Jeep patrí medzi ikonické značky, ktorých DNA je od počiatku previazaná s optickou robustnosťou a taktiež veľmi dobrou priechodnosťou v teréne. Doba sa však mení a offroad ikona sa pod krídlami koncernu Stellantis čoraz viac profiluje ako globálny výrobca s potenciálom osloviť široké masy. V našom geografickom priestore zohrávajú čoraz podstatnejšiu úlohu čoraz prísnejšie emisné limity. Americká automobilka sa európskym legislatívnym výzvam v prvom kroku prispôsobila zavedením unikátneho plug-in hybridu 4xe, kde sa pri kompaktných modeloch o pohon zadnej nápravy stará výhradne elektromotor. Ďalším logickým krokom bol debut čisto batériového pohonu. Pre túto misiu si Jeep v nedávnej minulosti prezieravo zvolil úplne nový model Avenger. Hierarchicky najmenšie SUV je prioritne európskou záležitosťou a má zároveň veľký potenciál na oslovenie novej klientely. O niečo neskôr automobilka potešila taktiež zástancov klasického pohonu. Pod prednou kapotou imidžového modelu sa totiž objavili spaľovacie motorizácie. Najnovším členom rodiny, ktorého sme mali možnosť preveriť v rámci redakčného testu je moderná mild-hybridná verzia.
Nový Jeep Avenger e-Hybrid, o ktorého pohon sa stará nová motorizácia 1,2 T e-Hybrid o výkone 130 koní, skombinovaná so 6-st. automatickou DCT prevodovkou, pohonom prednej nápravy a v špičkovej výbavovej verzii Summit, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Jeep.
Rýchle fakty:
- S legislatívnym tlakom spojeným so znižovaním emisií sa musia vyrovnať všetky automobilky. Tento proces predstavuje oveľa väčšiu výzvu pre výrobcov so špecifickou DNA. Presne do tejto kategórie patrí offroad ikona v podobe značky Jeep. Vstupnú bránu do tohto sveta už nejaký čas tvorí model Avenger.
- Rozmerovo malé SUV sa pri svojom debute stalo zároveň prvým modelom značky Jeep s čisto elektrickým pohonom. Mnohých konzervatívne orientovaných zákazníkov o niečo neskôr potešilo rozšírenie ponuky o deriváty so spaľovacím základom. Sem sa radí taktiež testovaná motorizácia e-Hybrid.
- K hlavným zbraniam modelu Jeep Avenger patrí jeho atraktívny dizajn s drsným offroad podtónom. Robustné a opticky odolné proporcie testovaného exempláru zároveň podčiarkujú príslušnosť k rodine americkej ikony.
- Model Jeep Avenger sa autentickou atmosférou môže pochváliť taktiež v kabíne. Interiér vsádza na zaujímavý mix digitálnych hračiek a ergonomicky príjemných riešení. Testovaná verzia e-Hybrid si zachovala prakticky identickú koncepciu ako batériový súrodenec, s rozdielom decentne väčšieho objemu batožinového priestoru.
- Napriek príslušnosti k segmentu malých SUV ponúka Jeep Avenger e-Hybrid v princípe dospelé jazdné vlastnosti. Moderný pohonný reťazec so spaľovacím základom je zárukou citeľne väčšej slobody v podobe dojazdu na jedno natankovanie.
Fotogaléria Jeep Avenger e-Hybrid
Na konci roka 2022 automobilka Jeep oficiálne predstavila svoju novú vstupnú bránu, ktorá sa hierarchicky zaradila pod model Renegade. Dobová novinka veľkostne patriaca do segmentu B-SUV dostala meno Avenger. V roku 2023 si pripísal víťazstvo v ankete o Európske auto roka. „Pomstiteľ“ sa stal zároveň vôbec prvým a nateraz jediným sériovým členom rodiny s čisto elektrickým pohonom. Američania na poli vývoja batériových modelov rozhodne nezaháľajú a už výhľadovo by sme mali spoznať nového a rozmerovo priestrannejšieho člena EV rodiny s nateraz potvrdeným označením Recon. Sympatické je, že testovaný exemplár neskôr rozšíril paletu dostupných pohonov konvenčným smerom.
Malý Avenger je prioritne určený pre Európu. Vo svojej domovine ho značka Jeep aj z tohto dôvodu minimálne nateraz neponúka. Imidžovo ladené malé SUV je zároveň prvým členom rodiny, ktoré debutovalo výhradne s pohonom kolies prednej nápravy. Offroad DNA značky v prípade „predokoliek“ čiastočne zachraňuje inteligentné vyladenie trakčnej kontroly s viacerými režimami a názvom Selec-Terrain.

Testovaný exemplár je postavený na platforme CMP/STLA Small koncernu Stellantis. Jej výhodou je variabilita spojená s možnosťou zástavby širokej palety pohonných jednotiek. Už o niekoľko mesiacov po uvedení čisto elektrickej verzie dostala vstupná brána do sveta americkej ikony, na radosť mnohých, taktiež čisto benzínovú motorizáciu. Ani týmto krokom sa však motorová ofenzíva neskončila. V uplynulom roku pribudla do ponuky taktiež úplne nová mild-hybridná motorizácia, ktorá po technologickej stránke reprezentuje vývojovú evolúciu čisto benzínového prepĺňaného 3-valca. Už onedlho sa u nás zároveň objaví očakávaný pohon 4×4. Jeep aj v tomto prípade logicky siahne po pohone 4xe s výkonom 136 koní. Po technologickej stránke vychádza „štvorkolka“ z testovaného e-Hybridu, kde na zadnej náprave pribudol druhý elektromotor.
Vstupnou bránou do sveta Jeep Avenger ostáva čisto benzínová motorizácia zastúpená moderným prepĺňaným 3-valcom 1,2 T3, kombinovaná výhradne so 6-st. manuálom a výkonom 100 koní. Identický výkon poskytuje taktiež testovaný mild hybrid (1,2 T e-Hybrid) s 3-valcovou prepĺňanou motorizáciou a decentným elektrickým dopingom. Elektrifikovaná motorizácia sa kombinuje výhradne s novou 6-st. automatickou dvoj-spojkovou DCT prevodovkou. Výkonový vrchol zastrešuje najstarší člen rodiny v podobe čisto elektrickej verzie. Elektromotor s výkonom 156 koní v tomto prípade čerpá energiu z 54 kWh batérie.

Atraktívne robustný dizajn
Najmenší člen rodiny s prioritným pohonom „len“ predných kolies si plnohodnotnú príslušnosť k značke Jeep obhájil svojím atraktívne robustným dizajnom a hranatou siluetou. Masívne línie, výrazné ochranné oplastovanie či množstvo prepracovaných detailov rozhodne chytia za srdce. Testovaný exemplár možno zároveň označiť ako jedného z najviac offroadovo ladených zástupcov v segmente malých SUV. Zaujímavosťou je, že Avenger so spaľovacím základom sa vizuálne prakticky vôbec neodlišuje od svojho plne elektrického súrodenca.
Predným partiám testovaného mild-hybridu dominuje ikonická maska pozostávajúca zo siedmich segmentov. Jeden z hlavných identifikačných prvkov značky Jeep si pri spaľovacom deriváte napriek tomu zachoval plnoliatu výplň. O chladenie komponentov motora sa starajú nižšie situované prieduchy s aktívnymi lamelami. Na lesklé prevedenie masky, ktoré je výsadou vrcholnej výbavy Summit, opticky nadväzujú predné svetlomety s hranatou siluetou. Vodorovnú líniu denného svietenia dopĺňa v prípade testovaného exempláru technologicky vrcholná full-LED technológia. Absentujúcu inteligentnú nadstavbu v podobe tieňovania kompenzuje na daný segment za tmy veľmi slušný svetelný výkon s dobre fungujúcim automatickým prepínaním diaľkového módu. Funkčne príjemným doplnkom najvyššej výbavy sú zároveň LED hmlovky, ktoré sa pri odbočení starajú o nasvietenie zákrut. Offroad DNA značky tu podvedome pripomína ich pozícia v module nárazníka. Toto praktické umiestnenie už automaticky zohľadňuje potencionálne drobné nárazy nielen v mestskej džungli. Sumárnu odolnosť kompletizuje práve masívny nárazník s odolným ochranným oplastovaním. Dynamicky tvarovaný výplet ozvláštňuje vtipný detail v podobe postranného poľa s notoricky známou siluetou. Pozornému oku neunikne taktiež detail kompasu ozvláštňujúci kryt senzorov asistenčných systémov.

Robustne a atraktívne pôsobí Avenger taktiež pri pohľade z profilu. Symetricky tvarované línie s hranatým nádychom dopĺňajú výrazne vystúpené a opticky svalnaté blatníky v kombinácii s kolesami umiestnenými čo najviac v rohoch karosérie. Efekt mohutnosti tu ešte viac umocňuje opäť výrazná línia ochranného oplastovania, ako aj už na podhľad solídna svetlá výška. K štýlovým detailom sa naopak radia zamaskované kľučky druhého páru dverí, dizajn zadného stĺpika či pre značku typické označením modelu na predných dverách. Testovanému exempláru reálne pristane lakovanie v príplatkovej zeleno-modrej metalíze s dovetkom Lake. Pre vrcholnú výbavu Summit sú automaticky vyhradené atraktívne 18-palcové disky. Ich minimalistickým detailom je opäť zapracovanie ikonickej Jeep siluety.
Nadčasové línie so symetrickými proporciami ozvláštňujú taktiež zadné partie najmenšieho člena rodiny. Opticky široký postoj kompletizuje masívny zadný nárazník v dvojfarebnom prevedení. Signifikantné stvárnenie ponúkajú taktiež koncové LED svetlomety. Vo všeobecnosti atraktívnemu svetelnému podpisu znova sekunduje už viackrát spomenutý dizajnový detail zastúpený siluetou masky. Decentne športový nádych v tomto priestore evokuje pomerne výrazný strešný spojler. Verziu so spaľovacím základom je možné bezpečne identifikovať na základe hybridného štítku s písmenom e v zelenej farbe (elektrická verzia používa modrú) a zároveň priznanému výfuku s efektnou koncovkou.

Štýlovka s praktickým nádychom
Na imidžovej orientácii s množstvom prepracovaných detailov a podtónom offroad ikony si zakladá taktiež interiér. Avenger k spomenutému imidž faktoru pridáva taktiež dôraz na praktickú stránku. V tejto súvislosti musím pochváliť musím „bezdotykovú“ funkciu odomykania, resp. zamykania, ktorá automaticky reaguje na priblíženie, resp. oddialenie sa od vozidla s kľúčikom vo vrecku či kabelke. Pri vstupe na palubu napriek tomu čiastočne zamrzí neúplné prekrytie inak masívnych prahov.
Koncept palubnej dosky zaujme originálnou architektúrou so symetrickými líniami. Pre špičkovú výbavovú líniu Summit je príznačné lakovanie centrálnej časti v striebornej farbe. Zo štýlových detailov pozornému oku neunikne decentné označenie modelu nad pravým výduchom ventilácie, ako aj logo Jeep na bočnom profile viditeľné pri otvorených dverách. V diagonálnych pozíciách čelného skla možno taktiež obdivovať minimalistického hvezdára s ďalekohľadom, resp. hviezdne nebo. Z hľadiska použitých materiálov Avenger vyslovene nenadchne, no zároveň ani nesklame. Malý Američan v princípe kopíruje zaužívaný štandard daného segmentu. Palec hore zároveň dávam napriek tomu vysokému dôrazu kladenému na kvalitu dielenského opracovania.

Sumárne modernú atmosféru na palube kompletizuje štýlové zapracovanie personálne nastaviteľného ambientného podsvietenia, ako aj koncept moderných digitálnych hračiek. Ani v tejto disciplíne sa pôvodne predstavený elektromobil, ako aj o niečo mladšie spaľovacie deriváty v princípe neodlišujú. Jeep Avenger si zároveň zakladá na čo najintuitívnejšej užívateľskej ergonómii. Pochvalu si rozhodne zaslúži klasické ovládanie hlasitosti audia skombinované s modulom klimatizácie s prehľadnými tlačidlami. K dokonalosti mi tu chýba nastavenie preferovaného prúdenia vzduchu. Pre jeho zmenu sa je už nutné prekliknúť do alternatívneho dotykového layoutu.
Klasickými tlačidlami vľavo pod volantom sa ovláda taktiež zjazdový asistent či vyhrievanie čelného skla, presnejšie plochy pod stieračmi. Naopak, pomerne ukryté je elektrické otváranie dverí batožinového priestoru. To si svoje miesto našlo netradične pri module vnútorného osvetlenia kabíny. Kreatívny prístup si Avenger uplatnil i pri priestorovo úspornom ovládaní automatickej prevodovky. Autentický volič s príjemne veľkými tlačidlami si našiel svoje miesto v centrálnej časti palubnej dosky pod modulom klimatizácie. Pri troche zvyku ide o funkčne príjemnú hračku. Zmenu smeru jazdy, napríklad pri potrebe rýchleho otočenia, je možné realizovať príkladne pohotovo.

Dôraz na praktickú orientáciu skombinovanú s kreatívnym akcentom pripomínajú taktiež odkladacie priečinky. Zaužívanú klasiku ozvláštňuje objemná schránka za tlačidlovým voličom prevodovky. Na tomto mieste je k dispozícii funkcia indukčného nabíjania smartphonu v kombinácii s pozične šikovne umiestnenými zdrojovými koncovkami s oboma typmi USB portov. Daný box je možné prekryť originálnym skladacím krytom, ktorý sa ale v testovanom exemplári nenachádzal. Ako prakticky zaujímavé riešenie tu možno označiť taktiež poličku v centrálnej časti palubnej dosky.
Vyššie spomenuté moderné digitálne hračky reprezentuje už v základe dostupný plne grafický prístrojový panel. Koncept o niečo futuristickejšieho prostredia, ktoré sa zrieklo simulácie klasických budíkov, je prevzatý z pôvodnej EV verzie. V princípe peknú a modernú grafiku kompletizuje široké spektrum dostupných layoutov, vrátane schematického vyobrazenia mapy, funkcie hybridu či možnosti osobného prednastavenia preferovaných údajov.

Moderná a ostrá grafika je ozdobou aj v prípade centrálneho displeja palubného infotainmentu. Z funkčnej stránky musím vyzdvihnúť pohotové reakcie na dotykové povely a taktiež takmer neobmedzené možnosti personálneho nastavenia usporiadania domovských obrazoviek. Orientáciu v menu zjednodušujú dve najdôležitejšie tlačidlové skratky v priestore pod obrazovkou. V rámci funkcií vozidla si je na tomto mieste možné prednastaviť pohotový prístup k legislatívne povinným euro „pomocníkom.“ Rozhranie Uconnect zároveň poteší modernou mobilnou konektivitou fungujúcou aj bez priameho káblového prepojenia či ostrým a detailným obrazom z parkovacej kamery. Panoramatický nahľad sa po vzore viacerých modelov z koncernu Stellantis nahráva dodatočne pri pohybe dozadu. Vstavaná navigácia je dostupná v opcii v balíku s pekne hrajúcim audiom značky JBL.
Adekvátne gény značky Jeep si Avenger osvojil taktiež v rámci predných sedačiek. Skušaná výbava Summit potešila na pohľad i dotyk hodnotným opciovým čalúnením, ako aj možnosťou širokého spektra elektrického nastavenia pozície vodiča, vrátane alternatívy s až nečakane nízkym posedom. Tvar sedačiek s len decentným náznakom bočného vedenia a taktiež ich samotná výplň je prioritne orientovaná na čo najlepší komfort.

Pri v princípe obstojnom výhľade z vozidla si je potrebné zvyknúť na o niečo masívnejšiu spodnú líniu predných stĺpikov v kombinácii s uchytením spätných zrkadiel. Robustný Jeep dizajn sa premietol taktiež do jemne predĺženej siluety strechy. Pri mojej výške 185 cm som si danú skutočnosť najviac uvedomoval pri o niečo komplikovanejšom výhľade na vyvýšený semafor. Pocitový priestor v oblasti hlavy čiastočne redukuje príplatkové panoramatické strešné okno. Naopak len chválu si testovaný exemplár zaslúži za špičkovo vypracovaný multifunkčný volant. Jeho optimálnemu tvarovaniu sekunduje prehľadný koncept klasických ovládacích tlačidiel.
Priestor v druhom rade v princípe kopíruje zaužívané zvyklosti v segmente malých SUV. Dostatok miesta tu budú mať s určitosťou deti, ako aj dvojica štandardne vysokých dospelákov. Urastenejší pasažieri sa musia prispôsobiť o niečo užšiemu vstupnému otvoru, ako aj len priemernému uhlu otvorenia dverí. Pri mojej výške ma pri stále adekvátnej rezerve pre hlavu už čiastočne limitovalo miesto na kolená. Nemilým prekvapením druhého radu je prakticky úplná absencia odkladacích priečinkov, vrátane chýbajúcich boxov vo dverách. Avenger zadným pasažierom nedoprial ani samostatné výduchy ventilácie či výklopnú stredovú opierku, čo pri danej kategórii vozidiel zároveň stále nepatrí k zaužívanému štandardu. Prioritne deti v tomto priestore napriek tomu zo všetkého najviac ocenia prítomnosť zdrojovej USB koncovky.

Príchod spaľovacích motorizácií najmenšiemu modelu z portfólia značky Jeep paradoxne prospel pri decentne väčšom batožinovom priestore. Základná prepravná kapacita testovanej verzie e-Hybrid ponúka 380 litrov. To je o 25 litrov lepšia hodnota ako ponúka čisto batériový súrodenec. Z funkčnej stránky „kufor“ poteší dôrazom na príkladne symetrický tvar a taktiež adekvátnou dĺžkou ložnej plochy. Palec hore zároveň dávam odolnejšiemu povrchu bočných sien či prítomnosti fixačných pomôcok na čele s praktickými háčikmi na tašky. Dospelý podtón kompletizuje elektrické otváranie či polohovateľná medzipodlaha. Do priestoru pod ňou sa s prispením komponentov pohonu zmestí nanajvýš opravná sada či niekoľko ďalších drobností. Vďaka medzipodlahe je pri sklopených zadných operadlách delených v pomere 60/40 možné dosiahnuť takmer ideálnu rovinu. Maximálna prepravná kapacita dosahuje 1 277 litrov.
Jeep Avenger e-Hybrid je aktuálne k dispozícii s dvojicou výbav. Už základ zastúpený verziou Adventure Limited Edition disponuje pestrou škálou bezpečnostných a asistenčných systémov, LED prednými svetlami, vyhrievaným čelným sklom pod stieračmi, jednozónovou automatickou klimatizáciou, vyhrievanými prednými sedačkami, tempomatom, jazdnými režimami Selec-Terrain, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, zadnými parkovacími senzormi či indukčnou nabíjačkou pre smartphony. Testovaná špičková konfigurácia Summit k tomu pridáva vrcholnú verziu svetelnej techniky s funkciou automatického prepínania, 18-palcové disky, adaptívny tempomat, parkovacie senzory po celom obvode vozidla či cúvaciu kameru. Z prvkov v opcii stojí za zváženie investícia do balíka so vstavanou navigáciu a audiom JBL, koženého čalúnenia s elektricky nastaviteľným sedadlom vodiča či panoramatickej strechy.

Hybridný pohon dáva zmysel
Najmenší člen rodiny kultovej značky patrí v súčasnosti medzi najžiadanejšie modely s logom Jeep na starom kontinente. Vo výraznej miere k tomu prispelo práve racionálne a prezieravé rozšírenie ponuky pohonu, kde pôvodný elektromobil doplnili cenovo dostupnejšie alternatívy so spaľovacím základom. Funkčnou ozdobou všetkých verzií bez výnimky sú v princípe dospelé jazdné vlastnosti.
Avenger si po konštrukčnej stránke hravo vystačí s jednoduchým riešením uchytenia zadnej nápravy. Vyladenie pruženia testovanej konfigurácie s 18-palcovými kolesami je o niečo málo tuhšie ako vyslovene poddajné. Malý Jeep napriek tomu dokáže s istotou a prehľadom odfiltrovať drvivú väčšinu bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. Skúšaný exemplár zároveň zvládne taktiež svižnejšie rýchlostné tempo na poľných, resp. lesných cestách, kde ešte viac vyniká pocitovo veľmi dobrá tuhosť karosérie. Sumárnemu komfortu v mantineloch bežného používania na druhej strane príliš nesvedčia temperamentnejšie prejazdy cez nerovnosti s ostrými hranami.

Pri dynamickejšej jazde na kvalitných povrchoch Avenger svojou suverenitou prekonáva vo všeobecnosti zaužívané štandardy segmentu malých SUV modelov. V nemalej miere sa pod to podpísala sympaticky nízka pohotovostná hmotnosť ustálená citeľne pod hranicou 1,4 tony. Prijemným prekvapením sú taktiež len minimálnym náklonom karosérie. Až nečakane šoférsky podtón kompletizuje príkladne držanie jazdnej stopy spojené s odladením prioritne stále ľahučkého, no zároveň tak trochu zábavného riadenia. Premotivované dynamické ambície napríklad na okreskách či kľukatých horských prechodoch zo všetkého najviac paradoxne najviac krotí takpovediac obyčajný výkon odladený na rovných 100 koní.
Zážitok z jazdy dokáže už tradične ovplyvniť voľba jazdného režimu. Malý Jeep ich vďaka voliču Selec-Terrain ponúka celkovo až šesť. Pre jazdu na klasických komunikáciách je určený klasický trojlístok. Východiskové a takpovediac neutrálne nastavenie Normal dopĺňa o niečo komótnejší režim Eco, ako aj impulzívnejšia mapa Sport. Pozitívne je, že v prípade krízovej situácie spojenej napríklad s potrebou adekvátne pružného zrýchlením a pedálom akcelerátora na podlahe je plný výkon k dispozícii i v ekologickom móde.

Pri využívaní v mestskej džugli a klasických komunikáciách musím Avenger pochváliť nielen za príkladnú obratnosť, ale taktiež za až nečakane dospelé odizolovanie priestoru pre posádku. Autentický, no nie vyslovene nepríjemný aerodynamický šum dá o sebe s prispením pomerne hranatých línií najviac vedieť pri vyššom rýchlostnom tempe, resp. na diaľnici.
Na odkaze DNA značky Jeep si najmenší člen rodiny zakladá i napriek koncepčnému hendikepu spojeného s pohonom len predných kolies. Daný nedostatok sa snaží v praxi v maximálnej možnej miere kompenzovať zvyšná trojica jazdných módov a taktiež prítomnosťou zjazdového asistenta. Avenger disponuje špeciálnym vyladením trakčnej kontroly. Dostupné nastavenia Sand, Snow a Mud sú softwarovo prispôsobené pre piesok, sneh či blato. Pri prvom spomenutom režime sa snaží elektronika pri jemnej práci s pedálom akcelerátora čo najviac zamedziť neefektívnemu preklzu kolies. Pri ďalších dvoch nastaveniach sú ďaleko viac prítomné benevolentnejšie zásahy elektroniky s cieľom vyhrabania sa z potencionálnej šlamastiky.

Počas zimného testu malý Jeep potešil až nečakaným potenciálom rozjazdu v hlbšom snehu. Pohon zároveň dokázal posielať adekvátnu silu na koleso s lepšou trakciou aj pri simulácii nenáročného kríženia náprav. V sumári môžu elektronickí offroad pomocníci mimo spevnených ciest zmysluplne užitoční napríklad v prípade menej skúseným vodičom. Za adekvátnu, resp. zmysluplnú náhradu pohonu všetkých kolies ich na druhej strane označiť nemožno. Pri pohybe v ľahkom teréne a mimo spevnených ciest Avenger napriek tomu nad drvivou väčšinou konkurencie vyniká veľmi dobre nastavenými nájazdovými uhlami či svetlou výškou s hodnotou až 201mm. Testovaný exemplár dokáže zároveň brodiť vodnú hladinu s výškou až 230 mm.
Pohonný reťazec s dovetkom e-Hybrid pozostáva z najnovšej konštrukčnej evolúcie prepĺňanej motorizácie 1,2 T. O mild-hybridný doping sa tu stará kompaktný elektromotor čerpajúci energiu z kompaktnej batérie so samostatným výkonom necelých 30 koní, integrovaný priamo v novej 6-st. dvosjpojkovej prevodovke. Systémový výkon je vyladený na rovných 100 koní. Zaujímavosťou spomenutej technológie je v praxi akýsi funkčný balans medzi klasickým mild-hybridom a vyspelejším full-hybridom. Vďaka pozícii priamo v prevodovke dokáže elektromotor samostatne poháňať vozidlo napríklad pri otáčaní sa alebo pomalom tesnom manévrovaní. Pri predvídavej a predovšetkým jemnej práci s „plynovým“ pedálom je možné úsekovú jazdu len na elektrinu dosiahnuť nielen pri plachtení spojeným so spomaľovaním, ale taktiež napríklad pri konštantnej rýchlosti, resp. decentnom zrýchľovaní v mestskej premávke.

Pri akomkoľvek razantnejšom zošliapnutí pedála akcelerátora už preberá hlavnú iniciatívu spaľovacia motorizácia. V vyšších otáčkach dá o sebe zároveň vedieť zaujímavo drsnou zvukovou farbičkou. Napriek v papierovej rovine a dnešných časoch nie príliš oslnivého výkonu 100 koní, musím aj vďaka vyššie popísanej elektrickej asistencii vyzdvihnúť reálne dostatočnú jazdnú dynamiku. Platí to nielen pri bezproblémovom používaní v meste ale taktiež aj pri presunoch na okresných komunikáciách. Takpovediac dych testovanému exempláru už čiastočne dochádza pri pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe. Na túto skutočnosť treba myslieť napríklad v spojitosti s bezpečnými predbiehacími manévrami na okreskách.
Novej 6-st. automatickej prevodovke s dvojspojkovou konštrukciou pristane zo všetkého najviac pohodový štýl jazdy. V tomto režime prebiehajú zmeny jednotlivých prevodov hladko a prakticky bez povšimnutia. Naopak pri temperamentnej jazde v štýle „brzda/plyn“ zvykne automat radiť o niečo menej kultivovanejšie, resp. „sekavejšie.“ Avenger e-Hybrid si stále zachoval možnosť manuálneho radenia, ktorú zastrešujú pádla pod volantom.

Zaujímavosťou pohonu e-Hybrid je automatické odladenie rekuperácie. V rámci nastavení vozidla danú funkciu nemožno nijako regulovať a zároveň ani deaktivovať, napríklad do módu klasického plachtenia. Citeľný, no pocitovo stále plne akceptovateľný a nie rušivý rekuperačný účinok je z tohto dôvodu k dispozícii už veľmi skoro po každom uvoľnení pedála akcelerátora. Postupne sa zvyšujúca úroveň spomaľovania, kedy sa kinetická energia premieňa na elektrickú, po určitom čase zároveň z bezpečnostného hľadiska aktivuje brzdové svetlá. S danou hračkou sa je možné bezproblémovo funkčne zžiť. Predvídavý vodič si prioritne v meste, resp. na príjazdoch do križovatky pomerne rýchlo osvojí ideálny moment, kedy je vhodné uvoľniť pedál akcelerátora tak, aby bolo spomaľovanie vozidla reálne čo najefektívnejšie.
Do mozaiky moderne navrhnutého malého SUV zapadajú v princípe dobre odladené asistenčné systémy na čele s adaptívnym tempomatom. Vtipný a originálny detail počas každej jazdy tu zároveň predstavujú autentické zvukové doprovody, napríklad v kombinácii s aktivovanými smerovkami. Výsledná spotreba paliva je v prípade testovaného modelu Jeep Avenger s motorizáciou e-Hybrid pomerne náchylná na preferovaný štýl jazdy. Pri prioritne rozvážnej jazde s prevahou mesta a okresných komunikácií sa nie je príliš náročné ani v zimnom období pohybovať v mantineloch, ktoré sľubuje samotná automobilka. Palubný počítač v spomenutých podmienkach vyobrazil apetít 5,4 l/100 km. Finálny výsledný priemer sa napriek tomu ustálil na o niečo vyššej hodnote 6,4 l/100 km. Podpísali sa pod dva dlhšie diaľničné presuny ako aj výjazdy do snehu, resp. terénu. Čisto v diaľničnom režime treba počítať s apetítom cca 7,6 litra. Mestský priemer sa ustálil na hodnote 5,5 l/100 km a čisto na okreskách je možné jazdiť za 5,1 l/100 km.

A celkový dojem?
Malý model Avenger bol v prípade značky Jeep už pri svojom elektrickom debute revolucionárom. Samotní zákazníci si toto malé SUV s predným pohonom zároveň veľmi rýchlo obľúbili. Prioritne sa pod to podpísala dostupnosť moderných technológií, či pútavo drsný dizajn s jasnou optickou DNA tohto výrobcu. Ešte väčší predajný potenciál prinieslo rozšírenie palety dostupných pohonov o spaľovacie ekvivalenty na čele s testovanou a koncepčne modernou verziou e-Hybrid.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Jeep Avenger 1,2 T e-Hybrid Summit
Dĺžka: 4 084 mm
Šírka: 1 797 mm
Výška: 1 534 mm
Rázvor: 2 557 mm
Objem kufra: 380 litrov
Motor: zážihový (benzín)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 3
Systémový výkon kW/koní: 74/100
Krútiaci moment Nm: 205
Pohotovostná hmotnosť: 1355 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 184
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Prevodovka: automatická dvojspojková
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 4,5 – 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,4 l/100 km
Pneumatiky: Firestone Winterhawk
Verzia/akciová cena
Jeep Avenger 1,2 T e-Hybrid Summit (testovaný model) od 28 490 €
Jeep Avenger 1,2 T3 Adventure Limited Edition (6-st. manuál) od 22 490 €