Automobily s vyššou svetlou výškou sa stali v posledných dekádach fenoménom, do ktorého sa zamilovala drvivá väčšina zákazníkov. Pôvodná koncepcia všestranne orientovaného Sport Utility Vehicle, ktorá mala v ideálnom kompromise zastrešiť jazdné vlastnosti klasických hatchbackov so stále akceptovateľnou priechodnosťou mimo spevnených ciest, sa pôsobením času prirodzene vyvíjala. Vďaka tomu sú dnes na trhu v hojnej miere zastúpené taktiež prioritne mestské crossovery, ktoré nemajú prakticky žiadne terénne ambície, rôznorodé kreatívne variácie a na prvý pohľad nezmyselný koncept SUV-kupé.
Zákaznícky záujem zároveň znamenal, že do SUV segmentu skôr či neskôr vstúpili aj značky, ktoré v minulosti automobily s vyššou svetlou výškou cielene ignorovali. Po vlne tzv. prémiových výrobcov na čele s Mercedes-Benz, BMW či Audi zaradili obdobne koncipovaný model do svojho produktového portfólia taktiež ikonické značky ako Jaguar či Alfa Romeo. Dnes zároveň platí, že automobilka, ktorá vo svojom portfóliu nemá žiadne SUV, akoby ani neexistovala. Tomuto tlaku podľahli aj exkluzívni výrobcovia ako Porsche, Bentley, Rolls-Royce, Aston Martin, Maserati, Lamborghini či Ferrari.

Vstup šoférsky orientovaných značiek do SUV segmentu so sebou priniesol prirodzený progres vo sfére vycibrených jazdných vlastností. Dnes máme k dispozícii pestré spektrum rodinne orientovaných SUV s vyššou svetlou výškou, ktoré dokážu na technickej trati či dokonca na okruhu často zahanbiť konkurentov s klasicky koncipovanou karosériou a nižším ťažiskom. V rámci bežne predávaných masových značiek si významný trhový monopol v segmente špičkovo jazdiacich SUV uchmatli Nemci. V Stuttgarte, Mníchove, Ingolstadte, ale aj v Zuffenhausene majú k dispozícii pestré spektrum výkonných SUV-monštier so špičkovými jazdnými vlastnosťami. Na našom trhu napriek tomu stále existujú reálne zaujímavé alternatívy, ktoré dokážu aj bez nemeckého pasu ponúknuť rovnako vycibrené jazdné vlastnosti.
Pre kritériá nášho porovnania sme si preto zvolili alternatívnu trojicu. Pri jej špecifikácii bol prioritou tzv. klasický koncept pohonu preferujúci zadnú nápravu. Pri dvojici modelov z vybraného tria zároveň platí, že aktuálne týždne sú jednou z posledných možností, ako si ich zadovážiť ako nové automobily. V prípade značky Jaguar je dôvodom šokujúce a zdá sa, že už nezvratné rozhodnutie reštartu značky ako výrobcu luxusných elektromobilov. V praxi to znamená, že celá doterajšia línia modelov skončila bez priameho nástupcu. Prechodné obdobie v nasledujúcich mesiacoch bude vykrývať výhradne najpredávanejší model F-Pace. V prípade historicky prvého SUV značky Alfa Romeo je generačná obmena už takpovediac na spadnutie. Kým doterajšie Stelvio vznikalo ako čistokrvný spaľovák, jeho nástupca už bude prioritne elektrifikovaný. Najmladším členom porovnávaného tria je zástupca z krajiny vychádzajúceho slnka. Mazda už niekoľko rokov koketuje s prémiovou orientáciou svojich nových modelov. Toto úsilie ešte viac vyšperkoval model CX-60 s klasickým konceptom a dokonca aj úplne novým naftovým šesťvalcom.

Okrem klasickej koncepcie pohonu sme sa pri porovnávaných SUV snažili čo najviac zosúladiť aj z hľadiska pohonnej jednotky. Tu sa Talian a Brit prispôsobili Japoncovi. Faktom je, že Mazda CX-60 sa v našom geografickom priestore predáva buď ako benzínový plug-in hybrid, alebo s naftovým radovým šesťvalcom. Alfa Romeo a predovšetkým Jaguar sú k dispozícii s výrazne pestrejšou škálou pohonných jednotiek, medzi ktorými však taktiež figuruje klasická nafta. Pre úplnosť dodajme, že špičkové deriváty v podobe Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio s prepĺňaným benzínovým motorom V6, ako aj Jaguar F-Pace SVR s prepĺňaným benzínovým motorom V8 patria medzi vôbec najlepšie jazdiace SUV bez rozdielu kategórie. Mazda ostrým derivátom svojho SUV nateraz nedisponuje a nič v štýle MPS (Mazda Performance Series) oficiálne zatiaľ nie je ani v pláne.
Krátke predstavenie zúčastnených SUV v abecednom poradí:
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Turbo Diesel Q4
Model Stelvio, ktorého názov je inšpirovaný šoférsky atraktívnym alpským horským priesmykom, uzrel svetlo sveta v roku 2016. V tom čase šlo o vôbec prvé SUV s logami ikonickej talianskej automobilky. Stelvio je, podobne ako súrodenecký sedan Giulia, postavené na technologicky špičkovej platforme Giorgio orientovanej na maximálne jazdné zážitky. V roku 2023 dostal model prioritne technologický facelift, ktorý so sebou okrem nových digitálnych funkcií priniesol aj špičkové full-LED svetlá. V závere aktuálneho roka sa očakáva predstavenie novej generácie rovnomenného modelu.

Jaguar F-Pace D200 2.0 D200 AWD
Aj model F-Pace debutoval v roku 2016 a zároveň šlo o historicky prvé SUV s logami britskej šelmy. Dobová novinka, postavená na technickom základe JLR D7, prirodzene ťaží zo synergie koncernu Jaguar Land Rover. Po koncepčnej stránke ide o blízkeho príbuzného napríklad modelu Land Rover Velar. Vďaka tomu sa F-Pace môže pochváliť napríklad aj špičkovou funkciou pohonu všetkých kolies. Významnú inováciu v rámci najpredávanejšieho SUV značky Jaguar priniesol facelift z roku 2020. Decentne modifikovaný zovňajšok doplnil po kvalitatívnej stránke výrazne prepracovaný interiér s luxusným nádychom.

Mazda CX-60 3.3 e-Skyactiv D 254 AWD
Najmladším členom porovnávaného tria je model CX-60 s logami značky Mazda, predstavený v roku 2022. Japonci v jeho prípade po prvý raz nasadili úplne novú platformu z línie Large Product Group, pre ktorú je príznačný prioritný pohon zadnej nápravy a radové uloženie pohonných jednotiek. Pôvodne uvedený benzínový plug-in hybrid neskôr doplnila ďalšia vopred avizovaná motorová „bomba“ v podobe novo vyvinutého radového šesťvalca spaľujúceho naftu. Za veľkou mlákou je mimochodom Mazda CX-60 dostupná aj s benzínovým radovým šesťvalcom.

Porovnanie rozmerov a hmotnosti
Alfa Romeo Stelvio 2,2 Turbo Diesel Q4 | Jaguar F-Pace D200 2,0 D200 AWD | Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D 254 AWD | |
Dĺžka | 4 687 mm | 4 747 mm | 4 745 mm |
Šírka | 1 903 mm | 2 071 mm | 2 134 mm |
Výška | 1 632 – 1693 mm | 1 664 mm | 1 686 mm |
Rázvor | 2 818 mm | 2 874 mm | 2 870 mm |
Objem kufra | 525 litrov | 601 litrov | 570 litrov |
Pohotovostná hmotnosť | 1820 kg | 1951 kg | 1930 – 1950 kg |
Porovnanie výkonových parametrov
Alfa Romeo Stelvio 2,2 Turbo Diesel Q4 | Jaguar F-Pace D200 2,0 D200 AWD | Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D 254 AWD | |
Počet valcov | 4 | 4 | 6 |
Výkon kW/koní | 154/210 | 150/204 | 184/254 |
Krútiaci moment Nm | 470 | 430 | 550 |
Maximálna rýchlosť | 215 km/h | 210 km/h | 219 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 6,6 s | 8,2 s | 7,4 s |
Prevodovka | 8 AT | 8 AT | 8 AT |
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu | 6,0 – 6,6 l/100 km | 6,3 – 6,8 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Cena | od 54 990 eur | od 65 945 eur (už len skladové vozidlá) | Od 50 540 eur |
Pri metodike porovnávania sme so zúčastneným triom SUV strávili jeden celý deň v režime bezprostredného vzájomného stretávania vozidiel. V rámci vzájomnej komparácie sme tentokrát cielene vynechali všeobecné hodnotenie priestorovej a praktickej stránky, rodinného aspektu či terénnej vložky. Prioritne sme sa naopak zamerali na subjektívne vnímanie šoférskych emócií. Po odjazdení a utriedení dojmov sme každému z modelov na základe subjektívnych pocitov pridelili bodové hodnotenie.
Okrem mojej maličkosti s takmer 15-ročnou praxou motoristického novinára a viac ako 800 otestovanými novinkami som si na pomoc prizval dvojicu automobilových nadšencov. Aj v ich prípade môžeme hovoriť o skúsených harcovníkoch, ktorých rukami prešlo množstvo zaujímavých automobilov. Menovec Peter je v bežnom živote profesionálny protokolárny vodič služobných limuzín. Druhý hosť, Martin, bol v minulosti amatérskym pretekárom do vrchu a dnes sa v rámci profesionálnej stránky prioritne venuje technickej a konštrukčnej podstate nových automobilov.
Výsledky subjektívneho hodnotenia
Alfa Romeo Stelvio 2,2 Turbo Diesel Q4 | Jaguar F-Pace D200 2,0 D200 AWD | Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D 254 AWD | |||||||
Peter Autoinak | Peter | Martin | Peter Autoinak | Peter | Martin | Peter Autoinak | Peter J. | Martin Š. | |
Dizajn | 3 body | 1 bod | 1 bod | 1 bod | 2 body | 3 body | 2 body | 3 body | 2 body |
Motor | 1 bod | 1 bod | 3 body | 2 body | 2 body | 1 bod | 3 body | 3 body | 2 body |
Prevodovka | 3 body | 3 body | 3 body | 2 body | 3 body | 2 body | 1 body | 2 body | 1 bod |
Riadenie | 2 body | 3 body | 3 body | 3 body | 3 body | 2 body | 1 bod | 2 body | 1 bod |
Podvozok | 3 body | 2 body | 3 body | 2 body | 3 body | 2 body | 1 bod | 1 bod | 1 bod |
Celkový zážitok z jazdy | 3 bod | 2 body | 1 bod | 2 body | 3 body | 2 body | 1 bod | 3 body | 3 body |
Interiér prevedenie | 1 bod | 2 body | 1 bod | 3 body | 3 body | 3 body | 2 body | 3 body | 2 body |
Posed a sedadlá | 2 body | 3 body | 2 body | 3 body | 3 body | 3 body | 1 bod | 2 body | 2 body |
Infotainment | 1 bod | 1 bod | 1 bod | 3 bod | 3 body | 2 body | 2 body | 1 bod | 3 body |
Sumár body: | 19 | 18 | 18 | 21 | 25 | 20 | 14 | 20 | 17 |
Všetky body spolu | 55 bodov | 66 bodov | 51 bodov |
Záverečné resumé
Po sčítaní výsledkov sa víťazom nášho porovnávania stal Jaguar F-Pace. Britský aristokrat principiálne v žiadnej z vopred zvolených disciplín vyslovene nevyniká, no zároveň ani nezaostáva. Práve komplexnosť a konzistentnosť spolu s najluxusnejším konceptom interiéru mu v konečnom zúčtovaní vyniesli najvyšší bodový zisk. Na druhej strane platí, že zo zúčastnenej trojice zaujme taktiež najvyššou cenovkou.
Na druhom mieste skončila Alfa Romeo Stelvio. V prospech temperamentného zástupcu z juhu Európy hovorí nielen pocitová, ale aj technickými parametrami potvrdená ľahkonohosť či precízna ovládateľnosť. Stelvio zároveň disponuje najmenej kultivovanou pohonnou jednotkou zo zúčastnenej trojice.

Na treťom mieste, v tesnom závese za Alfou, sa umiestnil japonský nováčik. Jednoznačnou prednosťou modelu Mazda CX-60 je práve vznetová pohonná jednotka, kde sa naplno prejavila výhoda väčšieho počtu valcov. Mazda paradoxne postrácala body pri možno až zbytočne tuhom podvozku či menej kultivovanom zladení motora s prevodovkou. Nováčik ale v porovnaní s takpovediac už ostrieľanými harcovníkmi rozhodne neprepadol. V prospech modelu CX-60 hovorí taktiež najsympatickejšia cenovka ako aj výhľadovo stabilná budúcnosť.
Všetky tri zúčastnené automobily patria celkom jednoznačne k výkladnej skrini jazdných vlastností dnešných SUV modelov.
PH