Jaguar patrí medzi automobilky, ktoré z historického hľadiska formovali automobilový svet. Okrem mnohých úspechov vo svete motoršportu, s ktorými súvisí aj prioritne športová orientácia modelového portfólia si šelma pripísala aj mnohé ďalšie významné míľniky. Z historického hľadiska tu nemožno opomenúť napríklad kult modelu E-Type zo 60. rokov. V 90. rokoch bol superšport XJ 220 svojho času vôbec najrýchlejším sériovým automobilom. A Jaguar si na svoje konto pripísal aj významný zárez v modernej ére. Reč je o nadčasovom a technológiami nabitom elektromobile I-Pace, ktorý pozberal množstvo renomovaných ocenení. Práve I-Pace poslúži ako odrazový mostík do budúcej a už avizovanej čisto elektrickej budúcnosti značky. Do toho času sa automobilka rozhodla venovať náležitú pozornosť svojím súčasným modelov. Hlavným ťahákom sú aj v tomto prípade obľúbené SUV-čka, ktoré prednedávnom podstúpili modernizáciu. V aktuálnom teste sme preverili najväčší model F-Pace s novou mild-hybridnou naftovou motorizáciou.
Nový Jaguar F-Pace s moderným a elektrifikovaným 2-litrovým turbodieslom D200 AWD, skombinovanou s 8-st. automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a v prostrednej výbavovej verzii SE, nám na test zapožičala spoločnosť Final-CD Premium Žilina.
Rýchle fakty:
- Športovo orientovaná automobilka Jaguar otáľala so vstupom do dnes tak kľúčovej SUV kategórie pomerne dlho. Ich prvý sériový SUV počin sa dátuje k roku 2015 a postaral sa oň práve testovaný model F-Pace.
- Približne po piatich rokoch výroby doprial Jaguar svojmu kľúčovému SUV zásadný facelift. Hlavnou doménou modernizácie bola s odmyslením si tzv. povinnej jazdy rozsiahla obmena motorovej palety. Početný zástup mild-hybridej nadstavby v premiére rozšíril aj úplne nový plug-in hybrid.
- Vďaka štýlovým a atletickým proporciám pôsobí Jaguar F-Pace veľmi sviežo aj dnes. Modernizácia zovňajšku si aj z tohto dôvodu prioritne vystačila s dobrusovaním detailov.
- Naopak, interiér modelu Jaguar F-Pace podstúpi po modernizácii zásadnú premenu. Okrem citeľne luxusnejšej atmosféry a prepracovanej ergonómii tu stojí za zmienku aj príchod nových digitálnych hračiek na čele s moderným infotainmentom.
- Testovaný Jaguar F-Pace poháňal moderný a z komplexného hľadiska prioritne racionálny 2-litrorvý turbodieslel s výkonom 204 koní. Veľkou ozdobou emočne ladeného SUV ostávajú nielen špičkové jazdné vlastnosti ale aj celková SUV univerzálnosť, pod ktorú sa výrazne podpísal sofistikovaný pohon všetkých kolies.
Fotogaléria Jaguar F-Pace
Anglická automobilka s logom šelmy má športovú orientáciu zakorenenú hlboko vo svojej DNA. Obrovský SUV boom si na druhej strane, obdobne ako mnohí ďalší prestížni konkurenti, nemohli dovoliť ignorovať ani v Coventry. Ako prelomový možno v tomto ponímaní označiť rok 2015. V tomto čase bolo oficiálne predstavené prvé sériové SUV s logom Jaguar, ktorým bol práve model F-Pace.
Dobová novinka zaujala veľmi originálnym prístupom napríklad z hľadiska rozmerov. Model F-Pace je totiž po veľkostnej stránke typickým predstaviteľom lákavého medzi-segmentu, na rozmedzí kompaktných a už reálne veľkých SUV modelov. Zážitkovú orientáciu okrem atraktívnych proporcií tu pripomína aj mimoriadne pevná a zároveň ľahká konštrukcia pozostávajúca z prevažnej časti z hliníka. Za konkurenčný skúšaného modelu možno označiť aj nadštandardné terénne schopnosti, pod ktoré sa podpísala spolupráca so sesterskou značkou Land Rover.
Svojmu ťažiskovému SUV doprial Jaguar rozsiahly facelift v úplnom závere roku 2020. Vynovený model sa okrem v princípe skôr decentných exteriérových zmien vyznačuje zásadne prepracovaným konceptom interiéru s reálne luxusným nádychom. Bokom neostali ani moderné technológie na čele s precízne vyladenými asistenčnými systémami a špičkovým palubným rozhraním Pivi Pro. Zaujímavosťou hodnej prémie je napríklad vylepšená klimatizácia, ktorá dokáže zachytávať aj len 2,5 mikrometrové prachové častice! Ďalšiu decentnú modernizáciu zameranú prioritne na digitálne hračky na palube či vylepšenie elektrických komponentov zároveň zaznamenal model F-Pace len prednedávnom.
Rozsiahlu elektrifikáciu pohonných jednotiek možno označiť za dôležitý míľnik modernizácie najväčšieho SUV značky Jaguar. Drvivá väčšina motorizácií tu už dnes pozostáva zo sofistikovaných mild-hybridov. Ako základ tu možno označiť nový mild-hybridný turbodiesel 2,0 Ingenium. V slabšej výkonovej verzii D165 MHEV disponuje výkonom 163 koní. Testovaný silnejší ekvivalent D200 MHEV je vyladený na výkonom 204 koní. Naftovým vrchol je aj naďalej prepĺňaná motorizácia V6 s mild-hybridnou výpomocou vo verzii D300 MHEV, ktorá ponúka výkon rovných 300 koní. Benzínovým základom je prepĺňaný 4-valec 2,0 Ingenium. Základná výkonová verzia P250 (250 koní), odolala ako jediná mild-hybrinému dopingu. Elektrická výpomoc je už, naopak, prítomná vo verzii P400 MHEV s výkonom 400 koní. Ešte viac elektrifikácie prináša novinka v podobe externe nabíjateľného plug-in hybridu P400e, s výkonom 404 koní a 19,2 kWh akumulátorom. Absolútnym výkonovým vrcholom modelového radu Jaguar F-Pace ostala čisto benzínová prepĺňaná motorizácia V8. Vrcholný variant F-Pace SVR P550 V8 disponuje výkonom až 550 koní. Štandardom všetkých vyššie spomínaných motorizácií je inteligentný pohon všetkých kolies, ako aj spolupráca s 8-st. automatickou prevodovkou.
Dynamický elegán
Pri pohľade na stále ladné a nadčasové línie modelu F-Pace sa ani nechce veriť, že toto SUV je tu s nami už od roku 2015. Modernizácia sa aj z tohto dôvodu najmenej dotkla práve vonkajšieho dizajnu. Elegantný vzhľad, vrátane dynamických proporcií karosérie, je pri anglickej šelme s vyššou svetlosťou podvozka do značnej miery inšpirovaný súrodeneckými limuzínami. Testovaný exemplár po vizuálnej stránke v sumári necieli na robustný offroad nádych, ale skôr na športové emócie.
Predným partiám aj naďalej dominuje teraz ešte väčšia maska s prepracovaným výpletom. O jej kompletne čierne prevedenie sa pri skúšanom modelu podpísal dizajnový balík Black Pack. Pozornému oku neunikne ani prepracovaná predná kapota a nové predné svetlomety. Okrem dynamickejšieho svetelného podpisu stojí v tomto prípade za zmienku výkonnejšia a sofistikovanejšia full LED technika. S dostupným svetelným účinkom som bol v praxi veľmi spokojný. Ďalšou markantnou zmenou prednej časti je kompletne prepracovaný nárazník. Okrem dynamickejšieho nádychu celkovú aerodynamiku v tomto prípade vylepšujú funkčne postranné prieduchy.
Najviac emócií vyžaruje z modelu F-Pace pri pohľade z profilu. Efekt všeobecne štíhlych a atletických línií v tomto priestore ešte viac násobí kratučký predný previs, dlhá predná kapota a dozadu posunutá kabína. Kombinácie zmienených prvkov už podvedome evokuje klasický koncept pohonu s prioritnou preferenciou zadnej nápravy. Dynamický nádych postupne sa zužujúcej línie bočného presklenia násobí jeho čierne orámovanie balíku Black Pack. Na testovanom exemplári lakovanom v elegantne bielej farbe s prívlastkom Fuji pôsobia mierne disproporčne „len“ 18-palcové disky kolies s pneumatikami s vyšším profilom. Podpísalo sa pod to podľa očakávania sezónne obutie. Štandardom výbavy SE sú 19-palcové disky, ktoré je za príplatok možné nahradiť až 20-palcovým ekvivalentom.
Podvedomá dynamika sršia aj zo zadných partií Jaguar F-Pace. Pomerne výrazne skosená línia dverí batožinového priestoru necháva ešte viac vyniknúť strešný spojler. Úplne nové sú po modernizácií teraz ešte užšie koncové svetlá s efektným podpisom inšpirovaným v modeli F-Type. Výsadou “čierneho” balíčka je použitie čierneho fontu vrátane rovnakej farby fabrického loga. Proporčne čisté dizajnové línie si osvojil aj dvojfarebný zadný nárazník. Klasické výfukové koncovky ostali ponovom výsadou najvýkonnejších verzií. Výfuk testovaného mild-hybridného 4-valcového turbodiesla je ukrytý v priestore pod nárazníkom.
Prémiový interiér bez kompromisov
V porovnaní so skôr decentnými zmenami exteriéru, zaznamenal interiér testovaného modelu obrovský progres. Sympatické je, že Jaguar sa pri koncepte kabíny nového modelu snažil v maximálnej miere počúvať pripomienky zákazníkov. Vo výsledku tak vnútrajšok vynoveného modelu F-Pace pôsobí luxusne a zároveň noblesne, tak ako sa na prémiového výrobcu patrí.
Po kvalitatívnej, resp. materiálovej stránke by si mnohí konkurenti mohli brať od značky Jaguar príklad. Úplnou samozrejmosťou je v tomto kontexte precízne dielenské opracovanie s mnohými pekným detailmi odkazujúcimi na históriu automobilky. Palubnej doske testovanej konfigurácie dominuje na dotyk kvalitná hnedá koža, decentne skombinovaná s plochami z lesklého kovu. Okrem tejto konfigurácie je tu k dispozícií pomerne pestré spektrum ďalších farebných a materiálových variácií.
Architektúra palubnej dosky si aj po modernizácií zachovala skôr konzervatívny, resp. aristokratický koncept. Z užívateľského hľadiska dávam palec hore mnohým novým a ergonomicky lepším riešeniam. Ako príklad poslúžia prepracované výplne dverí s klasickým umiestneným modulu na elektrické otváranie okien. Vyššie spomenuté a luxusné materiálové stvárnenie, po novom dopĺňajú koncepčne moderné digitálne hráčky.
Prístrojový panel testovanej verzie disponoval ešte konzervatívnejším riešením s dvojicou klasických budíkov a pomerne veľkým centrálnym displejom. Digitálna časť poteší kvalitnou grafikou i celkovou prehľadnosťou. V rámci širokej škály nastavení môže byť na displeji vyobrazený napríklad aj mapový podklad. V dôraze prepracovaných detailov tu na mňa napriek tomu pôsobí mierne úsmevne grafická časť okrajov budíkov, ktorá nadväzuje na ich analógovú časť. Predovšetkým za tmy daný efekt pôsobil mierne lacným dojmom. Uvedomil si to pravdepodobne aj Jaguar, nakoľko v konfigurátore nového modelového roku už pri výbave SE figuruje výhradne sofistikovanejšie celografické stvárnenie prístrojového panela.
Naopak, len chválu si testovaný exemplár zaslúži za úplne nové rozhranie centrálneho infotainmentu. F-Pace dostal po modernizácii špičkovú verziu Pivo Pro s efektne zaoblenou dotykovou obrazovkou. Použité rozhranie bez váhania radím medzi najlepšie infotainmenty dneška. Okrem ostrej, no zároveň aj jemne detailnej grafiky s veľmi prirodzeným farebným spektrom, tu musím vyzdvihnúť aj pohotové a rýchle reakcie na dotyk. Palubný systém je zároveň navrhnutý užívateľsky prívetivo. Na logiku ovládania si rýchlo zvyknú aj konzervatívnejší používatelia. Samozrejmosťou je bezkáblová konektivita so smartphone platformami či precízna kvalita kamerového výstupu. Skúšaný model v tomto kontexte disponoval „len“ základným prevedením so zadnou kamerou.
Ďalšie plusové body získava interiér modelu F-Pace za nielen prehľadný, ale zároveň aj maximálne štýlový modul klimatizácie. Adekvátne veľké virtuálne tlačidlá tu dopĺňajú dominantné otočné potenciometre, ktoré vďaka potiahnutiu, resp. zatlačeniu ponúkajú až trojitú funkcionalitu. Celkovo prepracovanú ergonómiu dopĺňa kompletné nová stredová konzola s veľkým úložným priečinkom v jej spodnej časti. Pôvodné otočné koliesko prevodovky, po novom nahrádza športový joystick. Efektné riešenie si teraz, naopak, osbvojilo výsuvné koliesko slúžiace na prepínanie jazdných módov.
Prienik emočného, no zároveň aj rodinného sveta pripomína Jaguar F-Pace priestranným konceptom kabíny. Šoférske emócie aj napriek vyvýšenému SUV posedu prirodzene a autenticky dotvára trojramenný multifunkčný volant. Dostatočne nadimenzované sedačky ponúkajú vďaka naznačenému bočnému vedeniu v chrbtovej časti, s odmyslením si príjemného cestovného komfortu, až nečakane dobrú fixáciu tela. Výhľad z kabíny síce nesklame ale ani vyslovene nenadchne.
V druhom rade sa pohodlne odvezie aj dvojica urastenejších dospelých. S adekvátnou priestorovou rezervou tu možno počítať v oblasti pre nohy aj hlavy. Potencionálneho prostredného pasažiera bude najviac obmedzovať masívny stredový tunel, v ktorom sa ukrývajú komponenty pohonu. Okrem klasického prekrytia prahov je pri vstupe na palubu v druhom rade praktickým detailom aj lem dverí, ktorý prekrýva aj zadný blatník! Cestovný komfort vzadu zlepšuje vyhrievanie krajných pozícií, samostatné výduchy ventilácie, ako aj prítomnosť zdrojových koncoviek.
Pozíciu rodinne orientovanej štýlovky si F-Pace obhájil aj pri batožinovom priestore so základnou kapacitou až 601 litrov. Pravidelný a symetrický tvar ložnej plochy dopĺňa precízne čalúnenie bočných stien. Jaguár myslí na praktickú stránku aj z hľadiska kotviacich pomôcok a háčikov. Pod úroveň podlahy sa v prípade doplatku stále zmestí užitočná dojazdová pneumatika, čo je predovšetkým v prémiovom segmente čoraz väčšia vzácnosť. Po sklopení delených zadných sedadiel v pomere 40/20/40, vzniká prakticky ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou 1428 litrov.
Jaguar F-Pace svoj vznešený pôvod pripomína aj pri pohľade do cenníka. Testovaná prostredná výbava s prívlastkom SE už bez nutnosti ďalšieho doplácania na druhej strane ponúka prvky ako: bohatú škálu asistenčných systémov, kvalitné kožené čalúnenie, vyhrievané a elektricky nastaviteľné predné sedadlá, ambientné podsvietenie interiéru, zadnú parkovaciu kameru, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, bezkľúčový prístup a štartovanie, elektrické dvere batožinového priestoru, adaptívny tempomat či vstavanú navigáciu. Zo širokej škály prvkov v opcii stojí v tomto prípade za zmienku: elektricky ovládané ťažné zariadenie, vyhrievané čelné sklo, vyhrievaný volant či veľmi pekne hrajúce audio značky Meridian.
Batožinový priestor ponúka v základe objem 601 litrov
Prekvapivo univerzálny
Vynovený F-Pace nezaprie športové gény automobilky Jaguar ani z hľadiska jazdných vlastností. Toto konštatovanie síce čiastočne platí aj pre testovaný 4-valvový turbodiesel. Nová mild-hybridná motorizácia D200 bude napriek tomu prioritne voľbou rozumu. Ten kto si prioritne potrpí na prvotriedne zážitky z jazdy obohatené o adekvátny výkonový doping by mal v konfigurátore už automaticky zakliknúť niektorý zo 6-valcov alebo rovno špičkovú motorizáciu V8 verzie SVR.
To, že si automobilka dala mimoriadne záležať na vyladení jazdných vlastností pripomína precízne vyladený podvozok. V naladení pruženia Angličania trafili prakticky dokonalý kompromis medzi zážitkami a komfortom. Pri pohodovej a bežnej jazde dokáže testovaný exemplár aj s prispením sezónneho obutia s pneumatikami s vyšším profilom, veľmi suverénne filtrovať bežné nerovnosti našich ciest. Podvozok s nezávislým zavesením všetkých kolies dokáže zároveň až neuveriteľne autenticky žehliť, resp. kopírovať cestný povrch. Vodič má vďaka tomu aj pri pomerne veľkom SUV prakticky vždy dostatok autentických informácií smerom od vozovky.
Tie isté tlmiče fungujú zároveň veľmi suverénne aj pri dynamickej jazde napríklad na zakrútených okreskách. Testovaný F-Pace aj napriek približne 2-tonovej váhe doslova miluje zákruty. Pod spomenutý talent sa predovšetkým na povrchu s horšou adhéziou vo výraznej miere pričinil aj inteligentný pohon všetkých kolies s prioritne zadným pohonom a koncert šoférskych emócií dotvára príjemné strmé riadenie.
Do mozaiky zážitkového vyladenia zapadá aj charakteristika brzdnej sústavy. Na dnešnú dobu až atypicky dlhý chod brzdového pedála umožňuje veľmi precízne dávkovanie brzdného účinku. Nikoho v sumári mozaiky precízne vyladených jazdných vlastností pravdepodobne príliš neprekvapí, že jej “najslabším” článkom je skúšaná vznetová motorizácia D200. Daná pohonná jednotka sa logicky príliš nehodí ani na vyslovene temperamentnú jazdu s vypnutou, resp. obmedzenou stabilizáciou.
Na druhej strane platí, že 2-litrový turbodiesel s výkonom 204 koní má pre každodenný život dostatok sily. Sám za seba v tomto kontexte hovorí napríklad parameter maximálneho krútiaceho momentu na úrovni 430 Nm. Pod príjemne lineárny nástup výkonu sa pri motorovej novinke pričinil mild-hybridný elektrický doping. V optike bežného používania som bol pri testovanej konfigurácií spokojný aj s ponúkanou jazdnou dynamikou vrátane pružných zrýchlení.
Skvelá je v tomto smere aj súhra pohonnej jednotky s precízne fungujúcou 8-st. prevodovkou značky ZF. Automat okrem štandardného módu D disponuje aj impulzívnejším nastavením S, ktoré si je možné aktivovať nezávisle od športového režimu. Práve v tomto „setupe“ som si na obľubených okreskách z času na čas vychutnal aj manuálne radenie prevodovkou efektnými pádlami pod volantom.
Charakter správania sa vozidla dokáže v pomerne citeľnej miere ovplyvniť zvolený jazdný režim. Štandardné nastavenie dopĺňa defenzívnejší Eco mód vhodný pre pohodový a rozvážny štýl jazdy v tichu a pohode precízne odhlučnenej kabíny. Jeho opozitom je výrazne ostrejšie a impulzívnejšie dynamické nastavenie. Okrem veľmi pohotových reakcií plynového pedála sa v tomto prípade pohonný reťazec automaticky prednastaví na využívanie maximálnej sily vo vyššom spektre otáčok.
Poslednou alternatívou jazdných nastavení je kvázi offroad režim pre dážď, sneh a ľad. A aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, tak v teréne dokáže F-Pace vďaka adekvátnej svetlej výške a sofistikovanému pohonu všetkých kolies zahanbiť mnoho konkurentov. Užitočnou pomôckou pri zdolávaní výraznejších terénnych zlomov, resp. pri plynulej jazde po nestabilnej vozovke je tzv. terénny tempomat. Aj vďaka nemu dokáže testovaný Jaguar v náročných podmienkach doslova kráčať. Všetky predpripravené testovacie nástrahy vrátane prudkého blatistého stúpania či kríženia náprav tak SUV šelma zvládla s až nečakanou ľahkosťou.
Svoj prémiový rodokmeň testovaný model potvrdil aj pri precízne vyladených asistenčných systémov. Tie som s obľubou využívam prioritne pri dlhých diaľničných presunoch. V úvode spomínaná prioritná racionalita vznetovej motorizácie 200D sa naplno prejavila v rámci spotreby paliva. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu ustálil na akceptovateľnej hodnote 7,8 l/100 km.
S prioritne ľahkou nohou je možné výsledný priemer stlačiť približne o liter nižšie, teda do spektra ktoré sľubuje samotná automobilka. Naopak, pri prioritne zážitkovom používaní výsledná spotreba hravo pokorí 9-lirovú hranicu. S apetítom pod 7-litrov zvláda F-Pace presuny po okresných komunikáciách. Pri ustálenom diaľničnom tempe vyobrazil palubný počítač spotrebu 7,9 l/100 km. Prioritne mestská spotreba sa ustálila na hodnote 8,7 l/100 km.
A celkový dojem?
Vynovený Jaguar F-Pace je zaujímavým a zároveň atraktívnym spestrením prémiového SUV segmentu. Anglická šelma dokáže aj po rokoch zaujať svojim neopozeraným a atraktívnym dizajnom. Úplne nový koncept interiéru s reálne luxusným nádychom ponúka okrem autentickej atmosféry aj adekvátnu rodinnú orientáciu. Silnou zbraňou testovaného modelu je aj na dnešné pomery veľmi pestrá ponuka pohonných jednotiek. Skúšanú vznetovú konfiguráciu D200 možno v tomto kontexte prioritne označiť ako voľbu rozumu.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Jaguar F-Pace 2,0 D200 AWD MHEV SE
Dĺžka: 4 747 mm
Šírka: 2 071 mm
Výška: 1 664 mm
Rázvor: 2 874 mm
Objem kufra: 601 litrov
Motor: vznetový mild-hybrid
Pohon: všetkých kolies
Počet valcov: 4
Kombinovaný výkon kW/koní: 150/204
Krútiaci moment Nm: 430
Pohotovostná hmotnosť: 1951 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 6,3-6,8 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 7,8/ 100 km
Pneumatiky: Continental Winter Contact
Verzia/cena
Jaguar F-Pace 2,0 D200 AWD MHEV R-Dynamic SE (testovaný model) od 75 787 €
Jaguar F-Pace 2,0 D165 AWD MHEV R-Dynamic S od 65 945 €