Značka Mazda sa preslávila odvahou robiť veci inak ako drvivá väčšina konkurencie. K ďalším ozdobám hirošimských modelov patrí autentická duša, kombinujúca temperamentné emócie so stále prioritne šoférskou orientáciou. Japonci sa neboja ani výziev spojených s aktuálnou dobou. Ako reakciu na čoraz náročnejšie emisné limity možno označiť príchod horúcej novinky v podobe modelu Mazda 6e. Sofistikovaný elektromobil je priamym pokračovateľom silnej tradície automobilky v strednej triede. V našom geografickom priestore sa stabilne veľkej popularite teší SUV portfólio. Rodinu s vyššou svetlosťou podvozka aktuálne rozšírila nová generácia ťažiskového modelu so spaľovacím pohonom, ktorým je Mazda CX-5. Sympatické je, že Mazda stále nezanevrela ani na osvedčenú a dnes už čoraz vzácnejšiu klasiku. Rozmerovo kompaktný rad 3 prednedávnom ozvláštnilo nasadenie novej základnej motorizácie, pochádzajúcej z atmosférickej klasiky s nevšedným objemom. Novú pohonnú jednotku sme mali možnosť preveriť v kombinácii s elegantnou karosárskou verziou typu sedan.
Obľúbený model Mazda 3 Sedan, o ktorého pohon sa stará nová vstupná mild-hybridná atmosférická motorizácia 2,5 e-Skyactiv G140, v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a vo vrcholnej výbave Takumi, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Mazda.
Rýchle fakty:
- Japonská Mazda patrí medzi malú skupinu automobiliek, ktoré sa namiesto konvenčne zaužívaných zvyklostí neboja ísť takpovediac vlastnou cestou. Príklad spomenutej filozofie reprezentuje paleta používaných motorizácií, v ktorej možno aj dnes nájsť radový naftový 6-valec či objemovo zaujímavé atmosférické benzínové 4-valce.
- V ponuke kompaktného radu Mazda 3 sa nedávno objavila nová základná motorizácia v podobe moderného atmosférického 4-valca 2,5 Skyactiv G. Testovaný model dokáže stále zaujať dnes už pomerne ojedinelou kombináciou moderného automobilu s, v dobrom slova zmysle, jednoduchým konceptom a prioritne šoférskou orientáciou.
- Príkladne nadčasový dizajn modelu Mazda 3 kombinuje uhladené karosárske línie s celkovo temperamentným podtónom. Klasickej karosárskej verzii typu sedan vo finále nemožno uprieť sumárne elegantný akcent.
- Líniovo moderný interiér modelu Mazda 3 zaujme hodnotným nádychom a adekvátnym vnútorným priestorom. Dnes už čoraz ojedinelejšiu prednosť zastrešuje funkčne výborná ergonómia s množstvom klasických ovládacích prvkov..
- Tradičné cnosti na čele s precízne odladeným podvozkom a sumárne šoférskou príchuťou v prípade testovaného modelu Mazda 3 ešte viac vyšperkovala motorová novinka 2,5 Skyactiv-G. Všestranne odladenú motorizáciu s odolnou atmosférickou konštrukciou dopĺňajú moderné prvky ako mild-hybridná nadstavba či funkcia odpájania dvoch valcov, ktoré sa prirodzene podpísali pod sympatickú spotrebu paliva.
Automobilka sídliaca v meste Hirošima má s výrobou rozmerovo kompaktných modelov veľmi bohaté skúsenosti. Počiatky danej tradície siahajú do 60. rokov minulého storočia. V tom čase Mazda zahájila produkciu rodiny Familia, ktorá pozostávala z viacerých karosárskych derivátov. Od štvrtej generačnej obmeny sa pri exportných verziách, vrátane tých európskych, začalo používať notoricky známe kódové označenie 323.
Od roku 2003 začali Japonci pri kompaktnej rodine písať historicky novú etapu, zastúpenú zjednodušeným numerickým označením Mazda 3. Spolu s treťou generáciou z roku 2013 sa o svoje slovo prihlásila konštrukčná revolúcia pozostávajúca z technológií Skyactiv, ako aj z aplikácie dizajnového jazyka Kodo. V súčasnosti má automobilka vo svojej produktovej línii v celkovom poradí štvrté pokračovanie „trojky“, ktoré sme oficiálne spoznali v závere roku 2018.

Aktuálna evolúcia využíva, podobne ako súrodenecké modely s vyššou svetlosťou podvozka CX-30 či MX-30, platformu Skyactiv prispôsobenú štandardnej koncepcii pohonu. Mazda 3 je zároveň stále dostupná s dvojicou karosárskych variantov, kde klasickému hatchbacku sekunduje elegantný sedan. Určitou zaujímavosťou je, že kompaktná rodina ani po viac ako 6 rokoch produkcie nepodstúpila plnohodnotný facelift. V stále oslnivej forme ju udržiava viacero priebežných inovácií a vylepšení. Do identickej kategórie možno zaradiť aj nedávne nasadenie novej vstupnej motorizácie.
V minulosti používaný základ v podobe atmosférického benzínového 2-litra vystriedal paradoxne objemovo väčší súrodenec. Motorovou novinkou je testovaný zážihový 4-valec 2,5 e-Skyactiv G140 s mild-hybridným dopingom. Dnes už čoraz ojedinelejšia atmosférická pohonná jednotka disponuje výkonom 140 koní a kombinuje sa so 6-stupňovým manuálom, ako aj automatom s rovnakým počtom stupňov. Špičkovou zážihovou alternatívou je naďalej koncepčne unikátna motorizácia 2,0 e-Skyactiv X 186 (186 koní) s tzv. naftovým princípom. Druhá motorová alternatíva je taktiež k dispozícii so 6-stupňovým manuálom, resp. 6-stupňovým automatom. Pri ekvivalente karosérie typu hatchback so samočinnou prevodovkou ponuku verzií zároveň ozvláštňuje koncepčne prémiový ekvivalent s pohonom všetkých kolies.

Temperamentná elegancia
Pri pohľade na emočne ladené krivky testovaného exemplára sa nechce veriť, že súčasná generácia modelového radu Mazda 3 sa predáva už približne 6 rokov. Totožné konštatovanie ešte viac zvýrazňuje skutočnosť, že japonský zástupca v kompaktnej triede sa za ten čas zaobišiel prakticky bez akéhokoľvek zásadnejšieho exteriérového osvieženia. Elegantne ladená karosárska verzia typu sedan zároveň zastrešuje dnes už pomerne raritnú alternatívu voči koncepčne klasickému hatchbacku.
Prednej časti dominujú jednoliate a celkovo uhladené krivky. Na temperamentný podtón tu odkazuje nízko posadená silueta masky. V proporčne veľkorysom module si našlo netradične miesto aj uchytenie evidenčného čísla. Dynamický akcent umocňuje efektný výplet v čiernej farbe. Za elegantný detail tu možno naopak označiť pochrómovaný okraj spodnej časti, ktorý zabieha až do siluety temperamentne zapustených a zároveň proporčne úzkych svetlometov. Pokročilejšia LED technika s moderným podpisom denného svietenia a predovšetkým adaptívnou nadstavbou tieňovania je štandardnou súčasťou dvojice hierarchicky vyšších výbavových verzií. Za tmy som bol reálne spokojný nielen s presvedčivým svetelným účinkom, ale rovnako aj s prácou adaptívnej nadstavby tieňovania. Na v princípe homogénne línie vsádza taktiež nárazník. Pútavú športovú príchuť v jeho prípade napriek tomu formuje ostrejšie vystúpená spodná silueta.

Čaro klasickej karosérie typu sedan vyniká prirodzene najviac pri bočnom formáte. Elegantná a zároveň proporčne štíhla Mazda 3 si v tomto priestore vystačí aj bez výraznejších karosárskych prelisov. Pútavé optické svaly tu napriek tomu evokujú decentne vystúpené blatníky. Modul prahov zároveň zvýrazňuje fabrický tuning v podobe do priestoru vystúpenej plastovej lišty. Pochrómovaný dekor ozvláštňuje vrchnú siluetu bočného presklenia, a to vrátane emočného zvýraznenia tvarovej línie druhého páru dverí. Reprezentatívny nádych testovanej konfigurácie kompletizuje originálne lakovanie v podobe príplatkovej metalízy Platinum Quartz. Dizajnovo jednoliate 18-palcové disky kolies sú štandardom už od druhého stupňa výbavy.
Najviac temperamentných emócií ponúka skúšaný sedan v rámci svojich zadných partií. Na efektne klesajúcu líniu strechy, ktorú dokonca nenarúša ani modul antény, nadväzuje klasické veko batožinového priestoru s náznakom odtrhovej hrany. Spodnú časť vo všeobecnosti mohutného nárazníka zdobí veľmi pekný detail v podobe dvojice reálne funkčných výfukových koncoviek okrúhleho tvaru. Za vizuálne najdominantnejší prvok tu možno napriek tomu označiť športovo tvarované zadné svetlá s atraktívnym LED podpisom.

V znamení modernej jednoduchosti
Dokonalé maskovanie reálneho veku „trojky“ podčiarkuje plynulo aj interiér. Testovaný exemplár zaujme tradičnou Mazda filozofiou, ktorá je známa aj ako Jinba Ittai. Jej podstata spočíva v čo najdokonalejšom vzájomnom prepojení vodiča a vozidla s čo najmenším množstvom podvedomých rušivých elementov. Japonci z tohto dôvodu pred veľkými a funkčne dominantnými displejmi prioritne uprednostnili maximum ergonomicky intuitívnych ovládacích prvkov.
Architektúra palubnej dosky súčasnej generácie kompaktného zástupcu z krajiny vychádzajúceho slnka pôsobí napriek vyššie spomenutej filozofii stále moderne. Všeobecne vysokému kvalitatívnemu štandardu použitých materiálov sekunduje prvotriedne dielenské opracovanie. Luxusný nádych skúšanej konfigurácie ešte viac vyšperkovala špičková výbava Takumi s na dotyk hodnotným koženým čalúnením v tmavej farbe.

Kúzlo ergonomickej klasiky, ktorú s určitosťou ocenia nielen konzervatívne orientovaní používatelia, reprezentuje prehľadný modul klimatizácie. Na hardvérovú klasiku vsádza rovnako panel na stredovej konzole slúžiaci na ovládanie palubného infotainmentu vrátane regulácie hlasitosti audia. Ideálne po ruke ostáva aj tlačidlový panel v ľavej časti palubnej dosky. Na tomto mieste je možné okrem nastavenia pamätí sedadla vodiča jednoducho regulovať najdôležitejšie asistenčné systémy alebo aktivovať kamerový náhľad. Model 3 musím vo finále pochváliť aj za svet príjemne praktických odkladacích priečinkov, ktoré svojou koncepciou kopírujú zaužívané štandardy.
Dominantným ovládacím centrom vozidla ostáva multifunkčný volant, ktorý dokáže každého šoférsky orientovaného vodiča už pri prvom kontakte takpovediac vtiahnuť do deja. Mazda si dáva tradične záležať na kombinácii klasického okrúhleho tvaru s optimálnou hrúbkou venca. Športovo tenké ramená zdobí prehľadné usporiadanie ovládacích prvkov.

Svet digitálnych hračiek vsádza rovnako na podvedome nerušivý akcent s tmavým pozadím. Testovaný exemplár v rámci prístrojového panela stále preferuje dnes už čoraz raritnejšie budíky, ktorým sekunduje centrálne informačné centrum pozostávajúce z moderného displeja. Digitálna nadstavba sa pri najjednoduchšom zobrazení opäť tvári ako analógová klasika. Alternatívne layouty zastrešujú centrálne vyobrazenie najdôležitejších údajov palubného počítača, resp. schému práce asistenčných systémov. Modernú koncepciu projekcie najdôležitejších údajov kompletizuje head-up displej s farebnou grafikou. Zaujímavosťou je fakt, že Japonci tento interaktívny doplnok ponúkajú už v úplnom základe.
Mazda pri väčšine súčasného modelového portfólia preferuje racionálnu filozofiu centrálneho infotainmentu. Koncepcia palubného rozhrania vodiča reálne rozptyľuje len minimálne. Pozícia displeja posádku už podvedome odrádza od v princípe absentujúceho dotykového ovládania. Haptickú platformu prioritne nahrádza vyššie spomenutý intuitívny združený ovládač na stredovej konzole. Na dnešné pomery rozmerovo menšia obrazovka ponúka peknú, no zároveň jednoduchú grafiku bez akýchkoľvek zbytočných animácií. Zo zaujímavých funkcií dávam palec hore schematickému vyobrazeniu práce mild-hybridu. Pri hierarchicky vyšších výbavových verziách je štandardom panoramatický kamerový náhľad s pomerne detailným obrazom. Prémiový nádych v tomto kontexte kazia viditeľné čierne čiary oddeľujúce zóny zobrazenia jednotlivých kamier.

Druhú stranu mince jednoduchej funkcionality palubného infotainmentu vrátane prehľadnej štruktúry menu demaskuje absencia sofistikovanejšej online nadstavby. Výnimkou je vstavaná navigácia, ktorá už dokáže pracovať s dopravnou situáciou v reálnom čase. K moderným prvkom patrí mobilná konektivita fungujúca aj bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Zaujímavosťou je, že výhradne v tomto rozhraní dokáže displej reagovať aj na dotykové povely. Zdrojové USB koncovky sú mimochodom ukryté práve v lakťovej opierke.
Užívateľsky príjemný koncept modelu Mazda 3 sumarizujú predné sedačky s na prvý pohľad nenápadným tvarovaním bez výraznejšieho bočného vedenia. Hodnotnému koženému čalúneniu výbavy Takumi sekunduje celkovo o niečo tuhšia výplň. Vrcholná verzia disponuje komfortným elektrickým nastavením pozície s pamäťami. Pri mojej výške 185 cm by som prioritne pri dlhých presunoch predsa len privítal ešte o niečo dlhší sedák, resp. jednoduchú nadstavbu jeho predĺženia. V horúcom letnom počasí je kožený povrch pri absencii odvetrávania prirodzene náchylnejší na potenie chrbtovej časti.

Chválu si naopak zaslúži koncepčne výborný posed. Nastaviteľnej a celkovo príjemne mäkkej lakťovej opierke sekunduje optimálna pozícia volantu aj ďalších ovládacích prvkov. Japonci si dali záležať aj na čo najlepšom výhľade. V smere šikmo dopredu daný úkon uľahčuje tenšia konštrukcia A-stĺpikov v kombinácii s uchytením spätných zrkadiel na tzv. „stračej nôžke.“
Priestorové pomery v druhom rade zodpovedajú zaužívaným zvyklostiam kompaktného segmentu. Urastení pasažieri musia pri vstupe na palubu počítať so strmšie klesajúcou strešnou líniou karosárskej verzie typu sedan. Vzadu sa s odmyslením detí pohodlne prepraví dvojica štandardne urastených dospelákov. Pri mojej výške 185 cm začína byť v kombinácii s vyslovene vzpriameným posedom limitujúci priestor pre hlavu. Komfort pre nohy a kolená sa logicky odvíja od momentálnej pozície predných sedačiek. Potenciálny prostredný pasažier musí zároveň počítať s kompromisnejším tvarovaním centrálnej časti lavice ako aj prítomnosťou výraznejšieho stredového tunela. V kontexte dnešnej doby možno ako najväčšie fopá testovanej limuzíny, ktoré zároveň odzrkadľuje jej reálny vek, označiť absenciu centrálnych výduchov ventilácie a predovšetkým zdrojových koncoviek pre zadných pasažierov. Malou náplasťou pohodlia pri dlhých presunoch je prítomnosť centrálnej lakťovej opierky.

Účely bežnej rodiny dokáže Mazda 3 Sedan bezproblémovo zastrešiť pri batožinovom priestore. Reprezentatívnejší člen rodiny disponuje základnou prepravnou kapacitou až 450 litrov. To je mimochodom o cca 70 litrov veľkorysejšia hodnota, akú ponúka súrodenecký hatchback. Logickým limitom sedanu je prirodzene menší vstupný otvor. Daný nedostatok kompenzuje dospelá dĺžka ložnej plochy. Japonci si dali taktiež záležať na čo najprecíznejšom vybratí bočných stien s hodnotnejším čalúnením. Určité priestorové obmedzenie si tu na druhej strane uchmatne nezakrytovaný mechanizmus zatvárania veka. Sumárnej praktickej stránke by vo finále napomohli absentujúce fixačné pomôcky vrátane kotviacich ôk alebo háčikov na tašky. Do priestoru pod podlahou sa s odmyslením štandardne dodávanej opravnej sady pohodlne zmestí aj dojazdové koleso. Operadlá zadných sedadiel, delené v pomere 60/40, je možné komfortne odistiť priamo z kufra. Následne je k dispozícii takmer ideálna rovina s maximálnou prepravnou kapacitou s hodnotou 1138 litrov.
Komplexnú atraktivitu modelovej rodiny Mazda 3 pripomína reálne bohatá výbava. Už základná konfigurácia s názvom Prime Line disponuje širokým spektrom bezpečnostných a asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu, základnými LED svetlami s automatickým prepínaním diaľkového módu, vrcholnou verziou infotainmentu so vstavanou navigáciou, koženým volantom, manuálnou klimatizáciou, head-up displejom, zadnými parkovacími senzormi, cúvacou kamerou či bezkľúčovým prístupom a štartovaním. Hierarchicky vyššie verzie k tomu pridávajú 18-palcové disky kolies, dažďový senzor, vyhrievané predné sedadlá a volant, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, funkciu indukčného nabíjania, predné parkovacie senzory, adaptívne LED svetlá, rozšírenú paletu asistenčných systémov, panoramatický kamerový náhľad či pekne hrajúce audio značky Bose s 12 reproduktormi. Pre špičkovú verziu Takumi je charakteristické kožené čalúnenie či elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťami.

Čaro benzínovej atmosféry
Napriek absentujúcim dizajnovým zmenám či minimu výbavových vylepšení sa súčasná Mazda 3 môže predsa len popýšiť zásadnou inováciou. Reč je o novom srdci pod prednou kapotou. Pôvodnú základnú benzínovú motorizáciu, zastúpenú už samo o sebe zaujímavým atmosférickým dvojlitrom, v kontexte dnešnej doby šokujúco vystriedal ešte objemnejší súrodenec 2,5 Skyactiv-G. Japonci sa pri v princípe jednoduchej, no zároveň koncepčne modernej pohonnej jednotke pohrali s jej celkovým odladením a charakteristikou. Testovaný exemplár si vďaka tomu hravo vystačí aj s papierovo obyčajným výkonom 140 koní.
Dnes už reálne ojedinelá pohonná jednotka vo finále rozhodne nie je jediným lákadlom skúšaného sedanu. Tradičnú doménu značky Mazda reprezentuje vysoký dôraz na šoférsku orientáciu. Sympatickej pohotovostnej hmotnosti z tohto dôvodu sekunduje excelentne tuhá karoséria ako aj celkovo zážitkovejšie odladenie viacerých komponentov.

Základným stavebným pilierom precíznych jazdných vlastností je prirodzene podvozok. Súčasná generácia „trojky“ si prekvapujúco vystačí „len“ s jednoduchou konštrukciou zadnej nápravy. V rámci odladenia pruženia zaujme skúšaný exemplár excelentnou charakteristikou. Sumárne tuhšej podstate v praxi sekunduje stále príjemný jazdný komfort. Na cestách nižších tried so zvlneným povrchom dokáže kompaktný sedan zároveň autenticky sprostredkovať spätnú väzbu od cestného povrchu. Štandardné tlmiče si zaslúžia pochvalu za pomerne precíznu filtráciu bežných nedokonalostí slovenských ciest.
V súvislosti so spomenutou zadnou nápravou musím zároveň vyzdvihnúť príkladnú jazdnú stabilitu pri prejazdoch cez sériu priečnych nerovností. Zadná časť vozidla nemá tendenciu znervóznieť či nepríjemne odskočiť ani pri svižnejšom prejazde cez dilatačný spoj v kombinácii so zákrutou. Komfortný limit sa o slovo prihlási pri nechcenom trafení výraznejšej prepadliny, resp. pri prejazdoch cez nerovnosti s ostrými hranami. Do tejto kategórie patria napríklad tradičné mestské nástrahy v podobe prepadnutých kanalizačných poklopov.

Stabilné držanie jazdnej stopy dokáže pri temperamentnejšej jazde vyvolať nefalšovaný úsmev na tvári. Pocitovo výborná poslušnosť kompaktného sedanu vynikne najviac na kvalitných asfaltoch v kombinácii s technickejšie ladenými úsekmi. Sebaistému šoférskemu prejavu napomáha pomerne mušia váha, ktorá sa na povrchu s dobrou adhéziou podpísala pod citeľne neskorší nástup nedotáčavosti. Pohotovostná hmotnosť sa v prípade testovanej konfigurácie pohybuje v okolí 1,4-tonovej hranice.
Od testovanej konfigurácie napriek tomu nemožno vo finále očakávať žiadne prehnane športové zážitky spojené s vysokým rýchlostným tempom. Mazda 3 naopak patrí do pomerne úzkej skupiny komunikatívnych vozidiel, pri ktorých si je možné nefalšovanú šoférsku esenciu vychutnať pokojne aj pri dodržiavaní legislatívne povinných rýchlostných limitov. Pod spomenutú skutočnosť sa, s odmyslením si točivej atmosféry pod prednou kapotou, podpísali precízne dávkovateľné brzdy či komplexné odladenie riadenia. Japonci sú v zákrutách tradične hrdí na výpomoc elektrického pomocníka G-Vectoring Control, ktorý sa stará o optimalizáciu toku krútiaceho momentu na prednú nápravu počas celej doby prejazdu zákrutou.

Precízne vyladenie pohonnej sústavy doplnené o širokospektrálnu adaptívnosť objemnej atmosféry si hravo vystačí bez nadstavby jazdných módov. Testovaná Mazda 3 s automatickou prevodovkou napriek tomu disponuje dynamickejšou nadstavbou východiskového odladenia. Po aktivovaní módu Sport sa pohonná sústava prednastaví do vyššej sféry otáčok s prihliadnutím na čo najoptimálnejší nábeh krútiaceho momentu už od prvotného impulzu od pedála akcelerátora.
Testovaná motorizácia s komerčným označením 2,5 Skyactiv-G 140 sa v prípade kompaktnej rodiny vyznačuje upravenou charakteristikou prispôsobenou širokému spektru použiteľných otáčok. Pri bežnej jazde a citlivej práci s plynom necháva prevodovka pohonnú jednotku veľmi často pracovať hlboko pod hranicou 2-tisíc otáčok. Druhú stranu mince už reprezentuje intenzívnejšie stláčanie akcelerátora, resp. spomínané športové nastavenie. Typickou prednosťou objemovo veľkorysej benzínovej atmosféry je príkladný lineárny záťah gradujúci až v poslednej tretine otáčkomera. Za povestnú čerešničku možno v tomto kontexte označiť síce zaujímavú, no zároveň nie vyslovene športovo „urevanú“ zvukovú farbičku.

Deklarovaný výkon pohonnej jednotky použiteľnej v širokom spektre otáčok je s prispením emisnej politiky odladený na hodnotu 140 koní. V papierovej rovine obyčajný parameter nadobúda v reálnom živote zmysluplný rozmer. S ponúkanou jazdnou dynamikou som bol vďaka objemovo veľkej atmosfére spokojný pri bezpečných predbiehacích manévroch, obsadenom vozidle, ako aj pri potrebe adekvátneho pružného zrýchlenia v členitejšom teréne. Na prvý pohľad jednoduchú atmosférickú konštrukciu vyvažuje moderná nadstavba. Do tejto kategórie patrí mild-hybridný elektrický doping citeľný pri prvotnom rozjazdovom impulze. Pri nízkej záťaži pomáha úspore paliva sofistikované odpájanie dvojice valcov. Japonských konštruktérov musím v tejto súvislosti pochváliť za prakticky nepostrehnuteľné zmeny režimov medzi dvoj- a štvorvalcovým chodom.
Odladeniu pohonnej sústavy napomáha výborná súhra pohonnej jednotky so 6-stupňovým automatom klasickej konštrukcie. Hladkým a prirodzeným zmenám jednotlivých prevodov sekundujú pohotové reakcie prevodovky zohľadňujúce momentálnu intenzitu stláčania plynového pedála. Náročnejší môžu alternatívne siahnuť aj po „poslušnom“ manuálnom radení. Na daný úkon slúžia miniatúrne pádla pod volantom ako aj samotný volič prevodovky s prirodzenou logikou radenia. Palec hore dávam celkovému softvérovému odladeniu, pri ktorom dokáže prevodovka podržať vodičom preferovaný prevodový stupeň prakticky až na obmedzovači.

Napriek na dnešnú dobu menšiemu počtu prevodových stupňov sa prehnane vysokých otáčok netreba obávať ani pri diaľničnom tempe. Dospelý podtón testovaného sedanu kompletizuje vo všeobecnosti solídne odhlučnenie kabíny. Mazda si zároveň dáva záležať na odladení pestrej palety dostupných asistenčných systémov. Vzhľadom na zaužívané japonské pomery tu s určitosťou poteší možnosť jednoduchej deaktivácie legislatívne povinného monitorovania rýchlostných limitov. Na daný úkon, doplnený o ostatné zvukové hlásenia, slúži samostatné tlačidlo v ľavej časti palubnej dosky.
Nová pohonná jednotka v tele kompaktného sedanu nesklamala ani v disciplíne spotreby paliva. Finálny testovací priemer, v ktorom je zahrnuté pomerne časté využívanie temperamentnejšieho štýlu jazdy, sa ustálil na hodnote 6,7 l/100 km. Pri prioritne racionálnom prístupe klesne spotreba o cca pol litra, čo už približne zodpovedá tabuľkovým sľubom výrobcu. Najúspornejšia bola „trojka“ s apetítom 5,3 l/100 km na okresných komunikáciách. Pri druhom meraní s vyslovene citlivým štýlom jazdy a častým odpájaním 2 valcov vyobrazil palubný počítač na identickom úseku dokonca len 3,9 l/100 km. Sklamaním nie je ani ustálené diaľničné tempo. V daných podmienkach treba počítať s približne 6,9-litrovým úbytkom paliva na každých 100 km. Najspätnejšia bola benzínová atmosféra so spotrebou 7,4 l/100 km podľa očakávaní v čisto mestskej zástavbe.

A celkový dojem?
V časoch, keď sa z drvivej väčšiny moderných automobilov vytrácajú klasické šoférske emócie, je stále k dispozícii obľúbený japonský kontakt. Mazda 3 v karosárskej verzii sedan zaujme emočne ladeným a zároveň elegantným zovňajškom. Koncepčne jednoduchý, no zároveň moderný interiér dokáže vodiča intuitívne vtiahnuť do deja. Vo všeobecnosti vycibrené jazdné vlastnosti umocňuje nová vstupná motorizácia, zastúpená dnes už veľmi raritnou benzínovou atmosférou 2,5 Skyactiv G s príjemne všestrannou orientáciou.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Mazda 3 Sedan 2,5 e-Skyactiv G 140 Takumi
Dĺžka: 4 460 mm
Šírka: 2 028 mm
Výška: 1 445 mm
Rázvor: 2 725 mm
Objem kufra: 450 litrov
Motor: zážihový mild-hybrid (benzín)
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 103/140
Krútiaci moment Nm: 238
Pohotovostná hmotnosť: 1376 – 1409 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 5,9 – 6,1 l/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 6,7 l/100 km
Pneumatiky: Bridgestone Turanza
Verzia/akciová cena:
Mazda 3 Sedan 2,5 e-Skyactiv G 140 Takumi (testovaný model) – od 32 560 €
Mazda 3 Sedan 2,5 e-Skyactiv G 140 Prime-Line (6 MT) – od 23 790 €













