V automobilovom svete dnes existuje už len veľmi málo značiek, ktoré si svoje historické tradície a nepísané pravidlá ctia až za hrob. Z tohto klubu aktuálne vypadlo Ferrari. Taliani sa veľmi dlho zdráhali myšlienky postaviť svoj SUV model. V princípe na to nebol ani žiaden relevantný dôvod. Vzpínajúci sa koník dlhodobo ťaží z enormného záujmu o svoje modely. Automobilka musí dopyt po svojich modeloch aj mimo limitovaných a exkluzívnych sérií vzhľadom na zachovanie exkluzivity paradoxne škrtiť. Na mieste je celkom logická otázka – potrebuje vôbec Ferrari SUV model?
V tomto kontexte sú notoricky známe aj výroky bývalého, a dnes už žiaľ zosnulého, šéfa automobilky Sergia Marchionneho o tom, že skôr ako Ferrari vyrobí svoje prvé SUV, ho bude nutné zastreliť. Bez vetra sa ale ani lístok nepohne. SUV model dnes predstavuje obrovský potenciál. Napríklad aj na oslovenie novej a exkluzívnej klientely, ktorá by inak o modeli danej značky vôbec neuvažovala. Ferrari Purosangue nie je vecou náhody. Naopak, v Maranelle pracovali na jeho vývoji intenzívne hneď niekoľko rokov.

Skutočne iné SUV?
V nedávnej minulosti sme počúvali pomerne veľa o tom, ako tá či oná exkluzívna automobilka svojím prvým modelom so zvýšenou svetlou výškou zmení ponímanie o SUV modeloch na svoj obraz. Obdobné tvrdenia, okrem modelu Urus od Lamborghini, deklaroval napríklad aj Bentley pri svojej Bentayge, Rolls-Royce pri modeli Cullinan či Aston Martin pri SUV DBX. Veľmi smelú rétoriku o skutočne prvom prelomovom SUV si, samozrejme, osvojili aj temperamentní Taliani z Maranella. Výnimočnosť ich horúcej novinky má v danom kontexte deklarovať názov Purosangue, čo možno preložiť ako „plnokrvník“. Ferrari zároveň odmieta aj zaužívané označenie prakticky orientovaných modelov s vyššou svetlou výškou a pohonom všetkých kolies. Skratku SUV vo svojej optike nahrádza označením FUV, teda Ferrari Utility Vehicle. To, či sa Ferrari naozaj podarilo – v porovnaní s vyššie spomenutými konkurentmi – vytvoriť prvé reálne iné SUV, si musí zodpovedať každý z nás individuálne.
Pravda je taká, že nové Purosangue aj napriek zvýšenému podvozku reálne zodpovedá DNA a filozofii tejto kultovej značky. Novinka svojimi proporciami veľmi pripomína klasické GT modely s efektne dlhou prednou kapotou. Po rozmerovej stránke ale nejde o žiadneho drobca. Purosangue meria takmer 5 metrov a skutočne veľkorysý rázvor náprav prekonáva hranicu 3 metrov. Zachované tu zostalo aj usporiadanie s názvom Transaxle. Spaľovací motor umiestnený čo najviac za prednou nápravou v tomto prípade dopĺňa prevodovka umiestnená v zadnej časti. Finálne rozloženie hmotnosti medzi nápravami aj vďaka tomu disponuje prakticky ideálnym pomerom 49 vs. 51.

Ferrari unikát
Okrem toho, že v podobe modelu Purosangue ide o prvé SUV značky Ferrari, zaujme táto novinka aj ďalšími prvenstvami. Z historického hľadiska ide o prvý sériový model z Maranella, ktorý disponuje dvoma pármi dverí. Plnokrvník sa ale logicky snaží zadné dvere opticky čo najviac maskovať. Vo výraznej miere tomu, okrem len minimálneho obrysu v zadnej časti, napomáhajú aj „skryté“ kľučky. Koncepčne zaujímavé zadné dvere dostali funkciu elektrického otvárania. To sa realizuje netradične, resp. aristokraticky v protismere jazdy. Celkovo uhladený dizajn majestátnej karosérie s brutálnym difúzorom v zadnej časti zaujme v rámci danej kategórie najviac štýlovo klesajúcou líniou strechy. Tým novinka celkom jednoznačne zapadá do rodiny aktuálnych Ferrari.
Luxusne poňatý interiér, doplnený o neodmysliteľnú športovú atmosféru, ponúka dostatok miesta pre štyroch dospelých pasažierov. Na zahodenie nie je ani batožinový priestor. Jeho základná kapacita dosahuje 473 litrov. Toto je mimochodom najväčší objem kufra, aký doteraz Ferrari doprialo niektorému zo svojich modelov. Vodičova zóna, resp. architektúra palubnej dosky, je inšpirovaná špičkovým modelom SF90 Stradale. Prakticky všetky dôležité ovládacie prvky sú sústredené priamo na volante. Z grafického displeja, prostredníctvom ktorého je možné sledovať napríklad aj výkonové parametre, sa teší aj predný spolujazdec.

Zážitky z jazdy na prvom mieste
Už z uplynulej pasáže je každému nad slnko jasné, že pre novinku s logom Ferrari sú v sumári podstatne dôležitejšie ako objem batožinového priestoru na konci dňa precízne jazdné vlastnosti. Aj napriek logicky vyššej stavbe karosérie si Taliani dali mimoriadne záležať na skvelej ovládateľnosti. K čo najnižšiemu ťažisku prispela napríklad aj ultraľahká karbónová strecha. Vzhľadom na impozantné rozmery nie je vysloveným sklamaním ani celková pohotovostná hmotnosť novinky. Tá zľahka prekonáva 2-tonovú hranicu. Kilá sa šetrili všade, kde sa dalo. Šasi sú aj napriek svojim SUV proporciám vo finále ľahšie ako tie, ktoré využíva rovnako 4-miestny model GTC4 Lusso. Čerešničkou na torte je aj celkovo až o 30 % lepšia tuhosť karosérie.
O dokonalý športový zážitok v zákrutách sa stará sofistikovaný systém pruženia Multimatic True Active Spool Valve. Táto funkcia sa pri regulácii náklonov karosérie spolieha na bleskurýchle elektromotory. Z ďalších technológií stojí za zmienku možnosť vektorovania krútiaceho momentu prostredníctvom diferenciálu E-Diff. Vďaka solídnej svetlej výške 185 mm dokáže Purosangue pri dostatočnej odvahe majiteľa prekonať aj určité terénne nástrahy. Samozrejmosťou je vyspelý pohon všetkých kolies, doplnený o užitočnú funkciu natáčania zadnej nápravy. V cestných a dynamických módoch je preferovaný pohon zadnej nápravy.

Unikátne srdce
Nový model Purosangue zostáva verný tradícii značky Ferrari taktiež z hľadiska pohonnej jednotky. Generátorom tých pravých emócií z jazdy a nefalšovaného zvukového prejavu je fantastická atmosférická motorizácia V12 o objeme 6,5 litra, skombinovaná s bleskurýchlou 8-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Hlavy valcov sú dokonca prevzaté priamo z modelu 812 Competizione. To je samo o sebe dôkazom v podstate okruhového vyladenia pohonnej jednotky. Vďaka celkovému výkonu až 725 koní sa z plnokrvníka rázom stáva aktuálne najvýkonnejšie sériové SUV našej planéty. Vzhľadom na atmosférické plnenie je viac ako impozantný aj maximálny krútiaci moment s hodnotou 716 Nm.
Výsledkom daných parametrov je, že prvé SUV s logom Ferrari dokáže zrýchliť z pokoja na 100 km/h len za 3,3 sekundy. Za 10,6 sekundy sa rýchlosť na rýchlomeri následne znásobí. Maximálka atakuje impozantných 310 km/h. Aj vďaka vyššie spomenutým parametrom má nový model jednoznačne našliapnuté na to, aby sa z neho stal predajným bestsellerom. Ferrari tu napriek tomu ostáva stáť nohami pevne na zemi. V rámci svojho výrobného programu plánuje na Purosangue vyčleniť len približne 20 % kapacity. To zodpovedá približne 3-tisíckam automobilov ročne. Dôvodom je prioritné zachovanie exkluzivity. Daná filozofia má v praxi za následok, že plnokrvník hlási – a napriek horibilnej cenovke – vypredané na dlhú dobu vopred.

FERRARI PUROSANGUE
Motor: zážihový V12, objem 6,5 l
Maximálny výkon: 540 kW (725 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,3 s
Maximálna rýchlosť: cca 310 km/h
Cena: od cca 390-tisíc EUR
Autor: Peter Hlačik
Foto: Ferrari