ozubeného kolieska.

Honda má v mantineloch full-hybridného pohonu príkladne prepracovanú taktiež funkciu rekuperácie. Intenzitu spomaľovacieho účinku je možné regulovať v pomerne širokej škále prostredníctvom pádiel pod volantom. Ani pri najintenzívnejšom stupni rekuperačného brzdenia ale testovaný exemplár vyslovene nezastaví. Pri predvídavom spomaľovaní nielen v meste, ale pokojne i na okreskách ide o veľmi návykovú hračku. Z funkčného hľadiska chválim, že po súvislejšej akcelerácii sa predošlý stupeň nastavenej rekuperácie automaticky resetuje do východiskovej pozície pripomínajúcej plachtenie.
Medzigeneračne prepracovaný pohon všetkých kolies AWD teraz podstatne viac ako v minulosti zapája do hry kolesá zadnej nápravy. Vítanou novinkou s terénnym potenciálom je schopnosť preniesť až 50% sily na kolesá zadnej nápravy. Skúšaný exemplár potvrdil v teste svoju všestrannú orientáciu aj pri výjazdoch mimo spevnených komunikácií. V daným podmienkach rozhodne naplní očakávania drvivej väčšiny štandardných SUV používateľov. Zárukou adekvátnej porcie slobody v teréne je solídna svetlá výška na úrovni rovných 20 cm. Pri offroad skúške zdolala nová CR-V bežne SUV prekážky v podobe členitejších cestičiek, resp. prudkých výjazdov po zamrznutej tráve bez akéhokoľvek zaváhania. Pri simulovanom krížení náprav pohon o niečo viac premýšľa, ale nakoniec dokáže preniesť dostatok sily na kolesá s lepšou trakciou. V daných podmienkach funguje štvorkolka výrazne suverénnejšie pri deaktivovanom, resp. obmedzenom ESP. Offroad výbavu na palube kompletizuje veľmi dobre vyladený zjazdový asistent s možnosťou nastavenia preferovanej rýchlosti klesania.

Japonci sa pri svojom kľúčovom SUV modeli pohrali taktiež s vyladením asistenčných systémov. Očakávanú klasiku v podobe spoľahlivo pracujúceho adaptívneho tempomatu s nadstavbou v podobe posúvania sa v mestských kolónach dopĺňajú v rámci celkovej bezpečnosti veľmi užitočné prednárazové asistenty. Tie vodiča na možnú kolíznu situáciu upozorňujú nielen pri výjazdoch so spiatočným chodom ale taktiež v prípade potencionálneho čelného nárazu napríklad pri výjazde z neprehľadnej križovatky. V sumári taktiež chválim, že povinný eurohlásič upozorňujúci na prekročenie rýchlostných limitov nie je v rámci akustického doprovodu vyslovene akusticky otravný.
Kombinovaná spotreba už pomerne veľkého rodinného SUV s pohonom všetkých kolies sa počas testu v chladných poveternostných podmienkach ustálila na síce sympatickej, no nie vyslovene zázračnej hodnote rovných sedem litrov. To je v papierovej rovine o niečo málo viac ako sľubuje samotná automobilka. Najúspornejšia je nová Honda CR-V s nameraným apetítom len 5,5 l/100 km mimochodom v mestskom prostredí. Sympatický výsledok 5,9 l/vyobrazil palubný počítač taktiež pri mimomestských presunoch. Výhoda elektrifikovaného hybridu prirodzene zaniká pri ustálenom diaľničnom tempe, kde palubný počítač vyobrazil hodnotu 9,1 /100 km.

A celkový dojem?
Aktuálna generácia obľúbeného modelu Honda CR-V ešte viac rozvíja dnes tak preferovaný koncept všestranného SUV. Pod ešte viac prepracovanú rodinnú a funkčnú orientáciu s množstvom premyslených detailov sa podpísal citeľný medzigeneračný nárast rozmerov. Zážitok z technológií reprezentuje najnovšia evolúcia už v štandarde dostupného hybridného pohonu e:HEV. V testovanej kombinácii s pohonom všetkých kolies ide o multi-talentovaný automobil s príkladne vyladenými jazdnými vlastnosťami.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Honda CR-V 2,0 i-MMD e:HEV AWD Advance
Dĺžka: 4 706 mm
Šírka: 1 942 mm
Výška: 1 684 mm
Rázvor: 2 700 mm
Objem kufra: 588 litrov
Motor: zážihový full hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 135/184
Krútiaci moment Nm: 335
Pohotovostná hmotnosť: 1817 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 187
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,5 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: –
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,7 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,0 l/100 km
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/cena
Honda CR-V 2,0 i-MMD e:HEV AWD Advance (testovaný model) od 52 990 €
Honda CR-V 2,0 i-MMD e:HEV 2WD Elegance od 47 190 €