Kia dokáže v našom geografickom priestore stále ponúknuť veľmi zaujímavé portfólio modelov, zahŕňajúce spaľovaciu klasiku ako aj elektrifikované alternatívy. V segmente čisto batériových modelov patria Kórejci medzi najaktívnejších. Horúcou novinkou aktuálneho obdobia je rozšírenie ponuky EV automobilov o úplne novú triedu PBV, ktorá zahŕňa úžitkové modely. Obrovskej popularite na starom kontinente sa zároveň teší nový elektrický crossover EV3. Identickú rodinu už onedlho oficiálne doplní kompaktný modelový rad EV4 so slovenskou výrobnou stopou. Na počiatku koncepčne revolučnej elektrickej ofenzívy s vlastnou platformou bol pred približne štyrmi rokmi dizajnovo štýlový liftback s vyššou svetlosťou podvozka. Modelu Kia EV6 automobilka prednedávnom dopriala plánovanú modernizáciu. Obligátnu jazdu v podobe modifikovaného dizajnu a inovovaných digitálnych hračiek v rámci faceliftu dopĺňa taktiež prepracovaná technika na čele s vylepšenými batériami. Pri našom prvom stretnutí s novinkou sme mali možnosť preveriť špičkovú verziu štandardnej modelovej línie s pohonom všetkých kolies.
Vynovený model Kia EV6 vo vrcholnej výkonovej verzii s pohonom všetkých kolies, novou 84 kWh batériou a v špičkovej výbavovej verzii GT Line nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- Kia patrí v oblasti výroby plne elektrických vozidiel medzi najaktívnejšie automobilky nášho trhu. Vstup do éry moderných batériových modelov odštartoval v roku 2021 stredne veľký štýlový crossover EV6, využívajúci špičkovú 800V architektúru.
- Nedávny komplexný facelift, okrem povinnej dizajnovej a výbavovej jazdy, priniesol ešte sofistikovanejšiu techniku, na čele s novou generáciou batérií a ešte výkonnejším nabíjaním.
- Po modernizácii pôsobí Kia EV6 moderne, dizajnovo futuristicky a zároveň nadčasovo. Facelift sa najviac prejavil v modifikovanej prednej časti s výrazne prepracovanou svetelnou technikou.
- Osviežený interiér modelu Kia EV6 zaujme decentne prepracovaným konceptom a zároveň najnovšou evolúciou digitálnych hračiek. Osobitú pozornosť si v prípade verzie GT Line zaslúži výborný volant. Silnou zbraňou testovaného exemplára ostáva vzdušný koncept kabíny.
- Vylepšená technika inovovaného modelu Kia EV6 zaujme kapacitne navýšenou batériou. Nad drvivou väčšinou konkurentov novinka vyniká precízne rýchlym nabíjaním. Ozdobou skúšanej verzie GT Line s pohonom všetkých kolies je celková všestrannosť.
Jedna z najstarších automobiliek z južnej časti Kórejského polostrova má okrem výroby klasických automobilov pomerne dlhú tradíciu aj na poli alternatívneho batériového pohonu. Za sériového priekopníka možno v tejto disciplíne označiť malý elektromobil Ray EV z roku 2011. V našom geografickom priestore dokázala Kia s identickým konceptom pohonu zaujať o niečo neskôr vďaka elektrickým ekvivalentom SUV modelov Soul a Niro.
Za koncepčnú revolúciu na poli čisto batériového pohonu možno napriek spomenutému označiť príchod platformy E-GMP, prispôsobenej výhradne pre daný typ pohonu. Prvým elektromobilom, ktorý spomenutý základ so špičkovou 800V architektúrou a reálne rýchlym nabíjaním uviedol do praxe, bol v roku 2021 model Kia EV6. Špičková technológia pohonu sa v tomto prípade skĺbila s futuristickým dizajnovým konceptom a zároveň priestranným interiérom. Po približne štyroch rokoch produkcie nastal prirodzený čas pre plánovanú modernizáciu.

Vynovený model Kia EV6 bol oficiálne predstavený približne pred rokom. Facelift, okrem modifikovaného dizajnu, prepracovanej výbavy či modernejších digitálnych hračiek, priniesol taktiež významné technologické inovácie. V rámci mechanickej časti tu stojí za zmienku konštrukčne upravený podvozok, ktorý sa ešte viac sústreďuje na šoférsku orientáciu. Ešte viac pozornosti na seba viažu upravené akumulátory novej generácie s inovovanou chémiou. O niečo vyššej kapacite sekunduje navýšený dojazd. Ešte o niečo vyšším nabíjacím výkonom (258 kW) sa teraz môže pochváliť už v minulosti excelentné nabíjanie jednosmerným prúdom.
Nový model EV6 zároveň stále disponuje pomerne pestrým spektrom výkonových variácií a pohonom „len“ zadných, resp. všetkých štyroch kolies. Vstupnou bránou ostáva verzia RWD s jedným elektromotorom umiestneným na zadnej náprave a výkonom 170 koní. V základnej verzii Standard Range je k dispozícii prepracovaná batéria s vyššou kapacitou 62,9 kWh. Identická konfigurácia zadného pohonu je k dispozícii aj v disciplíne maximálneho dojazdu špičkového prevedenia Long Range. S novým 84 kWh akumulátorom spolupracuje zadný elektromotor s výkonom 229 koní. Špičková batériová verzia je k dispozícii taktiež vo všestrannejšej testovanej verzii AWD s dvojicou elektromotorov a pohonom všetkých kolies. Výkon pohonnej sústavy dosahuje v tomto prípade 325 koní. Špičkou modelového radu ostáva aj po modernizácii ultimátna Kia EV6 GT s pohonom všetkých kolies a dych berúcim výkonom 650 koní.

Dokáže zaujať
Sériová Kia EV6 už pri debute svojej pôvodnej verzie zaujala futuristickým dizajnom, ktorý veľmi pripomínal autosalónové koncepty. Elektrický pohon v útrobách tu už podvedome evokovali aerodynamické línie s dôrazom na čo najprecíznejšie obtekanie vzduchu. Základné proporcie imidžového fastbacku s vyššou svetlosťou podvozka ostali zachované aj po modernizácii. Kórejci batériovej novinke zároveň dopriali výrazné optické osvieženie, ktoré je viditeľné už na prvý pohľad. Sumárnu optickú atraktivitu v prípade testovanej konfigurácie ešte viac vyšperkovala dynamicky ladená výbavová verzia GT-Line.
Najviac zmien si na svoje konto pri modernizácii pripísala predná časť. Testovaný exemplár si vystačí s v princípe decentným náznakom pre značku Kia typickej siluety tzv. tigrieho nosa. Proporčne minimalistickej maske, v priestore medzi kapotou a modulom nárazníka, dominuje pri vrcholnej výbave nový identifikačný element v podobe atraktívnej svetelnej LED linky. Efektná frajerina vzájomne prepája koncepčne úplne nové predné svetlomety. S odmyslením si futuristických proporcií a autentického podpisu si svetlá polepšili taktiež pri použitej technike. Už v základe dostupný full LED koncept dopĺňa pri najvyššej konfigurácii štandardne dostupná sofistikovaná nadstavba zastúpená adaptívnym tieňovaním. Hlavnú inováciu predstavuje vyšší počet svetelných segmentov. Testovaný exemplár svieti za tmy adekvátne dobre, no svetelným výkonom v optike dnešnej doby zároveň vyslovene neohúri. Ako jemne rušivý element tu pri plnom svetelnom výkone považujem viditeľnú prechodovú líniu stretávacieho a diaľkového módu. V premávke musím naopak vyzdvihnúť spoľahlivo pracujúcu funkciu matrix tieňovania. Aerodynamický a zároveň „ostrý“ nádych predných partií kompletizuje prepracovaný nárazník. Pre verziu GT-Line je príznačný zvýraznený dynamický akcent skombinovaný s autentickým výpletom chladiacich prieduchov v spodnej časti nárazníka. Za pekný športovo ladený detail tu možno označiť efektne vystúpený „splitter“ v kontrastnom čiernom farebnom prevedení.

Pri pohľade z profilu ostáva po facelifte zachovaná signifikantná silueta modelu EV6. Elektrický pohon v útrobách pripomína kombinácia dlhého rázvoru s kratučkými karosárskymi prevismi. Proporčne nízkej stavbe sekunduje maximálny dôraz na čo najefektívnejšie obtekanie vzduchu. Efektným detailom sú v tomto kontexte zapustené kľučky dverí alebo temperamentné spracovanie koncového stĺpika karosérie v kombinácii s vystúpenou líniou strešného krídla. Emočný podtón kompletizuje decentne klesajúca línia strechy či zužujúce sa bočné presklenie. Na čiernu ozdobnú líniu v spodnej časti dverí opticky nadväzuje uzučký svetelný pás koncových svetiel. Modernizácia so sebou priniesla osviežený dizajn diskov kolies. Pre verziu GT-Line sú vyhradené vrcholné 20-palcové kolesá. Testovanej konfigurácii zároveň svedčí nová a v princípe menej nápadná príplatková sivá metalíza s názvom Wolf Gray.
Napriek nezmenenému líniovému usporiadaniu sa vizuálnych retuší dočkali taktiež zadné partie. V tomto priestore pôsobí Kia EV6 najviac originálne a zároveň futuristicky. Ako dominantný dizajnový element tu možno označiť svetelný pás s prepracovaným LED podpisom. Na prvý pohľad „neviditeľné“ smerovky sú situované v zrkadlovo otočených postranných oblúkoch. Ako zaujímavý optický detail tu možno označiť taktiež zamaskované dvierka nabíjacieho konektora. Verziu GT-Line zdobí aj v tomto priestore modifikovaný nárazník so športovým akcentom. Emočne ladené aerodynamické riešenie kompletizuje prítomnosť strešného krídla ako aj efektnej otrhovej hrany, ktorú formuje už spomenutá linka koncových svetiel.

Prívetivejší interiér
Vynovený model EV6 sa v rámci modernizácie prirodzene dočkal taktiež osvieženia v interiéri. Už na prvý pohľad viditeľnú zmenu tu reprezentuje nový volant či vylepšené digitálne hračky. Oba spomenuté prvky sa inšpirovali pri evolučne mladších členoch elektrickej rodiny.
Usporiadanie kabíny testovaného exemplára pôsobí stále zaujímavo, futuristicky, ale zároveň ergonomicky prívetivo. Z batériového konceptu s dlhým rázvorom ťaží príjemne vzdušný interiér. Pri vstupe na palubu treba počítať s kombináciou vyššej podlahy a na šírku masívnejších prahov. Užívateľský komfort pri danom úkone vylepšuje takmer úplné prekrytie ich línie. Facelift so sebou priniesol taktiež upravenú skladbu materiálov s teraz ešte o niečo hodnotnejším nádychom. S odmyslením si vo všeobecnosti kvalitného dielenského spracovania musím vyzdvihnúť redukciu pôvodných a na údržbu náročnejších lesklých plôch v štýle klavírneho laku. V oblasti do priestoru vystúpenej stredovej konzoly ako aj obkladov dverí ich nahrádzajú praktickejšie matné povrchy.

V disciplíne takmer identickej ergonómie chválim prítomnosť funkčne dôležitých tradičných tlačidiel v ľavej časti palubnej dosky ako aj v okolí kruhového voliča „prevodovky“. Užívateľsky prívetivejším dojmom teraz pôsobí nový multifunkčný volant verzie GT-Line s tenkými ramenami a celkovo športovým nádychom. Kreatívne a zároveň praktické riešenie známe aj z iných modelov značky Kia tradične pripomína centrálnu lištu, resp. samostatný displej s matným povrchom. Jeho pridanou hodnotou je zdvojená funkcionalita, ktorá okrem klimatizácie pokrýva taktiež skratky infotainmentu, resp. ovládanie hlasitosti audia.
K hlavným „highlightom“ faceliftu modelu EV6 patrí evolučne najnovšie rozhranie digitálnych hračiek. Efektne zaoblený modul s dvojicou displejov dostal nový obal s teraz kolmo orientovanými krajnými obrysmi. Pôvodne futuristické simulácie budíkov prístrojového panela nahradili koncepčne jednoduchšie vyobrazenia s menej nápadnými prechodmi medzi rozloženiami jednotlivých režimov jazdy. Stabilne silnou stránkou kórejských infotainmentov, s odmyslením si grafiky, ostáva dôraz na celkovú prehľadnosť ako aj pestré spektrum položiek palubného počítača. Displej na druhej strane nedisponuje zobrazením mapového podkladu. Kreatívne a zároveň praktické riešenia tu kompenzujú kamerové náhľady priestoru mŕtveho uhla, dostupné automaticky po aktivovaní niektorej zo smeroviek.

Všetky dôležité údaje o jazde má vodič k dispozícii v rámci head-up displeja, ktorý je už štandardnou súčasťou výbavovej verzie GT-Line. Najnovšia verzia centrálneho dotykového infotainmentu sa vyznačuje pohotovými reakciami a zároveň prehľadnejším prostredím. Pod lepšiu orientáciu sa podpísali celkovo väčšie ikony záložiek i jednotlivých funkcií. Okrem už povinnej jazdy zastúpenej detailným kamerovým pohľadom a pestrého spektra online nadstavieb tu musím reálne vyzdvihnúť detailne prepracovanú záložku EV vozidla. Faceliftovou novinkou je v tomto kontexte možnosť manuálnej aktivácie predhrievania batérie pred plánovaným nabíjaním. Elektrickému pohonu je prispôsobená taktiež vstavaná navigácia, ktorá dokáže pri dlhých presunoch plánovať zastavenia spojené s optimálnym nabíjaním akumulátora. Prepracované digitálne hračky už disponujú taktiež funkciou tzv. digitálneho kľúča či modernou mobilnou konektivitou bez nutnosti priameho káblového prepojenia.
Praktickú orientáciu vynoveného elektromobilu EV6 kompletizuje svet dobre navrhnutých odkladacích priečinkov. Objemnej schránke v priestore pod plávajúcou stredovou konzolou sekunduje fixačne i pozične príkladne nadimenzovaná podložka indukčného nabíjania smartfónu. Palec hore si zaslúži taktiež prémiový detail v podobe čalúnených boxov vo dverách.

Rozmerovo veľkorysé predné sedadlá sú vďaka len decentnému náznaku bočného vedenia aj pri verzii GT Line prioritne o komforte. V rámci širokej škály elektrického nastavenia je k dispozícii taktiež pohotové nastavenie relaxačnej polohy, ktorá dáva zmysel napríklad pri zastavení na nabíjačke. Do sumárneho kontextu pohodlia následne zapadá dôležitý prvok zastúpený mäkším čalúnením hlavovej opierky. Napriek celkovo vzdušnej koncepcii kabíny predstavuje v prípade testovaného exemplára určitý priestorový limit nižší strop. V kombinácii s príplatkovým panoramatickým strešným oknom je tu pri mojej výške 185 cm a preferovanom posede za volantom k dispozícii už len minimálna rezerva v oblasti hlavy. S prihliadnutím na štýlový koncept karosérie možno ako plne adekvátny označiť výhľad z vozidla. Výnimkou, na ktorú si treba určitý čas zvykať, je výhľad šikmo dopredu, ktorý limituje pomerne masívna spodná časť vo všeobecnosti robustných predných stĺpikov.
Z dlhého rázvoru v disciplíne vnútorného priestoru ťažia taktiež zadní pasažieri. Pri už spomenutej výške 185 cm som mal po usadnutí za seba stále obrovskú rezervu pre nohy a kolená, ktorá tak trochu evokovala priestranné limuzíny. Špecifikom modelu EV6 zostáva aj v tomto priestore tak trochu autentický posed. Podpísala sa pod to masívna podlaha v kombinácii s celkovo nižšou líniou strechy. Urastení dlháni dokážu spomenutý hendikep efektne vykompenzovať vďaka širokej škále nastavenia sklonu delených zadných operadiel.

Vítaným benefitom batériového konceptu pohonu je dokonale rovná podlaha. Vďaka nej nie je v druhom rade v prípade štandardných konfekčných veľkostí utópiou ani cestovanie v trojici. Cestovný komfort osadenstva v druhom rade, s odmyslením si už spomenutého polohovania operadiel, vylepšujú samostatné výduchy ventilácie v bočných stĺpikoch, vyhrievanie krajných pozícií či prítomnosť zdrojových USB koncoviek, ako aj klasickej 230V zásuvky. Tá si svoje miesto našla v centrálnej časti zadnej lavice. Funkčne kreatívnym detailom je pri modeloch značky Kia tvarovanie zadnej časti predných operadiel v štýle vešiaka na bundy.
Štýlové karosárske línie s nádychom fastbacku neublížili ani celkovej praktickej stránke. Batožinový priestor modelu EV6 disponuje slušným objemom 480 až 520 litrov. Finálna prepravná kapacita sa odvíja od momentálnej pozície sklonu zadných operadiel. O niečo plytší dojem pri prítomnosti medzipodlahy kompenzuje nadštandardná dĺžka ložnej plochy. Pod úroveň podlahy so stále adekvátnou výškou sa zároveň zmestí množstvo drobností vrátane nabíjacích káblov, povinnej výbavy či opravnej sady. Domovský kontinent značky Kia pripomína plastový obklad bočných stien. Toto riešenie je prirodzene náchylnejšie na nechcené mechanické poškodenia.

Sumárnu praktickú stránku vylepšujú kotviace oká či centrálny otvor určený na prepravu dlhých predmetov. Zadné operadlá delené v pomere 60/40 je možné „odpáliť“ priamo z kufra. Maximálna prepravná kapacita s takmer ideálne rovnou podlahou následne dosahuje 1290 litrov. V prípade testovaného exemplára je automatickým štandardom dodatočný úložný priestor pod prednou kapotou. Pri dvojmotorovej verzii s pohonom všetkých kolies disponuje tzv. frunk symbolickou kapacitou 20 litrov. To je ale stále dosť miesta na odloženie povinnej výbavy, resp. pridávnej zásuvky funkcie V2L.
Stabilnou prednosťou modelov značky Kia je reálne bohatá výbava. Súčasťou základnej verzie s názvom Air je napr. pestrá paleta bezpečnostných a asistenčných systémov, adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go, full-LED svetlomety, tepelné čerpadlo, predné a zadné parkovacie senzory, cúvacia kamera, vyhrievanie predných sedadiel a volantu, dvojzónová automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie, vstavaná navigácia, moderná mobilná konektivita či elektrické dvere batožinového priestoru. Prostredná výbava Earth pridáva rozšírenú paletu asistenčných systémov, elektronicky nastaviteľné predné sedačky s relaxačnou pozíciou a odvetrávaním, vyhrievané zadné sedadlá, čalúnenie vegánskou kožou, indukčné nabíjanie smartfónu či ambientné podsvietenie. Testovaná konfigurácia následne poteší dynamickejším dizajnovým prevedením, komplexným balíkom asistenčných systémov, adaptívnou nadstavbou LED svetlometov, parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, panoramatickým kamerovým náhľadom, elektricky nastaviteľným volantom, head-up displejom alebo veľmi pekne hrajúcim audiom Meridian so 14 reproduktormi. Okrem farby karosérie tu prakticky jedinú opciovú položku reprezentuje už spomínané panoramatické strešné okno.

Ešte viac sofistikovaný elektromobil
Kia EV6 sa zaradila medzi lídrov segmentu stredne veľkých elektromobilov hneď po svojom debute. Väčšina konkurentov mohla nielen v tom čase, ale dokonca ešte aj dnes kórejskej štýlovke závidieť technický základ v podobe 800V architektúry spojenej s reálne rýchlym nabíjaním batérie. Faceliftovaná verzia napriek tomu nezaspala na vavrínoch. Automobilka dopriala testovanému exempláru široké spektrum technologických inovácií, na čele s kapacitne väčšou batériou a ešte viac posilneným nabíjacím výkonom.
Vyspelej zástavbe elektrického pohonu s veľmi slušnými výkonovými parametrami sekunduje dôraz na čo najsuverénnejšie odladenie jazdných vlastností. Koncepčnou výhodou zdvihnutého fastbacku ostáva špičkové rozloženie hmotnosti skombinované s nízkym ťažiskom. Pod oba spomenuté faktory sa podpísala optimálna pozícia ťažkého akumulátora uprostred vozidla.

Jemné úpravy s dôrazom na ešte suverénnejšie jazdné vlastnosti si na svoje konto pripísal podvozok so sofistikovaným zavesením kolies na oboch nápravách. Prepracované ramená dopĺňajú modifikované tlmiče. Vďaka FSD konštrukcii ponúka odpruženie nového modelu EV6 precízny kompromis medzi komfortom a jazdnými zážitkami. Vzhľadom na 20-palcové kolesá považujem v praxi za príjemné prekvapenie celkovú plavnosť skombinovanú s excelentnou filtráciou bežných nedokonalostí našej cestnej infraštruktúry. Limit poddajnosti podvozka, s ktorým už úzko súvisí nemalá hmotnosť, vo finále reprezentujú napríklad prepadnuté kanalizačné poklopy alebo iné výraznejšie prepadliny s ostrými hranami.
Na príkladnú istotu smerom od podvozka sa je možné spoľahnúť taktiež pri prejazdoch cez priečne nerovnosti. Identické konštatovanie platí i pre svižnejší štýl jazdy na komunikáciách nižších tried, pre ktoré je v našej realite častokrát príznačný zvlnený povrch. Podvedome očakávaná športová príchuť verzie GT Line v kombinácii s viac ako slušným dynamickým potenciálom elektromotorov sa o slovo najvýraznejšie prihlási v režime zážitkovejšej jazdy na kvalitných asfaltoch. V identickom móde musím vyzdvihnúť taktiež príjemne strmé riadenie. Výhoda nízkeho ťažiska sa naplno prejaví pri minimalistických náklonoch karosérie v zákrutách. Tu dokáže štýlová Kia EV6 pomerne dlho dôveryhodne klamať svojim telom. Vyslovene prehnané športové ambície, nielen na technických úsekoch, vo finále najviac krotí reálna živá hmota. Pohotovostná hmotnosť testovanej dvojmotorovej konfigurácie s väčšou batériou sa ustálila už nad hodnotou 2,1 tony. S daným parametrom je potrebné pri zážitkovej jazde neustále kalkulovať. Prirodzenú nedočkavosť testovaného exemplára pri simulovaných prudkých vyhýbacích manévroch ešte o niečo viac zvýraznilo sezónne obutie.

Komplexný zážitok z jazdy dokáže v prípade vynoveného modelu EV6 pomerne citeľne ovplyvniť zmena jazdného režimu. Na tieto zmeny, s odmyslením si odozvy pohonnej jednotky a riadenia, reaguje taktiež charakteristika pohonu všetkých kolies. Klasické trio nastavení reprezentujú módy Normal, Sport a Eco. V šetriacom režime riadiaca jednotka v maximálnej možnej miere odpája predný elektromotor. Dominancia výkonnejšieho zadného elektromotora je prirodzene citeľná taktiež v dynamickom nastavení. Zostávajúcimi dvoma alternatívami sú personálne prispôsobiteľný mód My Drive, resp. režim do podmienok so zníženou trakciou. Nastavenie Snow svojou charakteristikou najviac pripomína permanentnú štvorkolku. V prípade potreby dokáže čiastočne zastúpiť absentujúce terénne nastavenie. S prílišnými offroad ambíciami sa v prípade testovaného exemplára ale prirodzene nepočíta, aj s prispením svetlej výšky podvozka. Daný parameter disponuje v princípe obyčajnou hodnotou 16 cm.
Na klasických komunikáciách vynovená Kia EV6 zaujala nielen už spomenutým komfortom, ale taktiež reálne špičkovým odhlučnením priestoru pre posádku. S príkladným akustickým tichom som bol reálne spokojný taktiež pri vyššom rýchlostnom tempe, vrátane diaľnice. S odmyslením si precízneho dôrazu na odhlučnenie podvozka sa ako veľká prednosť testovaného exemplára ukázala jeho aerodynamická silueta. To, že automobilka v disciplíne odhlučnenia nešetrila, pripomínajú taktiež zdvojené akustické sklá dostupné aj na druhom páre dverí.

Pohon skúšanej špičkovej verzie GT Line zastrešuje dvojica elektromotorov. Každý z nich sa stará o pohon jednej z náprav. Impozantný systémový výkon 325 koní sa po facelifte mimochodom nemenil. S praxou viac ako príkladnou jazdnou dynamikou doplnenou o okamžitý nástup krútiaceho momentu som bol reálne spokojný i v topograficky náročnejšom teréne, resp. pri plne obsadenom vozidle. Dôležitou novinkou modernizácie je nová generácia akumulátorov s vyššou energetickou hustotou. Vďaka prepracovanej chémii sa výsledná kapacita vrcholnej verzie polepšila o necelých 7 kWh, na terajší parameter 84 kWh.
Ešte o niečo viac pozornosti na seba testovaný exemplár viaže vďaka špičkovému nabíjaciemu výkonu. Pri jednosmernom prúde si dôležitý parameter polepšil z pôvodne deklarovaných 240 kW na terajších 258 kW. To, že v tomto prípade nejde len o teóriu, som sa počas redakčného testu v jarnom počasí presvedčil pri viacerých zastaveniach na výkonných 300 kW stojanoch Ionity. V optimálnom okne bol reálne k dispozícii automobilkou deklarovaný výkonový parameter!

Na adekvátne zotavenie batérie na cca 80 % pri dlhých presunoch je z tohto dôvodu potrebný časový interval necelých 20 minút. Chybičkou na kráse v slovenskej realite ostáva stále redšia sieť adekvátne výkonných nabíjacích staníc, pri ktorých by testovaný exemplár zužitkoval svoj nabíjací potenciál. Klasická vstavaná AC nabíjačka disponuje naďalej výkonom 11 kW. Pri vhodnej infraštruktúre s wallboxom sa batéria dokáže na plnú kapacitu v domácom prostredí nabiť za necelých 8 hodín, teda napríklad počas noci.
Mozaiku technologicky vyspelého elektromobilu kompletizuje sofistikovaná rekuperačná funkcia. Kia EV6 rekuperuje príjemne a spoľahlivo už v automatickom móde. Jeho alternatívou ostáva naďalej manuálne ovládanie intenzity spomalenia prostredníctvom pádiel. V rámci širokého spektra regulácie je k dispozícii využívanie zotrvačnosti vozidla, teda tzv. plachtenie, ale taktiež maximálny rekuperačný účinok i-Pedal. V danom prípade sa testovaný exemplár pri predvídavejšom štýle jazdy ovláda takmer výhradne prostredníctvom pedála akcelerátora.

Vítaný benefit elektrických automobilov predstavuje alternatíva, kedy dokážu poslúžiť ako zdroj energie. Testovaný exemplár disponuje funkciou V2L a vďaka špeciálnej koncovke možno priamo z batérie vozidla napájať elektrospotrebiče s výkonom až 3600 W. Mozaiku moderného elektromobilu kompletizujú v princípe veľmi dobre fungujúce asistenčné systémy, na čele s pri dlhých cestách spoľahlivým adaptívnym tempomatom. Špičkový technologický závan tu pri najvyššej konfigurácii evokuje v mestskej zástavbe užitočná frajerinka v podobe diaľkového parkovacieho asistenta ovládaného kľúčikom od vozidla. Legislatívne povinné eurohlásiče sú sústredené v menu asistenčných systémov. Pohotový prístup do daného rozhrania zastreší konfigurovateľná skratka na volante. Samotné upozornenie na rýchlostné limity je možné vypnúť ešte jednoduchšie, presnejšie prostredníctvom podržania regulátora hlasitosti situovaného priamo na multifunkčnom volante.
Za dospelý elektromobil možno vynovený model Kia EV6 označiť v disciplíne dojazdu, s ktorým úzko súvisí reálna spotreba elektrickej energie. Výsledný kombinovaný priemer sa na konci testu v jarných teplotách a prevažne klasickom štýle jazdy ustálil na sympatickej hodnote 18,9 kWh. To je len o niečo málo viac, ako deklaruje samotná automobilka. Identický parameter zároveň zodpovedá teoretickému maximálnemu dojazdu necelých 450 km. Čisto diaľničný apetít sa ustálil na hodnote 28,5 kWh/100 km, čo predstavuje čisto diaľničný dojazdový potenciál na úrovni necelých 300 km. Citeľne úspornejšia je elektrická štýlovka v meste. V danom prostredí palubný počítač vyobrazil spotrebu 15,4 kWh. Len o niečo málo viac si kórejská novinka so spotrebou 17,7 kWh/100 km vypýtala na okreskách. V oboch alternatívach používania je možné pri rádiuse dojazdu na jedno nabitie počítať s dojazdom viac ako 500 km.

A celkový dojem?
Model Kia EV6 reprezentoval vďaka aplikácii špičkových technológií už v čase svojho debutu pôsobivú, takpovediac elektrickú revolúciu. Medzi suverénne najlepšie elektromobily vo svojej veľkostnej kategórii patrí identický automobil dodnes. V najlepšej možnej forme ho drží nedávna modernizácia, ktorá so sebou, s odmyslením si optických a výparových retuší, priniesla taktiež modifikovaný technický základ. Jeho najväčšou ozdobou sú precízne jazdné vlastnosti skombinované s dospelým dojazdom, doplneným o ultrarýchle nabíjanie.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia EV6 84 kWh AWD GT-Line
Dĺžka: 4 695 mm
Šírka: 1 890 mm
Výška: 1 550 mm
Rázvor: 2 900 mm
Objem kufra: 480-520 + 20 litrov
Motor: elektrický
Pohon: všetkých kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 239/325
Krútiaci moment Nm: 605
Pohotovostná hmotnosť: 2 075-2 165 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 17,7 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 18,9 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 522 km
Výkon rýchlonabíjania: 258 kW
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/cena
Kia EV6 84 kWh AWD GT-Line (testovaný model) od 68 590 €
Kia EV6 62,9 kWh RWD Air od 51 690 €