Opel patrí medzi vôbec najstaršie automobilky. V aktuálnom roku oslavujú v Rüsselsheime už 125 rokov od započatia produkcie automobilov. Nemci si pri tejto príležitosti odprezentovali niekoľko zaujímavých noviniek. Veľkú pozornosť na seba len nedávno naviazala premiéra „znovuzrodeného“ modelu Frontera, ktorý sa pretransformoval do štýlového mestského crossoveru s možnosťou konfigurácie s čisto elektrickým pohonom. Realitou sa stala aj očakávaná druhá generácia obľúbeného SUV strednej veľkosti Opel Grandland. Automobilka s logom blesku dopriala modernizáciu aj kompletnému portfóliu svojich úžitkových modelov. Medzi novinkami, ktoré si je možné u nás už dnes zadovážiť, sa radí aj faceliftovaná verzia obľúbeného malého hatchchbacku. Vynovená Corsa sa okrem osvieženého dizajnu môže pochváliť aj ďalším spektrom inovácií na čele s vylepšenými digitálnymi hračkami. Pri našom prvom stretnutí sme mali možnosť preveriť výkonovo prostrednú verziu čisto benzínovej klasiky.
Vynovený Opel Corsa s motorizáciou 1,2 Turbo s výkonom 100 koní, skombinovanou s 8-st. automatickou prevodovkou a v prostrednej emočne ladenej výbavovej verzii GS, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Opel.
Rýchle fakty:
- K novodobým symbolom histórie značky Opel sa stabilne radí aj malý hatchback s označením Corsa. Nemci majú aktuálne v ponuke v celkovom poradí 6-šiestu generáciu, ktorá prednedávnom podstúpila facelift.
- Vynovený Opel Corsa zdobí okrem na prvý pohľad viditeľných zmien pri exteriéri aj decentne prepracovaný interiér s novými digitálnymi hračkami. Silnou zbraňou malého hatchbacku je stále pestrá paleta dostupných pohonných jednotiek.
- Nový Opel Corsa je veľmi ľahko identifikovateľný na základe inovovaného vzhľadu. Aplikáciou novej masky, známej ako Vizor, si testovaný exemplár s efektným dynamickým podtónom výbavy GS, v praxi osvojil najnovší dizajnový jazyk modelov rüsselsheimskej automobilky.
- Prioritnou ozdobou decentne osvieženého interiéru osvieženého modelu Opel Corsa sú okrem drobných detailov na čele s novým volantom teraz ešte viac prepracované digitálne hračky. Daný koncept v praxi vyvážene dopĺňa ergonomickú klasiku.
- Testovaný Opel Corsa s benzínovou motorizáciu 1,2 Turbo s výkonom 100 koní v praxi reprezentuje ideálny kompromis medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Veľkou ozdobou tohto malého hatchbacku sú aj naďalej dospelé jazdné vlastnosti s dynamickým podtónom.
Tradičnú nemeckú značku Opel založil rovnomenný Adam už v roku 1862. Paradoxom je, že na výrobu automobilov sa spoločnosť s prispením manželky a potomkov pretransformovala až po smrti otca zakladateľa v roku 1899. K synonymám rovnomennej automobilky sa stabilne radia zástupcovia v segmente tzv. malých hatchbackov. Od roku 1982 ich reprezentuje ikonicky a zároveň veľmi populárny model Corsa.
Aktuálne má Opel v portfóliu celkovo už šiestu generáciu rovnomenného automobilu. Model Corsa s interným dovetkom F debutoval v roku 2019. Pre rüsselsheimsku automobilku šlo v tom čase o významný míľnik. Dobová novinka bola prvým modelom s bleskom v znaku, ktorý vznikol už po kompletnom začlenení značky pod krídla skupiny PSA. Použitá platforma CMP je okrem spaľovacích motorizácií prispôsobená aj na zástavbu plne elektrických verzií. V súčasnosti už môžu Nemci ťažiť aj z ešte väčšej synergie reprezentovanej globálnym koncernom Stellantis.
Modernizovaná verzia malého hatchbacku Opel Corsa bola oficiálne predstavená približne pred rokom. Najpredávanejšie malé auto na domácom nemeckom trhu sa môže okrem vizuálnych zmien, v súlade s najnovších dizajnovým jazykom značky, pochváliť napríklad aj dostupnosťou sofistikovanejších LED-Matrix svetiel Intelli-Lux. Interiér zdobia nové digitálne hračky s prepracovanou grafikou. Zmenami prešli aj asistenčné systémy a paleta ponúkaných pohonných jednotiek, z ktorej vypadol turbodiesel.
Motorovým základom je naďalej atmosférický zážihový 3-valec 1,2 o výkone 75 koní, ktorý sa kombinuje výhradne s 5-st. manuálnou prevodovkou. Hierarchicky vyššie sa nachádza prepĺňaný ekvivalent 1,2 Turbo. Testovaný slabší výkonový variant vyladený na 100 koní je dostupný so 6-st. manuálom, ako aj 8-st. automatom. Silnejší derivát vyladený na 130 koní sa kombinuje výhradne s 8-st. automatom. Horúcou motorovou novinkou je mild-hybrid s komerčným označením 1,2 Turbo Hybrid kombinovaný s novou 6-st. dvojspojkovou eDCT automatickou prevodovkou, ktorý je rovnako dostupný v dvoch verziách s výkonom 100, ako aj 136 koní. Konštrukčnými zmenami prešiel aj plne elektrický model Opel Corsa e. Slabšia 136 koňová verzia disponuje 50 kWh batériou. Výkonovou špičkou celého modelového radu je nový elektrický variant s 51 kWh batériou s výkonom 151 koní.
Dynamický podtón v znamení Opel Vizor
Automobilka s bleskom v znaku sa v posledných rokoch môže pochváliť portfóliom opticky atraktívnych modelov. Dizajnová línia všetkých Opel noviniek sa vyznačuje viacerými prepracovanými detailmi a zároveň aj jedným spoločným menovateľom inšpirovaným v bohatej histórii. Reč je o čelnej maske s prívlastkom Vizor, ktorá po facelifte zdobí už aj model Corsa. Celkovú optickú atraktivitu testovaného exempláru podčiarkujú nadčasové a zároveň ostro rezané línie skombinované s dynamicky ladenou výbavou GS.
Prepracovaná predná maska dodáva vynovenému malému hatchbacku výrazne športovejší podtón. Dizajnový element Opel Vizor zároveň opticky prepája moduly predných svetlometov. Okrem „zamaskovaných“ chladiacich prieduchov klasickej spaľovacej verzie si v jeho centrálnej časti našlo svoje miesto fabrické logo. Od prostrednej výbavovej línie GS sa vyznačuje kompletne čiernym prevedením. Zaujímavým detailom je výrazný karosársky prelis, ktorý z modulu predného nárazníka efektne pokračuje aj po línii prednej kapoty. V segmente malých vozidiel vyniká novinka značky Opel sofistikovanou svetelnou technikou. Reálne presvedčivý výkon dokážu v tomto kontexte ponúknuť už testované základné full-LED svetlomety. Špičkovú Matrix funkcionalitu dostupnú v najvyššej výbave, resp. za príplatok, v prípade testovaného exempláru aspoň čiastočne kompenzuje spoľahlivo pracujúca funkcia automatického prepínania diaľkového módu. Atraktívne čelné partie s dravým nádychom kompletizuje športovo tvarovaný nárazník s naznačenými postrannými prieduchmi.
Aj pri pohľade z profilu novinka zaujme svojimi vyváženými proporciami. Sebavedomie spojené s dospelými jazdnými vlastnosťami tu evokujú napríklad kolesá umiestnené prakticky v rohoch karosérie. Naopak, ako jemne disproporčný prvok tu možno označiť modul druhého páru dverí. Tie sú v porovnaní s tými prednými výrazne kratšie. Tradičným dizajnovým prvkom modelov s bleskom v znaku je originálne stvárnenie zadného stĺpika karosérie s náznakom tzv. plávajúcej línie strechy. Spomenutý efekt ešte viac umocňuje dvojfarebné lakovanie. Prenikavú červenú metalízu s výstižným prívlastkom Kardio dopĺňa v prípade verzie GS už štandardne dostupné čierne lakovanie strechy. Emócie skúšanej konfigurácie vyšperkovali príplatkové 17-palcové disky v dvojfarebnom prevedení.
Sebavedomo a dynamicky pôsobí malý hatchback s logami Opel aj pri pohľade zozadu. Masívna silueta zadného nárazníka zabiehajúca až do modulu svalnatých zadných blatníkov novinku opticky ešte viac rozširuje. Decentnú športovú prichuť testovanej motorizácie s dovetkom Turbo pripomína reálna koncovka výfukového systému okrúhleho tvaru. Na rovnaké emócie útočí aj rozmerovo výrazný strešný spojler či pozmenené koncové svetlá s tmavým grafickým akcentom. Facelift so sebou priniesol aj sebavedomejšie označenie modelu. Názov Corsa teraz vypĺňa centrálnu časť dverí batožinového priestoru. „Zamaskovaný“ mikrospínač je mimochodom vtipne ukrytý vo vystúpenom module fabrického loga.
Klasický interiér s digitálnou príchuťou
Modely s logami značky Opel sa stabilne tešia veľkej obľube aj vďaka svojim tradične koncipovaným interiérom s dôrazom na čo najlepšiu užívateľskú prívetivosť. Spomenutého trendu sa logicky drží aj vynovená Corsa. Základná architektúra palubnej dosky s centrálnou časťou orientovanou smerom na vodiča zostala aj po facelifte prakticky bezo zmien. Vo vyšších výbavách je funkčná klasika po novom už skombinovaná s modernými digitálnymi hračkami.
Použité materiály zodpovedajú zaužívaným segmentovým zvyklostiam. Testovaný exemplár musím napriek tomu pochváliť nielen za precíznu kvalitu dielenského opracovania, ale aj za nemecký cit pre funkčné detaily. Ako vzor tu poslúžia napríklad hodnotnejšie moduly vo výplniach predných dverí vrátane mäkčenej lakťovej opierky. Pre športovo ladenú výbavu GS je okrem strieborných dekorov palubnej dosky príznačné aj čierne čalúnenie stropu, kovové pedále alebo autentický dizajn poťahu predných sedadiel. S dizajnovými trblietkami to Corsa v mojich očiach už mierne prehnala v rámci vysokolesklého klavírneho laku na stredovej konzole. Daný modul je okrem odtlačkov prstov a prachu prirodzene náchylnejší aj na nechcené mechanické poškodenia.
Dôraz na čo najprívetivejšiu funkčnosť tu aj naďalej pripomína samostatný modul klimatizácie s hardwarovými ovládačmi. K úplnej dokonalosti mi tu napriek tomu chýba ovládanie smerovania vzduchu. Danú funkciu si je možné prispôsobiť až v rámci ovládacej nadstavby na dotykovom displeji. Palec hore dávam naopak, klasickému ovládaniu hlasitosti ako aj tlačidlám na stredovej konzole. Na tomto mieste si je možné pohotovo deaktivovať aj funkciu štart/stop. Funkčne výborný je po facelifte vylepšený trojramenný multifunkčný volant so športovým tvarovaním. Absolútnu klasiku aj pri hierarchicky prostrednej výbave reprezentuje, dnes už čoraz ojedinelejšie štartovanie prostredníctvom kľúčika. Vynovená Corsa prekvapil dostatočným množstvom rozmerovo dospelých odkladacích priečinkov. Boxy v predných dverách sú prakticky prispôsobené aj na odloženie väčších PET fliaš.
Dotyk automobilovej moderny pri testovanej konfigurácií už reprezentuje plne digitálny prístrojový panel. Displej s priemerom 7-palcov ponúka veľmi peknú a zároveň jemnú grafiku s niekoľkými variáciami vyobrazovacích módov. Aj napriek maximálnemu dôrazu na koncepčnú jednoduchosť a celkovú prehľadnosť mi tu predsa len chýba viac emócií. Napríklad v podobe digitálneho stvárnenia simulácie klasických budíkov. Tradičná analógová variácia ostala aj naďalej vyhradená „žiaľ“ len pre najnižšiu výbavu Edition.
Naopak, len pochvalu si v mojich očiach zaslúži taktiež inovovaný infotainment. Peknú grafiku dopĺňajú príjemne pohotové reakcie na dotyk. Užívateľskú prívetivosť tu do značnej miery uľahčuje prehľadná orientáciu v položkách menu. Celkový grafický potenciál obrazovky v praxi pripomína aj adekvátne ostrý obraz z parkovacej kamery.
Škoda, že Opel pre kamerový výstup nevyužíva aj reálne väčšiu plochu obrazovky. Pri daždivých dňoch, resp. inak zhoršených poveternostných podmienkach je funkčnou nevýhodou taktiež umiestnenie kamery. Tá si svoje miesto našla pomerne nízko, presnejšie v module zadného nárazníka, čím je výrazne náchylnejšia na potencionálne znečistenie. Vstavaná navigácia je okrem príplatku vyhradená len pre najvyššiu výbavu. Elegantné riešenie, ktoré daný nedostatok vykompenzuje je aj v prípade testovaného exempláru moderná mobilná konektivita fungujúca aj bez nutnosti priameho káblového prepojenia.
K najväčším ozdobám testovaného exempláru sa radia predné sedačky. Prostredná výbava GS už v štandarde ponúka ich športový ekvivalent s výraznejším bočným vedením a originálnym čalúnením kombinujúcim látku a kožu. V danom segmente vozidiel chcem okrem ponúkaného komfortu a dobrej fixácie tela, vyzdvihnúť aj ich celkové rozmery s adekvátne dlhým sedákom i operadlom. Športovú atmosféru tu evokuje taktiež možnosť nastavenia adekvátne nízkej pozície za volantom.
V druhom rade sa budú podľa očakávania cítiť najkomfortnejšie deti alebo osoby nižšieho vzrastu. Urastenejších pasažierov bude v tomto priestore najviac limitovať prioritne menší vstupný otvor pod ktorý sa podpísali už spomínané kratučké zadné dvere. Za priestorový limit v prípade vyšších cestujúcich možno prioritne označiť miesto pre nohy, resp. kolená. V prípade nutnosti by som ale v zadnej časti kabíny reálne zvládol absolvovať kratší, resp. stredne dlhý presun aj pri mojej výške 185 cm. Testovaná Corsa v druhom rade prekvapujúco nedisponuje žiadnymi zdrojovými koncovkami. Zadné USB porty sú opäť výsadou až najvyššej výbavy Ultimate.
Štandardom zaužívaným v segmente malých hatchbackov sa vynovený model s logami značky Opel nevymyká ani v z hľadiska batožinového priestoru. Základná prepravná kapacita disponuje solídnym objemom 309 litrov. Pod adekvátne dobrý prístup sa tu podpísala aj konštrukcia vysoko sa otvárajúcich piatych dverí. Ako „štandardné“ konštrukčné riešenie v danej kategórii vozidiel možno označiť vyššiu nakladaciu hranu. Corsa reálne poteší nielen príjemne symetrickým tvarovaním ložnej plochy, ale napríklad aj hodnotnejším čalúnením bočných stien. Absenciu sofistikovanejších kotviacich pomôcok kompenzuje aspoň jeden háčik na tašky. Do priestoru pod úroveň podlahy sa v prípade štandardnej verzie s lepiacou sadou zmestí množstvo ďalších drobností. Užitočná rezervná dojazdová pneumatika figuruje v cenníku za akceptovateľný príplatok 210 eur. Po sklopení zadných operadiel delených v pomere 60/40 je k dispozícii maximálna prepravná kapacita 1081 litrov. Absenciu rovnej podlahy nepovažujem v danom segmente vozidiel za výrazný nedostatok.
Nový Opel Corsa v prostrednej výbave GS, okrem vyššie spomenutých optických doplnkov s dynamickým podtónom, disponuje už bez nutnosti ďalšieho doplácania napríklad aj: parkovacími senzormi po celom obvode vozidla, cúvacou kamerou alebo bohatým balíkom asistenčných systémov vrátane monitorovania mŕtveho uhla. Z užitočných prvkov v opcii tu okrem automatickej klimatizácie stojí za zmienku aj zimná sada s vyhrievaným volantom a prednými sedadlami. V inak bohatej výbave mi zo všetkého najviac subjektívne chýbal bezkľúčový prístup a štartovanie. Už v úplnom základe sú zároveň k dispozícii aj prvky ako tempomat alebo automatické prepínanie diaľkových svetiel.
Hravý malý hatchback
Konkurenčnou výhodou v súčasnosti najmenšieho člena rodiny značky Opel, ktorý je dostupný na našom trhu, je aj dnes príjemne široká paleta ponuky pohonných jednotiek. Vynovený malý hatchback môže totiž poháňať klasická benzínová atmosféra, testovaná prepĺňaná čisto benzínová verzia, nový mild-hybrid a nakoniec aj výhradne lem elektromotor. Práve skúšaná motorová konfigurácia v praxi reprezentuje atraktívny pomer medzi vstupnou cenou a následne nadobudnutou hodnotou. Kombinácia s automatickou prevodovkou je prioritne spojená s komfortom používania.
Reálne dospelým nádychom disponuje faceliftovaný Opel Corsa vďaka schopnému vyladeniu podvozka skombinovaným s na dnešné pomery už doslova mušou váhou. Pohotovostná hmotnosť testovanej konfigurácie sa totiž ustálila na hodnote menej ako 1,2 tony. Vyladenie pruženia v kombinácii s vrcholnými 17-palcovými diskami kolies tu možno označiť ako športovo tuhšie, no nie vyslovene tvrdé. Obdobne suverénny pocit je pri svižnej jazde cítiť aj z príkladne tuhej konštrukcie karosérie.
Ľahkonohý Opel Corsa napriek tomu zvláda s prehľadom a istotou odfiltrovať bežné nedokonalosti našej cestnej infraštruktúry. Limit tlmičov a pruženia aj v tomto prípade reprezentuje trafenie hlbšieho krátera alebo prepadnutého kanalizačného poklopu. Tuhšie pruženie skombinované s jednoduchšou konštrukciou zadnej nápravy dokáže z času na čas „znervóznieť“ aj pri prejazde cez sériu priečnych nerovností.
S úrovňou komunikatívnosti a takpovediac istoty z poza volantu som bol veľmi spokojný aj pri temperamentnejšej jazde po kvalitatívne horších okreskách so zvlneným povrchom. Najviac šoférskeho endorfínu dokáže napriek tomu testovaný exemplár vyprodukovať na kvalitnom asfalte. Takmer až motokárový podvozok skombinovaný s nízkou hmotnosťou si veľmi dobre rozumie aj s ostrejšími zákrutami či inými technickejšími úsekmi. Za plne akceptovateľné považujem v daných podmienkach aj náklony karosérie. Za limit zábavy tu možno s odmyslením si výkonu pohonnej jednotky označiť prirodzenú nedotáčavosť. Podvozok testovaného exempláru by vo finále s určitosťou zvládol ďaleko aj vyššiu výkonovú porciu. Pre zástancov ešte o niečo viac dynamického prejavu bude aj preto vhodnejšou alternatívou výkonnejšia čisto spaľovacia verzia.
Jednoznačnou konštrukčnou prioritou testovanej konfigurácie je celková racionalita. V praxi tomu zodpovedá napríklad aj vyladenie príjemne strmého riadenia. To ponúka vyvážený kompromis medzi jazdným temperamentom a tesným manévrovaním v mestskej džugli. Inovovaná Corsa nesklamala ani v plne adekvátnom odhlučnení kabíny. S ponúkanou akustickou pohodou som bol vzhľadom na segmentovú príslušnosť reálne spokojný aj pri vyššom rýchlostnom tempe, resp. jazde na diaľnici. V mestskej džungli som ocenil kompaktné rozmery spojené s jednoduchým manévrovaním.
Testovaná čisto benzínová motorizácia 1,2 Turbo s výkonom rovných 100 koní dokáže pri bežnom používaní potešiť reálne postačujúcou jazdnou dynamikou. Palec hore tu dávam príkladne energickým rozjazdom. Aj s prispením prepĺňania má maloobjemová pohonná jednotka dostatok sily už v okolí pásma 2000 otáčok. Vo vyššom spektre otáčok je aj s prispením konštrukcie s nepárnym počtom valcov k dispozícii autentický „drsná“ zvuková farbička. Držať motor dlhodobo v hornej tretine otáčkomera už ale nedáva reálny zmysel. S prirodzeným výkonovým limitom maloobjemovej motorizácie treba zároveň počítať aj pri pružných zrýchleniach vo vyššom rýchlostnom tempe. Na jazdnú dynamiku má v tomto kontexte vplyv aj momentálne zaťaženie vozidla.
Charakteristiku jazdy prioritne spojenú s impulzívnosťou smerom od pedála akcelerátora dokáže voľba jazdného režimu. Opel Corsa v tejto disciplíne ponúka osvedčenú klasiku zastúpenú módmi Normal, Sport a Eco. Počas testovacích dní som suverénne najviac využíval kompromisné a zároveň akurátne východiskové nastavenie.
Pohonná jednotka testovaného exempláru spolupracovala s klasickým 8-st. automatom značky Aisin. Samočinnú prevodovku tu možno prioritne označiť za komfortnú voľbu. Nadšenci šoférovania rozhodne neurobia chybu ani pri voľbe cenovo dostupnejšieho 6-st. manuálu. Automatickej prevodovke zo všetkého najviac pristane rozvážny štýl jazdy, kedy zmeny jednotlivých stupňov prebiehajú prakticky bez povšimnutia. Reálne spokojný som bol taktiež s „poslušnosťou“ a predvídavosťou prevodovky pri dynamickejšej jazde. Tú je možné ešte viac vyšperkovať manuálnym radením prostredníctvom pádiel pod volantom. Pri otáčaní, rozjazdoch resp. inom tesnom manévrovaní, testovaný automat aj napriek meničovej konštrukcii svojimi impulzívnejšími prejavmi tak trochu pripomína správanie dvojspojkovej prevodky.
Novinka zaujala aj v princípe akurátnym a nie zbytočne premotivovaným vyladením asistenčných systémov na čele so strážením vozidla v jazdných pruhoch. Klasikou je taktiež tempomat, ktorý si vystačí aj bez adaptívnej funkcie. Jeho sofistikovanú nadstavbu v tomto prípade kompenzuje potencionálna spolupráca s čítačkou dopravných značiek.
Výsledná kombinovaná spotreba paliva sa na konci týždňa ustálila na hodnote 5,6 l/100 km. To takmer presne zodpovedá tomu čo sľubuje samotná automobilka. Maloobjemová prepĺňaná motorizácia je v sumári náchylnejšia na preferovaný štýl jazdy. Pri vyslovene temperamentnom využívaní môže výsledný priemer stúpnuť aj o 2 litre. Najúspornejšia bola nová Corsa podľa očakávania na okreskách. V danom prostredí nie je príliš náročné jazdiť s priemerom pod 5-litrovou hranicou. Za akceptovateľný výsledok tu považujem aj približne 6-litrový apetít pri ustálenom diaľničnom tempe. Najviac benzínu z nádrže (spotreba 6,6 l/100 km) tu podľa očakávania ubúda čisto v mestskej premávke.
A celkový dojem?
Vynovený Opel Corsa je v segmente malých hatchbackov aj po modernizácii reprezentantom klasického prístupu. Ten dokážu dnes veľmi oceniť nielen konzervatívne orientovaní používatelia. Do identickej definície optimálne zapadá aj testovaná pohonná jednotka v podobe energického čisto spaľovacieho motora 1,2 Turbo. Facelift so sebou priniesol vo všeobecnosti atraktívnejší dizajn. Prednosťou novinky je aj množstvo funkčne prepracovaných detailov na čele so špičkovými prednými sedačkami.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Opel Corsa 1,2 Turbo (100 koní) GS
Dĺžka: 4 061 mm
Šírka: 1 765 mm
Výška: 1 435 mm
Rázvor: 2 538 mm
Objem kufra: 309 litrov
Motor: zážihový
Pohon: predný
Počet valcov: 3
Systémový výkon kW/koní: 74/100
Krútiaci moment Nm: 205
Pohotovostná hmotnosť: 1165 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 192
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,4 – 5,5 l na 100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 5,6 l/100 km
Pneumatiky: Michelin Primacy 4
Verzia/akciová cena
Opel Corsa 1,2 Turbo (100 koní) GS (testovaný model) od 19 890€
Opel Corsa 1,2 Edition (75 koní 5-MT) od 15 990 €