Automobilku Kia môžeme v posledných rokoch označiť ako veľmi úspešný príbeh s čoraz väčším sebavedomím i ambíciami. Za globálnym progresom kórejskej značky sa okrem snahy priniesť bezkonkurenčnú pridanú hodnotu ukrýva aj prijemné pestré portfólio modelov zahŕňajúce pestré variácie rôznorodých pohonov. S odmyslením si aktuálne stále dominantnej spaľovacej éry môžeme značku Kia zaradiť aj k lídrom v segmente plne batériových modelov. Jej konkurenčnou výhodou je pri čisto elektrických modeloch napríklad aj dostupnosť vyspelého technologického základu modelov z rodiny EV, so špičkovú 800V architektúru. Horúcou novinkou nášho trhu je veľké a luxusne ladené SUV Kia EV9, ktoré v blízkej budúcnosti doplnia aj hierarchicky nižšie postavení súrodenci. Na počiatku doby moderných elektromobilov z rovnomennej stajne bol ale dizajnovo odvážny a rozmerovo kompaktný model EV6. Po relatívne nedávnej skúsenosti s výkonovo špičkovým derivátom, s dovetkom GT, sme v aktuálne preverili racionálnejší a zároveň dostupnejší vrchol spomedzi štandardných verzií.
Plne elektrický model Kia EV6 vo verzii s dvoma synchrónnymi elektromotormi, ktoré okrem pohonu všetkých kolies generujú výkon 325 koní, väčšou 77,4 kWh batériou a špičkovou výbavovou verziou GT Line, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Kia.
Rýchle fakty:
- Kia má s výrobou plne elektrických vozidiel už reálne bohaté skúsenosti. Pri štarte novej batériovej éry modelov z rodiny EV bol stál rozmerovo a veľkostne prostredný model s označením EV6.
- Technologickou pýchou modelu Kia EV6 je využitie platformy E-GMP, ktorá podporuje až 800V nabíjaciu architektúru. Príjemne pestré sú v tomto prípade dostupné variácie pohonu, resp. dve kapacitné veľkosti vstavaného akumulátora.
- Model Kia EV6 pôsobí veľmi moderne a nadčasovo ešte aj dnes. Futuristicky orientovaný dizajn sa v tomto prípade prispôsobil celkovým proporciám vozidla. Tie v sebe efektne kombinujú vyvýšený crossover s cestovateľským GT- čkom.
- Na originálny exteriér nadväzuje pri modeli Kia EV6 moderný interiér. Napriek minimalistickému nádychu možno ako jeho ozdobu paradoxne označiť prepracovanú ergonómiu. Vzhľadom na štýlové karosárske proporcie je prijemným prekvapením celkovo vzdušný koncept kabíny.
- K silným stránkam modelu Kia EV6 patrí príjemne všestranný, dospelý a zároveň i univerzálny elektricky pohon. S jeho prispením patrí testovaná konfigurácia medzi najlepších a zároveň najemočnejších zástupcov vo svojej a dnes už početnej kategórii elektromobilov.
Fotogaléria Kia EV6 GT Line
História spoločnosti Kia siaha až do roku 1944. Pôvodný výrobca bicyklov a komponentov sa neskôr pretransformoval na úspešnú automobilku. Za prvý automobilový počin rovnomennej manufaktúry možno označiť kompakt Kia Brisa z roku 1973. Juhokórejská značka bola už od svojich počiatkov veľmi ambiciózna a generačné obmeny jednotlivých modelov tu v mnohých prípadoch pripomínali namiesto prirodzenej evolúcie skôr malú revolúciu.
Danú filozofiu ešte viac vyšperkoval rok 2011. Práve v tomto čase Kórejci predstavili svoj prvý produkčný elektromobil, ktorý niesol označenie Kia Ray EV. V roku 2014 Kia následne predstavila čisto elektrický model Kia Soul EV. Ten už možno pokojne označiť za jej prvý globálne orientovaný počin s výhradne batériovým pohonom. Daný koncept pohonu sa následne udomácnil aj pri prakticky orientovanom a všeobecne obľúbenom crossoveri Kia Niro.

Významnú evolúciu 100% batériových automobilov značky Kia prinieslo nasadenie konštrukčne sofistikovanej platformy E-GMP s 800V architektúrou a vyvinutej výhradne pre automobily s čisto elektrickým pohonom. Daný technický základ si v roku 2021 v sériovej podobe osvojil prvý člen novej rodiny Kia EV. Reč je o testovanom exemplári a zároveň aj dizajnovo zaujímavom crossoveri s číselným dovetkom 6.
Prednosťou konceptne revolučného modelu EV6 je aj reálne pestrá ponuka jednotlivých verzií. Rozumne odstupňované výpadové verzie sa dnes kombinujú s dvoma kapacitnými veľkosťami použitého akumulátora, ako aj s variáciami pohonu len zadných resp. všetkých kolies. Vstupnou bránou je tohto sveta je „jednomotorový“ model s 58 kWh batériou. Na výhradne zadnú nápravu putuje v tomto prípade výkon 170 koní. Alternatíva s dvoma elektromotormi, ktoré už zastrešujú pohon všetkých kolies, je pri akumulátore s 58 kWh kapacitou vyladená na výkon 235 koní. Pohon len zadných, resp. všetkých štyroch kolies je k dispozícii rovnako pri verzii s väčšou 77,4 kWh batériou. Čisto „zadokolka“ je vyladená na výkon 229 koní a testovaná verzia 4×4 s dvojicou elektromotorov ponúka výkon až 325 koní. Absolútny vrchol z ponuky zastrešuje nateraz najvýkonnejší model značky. Reč je o ostrom modeli Kia EV6 GT s pohonom všetkých kolies a deklarovaným výkonom až 585 koní.

Futuristický dizajn stále púta pozornosť
Pri pohľade na futuristické krivky testovaného exempláru sa nechce veriť, že model EV6 už rozhodne nie je horúcou novinkou. Tím dizajnérov odviedol v tomto prípade veľmi dobrú prácu. Inými slovami, vzhľad testovaného elektromobilu s logami značky Kia je magnetom pre oči aj v roku 2024. Za veľmi originálny tu možno označiť sofistikovaný karosársky koncept, ktorý v sebe kombinuje siluetu aerodynamického liftbacku postavenú na o niečo vyššom základe v štýle módneho crossovera. Ešte viac vizuálnej dynamiky pridáva športovo ladený kabátik verzie GT Line opticky inšpirovanej vrcholným GT súrodencom.
Plne elektrický model Kia EV6 bol pri svojom debute priekopníkom evolučne nového a zároveň výrazne odvážnejšieho dizajnového jazyka kórejskej automobilky. Inovatívny prístup sa aj premietol do už tradičného vizuálneho prvku čelných partií v podobe siluety tzv. tigrieho nosa. Testovaný exemplár zaujme jeho výrazne užším prevedením, pod čo sa podpísala naznačená línia prednej masky bez reálnych chladiacich prieduchov. Tigriu líniu formujú aj predné svetlomety s efektným zakomponovaním podpisu denného svietenia. Full LED technológia svojim svetelným výkonom za tmy vyslovene nenadchne, no zároveň rozhodne ani neurazí. Jej vítanou nadstavbou je aj precízne pracujúca Matrix funkcia s tieňovaním. Výrazne ostrejší, resp. dynamickejší nádych výbavovej línie GT Line dotvára aj dizajnovo autentický predný nárazník s ostrými športovými líniami.

Opticky uhladená bočná silueta vsádza na aerodynamické línie skombinované s pomerne dlhým rázvorom a celkovo nižšou stavbou. K detailom, ktoré vplývajú na čo najlepšie obtekanie vzduchu, sa radí napríklad efektné riešenie výsuvných kľučiek dverí. Dôraz na športový akcent v tomto priestore pripomína postupne sa zužujúca línia bočného presklenia, ako aj celkovo svalnatá zadná časť s vytiahnutými blatníkmi. Modelu EV6 veľmi pristane aj prenikavé „základné“ lakovanie v podobe metalízy Runaway Red, za ktorý si nie je nutné priplácať. Zaujímavý farebný kontrast dotvárajú čierne karosárske doplnky. Automatickou výsadou verzie GT Line, sú aj atraktívne zliatinové disky s priemerom až 20 palcov.
Originálne a nadčasovo pôsobí testovaný exemplár pri pohľade zozadu. Na farebne kontrastnú líniu bočných prahov opticky plynule nadväzuje efektne úzka červená linka, ktorá zároveň zastrešuje kompletne prepojený svetelný podpis koncových svetiel. Dynamické smerovky sú zrkadlovo zamaskované v krajných pozíciách v o úroveň nižšie viditeľnej striebornej linke. Kia si z dizajnového hľadiska dala záležať aj na prvý pohľad neviditeľných „taktovacích“ dvierkach nabíjacieho konektoru. Tie sa nachádzajú v tesnej blízkosti pravej svetelnej línie. Už spomínaný dynamický podtón, pri zadnej časti formujú aj výrazne aerodynamické doplnky v podobe strešného krídla, či odtrhovej hrany v priestore tesne nad svetlami. Pre verziu GT Line je opäť príznačný aj agresívnejšie tvarovaný zadný nárazník.

Racionálne navrhnutý interiér
Plne elektrická Kia EV6 dokáže okrem exteriéru zaujať i v kabíne. Tvorcovia interiéru si okrem stále pomerne futuristického optického nádychu dali v maximálnej možnej miere záležať na celkovo praktickej stránke skombinovanej s užívateľsky prívetivou ergonómiou. Decentný nádych crossoveru tu pripomína čiastočné, no nie úplné prekrytie bočných prahov.
Kabína elektrického modelu Kia EV6 zaujme pocitovo príjemne vzdušným konceptom, ktorý dopĺňajú emočne ladené doplnky s DNA športového cestovateľa. Na dynamickom nádychu si pri verzii GT Line zakladá dizajnový koncept palubnej dosky s pixelovým dekoračným motívom . Už tradičnou ozdobou modelov značky Kia je dôraz na precízne dielenské opracovanie. Zásadné výhrady tu zároveň nemám ani ku kvalitatívnej stránke použitých materiálov, nielen na samotnej palubnej doske, ale aj na ostatných obkladových plochách vrátane vnútorných výplní predných dverí.

Futuristickú a zároveň modernú náladu na palube kompletizuje tradičné kórejské riešenie, v podobe moderných digitálnych displejov, s efektným zaoblením a orientáciou v smere na vodiča. Z konzervatívneho uhla pohľadu je tu vítaným spestrením stále pomerne pestrá skladba klasických ovládačov. Tlačidlový modul vľavo pod volantom tu dopĺňa, pre značku Kia, už tradičný okrúhly volič „prevodovky“ situovaný na vyvýšenej stredovej konzole. V jeho okolí sa taktiež nachádzajú hardwarové tlačidlá, prostredníctvom ktorých je možné pohotovo ovládať parkovacie senzory alebo kamerový náhľad na okolie vozidla.
Za vtipnú a zároveň príkladne funkčnú ergonomickú pýchu nových modelov Kia považujem stabilne centrálny ovládací modul v spodnej časti palubnej dosky. Okrem pohotových skratiek infotainmentu, resp. klasického ovládania audia je možné identickú lištu kedykoľvek prepnúť do módu prehľadného ovládania klimatizácie, s klasickou reguláciou teploty zastrešenou otočnými potenciometrami. Reálne spokojný som bol taktiež s ponukou dostupných odkladacích priečinkov. Výbornú pozíciu dostala aj podložky s funkciou indukčného dobíjania smartphonu.

Už dôverne známy svet inšpirovaný koncepčne modernými súrodencami si model EV6 obhájil v rámci prehľadného a graficky detailného prístrojového panelu. Čisto elektrickému pohonu v útrobách sa prispôsobili dostupné vyobrazovanie layouty. Tie namiesto simulácie klasických budíkov vsádzajú na ich futuristické náhrady. Funkčné možnosti digitálneho sveta aj v tomto prípade osviežila vtipná pomôcka v podobe kamerového náhľadu na priestor mŕtveho uhla, ktorý sa automatický vyobrazí pri aktivovaní smerovky.
Zážitok z digitálnych hračiek v prípade vodiča počas jazdy ešte viac umocňuje kvalitne vypracovaný Head-up displej obohatený aj o vyobrazovacie prvky tzv. rozšírenej reality. Identický recept v podobe už dôverne známeho prostredia ponúka aj modul dotykového infotainmentu. Jeho funkcionalita sa v nevyhnutej miere prispôsobila konceptu čisto elektrického pohonu. Palec hore dávam v tejto súvislosti aj minimalistickému úvodnému menu obohatenému o najdôležitejšie údaje o dojazde či stave nabitia batérie.

Napriek peknej a prepracovanej grafike smerujem drobnú výčitku k niekedy o niečo ospanejším reakciám na dotykové povely. Intuitívne navrhnuté menu zahŕňa klasické záložky vrátane vstavanej navigácie a zároveň pestrú nadstavbu zastúpenú zaujímavých i užitočných online aplikáciami. Funkčnou chybičkou krásy je pri modeloch Kia moderná mobilná konektivita fungujúca „len“ prostredníctvom klasického káblového prepojenia. Na najlepších v segmente dnes už model EV6 stráca aj pri menej inteligentnej spolupráci navigácie s procesom automatického plánovania nabíjacích zastávok pri dlhých presunoch.
Príjemne vzdušný koncept interiéru sa vyznačuje v princípe autentickým posedom. Nádych crossoveru s vyššou svetlou výškou, je v tomto prípade skombinovaný s nižšou siluetou v štýle cestovateľského GT-čka. V praxi k tomu treba doplniť ešte aj o niečo masívnejšiu podlahu s akumulátormi. Pri mojej výške cca 185 cm ma v priestore pre hlavu už čiastočne obmedzovala opciová panoramatická strecha, za ktorú by som si pri osobnej konfigurácii s určitosťou nepriplácal.

Naopak veľmi spokojný som bol s dostatočne nadimenzovanými prednými sedadlami s hodnotným dvojfarebným čalúnením s prevahou Alcantary. Pri svižnej a temperamentnej jazde v zákrutách by im pokojne pristalo výraznejšie bočné vedenie. Plne elektrické nastavenie predných sedadiel je obohatené aj o tzv. ležadlový mód. Ponúkanú relaxačnú pozíciu som neraz ocenil pri dlhých presunoch spojenými s nabíjacími prestávkami. Inšpirácia konceptom cestovateľského „gétečka“ sa čiastočne odrazila aj v disciplíne výhľadu z vozidla. Spomenutý nedostatok pri tesnom manévrovaní eliminuje kvalitný kamerový náhľad na okolie vozidla s možnosťou simulácie nahľadu siluety vozidla v reálnom prostredí.
Z hľadiska ponúkaného priestoru testovaný exemplár prekvapil reálne vzdušným pozdĺžnym konceptom taktiež v druhom rade. Výhoda dlhého rázvoru so symetrickou batériovou zástavbou sa v tomto prípade premietla nielen do naozaj veľkorysej rezervy pre nohy a kolená. Úplnou samozrejmosťou je prítomnosť rovnej podlahy. Vďaka tomuto riešeniu nie je pri modeli EV6 utópiou ani preprava trojice štandardne urastených dospelých pasažierov v zadnej časti kabíny. Cestovný komfort v tomto priestore vylepšuje polohovanie deleného zadného operadla. Dlháňov tu môže napriek tomu opäť obmedzovať nižšia strecha. Krajné pozície sedadiel disponujú praktickou funkciou vyhrievania. Klasické výduchy ventilácie pre zadných pasažierov si našli svoje miesto v stredových stĺpikov. Vítaným spestrením zdrojových USB portov je prítomnosť 250V zástrčky „ukrytej“ v centrálnej časti zadnej lavice.

Rodinný potenciál nemožno modelu EV6 uprieť ani pri batožinovom priestore so základnou kapacitou 520 litrov. O niečo plytšiu ložnú plochu kompenzuje jej nadštandardná dĺžka. Aj v tomto prípade je k dispozícii zástavba s dvojitou podlahou. Do symetricky tvarovaného spodného priestoru sa zmestí pomerne veľa drobnosti vrátane nabíjacích káblov. Daný koncept zároveň umožňuje vytvorenie optimálnej roviny, pri konfigurácii so sklopenými zadnými operadlami. V takomto usporiadaní testovaný exemplár prepraví už i neforemnejšie predmety. Maximálna prepravná kapacita mimochodom dosahuje 1300 litrov. Sumárnu praktickú stránku vylepšuje prítomnosť otvoru na prepravu dlhých predmetov či fixačné pomôcky. Samozrejmosťou je mechanizmus prostredníctvom ktorého je možné zadné operadlá „odpáliť“ priamo z kufra. Dodatočný priestor vhodný na odloženie povinnej výbavy, či iných drobností, je k dispozícii aj pod prednou kapotou. V prípade verzie s pohonom všetkých kolies a predným elektromotorom ale disponuje len symbolickou kapacitou 20 litrov.
Silnou zbraňou testovaného modelu vo vrcholnej verzii GT je reálne bohatá výbava. Už bez nutnosti ďalších príplatkov je jej automatickou súčasťou kompletný balík asistenčných systémov, adaptívne full LED svetlomety, kamerový nahľad na okolie vozidla, parkovací asistent s diaľkovým ovládaním na kľúčiku, Head-up displej, čalúnenie v kombinácii Alcantara a vegánska koža či pekne hrajúce audio značky Meridian so 14 reproduktormi. Už v základnej výbave Light Kia EV6 zaujme adaptívnym tempomatom, zadnou parkovacou kamerou, sofistikovaným termomanažmentom batérie, dvoj-zónovou automatickou klimatizáciou, bezkľúčovým prístupom a štartovaním alebo vstavanou navigáciou.

Všestranný elektromobil
Spomenutý technický základ v podobe platformy E-GMP možno s odmyslením si vyššie popísaných dizajnových zážitkov označiť ako hlavnú konkurenčnú zbraň testovaného exempláru. Inými slovami platí, že Kia EV6 sa vďaka inovatívnemu prístupu radí aj dnes medzi najvyspelejšie a najkomplexnejšie elektromobily vo svojej kategórii. Schopný elektrický pohon je len jedným z podstatných dielikov celkovej mozaiky. Kórejci si dali veľmi záležať taktiež na celkovom vyladení jazdných vlastností. Výhodou batériového pohonu je prirodzene nízke ťažisko skombinované s čo najoptimálnejším rozložením hmotnosti. S danou konštrukciou na druhej strane úzko súvisí o niečo vyššia pohotovostná hmotnosť. Tá v prípade testovaného modelu už prekonala 2-tonovú hranicu.
Obe spomenuté skutočnosti dokázali konštruktéri premietnuť až do suverénneho nastavenia podvozka. Vyladenie pruženia možno v optike bežného používania označiť aj ako príjemné a poddajné. Aj napriek 20-palcovým diskom kolies dokáže model EV6 s prehľadom odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Reálne spokojný som bol s prácou podvozku aj pri zdolávaní klasických priečnych nerovností v podobe dilatačných spojov. O niečo viac opatrnosti je tu napriek tomu na mieste pri prejazde cez väčšie nerovnosti, resp. hrubé prepadliny. V porovnaní s nedávno testovanou ostrou verziou GT možno základné prevedenie testovaného exempláru označiť pokojne ako prioritne pohodlné.

Na istotu smerom od podvozka sa dá napriek tomu spoľahnúť aj pri temperamentnejšej jazde po obrúbených okreskách plných zákrut. V optike potencionálneho využívania maximálneho výkonu až 325 koní, na vyslovene technických tratiach, tu na druhej strane už treba počítať aj so svojskými náklonmi karosérie. Pod z času na čas nervóznejšou, no vo fínale stále poslušnou zadnou časťou sa s určitosťou podpísalo sezónne obutie. Pre najnáročnejších bude v disciplíne čistých zážitkov z jazdy ale jednoznačne lepšou voľbou práve „ostrá“ verzia EV6 GT so špeciálne modifikovaným podvozkom.
V optike bežného používateľa dokáže ale veľa zábavy poskytnúť už testovaná a hierarchicky nižšie umiestnená výbava GT-Line. Prijemne precíznym dojmom tu vyznačuje riadenie s adekvátne strmým chodom. V prípade dostatočnej odvahy ponúka plne elektrická Kia aj možnosť deaktivácie elektronických anjelov strážnych. Toto nastavenie dokáže vykovať nefalšovaný úsmev na tvári práve vďaka svojej hravej zadnej časti, kde v športovom nastavení smeruje citeľne viac výkonu.

Všeobecný charakter jazdného prejavu dokáže vo všeobecnosti ovplyvniť voľba jazdného režimu. Kia EV6 disponuje takpovediac klasikou v podobe neutrálneho nastavenia Normal, citeľne komótnejšieho šetriaceho režimu Eco, pri ktorom je v prioritnej permanencii zadný elektromotor. Ďalšou alternatívou je už spomenutý režim Sport s plným výkonom. Viac sily aj v tomto prípade prirodzene smeruje práve na zadnú nápravu. Pohon predných kolies sa pripája prioritne v situáciách, keď to riadiacej jednotke dáva zmysel. Okrem prudkých rozjazdov sa sem radia napríklad svižné prejazdy cez zákruty.
Verzie s pohonom všetkých kolies disponujú dodatočným režimom Snow. Mód pre sneh dokáže poslúžiť ako určitá náhrada tzv. offroad nastavenia. Pri výjazde mimo spevnených ciest spojených s podmočeným a blatistým podkladom sa jeho prítomnosť ukázala ako veľká prednosť. Kým pri trakčnej simulácii v režime Normal sa predná náprava prihlásila o slovo až pri preklze zadných kolies, tak v režime Snow sa EV6 správa prakticky ako permanentná „štvorkolka.“ Dané nastavenie je veľkou výhodou práve v situáciách, keď sa je potrebné z potencionálnej šlamastiky doslova vyhrabať. Prehnané terénne ambície testovaného exemplára najviac brzdí svetlá výška s hodnotu cca 16 cm.

Vrcholom bežnej modelovej línie Kia EV6 je 2-motorová konfigurácia skombinovaná so 77,4 kWh batériou. Dvojica použitých elektromotorov generuje systémový výkon až 325 koní. Viac ako slušný je taktiež parameter maximálneho krútiaceho momentu s hodnotou až 600 Nm. S prispením spomenutých hodnôt disponuje testovaný model suverénnou jazdnou dynamikou. Je pritom jedno, či sa na palube nachádza len vodič alebo plné osadenstvo. S odmyslením si energických rozjazdov som bol v praxi nadmieru spokojný rovnako s dostupnými pružnými zrýchleniami spojenými s bezpečnými predbiehacími manévrami.
V mantineloch klasického používania sa dôraz na čo najlepšiu aerodynamiku pretavil do príjemnej akustickej pohody na palube. S odhlučnením interiéru som bol reálne spokojný napriek zimným pneumatikám aj pri diaľničnom tempe. Prijemné a v princípe návykové ticho na palube si je možné v prípade potreby osviežiť niektorým z ponúkaných syntetických zvukových „podmazov“ s futuristickou farbičkou.

Vyspelosť elektrického pohonu značky Kia vyšperkovala prepracovaná brzdná rekuperácia. Na jej ovládanie a reguláciu slúžia pádla pod volantom. V manuálnom režime si je možné okrem prednastavenej a rozumne odstupňovanej intenzity brzdného účinku nastaviť aj „level 0,“ ktorým je prirodzené plachtenie. Jeho opozitom je intenzívna rekuperácia v tzv. nastavení i-pedal. Pri troche cviku a predvídavosti je v tomto prípade možné model EV6 ovládať výhradne prostredníctvom pedála akcelerátora. Častokrát užitočné jednorazové intenzívne spomalenie brzdnou rekuperáciou je možné aktivovať kedykoľvek vďaka dlhšiemu podržaniu ľavého pádla.
Druhou spomaľovacou, rekuperačnou alternatívou je tzv. automatický mód. V tomto prípade model EV6, okrem mapových podkladov, pracuje s kamerový náhľadom v priestore red vozidlom. Vďaka tomu dokáže pomerne prirodzene reagovať na vpredu idúce automobily. Z hľadiska intuitívnosti automatickej rekuperácie patrí dnes Kia medzi najprirodzenejšie spomaľujúce elektromobily. Ďalším drobným detailom, ktorý dokáže šetriť energiu v batérii je aj funkcia Driver only v rámci nastavenia klimatizácie. Požadovaný tepelný komfort smeruje v tomto prípade len do zóny vodiča.

Technický základ pracujúci s aj dnes nie úplne bežnou 800V architektúrou je prednosťou pri čo najefektívnejšieho nabíjania pri dlhých presunoch. Maximálny garantovaný nabíjací výkon dosahuje až 240 kW. Chybičkou na kráse aktuálnej realite ostáva stále pomerne riedka sieť adekvátne výkonnej nabíjacej infraštruktúry. S procesom zotavovania batérie pri dlhých presunoch som bol napriek tomu spokojný aj pri najčastejšie využívanom stojane s výkonom 150 kW. Napriek chladným poveternostným podmienkam s teplotami okolo nuly sa v tomto prípade reálny nabíjací výkon v optimálnom okne pohyboval nad hodnotou 130 kW hranicou. Vyslovene dramatický pokles nabíjacej krivky následne nastal až v okolí 90% kapacity akumulátora.
Na optimálne nabitie akumulátora na cca 80% tak pri vhodnej infraštruktúre reálne postačuje časový interval cca 20 minút. Pri dlhých presunoch v neznámom prostredí je veľkou výhodou univerzálna nabíjacia karta Kia Charge, ktorá je kompatibilná prakticky so všetkými dôležitými hráčmi nielen na slovenskom ale aj európskom trhu. Najvhodnejšie nabíjanie elektromobilu ale aj v tomto prípade zastrešuje domáci Wallbox. Výkon vstavanej nabíjačky dosahuje hodnotu 11 kW. Na plné zotavenie batérie s kapacitou 77,4 kW je tak potrebný čas cca 7,5 hodiny. Nabíjanie z klasickej 230 V siete ostáva vyslovene núdzovou záležitosťou.

Kia EV6 dokáže s prispením funkcie V2L poslúžiť zároveň aj ako zdroj elektrickej energie. Vďaka prítomnosti špeciálneho adaptéra je možné priamo z vozidla napájať bežne elektrické spotrebiče s výkonom až 3,6 kW. Hladinu zachovania minimálneho stavu batérie si je možné prednastaviť v rámci palubného infotainmentu. Testovaný exemplár potešil taktiež pestrým spektrom v princípe užitočných a spoľahlivo fungujúcich asistenčných systémov. Nateraz medzi nimi nefiguruje pri nových modeloch už povinné „inteligentné“ upozornenie na prekračovanie rýchlostných limitov. Kórejci zároveň preferujú pomerne defenzívny prístup pri adaptívnom tempomate. Ten aj po nastavení najmenšej možnej vzdialenosti reaguje pri jazde na diaľnici na vpredu idúce vozidlá s azda až prílišnou opatrnosťou.
V rámci testu v podmienkach končiacej sa zimy so stále nízkymi dennými teplotami Kia EV6 nesklamala ani v disciplíne spotreby elektrickej energie. Výsledný testovací priemer s viacerými dlhými diaľničnými presunmi a prakticky permanentným využívaním adekvátneho tepelného komfortu sa ustálil na akceptovateľnej hodnote 22,1 kWh/100 km. To zodpovedá maximálnemu teoretickému dojazdu na slušnej úrovni cca 350 km. Takmer 300 km hranicu dokáže testovaný exemplár v chladných poveternostných podmienkach pokoriť aj čisto na diaľnici. Tu sa spotreba sa ustálila na hodnote 26,6 kWh/100 km. Pri skôr defenzívnej jazde s prevahou mestských, resp. mimocestných presunov, klesol nameraný apetít na hodnotu 19,2 kWh na každých 100 km. V danom prostredí už rozhodne nie je nereálne pokoriť aj magickú 400 km hranicu.

A celkový dojem?
Kia EV6 stála pred pár rokmi na počiatku ambicióznej elektrickej ofenzívy kórejskej automobilky. Dnes, keď už tento model v rámci neustále sa rozširujúceho portfólia batériových automobilov nepatrí medzi horúce novinky, dokáže zaujať a zároveň pútať pozornosť. S odmyslením si dizajnovo výrazného karosárskeho konceptu je hlavnou zbraňou testovaného exempláru sumárna technologická vyspelosť skombinovaná s príjemne univerzálnym potenciálom a dospelými jaazdnými vlastnoťami.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Kia EV6 AWD 77,4 kWh GT Line
Dĺžka: 4 695 mm
Šírka: 1 890 mm
Výška: 1 550 mm
Rázvor: 2 900 mm
Objem kufra: 520 litrov
Motor: elektrický
Pohon: všetkých kolies
Kombinovaný výkon kW/koní: 239/325
Krútiaci moment Nm: 605
Pohotovostná hmotnosť: 2015-2105 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: jednostupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 18,0 kWh na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 22,1 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 484 km
Výkon rýchlonabíjania: 240 kW
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia/cena
Kia EV6 AWD 77,4 kWh GT Line (testovaný model) od 67 590 €
Kia EV6 RWD 58 kWh light (pohon zadných kolies) od 46 990 €